Uw probleem is het onze Gemeente in huiskamer kreeg eigen kerkgebouw Spanning tussen opvatting van kleuter en volwassene Bommen in Sint Pieter voor begin van eoneilie Een woord voor vandaag Een nieuwe opvoeding - ook voor volwassenen KffiDampq s MAAimIAG 24 SEPTEMBER 4VDERZIJDS NIEUWE DRANKWET In ,JIervormd Nederland" uit ds. L. H. Ruitenberg bezwaren tegen de nieuwe drankwet. Het stelsel van vergunningen is afge schaft en hiervoor in de plaats is het verschil tussen vergunning en verlof gekomen. De overheid schept geen beperkende bepalin gen meer. alleen dan de eidat de aanvrager vakbekwaam en moreel gekwalificeerd en de leef tijd van 25 jaar bereikt moet hebben. Het horeca bedrijf heeft zijn verantwoordelijkheid ge toond. het maximumstelsel met uitsterving maakte bovendien dat een vergunning op zichzelf ver mogenswaarde had. zodat men rustig de zaak verder kan over laten aan de bevolking en aan de leiders der bedrijven. Ds. Rui tenberg vervolgt: A US wij dit alles door ons heen ■f*- laten gaan. duiken een aantal ernstige vragen op. De drankwet had tot nu toe het karakter van het beteugelen van een duidelijk en door ieder te con- tateren kwaad. Dit kwaad werd aanvankelijk gezien voornamelijk in de openbare dronkenschap, la ter ook in het misbruik. De nieu we wet noemt wel het sociaal-hy giënisch gezichtspunt. maar in haar kcm is zij een soort vesti gingswet. die ter wille van de eigen aard van de nering enige bijzonde re garanties moet vragen. Het be drijfsmatige staat in het centrum, niet de verstrekking van alcohol. Uit de memorie van toelichting blijkt dit duidelijk. Deze is uitge sproken optimistisch. Zeker, er zijn naar schatting 40.000 alcoholisten, maar aan deze patiënten wordt al heel veel gedaan. En even min blijft onvermeld, dat de lucht niet helemaal onbewolkt is en de aanraking met buitenlandse levens gewoonten uitbreiding van alcohol gebruik met zich mee kan bren gen. maar toch: de situatie is ge zond. wij zijn een matig volk. wij moeten niet meer willen dan een behoorlijke regeling van de ver koop van alcoholhoudende dranken. Maar wij vragen: is dit Juist? Is dit geen gezichtsbedrog? Zeker, men ziet geen dronken mensen meer. Maar wij lezen wel van al coholinvloed in het verkeer, werd niet onlangs gepubliceerd, dat 66 pet. van de verkeersmisdrijven met nlcohol te maken had? Dit feit moet ons een vingerwijzing zijn. om niet zo argeloos te doen. als of wij er zijn. alsof wij met bij schaven en kleine reparaties het alcoholgebruik wel kunnen beteu gelen. Want wat weten wij er eigenlijk van? Onze kennis van het alcoho lisme in al zijn aspecten is gering. Sinds de tweede wereldoorlog is da regeringssteun voor de consultatie bureaus voor alcoholisme in ver heugende mate toegenomen. Maar wat de regering tot nu toe gaf aan instellingen, die het verschijn sel alcohol wetenschappelijk wil den bestuderen, die de bevol king wilden voorlichten op dit ge bied en dat is praktisch alleen de georganiseerde drankbestrijding, die sector, de z.g. preventieve drankbestrijding, kreeg het laatste jaar een regeringssubsidie van f 36.000.-. En dat, terwi jl de op brengst van de drankaccijnzen over de eerste zeven maanden van 1961 de niet onaanzienlijke som van bij na f 140.000.000 bedroeg. In Tin- land krijgt de preventieve drank bestrijding. bij ongeveer gelijk ge bruik per hoofd als in Nederland ƒ800.000.- rijkssubsidie! Door het uitgangspunt in het be drijfsleven en niet in het verschijn sel alcoholgebruik en zijn compli caties te nemen, is dc wet we] erg mager geworden. In beginsel is zij een achteruitgang bij de bestaande wetgeving, althans wat visie op het probleem betreft. Zeker, aan de vigerende drank wet kleven ernstige fouten. Zij is niet met haar tijd meegegaan. Het uitstervingssysteem bracht grote onbillijkheden met zich mee. Maar is daarmee het maximumstelsel op zichzelf geoordeeld? Waarom zal Het laten vallen van het maxi mumstelsel brengt bovendien met zich mee dat het aantal gelegenhe den. waar