r Gerustheid over kerkelijk leven is niet gegrond EEN DIEPE GEZONDE SLAAP OP Predikanten.gcilerij Een kanttekening Een woord voor vandaag rozehottelftm... is 20 gezond Eerste onderwerp van concilie: liturgie Mulo moet mammoetwet paraat opvangen Waarde toelatingsexamens v.h.m.o. niet bijster groot ,0£ WUKPREDIKANT DONDERDAG 18 OKTOBER 1962 SNEEUWBAL WORDT STEEDS GROTER ■^/AT DE MINISTER van economische zaken niet heeft kunnen bereiken een opvallende prijsverlaging voor verscheidene artikelen is door de actie van enkele grootwinkelbedrijven ineens gelakt. Dit lijkt de enige conclusie nu de prijzen van koelkasten, weegschalen voor personen, snelkook pannen, koffiekannen, handmixers, haardroogapparaten en dergelijke attrac tieve zaken met een sprong naar beneden zijn gegaan. De sneeuwbal is zelfs verder gaan rollen. Na Albert Heijn en S. de Wit met hun het leven gemakkelijker makende artikelen is De Gruyter met goed koop speelgoed voor de jeugd in het strijdperk getreden. En inmiddels heb ben wij kunnen lezen, dat de kruideniers, aangesloten bij de coöperatieve groothandelsvereniging Enkabé aan sparende klanten horloges voor minder dan de helft van de winkelwaarde zullen leveren. Maar ook in de voedingsmiddelensector is een prijzenslag begonnen. Een pluimveeslachter heef de kat (in dit geval het kuiken) de bel aangebonden door diepvrieskuikens voor f 2,98, ver onder de gebruikelijke prijs, te ver kopen. Deze week heeft een grote pluimveeslachterij de uitdaging beant woord met een prijs van f 2,95. Tegelijkertijd konden wij lezen, dat een grossier in diepvriesprodukten niet alleen bevroren kuikens, maar ook an dere diepvriesprodukten onder de bestaande prijs gaat verkopen. Diepvriesprodukten, koelkasten, mixers, speelgoed, horloges enz. behoren nu niet direct tot de dagelijkse levensbehoeften van de mens, maar des ondanks is deze plotselinge uitbarsting toch een teken dat de distributie sector in beweging komt. Het ligt voor de hand, dat de consument deze prijsverlaging prachtig vindt^Hlj zit aan het eind van de lijn en als hij goedkoper uit is, is hem dit alleen maar welkom. Daarbij vraagt hij zich niet altijd af, of hij door de lage prijs bepaalde artikelen niet te gemakkelijk heeft gekocht en daar door zijn geld anders heeft besteed dan volgens het huishoudbudget wel wenselijk was geweest. Maar er zitten ook nog andere kanten aan deze bizar aandoende ontwikke ling. Niet alleen de consument is partij in deze zaak, maar ook de fabri kant, de groothandelaar en de winkelier. Zij hebben belang bij een ver koopprijs, die hen in staat stelt hun zaak in stand en hun personeel aan het werk te houden. Natuurlijk is het niet zo, dat alleen met een hoge prijs winst gemaakt kan worden en dat een lage prijs verlies oplevert. Als de omzet maar hoog ge noeg kan worden opgevoerd, zal een lage prijs ook winst kannen afwerpen. Het probleem is alleen om zo'n grote omzet te kunnen opbouwen. Niet voor elk artikel is dat mogelijk. En bovendien eist dit van de ondernemer durf, zakelijk inzicht, doorzettingsvermogen, vakkennis, maar ook een bij sonder inkoop- en verkooptalent, organisatievermogen en meer kapitaal voor grotere voorraden, een grotere zaak, meer reclame enz. Hierdoor onder- scheldt zich juist de bekwame en talentvolle ondernemer van de man die gedoemd Is klein te blijven. De klacht tegen de grootwinkelbedrijven is vooral, dat zij geen eigen artikelen, maar branchevreemde artikelen voor een koopje beschikbaar stel len. Artikelen dus waarop de grootwinkelbedrijven niet behoeven te ver dienen en die alleen maar dienen om de klanten tot sparen te prikkelen en daardoor tot het kopen van meer artikelen. De grootwinkelbedrijven behoe ven op die branchevreemde artikelen In het geheel niet te verdienen, om dat zij de hefboom