Uw probleem is het onze Engeland schorste 300 jaar geleden 2000 predikanten Jonge Joden uit Amsterdam naar Israël Een ivoord voor vandaag M Ontvoerde Israëlische jongen terecht „Jeugd en Evangelie" benoemt tijdelijke kracht Któf V&Ujêiw SUNIL HALEN! AFi i nieuw rood 1 ANDERZIJDS KENMERKEN DER WARE KERK In de Groninger Kerkbode" beantwoordt ds. W. Reeskamp de volgende vraag van een lezer: .Jsinds ik een zendingscurstis van ds Wiersinga een jaar of vier geleden gevolgd heb, ben ik begonnen mij af te vragen of u)ij niet in onze Nederl. geloofsbelij denis één kenmerk van de ware kerk over het hoofd gezien heb ben. Daar worden nl. drie ken merken genoemd: de zuivere pre diking, de zuivere bediening om de sacramenten en de zuivere handhaving van de kerkelijke tucht. Ik meen dat de zendings opdracht, die Jezus aan zijn dis cipelen gegeven heeft, niet vol doende m bovenomschreven ken merken van de ware kerk tot uitdrukking komt. Vermoedelijk komt dat omdat deze zeer duide lijke opdracht teveel uit het oog verloren is tn de reformatietijd." Ds. Reeskamp schrijft: TN de eerste plaat* moet dan wal l worden opgemerkt dst de ter men ..ware" en ..valse" kerk ln de H. Schrift niet voorkomen. Nu is daarmee niet beweerd dat men re daarom niet gebruiken mag. Wij Sreken ook over de Voorzienigheid >ds. over de heilige Drieëenheid, terwijl toch ook deze uitdrukkingen niet in de Bijbel gevonden worden. Wel moet ons dit waarschuwen om van zulke termen geen absolutis tisch gebruik te maken. Kritiek er op Is geoorloofd, omdat het woor den van ons zijn. waarin wij Gods Woord proberen weer te geven. Zo zou men van de term: ..voorzienig heid" kunnen zeggen dat deze niet duidelijk weergeeft wat er mee be leden wordt. Strikt genomen bete kent het niet meer dan dat God van te voren weet wat er gebeuren gaat. Maar dit laten wij nu verder voor wat het is. Het werd alleen opgemerkt omdat men van vrijge maakte zijde over deze en dergelij ke uitdrukkingen ln verband met de sneden kwestie over de drie kenmerken van de Kerk. In 'zo'n geval is het goed de serie van Jirof. Polman over de Ned. Ge- oofsbelijdenis te raadplegen. Onze Kamper dogmaticus merkt daarbij het volgende op: ,,Allc Reformato ren laten zich bij het vaststellen van de kenmerken der ware Kerk geheel door Schriftgegevens leiden. Juist omdat de Kerk een geloofs zaak is, moet Gods woord de ken tekenen aangeven. Vooral de uit spraken van Christus over Zijn Kerk zijn voor hen beslissend". Wie dit citaat goed leest, bemerkt dat het geen antwoord geeft op de vraag die on* bezighoudt. Gezegd wordt slechts dat de Reformatoren zich alleen op de H. Schrift beroe pen hebben. En niet b.v. op aller lei theologen en concilies. Nu wij hadden ook niet anders van hen verwacht. Maar hebben zij zich door alles wat de H. Schrift over de Kerk zegt laten leiden? Aan de ze kritische vraag komt Prof. Pol man niet toe. Zij zou ook vallen buiten de opzet van zijn boek. Helpt miaschien de volgende op merking ons op weg? ..Wel is bij het 'opsommen van de kenmer ken enige variatie. Allen achten de zuivere verkondiging en rechte ont vangst van Gods Woord het meest beslissende teken. Daarop volgt steeds het rechte gebruik van de sacramenten. Mglanchton. Bullinger en Calvijn nemen de kerkelijke tucht niet onder de kenmerken op." Dit zou dan hiermee samenhangen dat het met de kerkelijke tucht in meer dan een Kerk der Reformatie niet in orde was! Altijd volgens Prof. Polman. Hier moet ons dan toch wel de