BATIK- KUNST mSL mW MENSELIJKE ELLENDE CONTRASTEN OUDE EN MODERNE I Dooplied NIEUWE BOEKEN ZONDAGSBLAD ZATERDAG 6 OKTOBER Pxft Rotterdam toont boeiende voorbeelden Als zij een bezoek brengen aan het Museum van Land- en Volkenkunde aan de Willemskade te Rotterdam, zullen duizenden Nederlandera met gevoelens van helmwee een deel van hun leven ln Indonesië herbeleven. Maar ook degenen die nimmer ln de tropen waren, kunnen bekoord raken door een kunstnijverheid, waarvan zij eerder zeker iets hebben gezien, maar die zij nu voor het eerst in zo rijke verscheidenheid onder ogen krijgen. Immers, in onze eeuw werd nimmer op een wijze als thans in het Rotterdamse museum een overzicht geboden van de batikkunst. menselijke onmacht Na L'Ezpérience, het eerste boek van Albert Palle, waaraan de Prix Renaudot 1960 ten deel viel, is nu een tweede verschenen, getiteld Les Marches. Speelt het eerste in een havenstad aan de Atlantische Oceaan, vermoedelijk Le Havre, de stad van zijn jeugd, het tweede verplaatst de lezer naar de Parijse voorstad Levallois en berust goeddeels op de ervaringen van Palle als bewoner van de metropool. Het geestelijk klimaat is hetzelfde gebleven. Ook hier heeft de schrijver getracht het beeld te tekenen van een dolend mens die tast naar zekerheid, naar een vast levensdoel. De titel van de eerste roman had ook voor de tweede kunnen dienen. .J»: Het woord „batik" heeft voor vrijwel iedereen een vertrouwde klank. Wie kent niet de sarong, het kleurig doek waarmee de Indonesische vrouw zich zo sierlijk weet te „draperen"? Mis schien hebt u ook wel eens gehoord van de slendang, waarin de moeder haar baby met zich draagt. Weet u echter hoe het batikken in zijn werk gaat? Is het bekend dat uitsluitend vrouwen met een simpel instrumentje de motieven op het textiel aanbrengen en dat alleen mannen de vluggere me thode van het bedrukken met „tjappen" (stempels) toepassen? Er is veel over de batikkunst te ver tellen. Wij moeten met enkele hoofdza ken volstaan. De Javanen hebben eeu wen geleden de techniek geleerd van de Hindoes, die er lang voor onze jaar telling reeds vertrouwd mee waren. Ba tikken is een vorm van „twinken", met dit verschil dat de batikster hier en daar waslagen opbrengt (was stoot verf aft. waardoor zij uitsparingen verkrijgt voor andere kleuren. Dit procédé her haalt zij tot het gewenste aantal tinten is bereikt. Niet te betalen Het handwerk Is bijzonder tijdro vend ongeveer veertien dagen voor één doek en dus kostbaar. Door de waardevermindering van de Indonesi sche munt kost handbeschilderde batik op het ogenblik ten minste vijftiendui zend roepiah. De mooiste exemplaren doen zelfs het tienvoudige van de vijf duizend roepiah die men thans neertelt voor een getjapte sarong. Indien men weet dat de Indonesiër nu circa twee tot driehonderd roepiah betaalt voor een litertje rijst, dan is het duidelijk hoezeer deze grootste handwerkindus- trie door de heersende economische crisis in haar bestaan wordt bedreigd. Veel schade ondervindt de batik kunst eveneens van de toenemende belangstelling voor de Europese mo de. Slechts op het platteland is het niet alleen de vrouw maar ook de man die nog vasthoudt aan sarong dracht. In de steden daarentegen gaan steeds meer vrouwen, en voor al de meisjes, de jurk of rok en blouse dragen. Als gevolg hiervan vertoont het moderne batiktextiel vele motieven die westerse invloed verraden. Op hoogtijdagen echter weet de sarong zich te handhaven. Dan wil de vrouw zich desnoods in de schuld steken om een nieuwe „kain" te be machtigen. Daarom ook was de kain in de Nederlandse tijd het traditio