zwar,e
ti
shag
zwaar?
matador
Een kanttekening
Synode Chr. Geref. Kerken
Geen participatie in de
stichting Psalmberijming
Een woord voor vandaag
Oordeel niet te snel over
an dersdenke nden
Weerstand in gemeente voor
ex-gevangene wegnemen
]||C
O verdopen kan niet als 2
erkend
wettig worden
RYNBENDE'S
HIEUW ROOD
Spanning bekeringswerk
en oecumenische arbeid
VRIJDAG 28 SEPTEMBER
DE LES BEGREPEN?
£)RIE grootwinkelbedrijven in levensmiddelen, waarvan de namen via de
advertentiekolommen in de dagbladen wel in vrijwel alle gezinnen be
kend geworden zijn. hebben een poging gewaagd hun omzet aan levensmid
delen belangrijk te verbogen door over tc gaan tot een spectaculaire verkoop
van nieuwe zogenaamde non-food produkten. Op het oog hebben wij hier
de verkoop van produkten als koelkasten, wasmachines, weegschalen, mixers,
speelgoed en wat daar misschien nog bij zal komen.
Dat het levensmiddelenbedrijf zogenaamde non-food produkten (niet-levens-
middelen) verkoopt Is op zichzelf niets nieuws. Het is immers al weer enige
tijd geleden, dat het pocketbook en daarna de dameskousen hun intree deden
in het kruideniersbedrijf.
Het karakter van de verkoop van eerdergenoemde artikelen is echter anders.
In de eerste plaats gaat het hier om vrij kostbare gebruiksgoederen, die het
publiek zich over het algemeen niet zo gemakkelijk aanschaft. In de tweede
plaats wordt deze verkoop gebonden aan de omzet in levensmiddelen, daar
deze non-food produkten betaald moeten worden met zegeltjes, die verstrekt
worden bij de aankoop van levensmiddelen. In de derde plaats brengt het
levensmiddelenbedrijf deze over het algemeen duurzame gebruiksgoederen te
gen prijzen, die althans zo oppervlakkig gezien aanzienlijk beneden de gang
bare detailhandelsprijs liggen, welke geldt in de gespecialiceerde handel van
deze artikelen.
Wij menen, dat het grootwinkelbedrijf hier op duidelijke wijze gebruik heeft
gemaakt van een bestaande behoefte bij het publiek om zo de omzet van
levensmiddelen te vergroten. Vele gezinnen zouden immers graag in het
bezit zijn van een koelkast of andere huishoudelijke artikelen op elektro
technisch gebied, maar tot nog toe vormden de aanzienlijke prijzen een on
overkomelijke barrière.
Het grootwinkelbedrijf heeft kans gezien deze artikelen via prijsberekeningen
binnen het bereik van deze gezinnen te brengen. Als tegenprestatie wordt
gevraagd, dat men zijn levensmiddelen van ditzelfde grootwinkelbedrijf
betrekt. En gezegd moet worden, dat deze opzet geslaagd is. Tienduizenden
consumenten in Nederland zijn bereid gebleken tot deze klantenbinding om
zo tegen matige prijzen in het bezit te komen van reeds lang begeerde andere
artikelen.
Wij menen uit deze gang van zaken twee conclusies te kunnen trekken. In
de eerste plaats kan geconstateerd worden, dat de zelfstandige kruideniers
in het midden- en kleinbedrijf, die zich al vele jaren onderling aaneenge
sloten hebben in inkoopverenigingen en andere commerciële kruideniersor
ganisaties, de concurrentie met het grootbedrijf in levensmiddelen zo goed
kunnen doorstaan, dat voor het grootwinkelbedrijf weinig omzetvergroting
meer te verwachten is via een normale concurrentie met de zelfstandige
kruidenier. In de richting van de normale concurrentie via scherpe prijzen
voor de levensmiddelen zoekt met het dus niet meer uitsluitend, maar mendam
probeert nu het publiek te trekken met verleidelijke prijzen voor artikelen participeren
buiten de levensmiddelenbranche. Hiervan ondervindt het midden- en klein-
bedrijf in de kruideniersbranche de nadelige invloed. Maar anderzijds is deze
gang van zaken voor dit midden- en kleinbedrijf een compliment, want men
Is op het terrein van de levensmiddelen een partner gebleken, die het groot-
winkelbedrijf goed partij kan geven.
