Verkoud
heid
DE DOKTER aan 'f woord
'ASPRO'
Bisschop Pike ziet in
eigen kerk scheuring
Een ivoord voor vandaag
Nw.-Guinea donderdag al
in V.N.-Assemblée
De protestant meer apostel
dan de rooms-katholiek?
Jeugdcriminaliteit in '60
opnieuw wat toegenomen
PIJN OF GRIEP!
Chefarine ,4
DINSDAG 18 SEPTEMBER
ANDERZIJDS
ROME EN HERENIGING
In het .Jnternationaal Refor
matorisch Bulletin" een uitgave
van het Internationaal Reforma
torisch Verbond gaat de Engelse
predikant dr. Philip E. Hughes
in op de vraag of een hereni
ging met de Rooms Katholieke
Kerk mogelijk zou zijn. Na de
verschillen uiteen gezet te heb
ben schrijft hij: dat het naïef zo
niet onoprecht is stilzwijgend
voorbij te gaan aan de ver
schrikkelijke vervolgingen, mar
telingen en het verbranden ran
en de massa-moorden op protes
tanten zowel voor als na (het
concilie van) Trente. De schrij
ver vervolgt:
TTETZELFDE moet gezegd wor-
11 den van dc zware veroordelin
gen die in de t.jd van het Concilie
van Trente zijn uitgesproken en
die. gez:en het feit da' Trente door
Rome ala een van de algemene
concilies wordt geaccepteerd nu
niet minder van kracht zijn dan in
de 16de eeuw. Is er in onze hui
dige situatie enig uitzicht dat deze
..veroordelingen"die betrekking
hebben op de centrale leerstellin-
3en van de reformatie zullen wor-
en ingetrokken of zelfs gewijzigd?
Het schijnt dat het antwoord be
paald negatief moet zijn. Prof. Je-
din (..Meest gezaghebbende mo
derne historicus op het gebied van
het Concilie van Trente"» spreekt
van een „onoverbrugbare kloof'
tusaen rooms-katholieken en pro
testanten. ..ut hun kijk op concili
ën kerk" en weigert revisie van
Trente te zien als een ..mogelijke
weg tot toenadering en hereni
ging."
Daarna gaat dr. Hughes in op een
„verlokkende stem", die grote
openheid toont ten opzichte van
de protestanten:
EEN andere gezaghebbende stem
is die van prof. Küng van de
Umversite.t van Tübinger.. De op
rechte welwillendheid die in zijn
boek The Council and Reunion
(Shee-i Ward. 307 po. lis 6d.»
tot uiting komt, is natuurlijk zeer
welkom; maar de protestanten mo
gen door de verlokkende toon
waarop hij spreekt niet gebracht
worden in een toestand waarin zij
niet meer tot onderscheiden -n
staat zijn. Dr. Küng stelt dat als
resultaat van de aankondiging door
de paus van een Vaticaans conci
lie die hoop voor hereniging snel
is toegenomen. Hij legt er de na
druk op dat de herenig.ng van de
«fgescheiden kerken noodzakelijk
verbonden is met een vernieuwing
binnen de Rooms Katholieke Kerk.
die de weg voor het herstel van de
eenheid zal banen. Hij beweert dat
zijn kerk, ofschoon zij de reforma
tie verwierp, niet tegen hervor
ming was. en dat ,,het concilie
van Trente een universele uitdnik-
king werd van de hervorming van
de kerk zelf van binnen uit".
Zulks een bewering wijst er slechts
op (hoe anders zij ook mag zijn
bedoeld), dat protestantse en pau
selijke opvattingen over hervor
ming radicaal van elkaar verschil
len Niettemin roept prof. Küng
zijn kerk op tot zelf-kntiek. door
te erkennen, dat zij in de mate
waarin het protest van de refor
matie gerechtvaardigd is geweest,
haar eigen huis op orde moet bren
gen, zodat de oorzaak voor het
protest wordt weggenomen.
Indien nu deze zelf-kritiek en
vernieuwing maar in overeenstem
ming waren met de centrale, leer
stellige zelfkritiek die in de tijd
van de reformatie geoefend is. zou
er inderdaad een sterke hoop op
werkelijke christelijke hereniging
kunnen zijn. Of, zoals dr. Küng het
zegt: „Indien rooms-katholieken
komen tot een rooms-katholioke
hervorming en protestanten tot
een protestantse hervorming, bei
de overeenkomstig het evangelie,
dan behoefde hereniging, omdat
het evangelie van Christus één is.
niet een utopistische droom te
zijn". Maar het probleem is juist
dit; tenzij de twec-zijdige hervor
ming waarvoor hij pleit resulteert
in een waarachtig samengaan in
geloof en leer in het centrum (aan
de omtrek zal er altijd ruimte
voor verschillen zijn» tenzij, om
het meer concreet uit te drukken,
of de veroordelingen van Trente
door het rooms-katholicisme her
roepen worden, of het protest van
de reformatie door de protestan-
herroepen.
samenkome
kloof zal onoverbrugbaar
ven. Dit is een geval van of-of. Het
kan niet zijn en-en. Indien de leer
van de reformatoren in de 16e
eeuw juist was. is zij nog juist.