nele, en meest begeerde, geschenk aan het personeel als men zich op maakte voor de feestelijkheden van „lebaran", het Nieuwjaar voor de Mohammedaan. Echt Javaans Behalve sarongs kent de batikindus trie tal van andere gebruiksgoede ren. Er is de reeds genoemde slen dang en voorts de kemben, een borst- kleed voor vrouwen, de als hoofd doek gebruikte iket en o.a. de katju aanvankelijk een zakdoek, doch nu vaker een gebedsdoek met geba tikte spreuken uit de Koran. Er bestaan ongeveer duizend tra ditionele batikpatronen. De echt-ja- vaanse versieringen zijn te verdelen in zes hoofdgroepen. De oudste (van vóór de dertiende eeuw) is het „gringsing" of schubbenpatroon, ont staan doordat de Islam het afbeel den van levende wezens verbood.. De „kawung" heeft het vierbladig lotusmotief van de Hindoes. Het „tumpal"-patroon lijkt in zijn contour op een guirlande van driehoekige vlaggetjes en is een gewijd motief geworden. „Semen" of „sawat" noemt men de bloem- en bladmotieven die tijdens het rijk van Mataram, na 1600, zijn opgekomen. De ,,lar' kledingstukken met dit motief is alleen toegestaan aan mannelijke personen van adel. Interessant De tentoonstelling in het volken kundig museum van Rotterdam geeft een smaakvolle selectie te zien van de verschillende toepassingsmo gelijkheden en van de rijke verschei denheid aan motieven en kleurencom binaties. Er is hier veel dat verrast en boeit. We zeiden het al: men be hoeft niet in de tropen te zijn ge weest om bewondering te hebben voor de fijnzinnige creativiteit van de Indonesiër. Foto's, batikgereedschappen, dia's, een filmpje en op band vastgelegde klanken van een gamelanorkest dra gen bij aan een interessant beeld van zowel oude als moderne batik kunst, die tegenwoordig hoofdzake lijk het werk is van eenvoudige men sen. Tot beter begrip dient voorts een geïllustreerd boekje, „Batikkunst van Java", vlot en informatief ge schreven door conservator J. Hur- witz. TON HYDRA if vKTr-y O God, die naar uw strenge wet Het onboetvaardige geslacht Eens door de zondvloed hebt gestraft. Maar Noach in de ark gered, Die Farao verdrinken deed, Toen hij verstokt was van gemoed, Maar Israël met droge voet Deed uitgaan door de Rode Zee, Die, in uw Zoon aan ons gelijk, Het water van de doodsjordaan Over zijn hoofd hebt laten gaan, Zalige zondvloed tot ons heil, Laat nu dit water van de doop De kinderen die Gij ons geeft, Bij Jezus Christus ingelijfd. Met Hem begraven in zijn dood, Dat zij, tot leven opgestaan Met die hen voorging in de dood, Kruisdragend, in geloof en hoop En liefde, vrolijk verder gaan, En in hun laatste ogenblik, Het oog alleen op U gericht, Voor Jezus Christus in 't gericht Getroost verschijnen zonder schrik, Door Jezus Christus onze Heer, Die, met de Vader en de Geest Eén enig God, voor eeuwig leeft En tot in eeuwigheid regeert. Een i an de mooiste en oudste voorbeelden van Batikkunst op Je tentoonstelling in het Museum i oor Land. en Volkenkunde te Rotterdam draagt op een fond van diepblauw drie vermaarde figuren uit de Indonesische we- Ghatotkatja, Ardjuna en Kresna. Behalve het kunstzinnig aspect is hier interessant, dat dit ongetwij feld door Mohammedaanse vrou wen gemaakte batikwerk zondigt tegen de Islam, die het afbeelden van levende wezens verbiedt. i Mensennood De centrale figuur, Guillau- Ime. een man van middelbare leeftijd, verlaten door zijn vrouw en vader van twee kinderen, Idie zijn toevertrouwd aan een in Normandië wonend familie lid, heeft gastvrijheid gevonden I bij zijn nicht Madeleine, die een I huurkazerne bewoont in Leval lois. Aan de éne kant ligt een I kleine, in onbruik geraakte