r c Werk breidt zich uit van de Int. Bond Vrije Ev. Gemeenten Een woord voor vandaag Geref. Kerken in Brazilië kregen zelfstandigheid Besluit van baptisten: 1964 „Evangelisatiejaar" Kan nieuwe schooljaar in september beginnen? Yd-*» Pagina 2 ZATERDAG 1 SEPTEMBER 1962 ANDERZIJDS VROEGDOOP •en betere zaak n In het „Centraal Weekblad" schreef de. P. J. O. de Bruijne over een jjereformeerd sjibbo let" dat nu uit de tijd ia, name lijk de vroegdoop: ALS ik denk aan de „heilige" 1X i)ver. waarmee ik als pasbegm- nende pstor het principe aan kraam bedden heb verdedigd een ijver u.» aardig. t ik P doen bij de bald Zaterdags was ons tweede kind geboren en ik verwachtte natuurlijk van de bakkersvrouw achter de toonbank een gelukwens.... In plaats daarvan kreeg ik In goed ..rond" Zeeuw s een mier te incas feren: je bent ook een mooie op hnusbezoek vermaan J« ons, dat we te lange nutstelle en waar bleef Je glstern met Je vroegdoop?" Zo, die zat! Ik liep rood aan. vertikte 't haar de waarheid te winkeldeur nijdig de winkel uit, de duinen in. uitrazen! Een paar uur later moest ik mijn excuses aanbieden, ik had toch wel iets gezegd. Ja, die doop op tijd was toch wel echt een gereformeerd sjibbolet en je maakte daarvan de sterkste staaltjes mee. Meermalen een kind dat in de nacht van zaterdag op zondag, zelfs een paar uur vóór de aanvang van de morgendienst, was Jf'b?r*R. *n wie had dat kunnen enken? Daar kwam de vader al leen met «en triomfantelijk gezicht de kerkeraadskamer binnenstap pen (oma met baby achter hem aan: „Broeders, ben ik niet prach tig op tijd?" Eigenlijk waren we nog lang niet genoorzaam genoeg, want het (in de regeD wachten tot de avonddienst, die wij het meest geschikt vonden voor het dopen van pasgeboren kinderen (ze waren dan rustiger, ,me*n ik* was al een ongeoor loofd. wijl onnodig uitstel. En waarom werd maar hoogst zelden gebruik gemaakt van „door-de weekse diensten?" „Zo haast men dezelve hebben kan..." 't Stond toch immers in de Dordtsche kerkorde, die door ons zeker niet werd beschouwd als een geïnspireerde bijbel, maar toch wel als een hoogst betrouwbaar kerke lijk akkoord, conform de Heilige Schrift. Legde onze dominee, behalve het gebruikelijke beroep op de besnij denis in Israël, niet een verrassend verband tussen het aanvaarden van Gods verbondsbeloften en het hollen naar de notaris die voor ons een er fenisje op zijn kantoor heeft lig gen? Daar wacht je toch ook geen weken mee? En waren wij niet on der de indruk van het doorslagge vend argument: de vader gaat als gezinshoofd toch ook alleen naar het gemeentehuis om het kind aan te geven en welke moeder peinst er over deze gang met hem mee te IK moet eerlijk bekennen dat al dergelijke argumenten op den duur niet erg steekhoudend en kind alleen maar zou be staan en zelfs zou bestaan in het aanvaarden van een erfenis? Alsof het aangeven bij de burger lijke stand ook maar iets heeft te maker? met het presenteren van een verbondskind aan de Here! Is het u wel eens overkomen dat u uw kind voor een loket moest aan geven en vlak achter u stond een hengelaar die een visakte kwam af halen? Ontroerend was de tegenwerping op de catechisatie wanneer Iemand (natuurlijke een meisje!) met het gevoelsargument kwam aanzetten: „de moeder die dit alles niet kan bijwonen moet toch wel erg veel missen": „nee meisje, want deze moeder Is In de weg der gehoor zaamheid en daarin wordt ie geze- Iend. Jullie moeten Je dat goed In- enken. ZIJ maakt het „op haar legerstede" nog veel Inniger In de *-—*-•• Jat mai ken! Later stond je dan met al je vroegdoopargumenten voor de vraag (ik hoorde haar door dr. F. L. Bos eens stellen: „Is het wense lijk dat een man voor zijn vrouw de eerste doopvrang, die toch een persoonlijke geloofsbelijdenis in houdt, instemmend beantwoordt? Ja. z - mi ■--- opdr; t verstrekt Hoe vaak zal dat aanzien van de tweede vraag de ouders, die het samen moeten doen, hun kind opvoeden in de voor- zcide leer daar samen op