zijn om de omzet van eigen artikelen mee op te krikken. Hierdoor is de prijs 'die de grootwinkelbedrijven voor hun bij-artikelen vragen (en zo ook de horloges van de kruideniers) niet reëel. Hij is niet ge baseerd op alle normale kostenfactoren, waarmee de grootwinkelbedrijven ook met hun eigen artikelen rekening houden. De consument zal zeggen: „Wat kan mij dit schelen?" Inderdaad, hij kijkt naar zijn eigen belang en het deert hem niet. of fabrikant, groothandelaar en winkelier minder verdienen of wellicht verliezen. Economisch gezien, is het echter onmogelijk, dat artikelen duurzaam tegen prijzen worden verkocht, welke geen winst opleveren. Dit betekent dat de voor bepaalde artikelen geldende zeer lage prijzen niet altijd gehand haafd kunnen blijven. Natuurlijk kan men een tijd doorgaan met het ver kopen van branchevreemde artikelen en wellicht zullen andere zaken wel volgen, maar op den duur moeten er toch slachtoffers vallen. En het is de vraag, of het voordeel voor de consument dan opweegt tegen het nadeel voor fabrikant, groothandelaar en winkelier, een nadeel dat kan leiden tot minder bestellingen bij andere zaken, tot kapitaalverlies, tot ontslag van personeel en tot sluiting. Maar zover zal het hopelijk niet komen, want het gebeurde heeft er toe ge leid, dat men in kringen van de grote en kleine ondernemers aan het den ken'is gebracht en dat de gevoerde prijspolitiek onderwerp van gesprek is geworden. Vaak wordt de prijs door de fabrikant vastgesteld, zowel voor de groot handelaar als voor de winkelier. Dat is dan een prijs waar ook kleine zaken met een gemiddelde omzet nog mee kunnen uitkomen, maar waar grote zaken met een grote omzet heel goed mee zitten. Door die verticale prijsbinding kon er ook weinig gebeuren. Het ligt voor de hand, dat de prijzen opnieuw bekeken zullen worden. Na d© vechtprijzen van thans, die onmogelijk een lang leven kunnen hebben, zullen wij vermoedelijk prijzen krijgen, die scherper gecalculeerd zijn dan vroeger, maar die toch winstmogelijkheden laten. Dit vereist enerzijds meer efficiency om de kosten te kunnen drukken en anderzijds het zoeken naar wegen om de omzet op te voeren. En dit laatste zit er zeker In, nu veler oren voor een aantal attractieve, duurzame gebruiksartikelen zijn geopend Maar ook al is de prijsverstarring voor een aantal artikelen doorbroken, het rijn artikelen die wij bij wijze van spreken maar eenmaal kopen. Wij mogen echt niet zeggen, dat hierdoor de uitgaven voor het dagelijkse le vensonderhoud naar beneden zijn gegaan. Aan de andere kant moeten wij voor de voordelen, maar ook voor de gevaren van de prijsafbraak in en kele sectoren de ogen niet sluiten. Chr.-gerei, ouderlingenconferentie Wie woensdag door de parkach tige lanen van Apeldoorn naar de Barnabaskerk was gewandeld om daar deel te nemen aan de ouder lingenconferentie van de Christe lijke gereformeerde kerken, had moeite om by zulk schitterend herfstweer ook inderdaad binnen te gaan. De meeste bezoekers bleven zo lang zij konden op het kerkplein ge nieten van de zon. Maar toen zij een maal het bedehuis in waren getre den, gaven ze graag gehoor aan het voorstel van voorzitter K. Geleynse (Wildervank) om staande ,,Het ruime hemelrond" te zingen. In deze stemming van dankbaarheid verkeerde de vergadering en de voor zitter knoopte daar aan vast door te wijzen op allerlei zegeningen die men in de kerk dus niet het rijk der na tuur maar het rijk der genade ont vangt. Zoals de zegen van het broeder lijk samenzijn als ambtsdragers op een landelijke vergadering. Er waren de laatste maanden ook an dere vergaderingen geweest waaraan de heer Geleynse wilde denken. Hij her innerde aan het congres van de I.C.C.C. te Amsterdam, dat vele christelijke ge reformeerden onder zijn bezoekers mocht tellen. Dit congres heeft nogal wat vragen opgeroepen, speciaal in de eigen kring. ,,Het is beslist niet zo dat de Chr.