Kerkelijke leiders: wij laten elkaar niet los i! Een kanttekening Kloven dienen overbrugd Een woord voor vandaag Informatiecentrum van prot. kerken te Rome Goed kerkelijk gesprek kenmerkte conferentie Ook Russen betalen President Kennedy schreef brief aan paus ZATERDAG 6 OKTOBER DE KROMME STOK "^JA enige tijd geleden onder dé titel „Nederland een sociaal Paradijs" een geruchtmakend artikel te hebben geschreven in De Sociologische Gids, heeft dr. H. J. M. Hoefnagels S. J. thans een boek gepubliceerd over Socialo- gische kanttekeningen bij aktuele sociaal-politieke vragen. In dit bij J. A. Boom en Zoon C. V. te Meppel uitgegeven boek zijn een aantal artikelen ge bundeld, waarin dr. Hoefnagels nog eens uitvoerig uiteenzet, hoe hij over de huidige sociale problematiek denkt. Hij wijst de huidige loonvorming af, omdat deze niet vrij genoeg is en de arbeider bij de inkomensverdeling onvoldoende invloed kan uitoefenen. Er zal volgens dr. Hoefnagels een andere loonvorming moeten komen, wil de sociale gelijkberechtigdheid voor de arbeider nog eens verwerkelijkt worden. Dr. Hoefnagels maakt in zijn boek opmerkingen, die op zichzelf genomen, zeer behartenswaardig zijn, maar op de vraag, of dit nu allemaal in de praktijk wel uitvoerbaar is, blijft hij naar onze mening ook thans het antwoord schuldig, j Hij vindt, dat de overheidsinvloed bij de loonvorming veel te groot is. Loon onderhandelingen zouden eigenlijk in volledige vrijheid gevoerd moeten j worden. De arbeiders moeten even vrij zijn een bepaald loon te bedingen als I de directies en commissarissen de vrijheid hebben geheel zelfstandig de hoogte van tantièmes vast te stellen. De Nederlandse arbeider zou dan ook roomboter op zijn brood kunnen eten, evenals zijn Duitse collega. Maar moeten volgens dr. Hoefnagels die hogere lonen dan gaan ten koste derde conferentie van Europese van de winsten? Waarschijnlijk wel. De directeuren en commissarissen kunnen kerken heeft de vier rapporten zich dan immers ook geen onevenredig grote tantièmes meer toeëigenen. van de gespreksgroepen aanvaard Maar hoe moet het in de ondernemingen, waar deze hoge lonen noodzakelijk i en daarmede deze conferentie be- tot prijsstijging leiden? Hoe zal het gaan met onze concurrentiepositie in het sloten. Iedereen is eigenlijk een buitenland, met de uitbouw van onze ondernemingen en het scheppen van beetje verbaasd dat de verwarde gesprekken nog zoveel hebben op- Op conferentie Nyborg besloten NYBORG. Nyborg III, de nieuwe werkgelegenheid? Dr.Hoefnagels vindt, dat ons prijspeil niet altijd beneden dat van het buiten land behoeft te liggen. Een gelijk prijspeil zou volgens hem zelfs het voordeel hebben, dat nieuwe loonsverhogingen moeilijk meer in de prijzen doorbere kend kunnen worden. De buitenlandse concurrentie verhindert dan immers een dergelijke doorberekening. De arbeider verdient dan hogere lonen en de consument behoeft niet bevreesd te zijn voor hogere prijzen. Maar realiseert dr. Hoefnagels zich niet, dat een dergelijke gang van zaken wel eens ernstige gevolgen zou kunnen hebben voor onze export, voor de goede gang van zaken in het hele bedrijfsleven en voor de werkgelegenheid? Opmerkelijk is voorts, dat de schrijver voor de loonvorming vrijheid vraagt, maar voor de prijsvorming overheidsingrijpen. Als de regering langs de weg van overleg met het bedrijfsleven geen prijsverlagingen weet te bewerkstel ligen, waar deze verlagingen inderdaad mogelijk zijn. dan moet er maar een wettelijke basis geschapen worden om prijsverlaging af te dwingen. Wij geloven, dat wat dr. Hoefnagels opmerkt niet zonder betekenis is. De waarde van zijn opmerkingen moet echter niet in de eerste plaats gezocht worden in het praktische vlak, maar in de principiële kritiek op de maat schappelijke orde. Wij zijn het daarom eens met de heer M. Ruppert, wan neer