Pastoor en dominee GEESTELIJK LEVEN. in woningnood DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 13 OKTOBER 1962 Publieke opinie Het gevaar ls groot dat de geweldige publiciteit die het rooms-katholiek bisschoppelijk concilie heeft gekregen de aandacht in de pers eigenlijk een beet je heeft afgeleid van het nieuwe herderlijk schrij ven van de Hervormde Kerk over de kernwapenen, waarin een radicaal ..neen'" wordt uitgesproken te gen de zogenaamde strategische kernwapenen, en waarin met nadruk wordt gesteld dat het gebruik van de tactische kernwapenen zo onmetelijk gevaar lijk is dat het beter is te besluiten ook die onder geen voorwaarde te gebruiken. In het rapport wordt met nadruk gesproken over de „publieke opinie"". In het laatste hoofdstuk wordt ge zegd: „Wij zouden voorop willen stellen dat het een grote winst zou zijn als op den duur een verande ring zou kunnen plaats vinden in de publieke opinie. Een soortgelijk geluid hoorden we vorige week toen wij een lang gesprek hadden met een kerkelijke lei der van achter het ijzeren gordijn. Wij vroegen hem waarom de oostelijke kerken toch zo veel spreken over de vrede. Wij zouden denken dat vrijheid van godsdienst onder hun omstandigheden bijvoorbeeld een veel belangrijker onderwerp was. „Toch achten wij de vrede nog veel belangrijker", antwoordde hij. „Het gaat ons erom in de harten van onze gewone mensen zo'n intens verlangen naar de vrede wakker te roepen, dat geen regering het meer waagt een oorlog te beginnen". Weer ging het dus om de pu blieke opinie. De kerk probeert daarmede niet iets nieuws. Goebbels heeft dit in de jaren dertig ook al gedaan. Ook hem ging het om de publieke opinie. En hij heeft de pu blieke opinie in die jaren in zijn land stelselmatig vergiftigd met oorlogsdreigingen en haat. Hij heeft een volk zingerró het ongeluk ingedreven. De publieke opinie kan ge- en misvormd worden. Er is geen enkel bijbels bezwaar aan te brengen tegen dit plan van de kerk om de publieke opinie voor de vrede te winnen en tegen het gebruik van kernwape nen te organiseren. Maar toch mag de kerk in dit alles niet vergeten dat de publieke opinie door de macht van de zonde in de wereld gemakkelijker ge mobiliseerd wordt voor ongeloof dan voor geloof, voor haat dan voor liefde, voor oorlog en machtswellust dan voor de vrede. Mensen zyn nu eenmaal gemak kelijker op te wekken tot vaderlandsliefde dan tot naastenliefde, laat staan tot liefde voor de vijanden, die God van ons vraagt. Daarm wil de bijbel meer dan een beïnvloeding van. de publieke opinie. De bijbel roept steeds weer „Bidt voor de vrede". Het is belangrijker dat de kerk zich richt tot God dan tot de publieke opinie. Maar het een sluit het ander niet uit. Twee hulzen voor één Heer le Sint Oedenrode lossen ze die samen op In deze merkwaardige, ja „raadselachtige" tijd, waarin er al maar sprake is van een leven vóór en achter een ijzeren gordijn, met alle rumoer van dien, blijkt dit rumoer toch niet bij machte, het leven-boven-dat-gordijn-uit te verstommen. Integendeel, veel meer lijkt het erop, dat ook d i t leven zich steeds feller begint te demonstreren. Of is het zo gewoon, dat op de dag dat te Rome het Oecumenisch Concilie begint op zich zelf al een zeer bijzonder gebeuren in de rooms-katholieke kerk te Son, bij Eindhoven, een samenkomst wordt gehouden voor hervormden en katholieken samen, waarin de katholieken van St. Oedenrode, Son en Breu gel de eerste steen zullen aanbieden voor de bouw van een hervormde kerk in Son. De St. Martinuskerk van de katholieken, die in 1Q13 errees op de plaats i an de vorige nadat deze uas gesloopt omdat ze veel te klein De hervormde Jcnop- kerk", een klein gebouw dat duteert uit 1808, doch door zijn vele 40 meter hoogte toch ieders aandacht