Onze tweede conclusie is, dat de middenstanders in andere branches zich
nog te kwetsbaar opstellen en onvoldoende rekening houden met de macht
van het grootwinkelbedrijf. Met name blijkt nu, dat in de elektrotechnische
branche nog onvoldoende wordt samengewerkt, nog te weinig op basis van
commercieel samenspel, bij groothandel en fabrikant scherpere prijzen
worden bedongen, die evenals in het levensmiddelenbedrijf de consument tên
goede zouden kunnen komen.
Nu wordt er in de elektrotechnische branche door de detaillisten met ver-1
ontwaardiging gesproken van deloyale concurrentie, van ongezond markt-
bederf, van klantenhvpnose en van nauwelijks verborgen reclame-verleiders,
maar is deze handel hier zelf ook niet wat schuldig aan?
Naar onze mening valt uit deze hele gang van zaken voor de detaillisten
de les te leren, dat zij voor de toekomst bedrijfs-economisch en reclame-
psychologisch heter zullen moeten gaan samenwerken.
Wel contact met
Be roe pi ngs werk
NED. HERV. KERK
Beroepen te St. Annaland: C. Baas te
Haaften; te Katwijk aan de Rijn toez.i
A. Baas te Leersum.
Aangenomen de benoeming tot predi-1
kant van het diaconessenhuis van de
hervormde kerk te Naarden: H. C.
Valeton, doopsgezind predikant te Baarn-
i Soest.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Owen-Sound <Ont..
liever_ had behoudenL Hi jt gaf daarom Can.chr Reformed ChurchesJ. j
andere kerken
do voorkeur aan restauratie
staande berijming. Maar men heeft te i
j rekenen met de toekomst. Zal Neder-
Met het oog daarop dienen de Chr
Ger. Kerken wél te participeren in de schop te Warns.
Kuntz te Orillia <Ont., Can.), voorheen
pred. te Schoonebeek; hulpprediker
Vreeland: A. A. v. d. Hoorn te Lunter
De Christelijke Gereformeerde;stichting
Kerken zullen niet participeren inL
de Interkerkelijke StichtingUioéd revise van ae proeve i, i_.—s Y
Psalmberijming, die de proevea.™™£-Theo.o^e,^ HrfMnUm.
\an een nieuwe berijming het i'trecht bepleitte participatie in dc
dichterspsalter de kerken heeft stichting. Men krijgt dan althans eni
ge zeggenschap, al houdt participatie al-
lermlnst ln dat participanten verplicht UeTCle COlliereiltie X& 11
De bijbelvertalers zijn (terecht) zuinig geweest met het plaat
sen van uitroeptekens wel vindt ge er een midden in psalm
22. In de meest krasse woorden heeft David al zijn ellende in
woorden gegoten: zijn verdriet omdat hij zich door God ver
laten voelt, zijn woede ook om het leedvermaak van zijn
tegenstanders; heel die chaotische gedachtenwereld van de
mens die geen uitweg meer ziet vindt ge er in terug.
En dan ineens, zonder enige overgang, staan er die woorden:
„Gij hebt mij geantwoord!", rechtstreeks teruggrijpend naar
die klacht in het begin: „Gij antwoordt niet". Gij hebt mij
geantwoord! en het uitroepteken bevestigt de totale omme
keer die dit teweeg gaat brengen. Want de rest van de psalm
is één groot loflied op God, die ..niet veracht noch versmaad
heeft de ellende van de ellendige.
Zo is dit een psalm die zich moeilijk laat lezen zonder er stil
van te worden. Wat een enorm verschil maakt liet in eens
mensen leven of hij zich wel dan niet één weet met God.
Zonder God is het leven een chaos-zonder-perspectief mét
God is het een loflied.
Maar misschien wist ge dat al lang7 Gelukkig!
Bleiswijkseweg
aangeboden.
