r TWEE UITSLOVERS componeert en dirigeert om de jeugd vreugde te geven VOOR U GELEZEN J KEES VAN lERSEL kreeg zijn toneel-zin ZONDAGSBLAD ZATERDAG 20 OKTOBER 1962 Broeder Lactantius is hoofd van de St. Aloysius- school in Vught en over ste van het congregatie huis, bewoond door de broeders van O.L.V. van Lourdes. Hij staat voor de klas, administreert, di rigeert, componeert, is met zijn jongenskoor vast medewerker aan de radio en in kerkdiensten. We zijn dat alles te weten gekomen tijdens een allerprettigst gesprek. Broeder Leatantius is een gul en joviaal gastheer, die zijn vragende, luisterende en schrijvende bezoeker niet laat verdrogen Ik ben blij dat u komt, begroette hij ons; ik voel oecumenisch, heb altijd tegen de hokjesgeest gestre den. Het geeft niet, hoè je God dient, als je hem maar dient! Hij maakt er zélf ernst mee; al zijn aktiviteiten hebben hetzelfde doel: de jeugd te richten op het goede en schone, dat uit God is. Dat blijft de jongens bij; het kan hun tot steun zijn, als ze het later eens moeilijk mochten krijgen. Hij ziet dit werk als een vorm van apostolaat. Daarom componeert deze mu zikaal begaafde paedagoog ook. De liederen, die hij maakt, zijn voor z'n jongenskoor en verder voor de jeugd-van-alle-leeftijden bestemd. Broeder Laetantius leeft in de schijnt, is er ook niet muziek, maar hij wil die schone zo veel om enthou- kunst ook laten dienen zoals hij slast over zijn zelf dient. Het gaat hem aller- w_+ V eerst om de zanger, de toehoor- schlJnt wel als°f der en dan pas om het lied. Het hetgros vande kunt-om-de-kunst-ideaal is hem S9e"e componisten vreemd, dit genre beneden hun waardigheid Als componist jSktLb™ S juist ophield met We kenden hem eigenlijk al- vloeien, leen maar als componist. Maar Is het wonder, dat dit was al voldoende, om er een de dirigenten slechts uitstapje naar het vriendelijke met vry veel moeite groene Vught voor te beramen, een verantwoord Een plaats, die helemaal niets programma voor hun heeft van een verwaand foren- uitvoeringen kunnen sendorp. opbouwen en som migen daarom zelf Men zal allicht vragen of het componeren slaan, componeerwerk van deze volijve- zon avond slaagt rige broeder dan zo iets bijzonders als de kinderen fris is. Wie vaak uitvoeringen van kaal zingen. De vertederde mot kinderkoren bijwoont en tevens ders en tantes nemen dan de een goed luisteraar is, iemand, kwaliteit van de liedjes wel voor die niet alleen kijkt naar snoepe- lief. Onze ervaring is echter, dat rige jurkjes en méér hoort dan lie- in de meeste gevallen het muzi- ve stemmetjes, behoeven we niet kaal nietszeggende maakwerk te vertellen, dat ons kinderliede- overweegt en dus het moois van renrepertoire ten dele verouderd vroeger en nu zoveel te sterker h„, is. En van het nieuwe, dat in opvalt en verheugt. Hiervan lang niet overstelpende mate ver- broeder Laetantius één van jongens in mee. Nu, in 1982, zijn gens vaste regels en het er al honderdveertig... schema's. Soms loop ik Broeder Laetantius weet z'n met een tekst (dikwijls knapen, wel vast en bezig te hou- van m'n collega br den. Wanneer ze de baard in de Hildebrand) dagen en keel krijgen, stuurt hij ze niet weken rond, probeer 's als waardeloos materiaal weg. aan de piano, maar Een enkele blijft zelfs gewoon zóek niet. Op een ogen- meezingen, maar verreweg de blik valt me alles in- meesten moeten eerst de o\er- eens in, de melodie en gang doorkomen. Die zijn d?n wat erbij hoort. In een geen aktief lid, mogen wel als half uur staat er dan belangstellend toehoorder, de re- een nieuw liedje op petities (drie in de week. op papier. Zo'n inspiratie- woensdag, zaterdag, en zondag) moment moet je dade- bijwonen. En ze blijven! Eroe- lijk gebruiken. Aan die der Laetantius heeft namelijk, be- plotselinge emoties her- halve jongens-sopranen en -al- ken ik m'n