Boe-geroep van publiek bij cantate van Nono Edinburgh Festival 1962 (II) mmm e Oplichting Amerikaanse - ingewikkelde zaak DF GROTE MUITERIJ BOUNTY 62 ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1962 Dam-vraag 288 (Eerste publicatie) In dit miniatuur is voor zwart geen redding mogelijk; zelfs de langste verdediging levert verlies op. Opletten tot de laatste zet van wit Is nodig. Wit is aan zet. LS men wat langer in Edinburgh r\ is, begint men zich geheel thuis te voelen in deze drukke stad, waar tal van bussen de verbindingen on derhouden met de theaters en con certzalen. Men vraagt zich af, hoe het komt. dat Edinburgh de beschik king heeft gekregen over zoveel ruimte voor culturele manifestaties. De oplossing is, dat er buiten het j festival o.m. veel aan toneel gedaan wordt, terwijl Schotland (d.w.z. hoofdzakelijk Edinburgh en Glas gow) twee eigen orkesten rijk is, te weten het Scottish National Or chestra, o.l.v. de jonge dirigent Alexander Gibson, die kort geleden enkele gastconcerten met het Rott. Phil. Orkest leidde, en het B.B.C. Scottish Orchestra, dat wij beluister den onder directie van Norman del Mar. j Dat de zaal extra goed gevuld was on- danks de slagregens, die ook hier veel- ivuldig voorkomen, was te danken aan het 'feit, dat Sviatoslav Richter een recital zou geven, hetgeen op het allerlaatste ogenblik echter niet door kon gaan, daar Richter op medisch advies voorlopig alle concerten heeft moeten afzeggen. Dit be tekende voor de Festivalleiding een zware slag. daar men Richter voor drie verschillende uitvoeringen gecontrac teerd had. Op zo korte termijn was er geen plaatsvervanger meer te vinden, zo dat vele teleurgestelde muziekliefheb bers nu de solistische prestaties van Maureen Jones, pianiste en Brenton Langbein, violist, voor lief moesten ne men. Het opus waarin beiden soliëerden vormde de hoofdschotel van het overi gens weinig betekenende concert en velen zullen met Bergs zeer gecompli ceerde Kamerconcert niet geweten heb- iben, wat aan te vangen, b6t, Kf2fl (De ellende voor zwart is, in dit werk. dat Berg tussen 1924 en dat hij bij zijn pion moet blijven); 1025 componeerde, experimenteert hij 8 Lb7—c8!, e2—elD: 9 Lc8ha mat. bewust met tonale, atonale en dodeka- fone principes, terwijl verder ritme en m m m m m m l mm s 'f: W, if 1 y Schaak-vraag 288 De studie van de Rus H. M. Kasparjsn had als opgave: wit speelt en wint. De stand was. wit: Kcl, La3 en a8. pi c6; zwart: Kg3, Ta5, pi e4. De oplossing resulteert in een matnet: 1 La3—d6t, Kg3—f2: 2 La8b7, Ta5—a4; 3 c6—c7, Ta4c4ï; 4 Kcl—d2ü. c4—e3r; 5 Kd2 d3, Tc4xc7; 6 Ld6xc7, e3—e2; 7 Lc7- Hridqe De oplossing van het vorige 3 ruiten- spel is aldus: Zuid moet in slag 4 snijden op schop penheer, dus in Noord een klein» schoppen spelen. Mislukt de snit, dan moet West die met 1 harten open de wel hartenaas hebben! Het is voor Zuid belangrijk dit aan de weet te komen, daar hij later de haj'tenkleur juist moet taxeren. Schoppenheer zat inderdaad mis. Oost nam, speelde een kleine klaveren na en klaveren 7 maakte de slBg. De situatie was toen: A 9 C? H B 5 O B A 6 V 8 3 O V 10 9 H4 Zuid incasseerde nu schoppenvrouw en speelde klaveren 4 na. West troefde met ruitenaas en vervolgde listig met een kleine harten, maar Zuid wist al genoeg! Hij legde hartenheer, gooide op schoppenaas zijn laatste harten af en maakte een overslag! Jack Diamond Kruiswoordpuzzel zonder zwart Horizontaal: 1. zeezwaluw drie- tenige struis; 2. hevige wind vlakte maat: 3. voornaamwoord voorlich ting meisjesnaam; 4. zwak zijtak Donau: 5. plaats in N.H. eerwaarde heer (afk. Lat.); 6. zoon van Jacob ongaarne voornaamwoord; 7. de geest van de rijstcultuur (Java) godin van de dageraad achting; 8. meisjesnaam vreemde taal; 9. ach ting scheepsvloer Europeaan orkestratie de belangstelling van de luis teraar gaande moeten houden. Men mist echter de snanning. die de dramatische tekst aan de Wozzeek verleent, node; mlsachlen aat een grondige bestudering van de knar» opgebouwde partituur (ka