Die televisie brengt toch wat kopzorgen mee bsi*'. js m\ m mmw^m mm *s m Himalayatop bereikt Praktisch en artistiek in de knoop Mannheims filmdukaten naar vijf lange films JOHAN WAGENAAR een eeuw geleden geboren DE GROTE MUITERIJ BOUNTY Bakkers ageren tegen prijsstop 7 DINSDAG 30 OKTOBER 1962 Schaak-vraag 308 Een tragi-komedie, deze partystel ling. Wit, de heer Redeli, heeft in zijn party tegen Barati een stuk meer, maar hy kan geen vin verroeren, al thans niet in de verdediging. Wèl is het voor zwart zaak snel op te treden, omdat wit anders met de f-pion gaat promoveren. Hoe dwingt zwart aan zet de winst af? BONTE VERHALEN VOOR WIE ZE LEEST HA D o d f g b Wit: Kcl, Dg7, Tdl en hl, Lb2, pi c2, d3, f2, f6 en h3. Zwart: Kb8, Dc6, Ta4 en e2, pi a7, b4, c5 en c7, d6. Bovenstaande partij werd dit jaar te Boedapest gespeeld. Dam-vraag 307 De stand in het miniatuur van J. A. Pennings te 's-Hertogenbosch was als volgt: Zwart: 8, 9, 29, 30, 35, 38. Wit: 18, 32, 37, 43, 45, 50. Wit wint in de volgende zetten: 1813, 38x49 want op 8x19 of 9x18 volgt 5044!; 13x2, 49x16 gedw.; 37—32, 16x49 gedw. wegens 4540; 224!!, slaat naar 19 of 20; 5044, 49x40; 45x3 met scherpe winst. Bridge Zuid speelt een contract van 4 har den (10 slagen). West komt uit met ruitenvrouw (een singleton). Hoe zou u het spel behandelen? JACK DIAMOND Invul-puzzel Vul horizontaal woorden in van 5 letters, die alle de letter „L" tot eind letter hebben. Bij juiste oplossing vormen de beginletters de naam van een stad in Nederland. 1L boomvrucht. 2L zwarte lijster. 3L kan men op zitten. 4L meubelstuk. 5L vrucht van de eik. 6L houten klepper. 7L werkdoek. 8L breedvoerig. 9L patroon. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor.: 1. kopal ster; 2. orkaan era; 3. s.d. aster fa; 4. telle nerf; 5. er oord kas; 6. Rs mg A.K. nap; 7. hamer rede; 8. oraal oele; 9. pand amper. Vert.: 1. koster hop; 2. order Saha; 3. pk alom man; 4. aas loge A.D.; 5. lat er ar la; 6. Sn end krom; 7. tere kneep; 8. erf raad le- 9 raaf (Vervolg van pagina 1 De NiAgiiri, die n-iet de hoogste, maar wel de gevaarlijkste bengibop in het ope ratiegebied van de expeditie is, ligt diicht bij het meer van Tilisho bij de grote Barrière. Zou de Nilgini niet beklommen zijn, den zouden de marvnen zich verder uitsluitend aan het wetenschappelijk karakter van de expeditie hebben ge wijd. Het bestijgen van grote hoogten is na melijk ailleen nodig, om gegevens te verfkrijgen over de wordingsgeschiede nis van de huidige a ardikorstformaitnes. De alpinisten en de arts van de expe ditie. dr. A. Tammes zullen eind novem ber naar Nederland terugkeren. De geo- ologen volgen een maand later. Van Hogendorp in Rdam herdacht Het historisch genootschap „Rotter- damum" heeft gisteravond ln het beurs gebouw de 200ste geboortedag (27 okt.l van Gijsbert Karei van Hogendorp, her dacht. Aanwezig waren ojtv do com missaris der Koningin, mr. J. Klaasesz. en G. K. Graaf van Hogendorp. afstamme ling van de veelzijdige staatsman, die o.a. geldt als de ontwerper van de Ne derlandse grondwet. De herdenkingsrede werd uitgesproken door dr. A, J. Teychine Stakenburg. Na afloop van de plechtigheid legde mr. W. F. Lichtenauer en mr. J. Dutilh, voorzitter en secretaris, een krans bU het standbeeld van Van Hogendorp. Vanavond wordt in het gemeente-ar chief door de achter-achterkleinzoon en naamgenoot van de staatsman, G. K Graal van Hogendorp. een tentoonstel ling geopend over de Rotterdamse pe riode van Van Hogendorp. Niets en niemand ter wereld mag zich in zo grote publiciteit verheu gen als de televisieof het moes ten de Amerikaanse filmsterren zijn, wier privéleven door reclame-agen ten en roddeltantes van de schan daal pers tot in de meest fantas tische finesses wordt uitgestald. De televisieperikelen en -kopzorgen echter worden niet alleen in roddelblaadjes, maar ook in elke serieuze krant verschijnend tn ieder televisieland, zorgvuldig uitgeplozen i vermeld. Bonte verhalen, voor wie ze leest! Maar ze wórden gelezen (ook door degenen die daar openlijk niet voor