romantische ten, ook tenoren en bassen nodig, inslag Die mannenstemmen haalt hij Maar br. Laetantius is een niet van buitenaf, maar recru- veel te praktisch man, om dwe< teert ze uit de vroegere knapen, perig te zijn. Het is niet toeval- Ze vinden het fijn, daarvoor te lig, dat iedereen altijd weer om worden uitgekozen. z'n wals- en marsliederen vraagt Die klinken ópen en melodieus, ze KUfriiiirliilr zijn gekruid met een tikkeltje pi- namuriIJK kante ritmische saus en een snuf- j,Qr j. je gevoeligheid, die een gelukkige Verder hecht de broeder-diri- ■,oli£inph ri* trezir gent grote waarde aan de natuur i de 140 jongens, die tezamen het Jeugdcentrale-konr van Broeder gefotografeerd tijdens een concert. "i glimlach op de gezichten toveren, alsof de zon ineens door de wol ken dringt Hij liet ons enkele van z'n laat ste composities, via de band, ho- zeemansliedje, Bart, een franse chanson lijke zang. De jongens beschaafd zingen, met goede uit spraak en articulatie en vooral muzikaal, maar niet overdreven gecultiveerd. Het perfectionis DUll cciHHPÜ .?.e„6Li^.n5?» a musèttewals als tussenstuk. Klaas - - Beecks dansorkest spee'de wel de ruige of pikante begeleidingen bij. Of Ik van modern houd? Ja, maar het moet orenstrelend zijn: het schrille en felle ligt me niet. Toch kan deze componist van jo lige oubollige liedjes ook voot Salve Rcgin i schrijven.. - koor ongewenst. De jongens zingen geanimeerd on der zijn frisse, vertrouwenwekken de, ongeforceerde leiding; ze kun nen zich hier uitleven binnen de grenzen van het werkelijk mooie en muzikale. Het zijn geen heilige boontjes, erkent hun aanvoerder. Zijn maar ze zingen graag en zijn blij. dat ze hier terecht kunnen. Op de dag van zijn patroons- Pnttorrlam feest (een broeder heeft twéé Korre raam verjaardagen!), dat is in de zo- In het huls aan de Oudedijk in mer (op zeven juli), kwamen ze Rotterdam-Kralingen, waar hij k9m et eertien februari negentien- leiding werdVbore". groeide iongens. Na e^ paar nummers ^deurd' ijftlgduizend verkocht. En trdfenl bï,k belaogstell.ng vermindert'niet. >id zie ie nas eoed Door al die muziek zouden we dankbaar dit l°«k J"?' dï* ft*™ tantius ook nog hoofd honderdelf Henk van :iek in hoge stond. Het bleef alles liefhebbe rij, maar die was dan toch zó groot, dat geei Veel werk van hem, maar lang nog niet alles, is uitgegeven: vijf en twintig liederen als biadmu- ziek en veertig op de p'aat. De mt-inr* eerste grammofoonplaat kwaï 0Uaer€ 1954 uit; Twee uitslovers is de titel van een roman, uitge geven bij A. W. Bruna Zoon te Utrecht, en tevens een iro nische zelfkenschetsing van de beide auteurs: C. J. Kelk en Wim Alings Jr. De roman pre tendeert een briefwisseling te zijn tussen een ongeveer zes tienjarige man in Holland (Kelk is van 1901) en een kt> terwijl dit bovendien, ui-- - - -• zoon van zijn jeugdvriend, een matisch gesproken, alles is en dat vurtje samen Nederlander die in Italië leeft de tweede helit van het boek bed. Lelijke oude vrouwen^ge- en werkt. Eerst gaat het over weinig meer doet dan nakaar- havende mannen, soms, een jonge Italiaan die i: B land wil gaan werken. Roman van C.J. Kelk en W. Alings Jr. ken. Dat kan allemaal waar zijn, maar mij is juist de laatste maanden opgevallen hoe gehecht man en vrouw zijn aan elkaar. Ik lag eerst zelf in het ziekenhuis en kom er nu dagelijks mi n vrouw bezoe ken, ik zie al die andere echt genoten op haar kamer van drie: ik zie hoe trouw ze da- dra- komen, hoe ze leven het hier kwalijk van ik zie zc nu toch in hun beste boeiende lectuur spreken. Zoals ogenblikken, als ze samenzijn, het boek voor ons ligt, sugge- Qjs ,g hun kleine belangetjes zusters zonder Vader damsch Nieuwsblad werkzaam, jaar op voor de KRO-microfoon. bij de afdeling „informatie". Hij In deze maand begint hij met een leeft-nog, is al