Uw probleem is het onze
Derde IVyborgconferentie
begint goed voorbereid
Een kanttekening
Feestelijke en waardige
herdenking in Amsterdam
„Wij hebben de Heer niet
verkoren, maar Hij ons"
Een woord voor vandaag
Pauselijke instructie voor
concilie-ceremonie
Concurrentie-begrip niet
bijbels, meent prof. Hamming
s
MAANDAG 1 OKTOBER
:iWE L
ACTIE EN REACTIE,
OOK IN DE ECONOMIE
1?EN ononderbroken stroom van artikelen verlaat week in week uit de
poorten van onze fabrieken: kleding en levensmiddelen, meubilair en
elektrische apparaten, schoenen en vervoermiddelen. En dit zyn maar enkele
willekeurige voorbeelden van wat er In ons land gemaakt wordt.
Deze enorme stroom van artikelen komt voor een deel via de winkels bij de
consumenten terecht, maar hij gaat voor een ander deel de grens over naar
consumenten in het buitenland. Korter gezegd: onze produktie is voor de
binnenlandse en de buitenlandse markt bestemd.
Het buitenland denkt echter ook aan ons. Voortdurend wordt er ingevoerd:
grondstoffen, halffabrikaten, eindprodukten waaronder consumptie-artikelen.
Die grondstoffen en halffabrikaten gaan naar onze fabrieken, terwijl de
kant en klaar uit het buitenland ingevoerde eindprodukten rechtstreeks via
de winkels aan de consumenten worden verkocht. Met andere woorden, de
import is voor de produktie ên voor de consumptie bestemd.
Hoe meer wij produceren dat is duidelijk hoe meer komt er voor de
consumptie in het eigen land beschikbaar, maar ook voor de consumptie
in het buitenland. Bovendien zal er minder ingevoerd moeten worden als
de eigen, stijgende produktie een groter deel van de consumenten kan be
dienen. Daalt daarentegen de produktie, dan kan de binnenlandse markt
slechter voorzien worden, zal er voor de buitenlandse markt minder over
schieten en wordt dus de behoefte om meer in te voeren groter.
Dit verband tussen de economische krachten wordt nog wel eens over het
hoofd gezien. Produktie, consumptie, in- en uitvoer houden ten nauwste
verband met elkaar. Vooral in een tijd van hoogconjunctuur, als de inkomens
naar boven gaan. de koopkracht steeds groter wordt en meer mensen deiter hefijzeren gordijn zullen hier
ku, krijgen om w,t beter en gemakkelijker te ga.n leven vijf dagen lang spreken over het
De Inkomens in ons land zijn regelmatig aan het stijgen. Of die staging vol- J t-T v-ov.i, F,>r-r^ van
doend. I,, kunnen wij buiten beschouwing laten. Een feit Is. dat .Ij .tijgencentrale'hema "De Kark ,n hit 1
en dat de totale koopkracht hierdoor groter wordt. Dit is op zichzelf heel ge-] Pa "e cnsls van "e moderne aan te wouden,
zond. maar willen er geen brokken komen, dan moet de produktie regelmatigmens '^Nytorg^
mee omhoog gaan. Er moeten, met andere woorden, steeds goederen bijkomen VoQr hgt eergt in maanden kunnen voortgezet, om
om die groter wordende koopkracht te kunnen opvangen. Blijft de produktieI ook weer Oostduitse kerkelijke lei-' ze conferentie i
achter, dan zal de grotere koopkracht de invoer prikkelen, terwijl bovendien ders. o.a. bisschop Notli uit Dresden, PfA"? bl.ed), van
de uitvoer te weinig kansen krijgt. weer een internationale bijeenkomst i MZer|n €g0rdiin!
Het is een tijd lang met onze industriële produktie sukkelen geweest. Van bijwonen. Hen werd in augustus ver-. - hprihn'nê
mei tot en met december van het vorige jaar zat er geen schot meer in; zij j boden om naar Parijs te gaan voorVoor de tweede ""«jl zijn niet alleen
bleef gelijk aan de produktie in 1960. Gelukkig draaide de wind In januariTerken I "«'«"Uk i'EESSSSS!" De'TeVdft^VdJlr ^r"° C "jïh DipSfuS
en februari van dll jaar en ging de produktie oplopen. De vreugde werdv<m js oofc em groep I bjjglwaar dr. H Berkhof Efndhoven. die in een aantal stellin-
echter In maart en april getemperd, omdat de produktie toen weer terugviel fj vi,ftien ionaeren uit verschil- K v van,,de conferentie een refc-|gen de kerkelijke leiders iets van de
op bel niveau van maart en april van 1961. Gelukkig hebben de maanden ltmde landen Europa nantpetis, j bï™aUn^a°aïw ellg57'Ta' Kóól-«htergronden laat
mei, juni en juli zich van een betere zijde laten zien en de stijging weer geleid door de Nederlandse predikant I haas. dr. p. G. van den Hooff en de
opgenomen. Maar vatten wij nu de eerste zeven maanden van het jaar Albert van den Heuvel. eerder genoemde dr. E. Eminen. De go-
samen, dan komen wij toch niet verder dan een produktievergrotlng
Europese kerken opnieuw bijeen
Ook jongeren hoo(,
NYBORG, maandagmorgen.
