Een kanttekening Gezondheid veiliggesteld in vergevende genade Een woord voor vandaag Nieuwe schriftelijke cursus oecumene Detaillist belangrijkste schakel in samenleving geef acht: hier is de-"* Al frink in presidium Vaticaans concilie Drie Javaanse kerken in één Synode verenigd Kennismaking met een nieuwe wereld DE WUKPRED1KANT DONDERDAG 6 SEPTEMBER 1962 MOEDIG PROGRAM jy.JET de indiening van de wetsontwerpen, intake de interimregeling voor de invaliden en de regeling van het ziekenfondswezen heeft minister Veld kamp een knap stuk werk geleverd, dat bovendien getuigt van grote voort varendheid. Maakte hij nog niet zo lang geleden zijn half-miljard-plan hekend. dat ver beteringen inhield van de uitkeringen aan ouden van dagen, weduwen en wezen en de kinderbijslag, thans ligt er al weer een nieuw, nog verder strek kend plan op tafel. De scherpe kritiek, die het (liberale) Centraal Sociaal Werkgeversverbond nog kort geleden leverde op het sociale-verzekeringsbeleid van dit kabinet en deze minister, verbleekt wel tegen de achtergrond van het zeer doelbewuste, christelijk-sociale beleid dat dit kabinet ook op bet gebied van de sociale ver zekering wil voeren. Behalve de indiening van gpnoemde wetsontwerpen bij de Tweede Kamer heeft minister Veldkamp namelijk ook nog een aantal adviesaanvragen bij de Sociaal-Economische Raad gedeponeerd. Hiermee zijn door deze minister en dit kabinet de allerbelangrijkste vraagstukken op sociaal gebied aan de orde gesteld. Deze vraagstukken zijn verre van eenvoudig en het mag een daad van moed genoemd worden, dat deze minister biertoe overgegaan is. Voor de ernstig invaliden wordt een aanmerkelijke verhoging van de uit kering in het vooruitzicht gesteld, maar tevens vraagt de minister de S.E.R., wat er nu gebeuren moet met de zelfstandigen, die ook invalide zijn. Moet de arbeidsongeschiktheidsverzekering niet een volksverzekering worden? Maar ook de gehandicapten, die kampen met aangeboren gebreken, dienen gehol pen te worden, zoals geesteszieken en ook de chronisch lichamelijk zieken. Minister Veldkamp heeft daarom aan de S.E.R. ook om advies gevraagd over een eventuele verzekering tegen zwaar medisch risico. Ook hier denkt de bewindsman in de richting van een volksverzekering. Tot drie belangrijke knelpunten wordt hier doorgestoten: de positie van de zelfstandigen in het kader van de sociale verzekering en de tot nog toe uiterst moeilijke positie van de gehandicapten en de chronisch zieken. In het komende parlementaire jaar zullen de wetsonderwerpen inzake de interim-regeling voor invaliden en de regeling voor het ziekenfondswezen on getwijfeld grote aandacht krijgen van de volksvertegenwoordiging, verwacht mag echter tevens worden, dat de verre van eenvoudige adviesaanvragen van minister Veldkamp bij de S.E.R. wel enige jaren studie van dit publiekrech telijk toporgaan van het bedrijfsleven zullen vergen. Terloops zouden wij nu reeds als bijzonder moeilijk probleem bij de opge somde volksverzekeringen willen noemen: de sterke stijging van het totale premiepercentage in de sector sociale verzekeringen. Met name bij de mid dengroepen zou dit percentage wel eens een al te grote aanslag op het inkomen kunnen betekenen. Dit is echter een zaak van later orde, waaraan de S.E.R. zijn aandacht zal moeten wijden. Zij doet niets af aan de waardering, die wij hebben voor de initiatieven, die dit kabinet op sociaal terrein ontplooit. Het lijkt ons niet teveel gezegd, dat minister Veldkamp met genoemde wetsonwerpen en adviesaanvragen bij de S.E.R. de basis heeft gelegd voor zijn opneming in het volgende kabinet. Als een recent initiatief van dit kabinet op sociaal terrein