durven uitkomen), zodra er maar het magische woord „televisie" bij staat. Nu is dat niet zo verwonderlijk als het lijkt, want nimmer is een com municatiemiddel er zo na aan toe ge weest, in het openbaar en voor ieder verneembaar, de gehele wereld te omspannen en die als het ware bij elkeen die er belangstelling voor toont, thuis te bezorgen. Taalbarrières en landsgrenzen zijn )or de televisie geen obstakels, en welk ander medium kan het zover brengen? Men zegt dikwijls: waarom krygt die televisie, die „toch maar van slechte programma's aan elkaar hangt", zoveel publiciteit in de kranten? En het antwoord ligt hierin: omdat zij nog steeds zoveel ongekende perspectie ven opent en die schijnbaar op zo korte termijn tot werkelijkheid zal kunnen brengen, dat het altijd maar nieuws blijft En daarbij vormen de program ma's eigenlijk maar een onderdeel van de mogelijkheden welke met camera en beeldbuis kunnen worden bereikt. Tussen haakjes: met die kwalificatie van de programma's valt het over 't ge heel nog wel mee, gezien het aantal televisietoestellen dat wordt verkocht. En hierbij beperken we ons niet tot de gang van zaken in ons eigen land. Onstuimig Maar wat wilt u: hard roepen van „het is allemaal niks" hoort volkomen thuis in het spectaculaire van de on stuimige televisie, die de allure heeft een kwajongen. Er valt van alles op te mopperen, maar het verrast en boeit toch immer weer, wat die rek ei uithaalt. En het is moeilijk, daaraan ongeïnteresseerd voorbij te gaan. Nu zijn er altijd twee soorten nieuws Het serieuze en het pompeuze, dat zich lagt als de ouderwetse zeepbel: kleurig en opgeblazen en een ogenblik later niets meer dan een spatje sop. Dat dit zeepbellen-nieuws best past bij de verschijning van de gevierde, ge wraakte en dus ijdel-geworden televisie, spreekt vanzelf. Daarom wordt het ge schreven, daarom wordt het gelezen en daarom zegt iedereen die er over na denkt: wat moeten we daar eigenlijk mee? En tóch En toch doen we er allemaal aan mee. Zo was er onlangs een Neder landse krant die een heel eigen be richt publiceerde: „Nederland." ze schreef het, „heeft een Europees re cord gevestigd, want het telt voor vijf omroepverenigingen twaalf televiaie- omroepsters." U zoudit denken, dat iedereen, die dat leest dan zegt: „Tjongejonge, kijk nóu es!"maar dat is niet zo. Een Belgisch persbureau las het en ging het ernstig naspeuren. Toen bleek, hoe voorzichtig je maar moet zijn met het privé uitroepen van records. Warn vermanend bericht het bureau ons nu- „Dit is niet waar. De Bondsrepubliek beschikt al over 17 omroepsters en wel vijf voor de Beierse tv. drie voo: de zender Vrij Berlijn, twee voor d«- West-Duitse en één voor de Noord Duitse tv. één voor de Hessische om roep, twee voor de omroep Zuid-West één voor de Zuit-Duitse omroep ei. één voor de zender Saarland." Als het gewraakte blad nu weer gaai uitroepen: „Wat een kunst, 17 omroep sters voor 8 zenders, dan hebben we aanleiding tot een frisse internationalt polemiek over een belangwekkend on derwerp. Bovendien wat is een Europees re cord? Neen, dén liever een bericht uit het informatiebulletin van de OIRT, de vereniging waarin de medewerkers aan radio en televisie in de Oost-Europese landen elkaar vinden. Hierin is sprake van een wereldrecord! Dat staat dan op naam van een Hon gaarse televisieverslaggever en wel voor het hoogst klimmen met een televisie camera. Hij beklom de schoorsteen van het hoogste bouwwerk van Hongarije» de cement- en kalkfabrieken aan de Do- nau driehonderd treden moest hij daarvoor opsjouwen. Of dit wereldrecord al bevestigd is, meldt de historie (nog) niet, maar wij verwachten elk ogenblik een vernieti gend tegenbericht uit Amerika of Japan. Kapotmaken Wat niet meer deugt, moet Je maar kapotmaken, denkt men zo hier cn daar. Het Deense parlementslid Thisten Knud- sen b(Jv. op zijn manier: h(j hield een briljante rede in het parlement over bet feit dat de Deense televisieprogram ma's nergens op lijken. Vooral de amn- sementsnitzendlngen zijn beneden nul. riep hij uit. Hij