eenennegentig en vast programma, dat ingebouwd woont tegenwoordig in een Ber- kels rusthuis. Ieder jaar gaat de lantijnen, zoon met zijn koor hem daar een muzikale felicitatie brengen, Henk kwam, op de St. Jans- school in de Sionstraat, al vroeg met zijn latere congregatie in school is. Hij zélf vindt dat zijn voornaamste werk; al het andere is liefhebberij. In school is hij niet de enige en algemene zangleraar; ieder moet in zijn klas maar les geven programma, aai ïiigeuuuwu naar figen iuzicfrt Hij wil voor- de zaterdagavondse Tiara- Met het „Jeugdcentralekoor" werkt broeder Laetantius regel matie mee aan godsdienstoefenin- Vught, treedt hij al elf ook André Car- !>ens de school voor eigen reil, "het Cascade-, en Metropole- koor klaar te stomen, orkest en Klaas van Beecks Dans- orkest meewerken. Geen tijd OVer aanraking. Toen hij," op tiende jaar, naar Dongen ging, om voor onderwijzer te stude ren, waren alweer broeders uit die gemeenschap zijn kweek school-leraren. geestelijk gestoorden, landlopers. Componist Deze gedreven kunstenaar pedagoog houdt bijna geen tijd Vroeger zong ik met het koor over, zelfs in de vakanties niet. alleen maar ..klassiek", vertelt Dan zijn er nóg massa's dingen broeder Laetantius verder. Maar te doen, te bespreken, te schrij- de KRO wilde graag een wat po- ven. Hij wóónt in zijn werk. Van pulaire stijl iets dat de jeugd de twee en vijftig weken neemt aanspreekt en toch beter is dan hij er één voor retraite (beurte- desStoeS<1Deze"broeders hebben"als de snel verblekende schlager var. lings in België en Nederland) ideaa? zoveel mogebfkoD aller! het ogenblik. Toen ben ,k zelf „één voor familiebezoek. ;f eebiïï wélT dom L Si begonnen met liedjes te Zijn reputatie is haast wereld- langstelling gaat uit naar de componeren. Ik schrijf die dingen wijd. Uit Canada. West-Indië, luid naar arbeiders beierden pretentieloos. Van platvloerse Brazilië. Congo. India en vele jeuga.naar arDeiaers, oejaaraen, amusGmentsmuziek houd ik niet Europese landen komen brieven ook niet van sentimen.ele wijsjes en verzoeken. Zo vroeg hem de en teksten. M'n liedjes zijn be- B B C. een uitvoering van zijn doeld om de mensen op te kik- platen te willen organiseren. Die keren4 wordt dan i 1 Die nederigheid is in broeder gezonden. Laetantius te prijzen. Maar véél te goed. de' eigennik'/ hiUï'e^dir op bésohouwtoSn*®^ ftotaènad met elkaar bespre- blz. 46 als volgt wordt aange- itai,e en Holland, levensgewoon- kondigd. ten, landschappen, huwelijk gezin, jong zijn „Er is een getrouwde vrouw, even in de dertig, ze heeft drie kinderen, twaalf, elf en acht jaar. Ze woont in een grote pro vinciestad, waar haar man een leidende positie inneemt. Ze weet sinds kort, dat die man een verhouding heeft aangegaan met een jong ding. Het is niet sie! abSSfcS fiere5 aard van" 5?' 4 b haar vader. Ze wd weg. met JK oudere dle genen of be- haar kinderen.... Zodra ze kans collega heeft overgenomen. Als vroed" (bl. 81). ziet, wil ze onvindbaar en voor- men n-et w-st dat hier twee „In.boeken is het altijd net goed vertrokken zijn en onafhan- auteurs aan de lezer worden of de mensen nooit moe wor- kelijk. De oudere man vraagt voorgesteld. zou men het zeker den. Om maar levendig te blij ven laten de schrijvers hun fi guren een onafgebroken reeks handelingen verrichten waar maaktde Indruis "V toel .zalle poor zouden ken. als de mannen brieven meebrengen om voor te le- oud worden zen." niet de hoofdzaak, dan toch volkomen gelijkwaardig is Tenslotte enkele aardige uit- aan de dramatische actie, die spraken uit de beschouwelijke zich in de verte afspeelt en die sfeer, men als fait accompli verneemt. „AI je daden gaan door; tot Verwonderlijk in lengte van tijd: niets wordt vergeten en wat vergeten Het verwonderlijke daarbij is, wordt, opereert voort in tatie, of de in Italië