Gewetensnood in Oost-Duitsland LEVEN aangrijpend verfilmd Confessionele studentenverenigingen vormen internationale federatie DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 1 SEPTEAIBER 1962 als verwachting ge- Archeelogle en bijbel Archeologie heeft zo\._,6 wekt bij christenen. De vrees brak door dat de scher ven en potten, de kleitabletten en burchten zouden aantonen dat de bijbel het helemaal bij het verkeerde eind had. De verwachting hoopte dat de bijbel gelijk heeft gehad en historisch juist is. Ondanks het boek van Keiler „De bijbel geeft toch gelijk'" waarin hij de voor de bijbel belangrijke ontdekkingen heeft bijeenge bracht. is gebleken, dat noch de vrees, noch de ver wachting recht van spreken hebben gehad. Het opmerkelijke van de archeologie is. dat deze ons meer heeft geleerd over een tijd van duizend en tweedui zend jaar voor de dagen van David, dan van de bijbel se tijd In de grond zijn hele bibliotheken gevonden die uit die verre tijd stammen en daarin kunnen we lezen hoeveel een schaap opbracht en wat de olie kostte en wat koning wie-dan-ook allemaal voor heldendaden gedn*i heeft Daaruit kunnen we een compleet geslachts register van koningsnamen opstellen. Maar als de bijbelse tijd aanbreekt, hebben de men sen de kleitabletten aan de kant gedaan, zoals wij eens de lei hebben afgeschaft en zijn gaan schrijven op ta bletten van hout of perkament of papyrusrollen. De ont dekking van de inkt en pen heeft een streep gehaald door onze kennis, want terwijl kleitabletten onveranderd bewaard bleven, bleek hout en papyrus aan bederf on derhevig te zijn. „VRAAG 7" waarlijk christelijke film ,Je wordt toch zeker ook lid van de F.D.J.?" xo pro beert de communistische jeugdbeweging de jongen in haar macht te krijgen. Het zal niet vaak gebeuren, dat voor één bepaalde film een speciaal tanbevelingscomité in het leven wordt geroepen. Dan moet de film wel of uitzonderlijk slecht zjjn óf een intens belangrijke boodschap uitdragen. Een goede film heeft geen aanbcvelingscomité nodig. De Amerikaanse producer van de bekende Maarten Luther-film gaat heeft nu een film uitgebracht, die de gewetensnood van de christenen f°^e in Oost-Duitsland probeert uit te beelden. Het heeft lang geduurd, maar eindelek komt de film dan ook in Nederland in roulatie. H\j gelovig* wordt uitgebracht door de N.V. Filmex in samenwerking met de geen fl Cefa onder de Nederlandse titel „Vraag 7". Dc film geeft i beeld van het leven i kcrkredactie) De film geeft een aangrijpend ïistische ter- aanbevtlinescomilé in het leven wordt geroepen. Dan moet de film ,?lm ...»i u*-cité nodig. Misschien evenwel maakt dit comité het Nedérlandse publiek duidelijk, dat het hier i meer dan een al of niet al of niet aangrijpende film. Deze film doet ons mee voe- lijden, mee bidden met i gewetensnood. Dit i Ook uit de Palestijnse grond zijn geen bibliotheken opgedoken, uitgezonderd dan de beroemde rollen van de Dode Zee, die echter toch al verhoudingsgewijs late tijd stammen, slechts een goede hónderd jaar voor de geboorte van Christus. Maar uit de dagen van David of Salomo is geen bibliotheek te voorschijn ge komen. De mensen in Kanaan en ook de Israëlieten schreven namelijk niet op kleitabletten, maar op hout of perkament of papyrus. We hebben weinig geschrif ten. enkel wat opschriften uit die dagen. Maar wat doet het er toe. Moet de bijbel bewezen gorden? De bijbel vraagt niet om bewijs, maar om ge loof. Daarom is het in wezen ook niet zo heel erg be langrijk of wij veel of weinig weten uit de grond van .,a -liUedie bijbelse dajen heeft afge speeld zijn. zich allemaal i lagen interessant zijn. Dat zou boeiend Maar onze ziel en zaligheid hangen er niet van af. Het is leuk om te weten dat de archeologie weer eens Iets ontdekt heeft wat ook in de bijbel verteld wordt. Maar waarom zou het gelijk van de bijbel daardoor bewezen worden? Evenmin wordt het gelijk van het kleitablet bewezen