trekt. schreden Oedenrode, waar twee jonge en energieke zieleherders, pastoor A. Klessens (41) en dominee J. G. de Pater (40), ten huize van laatstgenoemde ons een en ander hebben verteld. Broederlijk zaten ze daar naast elkaar, op de bank in de salon: de pastoor in zijn lange, zwarte soutane, de dominee in eèn licht groen sportjasje en grijze panta lon. En dat verschil in kleding typeerde in dit geval wonderwel het verschil in karakter. Ds. De Pater een vlotte, praatgrage Am sterdammer en pastoor Klessens een wat meer bedachtzame, in Bladel geboren plattelander doch overigens niet minder open hartig en oprecht Historie Van ds. De Pater kregen we eerst een klein stukje historie te horen, toen we begonnen met de vraag, hoe hij zo in dat 12.000 «haast allemaal roomse) zielen tellende St. Oedenrode verzeild was geraakt. „Vandaag precies 13 jaar gele den 'k was net afgestudeerd kreeg ik een telefoontje, of ik be reid was de Hervormde gemeen te hier te dienen. St. Oedenrode. waar de laatste predikant in 1948 vertrok, stond nl. als urgen tie- geval genoteerd. Ik zei met een ja en ik heb er nog geen ogenblik spijt van gehad. De men taliteit van de bevolking is erg plezierig, want ze is zeer gast vrij en ook de samenwerking met de leden van m'n gemeente is heel goed. Bovendien is de na tuur in deze streek buitengewoon Nu zou ds. De Pater nog veel méér van die mooie natuur kun nen genieten, als hij alleen maar met St. Oedenrode te maken had. Doch zo is het niet. Want hij is tevens voorganger in Son. En dat is tegenwoordig mede door de Philipsfabrieken héél wat. Woonden er 13 jaar geleden nog maar weinig mensen, onder wie slechts enkele hervormde gezin nen. thans telt die plaats al 7000 inwoners. Hiervan zijn er 1400 niet-katholiek en tot deze groep behoren 750 hervormden. Dat is beduidend meer dan in St. Oeden rode, waar het aantal niet-katho- lieken maar ca. 200 bedraagt, van wie er 150 als hervormd te boek staan. In St. Oedenrode heeft ds. De Pater echter wel de beschikking over een kerk, in Son niet. Daar preekt hij in een café Café De Zwaan en dat is natuurlijk niet bepaald ideaal, zodat hij hard werkt voor een tweede kerk. En nu de andere pater, pastoor Klessens, die tegen ons zei: „Ik ben in St, Oedenrode bouwpas toor, d.w.z. een pastoor zon der kerk. Er werd hier enige tijd geleden een nieuwe parochie ge sticht, door afsplitsing van de be staande parochie. Thans rust op mij de taak ervoor te zorgen dat er ook in mijn parochie een kerk verrijst; een parochie van -2000 zielen." Zelfde schuitje Waaruit valt te concluderen, dat beide paters in hetzelfde schuitje zitten. Pastoor Klessens moet zich voorlopig nog behelpen met een gymnastieklokaal. Bin nenkort wordt achter een waren huis van de bloemenkweker J. van Dam een ander warenhuis gebouwd dat dan als noodkerk voor de pastoor zal dienen. En zo hoopt hij op den duur tot een echte kerk te komen. „Hoe kom je echter aan het geld?", was een vraag, die èn de pastoor èn de dominee voortdu rend bezig hield. Totdat een ge meenschappelijke vriend, pa ter Edgar, na ruggespraak met de bisschop van Den Bosch, mgr. W. M. Bekkers die toeval- vallig in de parochie van pastoor Klessens woont met een ver rassend voorstel kwam: Gaan jul lie een gemeenschappe lijke actie voeren onder de be volking van St. Oedenrode, Son en Breugel. Dèt zal stimulerend werken! En die oude pater, een goede vriend van de pastoor zowel als van de dominee, ontmoette geen tegenspraak. Men nam contact op met de heer L. Soeterboek, de zelfde, die rulke nuttige adviezen gaf voor de grote kerkbouwactie voor de Hervormde Kerk en het gevolg was, dat alom in de drie genoemde plaatsen raambiljetten verschenen met als opschrift: „Twee huizen voor één Heer". En daaronder: „Doe mee met de