Ir.d.en Rome in de 16e eeuw ernstig
dwaalde, dwaalt het nu nog ernsti
ger en in werkelijkheid nog
meer. aangezien het door de vast
stelling van de dogmata van Ma
ria's onbevlekte ontvangenis en
hemelvaart en het dogma van de
pauselijke onfeilbaarheid in pro
testantse ogen haar dwalingen nog
heeft vermeerderd.
TT ET moderne protestantisme (laat
ons dit eerlijk zeggen) heeft
dringend behoefte aan hervorming.
Het heef: nauwelijks zulk een ge
stalte dat het het respect van de
Rooms Katholieke Kerk kan af
dwingen. Niet alleen is het op
een ergerlijke wijze verdeeld. Het
is ook in leerstellig opzicht vaag.
in zoverre het in zijn rijen velen
insluit die vijanden zijn van het
krachtige theologische protestan
tisme van de 16e eeuw; velen die
de kardinale artikelen van het oor
spronkelijk christelijk geloof ont
kennen: en zelfs sommigen die de
Godheid van onze Heer en Heiland
verwerpen. Terwijl het zelf in be-
iangr.jke mate is losgeraakt van
het anker van de gereformeerde
belijdenis. ;s het evenzeer moge
lijk dat het de door Rome uitge
stoken hand grijpt als dat het ge
hoor zal geven aan de roep om
terugkeer tot zijn schriftuurlijke
basis. Des te noodzakelijker is de
hernieuwde bevestiging van dat
protestantisme dat onvervalst en
bijbels is. volledig trouw aan de
belijdenis en het evangelie, en
daardoor in staat om als één ge
heel tot Rome te spreken.
Het is in het bijzonder op het
gebied van het .dogma. dat de on
overbrugbaarheid van de kloof tus
sen Rome en de reformatie blijkt.
Ondanks al zijn irenische erken
ning van de noodzaak van her
nieuwing voor zijn kerk. brengt
prof. Küng met kracht naar voren
dat rooms-katholieken niet kunnen
spreken van enige deformatie in
het dogma in de kerk. aangezien
dogmatische definities op onfeilba
re wijze uitdrukking geven aan de
waarheid en .n die zin onverander
lijk zijn. Dit zo zijnde, is 'de. ver
zekering dat zij niet uitputtend
voor de waarheid zijn niet van we
zenlijke betekenis. Indien Rome
trouw moe: bijven aan zichzelf,
zal en kan het geen afstand doen
van haar veroordelende u.tspra-
ken. van het pausdom en de ma-
riologie. Het ziet hereniging dan
ook als een éénrichtingsverkeer en
spreekt tot de protestanten in de
zin van een naar huis terugkeren.
Het is ongetwijfeld met de beste
bedoelingen dat de heilige vader
zijn gescheiden broeders uitnodigt
terug te keren tot de heilige moe
der Maar wij, die niet minder
verlangen naar de eenheid van
het Lichaam van Christus, moeten
eisen, dat onze tegenstelling wordt
onderworpen aan het oordeel van
het Woord van God. in liefde en
openheid, ons daarbii realiserend
dat. tenzij wij verenigd zijn in de
waarheid, wij in het geheel niet
verenigd zijn. en dat trouw aan
de waarheid scheiding van dwa
ling moet insluiten.
Bepaalde hervormingen, die prof.
Küng wenst ingevoerd te zien in de
Rooms Katholieke Kerk. zoals
systematisch bijbellezen, een gro
tere plaats voor de prediking in de
landstaal, godsdienstoefeningen die
werkelijk van en voor de gemeen
te zijn, gedeeltelijke afschaffing
van de eis van het celibaat voor
de geestelijkheid en de afschaffing
van dc Index zouden natuurlijk
hartelijk verwelkomd worden door
de protestanten die deze weldaden
reeds lang hebben genoten.
Maar er is geen aanwijzing om
enige fundamentele verandering
te veronderstellen in de houding
van het officiële rooms-katholicis
me, of dat hereniging als in het
Vaticaan bedoeld, iets anders be
oogt dan de terugkeer van de pro
testanten van de ketterij tot de
Roomse kudde, berusting in de op
perheerschappij van dc paus als
Petrus' opvolger en Christus' vica
ris én instemming met die leerstel
lingen en praktijken waarvan tij
dens de reformatie is aangetoond
dat zij in strijd waren met de
Schrift en onverenigbaar met
Christus' evangelie Wij moeten
vriendschap en openheid aanmoe
digen en ernstig bidden voor eon
grote hernieuwings-beweging. ge
wekt door God de Heilige Geest in
de troebele wateren van de tegen
woordige kerkelijke situatie.