omdat iets toevallig in de bijbel staat. Het is gek. maar als er een minimaal verschil is. dan heeft ae bijbel kennelijk altijd ongelijk. Waar om? Misschien omdat we juist geen geloof hebben in de biibel? UITVOEREND COMITÉ IN NEDERLAND BIJEEN geen film voor de wereld, Er is al heel wat over „Vraag 7" geschreven. Nederlandse re censenten hebben al haastig ge concludeerd. dat de film een zwart-wit tekening geeft van de situatie en ze hebben het spel „on beduidend" genoemd (wat het ze ker i is). Hel belongrijkste ogenblik in mijn leven nas mijn vijftiende verjaardag, toen ik lid kon narden ion de F-DJ." Dat antwoord heeft Heinz Dehmert gegeten op zijn vragenformulier en trots laat hij hel in zijn klas horen. Maar Peter (midden) heeft zijn formulier nog niet ingevuld. Het gewetensconflict bereikt in hem een hoogtepunt. (Van onze kerkredactie) Het nieuwe, nog niet eens offi cieel geopende conferentieoord te Lunteren van „Evangelisch Her stel en Opbouw", ,,Dc blije we- relt", verleende voor de tweede maal een internationale groep huisvesting. Het llnolenm in dc prachtige congreszaal werd enige weken geleden 's nachts gelegd om 's morgens een conferentie van W.A.Y. (World Association of Youth) te ontvangen. Deze wéék had bet uitvoerend comité van een Internationale christen- studentenbeweging ,,De blije we- rclt" uitgekozen voor een bespre king van enkele dagen. Dit con ferentieoord was in het bijzonder uitgekozen, opdat dc leden van dit bestuur tevens een gedeelte van dc conferentie van de Calvi nistische Studentenbeweging (C. S.B.) konden meemaken. Midden In de week vertrokken dc be stuursleden om hun conferentie in Duitsland voort te zetten tn een conferentieoord waar gelijktijdig eui Du|t*e christelijke studenten- órgantsalfé' haar zomerconfererf. tle houdt. De International Federation of Evangelical Students zou men het beste een confessionele stu dentenorganisatie kunnen noe men. Dat is het woord dat al thans gebruikt werd door de se-^~ cretaris-generaal landen. Alle verenigingen zijn na tionaal gezien autonoom, maar werken in het internationale ver band samen. Zo kunnen zij het beste een eigen stijl vinden. Toch hebben zij veel onderling gemeen. Theologisch, kan men zeggen, zijn het verenigingen van ortho doxe studenten. Ze beleggen bij belkringen. maar bezinning is toch niet het enige aspect van dit werk. Vooral in de angalsak- sische landen zijn de venenigin- Sen en organisaties sterk evange- serend ingesteld. Het .gaat er niet 'om, eigen geloof te verster ken, maar juist ook .medestuden ten voor Christus te winnen. Daarom stimuleert de I.F.E.S. ook het ontstaan van kringen in landen waar tot nu toe geen deze bewe ging. Stacey Woods. Deze Austra liër van geboorte werd in Ittj in Canada benoemd tot geboorte werd in 1934 ZUID-AMERIKA cretaTis-generaal van een Cana dese studentenorganisatie. In 1940 sloten de Amerikaanse organisa ties zich aaneen en vormden een Amerikaans verband en Stacey Woods werd de zakelijke leider van het nieuwe verband. Toen in 1947 een Internationale Federatie gesticht werd van studentenvere nigingen. was hij de aangewezen man om secretaris-generaal te worden. Hoewel zowel de C.S.B. als de Christelijlce Gereformeer de Studentenvereniging zich aan sloten. was de nieuwe I.F.E.S. aanvankelijk toch een sterk an- gel&aksische beweging. Juist dit jaar heeft deze organisatie even wel besloten een hoofdkwartier in Genève te openen. DERTIG LANDEN PAUL SHEETZ Bijzonder veel v/aarde hecht de I.F.E.S. aan de literatuur. Vooral In het Engels, maar ook in tallo ze andere landen en talen worden boeken en brochures uitgegeven die theologisch, maar ook weten schappelijk verantwoord zijn. Te gelijkertijd met de vergadering van het Uitvoerend Comité was een bijeenkomst belegd van de llteratuurcommissie In de I.F.E.S. Een van de belangrijkste figuren was wel de Amerikaan Paul H. Sheetz. die op hot ogen blik een blad voor studenten