deze in het laatst verschenen nummer van „Evangelie en Maatschappij" aan het adres van dr. Hoefnagels opmerkt, dat verschillende zaken wat over trokken en misschien zelfs enigszins verwrongen zijn. maar op één punt kan deze kritiek fungeren als de kromme stok, die een rechte slag slaat. Dit punt betreft een gevaar, dat de vakbeweging bedreigt. Het gevaar, dat leiding en leden zo bezet zijn met de vraagstukken van lonen, prijzen, arbeids tijd, sociale verzekering etc., dat geen, althans onvoldoende aandacht over blijft voor bezinning en actie op het gebied van dc hervorming der maat schappelijke structuur. Het verdient geen aanbeveling, de herziening van dc structuur van ons be drijfsleven over te laten aan politieke organen cn organisaties, terwijl de vakbeweging zich beperkt tot het werk van alle dag! Dr. Hoefnagels spreekt in zijn boek ook niet alleen over loonpolitiek komensverdeling. Hij stelt ook het recht van staking aan de orde, evenals het vraagstuk van de bezitsspreiding. Hij vraagt zich af. of de P.B.O. nog wel zin heeft en welke de plaats van de intellectueel in onze samenleving is. Het laatste hoofdstuk spreekt over de sociale rechtvaardigheid in het menselijk samenleven. De bijzonder kritische wijze, waarop al deze vraagstukken door de socioloog Hoefnagels onder de loep genomen worden, maken het lezen van dit boek meer dan waard. geleverd. De belangrijkste gedach te, die in alle vier de rapporten is terug te vinden, is, dat de aller eerste verantwoordelijkheid van de Europese kerken is éen poging te wagen de politieke en godsdien stige kloven binnen Europa te overbruggen. De kerken moeten van beide zijden wegen vinden om over de kloven heen te springen, zolang de bruggen nog niet gereed zijn. Duidelijk is de gedachte dat het niet alleen voor de kerk zelf belang- dat kerkelijke leiders elkander ontmoeten, met elkaar spreken en naar elkaar luisteren, maar dat dit invloed zal hebben op de gehele toekomstige situatie van ons conti nent. Gespreksgroep II zag drie mogelijkhe- ;n om dit pontact mogelijk te maken. In de eerste plaats moet daar het ge bed zijn zowel in de kerken aan deze als aan gene zijde van het ijzeren gordijn, een gebed voor elkaar. In deze woorden klinkt de bewogen oproep van dr. G Jacob door uit Oost-Duitsland. In de tweede plaats zullen de kerken beter geïnformeerd moeten zijn kaar. Er zullen meer boeken (Van onze kerkredactie) verschijnen over het kerkelijk leven maar dan mag het niet gaan om theo logische werken, maar om boeken die beschrijving geven van het leven de christenen in andere landen. Ook kerkelijke bladen zullen zulke artikelen moeten publiceren. In onze krant heb ben wij dit regelmatig gedaan en zullen we dat ook in de toekomst van tijd tot tijd blijven doen. Maar, zegt een andere gespreksgroep, het moet niet bij publi caties alleen blijven; er moet de moge lijkheid blijven van de ontmoeting. Geen wonder dat dus in de derde plaats gespreksgroep II wijst op de noodzakelijkheid om het werk van Ny borg voort te zetten en zelfs om te ko men tot een grotere mate van regel maat. Dat kan als tussen de tweejaar lijkse vergaderingen kleine werkcoml- té's zich bezinnen op de problemen die naar voren zijn gekomen, terwijl zij dan tegelijkertijd deze problemen kunnen voorbereiden als gespreksthema voor een volgend keer. Onderwerpen Heeft Nyborg UI veel nieuwe dingen gezegd? Men Is geneigd te zeggen: nau welijks. Maar hier zijn gedachten naar 4~t nu toe leefden „Bbijzondere studie bepaald onderwerp hadden ge maakt. Wat wetenschappelijke en kerke lijke pioniers hebben geschreven haar eigen leven openbaren als dienst aan de mensen. Gespreksgroep III riep in dit verband op om weer te beseffen welke bestem ming de mensen door God geschonken is, namelijk om te leven voor Zijn en voor de dienst aan de naaste, crisis in onze dagen