De bekende bisschop James Al-|Ben aan d« bisschop toestemming. St.
n., j r» f Mark's Church te verlaten en een
bert Pike van de Protestants Epis- nieuwe gemeente te stichten met
copale Kerk in Californië, staat j West aan het hoofd. Toen de bisschop
j .li. dit weigerde besloten meer dan 100 le-
bekend als een bekwaam theoloog. den zlCh af té scheiden van de Pro
die zijn twijfel over leerstellingen testant Episcopal Church. Zij insti-
als de maagdelijke geboorte en de nepen^c^al^hun hSSSTa leraar'
drieënheid niet verbergt. Het is nu Na verklaard te hebben het niet meer
ongeveer anderhalf jaar geleden
dat naar aanleiding hiervan een
groep predikanten uit Georgië hem
voor „The House of Bishops" ver
oordeeld wilden zien wegens ket
terij. Dit is niet gelukt, maar nu
staat „ketter" Pike zelf voor het
probleem van een scheuring in
zijn eigen parochie, schrijft het
weekblad „Time".
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen door de generale synode als
predikant voor buitengewone werkzaam
heden (studiewerk ten behoeve van de
Wereldbond van Bijbelgenootschappen»;
G H. Wolfensberger te Den Hoorn
(Texel».
Aangenomen naar s-Gravenzande
(Evangelische Unie): G. Verschragen te J
Blijham (Gr."».
Beroepbaarstelling: W. H. Schuurman
Stekhoven, vicaris. Adres: van Haren-1
straat 6. Wolvega.
Pike kreeg vooral internationale be
kendheid toen hij samen met de pres
byteriaan Blake het voorstel lanceerde
om te komen tot een fusie van de
vier grootste protestantse kerken van
de V.S. Het zou een fusie over confes
sionele grenzen moeten zijn. namelijk
van methodisten, anglicanen, presby-
terianen cn de leden van de „United de
Church of Christ", vroeger congrega-1 de
West de benoeming i
De grootste grief 1
gemeente
Bishops" bisschop Pike
GEREF. KERKEN
Beroepen te Arnemuiden tweede
maal)G. S. Oegema te Smilde. die dit j
West en zijn beroep ook
House
In de wereld bouwen mensen muren om sterker te zijn. Er
liep eens een muur door Engeland, er liep een muur langs dl
grens van China, er loopt een muur door Berlijn. Maar ooi
in ons persoonlijk leven bouwen wij muren om ons hart, oi
onszelf te beveiligen tegen invloeden van buiten. Daar li
een groot geestelijk gevaar. Liefde bouwt geen muren, ma
ontsluit het hart. God bouwde geen muren in Zijn hemeI
maar Zijn liefde ontsloot Zijn hart, niet alleen voor de mensr
die leefden naar Zijn wil, maar voor Zijn vijanden, want Gi
had Zijn vijanden lief.
We mogen de boze niet weerstaande boze mens. We mogi
zegt Christus, als het ware geen muur bouwen om hem buit
te sluiten. We moeten hem lief hebben, want Christus zej
dat wij net als God onze vijanden moeten lief hebben,
moeten ons hart open stellen ook voor de mens -die
onrecht aandoet. Christus wil dat onrecht niet goedpraten,
maar wil voorkomen dat wij onszelf gaan verwonden door tj
leven uit behoudzucht.
Het thema van de bijbel is dat wie Christus wil volgen zich]
zelf moet verloochenen, ook als het gaat om de ontmoetii
met de boze mens".
vrijheid laat
zijn mening ov
gen. „Pike zc
zich unitariër i
gemeentelid.
Edward W«
aartepunt i
verkondigen van
r sommige leerstellin-
moeten uittreden, en
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Schiedam: J. Brons te
Bunschoten en M W. H. Nieuwenhuyze
te Amsterdam.
verklaarde dat het
gelegd moest worden
op de opvattingen van Pike, maar dat
„The House of Bishops" alle schuld
treft. Daar ontbreekt, aldus West elke
activiteit die in deze situatie nodig is.
Ik geloof dat dit op de Episcopal
O J j -. gj.Jjjjjg
i demoralizerende i
Church
heeft".
Bisschop Plke beschouwt de scheu
ring meer als een gevolg van persoon-
UNIE VAN BAPTISTEN GEMEENTEN
Aangenomen beroep tot predikant
directeur van de Ned. Baptisten Centra
„De Vinkenhof", te Bos en Duin: J.
Broertjes te Utrecht, die bedankte voor
het beroep van Amsterdam-West-Noord.
BOEKENHOEK
Jouwe zal niet
tionalisten. Maar zijn verlangen
eenheid kon scheuring in eigen bisdom
niet voorkomen. De mensen die uit de
kerk getreden zijn. zien het niet als
een scheuring maar als een doleantie.