sterke drank verkocht kan worden, ernstig zal toenemen. Men kan er zeker van zijn. dat on geveer 3000 van de 7500 zaken, die thans alleen bier en wijn voor consumptie ter plaatse verstrek ken, straks ook de volle batterij van alcoholica gaan opstellen. Met alle stimulansen van dien. Wij herhalen: het onderzoek naar de gevolgen van het alcoholgebruik, zijn zedelijke en geestelijke aspec ten, is totaal onvoldoende. Een werkelijke kennis van zaken is er niet. Oorzaak: geen overheidsbe moeienis met deze taak. Initiatie ven zou men wel willen steunen, maar men neemt ze niet. Dat de- ia studie, deze kennisverspreiding van de betekenis van alcoholge bruik niet óók in de wet haar grondslag vindt, achten wij een ernstig manco. DAAR komt nog Iets bij: bij algemene maatregel van be stuur zullen de moraliteitseisen van hen. die in de horeca-bedrij- ven werken, worden vastgesteld. Hoe zal men deze eisen kunnen for muleren. als men in de vakscho ling geen degelijke kennis der fei ten kan overleggen? Iedereen weet wel. dat wie teveel drinkt dron ken kan worden. Maar met te zeg gen dat de persoon in kwestie dat zelf moet weten, is de kous af! Daarom blijft in de wet staan, dat men niet aan beschonkenen drank mag verstrekken. Alsof wie de verantwoordelijkheid neemt voor toelating van dit gebruik, niet méér moet weten, dan dit ene. Overigens: die moraliteitsei sen wekken nu al onze belangstel ling. Hoe wil men ze formuleren? Hoe wil men ze toetsen? Vakman schap. goed. Een duidelijke, morele habitus, goed. Maar als niet de wet tegelijk heenwijst naar de in houd van die eisen, is er nog niet veel gezegd. Wij zijn er niet erg gerust op, dat van het bedrljfsle- ven-zelf uit per definitie gericht op stimulering van de verkoop deze eisen op een algemeen ver antwoord peil zullen komen. De teneur van deze wet is. dat zij ruimer mogelijkheden voor drankverkoop schept. Stel. dat een groot deel van de verloven thans vergunning krijgt voor sterke drank, dan zal het aantal vergun ningen oude stijl met 40 pet. toe nemen. Deze wet is ons te naïef. Zij 5aat uit van een vooronderstelling, ie de onze niet is. Wij zien geen enkele reden om aan te nemen, dat het drankgebruik niet stijgen gaat. Juist door het scheppen van meer gelegenheden, is de kans daartoe groot. En als men dan be denkt. dat Franse onderzoekingen hebben uitgewezen, dat bij stijging van het algemeen gebruik het alco holisme sneller stijgt, dan begrij- pe men. waarom wij niet zonder zorg zijn. De drankwet van 1904 droeg de rren van wat in de sfeer van het istelijk-sociaal leven gezien was als overheidstaak bij de afwending van een kwaad, naar de kennis van zaken van toen. De drankwet Veldkamp-Gijzels draagt de sporen van een over schatting van het proces van eco nomische ordening, door de bedrij ven zelf voorgestaan. Het christe- lijk-sociaal gezichtspunt is er nau welijks in te bekennen. Hetgeen merkwaardig is. En niet hoopvol. Nederland en Rijnland hielpen Belgisch Aalst Eerste echte nieuwe kerk voor Silowerk „Stilte. Klokgelui" stond er op de liturgie als punt zes. Het leek of de woorden vloekten, elkaar ophieven. Maar toen ds. R. Cou- vreur gelezen had: „Hoort dan naar de smekingen van uw knecht en uw volk Israël, die zij te dezer plaatse opzenden zullen" (2 Kronieken 6:21), viel er wer kelijk een stilte in die gloednieuwe kerk in het Belgische stadje Aalst. De kristallen klank van de kleine klók verstoorde die stilte niet, maar accentueerde haar juist. Op dat ogenblik werd het de Belgische predikant bijna te machtig. De tranen drongen zich naar voren in zijn ogen. Eindelijk was er een einde gekomen aan zijn „gemeente in de huiskamer." Eindelijk had de protestantse evangelische gemeente van Aalst een eigen bedehuis, de eerste nieuwe kerk die in vijftig jaar ge bouwd en in gebruik genomen was door deze kerkgemeenschap (vroeger Silo-werk) die nauw ver bonden is met de Hervormde Kerk in ons land. En gisteren behoefde mevrouw Cou- vreur voor het eerst haar kamer niet uit te