is er door scherpt daar de kerk dat lang niet al tijd voor ogen heeft gehouden en vaak niet het volle evangelie van de Here "?zus Christus heeft gepredikt. Juist in verband met de geweldige geestelijke veranderingen die in het Europese denken hebben plaatsgevon den. spreekt groep III uit en zegt dat de kerkelijke crisis ook voort komt uit het feit dat het denken van de kerk in het bijzonder de opleiding van predikanten nog immer vermengd met de erfenis van het zogenaamde klas sieke humanisme. Men heeft het feit niet ernstig genoeg genomen dat de Europese cultuur is overgegaan in or moderne economische, technologische existentialistische humanistische denk werelden. En juist deze moderne men van het humanisme en niet het klassieke meer bepalen onze huidige maatschappij. Dit is misschien wel meest opmerkelijke en drastische c clusie van Nyborg, een conclusie die ze ker verweer zal vinden. Maar het is juist daarom heel goed mogelijk dat in de toekomst juist deze opmerking in de discussie zal komen. Dat kan van enor me betekenis worden voor de predikant opleidingen en alles wat daarmede sa menhangt. Vrede Natuurlijk is ln Nyborg ook gespro ken over „vrede", een onderwerp dat vooral de oostelijke kerken zeer bezig houdt zozeer zelfs dat het soms de wes telijke kerkelijke leiders hier en daar Psalm 103 is een veelgezongen lied aan een groeve: „Gelijk het gras is ons kortstondig leven" maar de laatste woorden zijn Loof den Here, mijn ziel!" En het is een volkomen har' monisch slot want de hele psalm is immers één groot loflied. Ieder kan dit projecteren op zijn eigen leven en dat ook zonder dat men direct aan dood en rouw behoeft te denken. Ons eigen kortstondig leven, zo'n week die in èen ommezien weer voorbijgegaan' is, voorbijgevlogen in ons druk-zijn om alle lief en leed, eindigt die bij ons inderdaad in een loflied? Kunnen we uit de volheid van ons hart zeggen: „Loof den Here, mijn ziel, voor alles wat Hij in de voorbij gegane iveek opnieuw voor ons is geweest?" Misschien is er iemand die dat zegt, jamaar verreweg de meesten van ons zeggen helemaal niets tegen hun ziel. De een sluit zijn boeken af en vindt dat de winst maar matig is ver geleken bij vorig jaar en de ander is druk met uitgaan, de derde zit te soezen bij de tv, de vierdede vijfdehoe ver moeten we tellen om bij die man, die vrouw te komen die vanavond zegt: Loof den Here, mijn ziel"? En die heeft een „goed weekend"! In verband met concilie in deze coherentie van tijd tot tijd ge-Lr^ert. zij snijden het onderwerp spreksthema in de verechlllende groepen.echter jn hun e| |andcn ook voort_ Afgevaardigden gingen zich durend weer aan. omdat zij het abso luut noodzakelijk vinden dat het verlan- Advertentie I kOSRAM Ambtsaanvaarding prof. d. Ruygers Dr. H. J. C. M. G. Ruygers heeft van daag het ambt aanvaard van buitenge woon hoogleraar in de grondslagen van het maatschappelijk werk in de cultuur filosofie aan de katholieke universiteit in Nijmegen. De afzonderlijke leerstoel „grondslagen van het maatschappelijk werk" is een primeur voor Nederland en naar prof. dr. Ruygers meende deze omschrijving zelfs uniek voor wereld. Dit merkte hij op in zijn rede Nyborg plukt vrucht van ontmoetingen (Van onze kerkredactie) „Noodlijdend is de mens". Hierin kwam ÏÜuw Iteren .in Nyborg. waar de Euro- mets ie zegge». alleen maar tegen' te reageren vait.