Het centrum van deze doleantie is
„The Church of the Redeemer" te Pa
lo Alto, waarvan de gemeenteleden al
len vroeger lid waren van de „Epis
copal Church of St. Mark's". Veertien
dagen geleden werden er door deze ge
meenteleden advertenties geplaatst in
vier dagbladen waarin vermeld werd
dat Pike's radicale theologische denk
beelden „onaanvaardbaar" voor hen
waren, en in strijd met de geloofsbe
lijdenis van Nicea en de twaalf artike
len des geloofs. de twee geestelijke
leerstellingen van de Protestant Epis
copal Church. Als „echte espiscopa-
'en" konden ze zich niet verenigen
met het oordeel van de andere bis
schoppen over Pike. Of zijn leer
moest verworpen worden, of hij moest
zijn standpunt wijzigen, was hun eis.
Zolang dit nog niet gebeurd is, noe
men zij zich „orthodoxe anglicanen".
Edwin West
De voornaamste opponent van bis
schop Pike is Edwin West. Deze gees
telijke heeft al meer grote menings
verschillen op het gebied van kerke
lijke kwesties met bisschop Pike ge
had. Als gevolg van deze wrijvingen
besloot West een benoeming te aan
vaarden te Houston. Maar een groep
aanhangers van West weigerden met
zijn vertrek in te stemmen. Ze vroe-
ltjke botsingen dan van een verschil
hi dogma's. Hij sprak dc hoop uit dat
ifgedwaalden spoedig weer naar Een kind verdween, door John Stroud.
terugkeren. „Wat Vertaling Vic Stalling. In Fontein-Boe-
kudde zouden
Advertentie
Voorkom
Rillerig? Onprettig?
Vlug:
West betreft", zei Pike „mijn bezwa- kcrij. Uitgave De Fontein. Utrecht,
ren tegen hem zullen geheel verdwe- Annie en haar kapitein, door Kathryn
nen zijn. als de Episcopal Church hem Hulme. Vertaling B. J. Eenhoorn. In
*-Fontein-Boekerij. Uitgave De Fontein,
Utrecht.
Mara, door Carlo Cassola. Vertaling
Frans Hubers. In Fontein-Boekerij. Uit
gave De Fontein, Utrecht.
Juliana Regina 1962. veertiende deel.
Uitgave Hollandia N.V.. Baarn.
De toneelspelen van William Shakes
peare. in de vertaling van dr. L. A. J.
Burgersdijk. bewerkt door C. Bud-
dingh' Titus Andronicus, Romeo en Ju
lia. Julius Caesar. Hamlet. In serie
Zwarte Beertjes. Uitgave A. W. Bruna
Zoon, Utrecht.
Onder vier ogen. door ds. G. Meynen.
Uitgave J. H. Kok N.V., Kampen.
Enkele belangrijke besluiten van de
Generale Synoden van de Gereformeer
de Kerken in Nederland, gehouden te
Utrecht 1959-60 en te Apeldoorn 1961-62.
Uitgave J. H. Kok N.V., Kampen.
Geschiedkundige aantekeningen ten
dienste van de studie in het staats
recht. door mr. A. A. B. van Geelen.
Tweede druk. Uitgave N.V. JE. E. Klu-
wer. Deventer.
Manta, diepzeeduiken met speer en
camera in de Rode Zee, door Hans Hass.
Vertaling mr. Louis de Bourbon. Geïl
lustreerd. Vierde druk. Uitgave Hol
landia N.V., Baarn.
Pappa's vrouw, door Thyra Ferré
Björn. Vertaling Diet Kramer. Vierde
druk. Uitgave Hollandia N.V., Baarn.
De slag om Engeland, door Elleston
Trevor. Vertaling A. R. Wierdsma. Vijf
tiende druk. Uitgave Hollandia N.V.,
Baarn.
Dispereert niet twintig eeuwen his
torie van de Nederlanden, door A. en
H. Algra. Derde deel. Derde uitgebrei
de druk. Uitgave T. Wever, Franeker.
Diamanten zijn gevaarlijk, strijd te
gen de misdaad, door J. H. du Elessis.
Élsevier-pocket. Uitgave Elseviel*, Am
sterdam.
Onderzoek in „Catholic Digest
Grote inspanning bij
kleine groeperingen
Landbouwschool in
Deventer in goud
Zondag 16 september was het 50 jaar
geleden dat prins Hendrik de middelbare
koloniale landbouwschool in Deventer
opende en daarmede een unieke school
in ons land deed starten Het gouden ju
bileum van deze school wordt in de ko
mende week gevierd; om. vrijdag met
een galadiner voor leraren, pers»
leerlingen, reünisten en genodigden
Deventer Schouwburg, die gevolgd word'
door een cabaretavond. Zaterdagmiddag
wordt in de school aan de Brinkgrever-
weg een receptie gehouden en 's avonds
is er groot bal in dc Schouwburg Verder
worden er sportwedstrijden gehouden
Donderdagavond zal dc gemeente De
venter een vuurwerk aanbieden.