be graafplaats. aan de andere, ach ter een muur. strekken zich I spoorwegemplacementen uit, I waar de treinen overheen ra zen en ook 's nachts ogen en Ioren niet met rust worden ge laten. Zo staat het huis tussen Ihet leven, in verhevigde vorm, en de dood. De bewoners behoren tot de kleine middenstand of rijzen in I ieder geval iets boven de ar beidersklasse uit en de apparte menten zijn klein, maar mo- Idern. Sociaal gezien, zijn er in Parijs veel goorder buurten. De ruggegraat van het huis, of 17.0 men wil de bloedbaan, wordt gevormd door het trappehuis (les marches), waar iedere be- Iwoner door komt en waarin al le geluiden resoneren. Zo ma ken we kennis met een brok menselijk leven, wat hier wil I zeggen menselijke ellende. Ma deleine heeft een man getrouwd, I eveneens door zijn vrouw verla ten. Van de twee kinderen is de oudste, Adèle, meisje van zes- Itien jaar, moeilijk van karakter en onrustwekkend vroeg-rijp. Naast hen woont Grete, een I Poolse, met haar dochtertje, door haar man, kunstschilder, nerveuze natuur, alleen gelaten. al zorgt hij financieel voor haar. I Ze draagt dit leed zo zwaar en haar levenswil is zo sterk aan- I getast, dat ze maandenlang voor een behandeling in een psychia trische inrichting moet worden I opgenomen. Mannen zowel als vrouwen Igaan zich te buiten aan drank misbruik en moeten soms de trappen worden opgedragen. Er ger. op e vond vindt de kelderver dieping een bewoner die zich heeft opgehan gen: een ander is in benevelde toestand het spoorwegterrein opge gaan en maakt een do delijke val. Zo slaat een golf van mensenleed tegen Guil- laume op. die trouwens in zün werk als ambte naar bij de Assistance Publique (Sociale Zaken) met hetzelfde te doen krijgt. Zijn er dan geen evenwichti ge mensen in dit boek. wier leven zonder stroomversnellin- ALBERT PALLE gen schonden en hoe misdadig, ook ïaer sirooraversncuin- in wettelijke zin, hij handelt. dijkbreuken verloopt? zijn betrekking, zijn levensze- I als Madeleine en haar kerheid brengt hij in gevaar. »r*t» Geen ware liefde drijft hem; woorden, deze woelige zee. Guillaume zelf wankele figuur. Hij heeft zijn huwelijksmoeilijkheden ontrouw Honfleur verlaten en in Pari4- ,,tS4" het voor zijn doel vereiste amL -- tcnarendiploma behaald. In zijn woede op los en zwerft daarna dienst maakt hij snel carrière, zodat hij zelfs de directeur mag dachten al kelijke man. Hier werkt alleen uiterst brute sexualiteit Weldra ge- voelt Guillaume dat Adèle hem I ontrouw is. Als hij meent be- wijs te hebben voor zijn ver- moeden. slaat hij er in blinde I op los en zwerft daarna I trance door Parijs, i vervangen. We horen trouwe arbeid om verlaten kin deren op te vangen brengen. Onmacht Maar wat is zijn innerlijke onrust en onzekerheid groot! Heeft hij Adriane, zijn vrouw, door zijn grillig karakter en on begrip van zich gestoten? Wat i verdedigingsrede 1 uitsprekend voor de rechter. I Abrupt breekt het verhaal 1 onder te hier af. De auteur heeft geen kans gezien een verzoenend slot I te vinden: een man die los- I breekt uit de strik der zonde nieuw begin maakt Povere rest wil hij van Grete, de vreemde linge, die geen levensmoed meer heeft? Kan hij. zelf een rietstaf, haar steunen? En bezwijkt hij leidende macht van de perver se Adèle, terwijl hij het dub bele van haar leeftijd heeft Voor Palle, die niet afweet van een goddelijk gebod en de mens alleen zet in de woestijn des levens, blijft slechts over „la I fraternité humaine", de mense- I het ergste lijke broederschap. t vnnr Hp ver. Inderdaad voelt de lezer wel I zijn deernis met door driften I voortgejaagden of door