zouden we in dit verband ook nog willen noemen het ontwerp voor een Algemene Bijstands wet, dat de minister van maatschappelijk werk, mejuffrouw dr. M. A. M. Ktompé, nog slechts enkele weken geleden bij de Tweede Kamer heeft inge diend. De reeds lang verouderde Armenwet van 1912 zal hiermee verdwijnen. In plaats van aanvullende armenzorg wordt nu gesproken van de erkenning van de rechtsplicht van de overheid ten aanzien van degenen die bijstand nodig hebben. Bescherming van het zwakke is een overheidstaak, waaraan onze regering blijkt te beantwoorden. Conferentie ziekenliuispredikanten (Van een onzer medewerkers) I kunnen wij het niet als kritenum ge- bruiken. Christus zelf kwam in botsing' met het gewone bestel der dingen, zonder dat Hem een neurose kan wor den verweten. j Gelovig denkend moet men zeggen Er bestaat een transpsychologische en trans-sociologische gezondheid. Zij heet I in de bijbel vernieuwing, bekering en wedergeboorte. De eigenlijke gezond heid is alleen veiliggesteld in de ver gevende genade van God en de door- werkende kracht van de Heilige Geest, op de maat- De genade geneest de zieke. het volk. Het werk van de geestelijke gezond heidszorg vraagt in onze tijd deskun digheid, psychologisch en sociologisch inzicht, maar een vakkundige instelling alleen is niet voldoende. Ons past als christenen echter ook bescheidenheid. Wij dienen verlost te worden van de waan der eigensoortigheid, aldus deze hoogleraar. Wij zoeken vaak dezelfde dingen als andersdenkenden, -mm Wie zich in christelijke zin aan deze arbeid wil wijden moet een bewogen en zorgend mens zijn. God immers is niet de „Onbewogen Beweger" zoals Aristoteles stelde, maar de God, Die naar Zijn volk omzag. Daarom moet de liefde van Christus ons dringen niet meer voor onszelf te leven. De mannen en vrouwen van het Re veil kenden het begrip „maatschappe lijke gezondheid" nog niet. Maar via hun zorg voor het individu hebben zij (Advertentie) Mens als object Wat de mens als object van deze zorg betreft, zei prof. Smelik, hem zullen altijd als subject moeten zien, dat christelijk. De mens is niet alleen ...Jar wat hij is krachtens zijn afkomst, aanleg, karakter, milieu. Het existen tialisme heeft er terecht op gewezen dat niet wat wij zijn in onze feitelijke ge gevenheid ons ware menszijn bepaald, maar hetgeen wij al handelende van onszelf realiseren. De christelijke zorg zal zich dus altijd richten, theologisch gesproken op het subject in de mens. Wij zullen met alle macht het kleinste creatieve moment in hem oproepen, waardoor zijn ik wordt gestimuleerd. De christelijke visie zal de mens die gaarne vlucht in zijn gedetermineerd- qen zij heid, bijkans dwingen om zichzelf te zien in zijn verantwoordelijk-mens-zljn. Ziekte van geest is veelal storing in de communicatie. Het is in wezen christelijk als men door arbeidsthera- pie de ziekte tracht te genezen. Maar al te veel heeft men de mens het ob ject der prediking gemaakt. Het pasto raat en de catechese dienen echter door het stellen van vragen de zichzelf terug te roepen, ior de j Geestelijke Gezondheidszorg" zich ont- wikkelt tot een oecumenische samen- werking. zegenrijk werk gedaan schappij ingewerkt. E j verkeerd om het Reveil als individua Op de tweede dag tan de con- Hstiseh te brandmerken. Pierson im- B ferentie van ziekenhuispredikan- mers achtte inwendige zending het sa-1 ke volksgezondheid, die gelet ook op, ten sprak de hervormde hoog-1 "eeds' leraar, prof. dr. E. L. Smelik. De! conferentie werd gehouden op het nieuwe „Hydepark" te Driebergen. Op de hem eigen levendige en anecdotische wijze zette de Am sterdamse hoogleraar uiteen wat wij als christenen hebben te zeg gen over degenen, die zich aan de geestelijke gezondheidszorg wijden en over degenen op wie zich deze zorg richt. Emmeloord krijgt een herv.