-ger. kerken door dik en dun met de I.C.C.C. moeten imeegaan", zei de heer Geleynse. ..Maar ons vertrou wen in deze organisatie is niet geknakt. We zijn blij dat we er bij" horen, al zul len we alles moeten doerv om verkeer de praktijken in de I.C.C.C. te weren"! Ook aan het samenzijn van de Ver eniging tot herstel van de kerkelijke eenheid der .gereformeerde belijders. Er is te weinig geestelijke groei omdat de ambtsdragers te weinig met de kerkorde op de hoogte zijn. Het me rendeel van hen is meer geïnteresseerd in pastorale dan in 'kerkrechtelijke vra gen. Daarom had men ds. W. van 't (Van een onzer verslaggevers) Spijker te Utrecht-C. uitgenodigd Schuld belijden dat is: a.: weten dat je het jout gedaan hebt; b.: erkennen dat je het fout gedaan hebt; c.: er spijt van hebben en dat niet alleen omdat de gevolgen zo naar zijn maar spijt ook om de daad zelve; en d.: bereid zijn de conse- quenties te aanvaarden in de geest van en-nu-beter. Dat is allemaal niet zo eenvoudig. Zelfs het weten dat we fout geweest zijn gaat niet altijd even gemakkelijk, want in het sussen van ons geweten zijn we helaas meesters geworden! Bovendien: wat twintig jaar geleden, tien jaar geleden als „fout" gold, wordt soms vandaag de dag als normaal en fat soenlijk erkend. En daarbij gaat het heus niet altijd over kleinigheden: denk aan de veranderende opvattingen over de zondag, een zaak waarmee menigeen in zijn geweten worstelt! Desondanks stuit ieder in zijn leven op dingen waarvan hij/zij wéét dat ze fout zijn dan komt het erkennen. Het erkennen tegenover God en (misschien) het erkennen tegenover de naaste, de buitenwereld soms. Het „Vader, ik heb gezondigd!" komt zo moeilijk over onze lippen, want hei is zo geheel en al in strijd met ons eigen ik. Het masker dat we met zoveel zorg en liefde voor onszelf hebben geboetseerd, dat willen we niet afdoen. Niet tegenover God en niet tegenover de naaste. En we zijn er zo ongelukkig mee ken. r kerkrecht en kerkregering te spre- langs te Amersfoort gehouden, wijdde de voorzitter aandacht. Hij wees nog I De referent gaf- een overzicht van de op de pijnlijke omstandigheid dat historie van het kerkrecht sinds de her- (Advertentie) Zwaardemaker v\ NEEMT VAKER ZWAARDEMAKER zij, die daar 's zaterdags eendrach tig bijeen waren, 's zondags weer elk iar hun eigen kerk gingen. Natuurlijk kon de heer Geleynse niet nalaten de vergaderingen van de genera le synode te memoreren. Velen hebben de eenheid van deze kerkvergadering geroemd, niettegenstaande er verschil van inzicht was. Hij betreurde het dat sommigen blijkbaar een scheuring vrees den, terwijl er toch geen principiële verschillen waren. Maar vaak zijn het, de gemeente, louter praktische punten die verdeeldheid doen ontstaan. Wee de gerusten Nu de volgens sommigen dreigende scheuring is afgewend, komt bij me nigeen de gedachte op „wat is onze kerk toch goed". En dan spiegelt men zich aan de „buren", waar enerzijds het uiteenvallen in diverse groepen en an derzijds schorsingen aan te wijzen zijn. „Jawel, maar we kunnen toch echt niet iggen aldus de heer Geleynse at we als Chr.