Derde jaargang nummer één 'Ruimte voor ons. PERS-VERS van 52 ruimtes KAARTLEZEN IN DE WOESTIJN ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1962 en de blijvers Zoalt je verleden ueek hebt kunnen lezen, hebben tuee ruimle-medeu erkers de redaklie verlaten en u ueet, niet zonder reden. Ofschoon ut beiden tan het begin af aan trouue redaktieleden graag hadden willen aanhouden, it witteling t an plaatsen juist voor een redak- tie als de onze nu eenmaal nodig. If e worden elk jaar weer tuaalf maanden ouder en deze redaklie moet er een blijven tan jonge mensen. Vandaar.... Enfin, we hebben er vorige week ook <d over die verjonging gesproken en intussen sul je je waarschijnlijk al zijn gaan aftragen uie er dan wel nieuw in de redaklie zullen komen. Eerlijk gezegd hebben uij dal ook gedaan en de zaak scheen precair. Maar het is ons toch, dank zij veel speurwerk gelukt, (zonder advertenties) en wij stel len je op deze pagina voor Her man Dienske en Jan Roos. moest wegens militaire dienst dit bestaan opgeven en werd door zijn indelingscommandant bij de- intendance gevoegd. Hij heeft veel kopjes gewassen en glazen gevuld. Dit laatste kan hij op de redaklievergaderingen voortzetten en ook zal het in zijn poëzie nog vaak doorklinken. Op het ogenblik studeert hy biologie in Leiden. Zijn litterair verleden kenmerkt zich door een bloeiend schoolblad en ook heeft hij veel naar Minjon geluisterd. Hij is 20 jaar. Jan Roos uit Scheveningen is een doorzetter. Herkende je hem aanvankelijk als .Jan R. uit S." bij ,J5r uit gelicht", hij uerd te houden. Dat hij ook nog rechtshalf speelt in een voetbal vereniging doet ons slechts ver moeden dat deze vereniging betere jaren gekend heeft voor de oorlog. Graag zouden we zijn Ugernummer nog aan je door- ges.en, moor -ijn slud\c voor onderwijzer behoedde hem tot nu toe voor de militaire diensL l'erder is hij ongehuwd en 20 jaar. Jan Roos en Herman Dienske dragen beiden een bril, behalve Jan, die een baard had; beiden zijn beslist niet langer dan één meter negentig en van positief protestantse beginselen. R ij ho pen. dat je nu genoeg van hen weet om met belangstelling hun werk tegemoet te zien. Dat di Nam LEO FAASE. redaklie En om de zaak nu maar hele maal rond te makvn kom je van daag de volledige redaklie tegen, die borg gaat staan voor de 52 pagina's in het derde ruimte- Het zijn, naast de tuee nieuwe lingen Yolanda de Vries, gym, 18 jaar. Den Haag. Caro Buurman, studente aka- demie voor beeldende kunsten, 19 jaar. Leiden. Cees van Dop, onderwijzer, 22 jaar. Rotterdam- Leo Faase, student, 19 jaar, Schiedam. Leo Kleyn, 22 jaar, uitgeverij, Arie Gelderblom. boekhandel, 17 jaar, Rotterdam. Hans Kreuzen, student, 24 jaar, Amsterdam. Met als .seservist" Meine Reilsma, militair, 20 jaar. Den C-I Het is een goed Hollandse gewoonte om zich bij een nieuw begin te bezinnen. Een degelijke karaktertrek, die iedere vereni ging handenvol werk bezorgt. Een der on geschreven wetten van dit bezinnen bestaat hieruit dat men naarstig nasnuffelt hoe illustere voorgangers zich bezonnen hebben. De moeilijkheid bij deze derde ruimte-jaar gang is echter dat wij geen voorgangers hebben dan onszelf. Wij zijn nauwelijks illus ter te noemen, hoogstens illustratief het geen op treffende wijze door een aantal baarden wordt bewezen. Echter onder de vele citaten en zegswijzen die wij zelf hebben nagelaten is er daar de opmerking van de heer Faase aan het einde van een bezonken bezinning bij het begin der tweede jaargang: ,,en niets zal u beletten het beter te weten". U heeft het, waarde lezers, het afgelopen jaar weer vaak beter denken te weten. Ten onrechte, wat dacht u wel. U moet daar om niet denken dat als een oude rubriek verdwijnt om plaats te maken voor dat bromfietshoekje dat u altijd al zo graag had willen hebben, dit te danken is aan de vier endertig brieven die wij van u mochten ont vangen. Evenmin hebben