Uw probleem is het onze Pinkstergroepen brengen Herv. kerk hun antwoord Slordig taalgebruik ook kwestie van mentaliteit CHRYSAL Gemeenschap met Rome nog altijd ondenkbaar Een woord voor vandaag Progressievere vleugel wil tegenkandidaten stellen' Geref. zendingsseminarium opent nieuwe cursus N^DAMPO Vandaag begin voortgezette rijopleiding MAANDAG 15 OKTOBER 1962 't Ligt niet alleen aan 't onderwijs U Wat onderwijsvernieuwing voor om schakeling kan betekenen, dat heb ben de vele bezoekers van het vierde congres van het Genootschap Onze Taal, dat zaterdag in het Scheve- n'ngse Kurhaus is gehouden, met eigen ogen kunnen zien en met eigen oren kunnen horen. Het interessante programma werd namelijk geopend door de heer C. Rudolph, medewer ker van het Paedagogisch Centrum van de Nederlandse Onderwijzers vereniging, die een echte taalles-nieu we stijl gaf aan een klas lagere schoolkinderen. Aan de hand van een kleurige toneelaffiche liet hij de leer lingen hun gedachten onder woorden brengen en stimuleerde hij hen tot discussie om hen zo te leren de taal als communicatie- en expressiemid del te gebruiken. De heer Rudolph zette eerst uiteen, dat het uitdrukken van de gedachten, mondeling en schriftelijk, tot nu toe maar armoedig is bedeeld in ons onder wijs. „Wij moeten op de lagere school meer uitgaan van de functie van de taal", zo meende hij. „De taal toch is in de eerste plaats een communicatie- en expressiemiddel. De taak van de school is dit middel te ontwikkelen, maar evenzeer dit ontwikkelde middel te gebruiken." De eisen, die hierbij moeten worden gesteld, formuleerde hij als volgt: we moeten uitgaan van de beleveniswereld van het kind zelf en de gesproken taal als uitgangspunt nemen. We moeten de leerlingen gelegenheid geven tot produktief werk (gebruik van de taal naar eigen aard en expressie) en daarvoor zijn mogelijkheden genoeg, al gebeurt dit nog niet voldoende. Het klassegesprek, het leergesprek, de spreekbeurt zijn maar een paar manie ren om deze mogelijkheden te benutten. De heer J. W. Fossen, hoofdinspec teur van het Kweekschoolonderwijs, sprak over het Nederlands op de Kweekschool. In zijn (geestige) cause rie kwam hij tot de slotsom, dat steeds moet worden gestreefd naar een syn these tussen natuurlijkheid en bescha ving. Stfjl eist inventie en conventie. Als wensen bracht hij naar voren: voortgezet onderzoek door onderwijs kundig geïnteresseerde linguisten, riaa vordering door de overheid van werk van de pedagogische centra behoeve van kweekschoolleraren en derwijzers. meer interesse voor het di dactische element in de leraarsopleiding en toegankelijke wetenschappelijke in formatie voor de basis-onderwijzer. Dr. L. M. van Dis. inspecteur van het gymnasiaal en middelbaar onderwijs, schetste op interessante wijze de cen trale positie van het moedertaalonder wijs in het geheel van de school. De ontwikkeling van het taalvermo gen is onontbeerlijk voor alle geestelijke Oude kerk gevonden in Z.-Vlaanderen groei en intellectuele ontwikkeling. Het onderwijs in de moedertaal leert aan de leerlingen niet slechts de techniek van correct taalgebruik, maar werkt in hoge mate mee aan de persoonlijkheids vorming. Daarnaast heeft de leraar in het Nederlands een belangrijke maat schappelijke functie, omdat hij het al gemeen beschaafd Nederlands brengt tot velen, die van huis uit dialectisch spreken. Uit de kringen van hoger onderwijs van bedrijfsleven komen vele klach- n over het gebrek aan taalbeheersing in hen, die het v.h.m.o. hebben door lopen. Deze slechte resultaten zijn ten te verklaren uit de massaflcatle ons onderwijs. Overvolle klassen overbezette leraren maken doeltref fend taalonderwijs veelal onmogelijk. Bovendien heeft het voortdurende te kort aan leraren Nederlands tot gevolg, dat velen helpen in onze scholen, die de bekwaamheid en de eruditie missen. Juist nu ls dit ernstig, omdat vele leer lingen het v.h.m.o. bezoeken, die olt »n taalarme omgeving komen. De democratisering van ons middel baar onderwijs (in 1900 13.000, in 1945 76.000 en thans 185.000 leerlingen) stelt juist aan leraren in het Nederlands hoge eisen. Immers taalarmoede betekent de leerlingen een grote weerstand „m die te overwinnen hebben zij eigenlijk extra hulp nodig. Een andere oorzaak van de tekorten ln