antwoor- Vervolgens vroeg je je af: „Is die vader alleen" niet goeddeels te verklaren uit de nogal heersende po sitie van de heer des huizes in de pruikentijd? En je kijkt naar een schilderij uit die dagen: „de maal tijd van Frans Hals". Vader en de kwajongens zitten breeduit aan de welvoorziene dis moeder en de dochters staan er dienende bij. En tenslotte je bent geen kerk historicus en je stelt daarom een misschien wat domme vraag: is de vroegdoop, die algemene re gel was vóórdat de slappe doop praktijk in de vorige eeuw de over hand kreeg, niet te verklaren uit de erfenis van Rome? Natuurlijk niet zó (en dat was ons onmiddellijk verweer, wanneer wi) voor „roomsen" werden uitgeschol den) dat de vroegdoop zou mogen worden vergeleken met de nooddoop (ter zaligheid). Maar misschien toch wel zó dat uit een soort traditie, dit gebruik in ere is gehouden. In elk geval de doop op tijd Is vrijwel uit de tijd. We denken er niet meer aan er een soort princi pe van te maken en onze tanden er In te zetten. Het enige «at «Jj werkelijk prin cipieel zien bij de doopbediening (die natuurlijk niet nodeloos mag uitgesteld) Is een waarachtig geloof ln Gods verbondsbelofte voor ons, vaders en moeders, en voor onze kinderen. De internationale Bond van Vrije Evangelische Gemeenten heeft twee kerkgroeperingen toe gelaten als lid, namelijk de Spaanse Bond van Vrije Evange lische Gemeenten en de Evange lical Free Church of America. Dit besluit werd genomen tijdens de vergadering te Aarhuus, De nemarken. Het was het eerste besluit van deze vergadering die een maal in de vier jaar gehou den wordt. Deze beslissing bleek in het verdere verloop van de conferentie kenmerkend te zijn, omdat de ogen werden geopend voor de geweldige taak die de vrije evangelische gemeenten overal ter wereld hebben. Door het toetreden van Spanje werd zeer sterk de aandacht gevestigd op de moeilijkheden van een kleine gemeen schap. die onder zeer grote druk moet leven. Dit geidt ook voor de gemeenten achter het ijzeren gordijn en in Grie kenland. Tot de Internationale Bond be horen niet slechts kerken uit het wes ten. maar ook bonden in landen achter solidariteit groeien. Het lidmaatschap van de Evangelical Free Church versterkte, meer nog dan vroeger ooit het geval was. het besef, dat Gods werk wereldwijde dimensies heeft. Deze Bond, die een vijfhonderd gemeenten omvat, heeft nl. een grote zendingsactiviteit ontplooid in de Kongo. Venezuela, de Philippijnen. Japan. Hong kong en Malaya. Bovendien werkt zij samen met de eveneens bij de Bor.d aangesloten Mission Covenant Church, die 150 zendingsarbeiders heeft uitge zonden naar enkele van de genoemde landen en naar Alaska. Formosa, Indo nesië en Ecuador. Bezinning op geloof en gemeenschap (Van een onzer medewerkers) ferentie. Hij deed dat in een uitvoerige uiteenzetting over de betekenis van begrip ..pistis" (geloof) in het Ni« Testament. Hij kwam tot de conclusie: „Geloof is een geestelijke verhouding tussen per sonen. Een persoonlijke verhouding ver onderstelt vrijheid. De band des geloofs kan niet slaafs worden gebonden aan de sacramenten, maar het sacrament moet in geloof worden ontvangen. Geloof heeft een centraal en totaal karakter, omvat elke geestelijke realiteit. Het ge- geloof gaat uit boven zijn eigen uitin gen. maar kan toch niet los van deze bestaan. Het geloof is een persoonlijke zaak, maar omdat alle gelovigen leven in ge meenschap met dezelfde Heer en Ver losser, is een van de kenmerkende te kenen van een levend geloof: „het ver langen naar de gemeenschap der heili gen." Indien mogelijk zal de volgende conferentie in 1966 in Barcelona wor den belegd. Prof. J. Westerveld overleden In Amsterdam is onverwacht in de leeftijd van 57 jaar overleden prof. dr. ir. J. Westerveld. hoogleraar in de eco- I nomische geologie en mineralogie. Zijn stoffelijk overschot wordt maandag, na aankomst van trein 11.31 uur, op Wes- Gosta Nicklasson, de leider van het: terveld gecremeerd zendingswerk in