Vanavond begint in het grote
strandhotel in het kleinste Deense
stadje, Nyborg, de derde conferen
tie van Europese kerken. Bijna 200
kerkelijke leiders van voor en ach-
aanwezig
(Van onze kerkredactie)
hoofdthema is verdeeld in drie onder
werpen, nl. de ontmoeting met het
humanisme, de ontmoeting met Chris
tus en de opwekking tot de Kerk om
te komen tot een nieuwe dienst. Ter
voorbereiding heeft prof. dr. H. Krae-
mer het eerste thema schriftelijk in
geleid met een artikel over de balans
van het Europese humanisme. Daarin
zegt hij o.m. dat het humanisme
vroeger een bepaald aristocratisch
temperament vertegenwoordigde, maar
sedert de jongste wereldoorlog ock
een organisatorische vorm heeft ge
kregen. Prof. Kraemer ziet de Neder
landse ontwikkeling van het huma-
een antwoord op de opwekkingsbewe
ging in de kerk zelf (men is o.m. be
vreesd voor de groei van het klerika
lisme i. Het moderne activistische hu-
roept nu op zijn beurt de
r dan 3 pet. In vergelijking met de eerste zeven maanden van 1961.
Deze produktiestijging is kennelijk niet groot genoeg geweest, gezien de stij
ging van de koopkracht. Wij zien in elk geval de invoer nog altijd stijgen. In
de eerste acht maanden van dit jaar was bij 6!i pet. hoger dan in dezelfde
periode van vorig jaar.
Nu zou dit niet zo erg zijn, ais de uitvoer maar even sterk opliep, waardoor
er voldoende betalingsmiddelen werden ontvangen waarmee de stijgende
inroer kan worden betaald. De uitvoer is echter minder groot dan wenselijk
is. In de eerste acht maanden van dit jaar bedroeg de stijging in vergelij
king met de eerste acht maanden van 1961 ongeveer pet. Het gevolg
van het sneller stijgen van de invoer is, dat het tekort op de handelsbalans,
dus het bedrag dat wij per saldo uit hoofde van onze handel aan het buiten
land moeten betalen, ook steeds groter wordt. In de periode januari tot en
met augustus 1962 is het opgelopen tot 2.412 miljoen tegen 2.128 miljoen
in betzelfde tijdvak van 1961.
Nu kan de betrekkelijk bescheiden toeneming van de uitvoer niet alleen
aan onvoldoende groei van de produktie worden toegeschreven. Ook al zou
er voldoende voor de buitenlandse markt beschikbaar zijn, dan moet die hoe
veelheid ook nog verkocht kunnen worden en dit is vaak een kwestie van
concurrerende prijzen. Het is zeker niet toevallig, dat de minister van
economische zaken deze week in zijn begroting voor 1963 de waarschuwing
laat boren, dat een verder gaande stijging van onze arbeidskosten boven die
van het concurrerende buitenland onze uitvoer ernstige schade kan berok
kenen. De concurrentiepositie is de afgelopen jaren regelmatig slechter ge
worden, hetgeen onze uitvoer kwetsbaar heeft gemaakt.
In het krachtenveld van onze economie werken veel meer krachten: de
ontwikkeling van de werkloosheid, van de prijzen, van de investeringen, van
de geldcirculatie, van de besparingen. Naast de ontwikkeling van de Inkomens,
van de produktie, van de consumptie en van de in- en uitvoer werken zij op
onze economie en uiteindelijk op onze levensstandaard in. Tezamen maken
zij het economische proces Ingewikkeld en onoverzichtelijk.
Maar dit kan toch wel gezegd worden: de problemen worden eenvoudiger
als de produktie in voldoende mate blijft stijgen, zodat de stijging van de
koopkracht geen onheil kan aanrichten. Want lopen de bestedingen sneller
op dan de produktie. dan zal de overheid op een gegeven ogenblik opnieuw
Ingrijpen, hetgeen in verschillend* sectoren onaangename reacties zal op-
Jubileum Ned. Luth. Jeugdbond
nnrav mPwprWprsl I voor als liturg. Ds. C. Schroder, scheiden-
(Van een onzer medewerKer j i bondsvoorzitter en predikant te Am-
In 1874 was in Rotterdam de I stelveen hield de prediking. Als tekst
Evangelisch Lutherse
vereniging Maarten Luther en mreChtigheid". Dit Evangelie gedeelte, al-
1879 in Amsterdam het Hersteld1 dus de voorganger, confronteert ons met
Evangelisch Luthers Jongelieden'*,3^5? /óufd HfSSt «S
Genootschap Bid en Werk opge- bezig gehouden met deze vraag De
richt. Deze beide verenigingen
stichtten samen op 28 september (kan alleen, wanneer we Gods Konink-
1887 in een toenmalig schoolge- ^ken D.„ Zbn «e-
j xt 1 rechtigheid. Dat is geen eigen prestaue.