wij ons iets aan getrokken van de grote aantallen hoogle raren, sociologen en maatschappelijk werk sters die ons in de loop van het afgelopen jaar met hun adviezen hebben lastig ge vallen. Wij blijven eigenwijs (nee, niet die ..eigen wijs"). Als derhalve enkele van de vernieuwingen die wij hieronder nader in troduceren toevalligerwijze met uw ideeën overeenkomen, dan geeft u blijk van een opmerkelijke eensgezindheid met de re- daktie. Maar we hebben alles zelf ver zonnen. Zo is 't ook nog eens een keer. Om dan maar meteen met de deur te rammelen: na een harde strijd met onze abonné's, met de vele teleurgestelde dich ters, met een aantal kamerleden en met slechts enige cynici aan onze zijde, hebben wij toch de overwinning weten te behalen. „Er uit gelicht" blijft staan en „dwars fluiteren" ook. Aankomende letterkundigen en politici zijn dus gewaarschuwd. Wij blij ven naar doen. Gemotiveerd, maar soms ook zomaar. Wij zijn er ook niet vanzelf gekomen en er is geen enkele reden om J. S. te V., de minister van buitenlandse zaken van Bessarabië of de burgemeester van Gorinchem te sparen. U wilde toch in hét nieuws? Nou dan! „Duelloog", het toernooiveld van onze poëten, moet wijken wegens uitbreidings plannen. Het peil van de binnenkomende brieven bewijst trouwens dat u er bitter weinig van heeft geleerd. Nee,, dat lag niet aan ons, hoe komt u erbij. Nieuw is een rubriek, waarin iets wordt geloofd, warm aanbevolen öf wellicht afge keurd. Wij bespreken hierin o.m. toneel, film, tuvuh, radioprogramma's en cabaret. Om niet de indruk te wekken dat wjj alleen aan ons zelf gedacht hebben, hebben wjj ook nog een verrassing voor jullie. Jaja, een aardige surprise, al zeggen we 't zelf. De veertiendaagse kanttekeningen, die tot nu toe onder de pretentieuze opschriften „Ruimte voor u, voor ons en voor jou" het licht zagen, zgn gewijzigd in een halve open pagina (d.w.z. niet half open, maar een halve pagina) die geheel gevuld zal zjjn met jouw werk. De boosaardige gedachte die ongetwijfeld by enkelen onder u zal rijzen, dat wij dit slechts doen om minder werk te hebben is juist, maar misplaatst. Blijvertjes zijn verder nog de frequent uitbarstende „gevraagde gesprekken" en de jolige schetsjes die wij plaatsen onder de naam „zo Maar". Ons verdere programma zal grotendeels afhangen van de weersomstandigheden en het lijkt ons derhalve niet juist om hier reeds nu nader op in te gaan. Afgezien van enkele mutaties die elders op deze pagina worden besproken is de redaktie grotendeels zichzelf gebleven. Uw moeilijkheden zullen dus weer op de bekende wijze worden opgelost of besproken. Wij blijven waken over de geestelijke gezond heid van de Nederlandse teenager. Onze eigen gezondheid is hierbij niet van belang, tot diep in de nacht zullen wij blijven arbeiden om ons bekende hoge peil te hand haven. Daarom gaat bij nader inzien dat bromfietshoekje toch maar niet door. Tot slot: sterkte lezers! HANS KREUZEN (ge)Vraag(d) Gesprek draaH alles om Haar Een lange, blonde jongeman van 21 jaar met beweeglijke han den en een expressief gezicht e'est Mario. Eigenaar van een dameskapsalon aan de Prinsen gracht ln Amsterdam, die voor tedere Ingewijde op het gebied n Coiffures*' en ..halrstyllng" Dit resultaat is ongetwijfeld te danken aan het exclusieve, exor bitante of gewoon unieke karakter van deze society-kapsalon van on Nederlandse allure. Dit laatste houdt geen veroordeling in het is slechts een aanwijzing dat de Nederlandse koopmansgeest, die zelfs in onschuldige hoofden een middel ziet om snel rijk te wor den, verdrongen is door aspira ties die niet louter in het mone taire. maar ook een beetje in het artistieke vlak liggen. Te beweren dat Mario zijn métier uitsluitend om het l'art pour l'art-princyje beoefent, zou natuurlijk overdre ven zijn, maar het feit dat hij de nadruk legt op het adviseren, meer dan op het wassen, water golven. permanenten