de Zweedse Bond, be- j prof. Westerveld werd 25 januari 1905 sprak de consequenties van het bijbel-1 te Semarang geboren. Na in 1928 aan se begrip koinoonia (gemeenschap). de technische hogeschool te Delft te Hij w erkte dit uit in drie richtingen: de j zijn afgestudeerd en in 1929 te zijn ge- onderlinge verhouding tussen de leden doctoreerd in de technische wetenschap, der plaatselijke gemeente, tussen de ge- i is hij tot 1935 werkzaam geweest bij meenten onderling, en tenslotte uitvoe- de dienst mijnbouw in het toenmalige rig: tussen de kerken. Nederlands-Indië. In 1936 werd hij be- j. I noemd tot conservator van het geologi- Hij legde daarin verantwoording af sch instituut van en tevens privaat do- van de reeds jaren geleden door decent aan de universiteit van Amsterdam. Zweedse Bond genomen beslissing zichin 1946 werd hij buitengewoon en in aan te sluiten bij de Wereldraad van 1954 gewoon hoogleraar. Kerken. In haar motivering heeft hij destijds gezegd: j in de wereld, waarin men niet meer spreken kan van een christelijk Westen, dat elders zendingsgebieden heeft. Heel de wereld is zendingsterrein geworden, waarop de jonge kerken een zelfstandi ge en belangrijke rol spelen. Het is mo gelijk. dat in de komende jaren enkele van deze zelfstandig geworden jonge kerken het lidmaatschap van de Inter nationale Bond zullen aanvragen en daarmee een geheel eigen stempel \)p deze federatie zullen zetten. Grote nadruk legde de conferentie op de betekenis van de wetenschappe- geschoolde specialisten tuswege willen zien zich bischlkbaar te stellen voor de hulpverlening aan de achtergebleven gebieden. Gemeenschap Wanneer is iemand een vader? Als hij de naam van zijn kind laat inschrijven hij de burgerlijke stand? Of als zijn zoon of dochter later kan zeggen: „Hij was echt een vader voor me." Een vader is meer dan een verwekker. Hij moet ook de ver antwoordelijkheid voor de zorg van het kind aanvaarden. Het kind moet weten hij de vader steun, hulp, leiding en wat al niet te vinden. Als Jezus Christus ons leert hidden: Onze Vader", dan ligt in dat woord veel meer besloten dan alleen maar Schepper of Formeerder. In dat woord ligt ook de oneindige zorg waar mee Hij ons als Vader wil omringen. Daarin ligt besloten dat God verantwoordelijkheid voor ons heeft aanvaard. Maar het ligt ook een beetje aan het kind of een vader echt een vader kan zijn. Het kind dat altijd weer zelf beslist, nim mer iets wil bespreken, altijd weer vader passeert, erkent eigenlijk zijn vader niet. Het onttrekt zich aan zijn zorg. Stellen wij God in staat werkelijk Vader te zijn? Dat is alleen mogelijk als wij gemeenschap met Hem willen hebben, als wij Hem willen zoeken, met Hem willen spreken. En daar ver langt God als onze Vader naar. De zelfstandigwording van de Gereformeerde Kerken in Bra zilië, waarvan al lang sprake was, is nu een feit geworden. In een vergadering van deze Ker ken, die onlangs in Castrolanda werd gehouden, werd verklaard „dat De Gereformeerde Kerken in Brazilië van de voormalige crlassie Buenos-Aires van nu voort aan een zelfstandige kerkforma- tie zijn". Deze verklaring werd mogelijk, nadat de generale sy node van Apeldoorn had uitge sproken, dat zij van harte bereid was bij de effectuering van de begeerde zelfstandigheid de ker ken in Zuid-Amerika behulpzaam te zijn met woord en daad en die hulp ook in de toekomst te bie den, zolang dat noodzakelijk mocht blijken. „Dc Bond in Zweden ziet de nood- 71. zaak ervan in zich niet te isoleren. E.eil(Iin« maar in contact te komen met andere Het was daarom volkomtu in de li.in denominaties, welke mogelijkheid de van deze conferentie, dat twee van de Wereldraad biedt." drie referaten voor rekening van zen dingsmensen kwamen. Ralph P. Hansen, secretaris van de UCiUUI buitenlandse zending der Mission Cove- nant Church in Amerika caf een over- Voordat het thema „gemeenschap in WTSSJÏ£1.55. rr >pul Duitse jeugd wil met Israël diplomatieke betrekking aangaan Jeugdverenigingen