Wel is aan deputatie VOOr over-1 zijn de nieuwe berijming als
leg inzake de psalmberijming op- £,eIJ£ra*^£n.der proeve voUoo,d
gedragen voort te gaan met het
bestuderen van de proeve.
Daarnaast zullen zij zo mogelijk
met deputaten van andere kerken
van gereformeerd belijden en met
groepen (b.v. de Geref. Bond in de
Hervormde Kerk) moeten overwe
gen wat gedaan kan worden om één
psalmbundel te behouden voor pro
testants Nederland. Eventueel door
restauratie van de bcrijming-1773.
Dit besluit viel niet dan na uitgebrei
de discussie waarin sommigen het be
treurden dat de vorige synode (Rotter-
reeds besloten had niet te
in de Stichting.
W. Nieuwenhuyze te Amster
dam-W. voelde voor de proeve niet veel.
Er is veel te veel weggekapt dat men
Weinig heil
Europese kerken
Te Nyborg in Denemarken begint 1
oktober de derde conferentie van Euro
pese kerken, die tot vrijdag 5 oktober
opinio te komen,
diverse synodes afwachten, die haar I
fiat aan de tot stand gekomen berijming
Daar gaan vele jaren mee heen
,ssen is in andere kerken de
nieuwe berijming al lang in gebruik;
ook wordt zij op de scholen geleerd.
„Terwijl de aan de stichting deelne
mende kerken druk bezig zijn aan de
nieuwe berijming, staan wij als toeschou
wers terzijde; terwijl we er zélf het
hoogste belang bij hebben wat er voor
de dag komt riep ds. Bikker. ..Wij
kunnen het getij niet keren."
Van dezelfde opvatting was prof.
dr. B. J. Oosterhoff. Hij achtte de
kwestie der psalmberijming oneindig
veel belangrijker dan de nieuwe ver
taling en voorspelde dat dit punt in
de toekomst veel meer onrust in de
Chr. Ger. Kerken zou geven daq de
kwestie der bijbelvertaling.
Van gans andere gedachten was ds.
M. Baan te Zeist. Volgens hem kwam
de nieuwe bijbelvertaling voort uit de- 1
zelfde geest van de tijd als de
nieuwe psalmberijming. Het is dc gees
telijke verarming die openbaar komt.
..Reeds zijn wij zo langzamerhand on
ze bijbel kwijt niet als het Woord
van God maar als geestelijk idioom
voor hen die God vrezen en nu pro-
beert men ons ook de psalmbundel te
ontroven verzuchtte ds Baan.
rgen Ned. Herv. kerk als de Geref. kerken
zullen zich officieel doen vertegenwoor-
Prof. Lekkerkerker over modaliteiten
Voor de Ned. Herv. kerk gaan de he
ren ds. P. G. v. d. Hooff te Hilversum,
praeses van de generale synode en dr.
A. A. Koolhaas, conrector van het theol.
seminarie te Driebergen.
De Geref. kerken deputeren dr. P. G.
Kunst te Amsterdam, assessor van de
generale synode van Apeldoorn en prof.
C. v. d. Woude, hoogleraar aan de
theol. hogeschool te Kampen.
Het congres zal handelen over ..De
mens in Europa in zijn ontmoeting met
Christus". ..De kerken in Europa" en
„De crisis van de moderne mens en zijn
verhouding tot het humanisme".
„Analogie tussen
Russische kerk
en Geref. Bond
,,Men zou kunnen zeggen: de
Russisch-Orthodoxe Kerk is in de
oecumene wat de gereformeerde
bond is in de Hervormde Kerk:
Taak van gevangenispredikant:
In Utrecht is afgelopen donder
dag de jaarlijkse bijeenkomst van
overtuigd dat deze protestantse en rooms-katho-
NEEM DAN
Uitspraak Chr. Geref. synode
daad te stellen"
beperken tot restaui
berijming-1773. hetgeen reeds
'wogen door de synode der afgescheiden leiding
inrichtingen van het Ministerie
|van Justitie gehouden, onder
de hoofdpredikant
stemming bleek dat de meerder-
Ids. J. W. van der Linden en de
sadenpg akkoord ging met j hoofdaalmoezenier mgr. H. A. J.