bouw aan de Nieuwe Zljds Voor- ,^»e behoeven ons niet bezorgd te maken,
burgwal te Amsterdam het Ne- omdat Christus voor ons gerechtigheid
derlands Luthers JongeliedenhVe?.' 'molk
Verbond, want op aandringen verkondigen, hopen we op veel zegen,
van Bid en Werk werd de nieuwe!*»*» Jg
jeugdorganisatie als gemengde mevr Marijke Biey-Pei.
organisatie opgericht. En dat in sMiddags hleld de heer M. Ruppert.
1887! De eerste kerkelijke en delid van de Raad van state
eerste gem<
Nederland! H
handelde de heer Ruppert in zijn
Na ontvangst in de Lutherse Kerk aan jubileumrede de plaats van de N.L.J.B.
het Spui kregen de deelnemers aan het|a]s confessionele jeugdorganisatie bin-
jubileum-weekend gelegenheid in de Zul-1nen het kader van de Oecumenische
derkerk aan de hand van maquèttes de jeugdbeweging. Hij beantwoordde prof.
ontwikkeling van de hoofdstad des landsdr j. c. Hoekendijk, die in zijn toe-
te bekijken, in aansluiting waarop een spraak tot de Oecumenische Jeugdraad
door de Gemeente Amsterdam aange- hn Nederland betoogd heeft dat de ker-
boden rondrit door oud en nieuw Am- kelijke jeugdorganisaties hun tijd ge-
sterdam werd gemaakt. Jhad hebben en dat wij de moed moeten
In de Augustanakerk. de nieuwste Lu-1 hebben ze te laten sterven. Met betrek-
therse kerk in de stadsuitbreiding West. k-ag tot de confessionele wereldorgani-
die èn in architectonisch èn in liturgisch saties riep prof. Hoekendijk zelfs op tot
opzicht in binnen- en buitenland sterk staking. De heer Ruppert achtte deze op-
de aandacht heeft getrokken, recipieerde i roep daargelaten of hij in alle op-
in de namiddag het bondsbestuur. Onder zichten verantwoord is begrijpelijk in
de genodigden, die het bondsbestuur zoverre hij gericht is tot de vele jeugd-
kwamen gelukwensen, waren o.a. afge- organisaties van kerken, die een zelfde
vaardigden van de Evang. Luth. Synode, belijdenis bezitten. Dat de talrijke deno-
de Zendingsraad Evang. Luth. Kerk. de I minaties van Calvinistische orgine po
Bond Maarten Luther, de Lutherse Werk- gCn tot samensmelting te komen, lijkt
groep voor Kerkmuziek, de Oecumeni-1 veelszins geboden,
sehe Jeugdraad, de Nederl. Jeugd Ge
reformeerde delegatie wordt gevormd
door ds. H. van Andel, dr. P. G. Kunst
en prof. C. van der Woude.
De remonstranten z|jn
St. Adelbert landdag 1962
Opwekking
i-Kath. Jeugdgroepen.
Götte. voorzitter van de jubileum
missie officieel het jubileumweekend.se jeugdbeweging heeft de schijn
waaraan meer dan 250 mensen uit alle on-oecumenisch handelen. In werkelijk-
delen van ons land deelnamen. In de beid kan het echter de beste bijdrage
grote zaal van de Oprtandingskerk werd tot de eenwording der Christenen zijn
's avonds een feestelijke jubileumavond l De Lutherse kerk is immers de kerk
gehouden. waar een voortreffelijk caba- j het
ret-programma het feestelijk element kerk
naar voren bracht. Onder vlotte en mo-
derne muziek, tengehore gebracht door Het Calvinisme, dat uitnemende
het ..Metronoom Combo" hadden de diensten voor onvolk heeft betithe-
deelnemen rulnuchooU jelefenheid .een kerkbegrip, d.t nur de hi.torie
nieuwe eonUeten te lenen en kennit- 'eert. onvoldoende
makingen te hernieuwen.
Groot aandeel
De Nederlanders hebben trouwens
«n groot aandeel in deze conferentie. gcnwoordlgd door dr. A. M.
r. E. Emmen, secretaris van de Her-ki.
vormde synode, was een van de drie! 1V«„
mannen die deze conferentie voor het HlCCr
eerst hebben georganiseerd, nu vier Maar nog meer Nederlanders heb-
jaar geleden. Twee jaar geleden werd ben geholpen om het werk van deze
besloten om het werk regelmatig voort conferentie voor te bereiden. Het
te zetten en om de twee jaar bijeen te I komen, maar toen werd tevens het be-
De St. Adelbert vereniging
heeft zaterdag en zondag in Rot
terdam haar landdag 1962 gehou
den waarop onder meer door de
Amsterdamse studentenmodera
tor pater J. C. J. van Kilsdonk,
s.j. en de waarnemend algemeen
oorzitter ir. H. J. A. Post is ge
sproken. Het aantal leden van de
vereniging bedraagt thans 4300,
ondergebracht in 40 plaatselijke
afdelingen.