non. jpiejielkanbn. variaties waarbij bei de in andere „toonsoort" weer fragmen- 'arisch worden toegepast) geschreven «mor beide genoemde solisten en blazers ensemble, kan leiden tot een grotere ap preciatie van hot werk, doch als men onverwacht mee geconfronteerd wordt, 's het veel te lani, Een beschaafd boe zeroen mengde zich dan ook met het anplaus, dat moer de verdienste van de uitvoerenden dan de liefde voor het werk gold. Voor het overige konden noch or- kest, noch dirigent ons erg bekoren, hun prestaties lagen o.i. niet op Festival niveau, ook al hadden ze veel succes met charmant werkje van Benjamin Brit ten, La Kermesse Canadienne. Hiroshima Veel harder riep het auditorium na de eerste uitvoering van Nono's cantate: ;.Sul Ponte di Hiroshima" die door het London Symphony Orchestra o.l.v. John Pritchard in de Usherhall klonk. Nono componeerde deze driedelige cantate op teksten van Günther Anders. Jesus Lo pez Pacheo en Cesare Pavese in opdracht van het Edinburgh Festival. Het eerste fragment behandelt de situatie, die ont staan is in Hiroshima en zich waar dan ook ter wereld kan herhalen, als de mens niet wil afzien van het gebruik van atoom-geweld; op elke brug zal men een ezen vinden, dat niet langer in het bc- t is van een gezicht noch van handen dat als een dreigend symbool de wacht houdt. Het tweede deel, het lied van Dja- mila Boupacha. een Algerijns meisje, dat het treurige heden niet langer wil zien en verlangt naar een betere toekomst is volgens ons het best geslaagd. Het is een melancholische cantilene voor sopraan, waarbij het orkest slechts een geringe rol speelt. Wel wordt er van de zangeres <in dit geval Dorothy Dorow) het uiterste aan vocale techniek gevergd, doch er is eenheid tussen tekst en muziek, hetgeen men van beide andere delen nauwelijks zeggen kan. Daar experimenteert Nono met twaalftoontechniek, doch dit gebeurt allerminst systematisch, zodat de zware orkestratie vaak in brokkelige fragmen ten uiteenvalt. Voor de tenor Richard Lewis, die toch al niet erg bij stem was, i hoogst ondankbare opgave! Vooral het eerste deel had hij moeite tussen de „bomaanvallen" zeer duidelijk gesug gereerd door het orkest, nog een eigen eluid te doen klinken. Wellicht slaagde lij beter in het duet „Tu". waarin de nieuwe wereld, met ruime straten in de zonneschijn bezongen wordt, doch men kan beter van een krachtprestatie dan in belcanto spreken. Conservatief Een duet van Tchaikowsky, op de tekst van Romeo en Julia, deed ons vanwege de zonderlinge tekstbehandeling glim lachen: een kwartier lang kibbelen belde geliefden over de vogel, die ze hoorden; was het nu een leeuwerik of een nachte gaal? Toch mochten Lewis en Marie Col lier. die Julia zong, een veel luider ap plaus in ontvangst nemen; de Engelse luisteraar blijkt toch meer conservatief van aanleg te zijn. Had de inleiding van dit concert ons geen hoge dunk van Pritehards kwaliteiten als dirigent ge geven (we horen Mozart in Nederland vaak beter uitvoeren) hy wist zich te revancheren in Debussy's Trois Noctur nes. waarvoor men een Edinburgh» vrou wenkoor te hulp geroepen had. Geheel feilloos was het gezang van deze Sirenen evenwel ook niet en we waren dan ook blij, dat we in de gelegenheid gesteld La Atlantida Verticaal: 1. nu en dan lidwoord; 2. stap meisjesnaam; 3. maanstand hond inwendig lichaamsdeel; 4 zonderling voorzetsel eind; 5'. akelig muzieknoot lied; 6. ein de bekende afkorting zware zoete wyn; 7. inwendig lichaamsdeel plant; 8. bestelling gindse; 9. water in Friesland dorp in Gelderland. OPLOSSING VORIGE PUZZLE Horizontaal: 1. papa; 4. neb; 7. Aïda; 8 Nero; 9. stère; 11. dek; 12. natie; 14. en; 15. Dee; 18. ho; 17. Eerde: 19. iep; 21. serge; 23. slem: 24. rein: 25. kin: 26.' tent. Verticaal: 1. pit; 2. Aden: 3. parade; 4. Nede: 5. ere; 6. Bokhoven; 7. aste risk: 10. eters: 13. iedere: 17. Epen; 18. eren: 20. Eli: 22. git. Jongeman leefde van inbraken In Hoofddorp is de 18-jarlge J, P. op heterdaad betrapt bij een inbraak mi een benzinestation. De jongeman in juli ontsnapt uit een tehuis voor moeilijk opvoedbare jongens ln Am hem en sindsdien voorzag hij in zyi onderhoud door het plegen van vijftien inbraken, in Den Haag. Amsterdam Znndvoort. In Den Haag heeft hij o.m, op het bureau van de ingpectie Rijks- poOiti* een nadio gettolao. Lt.