- - - Verheggen.
ln strijd met
Gods Woord
en belijdenis
i onzer verslaggev
lichter dan zwaar,
pittiger dan halfzwaar.
DE generale synode van de
Chr. Geref. Kerken heeft uit-i>«Ul5eni* i»1" ,n'v
gesproken, dat de z.g. overdoop
op grond van de Heilige Schrift
niet als wettig erkend kan wor-
1 den. Leden der kerk, die zich
j laten overdopen, onttrekken zich
feitelijk aan de gemeenschap der
kerk, al is dit feit nog niet altijd
re beschouwen als een breken met
de kerk.
Het behoort tot de taak van de kerke-
I raden vermaningen cn tucht toe te pas
sen rimdat dc daad van de z g. overdoop
I geheel in strijd is me'. Gods Woord en
met de beliidenis fn de orde der kerk
Opheffing van de tucht vindt plaats
bij oprech.e schuldbelijdenis en herroe-
ping van dc dwa?'"»®"
doop samrnhango
kampen ter sprake, waar zich gevoelens
openbaarden, afwijkende van de leer der
kerk.
De besluiten der synode over deze zaak
waren inmiddels opnieuw geconcipieerd
cn zijn aanvaard.
De synode besloot o.a. haar jeugddepu-
talcn te machtigen bij het verlenen van
financiële steun aan de Jongercnbond. in
dien nodig, een extra beroep op de kerken
te doen. Deputaten werd opgedragen bij
zondere aandacht te blijven schenken aan
de verdere ontwikkeling van het jcugd-
kampwerk. opdat de lijn van Schrift i
bewaard blfjve.
Ten slotte is aan de deputaten verzocht
hun invloed aan te wenden, opdat dc
naam ..Fakkeldragerskampen"- 'die belast
vervangen worde door een andere
Tegen dit laatste besluit verzetten t~:
heidssteun niet ontvangen in verhouding
naar eigen offervaardigheid. De volledige
bezoldiging van de zielszorger door de
staat doet namelijk het gevaar ontstaan,
dat men de predikant of de aalmoezenier
t als c
i bij de inrichting beho
rende ambtenaar ol
bewakende staf. Prof. Diepenhorst ge
looft dat het wenselijk is, dat er geen al
te sterke binding bestaat tussen de gees
telijke verzorgers en de eigenlijke straf-
uitvoerders. Hij meent ook. dat er veel
te zeggen zóu zijn voor het optreden van
een ruim aantal zielszorgers dat ook
t-.„ v T jbuiten de gevangenis werkt naast een
Ds. Van der Linden zei, Jaf| kleine groep mensen die er hun volledige
dagtaak van maken, al is de kans niet
denkbeeldig, dat degenen die gedeeltelijk
r r~ze. - """j,. j- Mejuffrouw drs. A.H.Mulder
ge synodeleden zich Niet omdat «J arts mejuffrouw P. Els'.i
naam wensten te behouden.^ maar omdat West.Pakistan vertrokken.
Mejuffrouw Elshoven zal als longarts
gaan verken in het United Christian
Hospital in Lahore en mejuffrouw Mul-
iiaaui te behouden, maar omdat
zij het onjuist achtten, dat de synode zo
iets uitspreekt. De meerderheid der ver
gadering dacht er anders over.
Maleise vertaling
„Wie zingt mee"
het zendi
Etruskische stad
gevonden
De synode deed deze uitspraken
verzoek van de particuliere synode
het Oosten, die zich enige maanden
leden beraden had over de vraag hoe aanbieden
men dient te handelen met gemeentelede! r>~
die. als gevolg van hun contact
stergroepen, zich hebben laten overdopen.
,re. jgsburcau der Nederlands Her-:
I vormde Kerk te Oegstgccst. zal woens
dagmorgen 3 oktober namens het bureau -
aan het bestuur van de Nederlandse
I Zondagsschool Vereniging in haar ge
bouw Bloemgracht 79 te Amsterdam de
bundel ..Wie zingt mee" in het Maleis
het Maleis is door ds.