taaiopvoeding, zo betoogde dr. Van Dis met nadruk, kan liggen ln schroom van sommige docenten om ormen te geven. Een veronachtza ming van regels blijkt ook uit de hou ding van velen ten opzichte van de spel ling. De onzekerheid bij de spelling der bastaardwoorden heeft ten onrechte de mening doen ontstaan dat ln het al gemeen de spelling niet aan vaste re gels ls gebonden. Aanstellerij Maar het slordige taalgebruik mag niet alleen aan de schoolopleiding worden geweten, want ook andere factoren spreken een woordje mee. Het is tijpisch Nederlands om tegen iemand, die zijn best doet de vormen in acht te nemen, te zeggen maar gewoon, dan doe je al gek ge noeg. Zo ook is het in de taal, ver zorging van de taal geldt bij velen als vormelijkheid of aanstellerij. Vlotte welbespraaktheid wordt meer gewaardeerd dan verzorgde welspre kendheid. Daardoor zal een goed en verantwoord taalgebruik niet alleen door taaiopvoeding op school stand kunnen komen, maar ook en vooral door opvoeding tot normbesef in het algemeen. Bij een verzorgd taalgebruik zal het belachelijke gebruik van pure Engelse woorden of anglicismen die we bijv. vinden in de advertentierubrieken worden vermeden. Als laatste spreker gaf prof. dr. K. Heeroma, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Groningen, een slotbeschouwing. (Van correspondent) (Van een onzer redacteuren) Op het secretariaat van de Ned. Hervormde Kerk te Den Haag heeft een uit drie voorgangers be staande commissie uit de Broeder schap van Pinkstergemeenten in Nederland zaterdagmorgen aan het breed moderamen van de her vormde synode het geschrift „De Pinkstergemeente en de Kerk" aangeboden. Dit geschrift is het antwoord van de Broederschap die 90% van de Ne derlandse Pinkstergemeenten omvat op het in 1960 verschenen herder lijk schrijven vanwege de Ned. Her vormde Kerk, getiteld ,,De Kerk en de Pinkstergroepen". Bij de aanbieding zei de heer P. v. d. Woude uit Rotterdam: ,,De Broederschap wil niet beschuldigend haar vinger naar de kerk uitsteken, maar haar in liefde de hand reiken om samen te komen tot de heerlijk heid, die Christus gegeven heeft." Te genover de heren Van der Woude, C. Visser en A. van Polen de sa menstellers van de brochure gaf de synodepraeses, ds. P. G. van den Hooff, uiting aan zijn vreugde over de reactie. In dit verband ge waagde hij van „een ontmoeten van kerk en pinksterkringen." De veronderstelling lijkt gewettigd dat het niet bij deze incidentele ontmoe ting zal blijven, doch dat het zal ko men tot een verdere broederlijke ge- dachtenwisseling. De voorwaarden zijn daarvoor aanwezig: heeft de hervormde synode enerzijds alles gedaan om de Pinksterbeweging recht te doen weder varen en in de boodschap van deze be weging een oproep gehoord om meer ernst te maken met hetgeen de Bijbel zegt over het werk van de Heilige Geest, de commissie uit de Broederschap an derzijds heeft bereidheid getoond om te luisteren. Dat er tal van vragen ter be spreking rond de open Bijbel overblij ven. is wel duidelijk voor wie de beide geschriften naast elkaar leest. Aanlei ding tot een bredere gedachtenwisseling is er vooral ook omdat de commissie uit de Pinksterbeweging volstaan heeft met het maken van een aantal kanttekenin- erg summier. De Broederschap stelt voorop dat zij niet alleen met erkentelijkheid van het hervormde schrijven kennis heeft geno- doch ook met blijdschap, omdat "t het bewijs ziet' van haar boodschap bin- ■-ÏS. de muren van de kerk. Voor de ging tot bezinning heeft zij alle maar minder geslaagd noemt zij de ie«- actie van de synode op het verschijn sel Pinksterbeweging als instituut. De Broederschap erkent dat aan op wekkingsbewegingen gevaren verbonden zijn overaccentuering van bepaalde waarheden, zelfs ook afwijking van de christelijke leer maar zij stelt vast dat de Pinksterbeweging in al haar ge ledingen tot nu toe heeft vastgehouden aan het geloof in de Bijbel als het ge- inspireerde Woord van God. Geestesdoop De kern van het verschil tussen de Kerk(en) en de Pinkstergroepen is het vraagstuk van de doop met de Heilige Geest. Heeft de christen na de wederge boorte nog een speciale doop met (of „in") de Heilige Geest nodig? De hervormde synode is in haar schrijven ingegaan op de Schriftgedeel ten, op grond waarvan de Pinksterbewe ging bovenstaande