-geref. kerken staan te dringen om de Bruidegom te begroeten iens voetstappen wij reeds vernemen. Inplaats van een eschatologische zijn ij een gezapige kerk geworden. We constateren soms rustig dat het geesteswerk zo gemist wordt in onze gemeenten, maar we worden er niet koud of heet onder. Zijn we niet veel te weinig ongerust over de geringe geestelijke groei in onze kerken?" Met dergelijke vragen kwam de voor zitter zijn gehoor aan 'boord, waarbij hij de raad gaf om veel meer actief bezig te zijn met de verkondiging, d.w.z. om de beluisterde prediking in de goede zin op kerkeraad en huisbe zoek te bespreken, zodat men zich ook een gemeente van daders des Woords zou betonen. Geref. kerkrecht vorming. Hij zette uiteen hoe Luther daarover had nagedacht. Door het in het openbaar verbranden van de pause- ke bul en de roomse wetboeken (1520) brak hij volledig met de roomse kerk regering. Luther achtte ordeningen voor de kerk nodig, conform apostolisch voor schrift, maar hij bleef het kerkrecht toch altijd als een zaak van lagere rang beschouwen. Daarentegen trok Calvijin wie ook meer juridisch bloed in de aderen schuift zeer duidelijke lijnen. Kerk recht en kerkregering vond hij de zenu- en van het kerkelijk leven. Het kerkrecht is er om de doorwer king der genade mogelijk te maken. Het dient niet om het gezag van de enige Koning der kerk te beknotten' aar om dat gezag te bevestigen. Dat de bedoeling van het gereformeerde kerkrecht. Op dit referaat kwamen diverse gen binnen, die besproken werden. Prof. W. Kremer, hoogleraar aai Theologische Hogeschool te Apeldoorn sprak op deze conferentie het slotwoord onder de titel „Gods mede-arbeiders". Pracht handen Tub^Sc^ Hamea-Gelei Beroepin gswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Oostwold (Wester kwartier» (toez.): S. den Blaauwen. vica- nBedankt voor Papendrecht: J. van Wier. te Putten <Gld>; voor Oldenbroek: J. J. Poot. te De Bilt. GEREF. KERKEN Beroepen te Vianen. Schoonrewoerd en Rilland-Ba th: F. B. Fennema. kand. te Marrum; te Alkmaar (bij accl.): D. Pas man. te Hardenberg. Beroepbaarstelling: door de classis Goes prep, geëxamineerd en beroepbaar ge steld: J. Baayen. te Goes, kand. V.U.. De ze neemt terstond een beroep in overwe ging. Zijn adres is Lange Vorststraat 106. Goes. Tel. 01100 6678. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Papendrecht: H. P. Brands- ma, te Rozenburg. Najaarsvergadering „Philadelphia" Zaterdag 27 oktober zal in de con greszaal van Krasnapolsky te Amster dam de najaarsvergadering van Pnila- delphia. de prot-chr vereniging van ou ders en vrienden van het afwijkende kind. worden gehouden. Dr. W. G. Mulder, jeugdpsychiater te Amsterdam, zal spreken over ,.de aanvaarding van onze kinderen". Over het onderwerp .het recht van onze kinderen" zal de heer De schorsing van ds. Van der Schaft voor Part. Synode De strijd om de gereformeerde (vrij gemaakt» predikant van Murmerwoud en Oenkerk wordt op steeds hoger n veau uitgevochten. Zoals men weet werd deze predikant, ds. J. van der Schaft, geschorst door zijn gemeente van Mur- merwoude, terwijl zijn gemeente van Oenkerk het allerminst eens was met de ze schorsing. Deze predikant werd in feite geschorst omdat hij „al te open" is jegens zijn synodaal-gereformeerde broeders. De classis Dokkum heeft in middels de kerkeraad van Murmerwou- de aangeraden de schorsing op te hef fen op grond van het algemeen ontbre ken van verwijzing naar Gods Woord, de belijdenis en de kerkorde, en op grond van grote onhelderheid in de for mulering van het betreffende kerke- raadsbesluit. Met het eerste kon de ker keraad het wel, met het laatste wilde hij het niet eens zijn. De kerkeraad tekende beroep aai de particuliere synode. Zaterdag jl. gaderde de classis Dokkum opnieuw. Deze besloot medewerking te verlenen tot het bijeenroepen van een buitenge- particuliere synode om het appèl de kerk van Murmerwoude te be handelen. katholieke concilie pas met zijn eigenlijke werkzaamheden. Tot ver bazing van de meeste mensen staat als eerste onderwerp voor bespreking op het programma de liturgie. In Europese rooms-katholieke kringen is men buitengewoon verheugd over dit besluit, omdat de commissie die deze voorstellen op tafel legt een groot aantal vernieuwingen wil. De Europese bisschoppen gaan uit van de gedachte dat wat zij nu kunnen bereiken op het punt van vernieu wingen straks niet meer ongedaan gemaakt kan worden als de voorstel de veel conservatievere theo logische commissie aan de orde komen. De commissie vraagt niet om de goedkeu ring van de bisschoppen van een aantal nieuwe maatregelen. Men wil dat slechts de beginselen van liturgische vernieu wing zullen worden onderschreven en dat desnoods nog een internationale commis sie zal worden ingesteld voor de uitwer king van de nieuwe beginselen na het concilie. 