en andere organi saties hebben zich in een initiatief asen verenigd om lich te beijveren voor het tot stand komen van diploma- ieke betrekkingen tussen de Bondsre- .ubliek en Israel. Hun streven wordt gesteund door de afgevaardigden 1n de bondsdag van de SPD Fritz Sanger (SPD) Ernst Miiller-Herrmann (CDU), en ds. D. H. Griiber. Van deze groep maken o.a. deel uit de liberale studentenbond in Duits land. de Duits-Israëlische studenten- groep. aan de Vrije Universiteit. ___i petitionnement aan geboden waarin de hoop tot uitdruk king werd gebracht dat de Bondsdag de regering zou verzoeken diplomatieke betrekkingen tussen de Bondsrepubliek Duitsland en de staat Israël te beginnen. Ds. Grüber zei o.a. „Een positieve instelling tot Israël, bevordert geen an- ti-arabische gevoelens. Wij kunnen het tegenwoordig niet duidelijk genoeg stel len. dat met ressentimenten en antl- gcvoelens niets te bereiken is. Wij wil- len dat de volken in de wereld, er kennen. dat wij als Duitse volk bij zondere verplichtingen tegenover het volk Israël en het Jodendom hebben, en dat we de vervulling van deze plichten n et door welke pressie ook laten tegen houden. De wereld moet begrijpen, dat we door deze staat te erkennen en te steunen, iets goed willen maken van wat we in het verleden verknoeid heb ben." U KUNT TOGAL ONVERWACHT NODIG HEBBEN Voor migraine, verkoudheid, griep, reumatiek, spit en andere pijnen hebt u nooit vlug genoeg ieta in huis: Iets dat snel én afdoend helpt: Togal. Met Togal hebt U altijd zin in 't leven. Bij apotheek en drogist. TOGAL 0.95: 2.40: 8.88. West-Diiitsland vraagt zich af: Vervolging protestanten in Spanje duurt voort De vervolging van de protestantse christenen in Spanje duurt onvermin derd voort. Als in de tijd na de Af scheiding. in 1834 in ons land. worden nok hier geldboetes opgelegd wegens het houden van godsdienstoefeningen. die' wei gerde bij de mis te knielen zijn in M«s- lilla 13 protestantse christenen veroor deeld tot geldboetes van 250 pesos elk. voor de misdaad dat ze in een parti cuhere woning een godsdienstoefening hadden gehouden. De eigenaar van het huis, die ais de hoofdschuldige werd beschouwd, werd beboet voor 1.000 pesos Zij werden aangegeven door een Rooms katholieke spion, die in hun kring was door gedrongen onder het voorwendsel be lang te stellen in het protestantisme. Deze straffen zijn voorafgegaan door andere gevangenisstraffen en geldboetes oplopend tot 2.000 en 5.000 pesos voor dezelfde overtreding: bidden en b'lbel lezen in particuliere huizen In de loop van de laatste twaalf jaar zijn drie verzoekschi iften door de ze mensen bij de overheid ingediend om hun eigen kapel te mogen gebruiken, maar het enige antwoord was tot nu toe de boetes, door de plaatselijke au toriteiten opgelegd. BENOEMINGEN Dr. H. Bremmer: benoemd tot buitenge woon hoogleraar in de afdeling der elektrotechniek aan de Technische Ho- 1 1 septem- De permanente commissie van de ministers van onderwijs, kun sten en wetenschappen der elf Westduitse deelstaten heeft een subcommissie in het leven geroe pen. die de voorbereidingen moet treffen voor een wijziging in het begin van het nieuwe schooljaar in West-Duitsland. De subcommis sie moet ook nagaan, welke voor- en nadelen deze wijziging zal heb ben. Het nieuwe schooljaar begint nu na de paasvakantie. Verlegging van het schooljaar naar begin sep tember, zoals dat in vrijwel alle overige landen het geval is, bete kent derhalve een verandering in de Duitse traditie. De landelijke ministeis van onder wijs. kunsten en wetenschappen sloten in 1955 in Düsseldorf een akkoo~d waar in het systeem van schoolbegm na de paasvakantie nogmaals werd bevestigd. De deelstaat Beieren ratificeerde dit akkoord niet. Het akkoord, dat gold voor tien jaar. loopt u) 1965 af. Pas dan zal het mogelijk zijn om het begin van het schooljaar naar de herfst te verleg gen. Conferentie leraren clirist. v.h.m.o. De vereniging van leraren aan christe lijke gymnasia