Catechisatiewildernis EINDELIJK EEN WEG DOOR DE GEESTELIJK LEVEN. Voor daklozen en werklozen een helpende hand in Toronto DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 15 SEPTEMBER 1962 Assen maakt van de nood een deugd P.G. of rijbewijs Wij zijn nog niet tegen de zeventig, zelfs er ver van daan anders hadden we misschien geschreven op de advertentie die we onlangs in de een of andere krant lazen. Daarin bood een dame van vlotte verschijning, p.g. met woning, financieel onafhankelijk zich aan om te trouwen met een nette heer liefst met rijbewijs. We hebben wat gemediteerd over deze advertentie. Niet over het rijbewijs, dat gunden we de heer zowel als de dame. Het is inderdaad gezellig op je oude dag tochtjes te maken, vooral als het mooi weer is. En als het regent is zo'n rijbewijs gemakkelijk, als je een be zoek wilt brengen aan tante Stien of de getrouwde kin deren. Neen, niet het rijbewijs trok onze aandacht, wel dat „p.g." We hebben ons afgevraagd wat dat betekent. We namen oorspronkelijk aan „protestantse godsdienst". Het stond er immers niet met van die kleine lettertjes, maar met hoofdletters, dus „P.G." Als het dat betekent dan was het dus een godsdienstige dame, en we hoop ten daarom ook een beetje een gelovige dame. Maar toch zijn we er op terug gekomen. Want een gelovige dame althans een godsdienstige dame, zou toch een man met P.G. zoeken? Maar als enige eis stelt ze „een rijbewijs." Misschien wil ze wel. dat haar man haar 's zondags naar de kerk rijdt en uit de kerk afnaait. En je kunt ook eens in de krant kijken of er v""'J:M§ verder weg preekt. Per slot van "i maar een wipje. Dank zij .,o kan ze heerlijk gaan vrij- buiteren. Maar bij de kerkdeur kunnen ze afscheid nemen. Dan is zij droog overgekomen en de rest doet er ken nelijk niet toe. Hij kan ergens in een café een kop koffie gaan drinken, of kijken naar de eendjes in de gracht. Zou zo een gelovige dame kunnen reageren? Zou iemand zo zelfzuchtig kunnen zijn en zou het gees telijk leven iemand zo weinig kunnen zeggen? Dat is toch niet mogelijk. Maar misschien betekent p.g. wel iets anders. „Pret tig gelaat" of „parelend gebit" of (want er stond P.G. met woning") prachtige garage. Ze zal gedacht heb ben: Dan komt de auto ook wel. De ben echter bang dat de dominee, die hen trouwt, als hij het huwelijksformulier voorleest zal zeggen: ..En zijt daarvan verzekerd en gewis, dat het rijbewijs u samengevoegd heeft tot deze heilige staat." Cursus van twee semesters van tien lesuren (Van onze kerkredactie) De ,.R'' is weer in de maand. Schooldeuren g^an open, vereni gingen komen moeizaam op gang en dominees denken: „O, ja, nu moet er ook weer iets aan de catechisatie gedaan worden." Alleen in Assen de goede uitzonderingen verder daar gelaten weet men al een week lang precies wat men wil en wat er zal gebeu ren. Daar is de catechisatie een cursus, verschillende cursussen, geworden. De jongeren weten wanneer ze moeten beginnen, wan neer ze kerstvakantie krijgen, hoeveel lessen ze in het najaar en hoeveel in de winter krijgen en kunnen reeds een onderwerp voor studie uitkiezen. Assen heeft orde geschapen op een terrein waar meer kerkelijke vrijbuiterij voorkomt dan op enig ander geestelijk gebied. In Assen doet de dominee niet meer wat goed is in zijn eigen ogen en men hoopt dat de kinderen en jongeren er geestelijk wel bij zullen varen. geen betere domin rekening is dat me haar P.G. en zijn rijbewijs kan Dr. MORRIS ZEIDMAN EN ZIJN SCOTT MISSION (Van een onzer medewerkers) Een paar honderd werkelo zen, verarmden en vereenzaam den staan elke dag