Pater J. C. J. van Rilsdonk S.J.,
sprak over diverse actuele vraagstuk
ken. Hij zei o.m. «prekende over het
ophanden zijnde concilie, dat de genera
tie die zijn jeugd gekend heeft in de
tweede wereldoorlog, weliswaar reli
gieus vaak zeer begaafd en geboeid
blijkt, maar zo intens vervlochten is
met de huidige cultuur, dat zij zichzelf
maar moeilijk terugkent in de taal van
het Romeinse ambtelijke spreken ter
wijl de meerderheid van de gezagsdra
gers op het concilie zal behoren tot de
oudere generatie. Hij besprak verder
begrippen als „Kritiek als Goddelijke
deugd", en „Loyale oppositie". Spreken
de over de Romeinse instanties, citeer
de pater Van Rilsdonk een uitspraak
van het katholieke archief, waarin de
Romeinse curie een gesloten nauwkeu
rig geselecteerde groep van personen
wordt genoemd, die zich keert tegen
iedere inmenging van buitenaf.
De huiveringwekkende crisis die In de
wereld van de jengdige katholieke intel-
Ugentla woedt, en die jaarlijks een ge
ruisloos geloofsverlies van honderden te
aanschouwen geeft, schijnt haar oor
sprong te vinden ln het beeld van de
geestelijke terreur die deze christenen
't de taal en de besluiten van de Ro-
elnse curie menen af te lezen. BIJ hen
rijst de vraag of de humaniteit wel vei
lig is bij deze kerk, aldus pater Van
Rilsdonk.
Prof. dr. C. W. Mönnick besprak met
rderwerp „Vrijheid, geweten, leerge-
_ag" en begon zijn toespraak met zijn
dankbaarheid te uiten voor het feit dat
hij als protestant over dit onderwerp
voor katholieken mocht spreken.
Prof. Mönnich stelde hierbij dat men
als protestant en katholiek verschillende
visies kan hebben doch dat uitgegaan
moet worden van een waarheid: „Wij
hebben de Heer niet verkoren, maar
jns". Intussen: de kerkelijke ver
schillen zijn er en laten zich niet over
bruggen door hen te verdoezelen. Wel
kunnen de verschillen kleiner blijken te
zijn, zakelijk en los van politiek ge-
dan wij denken. De schuldenlast
de verdeeldheid komt op onszelf
te rusten. Hij is theologisch gezien non
sens. dwaasheid van ons, mensen. Het
is toch te gek dat mensen die Christus
als hun heer belijden, elkaar bevechten
meent de hoogleraar.
de R.K. kerk heeft het
eerste, het InstltuUlre karakter der kerk,
teveel' accent gekregen. In de verschillen
de Calvinistische kerken is het tweede,
het vergadering-der-gelovlgen-rijn, te
zeer beklemtoond. In de Lutherse kerk
zijn ambt èn gemeente de twee brand
punten va
de ène ellips gebleven.
Niet alleen t.a.v. het kerkbegrip, maar
ook inzake de Schriftsbeschouwing, de sa
cramenten en de eredienst vormt het Lu
thers belijden de brug tussen Rooms-
Katholicisme en Calvinisme. De heer
Ruppert riep de jubilerende bond op. die
brug in stand te houden. De wereld be
hoeft de eenheid der kerk meer dan
brood. Bovenal vordert de Heer der
kerk die eenheid. Daarom willen de Lu
theranen de band noch met de Rooms-
Katholieken, noch met de Calvinisten
verliezen.
Na deze boodschap aan de Lutherse
rborg biedt tegen jeugd te hebben beluisterd, maakte de
steeds "verdergaande scheuringen. Luther deelnemers een rondvaart door de Am-
heeft geen voortgaande afscheiding ge-1 sterdamse grachten en werden ont-
wenst. Hij begeerde slechts een hervor-scheept bij gebouw MarcanUe. waar
HerdePkinffSflienst mmp der katholieke kerk. Dat begeren jubileumweekend besloten werd met
- i mu Daar werd hetr"
gezamenlijk
die overigens ook door Calvijn is zitterschap van de N.L.JJ3.
i bet licht l
De ontwikkeling van het hedendaagse
leven heeft meegebracht dat de mens
zichzelf niet kan zijn door in zijn
onmondigheid te berusten, de kerk en
haar ambtsdragers kunnen hem die last
niet van de schouders nemen, zo stelt
prof. Mönnich.