ïgi Nono kreeg ni in Edinburgh, toen tijdens het F« tliiQl zijn cantate. ,.Op de brug van Hiroshima" werd uitgevoerd. De Atléntida bestaat uit een proloog en drie delen, op een gedicht van de 19e eeuwse priesterdichter Verdaguer. Het behandelt de ondergang van het legenda rische rijk van Atlantis ten gevolge van de overmoed van zijn bewoners, de stich ting van „het nieuwe Atlantis Iberia) door Hercules, nadat deze voor de nymf Pirene ter nagedachtenis de Pyreneeën heeft opgericht en in het Zuiden het Atlasgebergte, ter bescherming van het nieuwe rijk. Een goddelijke stem deelt mee. dat de boosheid der mensen de on dergang van het oude Atlantis heeft veroorzaakt, doch dat een nieuw geloof zal komen, waarin Spanje een zeer spe ciale taak zal vinden. Het laatste, en muzikaal beste, deel brengt de geschie denis van Isabella van Castlllë en Cn- lumbus, welke laatste in een mystieke extase midden op de Oceaan de leiding van de Allerhoogste ervaart bij zijn tocht naar de nieuwe wereld. Amerika. Daar tussenin zingt het koor nog een hymne aan Spanje, aan Barcelona, een Sanctus, een parafrase van het Salve Regipa. een soort slot-Hosanna. De verhalende even als de dramatiserende rol ligt groten deels bij het koor. dat nu eens moderni serend homofoon in Strawinsky-stijl. dan weer archaïserend in Bach- of Palestrina- stijl optreedt. Soms. in de „Veu Divina" 'goddelijke stem), treft een soort kerk- tonale recitatie voor koor. De verteller, in dit geval Raimundo Torres, heeft wei nig te doen. gelukkig maar. want deze Spaanse bariton presteerde niets dat meer deed verlangen. Teresa Berganza vertolkte de nymf Pirene en koningin Isabella, op onnavolgbare wijze. Beide solo-cantilenes roepen ineens weer dc herinnering op aan de vroegere, hispani- serendè. stijl van De Falla. Een zeer zwaar georkestreerde begeleiding steunt het gehele werk, en we vermoeden, dat hierin de hand van Halffter moet worden bespeurd. Een indrukwekkend werk ié deze Atléntida stellig, doch bevredigend in elk opzicht toch niet. Teveel inzinkin- Sinds kort geniet „L'Atlantida" von Manuel de Falla in de gehele wereld grote aandacht en ook op net Edinburgh Festival werd dit laatste, onvoltooide werk van de Spaanse meester uitgevoerd. Een zware taak wachtte Markevitrh het L.S.O. twee dagen later, toen De Falla'* onvoltooid nagelaten grote werk La Atlantida op het programma stond. Het werd begonnen te Granada en «ind* 1939 in Areentlnlë verder geachreven, doch De Falla's langzame werkwijze werd hem noodlottig en Ernesto Halffter. zijn leerling, moest de laatste hand leggen aan dit gigantisch oratorium. Ir novem ber 1.1. vond een voorlopige uitvoering In Barcelona plaats, en de Srala te Mi- BS.x* temsetntaMm i', sesüO? WBM2&A ild, Markevltch had reed» een ongehoord fraa'r ul'vo«r»ne van Francesca da Ri mini van TVh««'*nwakT •■eceven. en Mi ba ken verslappen de aandacht, voorél in het middendeel, dat over Hercules han delt De voortdurende rol van het koor is vermoeiend, ook voor de koorleden zelf, want in 't laatste deel vertoonde de intonBtie neiging tot schommeling. Dat was jammer, want dit Donostiarra-koor uit San Sebastian zingt ongelofelijk ge disciplineerd. Enige jongenssopranen, die solistische passages te zingen hadden, deden ons zien. waartoe SpaRnse knaap, staat zijn op dit gebied. Een be- dat we tegen de Atléntida kunnen hebben, is vooral, dat er geen eenheid van Dit zal wel samenhangen met het barokke, ongerijmde van de tekst, waai antieke en christclijk-nationalistische ele menten zo vreemd doorelkaar liggen. De uitvoering wekte niettemin grote geest drift op en wc vermoeden, dat Atlantis het in Edinburgh beter heeft gedaan dan Hiroshima. Markevitrh, die de Atlantida Drachtig had