sterke- weggetrapten. Er is ook een door haar vader gul in het ge- zwakke deze broeder- Madeleine en Pierre I n het dienstbetoon dat menselijke bewoners van het huls elkan- zin is opgenomen? Zo is het boek geworden getuigenis van onmacht Guillaume moeite Maar geeste- werk verricht bij de Assistance I lijke hulp vraagt meer dan wat Publique. Maar in het gehele der bewijzen zoals bij de hard- kin- nekkige speurtocht i I goede wil. Het eerst nodige 1 zelf een levensbasis te bezittel Ieen richtsnoer in handen te hou den, een ideëel doel tl lelpen. De aanleiding tot dit stukje vormen Muus Jacobse's Bijbelse Gezangen, een uitgave van G. F. Callenbaoh N.V. te Nijkerk, en het jongste nummer van Ontmoe ting, t.w. no. 11 van de vijftien de jaargang, welke periodiek, zo als men weet, bij Bosch Keu- de tijd zijn achterhaald, nlng N.V. te Baarn verschijnt. Wat Ontmoeting betreft (opsom- Bijbelse gezangen van Jacobse en „beat" van Gelderblom H,- heen wezenlijk kan helpen, zich Hoogstens leunen zwakken te- te zien. Grete vindt dat. Ze gen zwakken voor steun die een wordt helpster in een inrichting ogenblik duurt. i dit Vraag iemand die in doodsnood erkeert geen subtiele onder- debiele kinderen: wat I te brengen in hun leven, een worden, 1 straaltje licht in hun geest, dat vleugje humor door de grauwe maakt haar gelukkig en ze nevels heenbreekt. Het laat zien I dringt de onrustige Guillaume hoe ontredderd en uitzichtloos weg. omdat ze gevoelt dat van een mensenleven kan zijn, ook zijn kant gevaar dreigt I haar niet al te stabiele I wicht. geve heeft inhoud en cijfertjes scheidingen. Hij moet léven, op laten wij platen van jezus in de weinig zin) bc- zijn eigen het vierdelig gedicht „Beat" de jonge dichter Arie Gelder- blom. Want het is dit gedicht, ter is°hij dat bij vergelijking met Muus tra gevoelig, Jacobse's Bijbelse Gezangen --- -- sterk als contrast werkt. jukebox zetten laten wij opstaan cor stmon jack allen corso martin mieke vicki wies Guillaume raakt steeds meer I verstrikt in het net van zijn liaison met de minderjarige Adèle, die nu zijn hotelkamer I deelt. Hij gevoelt hoe laaghartig hij de gastvrijheid, door de ou ders hem betoond, heeft ge- al zijn de materiële omstandig- heden redelijk. Wie het be schouwt als een ongewild plei- I dooi voor evangelisatie-arbeid, heeft het goed gelezen. Dr. M. C. v. d. PANNE I vormkwesties als zich vormend cees leo ank en hans intellectueel staat hij op beang stigende wijze open voor de in- laten wij de zon zien vloeden die uit de eigentijdse li- als gele papierloze pepermunt Gelderblom xs nog heel jong. bertijnse en amorele literatuur kerk dood is, en de in die jaren lijke, eindeloze gesprekken. Ook weet alleen God; wij kunnen verkijken, ook op de meest anti- vraagt de dichter patieke vormen. Maar wanneer de afronding individualiteit zich vormt, periode, als op een orgel dini voor u besproken zich baanbreken moét n. het wij de belijdenis gewonnen inz zoals het zich doorstane tussentijdse balans, Men voorlopig ste Credo midden in de puberale stormen gewonnen inzicht. Dit laatste is, gedicht, dat velen godslasterlijk 1_. Ik geloof dat agnostisch vitalisme, Arie Gelderblom dit gedicht, dat boek te schrijven. Hoe geworpen zijn, hebben wij zulke kleinigheden als de verbor gen mens des harten, zoals de dan term luidt, geen oog. Wij voe- met len ons profetisch aangeblazen en ook willen ons met één slag en vol- van een ledig bevrijden van de verstik- vergis ik king onzer opvoeding, waarvan dan toch de vormen door de dynamiek van overgave, noties van de mogelijkheid, nu nog, ook voor hem nog, een overgave aan God. Of