en wat dies Foto: Haus Dukkers meer zij zelf. zegt toch wel ge noeg. ..Het is een prachtig vak", vindt hij, „maar de meeste kap pers hebben er een prutsvak van gemaakt. Ieder gezicht vraagt om een eigen kapsel en het beroep van dameskapper uitoefenen be tekent dan ook aDefminst een soort lopende-band-werk verrich ten. Je kunt een vrouw of een meisje dolgelukkig maken door haar een kapsel te geven dat vol komen bij haar past. Een kapper kan haar uiterlijk maken of bre ken." Dat uiterlijk is niet alleen van het kapsel afhankelijk en Ma rio beperkt zich daartoe dan ook niet. Hij geeft ook adviezen inza ke maquillage, make-up het Nederlandse woord ..gezichtsbe handeling" zou wat al te gewoon klinken uit de mond van een ..coiffeur pour dames" die zich in zijn „boutique" met „hairstyl- ing" bezighoudt en zelfs kle ding. Hieraan ontleent hij het recht zijn zaak „uniek" te noe men, want er is in Nederland geen tweede dameskapper die zijn beroep zo ruim opvat. Wel in het buitenland, met name in Pa rijs, en Mario heeft zich dan ook door het Franse voorbeeld laten inspireren. Hij heeft trouwens zelf als free-lance in Parijs, ge werkt om met het klappen van de zweep vertrouwd te raken, alvo rens de Nederlanders ervan te overtuigen dat een kapsalon meer kan zijn dan een inrichting waar men zich angstvallig tot de ,.hoofd"-zaken beperkt. En zijn experiment is ingeslagen. Het feit dat er thans twaalf mensen in zijn zaak werken, wijst erop dat hij over gebrek aan belang stelling niet te klagen heeft. Die belangstelling is voor een groot deel afkomstig uit de toneel- en televisiewereld. Onder zijn cliën ten zijn er veel met bekende na men, zoals Ank van der Moer, Ageeth Scherphuis. Sigrid Koetse en Heintje Davids, terwijl hij en passant vertelt dat hij kortgele den Catharina Valente nog aan een nieuw kapsel geholpen heeft. Daarnaast zijn het veelal studen ten en meisjes van middelbare scholen die zich door hem laten adviseren. Overigens beperkt zijn klantenkring zich wel tot de so ciety: voor een zaak die zich als exclusief en exorbitant aandient^ is dit niet zo verwonderlijk, hoe wel Mario er met nadruk op wijst dat zijn prijzen beslist niet zo ex orbitant zijn. Om nog even op zijn binding met het toneel terug te komen: hij krijgt van deze zijde geregeld opdrachten, evenals van de tv. en wie indertijd de film „Mensen fietsen naar de maan" kapsels kunnen bewonderen. De belangstelling die hij dus geniet, is hem echter niet zo maar ko men aanwaaien: welbewust heeft hij voor de nodige publiciteit ge zorgd en hij gaat op deze weg nog steeds voort door de Neder landse vrouw via televisie en pers voor te lichten omtrent de nieuw ste haarmode. Zijn naam dringt zelfs door tot in het buitenland, wat hij te danken heeft aan de tournees die hij regelmatig maakt, door Duitsland. Frankrijk en Italië. De talen die hij daar voor moet spreken, heeft hij zich zelf geleerd en hij drukt zich be scheiden uit. wanneer hij zegt dat hij ze redelijk beheerst. want even daarvoor voerde hij in rad Frans een telefoongesprek met een van zijn cliënten. „Maar schrijven kan ik het niet", voegt hij er openhartig aan toe. Lang. blond, enthousiast c'est Mario. Een dameskapper of. als u wilt. coiffeur in wie de Neder lander. die van vakwerk houdt en de Fransman, die artiest wil zijn. een gelukkige synthese zijn aan- zegaan. En die in het vuur van zijn betoog zegt: „Het Is heerlijk als je je klanten als herboren weg ziet gaan." Van de bovenste plank Bij de opening van zijn ten toonstelling versoheen Martin van Veen in een karos en gekleed als landedelman. In café Eijlders (Amsterdam) presteerde hij het eens om twee uur lang Spaanse fado's te zingen waar geen woord Spaans bij was. Zijn stijl van te kenen noemt hij bizarrisme. De eerste indruk (en waarom zou dat de beste niet zijn) die men van de tekenaar zowel als van de tekenin gen krijgt is „lekker gek". Maar niet