moeite wil doen jonge vrouw aan een bestaans mogelijkheid te helpen. SS niet merken. Hierdoor "ïf "io voordeel van de verandering in toon en stijl, inhaerent aan zulk een taakverdeling, niet aanwe zig. De Wending Aanleg Daarbij wordt door de leiding met de bijzondere aanleg nauw keurig rekening gehouden. Iedere het Nederlands uit- luk schenkt, zodat zijn talent niet len ongebruikt blijft en hij anderen van uit z'n eigen bezit, vreugde kan overdragen. Zo werd Henk van Wijk, nu broeder Laetantius. onderwijzer, later hoofd van dezelfde school (in Dongen), in 1943 van zijn on derwijstaak vrijgemaakt, om muziek te gaan studeren bij Piet Hörmann, organist van de beroemde St. Jans-basiliek te s-Hertogenbosch. Aan die lessen heb ik eigenlijk nog meer te dan ken dan aan m'n piano-oplei ding aan het Tilburgse conser vatorium, vindt broeder Laetan- Nee, ik ga niet als Laetare. vrolijk maken, dat is het ideaal van Broeder Laetan tius. Nomen est omen zijn naam is een vóórteken ambachtsman te werk. vol- JOHAN VAN WOLFSWINKEL De man in Italië weet te be werken, dat zij op Ischia een pension kan beginnen. Dan komt de tragische wending: drie da gen voordat de scheiding zou zijn uitgesproken, en twee da gen na het vertrek van de jonge vrouw Kitty met haar kinderen, schiet de man zijn secretare dood en daarna zichzelf. In werkelijkheid is zoiets natuurlijk verschrikkelijk, maar door de Een ding dat mjj opvalt is iSI.CttJE't,S'IS dï war ook dit: mén hoort altijd zo- vfoed van algemene beschouwin- veel over slechte, over onvol- gen, waarin dit gebeuren door één hand te zijn geschre- oppassen" (bl. 144). ven. De stukken van Alings zijn .Wees tevreden over jezelf, zeker geen modern proza en ook want je bent waarschijnlijk de zijn denkbeelden conformeren enige die dat is' (bl. 144). zich sterk aan die van de oudere rna"-. - Inderdaad hebben de beide Wat pok opvalt >5 hét relatiteurs zlctl hun b es p i e- degelijk' karakter van dit gejingen tc VM ui,ge5l„cfd. boek. De lerer, ingesteld op ver- ,cn van acti halen die huwelijk en gezin met He, slcch, weinig cons._deratléJ)ehar.deJen. maEr ,e vlo, en t(_ gema|[ kelijk geschreven. De auteurs leest hier (en zeker niet met :r- komen, over moeilijke huwelij- hebben er „zalig voor opgepast moe te worden" wat de hande ling betreft. En ondanks de merkwaardige degelijkheid vind ik er weinig aan. C. RIJNSDORP Pellura - Konovalec - Bandera - werkelijk wel tot iets ander in von Moskau ermordet: Uitgave staat, getuige zijn oudere werk. Ukrainiseher Verlag, Muenchen, Het boek handelt over het le- Zeppelinstrasse 67. ven van Moeder. Dochter en Kleindochter, waarbij de Het is van belang, dat kort voor ^ee het begin van het proces tegen de moordenaar AÉ* Piet Hörmann deed alles breed en grondig 'contrapunt, theo rie. compositie, geschiedenis kwamen uitvoerig ter sprake. ..er WHHT-IUI m- iius-h Ondertussen bekwaamden de kennelijk zijn ingehaald jam- overstelpende daarom is het alleen hoeveelheid informatie-materiaal me'" dat de schrijver er mei in j|jer u is verwerkt: over de persoon van js geslaagd deze woelige jaren twintig Stephan Bandera en de politieke k00r x achtergronden van de moord, die Een ding is zeker de damesbla- brocder nn last van het Kremlin op hem den hebben een prachtige kans gemist op een zeer lijvig feuille- hout hem nog in het gregoria Zijn levenswerk hegon pas goed, toen broeder Laetantius kloosteroverste en hoofd van de St. Aloysiusschoo] in Vught werd. (in 1948) het, al bestaande, schooi en overgeplaatste (Van een medewerker) gepleegd werd: en voorts ook over de moord op Symon Petlura (in 1926 in Parijs) en op Ewhen Kono valec 'op 23 mei 1938 op de Rot terdamse Cools ingel, tegenover het hoofdpostkantoor). Petlura werd uit de weg ge ruimd. toen Pilsudski weer in Po len aan de macht was gekomen. Petlura en