gien verwant is, heeft moeten elkaar afhankelijk: wat is een me en spreekt het slot schrijven en daarom Is het iets schrijver zonder uitgever en een van een fundamentele en zal het iets blijven, al zal de uitgever zonder schrijver? Maar waarin de bij hun voor- dichter over enige jaren zelf ver- ook binnen de situatie van we- moedelijk harder over deze gees- derkerige afhankelijkheid zijn er tesuiting oordelen, dan wie ook legio mogelijkheden, nu. Vroeger, toen er nog niet zo- De bekende uitgeverij Nijgh veel publicatleanogelijkheden wa- Van Ditmar, zeer gevarieerd in hield men dergelijke jeugd- haar fonds, waarin ook tal van Vijf auteurs over hun ultge- gestorven firmant Doek Zijlstra. sr. Uitgave Nijgh A Van Dit- wekt geen verwondering, lar, 's-Gravenhage. Interessante gegevens vindt men in deze publicatie over het Over de betrekkingen tussen belangrijke literaire tijdschrift uit de jaren dertig „Forum". Zeker een waardevolle wijze van een jubileum te vieren. schrijvers 0ij ven. Hoe welk niveau weet elkaar? Het moet, dunkt ons, kos- RANDSTAD EN MAATSTAF de dat het goed kan lijn dat 'iëts buiten- lis binnïnland. heeft ter Marijtie-meidj. geschreven is. zonder dat het gelegenheid van haar 125-jarig hoek Bant z het bos) en met het geschreven is, zonder dat goed behoeft te drukt wordt. haar 125-jarig J?en°ema. in dat het ge- bestaan dit boekje het licht doen boelt .ga?~5? ljf Misschien doet uw recensent ten^Bordewijk, 'cooien,"' Roelants, <ze overbodig werk. nu Oubotor M Vestdijk en Walsch.p, vooral uit de Andere Men vijf auteurs, te wordt In het begin ze naar de eerste klas de HBS. Ze is nog een echt vertoont de gestileerde vleugels van de Garuda, de heilige vogel, drager van de god Wisjnu, die i het Indonesische wapenschild i opgenomen. Het nieuwe nummer van Rand- literaire bijmenging te slikken, stad (3). een driemaandelijks tijd- Of ontwikkelt wat tot nu toe lite- schrift onder redactie van Hugo ratuur heette zich via dit perio- Claus, Ivo Michiels. Harry Mu- diek tot iets anders, de neerslag lisch en Simon Vinkenoog, dat als van een volstrekt a-religieuze en Het „parang rusak"-patroon Literaire Reuzenpocket 29 ver- amorele samenleving in de sa- (letterlyk: kapot hakmes) is het schenen Is bij De Bezige Bij te menleving een cel? Arrabals to meest exclusieve. Het dragen van Amsterdam. is na het vorige neelstuk De driewieler is dwaas nummer een grote teleurstelling, heid en nog «el met weirug „me- In no 2 waren imponerende blad- thód in the madness de in dit zijden de toon was kras maar nummer voorkomende verzen van krachtig en het literaire clement Hans Sleutelaar zijn waardeloos, overwoog, hoewel ook daar de evenals het^ gedkih^ „Iedereen volkomen libertijnse benadering twist" *T j van het sexuele eei woord meesprak. ieder geval is het weer zeer leesbaar proza. dat literaire kwaliteiten verkrijgt door de i de lezer noopt hem voortaan een klasse hoger aan der hoogspanning"~gezette intelli- eerlijk, zuiver en menselijk dïch- Y®? genüe. Ellen Warmonds novelle ter. Laat ik dit korte commen- „irhfevTn k^dertlom ziït de im'-de kerkpepermunt als gereformeerde hostie. Inspiratie De grote vier omnibus De grote vier omnibus. Uitga ve N.V. De Arbeiderspers, Am sterdam. Na het succes dat de reeks omnibussen ten deel is gevallen, mag men voor een verzamelwerk roiTlcl4_„( dat romans van zo bekende het 5tran<_ auteurs als Antoon Coolen, Wil- te legaliseren, ly Corsari, Johan Fabrlclus en Jan Mens bevat geen minder prettige ontvangst verwachten. T Waarin de schrijvers overeenko men is de bekendheid van hur naam; het niveau van hun ro mans lijkt ons