-tloopsg. kerk Als resultaat van de samenwerking jp het gebied van de kerkbouw tussen de hervormde gemeente en de doops gezinde broederschap Emmeloord de hervormde kerk een vleugel ge bouwd. die een kerkruimte plus twee vergaderzaaltjes omvat. De doopsgezinde broederschap is over de gehele polder verspreid, de her vormde kerk heeft er verscheidene ge meenten. Exploitatiemogelijkheden voor een aparte doopsgezinde kerk waren er niet, terwijl daarentegen de hervormde gemeente in Emmeloord gebrek aan vergaderruimte had. Daarom besloot men aan de hervormde kerk een vleu gel te bouwen. De doopsgezinden mo gen nu elke zondag gratis over de vleugel beschikken en tweemaal per jaar over de hervormde kerk. Ook mo- dagen per seizoen de gro- fe zaai van het verenigingsgebouw ge bruiken. Vanavond wordt het nieuwe kerkje in gebruik genomen. De mensen behoeven niet te weten wat u de kerk of het goede doel geeft. Maar Christus voegt er n-og iets aan toe: Maar laat, als gij aalmoezen geeft, uw linkerhand niet weten wat uw rechter doet." Niet alleen de mensen mogen het niet weten, u mag het zelf niet weten. Waarom is Christus zo voorzichtig? Waarom wil Hij niet dat iemand onze goede daden ziet? Zij zijn toch niet verkeerd? Zeker niet, want de Heiland spreekt herhaaldelijk van loon. Christus is bang voor iets anders. Hoe gauw gaan wij niet denken in termen van goede werkenwaarmee wij onze zaligheid zouden moeten verdienen. We zijn allemaal goed reformatorisch en we weten dat zaligheid alleen uit genade is door het geloof, maar toch rekent ons hart zo gauw op onze vroomheid. Ik bid, nu moet God me wel verhoren. Ik vast, God zal dat zeker niet over het hoofd zien. Ik heb een groot bedrag gegeven voor de kerk, daar zal ik zeker voor gezegend worden. De gehele gedachtengang die ons zo ge- makkelijk wordt opgedrongen is: Ik doe dit, dus God zal dat moeten doen. Maar God doet nooit iets, omdat wij iets doen. Onze linkerhand behoeft niet te weten wat onze rechter- hand doet, opdat ons hart zich niet zal verheffen en zal vergeten wat genade is. Prof. Hoekendijk kondigt aan: 99 ant in Chris- j nieuwe gezond-, bij Hem vindt Congres patroons meubelbedrijven indt de grote i heid haar oorsprong i zij haar vorm. Aanpassing I TaY"plaatsvinden op dinsdagmorgen Daarom, meende prof. Smelik. mag oktober Prof J* Kg het begrip „aanpassing" niet het laat-1 toraatoverdragen aan j P ste woord hebben. In christelijke (Van een onzer medewerkers) „Andere jijden.., nieuwe we gen. In de huidige dynamische wereld verandert alles snel en ook in de middenstand is een ze kere onrust te bespeuren in een tasten en zoeken naar nieuwe we gen, waarbij zich verlerlei pro blemen voordoen. Hoe hebben wij als christelijke organisatie te staan tegenover de vele vragen, «te steen gelegd voor een nieuwe Ba- ^je jsicll hierbij voordoen?", ZO tak-kerk. Zeven jaar geleden toen dc J kerk slechts vx) leden telde werden dc vroeg de_bondsvoorzitter, de heer eerste Eerste steen voor nieuwe Batak kerk dc nieuwe kerk aijE. van Tellingen, zich af, tijdens ES" to. IV ^'bu^m""vV„I het tweedaagse coagres van de1" Soerabaja zei in zijn rede, op de plech-jChr. Bond van Patroons in het raai der bevolking, laat zich raden", aldus de heer Tellingen. „Hoevyel deze ontwikkeling hier in ons land nog in het beginstadium verkeer.t, hebben wij toch reeds als christelijke organisatie en ook als christenonderne mer onze houding te bepalen. Reeds nu al ontstaat er spanning tussen ideaal en werkelijkheid. De welvaart maakt ons meer