^Hij^ stond nog^stil büjpese kerken elkaar ontmoeten, K"' w 3nr"', ,nt no° samen gesproken. Het was een ze conferentie nog afvroeg of een der gelijke ontmoeting zin heeft, was giste ren volkomen overtuigd van de nood zaak om elkaar te blijven ontmoeten. Besloten werd om iedere twee jaar bijeen te komen. Ook de vergadering van 1964 zal worden gehouden in Ny- b°Wel zal de betrekkelijk losse organi satie wat verder moeten worden uitge- bouwd. De aanwezigen droegen het NYBORG. Vrijwel de gehele praesidium dan ook op om een soort dag hebben de gedelegeerden gis- het nood-lijden, "bij het appel tot nood: leniging, bij de existentiële nood en bij het aanbod van de religie. Congres ministers van onderwijs uit Europese landen Van 10 tot 13 oktober zal te Rome een conferentie worden gehouden van minister van onderwijs van de landen die de Europese culturele conventie hebben ondertekend. Het is voor de derde maal dat een dergelijke confe rentie van ministers van onderwijs van Westeuropese landen wordt gehouden. Deze conferenties hebben ten doel de ministers van onderwijs van ae desbe treffende landen in de gelegenheid te stellen van gedachten te wisselen vriendelijk gesprek. Heel duidelijk bleek de vrucht van de ontmoe tingen die in het verleden geweest zijn. De beide andere Nyborgse conferenties, de Praagse vredes conferenties, de derde assemblee van de Wereldraad van Kerken in New Delhi hebben de eens zo brede kloof wat gedempt. De ker kelijke leiders van Oost en West hebben elkaar beter leren begrij pen en staan kennelijk met minder wantrouwen tegenover elkaar. huishoudelijk reglement te ontwerpen en dit bijtijds aan de kerken, die zich hebben laten vertegenwoordigen, toe te zenden. Alleen werd de opdracht gege ven dat het werk moet worden voort gezet met een minimum aan organisa tie. Het blijft dus een conferentie van kerken, waarvan een derde ongeveer geen lid is van de Wereldraad van Kerken. problemen die tot slechts weinigen bezig hielden. Daar is bijvoorbeeld het probleem an de migratie. Alleen in West-Duits- land werken 600 buitenlandse arbeiders, Nederland reeds 50.000 Italianen en Spanjaarden en binnenkort komen ook Grieken naar ons land. Hier ligt een taak voor de kérk. Gespreksgroep III heeft dan ook de wens uitgesproken dat i klein werkcomité in het bijzonder de komende twee jaar dit probleem zal bestuderen en wegen zal zoeken om deze mensen, die vaak uit een geheel andere wereld en maatschap pij komen, geestelijk maar ook op an dere wijze te helpen. Natuurlijk k-> Paul Verghese, voerig schreven, naar voren. De con clusie is getrokken dat de jonge mensen naar andere landen gaan. geestelijk mentaal behoorlijk voorbereid die- te zijn. ,,De mens die elders bruik- ir wil zijn. moet in het bijzonder be schikken over een innerlijke kracht." De afgevaardigden hebben uit de rede niet de conclusie getrokken dat zij maar moeten ophouden met al het werk dat wordt gedaan hij had er nogal kri tiek op en wilde zoeken naar een die pere geestelijke basis voor alle hulp programma's maar spraken uit dat de kerken hun lidmaten moeten blijven oproepen om solidair met de gehele wereld en haar problemen te zijn erkelijkc vrede diep wortel schiet in de harten van dc mensen, zo als een van de oosterse kerkelijke leiders ons zei. opdat als dc regerin gen naar oorlogen willen streven, zij in conflict zullen komen met een diep geworteld vredesverlangen in de harten van bun onderdanen. In verschillende rapporten worden enkele regels aan gewijd. Zo schrijft gespreksgroep IV: wat we ook zeggen de vredesvraagstukken, we zullen n de ene kant verketterd of door de andere kant geëxploiteerd worden. Het is echter de waarheid dat Christus vrede is en dat Hij de Vredes vorst is, zodat wij het zelf niet kunnen nalaten te spreken over vrede op aarde, zelfs als het moet gaan ten koste van onze eigen goede naam. Zo heeft Nyborg III gesproken. Vele vragen bleven liggen, vele nieuwe vra gen zijn gesteld. De gedelegeerden gaan Namens het Friends-World Com mittee for Consultation (het quaker-wereld-comité) zal prof. Richard Ullman als waarnemer deelnemen aan het rooms-katho- liek oecumenisch concilie, dat deze maand in Rome begint. Meer waarnemers Prof. Ullman is hoogleraar aan het Quakercollege „Woodbrooke" Birming ham. England. Hij is Duitser van ge