I Daarmee is het aantal zendingsarbeiders
j van de Gereformeerde Kerken in Pakls-
1 tan gestegen tot zeven. Beide dames heb
ben geruime tijd namens de Gerefor
meerde Kerken in Nederland als zen
dingsarbeidster in Indonesië gewerkt.
men in deze samenkomst geen
demonstratie naar buiten, maar
het zoeken naar cummunicatie
binnen het pastoraat moet zien.
De voorzitter van de inter
kerkelijke commissie voor de
inrichtingen van het Ministerie
van Justitie, prof. mr. dr. I. A.
Diepenhorst, sprak over het
justitie-apparaat in de huidige
kerkelijke en maatschappelijke
situatie.
Prof. Diepenhorst vestigde de aandacht
op de taak van de geestelijke verzorgers,
de vinger te .eggen op tekortkomingen
van het huidige gevangeniswezen en de
weerstanden in de gemeente tegen het
weer opnemen van ontslagen gevangenen,
zoveel mogelijk het weer opnenien
zoveel mogelijk weg te nemen.
Ten aanzien van de huidige positie
van de kerk merkte hij op. dat
tanend gezag der ambtsdragers
krimpend werkterrein is vergeleken bij
voorheen, toen de kerk het gehele leven
overkoepelde.
De godsdienstige verzorging van de ge
vangenen in Nederland heeft, volgens
hem, steeds de aandacht gehad. Hij meent,
dat er van een bevredigende situatie kan
worden gesproken. De kerken worden
door de overheid in staat gesteld, i
aantal krachten voor dit werk vrij
maken. Prof. Diepenhorst betreurt het
echter, dat de kerken de financiële
Sociale verzorging
Met betrekking tot dc maatschappelijke
problemen van de gedetineerden zei prof.
Diepenhorst, dat het gunstig is dat er een
afzonderlijke sociale verzorging bestaat.
De schaduwzijde hiervan is echter, dat
de daad in vele gevallen meer zegt dan
het woord. Hij meent dan ook. dat de
zielszorger het aanpakken van maat
schappelijke problemen niet mag vermij
den als hij daardoor dc levensnood van
de gevangene kan bereiken. De geestelij
ke verzorger zal met een fijn onderschei
dingsgevoel moeten uitzoeken, wat we
en wat niet tot zijn taak behoort, aldus
de hoogleraar, en daarbij heeft hij veel
tact en werkelijkheidszin nodig U(lll
Over de preek zei prof. Diepenhorst, j anders wordt het
dat het beste nauwelijks goed genoeg is. zen in jiet geheel
ontzettend lastig, maar ik ber
blij dat zij er zijn omdat ze ons
kunnen bewaren voor vervloei
ng." Deze enigszins pikante uit
spraak deed prof. dr. A. F. N
Lekkerkerker gisteravond te Der
Haag, waar hij voor de provinci
ale commissie voor Zuid-Hollant
van de confessionele vereniging
de vraag behandelde: ,,Is e
plaats voor modaliteiten in d<
kerk?"
De houding van de Russisch-Orthc
doxe Kerk tegenover de andere kerke
in de Wereldraad vertoont veel ovei
eenkomst met die van de geref. bon
tegenover de andere modaliteiten in d
N. H. Kerk. Het modaliteitenvraagstu
is dan ook geen specifiek hervorm
probleem; het doet zich in de gehel
wereldkerk voor. want het is met h«
kerk-zijn gegeven.