stelde daarna de vraag of het dus niet het beste zou zijn de tv maar te boycotten en adviseerde voor de vu 1st weg de kijkers, hun kijkgeld niet meer te betalen. Daar zitten de Deense kijkers nu mee. want ten eerste vinden sommigen de programma's stilletjes wél aardig en ten tweede staat er wettelijk straf op het niet betalen van kijkgeld. Een heel andere vorm van kapotma ken geldt oude televisietoestellen in de Ver. Staten en in Engeland. Daarvoor is een nieuw beroep gecreëerd: tv-ver- In de Ver. Staten worden jaarlyks ongeveer zes miljoen televisie-ontvan gers die ouder zijn dan tien jaren bij inruiling teruggenomen en aangezien de industrie niet meer wil werken met onderdelen van de verouderde constructies, hebben de fabrieken „tv-vernielers" in dienst genomen Deze moeten al die toestellen stuk voor stuk flink kapot maken, zodat geen enkel onderdeel meer bruikbaar is. Alleen onschuldige moertjes en schroef jes mogen, indien zij nog goed zijn, wor den verzameld. Ook in Engeland heeft men al wer kers in dit beroep. Hier worden jaar lijks door de industrie 1 miljoen oude toestellen te gronde gericht. En wie het zich kan permitteren, een nieuwe ont vanger te kopen zonder de oude in te ruilen, mag thuis zelf het ouwetje fijn stampen. Een heerlijk werkje op een regenachtige zaterdagmiddag. De Belgische televisie heeft weer an dere kopzorgen en wel rondom de ver filming van de boeiende verhalen van Kuifje, bekend bij ieder kind dat met de neus boven tafel uitkomt, evengoed in België als in Nederland. De avonturen van Kuifje worden nu op televisie-tekenfilms vastgelegd en wel in drie series met tezamen 49 afleve ringen en de hele reeks is bestemd voor export naar Amerika. Om te beginnen sprak Kuifje dus geen Nederlands of Vlaams meer. maar En gels met 'n Amerikaans accent. Bovendien accepteerde de Amerikaanse tv niet, dat de in het verhaal veelvuldig voorko mende kapitein Haddock nog langer whiskey dronk, dit moest onmiddellijk veranderd worden in even zovele gla zen melk, goed voor elk. Professor Zon nebloem mocht ook niet meer de ouder wetse oortrompet hanteren voor zijn hardhorendheid, want in Amerika wordt deze nog veel gebruikt en dat zou dus een kwetsend grapje kunnen zijn. Tekenaar Ray Goossens en de zUnen brachten trouwhartig alle gevraagde wijzigingen aan maar ziedaar. nu komt de Franse televisie ertussen met een fiks bod op de primeur van de uit zendingen. Men meende nu klaar te zUn met Franse na-synchronisatie, maar de Fransen begrijpen niet, waarom een ka pitein melk drinkt Inplaats van wijn en dat nemen ze niet. Ook is men ver baasd, dat professor Zonnebloem zijn typerende oortrompet niet meer bU zich beeft Jaja, ga er maar aanstaan! Wat een kopzorg, wat een perikelen! Dan was de zaak helderder, toen in Miami de politie eindelijk „Big Joe" arresteerde als de bekende dief van tv- toestellen in Amerika. De boef beleed onmiddellijk hoe hij te werk ging en het was toch zo eenvoudig: hij hing in een duister hoekje van de hotelhals rond, totdat, zo omstreeks drie uur in de nacht, de portier wederrechtelijk een uiltje knapte, moe van het kijken naar Big Joe wipte dan het stekkertje uit het stopcontact en sloop zoetjes heen met het televisietoestel onder de arm. Geen enkele portier heeft hiervoor ooit een verklaring kunnen geven men sliep immers nooit tijdens de nachtwake! Achterdeur Niet alleen artistiek, ook praktisch kan men in de knoop zitten bij die goeie televisie. Daarover klaagt het personeel van de RTF (Franse om roep), dat sinds jaar en dag benauwd gehuisvest is in een weinig riant ge bouw aan de Rue Cognacq-Jay. Daar zit men als journalisten en technici regisseurs, producers en scriptgirls, met tienen in een kamer en de jonge dame die de journaals monteert, werkt in een hoekje van de gang omdat ze nergens meer bij kan. Op grote schaal is de RTF dus aan het uitbouwen gegaan. Er verrees een gans nieuwe, hoogst moderne vleugel aan het oude gebouw, met brede gan gen en ruime vertrekken. Aan die nieu we vleugel werd ook de imposante hoofdingang