vraag bevestigend beantwoordt. Zij kwam daarbij tot de slotsom, dat het in alle genoemde ge vallen om een bijzondere situatie ging en dat er in deze bijbelgedeelten geen direct gebod of aanwijzing is te vinden voor een „geestesdoop-in-bepaalde- vorm" wèl echter de aansporing tot het vervuld worden met de Geest. De generalisering van de aangehaalde ge beurtenissen wordt door de synode met zoveel woorden afgewezen. en verstandsmensen enthousiast de zaak des Heren moeten zijn. Tot slot sluit de Broederschap Pinkstergemeenten zich van harte bij de oproep van de Hervormde syno de om ernst te maken met de vervul ling met de Heilige Geest. Aanstaande zaterdag houdt de Broe derschap in Utrecht de „Dag van d( Pinksterbeweging." Vergadering Praagse ehrist. vredesconfer. in Nederland Van 3-7 december 1962 zal het werk comité van de Praagse christelijke vre desconferentie een vergadering in Ne derland houden in het conferentie-oord „Kerk en wereld" te Driebergen. Uit Praag zullen daar o.a. aan deelnemen: prof. J. L. Hromadka. ds. J. N. Ondra en dr. J Smolik en uit Rusland: aarts bisschop Nikodim van de orthodoxe kerk. ds A. Karev en ds. A. Stojan van de Baptistenkerk, aartsbisschop Kiviit de Lutherse kerk. Verder komen deelnemers uit Hongarije, Libanon, De Broederschap erkent dat het ln ge noemde Schriftplaatsen om bijzondere situaties gaat, maar voegt er aan toe dat deze gebeurtenissen wel „represen tatief" waren. God wil dat illen persoon lijk deelhebben aan de volheid van Heilige Geest. Voor Alle gelovigen ls een uitdrukkelijke belofte, die geldt tot nu toe. De vraag of de gelovige nog een speciale Geestesdoop behoeft, moet dan ook met een volmondig „Ja" beant woord worden. Misverstand? De hervormde synode heeft er ook op gewezen dat hèt Bijbelse teken var de werking des Geestes niet de tongen- taal is, maar de belijdenis: Jezus ij Heer. „Hier is kennelijk sprake van eni ge verwarring", zo luidt het antwoord. „De Pinksterbeweging leert dat elk kind van God deel heeft aan de werking van de Heilige Geest. Die Geesteswerking heeft ons zondebesef gegeven. Christus doen aanvaarden en geeft ons de belij denis: Jezus is Heer. Het vervuld worden met de Heilige Geest opent het terrein de Geestelijke gaven en ambten." Bij werkzaamheden aan een weg tussen Wa'erlandkerkje en Oostburg is men op de fundamenten gestoten van een oude kerk Naar alle waarschijnlijkheid betreft het hier de vroegere St. Cathermekerk die in de eerste helft van de 13e eeuw is gebouwd. Aangenomen wordt dat de «treek van St. Catherine tussen de 11c en 12e eeuw in cultuur werd gebracht en dat daar omstreeks 1200 een kapel zou zijn gebouwd, die later uitgebreid werd tot een kerk. In oude geschriften wordt de voormalige parochie St. Catherine voor zover bekend in 1243 voor het eerst vermeld. De kerk werd ontdekt door arbeiders, die de bekende Zeeuwsvlaamse oudheidkundige onderzoeker J. van Hinte uit St. Kruis in Zeeuws-Vlaandcren waarschuwden. Aanvankelijk werd ge dacht aan resten van een oud gebouw, maal al spoedig bleek dat het hier een zeer uitvoerige vondst betrof. Er kwamen ook gedeelten van geraamten naar boven, die in en naast de kerk moeten zijn be graven. Na verloop van tijd bleek de welvarende dorp St. Catherine geheel door de zee verzwolgen. Het dorp kon later blijkbaar opnieuw worden bewoond Advertentie SNIJBLOEMEN VOEDSEL GEEN WATER MEER TE VERVERSEN 10 ct. p. pakje voor 1 1. water ZET BLOEMEN NOOIT IN KAAL WATER Bondsdag H.G. mannenverenigingen want de geschiedgeschriften vermeldden ln 1604 weer de inname door Prins Mau- rlts. Van eer kerk was toen echter al geen sprake meer. Secretaris R.K. mij nwerkérsbond boos op K.V.P. Op een bijeenkomst van kaderleden van de Neder'.andse Katholieke Mijn- wer'-°rsbond. heeft de secretaris van die bond. de heer Palmen, een felle aanval gedaan op de Katholieke Volks partij inzake de behartiging van de be langen van de Limburgse mijnindus trie. De heer Palmen verweet de KVP dat deze de mijnwerkersbond wél nodig had bij de verkiezingen, doch wanneer de mijnindustrie in moeilijkheden is - aldus de heer Palmen laat de KVP het erbij zitten. Dat bleek volgens de spreker duidelijk bij de behandeling van de zg. aardgasnota in de Tweede Kamer. Geen enkele van de Limburg se KVP-kamerleden was hierbij