Op 15 augustus woonde prof. Lekkei
kerker in de Sowjetunie een processi
bij ter viering van het feest van Mi
ria-tenhemelopneming, die de vraa
deed opkomen of de Russische ker
nog wel een wettige modaliteit van d
algemene christelijke kerk kan worde
genoemd. Wie evenwel ziet naar de i
deze kerk levende verwachting van hi
komende Godsrijk, naar haar mart'
laarschap, haar dankzegging en lo
prijzing in de eredienst, de broederli
ke omgang tussen priesters en gelov
gen en haar belijdenis van de Goddi
lijke drieëenhèid, kan niet anders zej
gen dan dat in deze kerk wel degelij
elementen van de kerk van Jezi
Christus worden gevonden. Overiger
heeft de Russische kerk met ons- pri
testanten nog meer moeite dan w
met haar hebben. Er schuilt geen o;
lossing in van het vraagstuk, maar a
wij in onze kerk van overgangsbep;
ling 238 tot overgangsbepaling 23
d.w.z. van klacht tot klacht. steec
voortgaan, is het wel eens goed te b
denken dat het modaliteitenprobleen
zij het onder een andere naam, ook
De prediking moet. volgens hem. vooral
kort en niet leerstellig zijn. Hij waar
schuwde ook tegen de felle boetpredika
ties. HU Is van oordeel, dat psychologie en
psychiatrie voor de zielszorger als hulp
wetenschappen grote betekenis kunnen
hebben.
Hij noemde het voorts een merkwaar
dige alhoewel begrijpelijke eis, dat de
pastor bijvoorbeeld ontvluchtingsplannen
die hem ter ore komen, aa'n de leiding
van de inrichting moet mededelen. Dit
voorschrift moet men. volgens hem. nooit
te strikt uitvoeren, zeker niet als het
ambtsgeheim daardoor wordt geschonden.
V er scheidenheid
Sprekende over de al of niet gewe
tigdheid van de modaliteiten. schot
de Groningse hoogleraar aandacht a<
de verscheidenheid in de kerk waa
over in het Nieuwe Testament wordt g
sproken. Paulus staat naast Jacobu
maar over de rechtvaardiging sprek'
zij verschillend. De brief Jacobus
geïsoleerd inderdaad niet veel me
strooien brief Luther i ma
et Nieuv
Advertentie
De vertaling i
De synode van het Oosten deed daar-
jver enige uitspraken en verzocht de ge-
ïera'e synode doze over tc nemen. On-
i;;«hV,uk °vcr
kwartjes-
aciïe op de zondagsscholen van de N.Z.V.
apoeajeugd zond als tegenpres-
dateert uit dc zesde
Chris-
ook elders aan de orde zijn
?elijk is da: daarvoor in het he'.e land één
lijn wordt getrokken, voldeed de generale
vo :r."°.d.e
dit verzoek, met dien
andc. dat zij enkele kleine wijzigingen
cn beperkingen aanbracht.
Reeds eerder was een rapport van de
putaten voor het contact met de jeugd- -
bonden ter tafel geweest. Men zal zich
!iai^n-*rAn ila* rlo ivnnHa nial W11 d C
Jarenlang werden reeds stukjes
dewerk en verspreide graven geve
in dc streek van Casalecchin Sulreno.
15 km van Bolngna. Door de vondsten
rees bij s.udentcn het vermoeden, dat
in die streek een Etruskische stad lag hf,nfi„n .,fpl 2rwpp., m.
«Ir ™,n "::d, ffiïsix £'"dfss«M;
J* -cn V-V tot acht-JTC.,- ,:k '~L.-
blootgelegd. De ongewone breedte leid- d„ i»n
de tot dc conslusic dat de weg bij de ,aalc
ingang van een Etruskische stad gele-
gen moet hebben
Verder is bij de opgravingen een gro
te bron gevonden. In de buurt daarvan
werd vrijwel intact een grote doHo aan
getroffen 'Een dolio is een groot vat
dat de Etruskers gebruikten
Ds. J. C. Maris naar
de Verenigde Staten
kerkredactie)
heerlijke bessenjenever
N.V. DISTILLEERDERIJ"/. SIMON RYNIENPE ZONEN SCHIEDAI
secretaris
Ook kwarr
grancn of oliën).