Pilsudski ondernamen in 1920 een gemeenschappelijke veldtocht tegen de bolsjewisten. Een tweede poging, met Polen als uitvalsbasis, wilde men in Moskou voorkomen. Konovalec werd vermoord in het jaar dat Hitier zich van Oos tenrijk meester maakte. Om ccn opstand in de onrustige Oekraïne te voorkomen, moest een mogelijk leider worden uitgeschakeld. En nu is Bandera uit de weg Seruimd omdat hij en de Russen, ie zich met hem tegen het com munistische regiem blijven ver zetten, de wereld steeds maar weer trachtten te herinneren aan de voortdurende onderdrukking van de bevolking van de Oekraïne (welke naam „grensland" bete kent). Hoe geraffineerd de moord in elkaar werd gezet, de moorde naarshand werd aan het licht ge bracht. Het proces in Karlsruhe maken, Ilona, door Hans Habe. Uit gave Ad. IH. C. Stok (Z-H.U. M.), Den Haag. Dat Hans Habe niets anders het licht kon doen zien dan deze trilo gie met als ondertitel „Drie fas cinerende vrouwenlevens van gis teren en vandaag" moet wel #nigszins teleurstellend genoemd worden. Deze schrijver is toch Nu 140 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinmiiiiiiiiiiii Er zongen toen rammofoonplaat, één i langzamerhand tal- In een oud feestgebouw in Amsterdams openbaar gezelligheidscen trum liggen in een kamer waar toneelspelers repeteren, stapels kranten. Het zijn een paar duizend exemplaren van de eigen toneelkrant van het Amsterdamse toneelgezelschap Studio. Weg met de schouwburgen - staat erin. En: Gooi ze omver, een heftig imperatief van de bedaagde toneel schrijver Thornton Wilder. Nog meer hevige taal, van Arhur Miller: Schoenendozen zijn de tegenwoordige schouwburgen. Allemaal overkokende emoties, ingege ven door de onpraktische eigenschappen van de traditionele schouwburgen. Het is een onverteerbare affaire voor vele he dendaagse toneelschrijvers, acteurs en regisseurs. Schouwburgen waarin de toe schouwers door de toneellijst. ..het doek" en het voetlicht van de spelers zijn ge scheiden. hebben afgedaan. Het is een oude veroordeling: Sin is de oorlog leven vele acteurs in onmin met de toneelaccommodatie. De spelers kor den daaraan zelf weinig veranderm. Ce schouwburgen waren er en ze bleven. Er waren regisseurs die zich inzetten voor theatervernieuwing en hier, naar het voor beeld van Frankrijks Jcan Vilar, het thé- atre en rond (spelers temidden van het rondom gegroepte publiek) op poten zet ten, maar die theatervorm ..haalde" het niet. voornamelijk om financiële redenen. Voor vele grote toneelspelers is het „ronde theater" het ideale toneel. Zij willen ..verkeren onder de mensen, met het toneel dicht bij de mensen zijn" (Hans Tiemeyer). Zijn toneelzin KEES VAN IERSEL, sinds zijn regis seursdebuut, ruim tien jaar geleden, vol hardend prediker van de toneelopvatting, het toneel en „de mensen" dichter bij el kaar te brengen en de erfelijk kwaad be laste schouwburgvorm te verlaten, heeft nu de ruimte gevonden om zijn ideeën te concretiseren. Hij vond die in Amster dam. waar hü sinds kort de artistieke leider van de toneelgroep Studio is. Door zich los te maken van de televisie hij is onlangs bekroond met de TV-prijs van het Prins Bernardfonds voor zijn tv- werk, dat hij tien jaar heeft gedaan - kon hij, bij een vast gezelschap, zijn to neelzin krijgen. Van Iersel heeft zijn toneelelysium ge vonden in De Brakke Grond, een hoog bejaard gebouw voor volksvermaak in de binnenstad van Amsterdam een vroe ger hoofdkwartier van tabaksveilingen cn nog verder terug een ihé-dansant. In dat gebouw brengt Van Iersels toneelgroep hedendaagse stukken, van de Engelsman Arnold Wesker, van de Duitser Heinrich Boll, van de Nederlandse schrijvers Ma nuel van Loggem en Paul Rodenko, van de Amerikaan Jack Gerber. van de Fran sen Jean Genet en Jean-Paul Sartre an van de trits Beckett Ionesco Mor timer. Speciaal