tegen woordig: en Juist dit aardgas en de olie vormen de grootste bedreiging voor de Limburgse mijnindustrie, aldus de heer Palmen. Ook verweet hij de directie van de Staatsmijnen dat zij de *~g komst rooskleuriger voorstelt dan in werkelijkheid is Volgens secretaris Palmen gaan de andere mijnen ten de ze ook niet geheel vrij uit. De Katho lieke Mijnwerkersbond heeft de Overhe den gevraagd maatregelen te treffen om te komen tot een gecoördineerd energiebedrijf. De regering zou op kor te termijn duidelijke en afdoende maat regelen moeten nemen om de mijnin dustrie de noodzakelijke rentabiliteit te geven. In dit verband wees de heer Pal men op de maatregelen die de Duitse overheid heeft genomen. Op de zaterdag in Utrecht ge houden bondsdag van de Bond van hervormde mannenverenigin gen op gereformeerde grondslag, heeft de voorzitter, ds. A. Vroeg- indewey te Veenendaal, ook en kele woorden gewijd aan het ge bed voor het Vaticaans concilie, waartoe de Oecumenische Raad van Kerken vorige week de ge meenten had opgewekt. Ds. Vroegindewey achtte bidden voor het concilie wel gewenst, maar dan in de zin van een gebed om bekering van de Rooms-katho- lieke kerk. Zeker niet in de geest van het „elkaar aanvaarden", zo als de Oecumenische Raad het had aangeduid. Hoe kan dat waar men niet samenleeft naar het Woord Gods? Ook ds. J. Vermaas te Huizen kwam zijn referaat over „waarheid en een heid" op de gemeenschap met de Rooms-katholieke kerk. De eenheid tus sen de gelovigen bestaat allereerst in onderwerping en strikte gehoorzaam heid aan de heilige schrift als de waar heid van God. Dit heeft Calvijn aange toond tegenover hen, d.e alle nadruk leg gen op de georganiseerde. zichtbare eenheid, zoals deze te zien is in de rooms-katholieke kerk onder de paus van Rome Van roomse zijde wordt die eenheid gelijkgesteld met de kerk van Christus. Maar een eenheid, die aan de waarheid van Gods Woord tekort doet. kan nimmer een eenheid naar de schriften zijn en daar mag dan ook nie- Dan blijft onverminderd gelden aat alles gedaan moet worden om de ver deeldheid der kerken op te hebben. Maar eerst wanneer er gemeenschap is ln de onderwerping aan Gods Woord kan het tot eenheid komen. „Daarom", aldus ds. Vermaas, „kunnen wii, met Cal vijn. niet denken aan eenheid en ge meenschap met Rome. ook al erkent Calvijn daar nog enkele sporen der kerk, zdals de doop. Evenmin met enige an dere kerk. als er geen terugkeer is tot ua-r- leer ker ken, die men in de Wereldraad van Ker ken aantreft, is geen eenheid. Evenals ds. Vermaas wees de voorzitter er op dat de eenheid van de kerk déér be staat waar het geloof in de Christus der schriften openbaar wordt. De kerk is de vergadering der christgelovigen. En nu kan men betreuren dat er scheuringen dwars door die vergadering heenlopen, maar men moet zich daar niet blind op staren, want de eenheid lie er voor het oog onzichtbaar -r is, zal zich in het ein de der dagen openbaren. Er moet niet teveel nadruk op de instituten worden gelegd. Om weer ds. Vermaas te c.teren. de- achtte de gereformeerde belijdenis bij uitstek trouw aan de heilige schrift. Graag zou men deze belijdenis gehand haafd zien in heel het kerkelijk leven en in alle handelingen der kerk. „Er zijn er d.e z.ch bewust legen de ze gereformeerde belijdenis verzetten eD het Woord Gods zo brengen, dat dit het Woord Gods niet meer dwalende ketterse woord Langs de daartoe aangewezen weg heeft de kerk al dit en dergelijk handelen te weerstaan en te weren." Maar het komt ook voor dat uit kunde of uit misverstand aangaande het gereformeerd belijden gehandeld wordt in strijd met de waarheid Gods. Men zal degenen, die dat met ge duld en tact moeten onderwijzen op- ze van hun onkunde verlost worden. „Wanneer iemand zich tenslotte niet 1 laten onderrichten en gezeggen door de waarheid Gods. dan komt vanzelf de vijandschap openbaar. Dan weten heeft besloten tot instelling van een cen traal .nformatiecentrum over schade lijke geneesmiddelen over te gaan. Voorlopig zal dit centrum in Amsterdam worden ondergebracht, doch het is de bedoeling dat net permanent in een der aangesloten landen wordt gevestigd. Via en door dit centrum zal een sne e uit wisseling en doorgifte van gegevens over een eventuele schadelijke bijwer king van geneesm.ddelen