uit geeft in bet Spaans, getiteld „Certeza" (Zekerheid). Studenten vormen in Zuid- Amerika een vergeten zendings- veld. De kerken en zendingen be reiken hoofdzakelijk de mindere man en de „kleine luydenDe intellectueel heeft geen tijd om aan godsdienst te denken. Gods dienst is voor hem iets uit het verleden, iets wat de vooruitgang van het land in de weg staat. Deze student heeft de godsdienst alleen leren kennen door de Rooms-Katholieke Kerk, die in Zuid-Amerika vaak ernstig ver- De studenten hebben juist be langstelling voor sociale hervor mingen, voor politiek. Zij zoeken een nieuwe wereld, onaar het is een materialistische wereld. Aan 35 van de 80 universiteiten en ho gescholen in Zuid-Amerika heeft de I.F.E.S, groepen kunnen star- Ten. Déze groepen zorgen voor de verspreiding van het blad onder dg ongelovige studenten. Het blad is dan ook een evangelisatiemid del op hoogstaand niveau. Be kende theologen en evangelisten geven hun medewerking. Een groot aantal van de artikelen houdt zich bezig met de verhou ding van geloof en wetenschap. Het blad wordt in Cordoba. Argentinië, gepubliceerd. Het verschijnt maandelijks met 52 pagina's in een oplage van 10.000 exemplaren. Een bekend Argen tijnse christen-journalist, Alec Clifford, is de hoofdredacteur, Paul Sheetz de uitgever. De mo derne maar rustige lay-out is zo attractief mogelijk, terwijl de ar tikelen van bekende geestelijke leiders, filosofen, archeologen ge- of herschreven worden met op het oog het publiek dat dit blad wil bereiken. INVLOED dat het blad ook inderdaad gelezen wordt Een jaar geleden gaf een zieke zijn dokter een nummer van het blad. De arts was een alcoholist die bezig was zichzelf en zijn gezin te gronde te richten. Het blad zette hem In Duitsland is er al een rel over geweest, omdat de kerkelijke autoriteiten die iedere maand een „beste" film aanwijzen, deze film niet tot de „beste van de maand" hebben verklaard. Hun oordeel had niets te maken met een al of niet onjuiste film kritiek. Het was enkel ingegeven door de gedachte, dat de kerk de Oostduitsers niet meer op stang moet jagen dan zé al zijn. omdat de Oostduitse kerk daar alleen maar de wrange en bittere vruch ten van plukt. Maar wat de kerk in West-Dulls- land niet kon of durfde, deed de Berlijnse senaat wel. Die gaf deze film de grote prijs op het Berlijn se filmfestival. De film verkreeg bovendien de oecumenische film prijs. werd door Amerikaanse filmkritici uitgeroepen tot de „beste film van het Jaar" en kreeg tevens de Grand Prix van het Internationaal Katholiek Film- bureau. Aan lof ontbreekt bet dus al evenmin. Titel De titel ontleent de film aan een vragenlijst met zeven vragen, die door alle middelbare scholie ren van Oost-Duitsland enkele ja ren geleden moesten worden inge vuld. De zevende vraag luidt: „Wat heeft tot mijn ontwikkeling het meest bijgedragen?" Het lijkt zo onschuldig, maar hier schuilt een zeer giftige adder onder het gras. De vragenlijst stelt de commu- aan het denken, gesprekken met zijn patiënt leidden tot zijn beke ring en genezing. De Zuidamerikaanse student en intellectueel worstelt met veel vragen die zijn meest atheïs tische professoren niet kunnen beantwoorden. Het blad wil hem daarbij helpen. De gemiddelde Zuidamerikaianse student is een potentiële communist, niet omdat de rode propaganda zo uitstekend werkt, maar omdat hij teleurge steld is over het verleden en om dat hij niipmer in,aanraking geko men is met 'het echte christen dom. met Jezus Christus. Daarom is het blad een poging en vol gens velen een geslaagde poging om een groep mensen te be reiken met het evangelie, die tot voor kort tot de geestelijk verge ten groepen behoorden. In Zuid-Amerika is het „Certe za". in de Verenigde Staten het blad „His", veel meer gericht op de christen-studenten zelf om hen te activeren. Nog een dertig an dere nationale bladen worden uit gegeven. het ene mooier en inte ressanter dan