De nu rijks hogere school voor tropi
sche landbouw heeft zijn oud-leerlingen
in alle delen der aarde zitten. Het onder
wijs is er op gericht mensen te kweken,
die niet alleen wetenschappelijk met de
landbouw en al zijn facetten
In het nationale jezuïeten weekblad
„America" is door John A. O'Brien een
onderzoek gepubliceerd dat geleid werd
door dc ..Catholic Digest", die hiervoor
75.9 miljoen mensen In de Verenigde
Staten heeft ondervraagd, en dat tot
doel had vast te stellen hoe groot de
apostolische activiteit van de christen
De conclusie uit het onderzoek is
protestanten veel ijveriger zijn
behouden en winnen van geloofagcuwtc»
dan de rooms-katholieken. Het blijkt dat|mel
43 procent van alle protestanten
uitzonder-
dat zij
adventisten en
lijk actief zijn in het aanwe
nieuwe leden. Gevolg hiervan
het hoogst aantal nieuw vét
hebben in verhouding tot hun ledental.
„De rooms-katholiek denkt dat dit alles
alleen een zaak is van de priesters",
aldus priester O'Brien. „De doorsnee ka
tholiek vindt dat hij zijn plicht gedaan
heeft als hij zondags de mis heeft bijge
woond. en een redelijk bedrag geofferd
heeft. Als hij daarnaast nog af en toe
eens een ..Holy Name Society" dienst
bijwoont, waant hij zich helemaal
zendeling".
Dc conclusie van de priester is
r T,in rn hPt <>ok dat ••de katholiek de techniek
«ZhunAtm vooral de juiste instelling moet leren
met succes .postel f kunnen zijn"
officieel als priester geschorst heeft".
Soedanese regering
neemt maatregelen
tegen christenen
De Soedanese regering. van een
land dat voor het merendeel uit Mos
lems bestaat, heeft door middel van
anti-christelijke maatregelen
aangekondigd om het christendom in
deze nieuwe Noordoostelijk Afrikaanse
staat zo veel mogelijk tegen te gaan.
aldus meldt het bureau van de „Na
tional Catholic Welfare Conference".
Zowel tegen de christenen als tegen
de kerk zijn de volgende maatregelen
genomen: in beslag neming van chris
telijke scholen, uitwijzing van zende
lingen en missionarissen, verbod tot
het dopen van kinderen, tenzij hier
voor toestemming is gegeven door dc
politie of de plaatselijke autoriteiten,
en drastische beperking van zendings
activiteiten.
De drie protestantse zendingsposten
zowel als de 2 katholieke missiegroe-
pen zullen ernstig getroffen zijn door
de nieuwe wet die al door het gouver
nement bekrachtigd is. In dit land met
bijna 12 miljoen christenen is de ver
houding christen-moslim: 1 op 20. Het
is duidelijk de bedoeling van de rege
ring deze verhouding nog meer in het
oordeel van de Moslems te verande-
en, en zo snel mogelijk de christenen
te dwingen Soedan te verlaten.
HetzeÖde wat hier gebeurt zien we
ook in andere „Moslem-landen" die
zich hebben los gemaakt, van Europa.
De kerk die te lang geïdentificeerd is
geweest met het kolonialisme, moet
hier nu de prijs voor betalen. Totdat
de jonge Afrikaanse landei
overtuigen dat cr een verschil bestaat
tussen de beginselen van de christelij
ke kerk en de christelijke naties.
Nieuwe tournee van
Billy Graham
De evangelist Billy Graham heeft het
plan deze week naar Zuid-Amerika te
vertrekken waar hij met zijn gezelschap
in tenminste zes grote steden zijn meet
ings wil houden. Graham zal zijn
tournee beginnen in Sao Paulo op 25
september aanstaande. De tocht zal ein
digen in Buenos Aires.
Afgelopen maand leidde Graham nog
een bijeenkomst in Huntsville, Alabama,
waar hij een gehoor had van ruim
35.000 mensen.
Arjos confereert
te Driebergen
De Nationale Organisatie van Anti-
Revolutionaire Jongeren Studieclubs
(Arjos) organiseert op 5 en 6 oktober
aanstaande een landelijke studie-confe
rentie die gehouden zal worden in „Ons
Centrum' te Driebergen. Het thema
de conferentie is „Een anti-revolu
tionaire toekomstvisie".