binnen de zes landen mogelijk worden Ook voor de farmaceutische industrieën wordt centrum van belang geacht Verder principe besloten tot instelling van informatieblad over de medisch-organi- satorische problemen binnen het band der É.E.G. de gezonde - Eenheid In het spreken in tongen ziet de Broederschap niet het enige teken van de Geestesdoop; zij wil de na druk leggen op de aangording met kracht uit de hoogte. Kerk en oecumene Volkomen nieuw wordt de bewering In het hervormde schrijven genoemd dat volgens de meeste Pinkstergroepen in de institutaire kerk geen zaligheid te vinden zou zijn. Mocht dit door enkele en worden geleerd, dan stelt de Broederschap zich tegenover dit fanatis- Antwoordend op de opmerking dat er zoveel verdeeldheid is in de Pinksterbe weging, stelt de Broederschap dat reeds ten tijde van de apostelen deeldheid was en dat deze ook heden dage in de ganse christenheid wordt gevonden. Overigens wil zij zich niet onttrekken aan de schuld ten at de verdeeldheid en wenst zij breed mogelijke eenheid met allen, in waarachtigheid met Christus bonden zijn". Te veel gevoel? De synode heeft er de aandacht op gevestigd dat de Pinksterbeweging een sterk beroep doet op het gevoel van de mensen, meer dan op het redelijk ver sland Zij ziet daarin een gevaar; ge- voelsuitbarstingen, voortkomend uit het onhe'lige vlees, kunnen voor werkingen van de Heilige Geest worden gehouden. De synode geeft echter geen aanleiding tot de vraag: „Waarom wil men het ge- ■oel uitschakelen?" Zij spreekt slechts •an wederzijdse correctie van gevoels- •n verstandsmensen ln de kerk een orrectie, die in de Pinkstergroepen haast niet mogelijk is, omdat zij vrij wel uitsluitend zijn samengesteld uit mensen van een sterk emotioneel type. De Broederschap ontkent dat laatste. „In de Pinkstergemeente vindt men ook koele zakenmensen en Noorderlingen, die niet zulke gevoelsmensen zijn." Zij betreurt dat er soms op het gevoel wordt gewerkt en betoogt, dat allen gevoels- Ieder mens heeft iets op zijn (of haar) geweten, iets dat hem dwarszit, benauwt soms en dat maar niet weg wil omdat de herinnering blijft. Soms is dat iets werkelijk ernstigs, noem het een misdaad die bestraft zou worden als het wereldkundig werd, soms ook is het iets dat alleen maar onszelf dwars zit omdat we naar ons eigen gevoel gefaald hebben in iets waarin we niet falen mochten. Maar altijd is het zo dat het „geheim" is, dat niemand het weten mag. Het is een last die we alleen willen torsen, naar ons besef alleen móéten torsen. En waar onder we soms bijna bezwijken. David beschrijjt het zo in psalm 32: „Want zolang ik zweeg kwijnde mijn gebeente weg onder mijn gejammer den gansen dag; want dag en nacht drukte Uw hand zwaar op mij, mijn merg verdroogde als in zomerse hitte." Hier is precies de kern geraaktdie last van ons geweten is de last van Gods druk kende hand. En David beseft heel duidelijk: zolang hij tegen over God blijft zwijgen, zolang zal hij onder die last van zijn geweten gebukt gaan. Daarom volgt er onmiddellijk op in deze psalm: „Mijn zonde maakte ik U bekend en mijn ongerechtigheid verheelde ik niet; ik zeide: ik zal den Here mijn overtredingen belijden, en Gij vergaaft de schuld mijner zonde ker Op 8 en 9 december werkgroep Nederland van de Praagse christelijke vredesconferentie een regio nale conferentie worden gehouden op „kerk en wereld", die voor belang stellenden openstaat Het werkcomité van de Praagse christelijke vredesconferentie heeft var 11-17 september j.l. te Moskou verga derd. Hier werd grote aandacht gege ven aan de behoefte aan theologische fundering van de vredesarbeid. Concilie na een uur verdaagd De eerste werkzitting van het concilie van rooms-katholieke bis schoppen heeft slechts een uur geduurd en werd beëindigd eer het werk begonnen was. Het lag in de bedoeling dat de bisschop pen zouden beginnen met de ver kiezing van de leden van de tien commissies, waarvan de voorzit ters al door de paus zijn aange wezen. Het opmerkelijke is dat de voorzitters van alle commissies behoren tot de behoudzuchtige cu rie. Een aantal bisschoppen wil den tegenkandidaten stellen en Het is niet voor niets dat de alge mene zendingsopleiding (AZO) in Baarn in binnen- en buitenland be langstelling geniet. De zendingsweten schap is een jonge wetenschap. Aller wegen werden de zendingscolleges nog maar weinig bezocht. De laatste jaren komt er met name in Neder land wat verandering ten goede, in het bijzonder springt daarbij genoem de AXO-cursus in het oog. De vorige opleidingen werden door ongeveer 25 deelnemers gevolgd. Dit jaar hebben zich 40 studenten laten inschrijven, (Advertentie) Met ingang van heden. 