ruimen, behoefde zij voor het eerst niet de stoelen klaar te zetten voor de wekelijkse eredienst, die 38 jaar lang. sinds de gemeente werd ge ïnstitueerd. in de huiskamer van de pastorie werd gehouden. Want gisteren werd in de kerk. die zaterdag aan God gewijd was. de eerste eredienst gehou den en dank zij de Belgische televisie kon heel België een blik werpen in deze kerk met zijn helderwit gekeimde wan den. het centrale kruis, met rechts de avondmaaltafel en links de kansel. Heel België kon zien hoe een protestantse ge meente lofliederen zingt. Het was druk in Aalst. Kraampjes vulden de straten. Overal hingen raam biljetten met de woorden ..Braderij". Er werd evenwel niets gebraden, het was wat wij een braderie noemen. Iedere winkel had van het trottoir een toon bank gemaakt en de prijzen drastisch verlaagd. Het leek er even op alsof dit (Van onze kerkredactte) (Advertentie) stadsfeest de aandacht van de Belgen zo vervulde, dat zij nauwelijks tijd zou den hebben om er ook even aan te den ken dat „die protestanten" ook feest vierden. Ridderorde De dienst echter bewees dat er ook in België Iets aan het veranderen Is. De burgemeester van Aalst was aanwe zig om de „Inwijdingsplechtigheid" bij te wonen en de grote verrassing van de dag was dat koning Boudewljn ds. R. Couvreur, die als geen ander gewerkt heeft om de bouw van de kerk mogelijk te maken, benoemd had tot ridder in de orde van Leopold II. De voorzitter van de synode, de be kende Belgische predikant Ed. Pichal las de wijdingsakte: wij zijn hier sa mengekomen om dit bedehuis in te wij den. wij ambtsdragers, afgevaardigden lidmaten van Aalst en vrienden van het Silo-werk. Wij verklaren voor God en de mensen dat dit gebouw bestemd is vanaf deze ure voor de evangelische eredienst ter verheerlijking van de al machtige God, ter uitbreiding van Zijn koninkrijk, tot heil der zielen. Wij wij den dit bedehuis de driemaal heilige God in de naam van Jezus Christus." Later in de dienst zei ds. Pichal dat in de prediking in deze nieuwe kerk, en in geheel België, de nadruk moet lig gen in de eerste plaats op het Woord des Heren. Dat is het vertrekpunt en eindpunt. Het evangelie is primair, en niet de traditie. Het tweede centrale gegeven is de opstanding Geadopteerd De kerk. met zijn prachtige lage, ge schuurde banken met brede zitting was stoelen aangesleept; overvol. Er gemeenteleden hadden hun plaats afge staan aan de gasten en volgden del dienst vla luidsprekers in een beneden vertrek, maar toch stonden er nog tien-1 tallen, die geen zitplaats meer von den. Groot was de belangstelling ook uit Nederland. Ons land heeft aan de bouw van deze kerk bijgedragen. Een bedrag van 40.000 gulden was toege zegd en dit geld Is ook bijeengebracht. Bovendien heeft de hervormde gemeen te van Veenendaal Aalst geadopteerd en gezorgd voor het avondmaalsgerei. De predikanten ds. K. van de Pol en ds. W. Goedhart waren dan ook ln de dienst aanwezig. Van Nederlandse zijde werd nog het woord gevoerd door ds O. V. Henkei die sprak namens de hervormde synode, de particuliere synode van Noordbrabant en Limburg en de Silostichting Neder land. Hij feliciteerde de Belgen met de „mooie, echte, moderne kerk" en ver klaarde dat het buitenland en vooral Nederland zich verbonden weet met de kleine gemeenschap. Nederland heeft immers vanuit België indertijd de refor matorische boodschap ontvangen. Het is onze plicht der dankbaarheid om de kleine schare in het zuiden de hand toe te steken. Hij riep de kleine gemeen te van Aalst in het bijzonder op om te beseffen dat er een grote groep van christenen is met wie zij gemeenschap hebben. Ook mejuffrouw dr. W. Timmermans sprak de aanwezigen toe als vrouwelijk lid van het Silobestuur en als voorzit ster van de Hervormde Vrouwendienst. Zij sprak haar vreugde in het bijzonder uit over de nevenruimten, die bij de kerk zijn gebouwd en waar alle activi teiten van de gemeente kunnen plaats vinden. Dat is de huiskamer van de ge meente zei ze en ze hoopte