boorte, thans Engelsman door neutra lisatie. Hij zal een maand in Rome verblijven en hoopt daarna bij de ciliebesprekingen aanwezig te ziji zoverre er onderwerpen ter sprake zul len komen, waarvoor vooral in Quaker- kringen belangstelling bestaat, als de morele aspecten van het vraagstuk de en oorlog e.d. Verder wordt ons medegedeeld dat de federatie van protestantse kerken in Italië, in nauwe samenwerking met de wereldbond van Presbyteriaanse kerken, speciaal met het oog op het a.s. con cilie der roomskatholieke kerk te Rome een „Protestants informatiecentrum' heeft gesticht. Dit bureau is gevestigd in het bureau der Waldenzer kerk, Tavola Valdese 107 Via 4 november, Roma anderen te brengen. Leken Met nadruk werd nog uitgesproken dat de kerken niet slechts predikanten zouden afvaardigen maar ook leken en dan leken die in geen betaalde ker kelijke functies werkzaam zijn. De Ge reformeerde Kerken deden dat reeds twee jaar geleden, toen zij een predi kant en twee „leken" zonden. Merk waardig genoeg werd hen dit jaar ge vraagd om slechts een afgevaardigde te zenden. Toen de Gereformeerde Ker ken schreven dat dit niet juist was, mochten zij een tweede gedelegeerde benoemen. volgende dag kwamen de ver- oslagen van dc vier gespreksgroepen u c a gemeenschappelijke problemen inzake i aan de orde. De rapporten werdenI Russisch-êrthodoxe"aartsbisschop Jo- onderwijs. wetenschap en cultuur, ten- jn de algemene vergadering bespro-j hannes Wendland naar Amerika einde geleidelijk te kunnen komen tot j ken en cr za] een gezamenlijke uit-| trokken is. Zijn tijdelijke opvolger de "nrobl^men''spraak nog worden opgesteld die wij Berlijn het uitstippelen leid met betrekk. welke onder hun verantwoordelijkheid vallen. Gastvrouwe voor de derde con- publiceren. ferentie is de Italiaanse regering. t.vr.H»n ,i.MS™1S d. ïJpr-kigr^n Er iarïf D?b3ïïïrijk.t« .««nd.punt.n voor VeV" «o'iïit en wetenschap van .nter.ouvemementele Toch ^et .eeer veel «edele- organasaties. 2> prioriteiten in de on|nog uitgekomen is. Wel bleek dat het rfo 9^» fnv^terin onderwerP van het humanisme wat al helft van de 20e eeuw. 3) ïnvesterin- vgej omvattend was. Vooral in het gen voor het onderwijs en 4) speur-begin wjst men nauwelijks welke rich- werk t.b.v, het onderwijs |ting het gesprek eigenlijk moest n« Tevens bleek dat de problemen va de westelijke kerken niet zo sterk vei schillen van die van de oostelijke kei ken. Eigenlijk hadden alleen de klein kerken uit het Romaanse Zuiden het gevoel dat hun problemen toch eigen lijk wel op dit praesidium Chr. handelsonderwijs congresseert Door de centrale voor christelijk han delsonderwijs zal op 29 en 30 oktober aanstaande een congres worden gehou den in „De Blije Werelt" te Lunteren. Deze centrale, die haar 25-jarig be staan op die datum viert, is opgericht land te bundelen. Momenteel heeft de centrale voor christelijk handelsonder wijs bemoeienis met meer dan 110 mid denstandsavondcursussen. 12 christelijke middelbare handelsavondscholen i ander vlak liggen. Oproep gespreksgroepen heeft dr. G. Jacob uit het Oostduitsc Cotbus een bewogen oproep gedaan. Na af loop hebben wij een ogenblik met hen- gesproken. Hij verlangt ernaar de con taeten tussen christenen van Oost ei West verder uit te breiden. In dc eerste plaats zou hij willen dat de kerken voor elkander bidden. in Londen zouden moeten gemeenten in Moskou. Ge- de jaarvergadering H vereniging van leraren voor het christe lijk handelsonderwijs, onder voorzit- U08l(.n KUI terschap van de heer K. Verhoeff te dat j„ uw Apeldoorn. Gedurende de middagverga- hebben elkaar nodig i dering zal de weledelzeergeleerdc heer over cn weer ontmoci dr. J. P. I- van de Wilde te 's-Gra- kaar bcier leren kenn terugblik en toekomst". De heer Franc. A Bibo te Voorburg zal in de morger. de 30ste oktober praesid: Zowel de Hervormde Kerk