actie van pas toor Klessens en dominee De Pa ter voor de bouw van de „Katho lieke Kerk van de Goede Herder" te Rooij en de bouw van de Her vormde Kerk van de Eenheid in Christus te Son. Een gezamenlijke Samengaan de pastoor hier in St. Oedenro de aldus een kerk willen bouwen, dan wil géén van beiden natuurlijk zijn principe verdoezelen. Maar we willed ook niet als Samaritaan en Joden naast elkaar leven. Waar we samen kunnen gaan moeten we samen gaan. We gooien ons geloof echt niet op één hoop, maar we gunnen elkaar heus onze ker ken wel. En daar 11 oktober het Concilie der hereniging gaat be ginnen, zeiden we: Dat concilie be treft niet in de eerste plaats de bisschoppen. Dat raakt ons allen. We beschouwen elkaar als zuster kerken in plaats van nog langer met de ruggen naar elkaar toe te gaan staan. Zo viel om de groeiende eenheid te benadrukken het besluit, dat op 11 okober in de katholieke kerk te Son de eerste steen voor de her- vormde kerk in Son zal worden aangeboden. Alsook dat op 31 ok tober op de Hervormingsdag een grote samenkomst in de katholieke kerk te St. Oedenrode wordt be legd, waar zowel de pastoor als de domijiee de betekenis van de Her vorming in positieve zin zullen be lichten. Men had die steenaanbie ding liever in de Hervormde kerk te St. Oedenrode georganiseerd, maar deze is te klein voor het grote aantal bezoekers dat wordt verwacht Er is voorts door pastoor en dominee een „Groep van Veer tig" benoemd, twintig katholieke en twintig hervormde, meest jon ge, leken, die verantwoordelijk worden voor het bevorderen van de samenwerking en het weder zijds begrip. In de toekomst zullen regelmatig gezamenlijke activi teiten plaats vinden. De twee ker ken blijven zusterkerken, die voor elkanders léden bidden en offe ren, zo vernamen we. Instemming Met name onder de jongeren in belde kerken werd deze actie met veel Instemming ontvangen. Onder de ouderen waren er van zelfsprekend, die zich bezorgd af vroegen waar hun pastoor of hun dominee eigenlijk heen wilde. Daarom werd door pastoor en dominee gezamenlijk één kansel- boodschap opgesteld die op zon dag 23 september jl. in de katho lieke kerk van pastoor Klessens te St. Oedenrode werd voorgele zen door dc dominee, terwijl de pastoor de boodschap voorlas vanaf de kansel van de hervorm de kerk te St. Oedenrode en daar na tijdens de hervormde kerk dienst te Son. In deze gemeen schappelijke boodschap werd o.a. „Wij hebben gemeend dit stuk te moeten opstellen om hier en daar een misverstand weg te nemen. Pastoor en dominee zijn niet bij elkaar gekomen om the ologische geschillen te bespreken, maar omdat zij elkander wen sen te zien als broeders in de zielszorg en omdat zij hun paro chie en kerkelijke gemeente zo graag zouden laten getuigen van de drang naar eenheid. Veel be langrijker dan wat ons scheidt, is datgene wat ons bindt. En veel belangrijker dan het nagaan van fouten van anderen is het nagaan van de fouten van onszelf. Wan neer wij ons geweten onderzoe ken, ook het geweten van vooraf gaande geslachten, dan voelen we toch beslist, dat we een grote schuld op ons laden indien we zouden voortgaan met wantrou- trouwen en afkeer tegenover el kaar. Miljoenen katholieken, maar ook talloos vele hervorm den, schenken aandacht aan het Zulke raambiljetten hangen in St. Oedenrode, in Son en in Breugel. Soms uerden ze ook op CUeen"busjeraeCrbij. j Oecumenisch Concilie te Rome. Allen beseffen, dat de christenen niet kunnen hopen op een van bo ven opgelegde eenheid. Door zelf mede te werken aan eenheid in liefde tot elkander, zullen theolo gische geschillen minstens hun scherpte verliezen". De boodschap besloot als volgt: „Uw pastoor en dominee bou wen tezamen twee huizen één Heer. Bouw daaraan door uw milde gaven tijdens deze actie; maar