De kerk moet zoveel respect hebben
voor de leden van Christus, dat zij hun
de gewetensbeslissing niet mag ontne
men. De mens is om God niet een tuk
gereedschap, maar een instrument met
vrijheid. Deze vrijheid is een vai
grote werkelijkheden in het evangelie
aangezegd. een geschenk overigens
waarvan ik de portee niet ken. aldus de
hoogleraar. Voor de gelovige mens
vormt die hem toegekende vrijheid de
grondstructuur van zijn bestaan. Deze
vrijheid is de beslissingsplicht vai
mens, en dus zijn geweten.
tenschappelijk humanisme.
Voorbereiding
Het ziet er naar uit dat deze con
ferentie beter voorbereid is dan eni
ge andere die tot nu toe is gehou
den. Veertien voorbereidende stuk
ken zijn de afgevaardigden reeds
ter bestudering toegezonden, opdat
zij zich kunnen bezinnen op wat zij
tijdens deze conferentie willen be
spreken. Misschien zal op deze ma
nier voorkomen worden dat politieke
tegenstellingen de geest van de
ferentie verstoren, zoals twee jaar
geleden een ogenblik dreigde te ge-
Toen is lang gediscussieerd over de
vraag of de kerken zich moesten uit
spreken voor algehele ontwapening on
der of zonder internationale controle.
Vooral de gereformeerde afgevaardig
den wilden toen per se dat woordje
„onder" niet laten vallen terwijl meer
op het oosten georiënteerden onder het
motto van „Wij moeten elkaar toch
vertrouwen" probeerden deze „interna
tionale controle" uit de stukken te hak
ken. Een dergelijke discussie zal echter
dit jaar zeker niet meer de geest van
Nyborg vertroebelen, want de Russi
sche kerkelijke leiders hebben dit ver
zet reeds lang opgegeven. Tijdens de
derde assemblee van de Wereldraad
van Kerken vorig jaar wees de patri-
arch van de Russisch-Orthodoxe kerk
Alexei zelf op de noodzakelijkheid
algehele ontwapening onder verant
woorde internationale controle.
Gezag der kerk
Het gezag, zo meent prof. Mönnich,
kan alleen in wisselwerking functioneren.
Hij wees er op dat de theologen niet
altijd bij de tijd zijn. Als de kerk de
De leraar in de kerk mag geen
ouderwetse schoolmeester zijn. Hij is
de man van gezag door wiens mond
Christus' woord klinkt. Daarmee staat
hij is een traditie die van Christus zelf
afkomstig is. Maar die traditie mag niet
blijven steken in de middeleeuwen, de
synode van Dordrecht of op het Vati
caanse concilie aldus prof. Mönnich.
De rede van prof. Mönnich werd bij
gewoond door mgr. Jansen, bisschop
van Rotterdam, minister en mevrouw
Cals, staatssecretaris en mevrouw Bot,
staatsecretaris Schmelzer. enkele ka
merleden. mr. P. J. M. Aalberse, voor
zitter van de KVP en andere burgerlij
ke en militaire autoriteiten.
rede. waarin hij allereerst de
kortelings overleden voorzitter Theo
Koersen herdacht.
Hij beprak verder overgang van Adel
bert van standsorganisatie tot idee-
en- en werkcentrale en de versterking
van de beroepscentrale katholieke intel
lectuelen. De nieuwe statuten die deze
overgang willen vastleggen, zullen op
27 oktober te houden landelijke algeme-
vergadering worden beoordeeld.
In ieders leven zijn ogenblikken waarop men terugziet. Soms
is daar aanleiding toe: een verjaardag, een jubileum, soms
ook komen de gedachten „zo maar", geleid door de stemming
van het ogenblik. En dan ontkomt niemand aan de vraag:
„Wat is toch de zin van het werken en draven, van het denken
en doen. van heel dat leven zoals dat zich iedere dag weer
afspeelt? En wat doe ik er mee?"
Geen nieuwe gedachte: in het gebed van Mozes zoals dat in
psalm 90 is neergeschreven (en dat we misschien wat al te
uitsluitend reserveren voor de oudejaarsavond!vindt ge die
zelfde vragen terug. Maar die vragen dan geprojecteerd tegen
de achtergrond van de eeuwigheid. Mensen komen en gaan in
de opeenvolging der geslachten, maar God blijft van eeuwig
heid en tot eeuwigheid.
En dan is dit de bede van Mozes: „Leer ons zó onze dagen
tellen dat wij een wijs hart bekomen." Wijsheid dat is niet
alleen kennis en dat is niet alleen ervaring, opgedaan in de
jaren van ons leven. Wijsheid is veel meer: het is die kennis
en ervaring gebruiken. In de dagelijkse omgang met mensen.
Maar bovenal: wijsheid is het steeds in innigheid toenemende
contact met God. He besef dat de mens maar een radertje is
in Gods grote werk met deze wereld. En wijsheid is het daar
om blij te zijn. Blijdschap dat niet ik maar God mijn leven leidt
Agen
ei
Pleterskf
niging E:
mbo, Adri
Aula Pr
sptie D.
rijsjubileu
Dit weekeinde is de pauselijke
instructie verschenen waarin het
ceremonieel voor het tweede Va
ticaanse concilie wordt vastge
legd, zo meldt het katholieke Ne
derlandse persbureau.