opmerking van het hart dat de reformatoren zich dus ook door de praktijk van het ker kelijk leven lieten beïnvloeden. Heeft dit hen soms bij heel die ken- merkenkwestie wat parten ge speeld? Maar heeft men zich inder daad geheel losgemaakt van het geen aan gereformeerde kerken ge groeid was. om los daarvan te vragen: wat zegt Gods Woord over de Kerk? Om billijk te zijn voegen wij daar meteen de opmer king bij dat dit in die situatie van strijd wel heel moeilijk, zo niet on mogelijk was. komer. belangrijke zinsnede: ..KortelIJk. so men zich aanstelt naar het solvere Woord Gods, ver werpende alle dingen, die daarte gen zijn, houdende Jerus Christus voor het enige Hoofd." Hier zegt dus onze confessie onomwonden: om het nu maar kort te zeggen: ,,de ware kerk stelt zich aan naar het ruivere Woord Gods". De drie kenmerken waren dus niet exclu sief! Zij sloten geen andere ken merken uit. Onze vaderen wilden niet zeggen: die drie zijn de enige .■■eigen:!__l kenmerken. Ze waren voor hen (slechts) de belangrijkste. Zo kom lk dan weer bij de vraag, die aan het begin gesteld werd en dan dacht ik aat wij zeer beslist moesten zeggen: tot Kerk pleegt te spreken in een toon, alsof dit alles linea recta uit de H. Schrift komt gemarcheerd. Wij heb ben hier te maken met menselijke en dus gebrekkige en tijdgebonden vertolkingen van Gods Woord. Paul S. Mlnear heeft een verslag uitgebracht aan de Wereldraad van Kerken en daarin vertelt dat hij ln het Nieuwe Testament «0 verschil lende termen gevonden heeft, waar mede de Kerk wordt aangeduid. HIJ heeft deze Ut 20 rubrieken onderge bracht. Dze rijkdom van de gebruikte woordenschat moet ons reeds tot voorzichtigheid stemmen en noopt welhaast tot de verzuchting, dat het ons wel nooit gelukken zal om deze rijkdom ln onze confessie on der woorden te brengen of in leder Jeval enigszins recht te laten we- e is om achter de belijdenis terug te gasn naar Gods Woord, de bron. waaruit onze confessie geput werd. Alleen zo blijft hetgeen ln onze belijdenis staat een levend geloofs- bezlt van de Kerk. maar staan wij ook open voor kritiek vanuit dat Woora op hetgeen de vaderen bele den en zullen ook andere aspecten van een bepaalde zaak naar voren komen, die vorige generaties niet of niet zo duidelijk hebben gezien. die de behoort onmiskenbaa ..predikt het evangelie in de gehele wereld." Ik dacht dat dit uit het N. Test. zonder meer duidelijk was. Zodat wij inderdaad mogen zeg gen dat een Kerk die op zulk een essentieel punt aan haar Heer on gehoorzaam is, daarin niet de ge stalte van de (ware) Kerk vertoont. Alleen het nare is dat je .dit. in de belijdenis niet met zoveel woorden leest. Je moet eigenlijk dit als een gevolgtrekking uit de belij denis halen. En ik ben tegenwoor dig erg bang geworden voor al die dingen, die je per logische ja vooral logische!! consequentie uit de belijdenis kunt halen. Waar je dan ook maar weer aan gebon den geacht wordt te zijn. Je kunt het meemaken dat iemand verweten wordt dat hij de belijdenis der Kerk ondermijnt en aantast als hij een voorstander is van de doorbraak b.v. om misver stand te voorkomen wil ik wel di rect zeggen in de historische situa tie in ons land voorstander van christelijke partijformatie te zijn, als dan ook maar vaststaat, dat de belijdenis, die lk ondertekende, zich daarover niet uitspreekt! Wij moeten dus oppassen met die Jevolgtrekktngen uit de belijdenis. e mag ze wel maken, maar Je mag er een ander niet aan binden. Waarmee ik dan maar