Dr. W. Albeda en dr. J P. I. van
der Wilde hebben in verband met deze
conferentie een brochure geschreven on
der de titel „Perspektieven vanuit een
anti-revolutionaire visie". Deze zal op
de conferentie door dr. J. P. I. van der
Wilde behandeld worden. Op 6 oktober
wordt er dan een forum-discussie ge
houden over het thema van de confe-
terug gaan
De waarnemend secretaris-ge
neraal van de Verenigde Naties,
Oe Thant, heeft op een perscon
ferentie medegedeeld te verwach
ten, dat de algemene vergadering
„hoogst waarschijnlijk" donder
dag de Nederlands-Indonesische
overeenkomst inzake Westelijk
Nieuw-Guinea zal behandelen
VERTREK
Intussen zijn van het Sentani-vliegveld
bij Hollandia maandagochtend drie Pa
poeavertegenwoordigers vertrokken, die
de debatten in de VN-Assemblée over
het Nederlands-Indonesisch akkoord
zullen bijwonen. Het zijn Nicolaas Jouwe,
Marcus KaisiejJO en Herman Womsiwor.
Het vierde lid van de delegatie, Nic
Tanggahma, kan de reis niet meemaken
omdat hij voorzitter is van het Nationaal
congres dat minstens tot vanavond zal
duren. Zijn plaatsvervanger. Freek Po-
ana, kon ook niet meegaan omdat hij
zich op het ogenblik in zijn kiesdistrict
bevindt.
De Papoeavertegenwoordigers zeiden
voor het vertrek dat de belangstelling
vooral uitgaat naar de houding van
Amerika. Australië en de Afrikaanse
landen tijdens het debat in de VN. De
belangrijkste kwestie achten zij de uitleg
van het begrip „zelfbeschikkingsrecht",
dat volgens de delegatie gezien moet
worden als extern zelfbeschikkingsrecht
zoals dat volgens hen de wens is van
het overgrote deel van het Papoeavolk.
NEDERLAND
In tegenstelling tot eerdere plannen
zal de vertegenwoordiging normaal deel
uitmaken van de Nederlandse delegatie.
Na de VN-debatten zullert de drie
Papoea's weer naar Nederland réizen.
De heer Jouwe zal dan, naar thans Wel
vaststaat," voorlopig niet-meer naar Nw-
Guinea terugkeren.
;to?.™Vriïr"nMll V.rVnTd, SuVen"dVtn*Yucc den..
leraren, personeel. terwiji dc rooms-katholieken niet verder
komen dan tot 17 procent.
De ondervraagden werden twee vra
gen voorgelgd: Hebt u ooit geprobeerd
iemand te interesseren voor uw geloof?
bent u er dan in geslaagd hem
tot i
5-katholieken
vraagt: „Hoe nu':
dat 59
en 28 procent van
43 procent van al
hierin, terwijl de Mi
verder komen dan 17 procent. Conclusie' pe stichting „Door de Eeuwen Trouw
van de priester: ..Bijna geen katholiek houdt 22 en 23 september in het confe-
zal een vinger uitsteken als het gaat om rentiecentrum „Woudschoten" bij Zeist
l>«ch.rmmg van «ün geloof en kerk d, „„t„de weekendconterentieD.«bi
gematigde landen op de hoogte rijn' zullen spreken: het M Tan de Tweede Ka
ook prakttaeh werkM.m kunnen| |n„p„niDg kleine groepen ™n'he'. Nmuw-Sufnea^beleid.
Manusama over „Zuid-Molukken, hoe
1 Het artikel in „America" toont verder nua. en de voorzitter van de stichting, de
dat 67 procent van de baptisten in heer H Coenradi. over „Door de
i leiding kunnen geven.
Amerika zich inspannen hun geloof te t
verbreiden. Voor andere kleinere groe-|
pen is dit: 59 procent van al presby-
terianen. 56 procent bij de methodisten.
56 procent van de episcopalen en 49 pro- }•-
cent bij dc luthersen.
Bij 52 procent van dc presbyterianen
werd dit met succes bekroond Bij dc
baptisten met 50 procent, episcopalen
met 45 procent, methodisten met 39
procent, luthersen met 28 procent en
congregationalisten met 19 procent.
Plicht van rooms-katholiek
O'Brien zegt verder dat vooral blijkt
dat de jehova's getuigen, de zevendedag plaat.
Doe wat terug" plaat
in het goud
De kommandant van het Leger des
Heils W. F Palstra ontving dezer dagen
uit handen van Phonogram directeur de
heer van der Meer de „Gouden plaat"
van de jubileumgrammofoonplaat „Doe
wat terug". Er zijn 112.000 platen ver
kocht van deze opname, een absoluut
record in Nederland voor een langspeel-
Uit de in 1960 door de justitie af
gedane strafzaken tegen strafrechte
lijk minderjarigen is gebleken, dat de
jeugdcriminaliteit in dat jaar opnieuw
is toegenomen.