alleen omdat de tekeningen dan zo lekker gek zijn wordt de uitgave „drie staat tot een" (Moussault's uitgeverij N.V., Am sterdam) hier besproken. Dit in vlammend rood uitgevoerde werk is namelijk voor zover wij weten «en vrijwel unieke poging om de reacties van drie dichters op het werk van een tekenaar te bunde len. samen met die tekeningen. De dichters: Andreus. Verhoe ven en Vinkenoog. Andreus. onge twijfeld dc grootste van deze drie. met mislukt werk. De dichter van de menselijke liefde heeft zich niet aan dit werk vertild, maar het is hem vreemd. De macabere wereld van Van Veen is de zij ne niet. Hij kan er wel iets van zeggen, zelfs poëtisch iets zeggen maar het wordt geen zelf door leefde werkelijkheid. Verhoeven met wat archaïsch aandoende poëzie. Geen gemakke lijke gedichten, zelfs niet voor wie ..experimenteel" gewend is. maar met een geheel eigen ge luid en een doordachte problema tiek. Vinkenoog heeft de tekeningen het best benaderd. Is er waar schijnlijk ook het meest mee ver want. Met hun kenmerkend par lando, hun retoriek soms en een nog steeds wat puberaal aandoen de poging om te shockeren spre ken zijn gedichten dezelfde un heimische taal als Van Veen's te keningen van een onbewoonbare wereld. „Heb medelijden. Hier stierf een kostbaar sprookje ter plaatse". Wat de tekeningen betreft. Die moet je zien. Alleen daarom ol is dit boek de moeite van het aanschaffen waard. Ze zijn niet surreëel zoals een criticus ons wilde doen geloven. Dat wil zeg gen ze verwijzen niet naar een andere werkelijkheid als de onze, maar naar onze werkelijkheid an ders. De werkelijkheid van de Iedere morgen als de zwarte lakens van de nacht op een ver re stoel gelegd zijn en liet witte bed van de dag bloot komt, ie dere dag een nieuw of het lijkt in ieder geval nieuw, ga ik naar de boekhandel, beweeg met mijn nog slaperige handen de deurknop naar omlaag, zeg goedemorgen tegen de mensen, die er zijn of die er behoren te zijn. Sinds enkele weken doe ik het met meer plezier. Iedere mor gen tref ik bij mijn binnenko men een juffrouw, die wat rondkijkt, haar handen langs de boeken laat glijden en weer verder kijkt. Ze is klein, lijkt een beetje Frans, heeft zwart haar, lange slanke handen en een moedervlek op haar lin kerwang. Soms als de zwarte lakens nog voor mijn gedachten hangen (ik ben nog niet goed wakker, denk ik dan) irriteert hij me, een vlieg die langzaam over een strakgespannen huid loopt, een onuitstaanbare jeuk veroorzaakt alsof er plotseling tientallen vliegen gekomen zijn; soms maakt hij me vrolijk (een zwart balletje, waar je mee spelen kan, je kunt hem laten verdwijnen en weer opzoeken, misschien een klein zwart paas- wereld nadat de laatste bom zal zijn ontploft. Na de eerste teleur gestelde liefde. Evenmin als de gedichten spre ken de tekening ;n direct duidelij ke taal. Beide moet men zorg vuldig lezen om te zien wat er staat. Geen opwekkende bezig heid. Maar men trekt niet de woestijn in om bloemetjes te plukken, maar om er te leven. Desnoods als kluizenaar. eitje vroeger); soms ook merk ik hem niet eens op, die moe dervlek bedoel ik. Maar de laatste dagen begon 'ik er steeds meer op te letten, ik weet niet waarom, maar waarom open je je mond op een bepaald moment of zeg je iets zonder reden? Hij hield me be zig, volgde mij, of ik volgde HANS KREUZEN hem. De juffrouw scheen het niet te merken, zei niets, heeft trouwens nooit iets tegen mij gezegd. Zij bekeek boeken, van allerlei soort, bestudeerde at lassen en kunstkaarten, pockets en encyclopedieën, werd - een boek tussen de boeken, een boek om te bekijken, misschien een boek over kernenergie, over atomen vanwege die ene slip, die moedervlek (als ze dit leest zal ze misschien zeggen: „Ik heb een goede kritiek gehad, za terdag). LEO KLEYN Automatisering ouder worden door de parkwachters in de leeuwenkooi ondergebracht. Wij stellen voor om de ouders, die van huil