4 In de tweede plaats wordt voorgesteld om eindelijk de eenvormigheid en de dwang te doorbreken. Er moet meer vrij heid komen, wat alleen bereikt kan wor den als de curie wat meer alleen met het Advertentie Dr. Langman tot besturen (Van onze onderwijsredactie) Nu de mammoetwet door de Tweede Kamer is aangenoemen en naar alle waarschijnlijkheid ook door de Eerste Kamer zal worden aangenomen zullen wij paraat moeten zijn om deze nieu we wet op te vangen. De Mulo- bond heeft hier een taak, zei de voorzitter van deze bond, de Am sterdamse predikant dr. H. J. Langman gistermiddag in Utrecht, waar de besturen van de christelijke muio's in jaarverga dering bijeen waren. Het zal af hangen van onze activiteit hoe de gang van zaken zal worden, was zijn mening. Deze voorzitter zag in de mammoet wet niet het grootste gevaar dat het christelijk mulo-onderwijs bedreigt. „Er is een innerlijk secularisatie-gevaar dat groter is dan het gevaar van de kant van de mammoetwet. In deze wet zag dr. Langman nog grote mogelijkheden Een in Duisland ingesteld on-|so°rten intelligentie zijn' zoals de pr7npkhppft Hp nralrtkrhp waar- bale intelligentie, die vooral betrekk erzoeK neen ae praktiscne waar heeft op de omgan& met formules, de van het toelatingsexamen voor kens en woorden, de motorische intel- middelbare scholen sterk in twij- L1,^ntl^ij?,?rlch,Eop..liet obj®ct)„. de fel getrokken. De geslaagden voor het toelatingsexamen bleken voor slechts vijftien procent werkelijk studiecapaciteiten voor een mid delbare school te hebben. Dit werd gistermiddag in het Christelijk Lyceum te Goes naar voren gebracht door de heer F. Schmidt, zenuwarts uit Breda. De heer Schmidt sprak op uitnodi ging van het Zeeuws Lerarencon- tact over neurotische en andere psychich afwijkende verschijnse len bij leerlingen van de middel bare school. Dr. J. Brants, inspecteur van het v-h.m.o. in Zeeland, zei uit eigen ervaring eveneens tot de slotsom te zijn gekomen dat de waarde van de toelatingsexamens slechts matig is. De heer Schmidt zei, dat de bepa ling van het Intelligentieniveau niet ge makkelijk is omdat er verschillende H CONSTANT DAMESRINGEN Sierlijke dameshand... elegant ge baar. Flonkering van welgekozen slerring. Toonbeeld van individuele smaak. Een keus uit de uitgebreide I CONSTANT, collectie. Vréég Uw juwelierdie wonderen I van vakmanschap: CONSTANT RINGEN Daar is ook Uw ring! J Levering t an de producten der Constant fabrieken uitsluitend vta de erkende jutceUert de tradities ei dere landen t maakt Het schema handelt ook over de plaats in de volkstaal in de eredienst. In het ontwerp van voorstellen wordt gepleit voor dc volkstaal een grotere plaats in te ruimen, vooral waar het de voormls be treft. Ook zouden het evangelie en epis tel in de volkstaal gelezen kunnen wor den. Niet slechts Europese bisschoppen maar vooral ook missionarissen zijn voorstan ders van de mis in de volkstaal. Zij wij- op de moeilijkheid een mis, gelezen .211 klassieke taal, te laten spreke de oerwoudbewoners van Afrika of de primitieve bewoners van verafgelegen ei landen in de stille oceaan. Het is evenwel de vraag of mevrouw Jansen in de Zwart- janstraat er meer van snapt. Ook de viering van de Eucharistie, die tegenwoordig midden in de belangstelling staat, verdient herziening, volgens het op gestelde