in de rij voor het gebouw van de Scott Mission in de Canadese stad Toronto. Als de gastvrije deu ren opengaan, kan men getuige zijn van een wonderbare spijzi ging. Ze schuiven allemaal rus tig aan de tafels, en krijgen een gratis maaltijd voorgescho teld, wie ze ook zijn, en wat ze ook zijn. Ze voelen zich volko men op hun gemak, want er is niemand die hen lastig valt met lastige vragen. Wie is de man die in gehoorzaamheid aan het evangelie zich op deze manier ontfermt over de „min ste broeders" van Toronto? Veertig jaar geleden ging een Joodse jongen tot het Cnristen- dom over. Hij werkte dagelijks tien uren in een fabriek, maar wist daarnaast de studie voor predikant te voltooien. Morris Zeldman werd uitgenodigd het evangelisatie-werk onder de men sen van zijn eigen volk te begin nen. Jarenlang deed hij dat voor de Presbyteriaanse Kerk, maar later besloot hij het werk inter kerkelijk voort te zetten, en niet meer te beperken tot de Joden al leen, om zodoende grotere moge lijkheden te krijgen. In het hart van Toronto stichtte hij tijdens de tweede wereldoorlog de Scott Mission, genoemd naar de predi kant die hem tot Christus leid de. Hij begon daadwerkelijk hulp te verlenen aan ieder die in nood was. Hij zorgde voor voedsel en kleding en schoeisel. Hoewel alles door vrijwillige bijdragen bekos tigd moest worden, breidde het werk zich snel uit. Als er meer geld nodig was, kwam er meer geld. Enkele jaren geleden besloot dr. Zeidman een nieuw en groter gebouw te laten bouwen. Hij deèd één oproep, en het geld kwam binnenstromen, uit stad en land en van ver over de grenzen. Nu is het gebouw gereed en vol trots en dankbaarheid laat de kleine en blijmoedige dominee alles zien. Er is een kapel waar zich elke zondagmorgen een wonderlijke gemeente van 400 geestelijk dak lozen verzamelt. Er is een grote eetzaal waar 300 mensen tegelijk een plaats kunnen vinden, een modern ingerichte keuken, en verder kantoren, magazijnen, zondagsschool-lokalen enz. Geen politie Veel van de dagelijkse gasten van Scott Mission hebben een lang strafregister. Toch behoeft men nooit de hulp van de politie in te roepen. Tijdens de maaltij den gaat alles ordelijk toe. Ieder zet zijn pet af en is eerbiedig als de dominee stilte vraagt voor ge bed. Het is eigenlijk een wonder op zichzelf dat het altijd zo goed gaat. Op een koude winterdag ontstond er eens bijna een vecht- Eartij toen men elkaar verdrong ij de ingang. Dr. Zeidman riep hen toe: Kalm aan mannen, er is genoeg voor jullie allemaal, en wie niet aan de beurt komt, krijgt al zijn geld terug! De kerels móésten wel lachen, en de ruzie was uit. Spreekuur Wie een middag doorbrengt met dr. Zeidman wordt getroffen door de grote nood die er gevon den wordt in een ogenschijnlijk zo welvarende stad. Behalve voor de maaltijden kan men voor nog heel wat meer in de Scott Mis- Voortdurend zit er een rij men sen in de wachtkamer, die met hun problemen komen. De één heeft geen geld om de electrici- teit te betalen (krijgt soms een cheque), de ander heeft geen fat soenlijke kleding meer (krijgt een kostuum) en de volgende kan de kost niet meer verdienen (krijgt vaak een levensmiddelen pakket). Zo gaat het uren achtereen. Een kleine jongen, die in de wachtkamer een zondagsschool blaadje heeft zitten lezen, komt binnen met een briefje van zijn zieke moeder. Op de vraag waar zijn vader is, vertrekt hij zijn ge zicht, en dr. Zeidman weet ge noeg: in de gevangenis. Het ge zin wordt geholpen. Er komt een man die vertelt dat hij juist uit de gevangenis is ontslagen, en nu als kelner wil gaan werken. Maar