dat de vrouwen van de gemeente daar echt sfeer zullen scheppen. Namens de Duitse kerk van het Rijn land sprak nog ds. H. Ollesch. De Duit sers hebben een kwart van de bouwsom (anderhalve ton bijna) bijeen gebracht. Er is de laatste Jaren een nieuw con tact ontstaan tussen de predikanten van België en van het Rijnland. Twee maal is men reeds bijeen geweest voor een gesprek en deze week komt men opnieuw bijeen. Hij hoopte dat er nu spoedig ook contact van gemeenten zou komen at men elkaar in de toekomst niet zal los laten. Hij nodigde in ieder geval de aanwezige Belgische gelovigen uit om maar vast te komen naar de Duitse kerkedag, die volgende zomer in Dortmund wordt gehouden. Rumoer bij begrafenis Therese Neumann (Van onze correspondent In Bonn) By de begrafenis van Therese Neu mann, dc „gestigmatiseerde van Konners- reuth". die vorige week dinsdag op 64- jarige leeftijd is overleden, hebben zich zaterdag relletjes voorgedaan. De politie moest van de gummistok gebruik maken om de orde te herstellen onder de minstens 5000 mensen die de teraardebs tel ling bijwoonden en om voor enkele hoge dignitarissen de weg vrij te maken. Onder hen bevond zich de minis ter van landbouw van de deel- en vrij staat Beieren, dr. Alois Hundhammer. De duizenden belangstellenden trokken in de ochtenduren voorbij aan Therese Neumanns woning. Door het geopende raam konden zij een blik ln de voorkamer werpen, waar de stoffelijke resten van de overledene stonden opgebaard. Het kleine kerkje in Konnersreuth kon lang niet alle aanwezigen bevatten. Ongeveer 3000 mensen moeeten buiten in de regen blijven staan. (Van een onzer verslaggeefsters) „Wij hebben problemen met de kleuters, maar de kleuters geen problemen met ons?" Met deze woorden begon dr. J. W. van Hulst uit Amsterdam zijn refe raat over „De kleuter en zijn pro blemen", op de vijfde algemene vergadering van de Vereniging van Leidsters bij het Christelijk Kleuteronderwijs. „De taak van het opvoeden is moeilijk, maar de vragen van de kleuter zijn in wezen vaak het hardop uitspre ken van onze problemen, en al leen een religieuze houding kan In Konnersreuth, dat vlak aan de Duits- ons de oplossing van die proble- 1,1 men en een juiste benadering klooster worden gebouwd dat aan de JT1T.. t nagedachten ii van Thar... Neumann „ij daartoe geven. W,J moeten het 20 worden gewijd. goed mogelijk proberen te doen -| maakte een inspectietocht door de kerk. nPWPI k PI' vi Tint .hetgeen regelmatig gebeurt nadat •Ov »T CtJVL- J. y 111UI s avoncjs de deuren gesloten zün. Enige - maanden geleden is namelijk ook een tzsrzio fkl InZiC aantal explosieven in de Sint Pieter ont- LVVCl" IJttlV. ICo dekt die geringe beschadigingen hebben 1 v aangericht aan enkele beeldengroepen. In de beroemde Sint Pieterkerk Dc arbeider pakte het bruine pakje op vnn Rome ziin Hit weekeinde cn ,lcP cr mec naar Tijdens het \an Kome zyn dit weeKeinae vervoer m^rkte hij dat er kIelne rook_ twee tijdbommen ontdekt, die wolkjes uit het papier kwamen, waarop brandend materiaal bevatten j hij van «hrtk he. ut™ .al- Volgens functionarissen van netl kclc occnbnkkcn later sprongen de vlam- Vaticaan zouden z(j bedoeld zijn men naar buiten. i I De gendarmes van het Vaticaan wer- om het voorbereidende werk van den ogenbiikkelijk gealarmeerd. Zij het komende concilie teniet te openden het pak cn vonden er enkele - - 1 ■- gebroken flesje In dezelfde geest sprak de voor zitster van de vereniging mej. A. Tak in haar openingswoord, waarin zij onder meer als devies noemde: „in dienst van onze Heer kunnen wij ons werk niet goed genoeg doen." Op de algemene vergadering die terdag in Utrecht gehouden werd. waren onder meer aanwezig dr. H. W. Ttlanus. fractievoorzitter voor dc c.h.u. in de Tweede Kamer, en mej. Spits, namens de staatssecretaris van onderwijs, kun sten en wetenschappen. Er was een uit gebreide tentoonstelling ingericht var materiaal en meubilair voor het kleu teronderwijs. ..De kleuterleidster kan nu een goed overzicht