het andere, maar alle met een eigen boodschap. In Engeland en de Verenigde Staten worden boeken uitgegeven, com plete handboeken, naslagwerken, die jaren mee zullen moeten en een uitzonderlijk goede pers heb ben gehad tot nu toe. In andere landen ligt de nadruk veel meer op de activiteit van de studenten zelf. Zij vormen bijbel kringen. beleggen conferenties, zitten avonden en nachten lang te bomen met vrienden. Naast de grote christelijke wereldstuden tenorganisaties vormden zij deze federatie van confessionele vere nigingen om beter te kunnen ge tuigen van het geloof dat hen be- nisten in staat te ontdekken, wie wordt. Hier is de zoon van van de jongeren tegen hun sys- een predikant om te bewijzen, dat teem zijn. wie nog altijd reactio- het allemaal leugens zijn. Dan in- nair (gelovig is in hun ogen reac- eens beseft Peter, dat zijn woor- tionain denkt. Deze laatste vraag den: „Ik loop niet naar ze over; stelt de communisten in staat te ik wil alleen maar pianospelen" ontdekken, wie verantwoordelijk de werkelijkheid niet weergeven, gesteld moet worden voor het feit, Hij wordt misbruikt. Met een klap dat de school, de jeugdbeweging trekt hij de pianoklep op zijn en de communistische pers ge- duim. Maakt hevig misbaar, faald hebben, de jongen of het Wordt naar een eerste hulppost in meisje voor het communisme te het gebouw gebracht, maar weet winnen. te ontkomen en holt in één lange Intens gevaarlijk is de vragen- ren naar het westen, lijst ook voor de jeugd zelf. Deze lijst beslist, of de jongere straks Rli!v«w zal worden toegelaten lot een ho- «>l l| ren gere school. Deze lijst beslist, of hij straks zal behoren tot de aca- In zijn slot is deze Llm aller- demici of tot de losse arbeiders, minst zwart-wit. In Oosterstad de slaven van een communisti- horen de ouders van Peter eerst, sche staat, het nieuwe proletari- dat er een kleine verandering is aat in een wereld van schablone- gekomen in het programma en denken, de groep die prijs stelt dat hij 'ater zal spelen. De po- op een eigen gedachtenleven. litie belt evenwel op om te zeg gen. dat Peter naar het westen is gevlucht, en wil ds. Gottfried verantwoordelijk stellen. Hij krijgt voorlopig huisarrest. En dan de wordt hem de kans geboden om ir het westen te ontkomen. Hoofdpersoon En daar ligt de strijd jonge hoofdpersoon van deze fiJm. Peter Gottfried, de zoon van de nieuwe predikant van Oosterstad, bezit muzikaal talent. Hij wil ver der in zijn muziek, en dan plotse ling staat daar de vragenlijst tus sen hem en zijn toekomst. Daar komt nog iets bij. De communis ten hebben al een keer een predi kant naar de gevangenis moeten sturen, en zij zien in ds. Gottfried een nieuw obstakel op de weg naar hun maatschappij. Zij probe ren hun best te doen om hem in zijn zoon te treffen. Als de jongen in een fabriek speelt voor de ar beiders, staat de volgende dag zijn foto iri de krant met recht achter zijn hoofd een socialisti sche leus. Zie je wel, zegt de foto, dat de kerk niet tegen ons is. Zelfs dominee verleent zijn medewerking. De kerk is het met Ds. Gottfried kan zijn zot l helpen. De jotigen rt; litvechten en de mrheid kiezei zijn af grendel e leugen en'dc wei Predikant Gottfried wordt gespeeld door de Ameri- i Michael Gtoynn. Peter Gott- fried door de theologische stu- dent uit Parijs Christian dc Besson. Zo proberen ze Peter in te kapse len en slagen er zelfs in hem af te vaardigen naar Berlijn, waar de landelijke muziek- jeugdkampioen- schappen plaats hebben. Peter maakt een heel goede kans om te worden uitgekozen. Hij wacht op zijn beurt. Brallend worden de deelne mers aangekondigd Dan hoort Peter achter het podium door de luidspre ker hoe de ceremo niemeester een aanval doet op de westerse kerkelij ke leiders, die het dig gezind zijn en beweren dat de kerk vervolgd Intens wordt op het witte doek de strijd uitgebeeld, die woedt in het hart van deze man. Tot hij besluit om toch op zijn