van het gebouw aange bracht en wel aan de zijde van de Rue de l'Université. Toen alles klaar was werd deze vleu gel betrokken door de raad van beheer, die nu, evenals de directie, luxueuze kantoren ter beschikking heeft. Voorts zijn er fraaie ontvangstruimten voor ho ge bezoekers, kortom, het is allemaal 't bekijken waard. Maar door de deur die nu achterdeur is geworden, die aan de Rue Cognacq- Jay, sluipen nog dagelijks alle perso neelsleden binnen en ze hebben nu een kaart gekregen, die ze daarbij moeten tonen. En ze zitten nog net precies als vroeger met tienen in een hoge ouder wetse Parijse kamer en die ene jonge dame bivakkeert nog immer op de gang Zo gaat dat zelfs in lief Parijs. Wat een hart onder de riem Is dat voor kla gers in andere landen. Moge buurmans leed hier nog een weinig troosten. BU „slechte programma's", bij ruimtegebrek, bij produktieperikelen en bü teleurstel lingen in records. De televisie slokt zoveel op en groeit zo hard. Dan valt het niet mee om al door maar nieuwe schoentjes te kopen die passen cn op te letten, dat de wil debras af en toe niet ln de sloot valt. Directiewisseling bij Staatsmijnen Het afscheid van de heer H. H. Wem- ners als president-directeur van de Staatsmijnen en de benoeming van drs. vA. C. J. Rottier tot zijn opvolger, was voor de minister van economische za ken, drs. J. W. de Pous vanmorgen aan leiding een plechtige samenkomst in het hoofdgebouw van het bedrijf in Heerlen bij te wonen. De minister rprak daarbij de scheiden- en de nieuwe president alsmede de zojuist benoemde hoofddirecteur ir. W. E. van Os, die hij installeerde, in harte lijke bewoordingen toe. De regering, zo zei drs. De Pous met klem, heeft zich in de afgelopen jaren gelukkig geprezen een man van de ca paciteiten en de ervaring als de heer Wemmers aan het hoofd van de onder neming ter behartiging van de commer ciële zaken te zien DE, Internationale Filmweek in Mannheim van dit jaar kon toch nog een goede, hoewel onverwachte rekening opmaken. Dat lag niet aan de korte film, die tot het einde toe nogal magertjes bleef, maar de avond- vuUende films bereikten een bijzonder goed niveau. Dit kwam ook uit in de beslissingen van de jury, die dit jaar onder voorzitterschap van de Engel se regisseur en filmdeskundige Tho- rold Dickinson stond. Alle vijf traditionele Mannheimer gou den dukaten gingen naar avondvullende films. Het hoogste werd de in Zuid-Afri- ka opgenomen speelfilm „Dilemma" van de Deen Henning Carlsen gewaar deerd, die buiten een dukaat ook nog de grote prijs van de stad Mannheim ver wierf (10.000 D.M.). De documentaire uit het Ghetto te Warschau. „Le Temps du Ghetto", van Frédérlc Rossif kreeg naast een dukaat de prijs van de int filmkritiek Fripresci. Andere dukaten gingen naar de Fran se speelfilm „Adieu Philippine" van Jacques Rozier, naar de Japanse speel film „Slechte jongens" van Susumi Ha ni en de Italiaanse documentaire „De nieuwe engelen" (I Nuovi Angeli) van Ugö Gregoretti. De Poolse speelfilm „Allerzielen" (Zaduszki) van Tadeusz Konwicki verwierf een geldprijs van 3000 D.M. Al deze films, waarover we voor een deel reeds geschreven hebben, kenmer ken zich door een actueel thema en een originele filmische vormgeving, die voor de toekomst van de film hoopvol zijn De Japanner Susumi Hani houdt zich in „Slechte jongens" bezig met de jeugd- Men heeft in dit jaar blijkbaar zo veel aan herdenkingen gedaan, dat één componist een Nederlander nog wel erbij is ingeschoten. Wij nenen dr. Johan Wagenaar, die een 3euw geleden in Utrecht werd gebo- Ach zo zal men opmerken zijn muziek wordt toch niet meer uitgevoerd Die is ouderwets, uit dc tijd geraakt Luister maar eens naar de Ouverture Cyrano de Bergerac. Lijkt ze niet frap pant op Richard Strauss' Don Juan Zeker voor een deel heeft men lijk. De muziek van Johan Wagenaar is voor een deel wel verbleekt. Hij schreef in een muziekidioom, dat het gemiddel de is van de laat-romantiek en waarop Richard Strauss een krachtige invloed heeft uitgeoefend. Hij kende de muziek literatuur door