hij heeft geen zwart pak, en zon der dat krijgt hij geen baan. Dr. Zeidman kijkt hem scherp aan en wijst hem zonder kommentaar de deur. „Hij rook naar sterke drank en als ik hem een kostuum geef, verkoopt hij het om weer te kunnen drinken. Zoiets doen we niet." Ik krijg ook tientallen brieven met hetzelfde verzoek. En op straat word ik vaak aange klampt. Vierentwintig uur per dag ben ik in touw, maar ik doe dit rijk gezegende werk met mijn hele hart. Mijn hele staf werkt ook zo. We leven hier van het ene wonder naar het andere. Al tijd zijn er weer mensen die ons van alle middelen voorzien. De Scott Mission bestaat uit geloof, gebed en hard werken." Wie zou niet dankbaar zijn dat hier voor Jan en alleman wordt gezorgd: met het dagelijks brood en het Brood des Levens. Is het geen wonderbare spijziging? Op 25 september zal het „Leerhuis" achter de Grote Kerk er uit zien als een soort avond school. Rijen fietsen zullen daar tegen elkaar aan gesmeten staan, de ramen zullen hel zijn verlicht en door de gangen zuilen jonge mensen stromen op zoek naar de „eigen klas". En ongetwijfeld zul len ze elkaar vragen: „Waar ga jij heen? O. naar de „tien gebo den" van ds. Verstoep; ik naar „de twaalf artikelen" van ds. Wee- ner. En een derde zal zeggen: „Ik naar de „Gemeente in de we reld" van ds. Oort." Ze zullen er wel bij gniffelen want de Asser jongens en meisjes zijn niet an ders dan de jongens en meisjes uit andere plaatsen. Maar om tien over zeven zul len de gangen leeg zijn en de lo kalen vol, dan is het eerste se mester begonnen. Tien avonden lang zullen de jongeren hun on derricht krijgen. Ze weten nu al dat 27 november de laatste avond is. Maar ze weten ook dat ze op 15 januari opnieuw zullen begin nen met een tweede semester dat tot 19 maart zal duren. Dan kun nen ze kiezen uit „De navolging van Christus door de geschiede nis der kerk" gegeven door ds. Pak: „Het christelijk gebed" (Onze Vader) gegeven door ds. Holzscherer, of op een later uur „Oost en West in de- wereld der kerken" eveneens gegeven door ds. Pak. Gecentraliseerd Assen heeft van de nood een deugd gemaakt en gebroken met de wijkcatechisaties. De her vormde gemeente is tegenwoordig verdeeld in vijf groeiende wijken met ieder een eigen pre dikant. Bovendien is er nog een zesde predikant voor bijzondere werkzaamheden en een vicaris speciaal voor het werk in de plaatselijke hervormde stichting voor geestes- en zenuwzieken. Bo vendien beschikt de gemeente nog over twee catechiseermeesters, zoals ze tenminste vroeger heet ten. De verschillende wijken be schikken niet over eigen lokalen en dat heeft ds. W. C- Verstoep ertoe gebracht om eens te gaan piekeren of al die verschillende catechisaties nu niet wat beter ge regeld en in een beter onderling verband gegeven konden worden. Iedere dominee „modderde" maar zo'n beetje op eigen houtje. De een wist nauwelijks wat de ander gaf. En al was het dan in Assen niet als ergens in Nederland, waar een dominee staat die ieder catechisatiejaar met Genesis 1 aanvangt of hij de jonge mensen nu voor het eerst of voor een derde jaar heeft en dan maar het jaar door freewheelt en kijkt waar hij tegen het einde belandt, voor verbetering was het systeem toch .heus wel vatbaar. „Waarom geen gecentraliseer de catechisatie?" stelde ds. Ver stoep voor aan de kerkeraad. Het was een revolutionair idee, een commissie waardig en natuurlijk werd er een commissie benoemd die al spoedig ontdekte dat Eind hoven ook eens gewerkt heeft aan een plan. Er was daar zelfs een rapport opgesteld dat met aan dacht door de Assenaren werd