en lycea heeft op 30 en 31 augustus haar jaarlijkse zomerconfe- rentie gehouden op Hyaepark in Doom. Dr. Berghuis, burgemeester van Kampen sprak over ..Opvoeding tot Europees staatsburgerschap", waarbij hij achter eenvolgens het militaire, het economische en het politieke aspect van de Europese eenwording belichtte. De vraag werd hierbij gesteld of niet juist het culturele aspect van primair belang is. Als tweede spreker trad op prof. dr. J. R. van de Fliert, hooggieraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, din refereerde over „bijbel en geologisch wereldbeeld". Vanuit de onderscheiding tussen woordopenbaring en scheppings openbaring ontwikkelde hU de gedachte, dat er in feite geen conflict kan be staan tussen de bijbelse openbaring mm Berocpinasxcerk NED. HERV. KERK Bedankt te Vriezenv Verschragen 1 Ir. J. J. Went: tot boften gewoon hoog leraar in de afdeling der technische Hogeschool te Delft, van 1 september WL 1MB tot en met 31 augustus 1963. Uithuizermeeden. Lage Zwaluwe: A, Vink voor Heerenwaarden: G. Blüham wijziging sterk aanbe volen. om de zomervakantie te maken tot een natuurlijke overgang van het ene naar het andere schooljaar. School- begin na Pasen verdeelt het schooljaar practisch in tweeën. Ook de „vreemdelingen-industrie" is er voor. het schoolbegin naar september te verleggen en dc zomervakantie te verlengen, aangezien bij dc bestaande regeling het vakantieseizoen voor gezin nen met kinderen in enkele weken wordt samengeperst Bovendien heeft dc afhankelijkheid van het paasfeest als einde van het schooljaar het nadeel, dat een schooljaar onder gegeven om standigheden vier tot vijf weken langer kan worden dan het vorige, al naar ge lang het Paasfeest valt De Westduitse industrie is tegen een verlenging van het schoolbegin naar de herfst. Na Pasen is het nl. net voorjaar en dan begint in de industrie de voor- iaars-hoogconjunctuur op gang te ko- Zij heeft dan leerlingen nodig, die Nieuw studentenhuis in Amsterdam Het grootste studentenhuis van di_ stiohting studentenhuisvesting in Amster dam aan de Westermarkt is per 1 sept officieel open. De stichting be?it reeds enkele kleinere huizen in de hoofdstad. Bovendien wordt in de komende jaren studentenhuis voor 250 personen vol tooid aan de Weesperstraat De meeste van de 117 studenten die :n kamer in het studentenhuis „Wester markt" 65 per maand) hebben gehuurd zullen pas in oktober als de colleges beginnen hun kamers betrekken. In prin cipe komen alle studenten die bij een Amsterdamse universiteit staan inge schreven voor een kamer in aanmerking. De bovenste twee lagen van het studen tenhuis „Westermarkt" zullen bevolkt worden door vrouwelijke studenten. Het is de bedoeling ook een tiental in Amsterdam studerende buitenlanders in het studentenhuis onder tc brengen. Het jaarhuurcontract kan maximaal vijf maal vorden verlengd. De grond waarop het pand staat (naast het Anne Frank-huis) 1s eigendom van de Anne Frank-stichting. Bepaald is, dat de stichting studentenhuisvesting het voortdurend recht van opstal zonder betaling verkrijgt. Als compensatie mag de Anne Frank-stichting jaarlijks gedurende de maanden juli en augustus over de kamers van het studentenhuis beschikken. De directeur van het Anne Frank-huis. de heer R. Eldering. is be noemd tot beheerder van het studenten huis. de komen. In september gaat de industrie de wintersiapte tegemoet. Zij zou dan eventueel de scholieren, die hun opleiding niet meer voortzetten en aan het werk gaan. niet allemaal kunnen onderbrengen. Onderscheiding voor dr. P. J. Piebenga Bij K.B. is dr. P. J. Piebenga. die gistermiddag afscheid heeft genomen als geneeskundig hoofdinspecteur voor de geestelijke volksgezondheid, benoemd tot ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw. De bij deze onderscheiding be horende versierselen zijn de heer Pie benga uitgereikt door prof. dr. P. Mun tendam. directeur-generaal van de volks gezondheid. Prof. dr. Muntendam v> tolkte