15 oktober, kunnen automobilisten, die in het bezit zijn van een rijbewijs, maar zich des ondanks niet zeker voelen in het ver keer (of uit verantwoordelijkheidsbesef hun rijkwaliteiten en hun rijkennis nog willen laten controleren) bij onge- 150 zg. Vamorrijschoolhouders te recht. Zoals bekend mag worden v?ron- dersteld er is in de afgelopen jaren nogal wat ruzie over geweest zijn de laatsten aangesloten bij de Commiss.e van Overleg Autorijscholen, waarin de ABAN. de BBN, de BOVAG en de FNOP samenwerken. De cursus, die in het voorjaar werd aangekondigd, omvat twee praktijkles sen van resp. lli en 1 uur, tijdens wel ke een rijtest wordt afgenomen. Dan zijn er nog twee theorielessen, elk van twee uur, die aan verkeersvoorschriften en autotechniek worden besteed. Na afloop ontvangen de cursisten een beoordelingslijst, waarop hun rijvaar digheid en hun rijkennis zeer gedetail leerd geanalyseerd zijn. Door middel van 63 beoordelingspunten maakt de structeur in feite een röntgenfoto var rijkwaliteiten van de bestuurder. Hoe hoog deze cursus hier en daar wordt aangeslagen, blijkt wel uit het feit, dat een in Utrecht gevestigde ver zekeringsmaatschappij besloten heeft dat. met inachtneming van een terzake gestelde regeling, bij haar verzekerde bestuurders van personenauto's op haar kosten de 2% uur durende rijtest kun nen afleggen. terwijl het aantal cursisten samen met de buitenlanders en enkele leer lingen van de Nijenburg tot op heden tot 48 is gestegen. Zaterdag is de cursus in het Zendings seminarium van de Geref. kerken te Baarn officieel geopend door de presi dent curator prof. dr. J. H. Bavinck en met een referaal van de rector prof. dr. H. Bergema, getiteld: „Theocentri- sche Missiologie", dat wij reeds zater dag publiceerden. Dit jaar is de cursus opgezet in nauw contact met het Zeisters zendingssemi narium en dat te Oegstgeest. De cursus duurt twee jaar. Volgend jaar zullen de meeste lessen ook gezamenlijk wo gegeven. Dit jaar heeft men enkele tactweekends gepland waar men de sisten van de zusterorganisatie kunnen ontmoeten. In het moderne kantoorgebouw het zendingscentrum vond de opening van de cursus plaats. Prof. Bavinck sprak over de liturgie, de bijzondere eredienst, welke we in de zending ver vullen mogen. Het zendingsseminarium vindt zijn wortels in de oorlogstijd, met name de zending op velerlei wijzen aan banden gelegd was. li afgelopen 20 jaren heeft het semin. um een wijde vlucht genomen. Er 22 docenten en zes gast-docenten. Al' lei gebieden zijn nu in het werk bet-ok- ken, waar men vroeger alleen het oog op Indonesië gericht had. Volgens prof Bavinck is er alle rede tot dankbaar heid voor de ontwikkeling van de laatste jaren. Protestants verzet tegen vakantiedag Een extra vakantjedag is in de staat Nordrhein-Westfalen bijna de oorzaak geworden van een politiek conflict. De minister van onderwijs van deze staat heeft namelijk de scholen plotseling in de gelegenheid gesteld om vrij te geven ge durende de televisie-uitzending van ver leden donderdag ter gelegenheid van de opening van het rooms-katholieke con cilie. Protestantse ouders, onderwijzers er leraren waren over deze gang van za ken bijzonder gebelgd. Leden van hei moderamen var. de Evangelische Kerk werden door honderden mensen opgebeld met het verzoek een klacht in te diener bij het ministerie van onderwijs. Inmid dels heeft de voorzitter van het mode ramen. dr. Beckmann. kirchenrat Döh- nng, die de officiële contactman is sen dit ministerie en het moderamen, verzocht, het ongenoegen van de pro testanten kenbaar te maken. om dit mogelijk te maken is de bijeenkomst uitgesteld tot de zit ting van morgen. is de eerste schermutseling tussen zogenaamde progressieve rooms- katholieke leiders en de behoudzucht!