en door en hij voegde zich in de traditie die door de grote meesters bepaald wordt. Kan men an ders verwachten van een componist, af komstig uit de stad met een grote Brahms-traditie, kan men anders ver wachten van een componist, die ge schoold werd eerst door Richard Hol er daarna door Heinrich von Herzogen- berg in Berlijn? Johan Wagenaar groei de op in de glorietijd van de Duitse laat-romantiek- En toch een naschrijver is hij niet Want zijn muziek is onmiddellijk herken baar en draagt een heel eigen karak ter. Over zijn groot vakmanschap be hoeven wij niet eens uit te weiden. Zijn orkestratie munt uit in rijkdom en warmteaan kleur, in voorbeeldige be handeling van de instrumenten. Maar zijn taal draagt een krachtige, positie ve mentaliteit uit. hierin wordt niets verdoezeld, niets vervaagd, hierin wordt niets opgesierd. Zijn taal gaat recht dooi Schaterlach En nog een eigenschap bezit zijn ziek, een kostelijke eigenschap, n.l. de humor. In het doodernstige concertle ven dorst Johan Wagenaar de schater lach te brengen, hy dorst de draak te steken met wat verschrikkelijk at serieux werd genomen. Wie zijn koor werk „De Schipbreuk" op de malle teksl van de Schoolmeester eens gehoord heeft of zijn opera „De doge var netië", deze parodie op de bloed- ei nen-opera, eens heeft meegemaakt die schiet nu nog in de lach bij de herinne ring ervan. De Nederlandse Opera heeft „De Doge van Venetië" een tijd lang op het repertoire gehad, gekoppeld aar Puccini's geestige eenakter Gianni Schic- chi, en de Hollandse Venetiaan kon hei best opnemen tegen de Floretijn. Niet alleen in malligheid (wij denken bv. de aria „Ja, ik ben dood"!) maar „Een rif!" riep Norman. „We zijn gestrand!" De masten!" schreeuwde Skinner, „dadelijk ko nen de masten naar beneden!" In het donker drukten zij zich tegen het dek. wachtend of ra's en stengen hun planken verblijf zouden verbrij- De masten kwamen niet omlaag. Een gruwelijk ogenblik heerste er doodse stilte aan boord. Het water klotste lang de scheepswanden of was het de branding op het rif? De wind loeide in het want. Daarna werd er aan dek „Alle hens!" ge schreeuwd, stemmen klonken verward dooreen, talies knarsten, commando's verwaaiden in de wind, er klonken vlugge voetstappen. „Het Grote Barrière Rif voor de kust van Nieuw-Holland", zei Stewart wanhópig. „We zit ten op het koraalrif vast. Mij deert het niet meer. Als ik toch aan de ra moet bengelen heb ik liever een fatsoenlijk zeemansgraf „In de boeien?" zei Heywood verontwaardigd. „Ben je gek geworden? Wij zitten vastgeketend De anderen leken wakker te worden en begonnen luid te schreeuwen. „Maak ons los! Schoften, maak de boeien los'" In het luik werd het hoofd van de oude korpo raal zichtbaar tegen de nachtlucht. „Kalm wat, jongens, zo ver is het nog *niet. Eerst maar af wachten tot het licht wordt. We komen nog wel weer vlot." Tegelijkertijd hoorden zij heel dicht bij de stem van de scheepstimmerman. „Negen voet water in het kielruim, Sir!" meldde hij de kapitein. De commandant vloekte. „Sloepen strijken'" schreeuwde hij. „Sir!" antwoordde de stem van luitenant Lar- kin. „zouden we niet liever proberen los te ko men? Grootzeil bij? Misschien schieten we over het rif heen." De stemmen verwijderden zich. „Bereid je op de dood voor. mannen." zei Millward. Hij had actief aan de muiterij meegedaan en voelde zich schuldig. „Het is zover. Het kwaad wreekt zich altijd. „Ben je krankzinnig?" schreeuwde Mcintosh. „Sterf alleen maar, als je graag wilt. Wat heb ik met jouw schuld te maken? Ik ben niet schul dig!" Hij sloeg met zijn handboeien op de ijzeren ring, zodat zij braken. „Jongens." riep hij, „we willen niet met die doodkist naar ae diepte." OP DE GÜNTER SACHSE Wanhopig sloegen rle gevangenen de handboeien tegen elkaar, de een hielp de ander en de mees ten wisten hun ketenen te verbreken. Er viel licht door het traliewerk boven het luik, luitenant Corner maakte het open en kwam met een lampje in de hand naar beneden. „Mannen, wat hebben jullie gedaan," zei hij zodra hij de gebroken