namens de regering de gev< lens van dankbaarheid jegens de schei dende geneeskundig hoofdinspecteur, die zo werd gezegd een belangrijk aandeel heeft gehad in en van grote betekenis is geweest voor de verheffing van de geestelijke volksgezondheid. Tijdens de gisteren in de Rolzaal op het Haagse Binnenhof gehouden af scheidsbijeenkomst werd dr. Piebenga voorts het ere-lidmaatschap aangeboden van de „vereniging van psychiaters in dienstverband." In de tot de heer Piebenga gerich te afscheidstoespraken werd gewag ge maakt van de grote vlucht van de gees- dige hoofdinspecteur werkzaam was. De uitbreiding van de activiteiten cn de verbetering van de kwaliteit der voor zieningen had o.m. betrekking op het aantal plaatsen voor zwakzinnigen en op o.m. de oprichting van een aantal me- disch-opvoedkundige bureaus, van so ciaal-medische consultatiebureaus voor alcoholisme en van sociaal-psychiatri sche diensten. Mededeling werd gedaan van de stich- ng van een fonds voor de uitkering in stipendia voor studie-reizen in het belang van de geestelijke volksgezond heid. De afscheidsbijeenkomst, die stond on der leiding van prof. dr. A. Querido. voorzitter van de nationale federatie de geestelijke volksgezondheid. 1 mede bijgewoond door de heer J. uurhoff. oud-minister van sociale za ken en volksgezondheid. (Van een onzer medewerkers) Gedurende het afgelopen weekeinde kwamen meer dan 122 leiders uit 27 landen uit alle vijf de werelddelen bij een in het Noorse baptisten seminari um te Stabekk bij Oslo. Onder hen be vonden zich verschillende president Kennedy "en ds. Tolbert, president van de republiek Liberia. Uit Nederland waren er ds. F. E. Huizinga uit Hengelo en ds J. Broertjes uit Utrecht. Tegelijk met de Baptisten We reldalliantie vergaderde de Europese Baptisten Federatie. Het jaar 1964 werd uitgeroepen als „Evangelisatie-jaar". Namens de Europese Baptisten Fede ratie voerde de secretaris dr. Erik Ru- dén het woord. Hij deelde mee dat er op de terreinen van de comité's voor het werk onder vrouwen. mannen en jeugd: bijbelstudie en vorming; steun aan het werk der gemeenten in Oosten rijk. België. Polen Finland, een groei ende activiteit en vooruitgang te be speuren is. Ook kan in de groter wor dende behoefte aan voorgangers wor den voorzien, in tegenstelling met an dere kerken waar men een groot tekort 111 predikanten heeft. In het nieuwe presidium werd in ver band met het grote congres in Amster dam tot vice-president gekozen ds. J- Broertjes te Utrecht, die op zijn beurt 1964 president zal worden. Als nieu- president werd in Oslo voor de ko mende twee jaar aangewezen de tegen woordige vice-president ds. Baungaard Thomson uit Denemarken. Vaticaans concilie gevoerd Verder werd een discussi zer dc wenselijkheid, een aar het concilie van de Rooms Katho lieke kerk te sturen, waarvoor een uit nodiging zou worden ontvangen, indien :r zekerheid zou bestaan, dat deze zou gorden aanvaard. De visies op deze wenselijkheid waren zozeer uiteenlopend. 1 unaniem besloot het Vaticaan Dra. J. Polderman verbonden aan de re- searchafdeling van de NV Organon in ^«n. maar het secretariaat van Oss werd benoemd tot buitengewoon m Haar lector in de farmaceutische technolo- desbetreffende mededeling en daar' aan de wens toe te voegen dat 8 het concilie zal bijdragen tot een groei- Mei. dr. A. Vos werd benoemd tot lcc- end begrip van Gods wil en de eenheid - de'van Gods volk. aar- Aan de secretaris generaal dr. J Nor- we- dennaug te Washington werd mandaat I gegeven mee te werken aan het bou wen van een groot baptistencentrum in het centrum van Washington waarin ook het secretariaat van de Baptisten Wereldalliantie zou worden gevestigd. In zijn verslag merkte dr. Nordenhaug op dat het aantal baptisten, sinds de stichting van de alliantie in 1905 ver viervoudigd was: 24 miljoen baptisten in honderd landen dragen op allerlei wijzen gezamenlijk het evangelie uit. „Evangelisatie-jaar" Dr. Nordenhaug merkte op dat deze groei een grote