kinderen zijn weg gelopen. bij de ezels onder te Een Engelse dorpsdominee sprak: Alvorens niet het collec teren wordt begonnen, wens ik degene, die de kippen uit broe der Johsons kippenhok heeft gestolen, te verzoeken zich van liet geven van een bijdrage te onthouden. Onze kerk wenst geen geld van een dief te ontvangen. Voor de eerste keer sedert vele maanden brachten alle kerkgan gers zonder een enkele uitzonde ring een behoorlijk geldoffer. Zoiets zou van de predikant van een zeer noodlijdende gemeente bijna een bezoeker van kippen hokken kunnen maken Twee mannen stalen in Kiel bijna honderd tuinkabouters door deze uit tuinen te halen. De politie had een grote vrachtwagen nodig om de buit, die de dieven in hun woningen hadden opge- De kaboutertjes deden het niet Het weekblad Elsevier is in middels aan zijn driehonderd- z aveels te ingezonden brief over Nieuw-Guinea toe. Het is nu wel duidelijk, dat wij door Amerika verraden en verkocht zijn. Niet alleen mijnheer Lunshof zegt dat, maar driehonderd-zoveel Else- vicrlezers met hem. Nou, dan is het toch zeker zo. Dc genie van het Nederlandse leger heeft twee zwembaden in La Courtine aangelegd. De rege ring kan de militairen beter in Nederland laten oefenen; mis schien komen we dan beter in onze zwembaden te zitten. De Maastrichtse kinderpolitie heeft zes jongens van dertien en veertien jaar aangehouden, die zich aan dierenmishandeling had den schuldig gemaakt. De opper ste verbazing wekte het, dat een van hen op wrede wijze een eend had gedood, terwijl hij twee maanden daarvoor van de Ver. oorkonde met medaille had ge kregen wegens een „staaltje van treffende dierenliefde". Het uit reiken van medailles blijkt dus want zij hebben altijd een keer- De Westduitse minister van Gezondheid, dr. Elisabeth Schwartzhaupt. heeft verklaard dat de verbreiding van het slaap middel Softenon niet had kunnen worden voorkomen door andere bepalingen voor controle op de geneesmiddelen. Zij kondigde echter tevens aan, dat deze con trole zal worden uitgebreid. In dien het Westduitse volk met een dergelijke tegenstrijdige verkla ring genoegen neemt, heeft het volgens ons geen slaapmiddelen Soekarno haast heeft ge maakt v-Guin erdracht t zoals v het feit, dat hij voor de In. nesische onafhankelijkheids.! dit presentje wilde hebben, president echter wist. dal wij legen die tijd geen dwarsfluit. orclt In Engeland t. nog steeds getwist over de vraai wie Shakespeare's werken zoi hebben geschreven: Shakespear of Bacon. Wij denken Shakespeare. Bacoi was de stichter van een konser venfabriek. Kwart over negen verdween ze weer, net voordat wij koffie krijgen, deed ze de deur be hoedzaam dicht, of het regen de of niet. ze bleef geen minuut langer, alsof ze bang was - dat wij haar misschien anders zou den wegjagen, omdat ze nooit iets meenam. Ik keek haar soms na. Ze liep iets gebogen, alsof er wat of in haar hoofd zat, dat iets zwaarder was dan al het andere-op of in haar li chaam. Ik keek haar de laatste tijd veel na. Tot vanmorgen. Vanmorgen was ze er niet meer. Haar iets gebogen gestal te bewoog zich niet meer door de winkel. Geen lange handen die over de boeken gleden, zo als de vingers van een bassist over de snaren (de bassist van het Modern Jazz Quartet). Ze was er-niet meer. Op het witte vel papier als een wit bed, dat voor mijn bureau hangt voor de absenten, tekende ik een ronde grote zwarte stip, als een moe dervlek. ARIE GELDERBLOM. Notre Boutique Tussen zomer en najaar eens aan vilt denken. Dat is bijzon der leuk materiaal oni er iets aardigs van te maken en afwerken hoef je het niet. Voor de nog wat warmere dagen is dc bloes met korte mouwen en de rok; wordt het wat kouder, dan verwissel je de rok voor een wollen of jersey pantalon. Het bloesje, heeft (modern!) twee zakjes en een ceintuur. Het ontwerp it weer van Magda Stemerdink.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 18