bestudeerd. Ds. J. B. Weener, met wie wij een uitvoerig gesprek over het nieuwe plan hadden, vertelde dat de commissie er nimmer achter is gekomen of het plan in Eind hoven nog door is gegaan- Maar in Assen ging het wel door. De commissie kwam met een voor stel bij de centrale kerkeraad, die op zijn beurt weer de wijkkerke- raden om hun oordeel vroeg en eindelijk kon een beslissing geno men worden zodat het nieuwe plan met ingang van september 1962 eerst voor een jaar op proef kan worden uitgevoerd. Tien lessen Het jaar is verdeeld in twee semesters en ieder semester omvat tien lessen. De catechisa ties worden gegeven in het „Leerhuis". Om vijf uur komen in aparte lokalen de jongens en de meisjes bijeen. Het onderwerp is voor het eerste semester „Ont moeting met Jezus". Ds. F. Oort zal de jongens en ds. Weener de meisjes les geven. In het tweede De herjstuolken stapelen zich op. De duizenden vakantiegangers hebben Katuijk neer verlaten. Hel uordl neer rustig aan de boule vard waar het uitte kerkje staat. semester zal ds. W. J. Holzsche rer met de jongens „Profeten in Israël" en ds- W. C. Verstoep met de meisjes de vraag behandelen: „Heb je wel gehoord van Abra- Om of precies te zijn 7 uur tien, komen de jon geren van zeventien jaar en ouder bijeen. Er is dan een aparte cur sus voor middelbare scholieren die door een van de beide cate chiseermeesters wordt gegeven, terwijl ds. Verstoep onder het mot to „Voor elke vinger één" in tien lessen de tien geboden zal behan delen. Om tien minuten over acht kunnen nog weer twee groepen van jongeren boven de zeventien jaar komen, die dan kunnen kie zen tussen tien lessen over de Twaalf Artikelen en „De Gemeen te in de wereld". Het gehele schema gaat uit van het drieluik: Geloof, gebod, gebed. Oorspronkelijk dacht men er over helemaal het klassikale sys teem aan te houden en dus de verschillende jaargangen apart te onderwijzen. Men is daarvan af geweken, omdat lichamelijke rijp heid helemaal niet overeen be hoeft te komen met geestelijke rijpheid, maar ook omdat jonge ren vaak graag samen komen, omdat ze met elkaar bevriend De belijdeniscatechisatie is niet in het systeem opgenomen. Deze kan (in de toekomst als de proef slaagt) gevolgd worden door de jongeren die vier semesters ge weest zijn en daarvoor een soort „diploma" hebben gekregen. Dat Zegen Dr. Zeldman verklaart met na druk: „Het geestelijk doel staat voorop. Wij willen de mensen hier in aanraking brengen met Christus. Maar we willen niets opdringen, en daarom spreken we er niemand zelf over aan. We wachten tot ze bij ons komen. Wel geven we veel bijbels en lek- Gister kwam er nog een man hier, van wie ik het levensver haal niet eens zou durven vertel len, en die zei me dat ik zijn eni- is tevens gemakkelijk voor jonge mensen die naar een andere plaats verhuizen en daar belijdeniscate chisatie willen volgen. Zij kunnen daar de predikant laten zien dat zij reeds op catechisatie geweest De belijdeniscatechisaties wor den door de wijkpredikantcn ge geven voor de jongeren in zijn wijk. Daar wordt niet al te streng dc hand aan gehouden, er is wel enig „grensverkeer", maar de predikanten zullen het niet in hun hoofd halen om in de wijk van een collega te gaan hengelen naar „klanten". Men heeft het nieuwe systeem van deze cursussen ook aangegre pen om eindelijk te proberen een oplossing te vinden voor het „probleem" Jonge Kerk Deze or ganisatie is eigenlijk niet tot le ven gekomen. Daarom heeft her vormd Assen ook een aantal cur sussen ingelast voor belijdende lidmaten. Zo zal ds. Verstoep tien lessen geven over „Bezinning op de