verantwoordelijkheid met zich mee brengt en op voorstel van de studiecommissie voor zending en evangelisatie werd 1964 als „Evan gelisatie-jaar" uitgeroepen, om onder de vele gemeenten een toenemende ge hoorzaamheid te bevorderen, aan Chris tus' bevel het evangelie aan alle volken te brengen en hen te dopen en te leren onderhouden al wat Christus Zijn dis cipelen geboden heeft. Op de vergadering werden ook plan nen besproken voor het baptisten we reld jeugdcongres in 1963 in Beiroet (Libanon), en voor het baptisten we reldcongres te Miami (USA) in 1965- Opnicuw is de verklaring bevestigd over de „vrede", die in 1960 op het wereldcongres te Rio de Janeiro is uit gegeven. waarin de Verenigde Naties steun is toegezegd voor de pogingen een internationaal gecontroleerde ontwape ning door te voeren. De Gereformeerde Kerken in Brazilië besloten voorts bij het verlaten van het kerkverband van de Gereformeerde Ker ken in Nederland, haar dank aan God uit te spreken voor de genoten zegenin gen, hierin ondervonden: aan de Gere formeerde Kerken haar dank te betui gen voor de verleende hulp en bijstand en de toezegging daarvan in woord en daad voor de toekomst: van de Christian Reformed Church in the U.S.A. dank te betuigen voor de ontvangen hulp en steun en de hoop uit te spreken, dat ook in de toekomst verdere bijsrtand ver strekt zal worden. Intussen besloot de generale synode van Apeldoorn in verband met deze zelf standigwording een commissie van bij stand te benoemen met de opdracht en kele zaken te behartigen, die uit deze zelfstandigwording zouden voortvloeien en voorts voorlopig namens de synode met de kerken in Brazilië het contact te onderhouden. Zoals bekend, werkt de gereformeerde zending in het kader van de Paroeba- commissie al enige tijd samen met de nu zelfstandig geworden kerken in Bra zilië. Verwacht wordt, dat, mede door deze zelfstandigwording, het zendings werk geïntensiveerd zal worden. Steeds duidelijker wordt, dat van de zijde van de Kerken op de vijf zendings terreinen van de gereformeerde zending, grote aandacht zal worden gevraagd voor de Evangelie-verkondiging, meldt het zendingsbureau in Baarn. In Indone sië heeft men zich beraden op de vraag, in welke vorm de samenwerking na het herstel van de verbindingen tussen In donesië en Nederland kan worden ver diept en uitgebreid. Het is nog voorba rig. hierover mededelingen te doen. Maar vast staat, dait er voor de gere formeerde zending nog een belangrijke taak in Indonesië is weggelegd. Ook uit de Paroeba-gebieden worden allerlei plannen en voorstellen op dc tafel van de Paroeba-commissie gelegd. Het ene plan is al belangrijker dan het andere. In verband htermede hebben de geza menlijke zendingslnstantles van de Ge reformeerde Kerken een coördinatie commissie in het leven geroepen, die tot opdracht heeft, na te gaan, aan welke plannen prioriteit zal moeten worden verleend. De voorstellen van deze com missie zullen, als ze worden aanvaard, ongetwijfeld invloed hebben op dc hoog te van de begrotingen voor het jaar 1963. In de kringen van de zending leeft de gedachte, dat het plafond van de zen dingsactiviteit van het thuisfront voorlo pig niet is bereikt. Missiescholen blij ven open op Nieuw-Guinea De correspondent van het Franse persbureau A.F.P. meldt, dat de leiding van de katholieke missie in Nieuw Gui nea heeft medegedeeld, dat alle katho lieke scholen met ingang van de volgen de week het onderwijs zullen voortzet ten. zowel voor Europese als Papoea leerlingen. Geen enkele van onze scho len zal worden gesloten, zo zeide men. Drink do enige echte voor mensen die kwaliteit verlangen 1/fIJN man en ik hadden samen iets te vieren; we pleegden dit met een etentje buitenshuis. We zouden het er eens echt van nemen. Met ons „goeie goed" en een dartele bui aan. stapten wij een restaurant binnen, waar mijn naaldhakken diep wegzakten in een mollig perzisch tapijt. Hoge witte kaarsen stonden sta tig in zilveren kandelaars te branden