liberaal cn we meten ons een ruimer geestelijk jasje aan!" „Maar mocht dit zo zijn. is het dan niet beter geen energie meer te verspillen aan onze christelijke organisatie, zo vroeg de heer van Tellingen zich af? Met liet parool „voortgaan" weerleg de hij al deze vraag, die eigenlijk niet •ens gesteld behoort te worden r zowel voor de organisator alsook mdernemcr nog zo ontzaglijk veel oen is. „Krachten moeten wor den gebundeld opdat de detaillist, die ïf:uïtUd.rrJf;U5.niS«teï|M«ubiIeringibedri^in Nederland, Indonesië trouw is aan haar traditie. Dc j dat gisteren en OOk vandaag te Batakse protestantse kerk is een van deSneek wordt gehouden, grootste „jongere kerken ter wereld. met een ledental van meer dan 800.000 In de 0penjngSrede van de voorzitter, zielen. j die gisteren In de middagvergadering werd uitgesproken, nadat des morgens enige huishoudelijke zaken waren afge- UndfTWllSDenOemingCn handeld. pleitte deze vooral voor een J C .-amenbundeling van krachten ui het I meubileringsbedrijf, waar nog maar al Dr. G. Dijkstra is benoemd tot gewoon te vaak langs elkaar heen wordt ge- hoogleraar in de faculteit der wiskun- werkt, de en natuurwetenschappen van dc Rijksuniversiteit te Utrecht om on-1 Naar aanleiding miaaei derwijs te «even in de !peetroeheml. ontwikkel,n«. die de middenstand «edti- °e ,..k. Ps-„# niilretra i« than* rende de laatste honderd jaren in Ame-Isenae angsi psycni.c Rectoraatsoverdracht te Apeldoorn De rectoraatsoverdracht aan de the ologische school van de Christelijke Gereformeerde Kerken te Apeldoorn i prof. W. Kremer. zie achterpagina met de dag toe. Nog altijd is men druk in de weer om de St. Pieter te herscheppen in een con- 8cuiuiuiiii grescentrum dat het grootste toch &écn der belangrijkste schakels in1 roomS-katholieke Concilie Van itr5r,t»D,*oir,,ÏJin»."knta«h'lS|b1sschoppen zal moeten huisves- velerlei terrein zuilen wij onze positie tenr dat ooit gehouden is. Gisteren kunnen versterken", zo besioot de voor- j wercjen <je tien namen bekend ge maakt van de leden van het pre- A. E zitter ztjn rede, „alleen zal het niet bü woorden moeten blijven, het gaat om „Juridische aspecten van de Midden stand ten opzichte van het grootwinkel bedrijf" was het onderwerp, in de middagvergadering door Schootstra te Leeuwarden een werd gehouden. Deze gehele van mr Schootstra, waarvan de inhoud, zoals hij zelf reeds opmerkte, niet werd d, S,„rm,ch..«.i^bk, Yhïn» rtode de uiktste hondbrd jarm ir, ime-1 JSffï1«'rtMltalllkwaMe némen if delen van de wereld, maar onder hen „et rik. heeft meegemaakt .»kt k "Si" bevindt r.ch «een niet-blanke. Andere sche analyse. Prof. Dijkstra hoofd van de sectie fysica va Unilever research laboratorium Vlaardingcn. 11 promoveerde in iwoi aan ac urwver-1 oiart. Het economisch bestel berusti siteirTan Amsterdam op het proef- hicc enkel oP een steeds opvoeren dor)velerlei juridische proWemen. schrift: ..Infrared Absorption of the produktie, een psychologische „oorlogs-1ajn ecnier in ver parhon rirh,m double oand stretching vnerinif" on reclamcBchicd en een daar-1 grootwinKelDeanjr met sidium. Gekozen is onder meer de Utrechtse kardinaal Alfrink Tevens werden de namen bekend gemaakt van de protestantse waarnemers. Uit Nederland hoopt prof. dr. P. Maan te gaan bvJHet opmerkelijke is dat geen van d' raak^hèer: andere negen leden van het benoemde groot-presidium Italiaan is. Zij komen i rapport uit te aparte commissie lekenapostolaat. pers spelen, een andere lende kerken hebben het initia tief genomen tot het instellen van een schriftelijke „oecumenische" leergang. Deze rooms katholiek- protestantse leergang, die op 31 oktober (hervormingsdag) be gint, wil niet