bijbelse bodem" met aardrijks kunde over Palestina en ds. G. J. Sanders zal tien psalmen met de cursisten bespreken. Op woens dag zal ds. Holzscherer spreken over de herderlijke brieven van de laatste jaren, want zij die op dinsdag niet kunnen komen, kun nen op woensdag een kans maken uit dezelfde onderwerpen. Hervormd Assen heeft hoge ver wachtingen van dit nieuwe plan. Het geeft in ieder geval een be sparing van mankracht. De pre dikanten behoeven zich niet meer te versnipperen over een groot aantal kleine groepjes. Beter on derricht is mogelijk, omdat de predikant een afgerond onder werp heeft opgekregen, waarop hij zich ter dege kan voorbereiden. Het getuigt van de goede on derlinge verhouding dat dit cen trale plan mogelijk is geworden. Oorspronkelijk was de hervormde gemeente een vrijzinnige gemeen te, maar de vrijzinnige kerk en confessionele „kapel" zijn in 1954 geïntegreerd cn enkele jaren ge leden bleek het reeds mogelijk om wijkgemeenten in te stellen. Men is elkaar nader gekomen terwijl eigenlijk beide uiterste „vleugels" ontbreken. De Gere formeerde Bond en de Zwingli- groep hebben nog altijd een eigen evangelisatie. Dc gemeente kan meeleven niet deze proef, want de catechi saties beginnen in gemeentelijk verband met een speciale kerk dienst, die op 23 september wordt gehouden. Dan zal de tegenwoor dige praeses van de centrale kerkeraad die voor dit seizoen vrijgesteld is van catechisatie- werk om zich tc kunnen wijden aan het vele werk verbonden aan zijn voorzitterschap een bijzon dere dienst leiden waarmee hel „catechetisch" jaar wordt ge opend. Berlijnse crisis ging weer uit ais een nachtkaars Waarschuwing Cuba nieuwe afleidingsmanoeuvre OP 4 augustus Jl. toen „Ber lijn" met de nadering van de beruchte 13de augustus weer in het nieuws kwam. schreven wij in deze rubriek: „We zijn dan ook geneigd, het Russische spel In en om Berlijn niet al te tragisch op te vatten. Het heeft er alles van. dat het voor de zoveelste maal als afleidings manoeuvre dienst moet doen. In het licht van vroegere kunst matig door C'hroesjUjef veroor zaakte Beritjnse crises zal het Westen er goed aan doen. ter dege op zijn hoede te zijn. maar ztch anderzijds niets gelegen te laten liggen aan de wispel turige stappen, die dc Russen of de Oostduitsc communisten van tijd tot tijd zullen doen. ChroesJ- tajef weet drommels goed, hoe ver hij ten aanzien van Berlijn kan gaan. Hij zal daar terdege rekening mee houden". Speculaties Sindsdien is er wel het een en ander gebeurd in Berlijn en de commentaren van de afge lopen weken waren bijzonder somber. Joseph Alsop schreef in dc New York Herald Tri bune, dat binnenkort een beslis sing zou worden geforceerd, waarbij dé Russen de Oostduit sers het vuile werk zouden laten opknapper, en er voor zouden zorgen, dat zij zelf buiten schot zouden blijven. Op deze wijze zouden de Verenigde Staten aan een tweede Korea-test worden onderworpen: als president Kennedy een eventueel gewa pend Oostduits optreden niet onmiddellijk en resoluut met geweld zou beantwoorden, dan zouden dc Russen weten, dat er het een en ander hapert aan de westelijke vastbeslotenheid. Ber lijn tot elke prijs te verdedi gen. En zo waren er meer com mentaren. die ons met grote stelligheid trachtten te overtui gen van de ernst van de situa tie en van het feit, dat Chroesj- Vsjef nu geen uitstel meer duld de en vastbesloten zou zijn. thans een beslissing te forceren. Betekenis Deze politieke weervoorspcl- 'ers hebben gelukkig geen ge lijk gekregen. Zij maakten de grote fout. de Berlijnse situatie te beoordelen naar aanleiding