post te blijven. Hij wil dat zijn vrouw gaat, maar zij kiest voor haar man en weigert te gaan. Ondanks het huisarrest leidt ds. Gottfried de volgende zondag toch de dienst, terwijl de politie klaar staat hem te arresteren. Filmkritisch zon er veel over de film te schrijven zijn. Er zijn enkele heel knappe momenten, enkele scènes met uitzonderlijk goed spel. Er zijn ook ogenblik ken, waarop de film meer gedra gen wordt door het probleem dan door de spelers. Maar dat alles, die hele filmtechnische kant valt weg, vooral als vader Gottfried op het kale bureautje van zijn zoon de vragenlijst aantreft met het antwoord op de laatste vraag: „Wat heeft tot mijn ontwikkeling het meest bijgedragen?" „Het voorbeeld van mijn ouders", heeft de jongen geschreven. Niet eenzijdig Deze film brengt de geestelijke nood van dit gebied, waar een kleine minderheid heerst over een grote meerderheid, angstwekkend dichtbij. Deze film doet begrij pen, waarom een vijfde van de bevolking naar het westen is ge vlucht, waarom jonge mensen zich liever op de muur laten doodschie ten, dan in het land blijven. Maar deze film laat ook zien, waarom er nog altijd predikanten en gejo- vigen zijn; De film suggereert niet, dat de enige keus de vlucht is. De film suggereert, dat voot- God een besluit genomen moet worden: vluchten of blijven. De film laat zien, dat wat voor de één geldt, voor de ander niet geldt; dat de één moet gaan. de ander moet blijven. Heel duidelijk toont de film, dat dit besluit ech ter alleen genomen kan worden voor de troon van God, waar Zijn macht erkend wordt boven de macht van het regiem. Dit is geen film geworden voor een avondje uit, maar wel een film, die ieder christen moet zien, al was het maar alleen om te we ten te komen, hoe medegelovigen in deze zelfde twintigste eeuw. van zogenaamde vrijheid en mon digheid, moeten leven. Neen, we vinden het daarom geen wonder dat er een aanbeve lingscomité gevormd werd en dat mensen als prof. dr. H. Jonker en prof. dr. J. Waterink, de rooms-katholiek prof. dr. A. A. Ariëns en de lutheraan prof. dr. W. J. Kooiman; mr. dr. J. Ozin- ga. de» gereformeerde predikant uit Lunteren, en ds. H. A. Visser, de hervormde predikant uit Am sterdam. maar ook de Nederland se filmproducent Rudi Meyer in het aanbevelingscomité zitting I namen. We zijn geneigd te zeg- 1 gen: Onze naam mag er ook bij. Oe Thant maakt een praatje met Chroesjtsjef Accepteert deze hem voor nog vijf jaar? hEZER dagen gaat dc heer Oe Thant. waarnemend secreta ris-generaal van dc organisatie der Verenigde Naties, in dc Sow jetunie een praatje maken met do premier aller Russen, Nl- h'U Chroesjtsjef. Dat babbeltje houdt verband met het woordje waarnemer voor de functie, die Oe Thant op het ogenblik be kleedt. Meestal wordt dat be grip weggelaten in de dagelijk se berichtgeving, want Oe Thant L« ronder meer secretaris-gene raal van de volkerenorganisatie. En het feit. dat hij desondanks ..slechts" waarnemer Is. heeft dan ook meer juridische dan praktische betekenis. Oe Thant neemt nl. de hoogste functie bij de Verenigde Naties waar gedu rende het laatste gedeelte van de periode, waarvoor de Zweed dr. Dag Hammarskjoeld was be noemd. En als deze periode vol gend Jaar eindigt, dan wordt dc heer Oe Thant „automatisch" ambteloos burger. Tenzij het de Sowjetnnie belieft, zijn kandida tuur voor een nieuwe periode te steunen. Daarom gaat Oe Thant nu een babbeltje maken met Chroesjtsjef. Assemblée Deze maand komt de Algeme ne Vergadering van de Verenig de Naties weer bijeen. Dan komt ook de kwestie van de benoe ming van een nieuwe secretaris generaal weer op de proppen. Toen Hammarskjoeld nog leef de. heeft Chroesjtsjef al heel de monstratief laten weten, dat dc Sowjct'unic er niet meer aan denkt, mee te werken aan de benoeming van een secretaris generaal. d;e alleen verantwoor delijkheid zou dragen voor uit voeren van besluiten van de vol kerenorganisatie. Hij