krijgen van wat er „aan de markt" is Zij geeft bij de aanschaf van deze leermiddelen geld uit wat niet van haar zelf is. en dat moet ver antwoord besteed worden", aldus mej. A. M. Clemens, inspectrice van het kleuteronderwijs, bij de opening van de tentoonstelling. Dr. Van Hulst meende in ziin refe raat dat vier punten speciaal onder ogen moeten worden gezien als men de pro blemen van de kleuter wil behandelen en verstaan. Er is een spanning te c stateren tussen de opvatting van kleuter en de opvatting van een volw senc wat betreft de vraagstukken o' dc tijd. de ruimte, de dood, en God. Het belangrijkste is. aldus dr. Van Hulst, dat wij door de ogen van de kleuter de wereld en daarmee ook deze proble men benaderen. Een kind moet niet geïsoleerd worden van de minder prettige dingen, zoals voorbeeld de dood. Hierdoor kan op bepaald moment een psychisch trauma ontstaan, en dat is dan louter en alleen de schuld van de ouders of opvoeders, aldus dr. Van Hulst. Ook het grote probleem van de ver keersongevallen van kinderen tusse leeftijd van vier tot zes werd door dr. Van Hulst belicht. Ook hier moet het kind vanuit het religieuze standpunt op gevoed worden. Dat het alleen- door God bewaard kan worden. Ten aanzien de benadering van al deze problemen geldt nog steeds het bijbelwoord kind In plaats van ..Ki al* wil" alrtu* besloot Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Heerenwaarden: G. Olde- man. te Nieuwgnhoorn (Z.H.); te Olde- broek: J. J. Poot. te De Bilt: te Krimpen a d. Lék: C: Van Bart. te Tér Aa; te Bergambacht: W. Vroegindewey. te Blei wijk: te Nijehaske-Haskerdijken: J J> kema. te Holwierde; te Haren (Gr.): T. Offringa. te Katwijk aan Zee. Aangenomen naar Heinkenszand (Zee land): H. Kwakkelstein, vic. te Rotter dam-Vreewijk. Bedankt voor Hoogeveen (vac. dr. A. d. End): B. Eysenga te Barneveld. Benoemd tot predikant van het diako- nessenhuis te Naarden: H. C. Valeton, doopsgezind pred. te Baarn-Soest. GEREF. KERKEN Beroepen te Alphen a. d. Rijn (vac. G. Mulder»: G. A. Westerveld, te Dussen (N.B.); te Aalten (vac. R. Siertsema»: H. B. Weijland, te De Lier; te 't Harde: P. S. Veldhuizen, te Wormer; te Helpman (Gr.) (2e pred.pl. t: H. A. Alting, te Uit- huizermeden; te Eindhoven (7e pred plaats»: L. Zwanenburg, te Groningen Oost. Aangenomen naar Krabbendam: A. C. J. v. d. Horst. kand. te Alkmaar. Benoemd tot hulpprediker te Amster dam-Noord: J. Dijk te Tuindorp-Oost- zaan; tot hulpprediker te 's-Gravenhage- Zuid: I. Groenenberg. laatstelijk pred. te Nieuweroord, die deze benoeming ook worden als wij'' eopci doen. Paus Johannes, die zich ^t^ur' Na een haastige speur-! Van Hulst zijn referaat, bijzonder geschokt toonde door tocht vond men het tweede pakje, dat Tijdens de vergadering werd afscheid het nieuws, is gisteren «elf naar hrtf vertw^nM^e» h^lgn^hu.- Jeroen» door h« br.tuur.lid de kerk gegaan om er op de gra- mentie concilie was opgetrokken In dit ven van Petrus en enkele pausen pak /at een slaghoedje en een tijdappa- raat, maar geen zoutzuur Na de ont- te bidden. dekking zijn de veiligheidsmaatregelen. In de Sint Pieter wordt sinds vier die al scherp waren, nog eens uitge- maanden hard gewerkt aan het breid Het extra grote aantal bezoekers plaatsen van zetels voor de afge- dat gisteren vaardigden van het concilie. Er worden enorme vei hogingen aange bracht en als het plan van de aan- jï^era blj de ingang van dc kerk depone- slagers gelukt zou zijn en er brand rcn Gisteren kon geen bevestiging wor- zou zijn uitgebroken had de schade den gegeven van het gerucht dat het ruim f200.000 bedragen. i Vaticaan overweegt de basiliek De eerste ontdekking werd zaterdag- j ten Dutmor-Piek. die wordt opge volgd door mejuffrouw J. Bakker te Arnhem Verder kon de voorzitster te vreden constateren, dat 1961 in vele op zichten een gunstig jaar voor de vere niging cn hc' kleuteronderwijs was ge weest. Er blijft nog veel tc wensen over. zoals vergroting van het bouwvo lume. en de mogelijkheid van kleinere