zeggen wil. dat ik het betreur dat de con fessie aan dat aspect Wij moeten dat de reformatoren maar niet al te kwalijk nemen. Zij waren in een zware strijd met Ro me gewikkeld. Zij moesten een ker kelijk leven van de grond af op bouwen. kerkelijk leven in de volgende eeuwen ge stempeld tot een veel te veel naar binnen gericht gev.al Indien in on ze belijdenis weerklatik had gevon den het „mondiale" levensgevoel van het evangelie (het gaat om de wereld, die God heeft liefgehad, 3aat heen in de gehele wereld!) an was ons kerkelijk leven meer naar bulten gericht geweest. In de Heid. Catech. ligt dat wel enigs zins: zond. 21. Wij hadden de kerkscheuring waarschijnlijk niet gehad. Moet je nu een gravamen indienen? zo vraagt onze kerkbodelezer. Och dat dacht ik niet. Dat wat er in staat is nl. wel waar. Alleen, het is niet volledig. Maar ik denk dat een synode je dat: wat in. Voorts zou ik niet graag in een bestaande belijdenis bepaalde din- 5en in gaan voegen. Verbreek je an de harmonie niet? Zoals men ln het hart van Groningen een nieuw stadhuis heeft neergezet, dat op zichzelf prachtig Is. maar dat in die omgeving vloekt, naar de mening van bijna ieder, die niet in een schoonheidscommissie zit. Uit respect voor de vaderen, en hun belijden, zou ik het graag zo willen laten staan, maar mijn hart gaat wel uit naar een nieuwe be lijdenis. In het verlengde van on ze confessie waarin wij naar de tijd. waarin wij nu leven en bij het licht, dat ons thans geschonken is belijdenis doen van het enige heil. Hoogkerkelijken namen geboden kans waar (Van onze kerkredactle) [7ANDAAG vieren de vrije ker- ken van Engeland de dag van hun ontstaan. Precies drie honderd jaar geleden werden 2000 predikanten van de Engelse Kerk automatisch uit hun kerkelijke rechten gezet, omdat zij een be sluit van de regering niet wilden, niet konden ondertekenen. De hoogkerkelijken of episcopaten hadden wraak genomen op de puriteinen in de kerk. Het opmer kelijke van die „Grote Uitwer ping" zoals deze daad in de ge schiedenis bekend is geworden, is wel dat het uiteindelijk ging om de apostolische successie, de inwijding van priesters, het groot ste probleem van de oecumene van onze dagen. Cromwell was juist achter de rug. Zijn zoon Richard bïeek een slappe figuur te het verlangen ging weer uit koning. Karei II werd uit het Nederlandse Breda gehaald om de troon - eer te bestijgen. Nauw verweven met de politieke pro blemen waren de kerkelijke problemen. Aan de orde was een revisie van het Prayerbook. zoals die ook nu weer is aangekondigd voor de komende jaren. Engeland is nimmer erg gelukkig ge weest met dit vrome boek dat in wezen cel minder een boek van gebeden, dan rel een kerkorde is. Het is een opmerkelijke geschiede lis geworden. De puriteinen wilden een aantal wijzigingen aanbrengen. Karei II stond een conferentie toe in het Savoy-paleis van de Londense bisschop van twaalf puriteinen en twaalf afgevaardigden van de High Church. Men kwam in het gesprek geen stap verder. Tegen ieder voor- puriteinse zijde, antwoordden de hoogkerkelijken „neen", maar ach ter de rug van de conferentie om werd een revisie doorgedreven, die geen enkele rekening hield met de puriteinse verlangens. Er werden al lerlei gebeden voor bijzondere dagen opgenomen die volkomen buiten de sfeer van de puriteinse vroomheid la gen. Met 186 tegen 180 stemmen nam het Lagerhuis de revisie aan. Unif ormiteitsacte Op zichzelf zou dit misschien alleen nog maar een conflict en geen scheu ring gegeven hebben, als niet tevens de zogenaamde ..Uniformiteitsacte" werd aangenomen. Daarin werden de volgen de eisen gesteld 1. Iedere geestelijke moet zijn handteke- hij zich in alles naar de eisen boek zal richten. 