alleen de persoon lijke studie bevorderen, maar ook via schriftelijk en mondeling contact gemeenschappelijke be zinning mogelijk maken. Prof. dr. J. C. Hoekendijk uit Utrecht, lid van het curatorium van deze „oecumenische" leergang schets te tijdens een woensdag gehouden persbijeenkomst deze cursus als informatief, inspirerend. Voorts noemde hij het een experiment. Het initiatief is genomen door een aantal mensen uit de „vrije sector", zij zijn namelijk niet door hun kerken '-'egeerd. Zij willen een nieuw mid- jcheppen waardoor de oecumene wordt bevorderd. Directe aanleiding voor de oprichting van deze leergang is de toenemende behoefte aan meer dan incidentele bezinning op onder pen van oecumenische aard. De latiefnemers stellen, dat nu het oecumenisch streven in het jongste ver leden, veel aan kracht, invloed en om gang heeft gewonnen, er een toene mend verlangen is te constateren naar gemeenschappelijke bezinning en ver- iieping. De leergang wil aan alle oecumeni sche belangstellenden historische, theo logische, kerkelijke, interkerkelijke en sociale feiten en gegevens, opvattingen houdingen, experimenten en voor uitzichten voorleggen, die nodig zijn om de oecumenische werkelijkheid zo ob jectief mogelijk te leren kennen. De oecumene is nu nog vaak een aange legenheid van „warme harten en lege hoofden" en dat is nu eenmaal onvol doende, aldus prof. Hoekendijk. situatie In dit land. ondanks een enot'-l«ngen 'die de middenstand worden op-|b stijf In» van welvaart, grote rorgen gelegd, maar eelden dere niet «volgeer 1 gekozen schouw- PmPde verhouding 'dé geestelijkheid tot het christelijk volk. een commissie voor religieuzen, natuurlijk ook een voor de rooms- katholieke missie. De belangrijkste staat onder leiding van kar dinaal Ottaviani en behandelt zaken be treffende leer, geloof en zeden. Voor dc coördinatie is een aparte commissie benoemd onder leiding van kardinaal Cicognani; in deze commissie heeft 'er meer de aartsbisschop van Meche- n en Brussel, Suenens, zitting. De paus heeft gisteren ook de bekend gemaakt van de protestantse tiers die het concilie zullen bij- Twaalf kerken of confessionele wereldorganisaties hebben de uitnodi ging aangenomen. Het zijn de Angli caanse Kerk. de Lutherse Wereldfede ratie. de Hervormde Wereldbond, de Duitse Evangelische Kerk, de We reldconventie van de Churches of Christ (een Amerikaanse kerk met grote menische belangstelling), de ^Quakers. carbon .carbon double band stretching voering" op reciamegebied en een daar- vibration". j mee gepaard gaande ontwaarding van de kwaliteit der produkten". Verkopen Dr. A. 3. Reitsma, benoemd tot gewoon is dc leus <je kwaliteit doet er niet toe noogleraar in de .nternationale eco- de verpakking alles!" nomischc betrekkingen nan de Neder- Dr economie heeft het Amerikaanse landsche Economische Hoogeschool I lev'en volledig in haar macht, als Queensland in Brisbane (Australië). 'n|ct bepaald verheffend is de i d'pJdinaal Tisserant, en Lienart uit Luik. erhouding tot het; Daar staat tegenover dat de Italiaan- ot het grootst. Persoonlijk ben ik niet zo voo zgn. middenstandswarenhuizen, waar I verschillende middenstanders zich vrij-j willig bij elkaar hebben aangesloten eni. daarmee hun eigen zelfstandigheid (juri disch) hebben beperkt" aldus de heer Schootstra» Liever zou men het moeten! zoeken in het behouden van de zclfstan-l djgheid en het verkrijgen van wat meer armslag, dan middenstander af tc wor- tionalistische Gemeenten, de Wereld Methodistenraad, de Wereldraad Kerken, de Oud-Katholieke Kerk. Koptische Kerk van Egypte en Syrisch Jacobijnse Kerk. Onderwerpen Pater S. Jelsma MSC deelde mee, dat de leergang twintig