klassen, maar er is hoop dat deze wen sen ook nog eens vervuld zullen worden. ..Over het algemeen is er na 1956 een grote verbetering over de gehele linie te ontdekken, maar we zijn er nog nic'.. We zullen blijven ijveren voor aandacht van de regering voor onze zaak, aldus de voorzitster. Bid voor wie u vervolgen, opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader", zegt Jezus Christus in Zijn Bergrede. Zijn woor den kunnen misverstand, wekken. Het lijkt als of Hij zegtdat wij pas een kind van God kunnen worden als wij hidden voor hen die ons vervolgen. Maar wij worden immers niet vervolgd. Iedereen vindt het best. dat wij een christen zijn. Toch gaat het er hier niet om hoe wij een kind van God worden. Dat kan alleen door wedergeboorte en door de werking van de Heilige Geest. Daarvoor is een scheppingsdaad Gods nodig. Hier gaat het om de vraag of wij op de Vader lijken. Om de vraag of het in geestelijke zin ook geldt, dat de appel niet ver van de boom valt, van de boom des levens in dit geval. Het bidden voor de vervolgden, het liefhebben van de vijan den is het kenmerkende in de liefde van God de Vader en God de Zoon. „Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen", bad Christus aan het kruis. Daar gaf Hij ons het grote voorbeeld. Christus eist niet iets van ons, dat Hij Zelf niet doet. Het tegendeel is waar. Hij vraagt alleen maar van ons, dat wij lijken op de Vader. In de nieuwe schepping, de wedergeboorte, heeft God Zijn stempel op ons gedruktDat stempel, dat beeld Gods, moet zichtbaar worden. Mr. Kist over oecumene: De nieuwe protestantse kerk van Aalst is een modem gebouio. Door de vele kleine, dan de bui tenkant wat fel gekleurde ramen valt getemperd licht in de kerk ruimte die een trapezèvormig grondvlak heeft en achter wij der is dan voor. De kerkzaal biedt ruimte aan ongeveer hon derd mensen. De achterwand kan evenwel weggeklapt worden waardoor een extra ruimte met stoelen aan de kerkzaal kan worden toegevoegd. Onder de kerkzaal zijn nog zalen voor andere gemeentelijke activitei ten. Het gebouw is een ontwerp van de jonge protestantse archi tect A. van Impse. (Van een medewerker) Mr. A. W. Kist uit Oegstgeest heeft zaterdagmiddag op de twee daagse conferentie van de Ge meentecommissie van de Oecu menische Raad van Kerken in het Oolgaardthuis in Arnhem in een vragenuurtje dat op zijn in leiding volgde, een aantal harte- wensen uitgesproken die de basis legden voor een langdurig ge sprek in de wandelgangen en in de eetzaal. Een volstrekt oecumenische opvoe ding, een geheel nieuwe (oecumeni sche) catechisatie voor volwassenen en een her-kenning van de Bijbel, waren de belangrijkste wensen. Volgens mr. Kist komt het in deze tijd erop aan, dat wij „opnieuw moeten leren ver staan wie Jezus Christus is". Er moet van jongsaf een ander soort gymnas tiek van de ziel worden geleerd, zei hij, opdat de mensen later in staat zijn een voorstellingsvermogen te krijgen dat de werkelijkheid Gods voor zichtbaar maakt. Op deze conferentie sprak mr. Kist over het thema „Wat is de oecumeni sche beweging eigenlijk?" Hij sprak in een beeldrijke, zeer beweeglijke taal over een onderwerp dat hijzelf als een vragen-naar-de bekende weg karakteriseerde. Een bekende weg, maar zo bekend dat elk jaartal uit de geschiedenis vein de oecumenische beweging, iedereen die zich ermee bezig houdt in een lawine van ver bazing brengt; Mr. Kist probeerde zijn gehoor de weg te wijzen naar de ver bazing: „Wie ziet niet de kracht van de oecumenische beweging, de omvang van de beweging?" riep hij uit. Wat een betekenis dat de oecumenische beweging geonteuropeaniseerd is! Hü voerde ter adstructie aan: de toetre ding van de Russisch-orthodoxe kerk. Daarin zag mr. Kist „een soort Hiro shima van heil". Hü vergeleek de be weging in historisch perspectief ai< een geweldig grote optocht van volke ren door de woestijn. U bent de be weging, zei hij en hü wees op de con gressisten. „Het gevaar is dat men al tijd denkt aan conferenties, aan