rapport, dat de bisschoppen wordt voorgelegd. Men meent dat van groot nut kan zijn het weglaten van zin loos geworden toevoegingen van voor heen. betere keuze van de bijbelteksten en het herstel van de preek, waardoor het accent wat meer zal komen te vallen op de dienst van het Woord. Vooral de Europese bisschoppen zijn zeer ingenomen met de voorstellen tot li turgische hervormingen. De bisschoppen van andere landen staan evenwel meer gereserveerd. Velen hebben in verband met volkomen verschillende situaties, zeer speciale wensen. In het algemeen kunnen allen zich wel verenigen met de beginse len, bijzonder met de gedachte dat door het concilie niets precies moet worden ge decreteerd. Grotere zelfstandigheid voor de bisschoppen op de bisschoppenconfe renties wordt gewenst. Obligatielening voor ziekenhuis te Alphen Op vrijdag aanstaande wordt door een syndicaat onder leiding van n.v. Slavenburg's bank, de inschrijving open gesteld op 3.5 min. 5 procent 30-jarige obligaties ten laste van de „Vereniging voor gereformeerde ziekenverzorging in Nederland", te Kampen. De opbrengs: van de lening zal die nen voor de financiering van een te bouwen ziekenhuis in Alphen aan de Rijn. Naar verwacht wordt zal dit kenhu medio 1964 in gebruik worden i genomen. I Advertentie) de „harde" Het genoemde secularisatie-gevaar is volgens deze spreker ook inherent aan de mammoetwet. De voorzitter van de Mulobond herinnerde zijn talrijk gehoor aan een artikel van de secretaris van de Vereniging, prof. dr. L. de Klerk, in het eigen orgaan, waarin deze er op had gewezen dat de mammoet-wet aan dacht heeft voor een vorming van leer lingen, die bepaald wordt door het maat schappelijk bestel. Dat kan nimmer christelijk zijn. Wil men de bijbel en het evangelie laten spreken, dan moet het gaan om een vorming binnen het, geheel van de menselijke bestemming. Het gevolg is dat wij niet meer vra gen: „Wat is de mens?" maar „Wat presteert de mens?" Het -gaat tegen woordig om de utiliteit van het onder wijs en niet zozeer om de karaktervor ming. Dit is echter de tendens van het gehele leven. „Waarom", zo vroeg dr. Langman, „hebben niet meerderen hier op gewe zen?" Prof. De Klerk was volgens hem niet Omdat wij zelf in de greep verzakelijking zijn, die in Amerika zo om zich heen heeft gegrepen? We moe ten wel horende doof en ziende blind zijn, om die vraag niet met „ja" te be antwoorden." Dr. Langman riep zijn gehoor van mulo-besturen op van hun scholen In plaats van een opleidingsinstituut voor het examen weer een inrichting te ma ken waar ernst wordt gemaakt met de vorming tot waarachtig mens zijn voor Gods aangezicht. Niet alleen negatief ciale intelligentie, die wordt afgemeten naar de omgang met andere mensen, de creatieve- en de droomintelligentie. Het gemiddelde intelligentie-quotiënt is 100. Muloleerlingen moeten een I.Q. van ongeveer 115 hebben. Middelbare scholieren hebben een I.Q. van 120 tot 125 nodig om zich er doorheen te slaan. De heer Schmidt wees er nadrukke lijk op dat het I.Q. slechts baal inzicht in de intelligentie geeft. Men moet zich op een I.Q. van een leerling niet doodstaren. Het komt bij voorbeeld voor dat leerlingen met ho ge I.Q.'s tegenvallende studie-presta ties leveren door o.m. neurotische af wijkingen die kunnen ontstaan door te hoge eisen van te knappe ouders of door een slechte verhouding tussen le- leerlingen. De spreker gaf in het eerste gedeelte van zijn lezing een overzicht van de belangrijkste psychia trische afwijkingen. Hij verdeelde ze in groepen, t.w. organische zenuwziek krankzinnigheid, zwakzinnigheid, psycho-somatische ziekten (lichamelij ke afwijkingen, die door psychische in vloeden veroorzaakt worden), neuroti sche en psychopatische ziekten. De leraren op de middelbare scho len zullen over het