bouw vooral mee aan de geest van eenheid en lief de. Een oud spreekwoord zegt: vele wegen leiden naar Rome.We zouden dat moeten veranderen in een nieuw spreekwoord: vele we gen leiden naar Christus, maar elk van die wegen is geplaveid met liefde." „Hoe gaat het nu met de inzen ding in de verdeling van de gel den?" vroegen we ds. De Pater. „Er kan", zo zei hij, „onder ons motto „Twee huizen voor één Heer" gestort worden op de Boe renleenbanken te St. Oedenrode of te Son, op de A.B. te St Oe denrode of bij het Bankiershuis van Lanschot in Den Bosch. Voor de kerk van de pastoor is acht ton nodig, voor de mijne 2% ton. En wat de verdeling der gelden be treft. daarvoor hebben we een al leszins bevredigende regeling ge troffen, die beter niet kan worden gepubliceerd." Tijdsverschijnsel Pastoor Klessens deelde dit standpunt, waarop ds. De Pater opmerkte: „wat wij hier doen is een verschijnsel van deze tijd. Wij onderstrepen hier nu eens wat hier al lang leefde, "t Was bijvoorbeeld in St. Oedenrode steeds de gewoonte dat wanneer er een protestantse boer stierf ook vele katholieken hem uitgeleide deden. Zo is het nog. Bij een begrafe nis is mijn kerkgebouw daardoor altijd te klein. By een huwelijk net zo. En toen ik 12jaar do minee was wist ik niet wat ik' zag: zulk een medeleven ook van de katholieken." de nek te worden aangekeken. Dit kwam misschien ook wel doordat ik, toen ik hier pas stond acht maanden gewoond heb in een café, annex slijterij. De bouwval lige pastorie was nl. kort te vo ren verkocht. Met dit al leer de ik in korte tijd vele mensen kennen, van wie verreweg de meesten katholiek waren. Van daar ook dat de bloemkweker Van Dam, als hij voor zijn kerk bloe men snijdt, tevens zorgt dat ik "s zondags een bouquet m mijn kerk heb. Dat doet hij al jaren. En helemaal gratis. Zo zijn de mensen in St. Oedenrode nu een- Een ander staaltje van katho lieke Verdraagzaamheid in deze gemeente betreft de openbare C d. ht» «R JtAIMOHEKI KESK vm ér COftJE HSÜOER" u R«y R. w ém HERVORMDE KERK .ér IN CMRISWS te S«n F— gé artte h* éér «te» rtteaw» -R-R wR ,J)e bouwpastoor en de bouw- dominee kunnen het opperbest met elkaar vinden en dat heeft zijn gunstige invloed op de gan se burgerij", zo luidt de open bare mening van welhaast heel St. Oedenrode. school een eenmansschooltje met circa 20 leerlingen. Aan het hoofd stond een katho liek. Toen deze overleed zag ik gaarne een hervormd hoofd zijn plaats innemen. Ik stapte dus naar de katholieke burgemeester en naar de pastoor. En 't was zó voor elkaar". „Maar men hoort toch nog wel eens hier en daar spreken over „zieltjeswinnerij"?" „Daar doen we hier niet aan", zei ds. De Pa ter resoluut. En ook pastoor Klessens schudde hevig van ;;-t Gebeurt een enkele keer, dat je moeilijkheden hebt met protestant J „Dan ga je maar" Mijn antwoord luidt in zo'n ge val: „Dan ga je maar". Want zulke mensen moet ik niet. En als pastoor Klessens iets derge lijks meemaakt, geeft hij een zelfde antwoord. Met zulk een houding kom je op den duur ver der dan met de mentaliteit, die vele christelijke schoolboekjes kenmerkte. Van die mentaliteit moeten we af. Er waren niet slechts aan een kant martelaren. Die waren aan beide kanten. Het is wél juist, dat na de Tachtigjarige Oorlog, in 1648, bij de vrede van Munster, van over heidswege alom in den lande pre dikantsplaatsen werden opgericht. Na de protestantse schuilkerken deden toen de roomse schuilker ken haar intrede. Pas in 1807, on der Lodewijk Napoleon, kregen de katholieken, waar ze daar krachtens hun sterkte aanspraak op konden maken, hun kerken ten dele terug de zg. Lodewijk- of Waterstaatskerken. Van de bei de „protestants gemaakte" ker ken in St. Oedenrode die door het kleine groepje hervormden on mogelijk goed konden