Daarbij is bepaald, dat de kar
dinalen zich op 11 oktober, de dag
van de opening van het concilie
in het vertrek Borgia in het apos
tolische paleis moeten verzame
len en de patriarchen en andere
bisschoppen in de aangrenzende
vertrekken. Na de aankomst van
de paus aldaar trekken zij in
plechtige processie naar de St.
Pieter.
De instructie bevat ook de agenda
voor de maand oktober. In de eerste
maand van het concilie zullen 12 alge
mene vergaderingen gehouden worden
wel op 13, 16. 18 en 20 oktober en v
22 tot 31 oktober iedere dag. behalve op
donderdag en op zondag. De vergade
ringen beginnen des ochtends om 9 uur.
De instructie die nog niet letterlijk is
bekendgemaakt bevat behalve deze aan
wijzingen. ook nog een reeks bepalingen
over de openbare bijeenkomsten, over de
algemene vergaderingen en over de slui-
tingsbijeenkomst. Als aanhangsel bevat
de instructie de tekst van de gebeden,
bij de verschillende vergaderingen.
Voor zowel de eerste als de laatste
bijeenkomst van het concilie is bepaald,
dat paus, kardinalen, patriarchen en bis
schoppen gezamenlijk in processie naar
de St. Pieter vertrekken. De instructie
vermeldt tenslotte dat' reeds in de eerste
zittingen de leden gekozen moeten wor
den voor de 10 gespecialiseerde concilie
commissies. Daar deze elk uit 24 leden
bestaan en de paus ër zelf 8 aanwijst,
moeten nog 160 leden leden gekozen
worden.
Ondcrwijsconferentie CBTB
(Van een onzer medewerkers)
In zijn rede „Maatschappelijke
houding in bijbels licht", die prof.
dr. ir. G. Hamming, de opvolger
van wijlen prof. ir. W. Rip te Wa-
geningen, zaterdagmorgen hield op
de onder wijsconferentie van de
Christelijke Boeren- en Tuinders-
bond, heeft hij met nadruk gesteld
dat het concurrentie-begrip niet
bijbels is. Het is aan de biologie
ontleend en heeft te maken met de
evolutietheorie. Spreker maakte
deze opmerkingen met het oog op
de in aanbouw zijnde Euromarkt.
Uitgangspunt van zijn rede was een,
zoals hij zei. door Jezus geciteerd kinder
versje: „Wij hebben u op de fluit ge
speeld en gij hebt niet gedanst; w|j heb
ben u klaagliederen gezongen en gij hebt
niet geweend".
Jezus kritiseerde hiermee, zoals prof
Hamming meende, de evenwichtigheid
van de massa. Men zei van Johannes dat
hij van Lotje getikt was, omdat hij vast
te. Hoe was het in werkelijkheid? Zó,
dat hij leefde en stierf, opdat de mens
weer ruimte zou krijgen voor plezier.
Hij zag geen tegenstelling tussen ernst
God is dan ook niet tegen welvaart,
die het leven veraangenaamt, maar vraag
is hoe men er aan komt. Dat heeft te
maken met de concurrentiestrijd. In de
wereld van plant en dier wint. volgens
de evolutie, de sterkste het. Sommigen
denken dat het in die vorm ook maat
schappelijk moet.
Jezus geeft echter niet zoveel ruimte
voor concurrentie. Hij wil dat de wal
mende vlaspit niet wordt gedoofd. In-
plaats van uitgeroeid dient het zwakke
geholpen te worden.
Een schakel leggend tussen deze op-,
merkingen en de Euromarkt vroeg spre
ker: ..Denken we nog wel in goede be
grippen? In de landen van de Euromarkt
is de consumptie enkele percenten klei
ner dan de productie. Door de welvaart
stijgt de vraag iets. maar het aanbod
loopt nog wat sneller op. Alle landen
zijn in paniek geraakt. Elke regering is
bezig de concurrentiestrijd te versterken.
Resultaat: een nog vlottere toename
mede door de technische vooruitgang
van de productie. Jezus echter geeft niet
zoveel ruimte voor de concurrentie. Zij
vloeit voort uit krampachtigheid, maar
Hij wil juist dat wij ontspannen leven".
Op de rede volgde een pittige gedach-
tenwisseling.
Hongarije en Griekenland
De Grieks-orthodoxe kerk zal geen
waarnemer naar het Vaticaanse concilie
sturen, zo is in de omgeving va
aartsbisschop van Athene vernc
Aartsbisschop Chrisostomos, die primaat
van Griekenland is, zou wel een v
nemer willen zenden, maar hij zc
niet in zijn geslaagd, de meerderheid
van de synode voor zijn standpunt te
winnen. De tegenstanders van het af
vaardigen van een waarnemer zijn
oordeel, dat een dergelijk besluit hen
de ogen van de Russische orthodoxen
zou bestempelen als lauwe orthodoxen,
Twee bisschoppen en een prelaat uit
Hongarije zullen het concilie bijwonen,
zo wordt in Rome officieel meegedeeld.