verlangde dc instelling van een troika, een driemanschap, dat samen en in vereniging het VN-secretariaat te New York zou moeten uitvoe ren cn bemannen en de besluiten van de volkerenorganisatie zou moeten uitvoeren. Een bijzonder heid is daarbij, dat deze troika zou moefen bestaan uit een ver tegenwoordiger van het Westen, eer. representant van de neutra- hstische landen en een afge vaardigde van de communisti sche staten. Actueel Toen onverwachts Hammar skjoeld bij een vliegramp in bet hartje van Afrika om het leven kwam. werd de kwestie van de opvolging meteen actueel. Het duurde echter enige tijd. voor dat de bedoelingen van de Sow jetnnie duidelijk werden. Ten slotte bleek zij er toch de voor keur aan te geven, genoegen te het resterende deel van de ambtsperiode van Hammar skjoeld. Oe Thant was tenslotte dc man. die voor deze functie in aanmerking kwam en de moei lijkheden waren dus even van de baan. Als gevolg hiervan kreeg dc organisatie der VN weer enig aanzien, al moest worden afgewacht, hoe Oc Thant zich zou gaan gedragen. Gelukkig lo genstrafte hij dc mening, flat hij een stroman zou zijn van bc paalde Afrikaans-Aziatische groeperingen. Hij voerde geen anti-westerse politiek om de Sowjetnnie gunstig te stemmen en zijn herverkiezing op 1 april 1963 mogelijk te maken. En Oe Thant kan op het ogenblik In de Sowjetunie dan ook bepaald niet bogen op een pro-Russische staat van dienst. Baas in huis Wie hem aan het werk heeft gezien, bevestigt, dat Oe Thant evenals Hammarskjoeld - baas in eigen huis is. Het is bijvoorbeeld geen geheim, dal sommige van zijn medewerkers in december definitief hadden willen afrekenen met het Ka tanga van Tsjombe en dat zij hem adviseerden, geen wapen stilstand te doen sluiten, voor dat de Katangaanse strijdkrach ten verslagen en de Europese huurlingen verwijderd zouden zijn. Oe Thant besliste echter anders. Naar het oordeel van vele gedelegeerden toonde hij daarbij een realistisch begrip voor de noodzaak, de tegen strijdige tendenties binnen de volkerenorganisatie met elkaar te verzoenen. Aanvankelijk had Oe Thant een slechte indruk ge maakt op dc bewonderaars van Hammarskjoeld omdat hij in zijn eerste redevoering diens naam wegliet. Het wonderlijke is echter, dat juist deze groep volledig voor het beleid van de Birmese diplomaat is gewon- Energiek Men zegt van Oe Thant wet. dat hij een vriendelijk, zacht sprekend, weinig opvallend, ver draagzaam en bedaard man Is. Daarmede zon bedoeld kunnen worden, dat hU een „zacht ei tje" is- Maar al geruime tijd ge leden heeft hij bewezen een energiek man van de daad te zijn. Hij heeft duidelijk laten blijken, dat hij zichzelf niet al leen maar ais een administra tief ambtenaar beschouwt, maar van plan is. een positieve rol te spelen ten behoeve van het behoud van de wereldvrede een opvatting, die afkomstig is van zijn beide voorgangers: de Noor Trygve Lie en de /weed Hammarskjoeld. Een Cevlonese diplomaat was heel dicht bij de waarheid, toen hij Oe Thant beschreef als een man, die zijn kracht ontleent aan kalme waardigheid in een tijd. waarin „kracht" vaak ge lijk wordt gesteld met aanma tiging cn agressiviteit. Grote vraag De grote vraag is dan ook nog steeds, of bij de steun van CHROESJTSJEF dc Russen zal kunnen behouden of dat hij evenals zijn voor gangers in moeilijkheden zal komen als gevolg van enkele persoonlijke initiatieven. Totdus- ver is er geen ernstige wrij ving geweest, zelfs ondanks het feit. dat Oe Thant stappen heeft gedaan, waarvan men weet. dat zij tegen de wensen van de Sowjets indruisten. De Russen hebben zich er toe bepaald, er aan te herinneren, dat Thant s benoeming een voorlopige is Seweest en dat zij alles wat hij oet nauwlettend gadeslaan. De Russen voelen zich niet geluk kig met Thant om precies de tegenovergestelde redenen als degenen, die hem in het Wes ten hebben bekritiseerd. Zij zeggen, dat hij niet voldoende geestdrift heeft getoond