handboeien zag. „Als de kapitein het ziet, schiet hij jullie neer. Vooruit!" ging hij ver der. „Coleman. Norman en Mcintosh aan de pom pen. Zorg dat je naar boven komt!" „Wij ook, meneer." riepen de anderen. „Zegt u, wat we moeten doen maar geef ons een kans." „Wees maar niet bang, jongens," antwoordde Corner, die medelijden kreeg. „Ik zal het aan de kapitein vragen." De drie zeelui, die van de boei en waren ontdaan, klommen haastig door het luik en de luitenant ging hen na. Weer werd het don ker in het gevangenenverblijf. „Hij laat ons er wel uit," zei Morrisson. „Hij heeft nu elke man aan de pompen en de boten nodig en hij kan ons hier toch niot laten verzuipen Het duurde evenwel niet lang of de kapitein stond zelf op het dak en de korporaal moest hem door het luik bijlichten. Toen hij de gebroken boeien zag. werd hij razend. „Jullie piratenge- spuis'" bulderde hij, „ik zal jullie leren uit te breken!" „Sir," riep Heywood, „wij willen niet verdrin ken. Laat ons helpen het schip te redden. Al val len we erbij neer, als we hier maar niet blijven." „Korporaal!" riep Edwards, „haal nieuwe handboeien en zet die schurken stevig vast. Wachten verdubbelen en schieten op ieder die nog eens handboeien durft vernielen." Onophoudelijk knarsten de pompen en aanvan kelijk leek het water in het ruim te dalen. Om streeks middernacht tilde een uitzonderlijk hoge golf het schip op en het schoof over het rif naar diep water. Dadelijk probeerde Edwards het lek met een zeil te dichten, dat hij onder de kiel liet trekken. Maar het lijketouw kreeg vat op de grote houtsplinters en maakte het lek nog wijder. Twee pompen raakten onklaar en het kielruim vulde zich nu geheel met water. Het ten dode opgeschreven schip maakte slagzij. Een paar zware kanonnen rolden over het hellende dek weg en wierpen twee matrozen omver voor zij in zee plonsden. Terwijl de vloer hun onder de voeten wegzonk rolden de gevangenen dooreen. „We zinken!" riep Stewart. „Bereid je voor. vrienden, wij sterven". Hij begon hardop te bid den en de anderen deden als hij. Maar de ..Pan dora" zonk nog niet. Toen de morgen aanbrak riep de kapitein zijn officieren bij zich. De zeeën omspoelden de fokke- mast en de bakboordsboeg lag al geheel onder water Niemand had meer hoop en Edwards gaf het schip prijs. Het commando „Iedereen in de boot!" werd aan dek doorgegeven. Door het achterste ontluchtingsgat zagen de gevangenen de officieren de hekladders afdalen. „Laat ons niet achter! Maak ons los!" riepen zij. Maar niemand leek hen te horen. In wanhoop sloegen sommigen weer de boeien stuk, zich niet storend aan de wachten, die nog altijd op post stonden en inmiddels voor hun eigen leven vrees den. Weer werd het luik geopend. Geweermakers- maat Hodges vertoonde zich en maakte op bevel van de kapitein de matrozen Muspratt. Skinner en Byrne los. Vliegensvlug klauterden zij de lad der op en Skinner gunde zich niet eens de tijd zijn handboeien te laten afdoen. De grendel werd weer op het luik geschoven. „Laat dat toch open!" schreeuwde Morrison tegen de korporaal. „Stil maar, jongens", antwoordde die, „we gaan allemaal met elkaar naar de haaien". (Wordt vervolgd) muzikaliteit En zo nu en dan haalt i zangvereniging „De Schipbreuk' er eens te voorschijn, waaraan zowe! koor als publiek enorm veel plezier be leeft Nee. wij geloven toch niet dat de muziek van Johan Wagenaar helemaal uit de tijd is Grote invloed Eén ding is evenwel zeker Johan Wagenaar (de dokterstltel kreeg hij, toen hij door de Utrechtse Universiteit in benoemd werd tot doctor honoris causa) heeft op de Nederlandse ponistenwereld een grote invloed uitge oefend. Hij dwong zijn leerlingen heus niet zijn inzichten of zijn taal ovt nemen. Hij gaf hen de gelegenheid door zijn onderricht de eigen persoonlijkheid te ontwikkelen, en hij gaf allen ean grote scholing mee. Wij noemen onder zijn leerlingen Peter van Anrooy, Wil lem Pijper, Alex Voormolen, Phons Dusch. Is er groter verschil onder hen denkbaar? eren wij in dr. Johan Wagenaar, die zijn naam gaf aan de