van de stappen, die Chroesj- tsjef de laatste tijd heeft geno men. Een van die stappen was. het opheffen van het Russische commando voor Berlijn, dat eens deel uitgemaakt heeft van viermogendhedenbestuur te horen, dat het zich voortaan met deze lieden zou moeten verstaan. Aan deze maatregel werd ten onrechte grote beteke nis gehecht, die zij op zich zelf genomen althans in het geheel niet verdiende. In dc praktijk veranderde er nl. niets, want de Russische stadscommandant bleef al vele jaren lang doof voor wensen en klachten van de zijde der wes telijke mogendheden. Bovendien was het onjuist, zonder meer uit te gaan van de veronderstelling, dat we te doen hadden met een eerste Russische stap om in Berlijn een beslissing te for- Merkwaardig Aan al die speculaties is nu plotseling een einde gekomen. Een merkwaardig einde welis waar. maar het is er dan toch. Het was na de pessimistische voorspellingen, die in de afgelo pen weken ons deel zijn ge weest. verrassend te ervaren, hoe we ons druk kunnen maken voor niets en hoe telkens het gezegde wordt bewaarheid, dat de mens het meest lijdt door het lijden dat hij vreest, maar dat bijna altijd wegblijft. Na de 13de augustus, de dag waarop het feit werd herdacht, dat een jaar geleden een begin werd ge maakt met het opwerpen van de gehate „Chinese muur" dwars door Berlijn. was het slechts de vraag, hoe Chroesj- tsjef nu weer zijn aftocht zou In 1958 deed hij het door zo genaamd het Westen nog een half jaar tijd te geven, een re geling van de Berlijnse kwestie mogelijk te maken. En zo heeft hij in de jaren die sindsdien verstreken zijn, telkens gehan deld. Nu heeft hij dat wat ge raffineerder gedaan. Gecamoufleerd De aankondiging van Chroesj- tsjef, dat er voorlopig geen be slissing over de Berlijnse kwes tie behoeft te worden genomen, was zorgvuldig gecamoufleerd opgenomen m een Russische ti rade tegen de Verenigde Staten in verband met de „agressieve plannen" van de Amerikanen met betrekking tot het op de Sowjetunie georiënteerde Cuba. In die Russische verklaring werd gezegd: „De Russische regering is be reid, rekening te houden met de verklaring, dat het voor dc Verenigde Staten moeilijk is over een Duits vredesverdrag tc praten, nu de congres-verkie zingen van begin tot november bijna voor de deur staan" en er wordt aan toegevoegd: „Het is echter onmogelijk, een be sluit over het Duitse vredesver drag voortdurend te blijven kop pelen aan verkiezingen in een of ander land en de Russische regering blijft dan ook staan op een zeer snel sluiten van een vredesverdrag". ter wille wil zijn. terwijl hij werkelijkheid zich zelf de mo gelijkheid heeft verschaft om het rumoer om Berlijn te doen verstommen, zonder dat hij „zijn gezicht verliest". Hij heeft meteen weer de bekende stok achter de deur gezet om het Westen er maar weer op los te laten gissen over wat er na de congresverkiezingen in de Ver. Staten zal gebeuren. En we zullen er dan ook verstandig aan doen, ons daar niet al te veel zorgen over te maken doch zoals we vorige week al schre ven kalm door te gaan met het uitwerken van een eigen eerlijke en dus ook realistische politiek voor de Berlijnse kwes tie, als onlosmakelijk onderdeel van het grote Duitse probleem. Ulbricht wijdden we ook enige aandacht aan de reis, die de Oostduitse filiaalhouder Walter Ulbricht toen naar Moskou maakte. „Dat Ulbricht naar Moskou vertrokken is, zal wel verband houden met het voorgaande (in het begin van dit artikel geci teerd). Ook hij zal zich zorgen maken over de naderende der tiende augustus, al was het al leen maar omdat Chroesjtsjef