Zes personen, vermoedelijk geestelijken,
reizen met hen mee. Dit zal het eerste
officiële contact sinds vele jaren worden
tussen de Hongaarse bisschoppen er
Vaticaan.
Kardinaal Wyszinski
gezonden, waarin hij herinnert
feit dat hij op deze feestdag 50 jaar ge-
leden in Krakau een heilige mis opdroeg
in de kathedraal. De paus verleent
deze boodschap ook zijn apostolische
gen en zegt dat hij zich bijzonder met
het Poolse volk verbonden voelt.
Kardinaal Wyszynski op zijn beurt
heeft zondag in de r.k. kerken van Polen
een herderlijke .brief laten voorlezen,
waarin hij onder meer zegt dat het ko
mende concilie in Rome een geestelijke
steun voor de mensheid is in een f"
waarin „het mensdom moreel steriel i
het worden is".
„De wereld bevindt zich op een
vaarlijk punt van haar geschiedenis,
mens maakt technisch vorderingen
heeft de eerste stappen gedaan tot onder
werping van de cosmos. Als hij de top
bereikt zou hij, èvenals Lucifer, kunnen
zeggen: „Ik wil u niet dienen", aldus d<
Bcroepingswerk
NED. HERV. KERK
Benoemd tot hulpprediker Rotterdam—
Delfshaven (w|jkgemeente—Centrum):
T. van Deelen, te St. Antoniepolder.
Beroepen te Odoorn: H. J. Roodzant,
te Bellingwolde; te Oostwold (Wester
kwartier): S. den Blaauwen, vicaris te
Axel.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Nijkerk ,vac. W. Griffioen):
Ph. P. van Belzen, te Mariënberg.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Dordrecht: F. Bakker te
Driebergen en M. C. Tanis, te Baren-
drecht; te 's-Gravenhage—Rijswijk: A,
W. Drechsler, te Vlissingen en W. Steen
bergen, te Meppel.
Beroepen te Rotterdam-Kralingen: C.
den Hertog, te 's-GravenhageWest.
VEREN. VRIJZ. HERV.
Benoemd tot voorganger te 2e Excloër-
mondMusselkanaal: drs. J. Balkestein,
wetenschappelijk ambtenaar aan de R.U.
Leiden, die deze benoeming ook aannam.
thedrale kapittel van het bisdom Haar
lem, overleed zondagmiddag in Voorscho
ten in de ouderdom van bijna 82 jaar.
Mgr. Bekkers was ridder in de orde van
de Nederlandse Leeuw.
De overledene is 58 .jaar priester ge
weest. Hij werd in Dordrecht op 23 de
cember 1880 geboren. In februari 1915
werd hij benoemd tot rector van het moe
derhuis van de zusters Dominicanessen
in Voorschoten. Van 1927 tot 1950 was
mgr. Bekkers nationaal directeur van de
pauselijke missie-genootschappen in Ne
derland.
Antwoord: C. H. Leickert is 22 sep-
Rembrandt. Nu tember 1818 te Brussel geboren en in
glan- december 1907 te Mainz gestorven. Hij
en leerling van de schilders W.
Nuyen en A. Schelfhout.
de stijl
Vraag: Wij zijn in het bezit
reproduktie van een Remb."
is het geheel afgewerkt met
zende vernis! Dit werkt storend want
de buitenlucht en het lampje er boven
veroorzaken reflecties die het geheel werkte voornamelijk i
niet verfraaien. Weet u een middel w;,
die glanslaag mat te maken?
vestigd aan de Stationsstraat 20 te
Utrecht, telefoon 030-11831.
Verbetering: Het Landbouwschap
wijst erop. dat ons antwoord van 24
setpember inzake de vereisten voor het
de beginnen van een groentekwekerij niet
en juist is. Volgens de wet erkenningen
tuinbouw moet iemand die groente wil
Antwoord: Het beste is om die ver
nislaag eerst te verwijderen, hetgeen
niet altijd even gemakkelijk is gezien
de diverse soorten vernis.
U kan het proberen met spiritus.
Uiteraard moet u voorzichtig te werk
gaan en niet met te veel spiritus
eens. Daarna moet u een en ar
"w rffSutti. U d.n .nb-.ch.rmd
voriete onderwerpen. Ook landschaps- gaan kweken namelijk beschikken
schilderingen en etsen.