Uit de door het centraal bureau voor
de statistiek samengestelde publikatie
betreffende de toepassing der kinderwet
ten in 1960 blijkt dat deze stijging
van 44 per 10.000 kinderen van 10 t/m
17 jaar in 1959 tot 47 in 1960 voor
namelijk verkeersmisdrijven, diefstal,
verduistering, mishandelingen en ver
nieling betrof.
Voor de sexuele misdrijven trad een
lichte daling in.
Aangezien het verhoudingscijfer voor
de meisjes (voor de misdrijven 7,3 per
10.000 van de bevolking) vrijwel gelijk
was aan dat van 1959 (7,2) kwam
toeneming dus voor rekening van
jongens: 85 per 10.00 tegen 80 in 1959.
Daar de zaken tegen kinderen beneden
15 jaar de laatste jaren steeds minder
langs strafrechtelijke weg worden afge
daan, zijn uit de cijfers voor deze jon
geren geen steekhoudende conclusies om
trent de frequentie van de criminaliteit
te trekken. Voor de oudere jongens blijkt
de toeneming duidelijk: voor die van
15 jaar was het indexcijfer (1955 100)
in 1958 t/m 1960 resp 153. 157 en 168,
voor de 16-jarigen 153, 160 en 163 er
voor de 17-jarigen 143, 157 en 170.
Met de stijging van de jeugdcrimina-
liteit nam ook dé ernst van de bestraf
fing toe. In 1955 bedroeg het aantal ge
vangenisstraffen (voorwaardelijk en on
voorwaardelijk) 2.5 procent van alle
straffen en maatregelen tegen 9 1 pro»
cent in 1960. Berisping en teruggave
aan ouders of voogd zonder toepassing
van straf daalden van 16.7 procent
1955 tot 7.0 procent.
Kaisiepo schijnt zijn plan om het lani
eveneens voor enige tijd te verlaten, ti
hebben opgegeven. Hij zal evenal
Womsiwor eind-septembcr naar Ni
Guinea terugkeren.
Voor de heer Jouwe betekende ht
vertrek dus een voorlopig afscheid va
zijn geboorteland. Hij is van mening d«
hij onder Indonesisch bestuur in ht
buitenland meer voor Nw-Guinea ka
doen dan in Nw-Guinea zelf. Daarb
komt dat hij met genegen is samen
werken met wat hij noemt „een regerinj
die dc geleide democratie voorstaat'
Bij zijn vertrek uit Hollandia was dea
bekende Papoealeider zichtbaar ond«
de indruk van het tijdelijk afscheid. H
hoopt in 1968 naar Nw-Guinea te kunne
terugkeren om dan deel te nemen aan d
voorbereidingen van de uitoefening va
het zelfbeschikkingsrecht.
Het Nationaal Papoea-congres is
Hollandia voortgezet met de vergader»
gen der commissies. Deelnemers aan hl
congres zeiden te verwachten dat in e«
resolutie zal worden aangedrongen a
handhaving van de Papoeavlag en va
het Papoeavolkslied. Tevens willen vel
deelnemers zich uitspreken over het b«
grip „zelfbeschikkingsrecht"' dat volgen
hen moet worden uitgelegd als et
extern recht. De resolutie zal waa
schijnlijk via de VN-missie te Holland
ter kennis worden gebracht van
Algemene Vergadering van de VN
New York. In kringen van de congre
sisten bestaan ook plannen om'een eig(
delegatie met de resolutie naar Ne
York. Den Haag en Djakarta te zendei
Generaal Maxwell Taylor, de benoen
de voorzitter van de verenigde che
van staven van de Amerikaanse striji
krachten had gisteren een onderhol
met president Soekarno. De bijeenkoms
die plaats had in het „Merdeka" pale
in Djakarta, duurde een half uur. Gen
raai Taylor brengt zijn bezoek ai
Indonesië op uitnodiging van de Ind
Kerkbrandstieliters
gearresteerd
Voor de derde maal in een week m
is maandag in het gebied van Dawsl
frvde Amerikaanse zuidelijke staat Cfl
orgia, een negerkerk door brandstichtil
verwoest.
Agenten van het F.B.I. slaagden er j
nog diezelfde dag vier blanken te arra
teren. Zij hebben bekend de kerk I
brand te hebben gestoken. Zij -zeidej
gehandeld te hebben zonder enig motid
en onder invloed van drank.
Van de zijde van het ministerie- l
Washington is meegedeeld, dat de va
mannén zijn overgegeven aan de plaatst
lijke politie en dat zij niét door de fede
rale autoriteiten zullen worden bereclj
daar niets erop wijst dat zij de bedoelin
hadden om de negers schrik aan te ji
gen.
(Advertentie)
4 geneesmiddelen in één tablet
verenigd, ondersteunen eikaars
werking en doen werkelijk wonde
ren tegen pijn en griep. Ook zij,
die een gevoelige maag hebben,
kunnen Chefarine „4" gebruiken,
want één der middelen dient om de
maag te beschermen.