ingestudeerd onder het wa kend ooe van Halffter, bereikte zijn schitterendste prestatie evenwel eerst met het L.S.O., in een Russisch concert De sopraan Gallna Vlsjnevakava, de echt genote van de vermaarde cellist Rostro- povitoh en stellig de grote openbaring van dit festival, zone daarbfl enige aria's uit de opera Lady Macbeth van Mstensk. Sjostakovitaj. en een aantal liederen Moussorgsky, georkestreerd doorMar- kevitch. Van deze buitengewoon genuan ceerde, dramatische en zeer expressieve iopraan zullen we zeker meer horen in Sacre du Prlnlem— «♦ravirrVv "o*l* we deze nor nooit der hebben horen spelen. Zulk een mlsche. evt*t|aohe «nggestle en zulk >nt in de dvnamlek liebhen bij de Sacre nog nooit meegemaakt. Een klein voorval trok bij dit concert dc algemene aandacht: de componist Dmitri Sjostakovitaj. dc eregast van dit festival en de persoonlijke protégé van de artistieke leider lord Harewood (een neef van de Britse koningin), die met Galira Visjnevakaya de hulde het publiek in ontvangst had genome, bleek tijdens de uitvoering van de* Sacre te zijn verdwenen, evenals de leden van zijn gezelschap Men had alle reden om aan te nemen, dat de officiële Sowjct-componist bezwaren koesterde een zijn ex-landgenoot Stravinsky, die immers de Amerikaanse nationali teit heeft aangenomen en men voelde zich hierover gegriefd. Later bleek evenwel, dat Siostakovitsj vertrokken was, om een concert door. het Borodin- kwartet bij tc wonen dat een zijner kwartetten uitvoerde; tegenover de pers verzekerde Sjostakovitsj. dat hij voor :ijn collega Stravinsky grote bewon dering had en dat zijn vertrek niet als een protest uitgelegd moest worden. We voelen ons dus thans weer hele maal gerustgesteld en hopen binnenkort terug te komen op de plaats die de Rus sische muziek in dit grootse festival in remt mo* 'nbegrlp van die van Dmitri Minister wil meer weten over „Vij zelf lat" De minister van justitie heeft de pro cureur-generaal bij het gerechtshof te Amsterdam, mr. H. R. de Zaayer, ge- vraa^d of de inhoud van het telegram. Jat de winkeliers de minister hebben gestuurd over de sloop van de Vijael- flat te Amsterdam aanleiding geeft t-* eventuele opmenkin gen. Dc procureur- generaal heeft inmiddels de stukken In handen van ds officier van justitie te Amsterdam, nvr. J. v Hartsuiker. ge legd. belangengemeenschap „Winke liers Vijzelfla:" had de minister op 10 augustus per telegram verzocht een on derzoek te gelasten naar de achtergron den van de sloop van het pand, waarin zij hun winleels hebben Hierbij zou het vooral gaan om het deskundigenrapport, ingezonden door de N.V. Am*telstein. de eigenaresse van het flatgebouw, welk rapport afkomstig zou zijn van de win kelier» en waarop mede het slooDbevel zijn gegeven, aldus de belangenge- tsshup. Vo'gens de winkeliers heeft het eerste gesorek met de politie reeds plaatsgevonden. Kolonel Buurman (78) overleden In de ouderdom van 78 jaar ia in Den Haag overleden de heer H. D. Buurman, kolonel der Infanterie b.d„ oud-comman dant van het voormalige 4de reg. Infan terie, dat van 1 mei 1861 tot aan de capitulatie in mei 1940 onafgebroken ln Lelden was gelegerd. Onder zyn leiding was dit 4de reg. Infanterie In de meida gen van 1940 nauw bfj de strijd betrok ken. Het regiment, dat in die dagen op volledige oorlogssterkte was, heeft het vliejjveld Valkenburg verdedigd. Deze troepen stonden ver van de grenzen voor de zware taak de aanvallen van lucht landingstroepen op de residentie, het regeringscentrum en de verblijfplaats van de koninklijke familie, af te slaan. In verbitterde gevechten slaagden zij er in om de plannen van de aanvaller» op dit punt de eerste dag volledig te ver ijdelen. Toen op 14 mei ons land capituleerde en ook kolonel Buurman tot hen die in krijgsgevangenschap werden weggevoerd behoorde, kwam aan het bestaan van het 4de regiment infanterie een einde, want na de bevrijding werd besloten het 4de reg. niet weer op te richten. Teneinde het vaandel van het regiment niet in handen van de bezetter te doen vallen is dit op 14 mei 1940 op last van kolonel Buurman verbrand. Pas op met zeepost voor N.