2. Tevens moet de predikant beloven of zijn ambtenaren op te wil men een nieuwe Cromwell-affaire voorkomen). 3. De puriteinse eed van onderlinge bij stand moet worden afgezworen. 4. Niemand zal in de toekomst tot een geestelijk ambt kunnen worden toege- .aten die niet tot priester is gewijd. 5. Alle predikanten en lectoren die niet gewijd zijn tot priester moeten alsnog onder handoplegging van de bisschop een wijding ontvangen. 6. De besluiten door koningin Elizabeth genomen blijven van kracht. Kleine meerderheid Wie zich aan deze zes punten niet wilde onderwerpen, zou zijn ambt verliezen. De puriteinen hoopten dat de koning het wetsontwerp, dat maar met zes stemmen meerderheid was aangenomen, niet zou ondertekenen. Zij begrepen nog niet dat Karei II juist hierop aanstuurde. Het oude bloed van de Stuarts verloochende zich in hem niet. Op 19 mei 1662 zet- j te hij zijn handtekening onder het be- II sluit dat op 24 augustus 1662 van kracht zou worden. De dag was slim gekozen, enkele dagen voor de staats kerk de predikanten hun kwartaalsa laris uitbetaalde. Zij die het gewijzig de Prayerbook niet wilden onderteke- nen. zouden zonder een cent op straat i {^u derdtallen gedood. Op deze dag kwamen 2000 predikanten met hun gezinnen op straat te staan. De zondag voor deze dag namen deze predikanten afscheid van hun gemeenten. Enigen van hen zo als de bekende Richard Baxter, schrij ver van drie christelijke klassieken als ..De rust van de heiligen", „De her vormde predikant" en ,.De roep tot de onbekeerden" hadden reeds hun ambt neergelegd, de anderen kozen de ..Zwarte zondag" om afscheid te nemen. Zij had den tot het laatst gehoopt op een ver zoening. Negen leden (drie meisjes en zes jon gens) van een in april opgerichte ga- rin van 17 Nederlandse joden, zijn gis teren uit Amsterdam vertrokken naar Israël, waar er zes naar de kibboets Matsoebah gaan en drie naar Jeruza lem om een opleiding tot jeugdleider te ontvangen. De groep ging per trein naar Ma Zo werd het 24 augustus, de dag van=eill€ van waar men per ^ot naSl St. Barthelomeus. een dag die al eerder i ï,raifj doorreisde. Van de groep zijn —«-n ""'alle leden ouder dan 18 jaar. De Hebt u ook wel eens aarzelend gezegd: „lk geloof daten ten antwoord gekregen Geloven doe je in de kerk"? Zo drukt - de volksmond het uit. Geloof is iets voor zondags. Geloof is een levensstijl die inhoudt dat je op zondag naar een preek gaat luisteren. Hoe is de wereld er toe gekomen om zo te gaan. denken en spreken? Is het omdat ze weinig of niets gezien heeft van onsj geloof op maandug? Neem Daniël. Hij geloofde niet in de kerk. Geloof was geen aanhangsel bij zijn leven. Geloof ivas de kern van zijn leven. Hij rekende met God en als het nodig was rekende hij op God. „Neem de proef', zegt hij en kijk ??