be- huyze te Amsterdam-West te Amsterdam-Oost. Bedankt voor Oud-Beijerland: R. Slof- stra, 'te Harderwijk. JUBILEA Ds. J. v. d. Heuvel, predikant der her vormde gemeente te Ede. hoopt op 3 oktober aanstaande het feit te herdenken dat hij 25 jaar geleden bevestigd werd in het ambt van dienaar des Woords. Advertentie sprekingen, aan eindeloze agenda's als de Oecumenische Beweging ter spra ke komt." Kwistig Wat de inleider hier in een uur- lang betoog te berde bracht, kwam door de veelheid van beelden voor een aantal deelnemers wellicht aan de grens van irritatie. Maar dat wa ren misschien degenen die zich niet bekommeren om de verstaanbaar heid van het Woord, om het bijbels taalgebruik in deze tijd. Mr. Kist bleek een catecheet van deze tijd te zijn, kwistig met uitdagende uitspra ken, zeer kritisch, bijna rebels jegens de profilering van de kerkmens van vandaag. Aan het eind van zijn in leiding s];rong spontaan een apolo- I geet voor hem in het geweer om te laten weten dat mr. Kist „taal van vandaag" sprak. Een voorbeeld van zijn kritische be nadering der zaken: Zoals wü leven in onze kerken is toch onhoudbaar? En was de kerk aan het eind van de vorige eeuw nog wel kerlj? In zijn de slapende kerk hekelend betoog zei hy dat de oecumenische beweging „een daad voor de wereld" is („Als wü in onze kerken zo diep verscheurd zijn is de tijd van diepe boete toch wel nabij"). Het gaat niet erom de oecumenische beweging te willen hebben om de oecumenische beweging, zei hij. Het gaat om de op- rechte wens naar eenheid en wanneer de aandacht werkelijk is gericht op I Jezus Christus, is er ook ware een heid, aldus mr. Kist. De verschillen die ons scheiden achtte hy van secun dair belang. Ds A. P. van der Haas uit Den Haag, die de conferentie opende, zei ook dat wij niet moeten zoeken naar wat ons scheidt, maar naar\vat ons bindt, als voorwaarde om de eenheid te bereiken. Bedoeld on van de aanvang af de gedachte te bepa len was deze synopsis: De oecumenische het bij een strijd van de een tegen de der. Hy meende dok dat het voor i mensen van deze tijd, gaat om het Nieu we Verbond en om een gemeenschappe- lyke beleving van het Evangelie met God 1 Dr. J. A. Hebly uit Enschede, die zater dagavond sprak, zei dat wij in eigen land nog geen gezamenhjk zoeken kennen naar de oplossing van de oecumenische problematiek. Hij was van oordeel, dat de Oecumenische Raad de conferentie werd bezocht door talrijke leden van plaatselyke oecumenische Raden veel meer plaatselijk zou moeten werken dan omstandig te praten over de problema tiek. Het allerbeste vond dr. Hebly dat alle praters lid zouden worden van de kerkeraden. Hij meende dat er te weinig j te merken is van de oecumenische acti viteiten. Meer nog dan een zaak van mor gen vond hij de apostolische eenheid een aangelegenheid voor deze generatie. Over het gesprek RomeReformatie zei hij het onnuttig te vinden, ons bezig te houden met algemene vriendelijkheden. Nodigt vond hij dat men de weg naar weder zijds begrip zal vinden. De Utrechtse pre dikant ds W. Knoppers, die sprak overj „De kerken en hun oecumenische stap-! pen", duidde op een lacune in de houding, van de kerken: er is nog altijd geen leer stuk dat op de wereld betrokken is. Hij vond de verhouding van de Kerk en de wereld een nog niet duidelüke zaak. Ds Knopers vond het vooral nodig dat de kerken plaatselijk oog hebben voor de jeugd. Sprekend over de nozems plakte hü onder meer de stelling aan, dat deie jon gelui op de hoek van de straat staan te wachten „tot hun de verantwoordelyk- held wordt gegeven". Een jeugd die zoekt naar ruimte en naar menselük con tact heeft ontmoetingspunten nodig. Daar om wordt het tüd ervoor dat interker kelijke stichtingen voor jeugdwerk op grote schaal omzien naar de jongeren. Vraag: Hoeveel bedraagt de huur- compensatie per maand als men werkt m een gemeenteklasse II. Eni ge tijd geleden is dit uitvoerig in uw blad vermeld, maar deze krant kan ik niet meer vinden. door een kennis