eigenlijk te schillend voor bundeling, a. geen koper zich aan dergelijke overwegingen storen. Met het fijn-gestyleerde verhaa werkers van Coolen hoort reeks eigenlijk niet thuis. Niette min wakkert het wellicht de be langstelling voor de onlangs over leden schrijver aan. De andere bijdragen zijn Voetstappen op de trap van Willy Corsari. Venet ians avontuur van Fabricius en liefdes lichte voeten van Jan Op liefi felaars interview met een vulgai re. keiharde Amerikaanse uitge- Bij dit nieuwe nummer echter ver, die over zijn uitgaven zegt: vraagt men zich af of het literaire „Misschien is het waar dat ze de element alleen maar goed genoeg misdaad in de hand werken. So is om de bordeelpraat van Ann what? Dat is dan het probleem Mornssett's „Dialoog met Arra- van iemand anders." bal" en de lamlendigheid van het En wat voor troost en lering romanfragment ,,Een dagje naar kan men putten uit W. L. Brug- van Heere Heeresma sma'j politieke kroniek over Alge rije? De wereld is een zwijne- boel en de politiek is rot Dat wist men al. Maar is er niets anders? Of is de bedoeling van het geheel alleen maar de lezer Verbaasd vraagt men zich af of onder de neus te wrijven dat »n literair tijdschrift de plaats men „hard boiled" is. zoals de om brieven, die ongelukkige tijd nu eenmaal vereist? al zal masochisten op raamadvertenties schrijven, te publiceren, zoals jic.j Noud van Eerenbeemt onder het dpailJG ■de 'verhaal Peèï hoofd „Journaal" doet. Zoiets de vernaai Het dubbele nummer van diek, waar het als materiaal kan Maatstaf (5/6 van de 10e jaar- dlenen, hoewel de inhoud van de- ganguitgeefster is Daamen ze correspondentie voor een arts N.V., Den Haag) opent met een of psychiater niets nieuws bevat, nieuwe aflevering in de serie Literatuur is het ook niet. Wat is „Van het Weine koude front dan de zin? De verkoopbaarheid van J. B. Charles en wel over van het nummer, waarin men het huidige Spanje. Men kent voor zijn ƒ4.50 genoeg pikanterie- zijn opvattingen en de agressivi- en voorgeschoteld krijgt om de teit van zijn rechtsgevoel. In „Primitieve kunst" is aardig een beetje interessant als psy chologisch document, maar meer ook niet Piet Calis schrijft zwaar en deskundig-zwaarwich tig over de poëzie van A. Ro land Holst. Jacques den Haan vertelt over een verblijf in Florence op weinig meer dan journalistiek niveau. A. Marja's opstel over „Twee socialisten", ».L Chart., .n ïfc.un d. Vri«, me, geheel opstel ter vetklaring heeft de jaren dertig herinneringen op- Vfj laten drukken, welk artikel zich halen. £a' Ze heeft het als oudste van drie kinderen niet gemakke- ae te vroeg lijk; haar Quderg jQng g€_ trouwd en bezitten nog niet de wijze mildheid, die vee] ruzies kan voorkomen. Marlj en Jan, een buurjongen, worden verliefd op elkaar (een aanstellerig vinden. te^sïaan P}aatst tussen de bijdrage van Dat daarbij vele weemoedige a'! Gelderblom en het prozastukje gedachten van dri* klnHpr'ln n a.a.t e.Vn.1' van T^vie RUsrhon T-=r TCpi-Vp" «epnjU n.«« - ma.t en staat uiterst links, maar uiterst w De stilte is de stip waarop ik sta, rechts staat de zon boven de ri- stijve kerkgangers tussen de ban- het smalle punt, zoals op smalle vier als een gele, papierloze pe- ken door, zoekend valk staat in de lucht, en dan daarna vlot Sympathiek is zijn pleidooi voor de rode auteur die idealist is ge bleven en geen gemakkelijk le ven heeft gehad. Toneelstuk Een toneelstuk van Theun de Vries, Signalen uit het Donker. goede honderd bladzij- ziek fluitende om mijn donzen oren heen, waar alles in, als in een flits van licht, aanwezig is, een wereld van ge en lachen van permunt. Het