stichting, waar van vele compositie-opdrachten zijn uit gegaan, de waarachtige kunstenaar, de componist en de pedagoog. Dra. H. E. Kokee-van den Berge. De algemene ledenvergadering der Ne derlandse vereniging van werkgevers in het bakkersbedrijf is gisteren in Utrecht in spoedvergadering bijeengeweest. Na een uiteenzetting van het hoofdbestuur over de recente ontwikkelingen rondom de broodprijzen en het voornemen van de minister van economische zaken tot het afkondigen van een prijsstop, heeft de ledenvergadering met algemene stem men als haar oordeel uitgesproken: dat het door de Nederlandse bakkerijstich ting gevoerde beleid in alle opzichten juist is en door de vergadering dan ook onderschreven wordt. Een prijsstop zou jegens de bakkerij een niet gerechtvaar digde maatregel zijn, zo meende de ver gadering verder unaniem. Het bestuur van het bedrijfschap voor het bakkersbedrijf hield vanmiddag in het S.E.R.-gebouw in Den Haag een open bare vergadering. Gesproken werd over het voornemen van minister De Pous een prijsstop voor brood af te kondigen. De minister heeft omdat de Prijzen wet hem voorschrijft het betrokken be drijfsleven te horen alvorens hij een prijsmaatregel afkondigt, het bedrijfschap tot een bespreking uitgenodigd. Die be spreking is morgen. Fotograaf gepakt wegens oplichting De Vlaardingse recherche heeft de 33- jarige fotograaf K. B. aangehouden, die zich zou hebben schuldiggemaakt aan oplichting en valsheid in geschrifte. Van medio juli 1960 af zou B van een vriend een bedrag van circa f26.000 los gekregen hebben door het vertellen van een serie verzonnen verhalen. Ook an dere vrienden en kennissen zouden het slachtoffer van b. zijn geworden. Zij werden voor een totaal bedrag van f2100 benadeeld. Bij een garagebedrijf te Vlaardingen had B. enige weken ge leden een gloednieuwe personenauto voor f 9500 gekocht. Hij betaalde met een chèque waarvan hij wist dat deze on gedekt was. Van het geld had B. niets meer over. HU had enkele jaren ver bo ven zijn stand geleefd en enige dure buitenlandse reizen gemaakt. De foto graaf. die een volledige bekentenis heeft afgelegd ls voor de officier van justitie Bus ramt tram: elf gewonden Een bus van Maarse en Kroon, die gis teren lijn 1 in Amsterdam tc laat op merkte. heeft deze tram in de flank ge ramd. De zijwand van de tram werd ge heel opengescheurd. Vele ruiten sneu velden. Niet minder dan elf personen moesten in het ziekenhuis worden behan deld: acht uit de bus en drie uit de tram. De chauffeur van dc bus. de 27-jarige C. H. S. moest in dit ziekenhuis voor nader onderzoek blijven. Hij had een shock op gelopen. misdaad. De bondige speelhandeling, die de weg van een jongen van zijn ar restatie tot zijn vrijlating uit de jeugd gevangenis weergeeft, munt uit door een inspirerende vormgeving van de docu mentaire achtergronden. Op eenzelfde wijze had men dit reeds op de Berlijnse Filmweek kunnen zien in de film „Een voltooid leven" van dezelfde begaafde, jonge regisseur. De stap van „Slechte Jongens" naar da Italiaanse film ..De nieuwe engelen" sociale documentaire uit Zuid-Italië schijnt zo klein te zijn. dat het moeilijk is de een een documentaire en de andere een speelfilm te noemen. Gregoretti gaat in een levendige re portagestijl (in kleuren) van de merk waardige problematiek van de Zuidita- liaanse jongeren uit. die zich onder In vloed van een overspannen katholieke zedencodex als brute rechters opwerpen, waar zij maar een liefdespaartje kunnen betrappen. Daarnaast worden andere so ciale kwesties van het land, zoals byv. de ruil verkaveling kritisch bekeken. Beide films, de Japanse als de Italiaan se, laten vermoeden, dat de film heus niet onder dc duiven van de t.v. schiet, als hy actuele sociale kwesties aansnijdt en zich daarbij van reportage-achtige middelen bedient De film hoeft zich niet te beperken tot de actualiteit van de dag en bovendien bekommert een zo door en door echte speelfilm als „Aller zielen" van Konwicki zich niet om com merciële belangen, noch om de bijval van het publiek. „Allerzielen" slaat, als