die in het bezit dat de kleu- doorgelopen. De lichtgrijze Als lezeres: Wanneer men imaakt. is het miss<" wel praktisch te weten, dat ala men de fles afsluit met een beetje slaolie, geen last heeft van een prop. Antwoord: De door ons onlangs be- ondergrond is op verscheidene plaat- tdraagt sen roze gekleurd door vermenging de bessensap gebruikt, giet bei] ÏV4 pet." Nederland werxenae 23 jaar en ouder en jongere kostwin ners met mbegrip van gehuwde werk- nneemsters die kostwinsters zijn. De compensatie bedraagt 1 Vi pet. van het in geld genoten loon met een mini mum van 2.25 per weck of 9,75 per maand in alle gemeenteklassen. Alles bij volledige dienstbetrekking ------- ders :j jaar goed gemest zijn, waardoor de Brieven, die niet voorzien zijn van naam en adres, kunnen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. evenredigheid. Antwoord: Het spijt ons, dat u niet heeft opgegeven, waarvan uw vloer kleed gemaakt is. Probeer het eens met een lapje met alcohol. U moet het lapje heel weinig nat maken en van de buitenkant van de vlek al dep pende naar de binnenkant werken, vooral niet wrijven. U moet voor kleur bewerken. Probeer onopvallend plekje of het struiken flinke lange uitlopers hebben gekregen. Komen aan deze nieuwe uit- eigenaar 1 lopers nu het volgende jaar bes: Of moeten deze uitlogt gesnoeid? 2So ja, geschieden? derhou< Sin klein tuindersbedrijf wil be ginnen in een plaats waar geen tuin- weefsel tegen behandeling der is en ook geen groenteboer woont, bestand heeft men dan nog diploma's nodig? HM Antwoord: Voor het beginnen van een groentekwekerij is het diploma van dc lagere tuinbouwschool vereist. Ver volgens moet J Ie km- ----- aofffüSst nog een cursus bedrijfs- boekhouding heeft gevolgd. verkrijgt de grond ook eigenaar alles wat er zich onder bevindt,- worden in- maar de wet maakt hierop een uitzon- dit het best dering voor bepaalde mineralen zoals steenkool, anthraciet, aardolie cd. Voor de winning daarvan wordt con- Antwoord: Op deze flinke scheuten cessie verleend, krijgt u het volgende jaar flinke tros- Vraag: Wat is de betekenis van de sen. Dit gebeurt ook wel op de korte voornamen Thomas en Dana en wat is kleur scheutjes, maar die zijn te klein. Aan de roepnaam? eerst deze scheuten doet u niets. Hoogstens Antwoord: Thomas betekent twee- knipt u er de onrijpe toppunten uit. lingbroeder. Als roepnaam kan men Wel moet u als de struiken te dicht Tom gebruiken. Wat Dana betreft, ver zitten. uitdunnen, waarbij u er de keert men in onzekerheid of dit de zwakste uitknipt. De maand augustus vrouwelijke vorm is van de bijbelse was hiervoor de beste tijd. naam Dan (richter) of niet. Als roep- Vraag: Hoe diep gaat het eigen- naam zou men Daan kunnen gebrui- domsrecht van een landeigenaar in ken. evenals men dit bü Daniël doet 'gheid van bo- Vraag: Hoe kan men een grote vlek w.e -- demschatten. Is er een bepaalde wet uit een wollen vloerkleed verwijderen, of de panden goed onderhouden zijn volgens welke deze bodemschatten toe- die veroorzaakt is door het stuk trap- behoren aan de staat der Nederlan- pen van een tube met haarcrème?, den? Zo dit niet het geval is, kan dan Antwoord: In de eerste plaats moet iedere landeigenaar zoals in de omge- men de crème zo veel mogelijk verwij- Komen een paar goed on- huizen van bijna vijftig ja- ren oud, in aanmerking voor huurver- 0 het diploma eerste Antwoord: De ouderdom speelt bij verband met de aanwezigheid tweede knecht behalen. Indien men de huurverhoging geen rol. De vraag vergunning is niet vereist, mits men verhoging mogelijk is of de diploma's maar heeft. J"' Vraag: Onlangs werd ik bezocht Bovendien is de prijs hierbij een belangrijk element. Men Won dus niet zo maar zeggen of huur- "J" niet zonder iets "weet over eventuele ge breken en de huurprijs. Slochteren i vinden de gasbel aanboren ploitatie brengen? Antwoord: In het algemeen de net droogschuim. i met scherp wel verdwij- het kleed bewerkt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2