skandalon wordt derig plaatsje. Want tot eschaton. deze Bijbelse gezangen men niet er doorheen en ter kijkt. Muus Jacobse Hoewel de dichter deze zaak van de negers tegenover de t blanke onderdrukkers en uitbui- p ters. De eigenlijke waarde van H<1_ dit nieuwe nummer van Maatstaf ligt voor uw recensent in de bij gedragen gedichten van J. W. Schulte Nordholt, waarin een ele ment van grootheid en hoogheid is doorgebroken, dat zich tot nu versjes met de gang van Ircrlrffnncrorc tii«e»n Hp ban. ^er d® naïviteit - en ze maakt het uit. Vader vertrekt na een ruzie naar Argentinië, grootmoeder sterft en het kleine zusje wordt ernstig ziek. Marij hr sft weinig tijd om aan zichzelf te denken, haar gedachten worden meer be paald bij de moeilijkheden van anderen. Ze wordt niet alleen ouder, maar groeit ook geestelijk. Vader komt weer thuis, ze gaat weiK een contrast: ueiaerDiom tg- «is vakantiehulp in een kinderhui» vervloekt de traditie. Heeroma ifn IpVp^p ^ïni' werken en ontmoet de eveneens ,.a ML oftewel Jacobse stelt zich nede* u?rlJper gewordcn Jan. Dan volgt irht rig, bijna als een kind. in haar "n nflterlijke erkenning: Jan, gezicht, dienst Jacobse is dan ook geen ®an de laatste strofe dikwijls de Marij, vader en moeder besef- miiif vijftiger in funcüe van toepassing of moraal fen ieder op hun eigen manier des woords. wordt toebedeeld. Is dit niet wat ho€ onvolwassen zij zich hebben Waar blijft Muus Jacobse, zai "t T^ken aeett hÜ p__ ien vragen. Ja lezer, ook voor laat «ffi* Ü1J de criticus is er ™iet* als ppti w,t ze waard zijn „ndl refrAAm waarop^s^rUft vaaer *oml w Welk een contrast! Gelderblom als vakantiehui? voel sstroom. waarop hij d^oebLK"b.piSf"ï; ik - "'-js drr.tSu™ tok Sin wüd. «jdS: eenzijdig pxcmplarlaeh? PorttM ^regen". die de glana 1S ^an had '^en hij diTffang" vïi" za- herkent men op elke bladzijde Me~t° grote gevoeligheid heeft aan het avondmaal onesthe- Annet van.Battum het groeiproces Stilte wordt vuur. duisternis stra- tisch en "^ies""noemdr "althans sóepèle, aan vele tlenUllen psal- in de kwatrijnen van het desbe- ^en. treffende sonnet. tisch-- In de terzinen kregen we het kwetsbaar lijkt: de kinderlijke, en eenvoudige taal schoolkind tot zestienjarige. -xn ne terzinen Kregen we net -*j—-jcu eeuvuuuige w»«u iuch,j" d€ 6®* andere, het innerlijke aspect, dat overgegeven, gelovige toon zal dachtensfeer op van de ernstige waar ik met wijde vleugels neer- by Gelderblom ontbreekt Jacob- d>® later misschien met duidelijk Marij. De schrijftser heeft zich toe niet* duideiiik had oemanifes- S,.^a®1" de ge heeft een tijd gekend, dat hij de waarde van deze functionele geen gemakkei441— wild« muziek uitvloeit tot even- J brandende kerk iii Leiden poëzie blijken uit te maken? Want steld. doch zij teerd. De verzen heten Inspira tie, Winter, Als Goden, Onder- -ronds, Schaatsenrijden en Ge- uk en schijnen te zijn ontstaan in een begenadigde periode van geïnspireerd dichterschap, dat geen gemakkelijke opgave ge- -„vi dij een oranaenae Kern in ijciaen steld, doch zij is erin geslaagd wicnt de verzuchting slaakte, dat nog richtingen gaan voorbij, ook de haar personen levend en mense» Tc Hit r,ipt ®ens de vlammen des Geestes uit simons. de miezen en de viclri's. lijk te maken. „Marij" werd een Is dit niet prachtig. de?e oude en saaje gebouwen zou- de hansen en de anken, maar het g0ed meisjesboek, waaruit een den mogen slaan. Welk een moed Woord Gods blijft in der eeuwig- simpele, hartverwarmende wer- C. RIJNSDORP. om al» dichter nu in deze tijd, heid. C. RIJNSDORP kelijkheidszin spreekt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 17