-Guinea De posterijen vestigen er de aandacht op, dat het vervoer van poststukken voor ingezetenen van Nieuw-Guinea, per schip 40 tot 50 dagen vergt, zodat zeepoststuk- Jswuen pakketten, die met een 24 sep tember uit Nederland vertrekkend schip verzonden worden, eerst begin november ln Nieuw-Guinea aankomen. Om te voor komen dat stukken en pakketten wegens vertrek van dc geadresseerden na- of teruggezonden moeten worden, moet men er zich zoveel mogelijk van vergewis sen of de geadresseerden dan nog wel in Nieuw-Guinea verblijven. De kosten van terugzending, die tenminste gelijk en soms zelfs hoger zijn dan die van ver zending, komen ten laste van de afzen ders. Bij de postkantoren kan men in lichtingen krijgen over de verwachte aan- komstdata van schepen, die post vervoe- AVRO WAAGT HET MET „DE SJAAL" Ongetwijfeld zullen velen van onze lezers zich nog herinneren, dat zleh In Januari jl. ln West-Duitsland hoogst onplezierige dingen hebben voorgedaan na de vertoning van het tv-spel „Das Halstuch", een detectiveserie van de befaamde Engelse schrijver Francis Durbridge. Gedurende enkele weken toen de serie liep. hield het spannende moord- verhaal de kijkers als het ware in een ban. zelden werd zo veelvuldig geke ken en zoveel gesproken over een tv-spel. Er was in het verhaal een meisje gewurgd met een sjaal, en wie had dat gedaan? Toen de oplossing vertoond was en ieders nieuwsgierigheid bevredigd, kwam de afschuwelijke nasleep van de uitzending: er werd in Duitsland een moord gepleegd naar het voorbeeld (voor de camera's terdege uitgespon nen» van de door Durbridge verzonnen gebeur tenia. Groot was de ontsteltenis onder de West-Duitsers en dagenlang was dit verschrikkelijke gevolg van een tv- voorstelling nieuws op de voorpagina's van vele kranten in binnen, en buiten, land. Intussen had de AVRO de serie al aangekocht voor de vertoning. Van deze schrijver zond de AVRO verscheidene series hoorspelen met Paul Vlaanderen als hoofdpersoon uit, en twee jaar ge leden ook de tv-serie „Het is zover". DF. AVRO meent, dat „Das Halstuch". in Nederlandse vertaling „De sjaal", niet Ingrijpender is dan de reeds eerder uitgezonden series van Durbridge en dat er dus geen reden Is. de kijkers dit spel te onthouden na wat er in Duits land is gebeurd. De serie wordt onverkort uitgezon den. dat durft de AVRO wel aan. De afleveringen komen in vijf uitzendin gen op de beeldbuis en wel op maandag 10, donderdag 13 (deel 2 en 3), woens dag 19. zondag 23 en zaterdag 29 sep tember. Wij kennen de serie niet en kunnen dus vooraf niet beoordelen of de AVRO geiyk heeft met de uitzending: de voorstellingen zullen het leren. Commentaar De tiende aflevering van „De bezet ting" was misschien wat minder boet end van beeld dan de voorgaande, maar hoe goed is het. dat dr. L. de Jong nog eens vele namen en figuren uit het moedige geesteiyke verzet in herinne ring heeft teruggebracht. Stille voor vechters, die iv het kerkelijke leven, bij het onderwijst ja in alle geledingen van een uit elkaar gedreven samenle ving een verdrukt volk steunden tn woord en geschrift en deze trouw aan het vaderland niet zelden met zware straffen en dikwijls ook met de dood moesten bekopen Dat in deze histori sche televisie-documentaires nogmaals een blijvend monument voor hen is op gericht, maakt de beheerste en zeer duideU'ke verklaringen van dr. De Jong nog waardevoller. Nadat de NTS gisteravond deze uit zendingen had verzorgd, maakte de AVRO een begin met de filmserie „De verdeaigers", welke vrijwel para let loopt aan de Mason-serie waarop de VARA de kijkers regelmatig trakteert, maar een wat minder luchtige toon voert. Voor de liefhebbers van span ning otj het scherm weer een aanwinst. De AVRO gaat in het vervolg maan delijks hoogtepunten uit haar komende televisie-programma's aankondigen en deed dat gisteravond voor het eerst. Hierul' leerden wij onder meer dat jazzpinniste/vokallste