- gen. Het was kardinaal Lienart. bisschop van Rijssel die opstond en om meer tijd vroeg voor de bespreking over de kan didaten die door een voorbereidend» commissie waren gesteld. De taak van de te benoemen commissies is de onder werpen te bestuderen die waard zijn op de agenda van het concilie te plaatsen. Lienart stelde voor dat de commissie» aar geografische evenredigheid gekozen zullen worden. Dit zou het mogelijk ma ken dat Europa, dat vertegenwoordigd is door 1000 bisschoppen, een langere lijst van kandidaten kan opstellen dan andere gebieden. Het aantal kandidaten uit elk gebied zal nauw verband houden met het evenredige aantal bisschoppen uit dat bepaalde gebied op het concilie aanwezig. Het ziet er naar uit dat de bisschoppen uit de Verenigde Staten, die oorspronkelijk tamelijk afwijzend stonden, een groter oog beginnen te krijgen voor de merites van het Franse plan. Kardinaal Lienart, de 72-jarige Franse prelaat was in het verleden actief ver bonden me-t de inmiddels ontbonden orde der priester-arbeiders. Hij kreeg de steun van vier Europese kardinalen, namelijk Alfrink uit Utrecht. Frings uit Keulen, Doepfner uit München en Koenig uit Wenen. Het is nog niet zeker of de Westeuro- pese bisschoppen morgen klaar zullen zijn met de uitwerking van hun plan en het stellen van tegenkandidaten. In dat geval zullen zij opnieuw om opschorting verzoeken. De groep die dit plan heeft opgesteld is voorstander van decentrali satie van het gezag in de Rooms Katho lieke Kerk; zij wil de inschakeling meer leken, een een grotere mate openheid ten opzichte van de pre' Ag Ned. 8.15 ut hel rek met Ei Rape Foye lezing co, lar I Scho Toneel Café wetson Stad: ter Zü Zuid hout o' sche f: ^De ta n go< Rape boutiqi Loge vriend' Rijkj Prof. .Sprok D Rijki L. M. bewon* Van -x-pso 0nderwijsbenoemin«. n Dr. H. den Hartog: benoemd aan de Universiteit van Amsterdam, tot ge- woon hoogleraar in de biofysica. Het betreft een voor deze universiteit nieu we leerstoel, waarvan het vakgebied »s gelegen tussen natuurkunde en bio logie. Dr. G. K. Francescato: benoemd aan de Universiteit van Amsterdam, tot gewoon hoogleraar in de Italiaanse taal en letterkunde. Prof. dr. N. H. Kuiper: benoemd aan de Universiteit van Amsterdam tot gewoon hoogleraar in de meetkunde en algebra. Hij zal zijn ambt aan vaarden met het uitspreken van een rede getiteld „Efficiency en abstrac tie in de Wiskunde" op 15 oktober. Beroe pingswerk Baas te Leersum. pl.: C. Mak te Maassluis; naar Alphén d. Rijn: G. A. Westerveld te Dussen (N.B.); naar Helpman (Gr.) 2de pred.pl.: H. Alting te Uithuizermeeden, die be dankte voor Steenwijk 2de pred.pl. Bedankt voor Aalten vac. R. SierUe- ma): H. B Weyland te De Lier. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Hilversum-Oost: J. M. Visser te Dokkum. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Middelharnis: W. C. J. Boschaart te Slikkerveer; te Zaandam: P. Blok te Dirksland; te Amsterdam- Noord: G. A. Zijderveld te Capelle a. d. IJssel. berië. P-red Molen' Scho te met S-.ad Philha Rijki Christi Beel S.O.S. Der uur: Dili| Pulc toe zijn. Wij hebben ech ter zolang we maar kunnen de ganse hervormde kerk op te roepen om on der elkaar geen valse eenheid te zoeken, geen eenheid gebaseerd op vage formu- maar een eenheid gefundeerd in aarheid Gods. zoals deze ook ver tolkt is in de drie formulieren van enig heid". Schriftgebruik Een zeer .nstructief betoog hield ds. J. C. Schuurman te Schoonhoven, over verantwoord schriftgebruik. De heilige schrift wordt dikwijls op een verkeer de manier gebruikt, ook in de kringen der hervormd-gereformeerden. Men geeft de tekst dan wel zuiv< maar uit onkunde inzake het karakter van de Schrift worden sommige teksten dan op een onverantwoorde Ds. Schuurman bestreed i trap verbonden. Het al drie jaar geleden dat leisteen verdwijnt daardoor totaal. Na bloem, 8 dl. melk met heet water, dan niet verplicht de keukendeur af sluiten? gr. gist, 100 gr. gesmolten boter of mee. U kunt de vorming van ketel- Antwoord: Het betreft hier kennelijk margarine. IVz gr. zout, 2 eieren, 1 steen voortaan voorkomen door elk m geval van samenwoning en dan zal zakje vanille suiker nodig, el in de vergunning of in het huur- «»--• -•-« contract of mondeling geregeld zijn hoe de toegang tot het dak moet ge- Voeg er dan gist bij, die met wat tel schieden. Is dit niet het geval, dan lauwe melk is aangeroerd. beetje water direct na het koken uit glad