om met Tsjombe af te rekenen en dat zijn pogingen om vrede te stich ten in Kongo verkeerd zijn ge weest. In februari verklaarde Zorin. de Russische plv. minis ter van buitenlandse zaken, dat het van Oe Thants gedrag in de daaropvolgende vijf maanden zou afhangen, of het Kremlin zijn troika-plannen zal laten vallen. Mysterie Dc kwestie zal zoals ge zegd aan de orde komen op dc komende bijeenkomst van dc VN-Assemblee. Dc Russen kunnen zijn verkiezingen (voor een periode van vijf jaar) ver hinderen door een veto in de Veiligheidsraad. Als Thant zich al zorgen heeft gemaakt, dan laat hU dit toch niet merken. Het enige wat opvalt is, dat h(j geen plannen maakt voor een verwijderde toekomst. Maar dat doet hij waarschijn lijk om gevoeligheden te ver mijden. Dit laatste doet Oe Thant zeker niet in alle om standigheden. En het is nog altijd een mysterie, waarom de Russen juist hem hebben ge accepteerd. Hij had van tevo ren duidelijk te kennen gege ven, dat hij zelf beslissingen zou nemen, al ging hij akkoord met de eis van dc Russen, dat hij in nauw overleg met zijn hoogste adviseurs zou optre den. Ook liad hij openlijk ver klaard. dat hij Hammarskjoeld bewonderde en voornemens was. over het algemeen dezelf de koers te volgen. Op de man af Afgezien van deze blijkbare eenheid van doel hadden Thant en Hammarskjoeld weinig ge meen. Beiden waren weliswaar afkomstig uit kleine neutrale landen. Beiden waren betrekke lijk onbekend en beiden aan vaardden hun ambt. toen de Verenigde Naties gevaar lie pen. uiteen te vallen. Maar hun persoonlijke antecedenten en hun levenswijze hadden nau welijks meer kunnen verschillen. Thant komt uit een midden standsgezin in een boeddhis tisch Aziatisch land. Voordat hij in de diplomatie ging was hij leraar Engels aan een mid delbare school en perschef van de regering geweest. Ham marskjoeld was een aristocraat en een intellectueel, wiens va der premier van Zweden was geweest. Thant is eenvoudig en op de man af. Hammarskjoeld was een mysticus, die in zul ke abstracte termen schreef en sprak, dat hij aanleiding gaf tot de in brede kringen vertel de grap: „De VN hebben zes of ficiële talen Frans, Spaans, Chinees, Engels. Russisch cn Hammarskjoelds". Bescheiden Oe Thant is ook niet veelei send. Hij is volmaakt tevreden met een onopvallende zwarte auto cn zijn uit elf kamers be staande woning onderscheidt zich in weinig van de overige in het geriefelijke maar oude flatgebouw In de 72ste straat in Manliattan-Oost (New York). Zijn lectuur beperkt zich ln hoofdzaak tot publicaties op het gebied van de diplomatie en aanverwante terreinen. Kort ge leden beeft hij bijv. „Rusland cn het Westen onder Lenin en Stalin" van George F. Kennan (een bekende Amerikaanse di plomaat) uitgelezen. Zijn „ge heime ondeugden" zijn volgens een vriend boksen en worstelen. Verder is hij verzot op Birme se sigaren, die hij uit Rangoon laat komen. Een landgoed van 32 ha. waar Hammarskjoeld de weekeinden placht door te bren gen om zich te ontspannen en na te denken, heeft Oe Thanl opgegeven. „Het is te kostbaar en te ver", was zijn beknopte commentaar, nadat hij het was gaan bekijken. Opleiding De man, die vrijwel dagelijks in het centrum van de belang stelling staat werd in 1909 te Pantanaw bij Rangoon geboren. Toen hij studeerde aan de uni versiteit van deze stad maakte hij kennis met de vroegere pre mier van Birma, Oe Noe. Zij werden spoedig vrienden. Het was Oe Noe, die Oe Thant in 1947 overhaalde, het onderwijs en de journalistiek te laten voor wat zij waren en de leiding op te nemen van de regeringsvoor lichting. Dit leidde er in 1957 toe. dat hij als permanent afge vaardigde van Birma naar de Verenigde Naties werd gezon den. De dood van Hammarskjoeld was er oorzaak van, dat de keus op Oe Thant viel voor het waar nemen van de functie van secre taris-generaal van de Verenigde Naties. OE THANT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 14