Pia Beek op 19 september in een eigen show zal op treden en dat kunstkenner Pierre Janssen op 23 september begint met een tweede reeks „Kunstgrepen". NCRV en KRO wer ken samen in tv. voor de vrouw Aangezien het pas Januari zal wor den eer op donderdagmiddagen een programma voor de vrouw en voor kleuters op het televisiescherm kan komen, zijn bij de verschillende om roepverenigingen de plannen daarvoor nog in voorbereiding De KRO heeft voor de dames een soort magazine met vaste en wisselende rubrieken, een programma van drie kwartier, opgezet. Voor enkele onder delen van deze uitzending wordt nauw samengewerkt met de NCRV. Voor de kleuters worden o.m. „de kleine avonturen van kabouter Kasje Kauwgom" geschreven, door Lea Smulders, gespeeld. Beide programma's worden voorbe reid door Tineke Notten-Roeffen. vanavond 102 m. KRO: 18.00 Nw» en 19.25 Moderne knmer- muz (gr) 18 45 Lichtbaken, lezing 19.55 Radio Fllharm ork: klots mui 20.50 Van klanten en wanten weten, vragcnbtantw 2100 De Plat enkoffer, gevar progr 21.45 Promenude-ork en zangsolisten; Franse opera'* 22 25 Boekbespr 22.40 WtJ luiden dc zondag ln. godsd progr 23.00 Moderne (gr) 23.5524.00 Nw*. Hilversum II, 298 m. VARA: 19.00 Artis tteke staalkaart. VPRO: 19.30 Op de hel ling. gesprek 19.45 Klass mui (gr) 19.55 Deze week. praatje. VARA: 20.00 Nw- .55—24.00 NWS. Licht ork 23.10 vanavond vizier. NTS: Eurovisie: Zes lug. NTS: 20.00 Journaal c Programma voor zondag NCRV: 8.00 Nw* en wccroverz 8.15 Vocaal ensemble (gr) 8.30 Morgenwijding 9.15 Orgelcot KRO: 9.30 NWW 9.45 Harprecltaf (gr) Inleiding ho< gfl larprecltal (gr) 9.55 3 Pontificale hoog- am 12 25 Popul gr: ploeg, lezing 130 00 Nwi 13.05 .k mui (gr) Hollander, lezing 15.10 18.00 Het Geloden Schip, Sjostakovitaj. Dr. J. v»n der Veen Koningin Juliana en prin6 Bernhard hebben aan het Rode Kruis heeft mee gedeeld. een belangryk bedrag gestort op giro 777, het nummer dat het hoofd bestuur van het Rode Kruis heeft open gesteld voor giften voor Pcrzië. Rechtbank in juridische Doolhof JTAN een reeds jarenlang in Parijs wonende Nederlander, wiens in Amerika voltrokken huwelijk met een rijke Amerikaanse in de V.S. nietig werd verklaard op gronden, die de Nederlandse wet niet kent, in Neder land toch worden veroordeeld op een klacht wegens oplichting van «ljn ge wezen echtgenote? Met deze vraag heeft de Amsterdamse rechtbank zich vrijdag beziggehouden en het ziet er naar uit, dat volgende week nog wel 25 Het waren in hoofdzaak mannen, rijzig en ge spierd, met koperkleurige huid. Zij droegen kleu rige rokjes van een weefsel met grote patronen en hadden doeken over de schouder geslagen, terwijl sommigen een soort tulband op het hoofd hadden. Er waren er ook bij, die kleine hoofddeksels van kokosblaren droegen. De enkele vrouwen onder hen waren aanzienlijk kleiner van gestalte en le ken, zoals de deskundige Nelson opmerkte, van lagere stand te zijn. Zij droegen ruim vallende rokken van witte stof en hadden ook een doek van die stof over de schouder. Hoe dichter de boten naderden, hoe meer de matrozen onder de indruk kwamen van de ar geloze lichte vrolykheid van de inheemsen. Over en weer werd geroepen, zij begonnen te lachen en te wuiven. Kapitein Bligh stond midscheeps aan de bak boordverschansing en zwaaide met zyn steek. „Taio?" riepen de inheemsen, wat betekende „vrienden". „Tajo!" riep Bligh telkens weer en ook „Peritanen!", wat wilde zeggen „Engelsen". De bemanning begon het hem na te roepen. En kele minuten later waren grote aantallen inheem sen als apen aan dek geklauterd en het schip was zo overvol, dat de kapitein zijn matrozen niet te rug kon vinden en de officieren moeite hadden de noodzakelijke bezigheden te doen uitvoeren. Een bejaarde inheemse wist kapitein Bligh te bereiken. Hij was gladgeschoren, terwijl de andere mannen van Tahiti korte baarden droegen, en leek iemand uit de hoge stand te zijn. „Captain!" had hy steeds maar geroepen en toen hij de ge zagvoerder eindelijk vond ging hij wijdbeens voor hem staan, sloeg