van hem verwacht, dat er geen gekke dingen zuilen gebeuren. Het lijkt er sterk op. dat Ul bricht naar Moskou is ontboden om instructies op te halen. De ze zullen niet alleen op de ge dragslijn tegenover de bevol king van de Sowjetunie betrek king hebben. Zij zullen ook en vooral slaan op de betekenis van dc stappen, die de Sowjet unie in de komende weken zal nemen ten opzichte van dc Ber lijnse crisis als internationaal probleem. Met andere woorden zal Chroesjtsjef Ulbricht inlich tingen over de werkelijke bete kenis van de dreigementen en voorstellen, die elkaar voorlo pig wel snel zullen opvolgen. Zo moet worden voorkomen, dat bij dc communistische leiders in de Oostzonc van Duitsland verwarring ontstaat". Hij is boos Nu, we hebben slechts enke le dagen geleden kunnen lezen, dat Herr Ulbricht (niet openlijk natuurlijk) boos zou zijn over deze houding van Chroesjtsjef. In hetzelfde bericht uit Oost duitse bron wordt gezegd, dat Ulbricht vorige maand „door premier Chroesjtsjef van het Russische standpunt op de hoog te werd gesteld en "dat deze (Ulbricht) de Russische verkla ring als een „koude douche" had gekarakteriseerd". Het Centrale comité van de Oostduit se communistische partij heeft zelfs een bijeenkomst die voor de komende herfst op fyet pro gramma stond, moeten annule ren als gevolg van de Russische „langzaam-aan-politiek" inzake een vredesverdrag met de zo genaamde Deutsche Demokrati- sche Republik. De Oostduitsers zo werd gemeld hadden gehoopt op een „positieve stap" in de richting van een vredes verdrag tijdens de komende bij eenkomst van de Assemblee der Verenigde Naties. Belangrijk Wc schrijven deze regels niet om er ons op te verheffen, maar louter en alleen om nog maals het grote belang te on derstrepen van een politiek, die niet achter de feiten aanloopt, die niet verstoord kan worden door willekeurige verklaringen of handelingen van een wispel turig man als Chroesjtsjef, die geen twijfel laat bestaan aan de bereidheid, zonodig met ge weld bepaalde beloften gestand te doen. maar die tevens ruim te openlaat voor ce» vergelijk, waarvoor niemand in het Wes ten zich zou behoeven te scha- Wel degelijk hebben we steeds te doen met een aftasten van de vastberadenheid van de wes telijke mogendheden in de eerste plaats die van de Ver enigde Staten, maar ook die van de Britten en niet te vergeten die van de Fransen. En geluk kig is de Sowjetunie er nog nooit in geslaagd wat de wil tot verdediging van de westelijke posities in Berlijn betreft, ver- deeldhed te zaaien tussen de westelijke geallieerden. Cuba Ook de Russische waarschu wing inzake Cuba heeft ten doel. de Amerikaanse wil om de be de Verenigde Staten op alle mo gelijke manieren tegen te gaan, te verzwakken. Maar in de eer ste plaats dient de verklaring wat Cuba betreft als een nieuwe afleidingsmanoeuvre. En ook al om die reden heeft de Ameri kaanse minister van buitenland se zaken. Dean Rusk, gelijk als hij Chroesjtsjef kort maar krachtig antwoordt: „Wij zijn niet bang". Dc Russische verklaring was een regelrechte reactie op de machtiging van het Amerikaan se Congres aan Kennedy, 150.000 reservisten op te roepen als hij dat nodig acht. Deze Ameri kaanse stap, die mede verband houdt met de gewijzigde mili taire strategie van de Verenigde Staten, had alles te maken met de Berlijnse crisis. Dat besefte Chroesjtsjef heel goed. Maar de Rus zou zichzelf niet zijn, als hij tegenover de gehele wereld niet zou hebben gedaan, of al die Amerikaanse militairen be stemd zijn om Cuba te verove-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 14