als de Gereformeerde Kerken hebben financieel bijgedragen om de voort gang van deze conferentie Europese kerken te verzekeren. Maar ook de Russen hebben zich niet onbetuigd gelaten. Toen zij lid werden van de Wereldraad van Kerken, werd door sommigen ge zegd dat zij financieel niet zouden bijdragen. Dat is niet juist gebleken. Zij hebben dit jaar reeds een groot bedrag gegeven voor het nieuwe gebouw van de Wereldraad van Kerken in Genève dat over twee jaar klaar moet zijn. Bovendien schonken de Russen hier in Nyborg f 2700 voor de voortgang werk. De Duitse kerk gaf afgelopen jaar het grootste bedrag n.l. ongeveer f 18.000. De Hervorm de Kerk droeg rond f 1600, de Ge reformeerde Kerken f 800 en de Remonstrantse Broederschap f 100 bij. Wetenschap In gespreksgroep IV kwam het ge sprek op de veranderingen die zich heb ben voltrokken in onze visie op wat wij noemen het wetenschappelijk „wereld- Een jonge natuurkundige maakte ui' eigen ervaring daar de opmerking dat de theologie van Bultmann met zijn .Entmytologizierung" de moderne man van de wetenschap in het geheel niet aanspreektl omdat Bultermann werkt 'creldbeeld van de vorige gen sterk veranderd marxisme, dat nog werkt met dat oude wereldbeeld, beginnen langzaam maar zeker nieuwe inzichten door te breken. Daarom riep deze gespreksgroep de kerken op om in haar theologische stu die en in haar verkondiging rekening te houden met de moderne inzichten, waarbij men niet meer kan spreken van een vast, een gesloten wereldbeeld. Maar om werkelijk de moderne mens aan te spreken, zullen de kei ken hun lidmaten meer en meer moeten inschakelen, omdat zij de taal van de hedendaagse moderne mens spreken. De jeugd wordt ir onze tijd beïnvloed door het niet- christelijke humanisme in Duits land beijvoorbeeld sterk door de boe ken van Camus dat hartstochte lijk probeert de mens te begrijpen. Voor deze jongeren moet de kerk niet met dc oplossingen op zak i huis. Terwijl de bussen voorrijden de eerste afgevaardigden reeds i het station te rijden, zien we aan gezichten dat zij niet vertrekken in de wetenschap dat ze alle problemen op gelost hebben. Ze gaan 'onder de indruk van het feit, dat er zovele problemen nog op te lossen zijn, maar ook in de wetenschap dat zij niet alleen in het kleine hoekje waar zij dienen, met de ze dingen bezig zijn, maar dat vele an deren voor en achter het ijzeren gor dijn met hen meedenken. President Kennedy, zoals men weet zelf Rooms-katholiek heeft een brief geschreven aan paus Jo hannes XXIII, waarin hij zegt, dat men overal ter wereld hoopt, dat het Oecumenisch Concilie de zaak van de vrede en het begrip ten goede zal komen. De Amerikaanse president schreef verder, dat vertrouwen en moed geput kunnen worden uit het vooruitzicht, dat het concilie speciale aandacht zal wijden aan de ernstige economische cn sociale problemen, die dagelijks drukken op de lijdende mensheid in vrijwel alle delen van de wereld, maar in het bijzonder in dc economisch onderontwikkelde ge- De brief, die op 27 september reeds werd geschreven, werd vrijd"** het Witte Huis gepubliceerd, schreef ook nog, dat zijn vroi dierbare herinneringen zal blijvi ren aan haar audiëntie met de paus in maart van dit jaar. De reis van paus Johannes met de speciale trein heeft in de wereldpers grote aandacht gekregen. Uit vele landen kwamen in de afge lopen dagen berichten binnen over R.K. kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders, die de reis naar het concilie te Rome hebben aanvaard. Onder hen is aarts bisschop Ujcic van Belgrado, bisschop Pen van Boedapest, kardinaal Wysjinski In het Vaticaan werd vrijdag een groot modern perscentrum geopend, waar de verslaggevers alle mogelijke faciliteiten voor hun arbeid tijdens het concilie zullen krijgen. Uit Washington werd nog gemeld, dat de Ver. Staten ondanks de brief van