zich met de hand op de borst dat het schalde en bulderde, „Hitihiti ik Hitihitü üp schip gevaren met Toeti!" Toeti zo hadden de inheemsen kapitein Cook I genoemd. Het schoot Bligh te binnen, dat deze man inderdaad vjiftien jaar geleden een van de reizen onder de beroemde kapitein had meege- OP OE door GUNTH SACHSI maakt» Hij herinnerde zich nog wel een paar woor den Engels en zou voorlopig goede diensten als tolk kunnen bewijzen. De matrozen waren door het dolle heen. De op gewekte beminnelijkheid van de inheemsen en hun argeloos vertrouwen maakten grote indruk op de zeelui. De vele geschenken die de eilanden mee brachten, broodvruchten, kokosnoten, bananen en zelfs gebraden speenvarkens, beschouwden zy als een voorproef van het paradysachtig bestaan, dat hun hier wachtte. Schrijver Samuel draafde wanhopig het dek op en neer en probeerde tevergeefs, de geschenken regen onder controle te houden. Meer dan eens werd hij door een welgemikte kokosnoot in de rug getroffen en telkens als hij een stapeltje noten had verzameld en op nieuwe prooi uitging ver dween zyn voorraad 'ln een ommezien. Hij had in zijn ijver stellig een pak slaag opgelopen, als ka pitein Bligh hem geen wenk had gegeven, de za ken voor een keer op hun beloop te laten. Gezien hot gedrang kan hy toch niet nagaan of zijn op dracht werd uitgevoerd. Blijkbaar was Hitihiti de enige vertegenwoordi ger van de betere standen op Tahiti temidden van de menigte bezoekers aan boord. De andere eilan ders behandelden hem met een schuwe eerbied Bligh gaf hem opdracht het stamhoofd van Tahiti, Otoe, van zijn aankomst te verwittigen en hem uit te nodigen voor een bezofk aan het schip, de vol gende dag. Hy kende het stamhoofd door zijn ver- blyf op Tahiti, tien jaar geleden met kapitein Cook, en noemde zich zyn „taio". zyn vriend. In middels was de verbroedering tussen eilanders en matrozen al in een gevorderd stadium gekomen. Er heerste een oorverdovend lawaai aan dek. De inheemsen waren allen op zoek naar een taio cn bezegelden een pas gesloten vriendschap door het wrijven van de neuzen. Dat was de Tahitiaanse groet, die evenwel in de hogere kringen meer als een vluchtige omarming werd beoefend, waarbij de wangen elkaar nauwelijks raakten. De matro zen evenwel hadden er plezier in, de neusgroet gewetensvol uit te voeren, wel allereerst bij de aantrekkelijke vrouwen en meisjes. Het duurde niet lang of elke zeeman was tot de taio van een eilander of een inheemse familie ver kozen en had moeten beloven op korte termijn een bezoek te brengen en tydens zijn verblijf op Tahiti het huis van zijn gastheer als het zijne te beschouwen. Ook Christian had een dergelijke uitnodiging ontvangen en wel van Hitihiti, die de rijzige knap pe schippersmaat aanvankelijk voor de kapitein had gehouden en nu zyn best deed hem tot taio te krijgen. De overige officieren of cadetten warer voorlopig dergelijke uitnodigingen bespaard ge bleven. De inheemsen van geringere stand wisten, dat het een voorrecht van de adel was, een officier als taio te hebben. De standsverschillen op het eiland waren groter en werden strenger in acht genomen dan in enig Europees land uit die tijd. Eindelijk lag de „Bounty" in de baai voor anker en tegen dc avond ontdeed het dek zich van be zoekers, maar niet voor de matrozen nog eens na drukkelijk hadden beloofd de volgende dag hun nieuwe vrienden te komen bezoeken. (Wordt vervolgd). meer over deze juridisch bijzonder in gewikkelde materie gezegd zal worden. De thans 40-jarige in Parijs wonende oedrUfsanalist J. van D. werd op 13 maart J.l. gearresteerd in Almelo op een klacht, regens oplichting c.q. verduistering van 0.000 dollar ten nadele van zyn gewezen echtgenote, de-Amerikaanse Eve Golden. Met deze 16 jaar oudere. rUke weduwe trouwde Van D. in augustus 1960. Aan- ankeliik had de vrouw nieta voor dit huwelUk gevoeld, omdat »U aoveel ouder wa*. maar Van D. had haar verzekerd, dat zU voor hem de enige was „en In zlin ogen eigenlijk nog een baby". In Frankrijk vertelde