-aj tien dagen hoe wij er uit ziennadat we alleen op groenten cn water hebben geleefd. Zo kan. alleen het geloof spreken Het verstand zei dat het. onzin was. Wie rekent met calorieën^ en vitaminen, met koolhydraten en eiwitten, zei, dat kan nietl Maar Daniël wist dat de maaltijd niet alleen bestaat uit die z dingen, maar dat een maaltijd ook bestaat uit de zegen van God. Spreuken zegt ergens: De zegen des Heren maakt rijkl Daniël weet: de zegen des Heren maakt gezond. Vergeet A echter niet dat het hier niet in de eerste plaats gaat om da gezondheid van Daniël, maar dat het om de eer van God gaat om de erkenning van Zijn wil en Zijn heiligheid. Justitie gaat maatregelen nemen (Van een onzer medewerkers) Na ruim twee jaar geleden uit Israël, door toedoen van zijn groot vader te zijn ontvoerd, is de nu elfjarige Jossele Schumacher weer in Israël teruggekeerd. Hij ver klaarde bij zijn aankomst zeer blij te zijn weer bij zijn moeder, zusje en vader terug te zijn. Het is komen vast te staan dat dit niet het enige ontvoeringsgeval is. Het blijkt de kibboets Komenioet, een ultra-orthodoxe nederzetting, te zijn, van waaruit de ontvoeringen plaats vonden. Met de terugkeer van de jongen is de zaak in Israël niet afgedaan. De pu blieke opinie eist, dat degenen die de hand in de ontvoering van de jongen hebben gehad, worden berecht. Inder daad hebben de justitionele autoritei ten nog voor de terugkeer van Jossele hiermee een begin gemaakt. Vele rab bijnen zijn gearresteerd omdat ze me dewerking hebben verleend aan de ont voering vari de jongen. Dit geval staat dus niet op zichzelf. Overigens, de pu blieke opinie in Israël is beïnvloed door verkeerde voorlichting. Het is niet juist voor te stellen dat Jossele onlvo.erd is uit ..godsdienstijver. De grond van de ontvoering is te vin den in een doodgewone familieruzie, die werd ingegeven door-politieke en reli gieuze feiten. De familie Schumacher, afkomstig uit Rusland, kon het in Is raël niet bolwerken. Geruime tijd zelfs werd hun zoon Jossele bij zijn grootva der Nachman Sjtarkes ondergebracht. De familie Schumacher gaf toen het te kennen naar Rusland te- staan. de geschiedenis ingegaan was als vergeldingsdag. Negentig jaar voor ae Grote Uitwerping, werden in diezelfde r-"Ping, w de wapens tegen de koning nacht in Parijs de hugenoten met hon- Naar het zich laat aanzien gaat de landelijke werkgemeen schap „Jeugd en Evangelie" het komende najaar haar activiteiten belangrijk uitbreiden. Een en ander wordt mogelijk gemaakt door de aanstelling van de heer H. Huyser, theologisch kandidaat, die vanaf medio augustus tot eind december vrijwel de gehele dag zijn krachten aan dit werk zal g [gaan geven. Voor het eerst in 5 i de geschiedenis van „Jeugd en s iEvangelie" werd een kracht I aangetrokken die volledig ter 1 beschikking staat van de orga nisatie. In grote lijnen zal dc taak van de i 'heer Huyser hieruit bestaan dat hij dei plaatselijke J E-activitciten met zijn advies en andere middelen zal stimule-! ren en bijstaan. Zoals bekend, stelt; ..Jeugd en Evangelie" zich tot taak het' evangelie te brengen in de niet-christe- lijke jongerenwereld. Dit gebeurt! meestal in kringverband. Men voelt nu de behoefte om bij dit vaak moeilijke. I maar vooral zeer dankbare en nuttige werk. een kracht te hebben die ook coördinerend kan optreden. door het landelijk bestuur van Jeugi Evangelie kwam weer eens duid naar voren wat het doel is van de ganisatie. Gekozen werd namelijk tekstgedeelte uit 2 Tim. 4:5: „Doe het werk van een evangelist". De verwe lijking van deze opdracht zal de taak zijn van elke J A E-er. en dit zal in het komende seizoen van allesbeheer send belang moeten zijn. Van te Le rige leden van de garin (kern) zullen x'gcnd jaar volgen. De emigranten zijn lid van de Jood se jeugdfederatle ..Ichud Hal holland" te Amsterdam. Voor deze alia (emigratie in groeps verband) bestond grote belangstelling van familie, vrienden en kennissen. Het is de eerste keer sinds 1955 dat weer in groepsverband wordt gereisd. Men is tot de conclusie gekomen dat dit be ter is dan het indiv dueel reizen bij de emigratie naar Israël. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Wons (Fr.) en Schraard: G. J. de Vries, vic. te Amster- GEREF. KERKEN (vrijgemaakt) Bedankt voor Barrhead en Neerlandia (Alberta, Can.): A. Kooy te Oldenzaal. Ds. G. Hornstra overleden (Vin medewerkers) Te Borculo is na een langdurige onge steldheid in de ouderdom van 75 jaai overleden ds. G. Hornstra, emeritus predikant van de Nederlandse Hervorm de Kerk. Ds. Hornstra was 26 juli 1887 te Idaarderadeel. Friesland, waar zijn vader hoofd ener school was. geboren. Hij be zocht het gymnasium te Leeuwarden er studeerde theologie aan de Rijksuniver siteit te Groningen. In 1914 werd hij kandidaat in Gelder land en 6 december van dat jaar aan vaardde hij zijn ambt te Jisp, Noord-Hol land. Ds. Hornstra diende de gemeenten Zijpe, Bellingwolde, Warmenhuizen, Koog a. d. Zaan en Geesteren, waar hij 1 april 1953 met emeritaat ging. Daarna vestigde rug te keren. Hier begon de familieru Grootvader voelde er niets voor zijl kinderen weer te zien leven in ee communistische staat, met de mogelijk heid ze nooit meer terug te zien. Toei hem bleek dat ook zijn kleinzoon Josse le niet in Israël zou blijven bereikte d familieruzie haar hoogtepunt, daa grootvader, een streng-godsdiensti man. een opvoeding van zijn kleinzooi in een atheïstisch land niet wensellj) achtte. Toen met zijn dochter en schoonzoon niet te praten bleek, nam hij het recht in eigen hand: zijn klein zoon verdween. Hoewel de verdwijnlns bij de politie aangegeven werd. bleef Jossele weg. Twee en een half jaar heeft het geduurd eer de jongen onder de naam Jacob Gernter in New York door de politie werd gevonden. Het nieuws dat de jongen terecht kwam enige dagen nadat de rechtbank in Jeruzalem in een felle uitspraal rabbijn Mendelson en drie medebe klaagden uit Komenioet moreel veroordeeld, maar juridisch moest vrij spreken. Hoewel hun schuld aan de voering duidelijk was komen vast staan, bleek de kroongetuige van openbare aanklager dermate onbetrouw baar dat tot vrijspraak moest worde besloten. Tijdens het proces was echter genoe aan het licht gekomen, om de publiek opinie in Israël nog meer in te nemi tegen de ontvoerders van Jossele. dj zoals achteraf bleek niet alleen in raël verborgen was gehouden, maar i dien via Frankrijk en Engeland naar Verenigde Staten was overgebracht. Tweede geval Ook bleek nu dat de kiboets Komi nioet zich een zekere reputatie ht verworven in het verbergen van ku deren tegen de wil van de ouders, kwam ook een andere ontvoering <u het licht nl. die van Jisroeil Vini< In 1948 kwam uit Oostenrijk de w duwe Vinick met drie kinderen, v onder Jisroeil in Israël aan. Zij deelde het verstandiger in verband omstandigheden in haar gezin ha jongste zoon Jisroeil elders onder brengen. Een weeshuis dat geschoe is op streng-religieuze principes van h< Jodendom, was bereid de tienjarige jon gen op te nemen. Zonder dat mevrou Vinick haar mening werd gevraagd, er zelfs maar van in kennis was ge steld, werd Jisroeil naar «en jesjiwl (een Joodse hogeschool) in het zeer r« ligieuze stadje Bene Berak gezond» waar op sabbat kettingen over de zijn gespannen om zodoende het keer de doorgang te beletten. De j< A'erd verteld dat zijn moed» en zusje tot het christendom ren overgegaan. Het is nu pas gebleken dat Jisro» in