worden on derhouden en daarom in groot verval waren geraakt zodat ten slotte maar op de zolder van de pastorie bijeen gekomen werd mochten de hervormden er één behouden. Die hébben we nu nog en ik preek er elke zondagochtend in ont halftien. Het aantal kerk gangers bedraagt doorgaans 30 35. Om kwart voor 11 preek ik in Son voor een een paar honderd mensen! En er zit nog altijd groei in. Wél merkwaardig, als ge weet dat in 1807 om financi ële redenen de hervormde ge meenten van St. Oedenrode en Son moesten worden gecombi neerd. Daarmee raakten we ons kerkgebouw in Son kwijt. Maar misschien kunnen we nu wel gauw weer aan de bouw van een hervormde kerk daar begin- Welwillend Als we na afloop van onze ont moeting met pastoor Klessens en ds. De Pater nog wat in St. Oe denrode ronddwalen en b(j di verse burgers eens informeren naar die kerkbouw-actle, blijken ze zonder uitzondering goed op de hoogte te zijn en er uiterst welwillend tegenover te staan. „Zo moet het toch ook meneer, vooral in deze tijd". Met de nadruk op deze. Die „knopkerk" van de Her vormde gemeente, waar we even later voor staan, is inderdaad uit een andere tijd. De technisch ambtenaar van de gemeente, de heer A. v.d. Breugel, weet er zo uit het hoofd heel wat over te verhalen. Hij was dan ook niet voor niets vijf jaar geleden met de restauratie van de 40 meter hoge toren belast. Van die toren van rode baksteen vliegen zwar- te kraaien voortdurend af en aan. Onderaan zijn voet ligt een klein kerkhof van slechts enkele tien- tallen vierkante meters. En een al even klein kerkgebouwtje leunt tegen die toren aan. Dat alles is omringd door een dikke muur van een paar meter hoogte, waar over zwaartakkige heesters ge deeltelijk neerhangen. Tussen de spijlen van het ijze ren toegangshek door zien we links en rechts van het korte pad, dat naar de groene kerkdeuren voert, grafstenen staan en -zer ken liggen. Eén ervan vermeldt de naam van een held uit het verzet. Een tweede schijnt nog van veel recenter datum. En voor het overige zijn ze grijs eri grauw van ouderdom. Hoge, schrale, populieren, die hun bla deren al laten vallen, dekken nog voor een groot deel het geheel af. Dat was dus eenmaal een grote katholieke parochiekerk de St. Maartenskerk, stammend uit de j Middeleeuwen. „Ge kimt het nog zien", zegt I Van den Breugel. „Die muur er omheen is het overblijfsel van die katholieke kerk. Later is ze wegens bouwvalligheid onbruik baar geworden en bouwden de hervormden binnen die muren dit kleine kerkgebouw." Boven de deuren leest men dan ook: „Gebouwd onder directie van R. van Nouhuys en L. H. I van Noort. Anno 1808". Het is hierin dus, dat die kleine groep hervormden nog steeds ter kerke gaat. Vlak achter de „knopkerk" stroomt een goor riviertje, be kend als de Dommel, dat een on frisse geur verspreidt, dank zij de in Eindhoven c.a. gevestigde industrieën. We blijven er daar om maar niet te lang hangen en wandelen via het langgerekte marktplein terug naar de huidige katholieke kerk. „Diè kregen wij katholieken omstreeks 1810 terug", zegt onze gids. „Het was oorspronkelijk een kapittelkerk, waarin dus jonge priesters werden opgeleid. Ze werd in 1173 gebouwd, brandde in 1583 af, werd weer opgebouwd als kapittelkerk, werd later pa rochiekerk en ging als zodanig mee tot 1913, waarna ze, met uit zondering van het achterste deel, gesloopt werd daar ze veel te klein was geworden. Thans heet ze St. Martinuskerk, doch vroe ger droeg ze de naam van St. Odakerk, zo genoemd naar een Schotse gravin, die vele jaren in Brabant woonde". Tussen die hervormde en ka tholieke kerk in sleept zich dage lijks het leven van St. Oedenro de voort. Een gemoedelijk leven, waarop zich de laatste jaren toch ook al het stempel van de moderne tijd is gaan