Jeugdconferenties
o\er zendingswerk
Hervormd ziekenhuis
tc Emmen
svw».— dc Europese Raad
Christelijke Kerken vertrekt op 10
oktober voor een maand naar de Ver-
Fakkeldragers- enigde Staten. Hij is uitgenodigd om tc
spreken op dc nationale bijeenkomst
van de Amerikaanse Raad van Chris
telijke Kerken, de Amerikaanse tak van
i de I.C.C.C
Ds. Maris is bovendien uitgenodigd
om het belangrijkste referaat te houden
tijdens de 26ste generale synode van de
Bible Presbyterian Church, de kerk
waarvan dr Carl Mclntire lid is. Hij
De Stichting N.-derlandsch Hervormd hoopf ongeveer een maand in de Ver-
ienhuis te Emmen zal binnen c„ t PPR
korte tijd beginnen met de bouw van Mdntjrc tever
een nieuw ziekenhuis te Emmen Het stad Columbia
nieuwe gebouw vergt een uitgave van ljna waar de
ongeveer 22 miljoen gulden, een bedrag zai leiden tej
PPB 111MTO VWI„^. wa. rvoor de gemeente Emmen zich
plaats ,n Baarn. Cadzand middels borg heeft gesteld.
Het project is ontworpen door de Am-
Van 27 tot 29 oktober aanstaande wor
den op een drietal plaatsen in ons land
jeugdconferenties gehouden, waardoor
ook jongeren nader met het zend
werk kunnen kernia maken De
en Ocnkcrk.
Cp de conferentie te Baarn hopen
spreken: ds H van den Brink.
p sterdamse architect i
..De derde perinde
het zal verrijzen langs de rand
der Linde maa,
zal dr.
vergezellen naar de
i de staat South Caro-
deze een protestbijeenkomst
tegen de aartsbisschop van
Canterbury, dr Arthur Ramsey, een
de voorzitters van dc wereldraad,
de eerste maal dat deze pri
:dings- de Emmer Dennen,
1brengt
de groteMclntire heeft hem uitgedaagd c
mej C Takkenberg Te Cad- boscomplexen in de naaste omgeving hem Voor de microfoon van zijn radio-
de heer W. Vcrmolen het van dit Zuidoostdrentse dorp. De bed- programma te verschijnen voor een de-
R.k.-protestants gesprek
Proselitisme
veroordeeld
IN Noordwijkerhout is een bij
eenkomst gehouden van de
adviesraad van de St. Willibrord
Vereniging met een aantal pries
ters en enkele „leken" over de
verhouding van het oecumenische 1 Dc pastorale arbeid onder
j. irn.Lf jq d'e tot de katholieke kerk komen,
werk en de opdracht van de oecu moet steeds gericht zijn op het oecu-
menisch-pastorale instituten als menisch naar elkaar toevloeien van de
De Open Deur, Una Sancta, Deikerken-
Hoeksteen, Via Paci«, het oecu-
menisch-pastorale werk van de
liefdesverbonden-
op geen enkele wijze te kort doen aan
de fundamentele roeping van de kerk
te getuigen over de Christus en
zichzelf als de gestalte van Zijn
werking door de Heilige Geest.
De arbeid, die deze oecumenisch-
pastora'.e instituten verrichten on
der de reformatorische en katholieke
christenen, moet haar uitgangspunt ne
men in de oecumenische opdracht om
de positief christelijke waarden van
de reformatie in de volheid van de ka
tholieke kerk te integreren.
de oecumenische arbeid, dc
spanning tussen het gericht zijn op
persoonlijke overgangen en de be
zorgdheid voor de toenadering tussen
de verdeelde kerken. Als resultaat
van de inleidingen en van het daar
op gevolgde intensieve gesprek zijn
unaniem de conclusies aanvaard, die
hieronder volgen:
GEEN MISBRUIK
5 Bepaalde instituten, zoals Open
Deur, Una Sancta enz., zijn
sterke mate werkzaam op het terrein
van de gemengde verkeringen en
gemengde huwelijken. Unaniem
men van oordeel, dat de pastorale
beid nooit aanleiding mag zijn tot mis
bruik van deze uiteraard zeer precali
situatie. Het recht van de kerk is
..Het evangelie en de jon- dencapac
ge mensen" en spreekt ook ds. C.
Rijn Op de conferentie te Oenkerk ho
pen te spreken de arts G. J. Onvlee
over ..Medisch werk van de Soemba- Verder bestaan ei
kerk" en mej. L. Goemaat. tot de bouw van -
Het zendlgscentrum te Baarn geeft katholiek verpleeg!
Ciarne alle inlichtingen met betrekking re tijd komt men
t deze conferenties. voor voor de dag.