lessen zal om vatten. De onderwerpen van de eerste cyclus lessen hebben betrekking op die problemen en feiten, die de huidige kerkelijke situatie kenmerken. Enkele van deze onderwerpen zijn: Oost-West schisma, de reformatie, oorspronkelijke eenheid en verscheidenheid, oecumene naatschappij. liturgie en eredienst, de eenheidsformule van New Delhi etc. In het curatorium van deze leergang hebben zitting: dr. L. G. M. Alting MSC, Den Haag, prof. dr. F. Haarsma. Driebergen, ds. A. Klamer, Hilversum, drs. H. de Lange, Den Haag. prof. dr. J. M. van der Lin de, Zeist en dr. J. M. M. de Valk uit Waddinxveen. Enkele leden uit het curatorium zul len tevens als docent optreden. Enige andere docenten zijn: prof. dr. H. Berkhof, dr. C. A. Bouman. prof. dr. W. F. Dankbaar en prof. dr. J. de Graaf. Curatorium en docentencorps zijn zo breed mogelijk samenge steld. Bij de deelnemers aan de leer gang wordt een algemene globale vor ming. een wetenschappelijke belangstel ling en voldoende kritische zin veron dersteld. Groei Doopsgezinde kerken in Rusland In een verslag op de zevende we reldconferentie v. Doopsgezinde kerken te Kitchener, Ont.. zegt de predikant Peter J. Dyck dat de Doopsgezinde kerk in Rusland, ondanks de vele moeilijkheden, groeit. Er zijn nu onge- 45.000 doopsgezinden in Rusland, -s ongeveer 1/10 van het totale le dental op de hele wereld. Toch stond de Russische regering niet toe een delega tie van de kerk in de Sowjetunie naar de conferentie te laten gaan. Zelfs al is de vervolging van de lid maten van de kerk niet zo erg als in de dagen van het stalinistische regime, toch gaat het huidige gouvernement voort met het dwarszitten van religieu ze groeperingen, aldus de heer van Openbare godsdienstoefeningen zijn onmogelijk, maar elk lid wordt veron dersteld drie tot vijf mensen te hebben aan wie hij, door persoonlijk gesprek,, het evangelie van Christus en Zijn' kerk brengt. Öe kracht van de kerk. met inbegrip in de Doopsgezinde kerk, in de Sow jetunie ligt niet in haar organisatie of leiderschap, maar in de volhardende steun en toewijding van de gemeente leden, zei de heer Van Dyck. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Bovensmilde (vac. W. v. Bruggen) (toez.): L. C. Vogelaar, te Den Hulst <Ov.). Bedankt voor Nieuwerkerk a.d. IJssel J. van Wier, te Putten (Gld.) GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Rijswijk (Z.H.); J. Drost, luchtmacht predikant op de vliegbasis Ypenburg, die dit beroep aannam en ter beschikking is gesteld aan de deputaten afgevaardigd door de oud-katholieken. F-»t is prof. dr. P. Maan uit Amers foort, hoogleraar aan het oud-katholiek seminarium. Drie presbyterianen zul len de Hervormde Wereldbond verte genwoordigen, namelijk de Franse her vormde predikant ds. Herbert Roux, de Schotse presbyteriaan Douglas Shaw en de hoogleraar aan Princeton College J- Nichols. Uit Duitsland is afgevaardigd prof. dr. Edmund Schlink uit Heidel- berg. die vooral in de derde assemblee van de Wereldraad van Kerken zich zet heeft tegen de gedachte dat Chris- de|tus aan het werk zou zijn in de heiden- religies en tegen de natuurlijke theo- De enige Nederlandse waarnemer isüogie. GEREFORMEERDE KERKEN (vrijgemaakt) Aangenomen naar Blokzijl: D. K. Smil te Kantens, die bedankte voor Brampton (Can.). CHR. GEREFOMEERDE KERKEN Beroepen te Mussel: A. Hilbers t< Leeuwarden. REMONSTRANTSE BROEDERSCHAP Toegelaten tot het seminari de dames: J. C. H. R. Ariëns-Kanpers en M. W den Herder en de heren F. A. Begeman A. Jonkers en W. Leentvaar. (Advertentie) iVan onze kcrkrcdactic) heid gevormd. In 1961 Icept van eenheid aar De „Indonesische christelijke kerken voorgelegd, van