algemeen slechts met neurosen en psychopaten te ma ken krijgen. Bij psychopaten gaat het om aangeboren afwijkingen in het tem perament, bij neurosen om gaandeweg verkregen afwijkingen, die vaak dwang-accent hebben. De heer Schmidt ging na de pauze vrij diep in op de intelligentie. Hier «snkele cijfers. De intelligentie wordt voor driekwart bepaald door de erfe lijkheid, voor het resterende gedeelte door het milieu. In grote steden vindt men een wat hogere intelligentie dan in kleinere plaatsen. Den Haag heeft met een gemiddelde van 104% het hoogste I.Q. in Nederland. Breda heeft m net 100, Tilburg 101%. Den Bosch met een I.Q. van 96 de „domste" de Nederlandse steden. Zeeland heeft een gemiddeld I.Q. van 100 tot 101%. Het kindertal neemt af met de hoog te van de Intelligentie. Aangezien de intelligentie voor 75 procent erfelijk is, leidde de heer Schmidt hieruit af dat de bevolking dus langzaam-aan „dom mer" wordt. Terwijl hierover een in telligente discussie ontstond genoten al le Zeeuwse middelbare scholieren van dc vrije dag, die zij dank zij dit Le- i rarencontact hadden gekregen. Dr. Langman noemde de vele bezwa ren die tegen de mammoetwet zijn ge-, opperd. Hij riep evenwel op om het niet van een wet te verwachten, maar de handen' uit de mouwen te steken. Dan zou er winst geboren kunnen worden uit deze mammoetwet. Hij wat niet verrast dat de wet met enige amendatie is aan genomen en nam aan dat de Eerste Ka mer de Tweede in haar oordeel zal vol-, gen, ook al zullen de leden van de pro testantse fracties niet eenstemmig in hun waardering zijn. De bezwaren heb ben bij de een nu eenmaal meer ge wicht dan bij de ander. Die vrijheid moet er zijn ook onder de leden van de vereniging. Dr. Langman zelf zag evenwel allerminst alleen maar nega tieve aspecten, dat bleek duidelijk uit zijn rede. De mammoetwet is allerminst de on dergang van het mulo, meende hij, mits „we paraat zijn de.e wet op té van-, gen." Sprekend over de planprocedure bij het oprichten van nieuwe scholen, riep hij zijn gehoor op een overzicht te hebben van de kaart van Nederland; opdat men zal weten waar nieuwe scho len gesticht kunnen en mogen worden, maar ook waar nieuwe scholen alleen maar concurreren zouden met andere christelijke scholen. Dr. Langman acht- te het een voordeel dat bij de te ver doorgevoerde delegatie aan de minister,, het advies van de maatschappelijk© or ganen uit de wet ls verdwenen en nu de onderwijsorganisaties moeten advise- ren. „De Mulobond heeft bier een taak, om uit wat ksvaad genoemd is het goede te doen voortkomen." Drie-jarige cursus Dr. Langman noemde het ook eett gunstig teken dat de vler-jarige afde ling behouden is gebleven en niet ver laagd is tot een drie-jarige. Nu er echter ook een mogelijkheid is voof een drie-jarige mulo (straks mavo) moeten de scholen niet bij voorbaai afwijzend staan tegenover deze nieuwe mogelijkheid. We moeten doen wat we bereiken kunnen voor onze minder be gaafde leerlingen, was zijn oordeel. gend Jftar in mei met emeritaat gaat, Het was dan ook geen wonder dat hij bij aoolamatie werd herkozen. In de middagvergadering sprak een andere Amsterdamse predikant, ds. S. J. Pop- ma, over „De jeugd, de school en on ze tijd." Men kan in veel consistoriekamers portretten „un vroegere predikanten aantreffen, soms van eeuwen her. De onderschriften bij de oudste af beeldingen plegen lyrisch te zijn. want afgestor ven herders en leraren plachten na hun dood een bijna mateloze eerbied in te boezemen. Ziehier dus de „Zonne", de „Pronk", de „Rotssteen der Rechte Leer...." Men wordt een tikje sceptisch, als men dergelijke conterfeitsels en lofzangen be ziet, want zulk een hemelhoog prijzen kan wel eens een goedkope manier zijn om de tekortko mingen der overlevenden jegens de voormalige voorgangers