en gaven het damast een diepe glans. Een romantisch oord voor een belegen bruidspaar. Uit een gro te rieten hoorn des overvloeds rolden verse ana nassen en in een glazen koepel lag een enorme kreeft blozend te proclameren, dat een runder lap met stoofpeertjes in zijn omgeving niet ge consumeerd werd. Het merkwaardige van een dergelijke luxe omgeving vind ik altijd de obers. Zij lopen in hun apepak zo snobistisch duur te doen alsof ze bij moeder thuis iedere dag kreeft en ree rug eten. Zij deponeren de spijskaart onder je neus met een air, alsof ze blauw bloed in hun aderen en een geborduurd familiewapen op hun hemd hebben. Hoe dan ook. het is duidelijk dat iedere gewone sterveling innig dankbaar moet zijn om van zo'n hoge ome enkele calorieën te ontvangen tot instandhouding van het broze lijf. Ik heb me, toen hij met koele blik en zilveren mes sectie pleegde op een goudbruin kippetje ernstig moeten beheersen. Ik had zo graag iets geks gezegd. De enige rem om dit niet te doen was mijn wettige. Te midden van perzen, kris tal en een dode kreeft mocht ik hem toch niet te schande maken. Het lag op mijn lippen om te vragen: „Moet u ran uw baas zo bevroren kijken, mag u niet een beetje gewoon doen?" Maar over gewoon doen" lopen de meningen nogal uiteen. Mis schien zou hij het wel gewoon vinden om het voor mij bestemde kippepootje in zijn binnen zak te steken voor zijn poes. Wie weet is zijn hautaine plechtstatigheid wel zijn enige redding en houvast. Als je het zo bekijkt is het eigen lijk wat sneu. Want als je inplaats van gewoon een kippepoot pikken, duur en deftig moet doen, lijkt mij dat een hele opdracht. Ifaetang.a0s en Overigens verliep ons etentje meesterlijk. Ik gedroeg me als de vrouw uit de damesweek bladen en stelde a la dit recept alle bekende vragen, die op zo'n dag bij brandende kaarsen gesteld moeten worden. Zo vroeg ik of hij als hij het allemaal nogeens over kon doen weer met mij zou willen trouwen en of hij nu meer of minder van me hield dan zoveel jaar geleden. Alles werd bevredigend beantwoord. Al leen met mijn vraag: „Boei ik je nog wel?" wist hij niet direct raad. Ik heb van mensen, die geacht worden het te weten geleerd, dat een vrouw steeds haar best moet doen om haar echtvriend te blijven boeien. Niet met een touw natuurlijk, maar met charmes cn esprit. Het lijkt me dan ook logisch, dat je zo nu en dan de temperatuur eens opneemt. Waixt stel je voor, dat je niet meer boeit! Maar alles bleek gelukkig in orde, zodat de stemming helemaal rose fondant was. Tenslotte bleef er toch nog voldoende kip voor des obers poes over en heb ik met klim mende verbazing naar de nog etende massa om ons heen gekeken. Als je zelf geen korrel rijst meer naar binnen kunt krijgen is het bij na stuitend te zien, dat andere lieden nog grang hun maaltijd verorberen. Eten, eten, eten. Er zaten hollebolle Gijzen te schransen en gastro- men bedachtzaam te genieten. Schuin naast me zat een man, die zeer duidelijk meer ge boeid werd door zijn gebakken tong dan door zijn vrouw, terwijl aan een andere tafel iemand kennelijk van pure minne liever met huid en haar zijn gezellin op zou willen eten dan zijn diner. Ondertussen vallen de onberispelijke obers geen enkele maal uit hun rol en dragen scho tel na schotel aan. Ze bewegen zich met zo'n koele perfectie voort, dat je je onwillekeurig afvraagt of er achter dat diepvries masker een mens leeft. Toen ineens kwam het demasqué. Tijdens het afrekenen rolde naast mijn lege koffiekop een foto tussen de tientjes uit. Een foto van onze ober in een wild sporthemd op zijn schoot zat een kind en op de leuning van zijn stoel een vrouw. Hij bloosde diep, prevelde „pardon" en herstelde zich weer direct. Maar ik weet nu tenminste zeker, dat obers ook gewone mensen zijn, met een privé leven, een slobberbroek en een gezin. Een teveel aan koude drukte echter van wie dan ook boeit mij beslist niet. MINK VAN RIJSDIJK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2