Van D. zijn echt genote, dat hy voordelig aandeelhouder kon worden van een dochteronderneming het bedrijf waar hy werkt». Omdat het huwelijk niet in gemeenschap van goederen was gesloten, leende Van D. vrouw tot tweemaal toe duizend dollar en daarna wist hij haar te bewegen 30000 dollar te plaatsen op een bankre kening, waaruit zowel hy als zij gelden zouden kunnen opnemen. Spoedig daar- a zou Van D. met dit geld verdwenen ijn, nadat zijn echtgenote het in Franse Cranes had opgenomen en aan hem ter hand had gesteld. De dag daarn» meldde Van D. aan zijn vrouw, dat hij piet meer terugkwam cn dat zij zichzelf maar moest redden. D* Dedrogcn echtgenote ging terug naar d» VS. en daar werd het huwelijk nietig crklaard. De officier van justitie, mr. H. Bouma. hield tüdens de zitting van vrydag staan de. dat het huwelijk is gebruikt als mid del tot oplichting, een vorm van misdaad, die in het Nederlandse strafrecht onba- kend ls. Evenmin kent onze wet nietlg- .■erklaring van een huwelijk op grond van bedrog of dwaling, zelfs geen oplich ting tussen echtgenoten. De raadsman van verdachte, mr. Rus tel, kondigde aan maandag onmiddellijke invryheidsstelling van zyn cliënt te zul len vragen. Van D. is al sinds maart ge detineerd. De rechtbank besliste, dat mevrouw Golden uit Amerika zal moeten overko men om te worden gehoord. Ook zal Van D.'a 24-Jarlge stiefdochter Claudine Boutonnet ais getuig» worden godagvaard. lezing cn 18^30 In ge* NCRV: ...w lewijde mui (gr) 19.30 De Openbaring an Johannes, lezing KRO: 1945 Nw* 20.00 Triptiek voor moord, hoorspel (I) 20.50 Deense kam.-rmuz (gr) 21.30 Do-Re- Ml. licht progr 22.20 22.25 Boekbespr 22.30 Nw» 22.40 Avondgebed 22.55 Bra bant» ork. jnodeme muz 23.15 Klas» lie deren (gr) 23 55—24.00 Nwi. Hilversum II, 298 m. VARA: 8.00 Nw*. postdulvenber en socialistisch strijdlied 8 18 Weer of geen weer. gevar progr f GceatelUk lev< VPRO: 1000 rk 12 30 Sportber 12.32 Piano- en orgel- of gram 13.20 Llcl bie en zang 13 45 Zigeunermuz (gr) 14.00 Gehoord, gezien, gelezen: maandelijks kunstaymposion 14.4# Zangrecital 15 10 Voordracht 15.20 Radlokamerork: moderne mui 1600 Lichte ork muz en zang 18.30 Sportrevue. VPRO; 17.00 Het herlevende Liberale Jodendom - I, lezing 17.15 Stad ind: de taken van het IJa»elmeer. le zing VARA 17 30 V d jeugd 17 50 Nw». sportjournaal 18.3( Cllo. klankbee ld 21 00 Chanson "Gitane. operette (gr) 22 00 Muzikale CoryfeeCn: klaas kamermuz (gr» 22 30 Nw» 22.40 Act 22.55 Meded en» portultslagen 23 00 Dana- nrkeat cn zangsollaten 23 30 Lichte gr»ro 23 55—24 00 Nw». 4.45—16 00 Zee-landen Antwerpen 19 30 1 c Luzem. afgewisseld concours hipplque te rekjournaal 29.00 Sport Programma voor maandag Hilversum I. 402 m. NCRV: 7.00 Nw» 7.10 Gewijde muz (fr) 7.30 Sportuitslagen van zaterdag 7 10 Lichte gram 7 50 Medi tatie 8 00 Nw» 8 15 Radiokrant 8 33 Tan gos (gr) 9 00 V d zieken 9 35 Waterstan den 9 10 V d vrouw 10.10 Gram 10 20 Theo logische etherleergang 11.05 Alt-mezzo en plano: kleaa liederen 11.33 Lichte gram 13.10 Pianospel met ritmisch» begeleiding 12 25 Voor boer cn tuinder 12.30 Meded ten behoeve van land- en tuinbouw 12.33 Licht ensemble 12 53 Gram, even,,>"! act 13 00 Nwa 13.15 Licht enaemblc 13*3 Ita liaanse opera-aria's (gr) 14 05 S>->,r.Hrndlo 14.30 Omroepork en solist: klas* muziek 13 20 Sopraan en piano (gr) 13 40 Vocaal Bijbeloverdenking 16.30 «recital: modern -ensemble Haten 17 40 Beuraber 17 43 Regeringsuitz: Suriname en de EEG, door R A Ferrier IR oo Orgelspel 18.30 Met band en plaat 10 Ochtcndgym 1 Klaas kamermuz (gr) 9.40 M'—epwUdlng 10 00 Arbeidsvitaminen (gri 11.00 Voor dracht 11.15 Radlo-Filharm ork: k<"-* en 12 00 Pianospel zangsollat 14J0 Pianorecital: kUaa (gr) 16.00 Radio Matinee moderne 17 30 Gram v d Jeued n 50 Mil 90 Nwa 18.13 Pol i-'m 18.23 Gram 18.50 Openbaar kunstgherll TELEVISIE NTS: 20 00 Journaal en wceroverzlcht. AVRO: 20 20 Televizler 20.30 De niet te ketenen godlng. documentaire film 2120 ■1^ 21.35—22.2»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 7