Het ligt
taande Diaconessenhuis te verbouw
Onvlee tot een tehuis voor chronische zieken de bijbel
bat Mclntire beschuldigd Ramsey
fundamentele waarheden io.a. de maag
delijke geboorte en eeuwige oordeel) uit
1 te verachten. De bedoeling
bijeenkomst is. zoals het blad
regionaal rooms- van Mclntire ..Christian Beacon"
Binnen afzienba- schrijft: ..De valse leer en positie van
de plannen er- |de aartsbisschop te ontmaskeren en te
'bestrijden."
Aan deze pastorale arbeid moet
daarom elke vorm van proselltla-
Vrouwen van Bethanië, van dejTd*,'ej££ k7?km ate"1*'
paters Karmelieten, Augustijner
en Minderbroeders in de verschil-
I ervaren, iiiwc» ais ccn uugcuuni
lende Nederlandse bisdommen, grensoverschrijding worden afgew
Inleiders waren dr. R. Boon,|
predikant te Landsmeer, en prof.j
F. Haarsma van het Groot-Se-1 ,pJ;1
minarie te Driebergen
Omdat het geloof en de liefde, die
in Christus verbindt, op
elfs elke schijn
dit kwaad van het proselitisme
vermeden worden.
recht van de liefde, die niet kan stre
ven naar de handhaving van het
recht als recht, doch het heil van de
mens zoekt. Dc vraag kwam dringend
naar voren, of het katholieke huwe
lijksrecht in dit licht geen herziening
behoeft.
schappelijke arbeid om in deze gesecu
lariseerde wereld de christelijke bood
schap met meer kracht te doen klin
ken en in gezamenlijke geloofsverant-
woordelijkheid onze christelijke verbon
denheid sterker te beleven. Hierin zag
hij voor deze oecumenisch-pastorale in
stituten de noodzaak tot zielszorgerlijk
contact met de predikanten. Het theo
logisch oecumenisch gesprek moet lel
den tot een pastoraal-oecumenisch con
tact.
testament.
Zo is er ook verschil op te merkt
tussen de prediking van Petrus op t
Eerste Pinksterdag en de brievt
van Paulus, tussen Johannes en
andere evangelisten. We moeten o
dan ook wel tien maal bedenkt
voordat we zeggen: dit of dat mi
in de kerk van Christus niet wordt
geleerd. Wij moeten dragen en ve
dragen, totdat de Heilige Geest o
duidelijk maakt dat een bepaalt
leer niet uit God is. Dan zijn wij g
roepen om te weren.
nning met zich mee: enerzijds is de ve
ning met zich mee enerzijds is de v(
scheidenheid een gevolg zowel van h
feit dat de Goddelijke waarheid n:
idoor één mens kan worden omvat i
van de gevariëerdheid. waarin wij g
schapen zijn, anderzijds hangt zij s
men met de zonde, waardoor wij waa
heid Gods wederstaan.
Tenslotte sprak prof. Lekkerke
ker over de modaliteitenkwestie
de Hervormde Kerk. Na met vcx
beelden te hebben betoogd dat
gereformeerde bond en de middc
orthodoxie elkaar nodig hebben oi
dat zij anders tot eenzijdigheden zc
den vervallen, vroeg spreker: en h
moet het met de andere modaliteit
zoals de liturgische beweging en
vrijzinnigen? Zou de liturgische 1
weging bijvoorbeeld zeggen dat 1
Heilig Avondmaal eigenlijk een
ferandc van de kerk voor het aanj
zicht Gods is. dan zouden we n«
moeten zeggen, zoals we ook ne
moeten zeggen als vrijzinnigen bev
ren dat het verouderd is om over
zus Christus als het Lam Gods
spreken.
We moeten evenwel met de grooti
aandacht luisteren als de liturgisc
beweging ons wijst op de betekenis v
dc eredienst als het In het openbi
aanroepen van de Naam des Hei
en we moeten evenzeer luisteren als
vrijzinnigen er de nadruk op leggen
het in de verkondiging aankomt op
existentiele interpretatie van het ev
gelie voor de mens van vandaag.