goed te praten. Dat weten we van Hem. die het bouwen van profetengraven op lijn stelde met het ombrengen van deze ver kondigers. Leraarlievendheid bij het léven is doelmatiger. Maar bovendien weten we niet of deze houtsneden en gravures ooit geleken heb ben: ook deze kunnen opgesierd zijn, al moet men dan in menig geval ijzen van het werkelijk uiterlijk der geportretteerden. Latere generaties zijn geschilderd, geschaduw- beeld en tenslotte gefotografeerd, maar ook deze afbeeldingen doen de werkelijkheid geen recht. Men herkent meer de trant van de tijd. waarin ze ver vaardigd werden, dan de persoon om wie het gaat. Ze kijken te plechtig, te gezalfd, of te bescheiden; ze poseren al zittend of staand veel en veel te veel. Alleen in het hart van hun trouwe volgelingen le- iven ze verder zoals ze waren, maar ach, die hoor ders gaan ook de weg van alle vlees en dan is alles od aarde vergeten. En toch, hoe boeiend was eenmaal hun verschijning, hun voordracht, him klankvolle stem.... Om één ding ben ik onzegbaar blij: ik heb als kind geleerd om naar de kerk te gaan. naar een bepaalde kerk. onverschillig wie er preekte. En zo houd ik in mijn hart al die goede Groningse colle ga's besloten, om het even of ze voor hele drom men hoorders dan wel voor stoelen en banken op traden; hetzij ze militant commandeerden of kwasi stichtelijk zemelden. Natuurlijk was ik het met die nadrukkelijke voorkeur van mijn ouders voor een kerkgebouw boven de nieuwste succesnummers niet altijd eens; natuurlijk ook was de een me een ver rukking vanwege zijn verhaaltjes of uitvallen, en de ander een bron van eindeloze verveling om zijn al maar voortkabbelend betoog waar ik geen duit van snapte. Maar ondertussen heb ik het grote voor deel gehad om telkens anderssoortige mannen het zelfde evangelie anders te horen brengen. En dat bewaart je voor eenzijdigheid. Het waren overigens de typen wel! Daar was de volkomen dove predikant, die zelfs niet hoorde of de gemeente al dan niet zong. Hij keek altijd naar zijn zuster, die hem met haar zak doek het sein gaf wanneer het orgel zweeg en hij mocht beginnen een soort geestelijk stationschef fin dus. Maar ach, eenmaal was ze zó verkouden dat ze die zakdoek midden onder het lied moest ge bruiken en toen kregen we iets zeer aparts, want haar broer begon breed te oreren, terwijl de ge meente zong en er bestond niet één mogelijkheid om hem dat aan zijn verstand te brengen. Daar was die ander, die altijd zijn liturgie 0._ hét bestond om te zeggen: „Dé gemeente zinge als haren voorzang psalm 103 vers 3; ik herzeg van psalm 89 vers 8; ik herzeg van psalm....; ach. koster haal mijn bril eens uit de consistorie, ik kan het niet lezen...." Daar was die derde, die ons altijd verraste door een zo plat Amsterdams accent dat je hart in je lijf omdraaide. De vierde, die op en neer placht te springen zodat je hem hu eens helemaal niet zag, en je 't volgend moment bang was dat hij over de kanselrand heen zou vliegen. De vijfde, die altijd in een vuur raakte, dat aan de preekstoel onnoemelijk hoge eisen, stelde: hij verdween dan ook op een gegeven moment dwars door alle ver- hoginkjes en vlondertjes in de stoffige kuip onder zijn gestoelte. De zesde, die liever officier had wil len worden, en die je gewoon de hemelweg óp dril de. En de zevende, die alles vergeestelijkte en die vastkleefde aan het spreukenboek. Die heb ik trou wens maar één keer gehoord. Nadat hij zijn preek over het machteloze volk der konijnen besloten had met de dringende vermaning: „O broeders en zus ters. laat ons toch allen konijnen worden!" wei gerden mijn ouders pertinent om hem andermaal te horen. En toen ik eenmaal eigen wegen ging had ik meer leren voelen voor uitleg- dan voor inleg-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2