Kennedy noch door een afge vaardigde, noch door een waarnemer op het concilie vertegenwoordigd zullen w c «o»" diplomatie ke vertegenwoordiger 1 Tot directeur is benoemd ds. Paolo Ricca, predikant der Waldenzer kerk. Dit is mogelijk gemaakt door de mede werking van protestantse kerken buiten Italië. Dit informatiecentrum wil de niet? italiaanse journalisten ten dienste staan door middel van zijn documentatie het concilie. Het wil tevens funge- als contact-centrum van de buiten landse journalisten. Ook zal men er de nodige praktische inlichtingen kunnen krijgen. Prof. dr. L. J. van Holk Op uitnodiging van het conciliesecre tariaat voor de christelijke eenheid zal prof. dr. L. J. van Holk, hoogleraar aan de rijksuniversiteit in Leiden, hei Internationaal Verbond voor Vrijzinnig Christendom en Geloofsvrijheid (i.v.v.c) als waarnemer vertegenwoordigen op het tweede Vatikaanse concilie. Dr. Dana Mclean Greeley, president van de Unitarian Universalist Associ tion. Boston, V.S., zal als tweede war nemer een gedeelte van de zitting bij wonen. terwijl als diens plaatsvervanger prof. dr. J. Luther Adams van de Har vard Divinity-school in Cambridge (V.S.) is aangewezen. Prof. Adams is dit jaar in Europa waar hij aan verschillende universitei- ten gastcolleges geeft. Inaugurele oratie prof. d. F. C. Stam Prof, dr. F. C. Stam heeft in verband met zijn benoeming tot buitengewoon hoogleraar in de neuropathologie aan de Vrije Universiteit vrijdagmiddag zijn inaugurele oratie gehouden. De oratie kan als volgt worden mengevat: De riéürbpathologüe is nog 'betrekkelijk jonge tak van de ge neeskundc, maar heeft zich echter M een zelfstandige richting in de genees kunde ontwikkeld, een richting die nau we relaties heeft tot de psychiatrie en neurologie. Door toepassing van moder ne technieken, zoals histochemie en electronen 'histochemile zal de neuropa thologie in de toekomst nog vele bij dragen kunnen leveren tot de kennis van de functie en de ziekelijke stoor nissen van het zenuwstelsel. Prof. Stam volgde zijn medische stu die aan de Rijksuniversiteit te Leiden. Zijn opleiding tot zenuwarts ontving hij in de Valeriuskliniek te Amsterdam. In 1957 promoveerde prof. Stam op een. proefschrift getiteld „Histopathologic ei classificatie van cerebrale gliomen". Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen het beroep van de gen synode als predikant bijz. werkzaamhe den (pred. Evang. Landeskirche voor studenten te Heidelberg) kand. A. Geen- se, naar Vaals-Gulpen (toez.) kand. W. van Waasbergen te Utrecht; naar 's-Gra- venzande (beroep P.K.V, van Zuid-Hol land) G. Verschragen te Blijham. -Beroepen te 's-Grevelduin-Kapelle R. W. Steur te Doornspijk. Bedankt voor Woudenberg P. J. Bos te Sprang, voor beroep prov, kerkverg. Zuid-Holland te Krimpen aan den IJssel (nevenpastoraat) H. Harkema te Zeist. GEREF. KERKEN Tweetal te Middelburg (vac. J. Ytsma) M. Grashoff te Bleiswijk en D. Pasman te Hardenberg. Beroepen te Pernis (vac. J. H. va sema) M. Grashoff te Bleiswijk. Met ivelpon: zie je er geen barst van! CETA- BEVER Promotie aan V.U. van J. A. v. d. Welle christelijke detailhandelskweekscholen. bidden vu„, |sUlc welk aantal in het komende jaar wel-i meenten jn praag zouden licht zal kunnen worden uitgebreid. den voor gemeenten in Amsterdam De morgen van de 29e oktober is be- omgekccrd. Tevens riep hij op om stemd voor de jaarvergadering van die kaar toch loveej mogelijk te bezoeken. I „Laat men toch mensen die Oosten komen niet verketteren' krant, vraagt hij o__„-r elkaar Universiteit te Amsterdam tot doctor ontmoeten willen wij el- jn dc faculteit der letteren, op het proef- Raar ucki .