zoveel naoorlogse Poolse films—, een brug tussen het Polen uit de oorlog en dat van nu. Hoewel er uiterlijk wei nig overeenkomst bestaat laat de film zich vanwege het principe der herinne ring vergelijken met „Hiroshima mon amour" van Resnais. Mens in onze tijd Het ..leitmotiv" van de Mannheimer Filmweek: de mens in onze tijd, kwam in al deze avondvullende films, maar ook in vele korte films duidelijk tot uiting. Als vanzelf kwamen daarbij be paalde themata naar voren, waaronder bijzonder sterk vertegenwoordigd waren die zich met de wandaden van de nazi- tijd bezighielden. Onder de korte films stelde bijv. de Poolse bijdrage „Ambulance" van Ja- nusz Morgenstern dit thema aan de or de. Een bijzonder kort gehouden, stom me speelhandeling toont hoe Joodse kinderen met een volwassen man, hij herinnert aan de historische dr. KorC- zakin een ambulance-auto vervoerd worden, waarvan de uitlaatgassen hen moeten vergiftigen. Helaas kreeg deze film geen van de prijzende bewoordigen, waarmee de jury enige korte films van het overigens onbeduidende aanbod pro beerde te troosten. Jeugdproblemen, rassenkwesties, moei lijkheden der ontwikkelingslanden e.d. boden zich verder als themata aan. Het is duidelijk, dat het Mannheimer festi val een rijk arsenaal ls voor speciaal die filmvrienden, die geïnteresseerd zijn ,in menselijke en sociale problemen. De oncommerciële film kwam hier meer als elders aan bod en ongetwijfeld hebben de uit vele Europese landen aan wezige deelnemers een goede herinne ring mee naar huis genomen aan de bij zondere manifestatie van het instituut „Film und Jugend". De jury van de Ci- dalc (Comité Int du Cinéma d'Enseigr nement et de la Culture) onder voorzit terschap van Nicolas Pillat Frankrijk, gaf zijn prijs overigens aan de Franse korte speelfilm „Présence d'Albert Ca mus" van Georges Régnier," omdat hij volmaakt een schrijver uitbeelde, die de menselijke vrijheid en waardigheid bo ven alles stelde". Eva Krause. ETHERGOLVEN vanavond Hilversum I, 402 m. 19.00 Nws 19.10 Act 19.30 Lichte gram 20.00 Benedicamus Do- Hoiland Festival: Vespro delle "beate Ver? gine 22.1" -»• - Nws 22. oord. zang en da 1.55—24.00 Nws. Hilversum II, 298 gjne 22.10> Klein jtaalgeding 22.25 Lichte gra d militairen 21.lt abaret 22.00 Klass planorecital 22.30 Nws n meded 22.40 Actualiteiten 23.00 Frajf- t ballet La fille mal gardée vanavond KRO: 19.30 Midden in z de middenstand. S: 20.00 Jourr n II. nieuws i Concilie. NTS: Programma voor morgen Hilversum I, 402 m. NCRV: 7.00 Nws en )S-ber 7.10 Dagopening 7.25 Kamermux: oderne en klass muz (gr) 7.30 Radlo- t 8.00_Nws 8.15 Lichte gram 9 00 V d 11.40 Operete i 13.551 Modi Gram 16.50 V dag-kerkdienst 13.00 Nws 13.15 ïmble 13.35 Gewijde muz (gr) Tne kamermuz (gr) 14.30 Lich- 0 V d Jeugd, bijbelvertelling Jeugd 1715 Vrije tyd:: wel be steed, gesprekken 17.30 Gram 17.40 Beurs- ber 17 45 Lichte gram 17.55 Het Spek- irum, lezingen 18.10 Meisjeskoor, met be geleiding van orgel en piano 18.30 Radlo- VoUMunlvereitelt: Von Bach tot Boules. Hilversum II, 298 m. VARA: 7.00 Nws 7.10 Ochtendgym 7.20 Socialistisch strijd lied 7.23 Lichte ochtendklnnken (gr) (om Ho X°ïnJ* voorpagina, praatje) 6.00 Nws 8.18 Lichte gram 9.00 Gym v d vtouw 9.10 Kookpraatjc 9..1s Klass gram 9.40 Schoolradio VPRO: 10.00 Inzicht en ult- ,nC^* ,Pr»atjc 10 05, Morgenwijding. VARA 10.20 V d vrouw 11.00 En nu.... Amster dam. amus progr 12.00 V h platteland 12.05 Lichte gram (12.30—12.33 Meded ten Be hoeve van land- en tuinbouw) 13.00 Nws 13.15 Grand Gala-orfkest 13.46 Gesproken p?.rt£T* 14 00 K2or 'n orkw,: Fragmenten uit Elias. oratorium 15.00 Lezing 15.10 V d JSH* Harnm°ndorgeIspel en zang 17.30 Ton toonstellingsagenda 17.36 Piano duo 17 50 Regcrlngsultz: Geven en nemen tips voor weggebruikers 18 00 Nws en J0™1 18 Actualiteiten 18.30 Prome- trekvogels 2000 Journaal. VARA: 20.20 -5*1. nieuw, 20.33 inspecteur Le- Maniak ln Montmartre. TV-Ülm - 22.35 Televisie-rechtbank - De zaak HnrtveM «n ci.rh,,!.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 7