West-Java. Middcn-Java. en Oost- Java hebben zich eind maart van dit Jaar verenigd in één algemene synode. Vaak hoort men de klarht dat men! „het zo druk heeft als een klein baasje",! dat men dc zaak niet meer kan na-I komen. Aantekeningen maakt men dan I „op de achterkant van een shag-zakje", het is begrijpelijk dat de zaak dan vaak spaak loopt. Is het in die geval- len dan niet mogelijk om een deel der administratie op b v. het bondshureau" I „af te schuiven", zo vroeg de heer Schootstra zich af. „Men zal toch in de l reid er een con- pcrs,e plaats steun hij elkaar moeten de drie kerken om »'"kc> „n de bc- Op 27"maart 1962 kwamen dc afge- jardigden der drie kerken bijeen in »t kerkgebouw van de gemeente tc Djalan Kelintji te Djakarta. Uit dc middenstand! lijdenis en praetisch dezelfde kerkorde-lie drie regionale synoden instemden ning. is nog slechts sporadisch voorgc-lmet komen. Wel zijn meer dan 30 kerken node i de Raad van Kerken Indom de vorming en zo werd deze door een hamer de voorzitter geconstitueerd I .1 cn beslist gecn|< samensmelting Van echte samensmel ting was tot nu toe alleen nog maar' de kerken van Midden-1 de kerken dit betekentI Daarmee was de eenheid der kerken; i feit gewordei.. St. Stevenskerk kan voortgang vinden pas be noemd hoogleraar uit Holland naar Gronin gen. samen met zijn vrouw en z'n zoontje van bijna zeven jaar. Pas nu begin ik er iets van te begrijpen waaraan mijn ouders denken op die tocht: ook iets te verstaan van hun overgrote zorazaamheid, die me soms zo bekneld heeft. Destijds, in die trein, heb ik nergens erg in en ik geniet mateloos van zo'n bijna eindeloze reis. De opzet Opzei i dc eénheidskerk i irrespondente) Ik herinner me: we zitten helemaal alleen in de De hervormde gemeente van Nijme- coupé. Dat was toen mogelijk: je had drie klassen ,gen zal haar leveranciers van bouw- en de eerste was nooit druk bezet. Maar ergens op rol-materialen kunnen betalen. De restau- oen tussenstation dreigde er toch iemand in te stap- C 1H.g. ,n o4QJn u*r r eensds D C Mulder) zeer verstand IE raüe van de s*- Stevenskerk die het aen. Nu was ik juist ernstig ziek geweest Salatigazending. die in 1949 eén uitgedacht, viork^ï biyit elke regiö^ stadsbeeld van dc Waalstad beheerst, hoestte nog dat je 't een lieve just zou k) Mul- nale kerk nog leven volgens eigen kerk-;"' daardoor niet worden vertraagd noemen als hoesten niet zo iets akeligs was. - j -jh. Voor dc 4.5 miljoen vergende restau- eies op het moment dat een adspirant medereiziger cr. ratie heeft de provincie Gelderland voorhet portier opent, blaf ik hem tegen wil en dank de drie jaar een geldlening van 400.000 zeer luidruchtig tegemoet. Dc heer blijft weifelend aar verstrekt tegen een rente van 3.24 pet in dc opening staan. Een urenlang traject met r~'_ kcrkoi- De kleine hervormde gemeente die begeleiding trekt hem niet J_* De zendingspredikant ds der deelt dit mede ui eer gepubliceerd is in zowel het zendings blad v.\ de hervormde kerk als het1 ken. kunnen binnen het i Kcy. onophoudelijk de meest alarmerende geluid-cn heeft weten te produceren, hebben we er al die tijd een min of meer gereserveerde coupé op nagehouden. En dat zonder met allerlei fooien te werken, wat in die dagen een meer gebruikelijke en voor de conducteurs ongetwijfeld ook meer rendabele gang Ook aan de langste reis komt een eind en ten slotte staan we op het Groningse perron. Er is iemand om ons af te halen en achteraf bedenk ik Ik t-Java i uformiteit Indonesische kerk is ontstaan door het werk van de dc. van liturgie hervormde zending, die van Midden-Java derwijs. Als utt werk belijde.i met dc" godsdienston- door dc hoge lasten in financiële