Komenioet terechtgekomen is, j ren onder een valse naam geleel heeft, en uiteindelijk de vlucht genomen naar zijn ouderlijk huis. Niet alleen de minder godsdienst ge joden maar ook tal van aanhai gers van godsdienstige partija eisen, dat de ontvoeringen grond! worden, uitgezocht en de schuldig^ gestraft. Voor de justitie zal dit efl hele opgave zijn, want enige tienta len hebben aan de verdwijning^ hun medewerking gegeven, waaroi der velen vau naam. rouwdienst in de hervormde kerk Geesteren op de Algemene Begraafplaats aldaar bijgezet (Advertentie) heerlijke bessenjenever N.V. DISTILLEERDER IJ V. SIMON RYNBENDE ZONEN SCHIEDAM broer Gisteren vertrok ds. H. Bultje, zei dingspredikant van de Hervormde Kei per K.L.M. naar Nieuw-Guinea. Zij gezin blijft voorlopig in Nederlai achter. Het moderamen van de Eva) gelisch-Christelijke Kerk te Holland heeft hem benoemd tot leider van I theologische cursus te Seroei. De h«j vormde zending is dankbaar juist f met zijn uitzending een duidelijk tew te kunnen stellen dat de op handl zijnde wijziging van het politieke bes» van Nieuw-Guinea geen wijziging! brengen in haar bereidheid tot medj werking met de zelfstandige kerk a daar, aldus een mededeling van I Raad voor de hervormde zending. NEDERLANDS MEEST GEBRUIKTE WASMIDDEL Financiën Het i Predikanten horen roep van het leger medewerkers) hoe dit uit financieel oog- •oonachtJg te Amersfoort punt te realiseren? Ook in een organisa tie als J E blijven de financiële mid- Daarna&st zull®n de gereformeerde pre-'delen altijd een pijnlijke zaak. Men ont- dikanten ds. P. A Bohlmeaer te Oost- en j ving giften van kerken en particulie- West-Souburg. Zeeland, ds. H. J. Koffrie ren. Maar de grote verrassing kwam te Leimuiden en ds. C. G. Mak te Vrees- van dc J A- E-ers zelf, die de beslis- wijk, die allen reeds eerder als reserve-1 sende stoot leverden door met een flin- legerpredikant hebben gediend in het i ke contributieverhoging onmiddellijk in najaar, voor enkele jaren in militaire; te stemmen, cn op deze manier ook i gemeente j relt lieten merken, het belang te zien houden zullen u-eer vierentwintig leger- worden losgemaakt Ds. H. W Eerland. van de komende benoeming, nrrtilunvn nod* utn. Voor do vnrvul-1 D' loooOrkoMlrrdr u,,n, ton <f,„ ling van deze vierentwintig vacatures,onbepaalde tijd op te treden. i kerke ra ad Vraag: Vorige zomer kreeg ik flamingoplant. die enkele mooie bloe- 'de dieren. Ook stuiven met DDT.poeder doodt bank. 's Avonds als het licht aanging, men heeft gegeven. Nu is er een maand geleden een bloem uit gekomen, klein van stux, een halve centimeter boven de stelling en gescheurd. Deze was na ongeveer veertien dagen al uitgebloeid. KI, Vraag: Ik heb vormde kaars erg veel kaarsvet over, Kan je hiermee nog iets doen" erd het gordijn tussen i een bijzonder ge- dichtgeschoven. Kan U ook zeggen, wat behandeling mankeert? ach ik ba ar gesteld, nl. de hervormde Pre*;f^nwe^, dikanten da J. A. de Bruyn te Ernst. ds. de gemeen'e een jaar los te lopig karakter draagt, ligt het de bedoeling het volgend jaar iemand I voor langere tijd te benoemen. Deze n- h« in rt, bndo-lin, 11,1 d.t "P""""" de Nederlandse strijdkrachten in Nieuw-(ringen die er dan opgedaan zijn, en hui» komen legerpredikanteneind Voort* de gereformeerde predikanten Guinea nog dit jaar n da. G. v. d. Berg te Grijpskerk. d*. Hl. i rich onder hen zever 1 te Ferwerd. d*. H. Kremer bevinden, zijn c Hoop te Erica, het werk van _J - Wcateremden j in Nederland