drukken.. Naast eerbiedwaardige kasteel tjes en patriciërswoningen verre zen er woningwetwoningen, middenstandshuizen en bunga lows. De oude landbouw is er nog, de klompenindustrie werd er machinaal, er kwamen nog enke le andere fabrieken en voor het overige wordt er gependeld raar Den Bosch, Eindhoven, Tilburg en Oss. Niettemin hangt er nog op ve le plekjes een sfeer van weldadi ge vrede en rust. Dat word je als vreemdeling gewaar, als die katholieke en hervormde kerkto ren kort na elkaar het verstrij ken van een nieuw uur verkondi gen. En aan het ruisen van htt water door die goede oude Dom mel, die helaas in opspraak is. Gezagsvacuüm in middeleeuws Jemen - „De imam is dood, leve de revolutie" - Betekenis voor Arabische koninkrijken Het sou geen wonder zijn. als de opstand in Jemen dit keer wel succes zou hebben. De oude Imam Achmed is dood (niemand weet of hij werkelijk een na tuurlijke dood is gestorven) en kroonprins Mohammed, de man die voorbestemd was, de plaats van zijn vader in tc nemen, zou door dc opstandelingen zijn ver moord. Er is als het ware een gezagsvacuüm ontstaan en dat is in de samenleving van Jemen van heel groot belang. Niet voor het eerst grijpen militairen, die de Jemenltische koninklijke fa milie niet bijster goed gezind waren, naar de macht. Maar telkens wist de oude Imam met bewonderenswaardige moed, met grote sluwheid en met mid deleeuws aandoende methoden het verzet de kop in te drukken. In Jemen was tot voor kort nie mand zeker van z'n leven. Het geringste vergrijp kon iemand een hand, een arm, een voet of zelfs het hoofd kosten. Met een ijzeren greep hield de bejaarde vorst zijn volkje gevangen. En het was duidelijk, dat geen en kele opstand succes zou kunnen hebben, zolang hij nog leefde. Nu of nooit Hierin kwam verandering, toen het overijlden van imam Achmed werelakundig werd ge maakt. De samenzweerders be grepen, dat het voor hen een kwestie van nu of nooit was. Zij grepen met succes naar de macht, brachten naar hun zeg gen kroonprins Mohammed (die inmiddels zijn vader als imam was opgevolgd) om het leven en riepen een republiek uit. Achmed en Mohammed waren verdwenen en de mysterieuze macht van het Jemenitische vorstenhuis was voorgoed ver een voldongen feit van beslissen de betekenis. Aangenomen mocht worden, dat de grote meerderheid van de Jemeniti sche bevolking de val van het koningshuis als een bevrijding zou begroeten. En het moet dan ook als vrij wel zeker worden aangenomen, dat de revolutionairen aan dc macht zullen blijven, als... de stammen die het vorstenhuis trouw zijn gebleven geen hulp van buitenaf krijgen... De kneep En daar lijkt nu juist op het ogenblik de kneep te zitten. De revolutionairen in Jemen hebben zich van het begin af bedreigd gevoeld door het grote Arabische buurland Saoedi-Arabië, door het Britse protectoraat Aden en ook door Jordanië, dat via ra dio Amman een psychologische De man met de baard is kolonel Abdoellah al Sallal, wiens troe pen in bloedige gevechten met loyale royalistische strijdkrach ten zijn gewikkeld. oorlog tegen de opstandige ele menten in Jemen voert en dage lijks berichten verspreidt, die het ene succes na het andere melden voor de koningsgezinden en in Jemen wel voor de nodige verwarring heeft gezorgd. De hulp uit Saoedi-Arabië en Aden en van Jordaanse zijde zal niet openlijk worden verleend. Die zal geschieden door middel van het verstrekken van wapens en munitie en infiltratiepogingen. Van een werkelijke oorlogstoe stand tussen Jemen en die an dere gebieden hoeft dus nog geen sprake te zijn, ook al heeft het revolutionaire bewind in dat land verklaard, zich met Saoedi- Arabië in oorlog te beschouwen. Dc revolutionairen hebben ook geschermd met militaire hulp van Egypte, maar de rol, wel ke dit land