n door zending: reformeerde Kerken band. Reeds vanaf 1939 'nGerèformée*rdf%'Kerken" was begonnen dan zou dc eenheid nog, hoge rijkssubsidh Oost-Java voornamelijk (aren op zich hebben ln| - - w' En op dat ogen- blik hakt "mijn vader alle knopen door en zegt: iijkheden was geraakt, heeft nog een ..Zoudt u gauw willen instappen; mijn zoon hier die te goed maar het hij mag vooral geen kou vatten....!" Zijn woorden met de betaling daarvan aan hebben een verrassend effect: de meneer deinst ge- t- dc late kant. doordat op dc begrotingwoon terug, slaat de deur weer dicht en zoekt een n daarvoor te weinig is uitgetrokken. oompartement, dat kennelijk minder geïnfecteerd as er "contact groot onderling vertrouwen. Er word' Dc provincie heeft de hervormde ge- is. -k meente voor narigheden gespaard. Met Kleine oorzaken, grote gevolgen. Nog tien jaar de restauratiewerkzaamheden is men later zal, als we op reis zijn en hij rust wil heb- Indonesië dit voorbeeld inmiddels tot de helft gevorderd. Hetben, vader commanderen: „Hoesten!" zodra i-: karwei zal zeker nog vijf jaar in be- j iemand van plan schijnt te zijn om als rustverstoor- 1 der wmm - -- a - i zal geweest de vroenTf Gc- Het belangrijkste aspect ,j niet alleen samen gepraat i n- samen gewerkt. Misschien volgen r dere kerken i - 1 de drie kerken Ze bestaan het grootste deel uit Chinese leden, i wel niet uitsluitend. Sedert 1954 werd er een gezamenlijke tot grotere manifestatie *«i« raad van overleg inzake kerkelijke een-1 heid in Christus, aldus de schrijver. dat het professor van R! voel me doodongelukkig - is in z'n ogen iets dat ik helemaal niet thuis kan brengen. Hij ziet me aan, hij neemt me op. hij doet alsof hij me kent maar ik heb hem nooit tevoren ontmoet, ik weet niet wie hij is. ik ben schuw en bang. Achteraf begrijp ik ook deze vreemde begroeting. Zo'n halfziek ventje op zo'n tochtig perron, midden in januari, verreisd en ver moeid ik moet wel een deplorabele indruk op alag der op U treden. En aangezien hij zelf levenslang zo.ons zou worden. O. ik herinner me nu nog veel meer. Ik herinni me ook dat mijn moeder pertinent bij niemand wi de logeren. Zij gaf de voorkeur aan een hotel. Z wilde geen geschiedenis zich laten herhalen. Zij we gerde iedere vergelijking te accepteren,, en ze hee me angstvallig van die families vandaan gehoudi waar vaders voorganger intiem mee had omgegaa: Dat zijn allemaal van die dingen die je heel ve later doorziet. En het past me niet om een oorde uit te spreken over haar handelwijze. Misschien w; die heel wijs en misschien wat dom: haar manii van doen onthield me vriendschappen, die m'n levi zeer verrijkt zouden hebben maar tegelijk schoi ze me de kans een eigen paadje te lopen. We gaan dus naar een hotel. Er is een voorw reldlijk paarden-omnibusje, dat bij dit hotel b hoort en dat er ons heenbrengt. Ook in Groning- geven paaiden dan nog de toon aan. Vrachtwage met koetsiers als machtige renners, staande op h' voertuig. Paarden voor de trams. Paarden voor koetsjes. En de paarden voor dat hotelvehikel m rijk-betresde en fraai-geuniformeerde koetsier palfrenier. Het is adembenemend om dat alles zien. zoals het zich over de Grote Markt hot haar door elkaar beweegt. En één der volgende <J gen vind ik opeens een toepasselijk lied bij dat 1 freel: „Postiljon, waar ga jij naar toe?" „Zingt de jonge'-eer een liedje?" zegt een d pe mannenstem met 'n wat vreemde tongval. E is de ober. die juist de tafel afruimt. Hij moet vraag zelfs herhalen, eer ik hem versta. Dan kr ik doodverlegen. Het valt niet mee om Gronings horen. Het is nog veel moeilijker om jonge 'eer heten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2