beschikbaar, waardoor kt Gronmfen Voort* twee vnfcemaeltte dus ongeveer van «en nieuwe aanvoer nl ds. W Borgdorff te Baarn van twee dozijn verzekerd i*. de financiële toestand tegen het theologisch student. Bij vaststellen Gisteren Is er weer een bloem uit- gekomen. Het duurde heel lang voor dat ze er ontsprong, en die heeft weer hetzelfde. Ik kan het nu al zien. hoe wel ze nog in elkaar zit. Er zit weer een scheurtje in met een zwart rand je langs de breuk. Kan U verklaren hoe dit komt? ,w_„„ Antwoord: Als die scheurtjes in Uw knoppen doch flamingoplant eerst brum en daarna b,oej gekomen Antwoord: U kan het kaarsvet bain marie. du water, smelten katoen heen. Vraag: Ik heb een lidcactus. In het eerste jaar heeft deze geen knoppen gehad. In het tweede ja; Uitvalt, dan heeft U waarschijnlijk te doen met een cultuiirfout, daar te veel vocht, gepaard met een lage tem peratuur dit verschijnsel te voorschijn roept. Hierin moet dus verandering komen daar de plant van warmte (eehter niet van de volle zon> houdt vier of vijf uit- het - pen doch er zijn gebloeid- Telkens in de buiten in de tuin. niet te veel in -Je zon. Na de tweede bloei heb ik de plant bijvoorbeeld achter een in tweeën gedaan en nieuwe bloemis- plaatsen met de bladeren vooral niet te veel water ge- tengrond gegeven. In januari zat de JÉ i plant vol met veertig en de an- gaten, dan is dere i Antwoord: Zoals u het beschrijft, is pannetje met de behandeling wel goed. Wellicht dan met de hand wordt de knopafval veroorzaakt door m een paar draden de overbrenging van de kamer naar de tuin en omgekeerd. Knopafval bij een lidcactus komt meestal omdat de cactus te veel ver plaatst wordt en juist deze plant, waarvan de knoppen zich voortdurend naar het licht draaien, heeft absoluut een vaste standplaats nodig. Bovendien verdraagt zij temperatuurverschillen tussen dag nacht. Zij heeft behoefte aan weinig zon en veel water van april tot september. In zet ik dc plant voorjaar en de zomer moet men haar beschutten tegen het felle zonlicht cn glasgordijn gelijk naar het raam gekeerd. Als de rustperiode aanbreekt, zijn bruikt worden. leden aan elkaar als stek gebruil zal de nieuwe plant eerder bloeirl worden. Men moet de stek in bladaarde m scherp zand steken en later verplant! verdraagt zij geen grote in bladgrond met scherp zand, ouj u:,i koemest, goede tuinaarde of gras! dengrond. Eenmaal verpot moet lidcactus zo min mogelijk van vea aarde worden voorzien, daar dit I bloei niet ten goede komt. ST dertig knoppen. Geen van cactus tevreden met een koel plekje. 1 beeld i veroorzaakt. Leg holde aardappels op de kluit en k deze 's morgens ecr.s na. U zal boosdoeners dan wel aantreffen het jaarthema kan ze doden. I vooral geen mest. In de maand april kan men dan veer op de oude voet verder gaan. Bc- De plant stond in het voorjaar mid- halve gieten op de aarde is het op n voor het raam en bleef 's nachts kroon te besproeien of te bespuiten, i overdag stil staan op een tafeltje warme dagen gewenst de blader- Verzoek van lezer: Is het nu dig deze rubriek vol te stoppen kamerplanten, vreemde munten en lerloi beesten, zoals kevers, men toch niet kan herkennen? Ik kom nooit eens een vraag tegel waarin een beetje humor zit. Antwoord: De lezers vragen i antwoorden. Vragen waarin een bee humor zit en die de betrokkert lef op gelijke hoogte met de venster- Een volgroeid lid kan als stek ge- interesseren, zijn altijd welkom.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2