Waardebepaling is moeilijk zonder
het stuk gezien te hebben. Wend u
eens tot de conservator van een on- eu UI1C
zer musea of een goed antiquair of 40 jaar 0f
kunsthandelaar. -- - -
- u-; erop vesugen. aai ae oucming inner- - -
r.h kh.id d. pl„t te v.miM.n bijvror- Woningruilcentrale m.t het vol- "aard,.
beeld met Rembrandt mat schilderij 0 honaain
vernis (van een bekend merk) dat wei- uei
nil of geen glan, geeft doch beacher- k„am initiatief
mend werkt. Een winkel van schilders-
benodigdheden, hobbyzaak of misschien
diploma middelbare tuinbouwschool,
of een diploma lagere tuinbouwschool
en twee iaar praktijk, of een getuig
schrift algemene tuinbouw-cursussen
drie jaar praktijk. Personen, die
jaar of ouder zijn, behoeven geen
diploma te hebben, maar wèl drie jaar
chtereenvolgende praktijk.
Vraag: Wat is het verschil tussen
handelsbalans en betalingsbalans?
Antwoord: De handelsbalans geeft de
dc goederen, die
Brieven, die niet voorzien rijn
am en adres, kunnen niet
beantwoord worden. Geheimhou
ding verzekerd. Vragen, die niet
I onderling met elkaar verband
houden, moeten in afzonderlijke
I brieven worden gesteld.
Antwoord: Het zal uiterst moeilijk zijn
deze vlekken nu nog te verwijderen,
temeer daar U reeds vna alles heeft
geprobeerd. De enige raad, die we nog
kunnen geven, is: betten met alcohol
of blanke spiritus. Daarna moet u een
sopje van synthetisch wasmiddel ge
ven en vervolgens goed naspoelen.
iceniraie mei nei vui-
seini-o verheidslichaam uffouI.Jlïu»..
genoemd mag worden. Deze stichting betalingsbalans daarentej
m op initiatief van het bedrijfsle-
tot stand door samenwerking tus-
het Rijk on de Vereniging Neder-
groot aan-
de Stich-
schilderstukje ting woningzaken voor het bedrijfsle-
voorstel- ven. Zij geniet subsidie van het minis-
1 polder terle van maatschappelijk werk. Zij
geboomte. Ook ziet geeft elke twee maanden een gids
Vrsag: Hoeveel maten zijn er voor
1C11 U1C ieren en wat is het gewicht van de
uitvoert De diverse eieren, zoals deze door de
geeft het handel verkocht worden?
lijstenwinkel kan u helpen. landse Gemeenten
Vraag: Door erving ben ik in het tal bedrijven,
bezit gekomen van e
op doek groot 48 bij
lend een piasgezicht
met drie molens
paar zeilende visserscheep- met duizenden adressen, waarbij de
1 Lutherse Synode ging i
pad langs die plas en een aard
paar boerderijtjes. De naam van de mers
schilder is Ch Leickert of Leikert.
Was dit een bekende schilder en in plaats.
Heeft dit vestigen e
•childerstukje nog waarde? gewenste
land in een bepaald jaar aan het bui
tenland doet en van de betalingen
van het buitenland aan het betrokken
land. De betalingsbalans omvat veel
meer dan de betalingen voor in- *n
uitvoer. Zij omvat de diensten, de on
zichtbare uitvoer van effecten, de aan
het buitenland verstrekte èn uit het
buitenland ontvangen leningen, aflos
singen, rentebetalingen enz.
Antwoord: Er zijn acht klassen: Het
gewicht van klasse 0 voor 1000 stuks
is: 71-72 kg, voor de eieren afzonder
lijk meer dan 70 gram, klasse 1:
66-67 kg of 65 t.m. 70 gr., klasse 2:
62-63 kg of 60 t.m. 65 gr„ klasse 3:
57-57 kg of 55 t.m. 60 gr.„ klasse 4:
52-53 kg of 50 t.m. 55 gr., klasse 5:
47-48 kg of 45 t.m. 50 gr., klasse 6:
42-43 kg of t.m. 45 gr., klasse 7:
Vervolgens wordt genoemd de vlekken van het sap uit de stelen
ingeschrevene zich wil
het aantal kamers in de
oning. De stichting is ge-
37-38 kg of 40 gr. of minder. Verder
nylon-regenjas zijn moeten zowel voor uitvoer als binnen-
lands gebruik di
1 paardebloem gekomen. Ik heb al schillende merken zijn
oktober
Predike
Iran j ever
net „Een
Ten H
.?ed-
Gebouw
olisti Ru
St. Jaco
:gel, m.i
Stadsge
)rkest o.
Rudolf F
Schouw
net „Tv
L A.K.).
1 H
Het Natii
Diligen
Mauritj
Recepti
cheidsre
ichilden.
jïist: Ri
Diligen
't Kan
sche Zie!
Den B
punt Ro
dr. j;. J.
Schout
an'Goi
Den
ur: Ha;
Gebou
gebouwc
solist: Z
lucht in
Lido 1
(14 jaar)
Luxor
sterven
Rex (2.5
Tanya
wordt c
Studie
in hor
apotheé
gracht
'.heek R
derdorp
theek
Rotterd
J C Ri
Den Hi