in dat oude gebouw wil Het heeft een driehoekvorm. de tophoek de zaal in steekt. De voorste rijen stoelen zijn. om de gedach ten te bepalen, langs de beide diagonalen geplaatst. Hier dus geen afstand meer tussen publiek en het toneel; de mensen „zitten er bovenop". Consequentie, vol gens toneelleider Van Iersel: „De mensen worden zo meer betrokken in het toneel- gebeuren". Om het anders te zeggen: ze kijken niet meer ertegen aan, maar ze Belevenis KEES VAN lERSEL dui- taxichauffeurs, fabrieksmeisjes en venhouders feestavonden bezoeken, voor de feestvierders wil Van Iersel 'o- neel brengen, overeenkomstig zijn begin sel dat „toneel voor alle mensen is" Dit gebouw, centraal punt in het Amsterdam se uitgaansleven van de gewone lui, no digt uit er binnen te lopen. Als schouw burgen in de ogen van de mensen die tot nu toe nooit naar het toneel toe gingen, ..heilige hallen" zijn, kan niemand voor De Brakke Grond tcmpeldrempelvrees hebben. Kees van Iersel heeft zich ccn gedachte van een buitenlands toneelleider eigen gemaakt. ,.Als de mensen niet naar toneel gaan, moet het toneel naar de mensen". Vandaar Dë Brakke Grond, in de Nes. tussen het Amsterdamse stadhuis en het Rokin. Juweel Studio's theatertje is een Juweel voor theatre lntime. Het is wat bre der en dieper dan een klaslokaal. Het heeft, boven, twee gaanderijen, die knap zijn benut door de „binnenhuisarchitect", «Ie decorontwerper Wim Vesseur. Het overwegend donkerrood gekleurde thea ter. heel intiem ingericht met gewone, bruine houten keukenstoelen, is, volgens Amsterdammers, een aanwinst voor de hoofdstad, waar de laatste tijd zoveel theaters in onbruik zijn geraakt. Een toneelvoorstelling in De Brakke Grond is ook om een andere reden eer hele belevenis voor mensen die theater vreemd waren: alles gaat er huiselijk toe De mensen kunnen hier komen in hun gewone kleren, zei Kees van Iersel. Maai er zijn hier meer mogelijkheden voor „ge woon, oprecht comfort" geschapen: mer. mag roken tijdens de voorstelling. En ei staan tafeltjes tussen de stoelen. Toneel is niet langer een zaak voor deftige ha bituele abonnementhouders (hier alleen vrije voorstellingen) wanneer geboeid kij kende taxichauffeurs met twee ellebogen op zo'n tafeltje leunend het stuk volgen. Als Van Iersel dat ziet. weet hij een stuk van zijn sociale toneelsprei- dingsidee verwezenlijkt. En als er pauze is. drinken de toeschouwers in hetzelfde theaterzaaltje koffie. Niemand hoeft tr een stap voor te lopen. Men heeft r~ Amsterdam graag een foyer De toneelgroep Studio begon het seizoen met een fortuin waarover Van Terstl ja renlang alleen heeft kunnen dagdromen: met een reispodium, een kopie van h«l podium in de zaal van De Brakke Grond Studio kon het laten maken dankzij eer gift van het Prins Bernhard Fonds. Dit reispodium kan overal in het land -vorder opgesteld, op alle plaatsen waar zelfs elke toneelaccommodatie ontbreekt. Voor beelden: in veilinggebouwen, in circus tenten, in fabriekshallen. Een van de eei- ste proeven nam Studio ermee in Sch.e- dam, zaterdag 8 oktober. Studio gaf hier de première van een modern sluk in een machinehal van Wilton Fijenoord. Het publiek was massaal opgekomen een paar honderd werknemers van de reus achtige scheepswerf. Nog een plaats waar nooit onder nor male omstandigheden een beroepsgezel schap kon spelen: Dodewaard, een paar kilometer van Eist in de Over-Bctuwe Studio trok erheen met het reispodium en speelde in het dorpshuis Roots van Arnold Wesker. Het toneel is niet langer een ex clusieve zaak voor de grote steden. „We moeten wel bedenken dat toneel, mei name de stukken die de dingen van van daag behandelen, voor iedereen Is", zegt Kees van Iersel. Want dit is zijn groot ste ideaal: ..dat alle mensen deel hebben aan toneel".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 17