speelt, is thans nog bijzonder onduidelijk. Gevaren Mocht de clandestiene hulp verlening van Saoedi-Arabië en Aden uit het succes van de re volutionairen niet ongedaan kun nen maken, dan bestaat het ge vaar. dat met name Saoedi-Ara bië zich openlijk tegen dit be wind gaat keren om de eenvou dige reden, dat bedoeld land een situatie als dan in Jemen zou bestaan niet in het zuidwestelijk deel van het Arabische schier eiland kan dulden, zonder dat koning Ibn Saoed het bestaan van zijn eigen dynastie in de waagschaal zou stellen. Aan de andere kant moet worden ge vreesd dat zo de koningsge zinde krachten er met hulp van anderen in mochten slagen, het revolutionaire bewind te ver drijven president Nasser van Egypte niet de verleiding zal kunnen weerstaan, de revolu tionairen gewapenderhand bij te staan. In beide gevallen komt het gevaar van een Arabische oorlog in het Middenoosten met een om de hoek kijken. Als het eenmaal zo ver is, zou het wel eens zo kunnen zijn, dat Jemen dan van weinig be tekenis meer is, doch dat er sprake zal zijn van een volko men verschuiving van de machtsverhouding, waarin be halve Egypte en Saoedi-Arabië ook Jordanië, Irak, Syrië, Liba- Al jaren Zonder ook maar enigszins te sympathiseren met de revolutio nairen en zonder de methoden, die zij gebruikt hebben goed te keuren, gebiedt de eerlijkheid ons toch te zeggen, dat de be volking van Jemen nu niet be paald behoeft te treuren om de val van de dvnast>e. We zeiden ld kon zijn leven Hier zien we vader en zoon by elkaar: rechts de oude in Achmed en naast hem zyn z Mohammed. zeker zijn, ook de vooraanstaan de figuren in het land konden dat niet. Al jaren leefde de ver wachting, dat alles zou verande ren, als de oude imam er een maal niet meer zou zijn. Want kroonprins Mohammed stond be kend als een veel gematigder man. Niettemin waren er de laatste tijd al velen, die vader en zoon over een kam scheer- Om het zekere voor het onze kere te nemen, schakelden de revolutionairen eerst dc kroon prins uit. voordat zij dc repu bliek uitriepen en definitief een einde aan de dynastie trachtten te maken. Intussen is het nog de vraag, of de Jemenieten er zoveel beter aan toe zullen zijn, als de revolutionairen er inder daad in slagen, de macht te behouden. De mogelijkheid, dat zij van de ene onderdrukking in Betekenis Wat de internationale beteke nis van een geslaagde staats greep in Jemen betreft is het nog heel niet duidelijk, of de wijzigingen in dat land (zo er een Arabische oorlog mocht uit blijven) in het voordeel van de Sowjetunie en in het nadeel van het Westen zal zijn om dit scheve beeld maar eens te ge bruiken. De (volgens de revolu tionairen vermo««rde) kroonprins Mohammed onderhield als mi nister van buitenlandse zaken nauwe relaties met de Sowjet unie, welke staat in Jemen een soortgelijke positie inneemt als op Cuba (met dit verschil, dat Jemen naar Amerikaanse be grippen heel ver weg ligt en Cu ba zo ontstellend dicht bij huis...). En prins Hassan, wiens koningsgezinde troepen trachten de revolutionairen te verdrijven, is de man geweest, die er veel toe heeft bijgedragen, dat Jemen zich aansloot bij de inmiddels ter ziele zijnde Verenigde Ara bische republiek van Nasser. Zoals men weet leidde deze aan sluiting er toe. dat Jemen in navolging van Nasser heel zwaar op de Sowjetunie en com munistisch China ging leunen. Te laaf? Heel veel zal er dus voor de rest van de wereld niet verande ren. als de revolutie in Jemen definitief slaagt. Wel zullen be paalde Arabische landen in gro te moeilijkheden komen, tenzij zij er tijdig in slagen een situa tie tc scheppen, die onvermijde lijk moet uitiopen op een op standige beweging als in Jemen. Het is wellicht nog niet te laat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 14