«=.cn kennen en begrijpen", schrift getiteld ..Dryden and Holland", venhage. secretaris van de raad voor Dr van der welle werd te Middelburg midden- en kleinbedrijf een referaat V^rtrtrf cfMI Cf 'geboren en studeerde aan de Universi- houden over -/Middens^ndsonderwijs. f CnJiL^Uilg te-t yan Amsterdam. Thans is hij le- ondvergadermg stond geheel in raar aan het Corderius Lyceum te het teken van de voortgang van het Amersfoort. Promotor was prof. dr. H. houden"oververkoopkunde""én reclame 'werk. Wie zich aan het begin van de-Schreudcr. tz rVOEN ik als lang, dun kind in de vierde klas van de lagere school zat, behoorde ik tot de brutale pinnen. Ik moest viel. Brutaal zijn was de enige bescherming tegen snel opkomen de tranen en een kwetsbaar hart. Mooie of zie lige verhalen prikkelden me daarom juist tot grote monden. Collectief iets mooi vinden vond ik eng, ik pinkte liever in de eenzaamheid een traan weg dan me klassikaal te laten ontroeren. Zo herinner ik me nog goed uit die vierde hoe ik in verzet kwam tegen de meester. Ik voel nog de afkeer tegen zijn pruimen op ei gen sap" ogen, zoals ik ze noemde. Achteraf geloof ik inderdaad dat het een sentimentele man was, zijn gemoed schoot in ieder geval om de haverklap vol. Als hij voorlas, zette hij alle re gisters breed open. liet zijn stem juichend gal- of kreunend huilen, wat mij hevig ergerde, Zo las hij met veel pathos Peerke en zijn kameraden" voor en ik kon, toen het voorlees uur op een keer voorbij was, eenvoudig niets anders doen dan zeggen:,.Wat een rotboek". Ik moest wel. want ik vond het afschuwelijk mooi. Natuurlijk moest ik toen schoolblijven. Van het standje, dat ik ongetwijfeld gekregen heb. herinner ik me niets meer, maar toel. dat ik Peerke mee mocht nemen om thuis zelf te le zen. Die meester had toch wel iets begrepen van dat spichtige herrie-leind, denk ik nu. Zo las ik in de eenzaamheid, met regelmatig „prui men op eigen sap" ogen. Peerke. Ik zag „gro- va" met zijn viool en verlangde ernstig „kame raden" te hebben als Peerke. De dood van Peerke vond ik natuurlijk wel ontzettend, maar ik was er al bladzijden op voorbereid geweest en bovendien kwam ook dit tragische a's iets heel moois op me af. lfo.etang.ais en Gisteren was mijn oudste zoon na het avond eten plotseling verdwenen. Ik realiseerde me dat pas goed, toen de kleintjes na alle cere moniën onder de wol lagen en ik hem miste. Hij was niet echt weg, maar had deze keer on- aangespoord in een absurd tempo zichzelf in bed gewerkt en lag daar met rode kleurtjes en verdacht glanzende ogen te lezen. .Je hoeft van avond niet meer met met te praten, moeder, ik ben liever alleen, 'k heb zo'n mooi boek, ik ge loof het mooiste boek van de wereld", 't Was Peerke. Ik heb hem alleen gelaten met grova, kameraden en zijn ontroering. Het waren i eigen emoties, die na tientallen jaren weer leef den, in mijn kind in een volgende generatie. Toen hij sliep heb ik het boek gehaald, herle zen en herbeleefd. Zelfs de plaatjes zijn dezelf de gebleven. Ik zag Peerke weer, die met krul lend meisjeshaar ziek en bleek iii bed lag. Ik herkende de kameraden met hun wonderlijk matrozenpakken en halfzachte petjes. Achterin het boek is een plaatje braaf rijtje huizen. Daar staat onder: de tij" gaat voort. Geen originele gedachte, hoewel «r geen speld tussen te krijgen is. Toen ik tien jaar was, stonden w* een drassig veldje, om een zeppelin te kt;n*,e# zien, we hoepelden en pinkelden. Nu is mijn zoon bijna tien. hij praat oyer raketten en ruimtevaart, hij badmintont mee aan speurtochten. De tijd gaat voort, maat Peerke ging mee. Kleine Mink vond het in dl •klas een rotboek, maar op haar kamertje huildi zij er tranen met tuiten om. En haar neer van de Hulst, vindt het nu het mooisti boek van de wereld. Tot ziens Peerke. wellicht zie ik je weer bil de andere of toie zal het zeggen? bij de kleinkinderen. Gegroet Grova en de kameraden gegroet W. G. v. d. Hulst, kameraad van de jeugd. Mink van Rijsd ijfc S r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2