Gluen buisje 20 tabletten 0.80
Hendigt ilripverptkking 40 tabletten f 1.50
Voordelige flacon 100 ubleiten f 3.50
„Vragen op medisch gebied rende
blad mei linksboven op de env<
Antwoord op vragen vnn nlgeme»
In deze rubrleb gegeven, vragen
niet langs deze weg gewenst
an de redactie van ons
.„Medische rubriek",
belang wordt wekelijks
man de beantwoording
geschiedt per brief/'
Dc laatste lijd hoort cn leest me:
veer over voeding met zonnebloem- cn maïs
olie. Is het Juist dat deze producten vetvor-
ming en aderverkalking tegengaan?
In het kort samengevat komen de onderzoekin
gen bij de mens wat betreft het verband tussen
de voeding en aderverkalking op het volgende
neer. Het is bekend dat een verband bestaat tus
sen de vetrijkdom van de voeding, het vetge
halte van het bloed, de aderverkalking en hart-
trombose. Met het ouder worden stijgt ook het
gehalte aan vet in het bloed. Het gaat echter om
het type vet. Olijfolie, zonnebloempitolie en maïs
olie doen echter het cholesterolgehalte dat
is het vetproduct waar het om gaat dalen in
het bloed, terwijl spek, boter, spiervet en eieren
bijvoorbeeld juist een stijging geven, evenals het
cocosvet en palmpitolie. Niet zozeer het totale
vetgebruik is van belang, als wel de samenstel
ling, want tevens is gebleken, dat een combina
tie van zonnepitolie met andere vetten, de stij
ging van het cholesterolgehalte in het bloed kan
doen opheffen. Bij bevolkingsgroepen die alleen
olie gebruiken als vetbron blijken minder hart-
frombosen en aderverkalking voor te komen.
Hoe hoger het cholesterolgehalte in het bloed
hoe meer aderverkalking, hoe groter de kans
op een harttrombose wordt. Het is dus inder
daad gunstig het vetgebruik voornamelijk te la
ten bestaan uit zonnepitolie, olijfolie, maïsolie.
Wat Is een zwangerschapsmasker, en wat U
hier na de bevalling aan te doen, om dit te
doen verdwijnen?
In de zwangerschap treden regelmatig verkleu
ringen op, onder andere ook van het aange
zicht. Dit noemt men het zwangerschapsmasker.
Het zijn kleine geelbruine vlekken, vooral op het
voorhoofd. Ook littekens worden bruiner van
kleur. Het treedt meer op bij donkere vrouwen.
Men veronderstelt, dat er in de zwangerschap
een scheikundige reactie optreedt in de pigment
cellen, dat zijn de cellen die de kleurstoffen van
de huid bevatten. Door deze verandering komen
donkerder kleurstoffen vrij, die zich onder ande
re op de genoemde plekken concentreren. Het
proces wordt in het algemeen bevorderd door de
inwerking van het zonlicht, röntgenstralen en
schuren van de kleding. Het is bovendien waar
schijnlijk dat ook de bijnieren een invloed op de
ze verkleuringen hebben. Na de zwangerschap
verdwijnen de vlekken langzaam maar zeker
weer, doch daar kunnen in sommige gevallen
wel enige maanden mee gemoeid zijn. Men zal
dit moeten accepteren!
van de pees van een strekspier van de ondefl
arm van het buitenste knobbeltje van de ell«
boog. Er treedt bovendien ter plaatse vaak nol
een ontsteking van het beenvlies op De aandoe
ning ontstaat na een geforceerde beweging d
na veelvuldig draaien in de elleboog zoals bj
tennissen en uitwringen van de was. De behan
deling bestaat uit verbieden van de oorzakelijn
beweging, rust voor het gewricht, eventueel bt
stralingen of injecties met een bijnierpreparaat
Wat Is er aan te doen om regelmatig steei
puisten te verhinderen?
Belangrijk is dat de voeding zoveel mogelij
uetloos is, dus geen vette of gebakken spijzet
Weinig varkensvlees, spek en worst. Daarentt
gen moet men ruim vitamine C toevoeren, bij
voorbeeld veel vruchten of vruchtensappen, a
troenen twee per dag uitpersen en gebruikei
eventueel extra vitamine C gebruiken. Zorge
voor regelmatige ontlasting. De omgeving va
de steenpuist wassen met spiritus 70 procent, so
dabaden (V4 tot 2 kg per bad.).
Wat Is een „tennisarm"
te doen?
Een tennisarm is een gedeeltelijke afscheuring
Het is verstandig de huisarts voor alle zeker
heid de urine te laten nakijken op suiker. JngriH
pender behandelingen zijn de injecties met var
wat ls daaraan cina> o a- bereid uit pus van één der steenpuist
ten. Uiteraard worden door de huisarts ook vaat
sulfa of penicillinepreparaten voorgeschreven.