beslag van bloem de ketel te gooien. Als er dan nog ke- 2 liter lauwe melk. telsteen mocht voorkomen, dan de ke- Engen Renke poppe: dat heel heet maken, wat koud lijk, dan kunt u hen terwille zijn maar eist de redelijkheid. gelen worden getroffen om in geval het beslag van noodzaak het dak bereikbaar te Zet het deeg op maken. U kunt dan de sleutel in het anderhalf water erin doen en vlug uitgieten. De maatre- «molten boter of margarine. Verdun ketelsteen komt dan de melk. Vraag: De houten vloer van mijn warmlauwe plaats gang is stuk en geheel verteerd. Nu terkant rijzen. Laat in elke zegt de huisbaas, dat alles wat bin- i vertrouwd persoon, holte van de poffertjespan wat boter nenshuis stuk Is de verhouding goed, dan is dit de smelten, doe Duurman, want een goede buur is be- slag in en ter dan een verre vriend. U kunt de brum. Wip bak lige Geest Dat geldt alleen oorspronkelijke tekst van de bijbel; dat is de statenvertaling niet en daarom heeft •- tenschap biedt. Ds. Schuurman noemde een aantal voorbeelden van onverantwoord schrift gebruik. waaruit soms allerlei verkeerde opvattingen voortkomen. oDe vergadering, die o.a. werd bijge- Hervormde ke°rk Zij wijzen de weg der i woond en toegesproken door ds. M. afscheiding af. Zij hopen dat alle gere-1Groenenberg van Utrecht namens de formeerde belijders nog eens zullen sa-; generale synode, luisterde ook naar een menkomen in de Hervormde kerk. die forum. gele.d door de voorzitter ds. toch van oorsprong de oude gerefor-1 Vroegindewey. Over die eenheid had ook ds. Vroeg indewey het een en ander opgemerkt Maar dan met het accent op de gere formeerde belijders Eenheid is het to verwoord van deze tijd, waarbij echter de waarheiu op de achtergrond dreigt te raken „De eenheid gaat ons zeer ter harte" zei ds. Vroegindewey. Daarom blijven de hervormd-gereformeerde ook in de sleutel ook aan de eigenaar geven. Vraag: Gaarne zou ik gezinsver zorgster willen worden, maar bij wie moet ik aankloppen? Hoe oud moet je zijn? Antwoord: In elke grote plaats is het gemakkelijk inlichtingen in te winnen bij de gezinsverzorging van uw kerk U kunt b.v. de Gereformeerde of de heeft gestaan en waarin gekookt Hervormde gezinszorg opbellen. Dan weer bruikbaar maken? Azijn met wa- krijgt u alle inlichtingen. Reeds vroe- ter koken heeft niet geholpen, ger vestigden wij de aandacht op dit Antwoord: U kunt eens proberen de mooie werk tamp even te schuren met Brusselse Vraag: Onlangs heb ik een poging aarde en azijn. Vlekken op koper ver- gedaan poffertjes te bakken. Ik kon dwijnen vaak door afnemen klein schepje be de poffertjes vlug 0 als de ene kant bruin verteerd is buiten de schuld contract eisen, waarbij zij Ie schade instaan. Vraag: Ons huis grenst met de ach- de grond van mijn buur- nu reparaties verricht door mij zelf gere- moeten worden, is er dan zoiets al» recht om over de grond van mijn buur de bordje en dien /e, dik' bestrooid met poedersuiker en *en stuk boter in het midden, heet op. Vraag: Hoe kan ik een lamp, waar van het koper erg lelijk is geworden, opknappen? Hoe kf niumpan, waarin Leg de poffertjes huurder, dan komt herstel ten laste mocht zijn voor reparaties, dan moet de eigenaar, tenzij in het huur contract het tegendeel bedongen is. Vraag: Mijn woning staal olok van woningen, die elk kapel hebben. Ik zit ertussen zonder dakkapel. Mogen de buren nu hun te- tljdlang water levisie-antenne plaatsen op de gevel -jg !- mjjn hujg? Antwoord: Dit mag niet zo maar Waarschuw dus, als het een huurhuis is, de eigenaar, die beslissen moet waar de antenne komt en zonder wiens toestemming de antenne niet op uw dak mag komen. Is het huis uw eigen- echter nergens een recept vinden. Toen terpentine. Ook kunt u oud koper goed dom, dan kunt u de buren de buurman dulden dat grond gelopen wordt en dat daarop staat in een steigers worden geplaatst. Maar u dak- -rioet dan de schade betalen. Vraag: Als een weduwe met drie Hinderen hertrouwt met een weduw naar met kinderen en de weduwnaar jverlijdt, waarna diens erfenis wordt afgerekend, hebben dan de kinderen /an bovengenoemde weduwnaar rech ten op de nalatenschap van de wedu- Antwoord: De kinderen van de we duwnaar hebben generlei recht op de nalatenschap van de weduwe, tenzij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2