Uw probleem is het onze Moderne geloofsbelijdenis door kerk inV.S. aanvaard Geen Christus pro omnibus in The Reformation Review Toegepaste taalwetenschap organiseert werkcongres Een woord voor vandaag Kleine kerken in de V.S. hebben last van fiscus "f, r,1; w_ WDEK/IJDS HERNIEUWDE VRIJZINNIGHEID Juitt door de contacten van de laatste jaren tussen de kerken en vooral sinds het contact weer op geleefd is tussen de Hervormde Kerkende Gereformeerde Ker ken, ij ook het probleem van de vrijzinnigheid weer meer naar vo ren gekomen in die kerken die zelf met deze problematiek van binnenuit niet te worstelen heb ben. In het .Gereformeerd Week blad" schreef prof. dr. G. Brillcn- burg Wurth -ver een opleven van de vrijzinnigheid in nieuwe vor men. Hij wil er niet van weten dat de vrijzinnigheid op sterven no dood 2ou zjn: het misschien die schijn heb- oen: maar sir.dKl.en s er theolo gisch in onze wereld weer heel wat veranderd en zien we dat elders zowel als in ons land de moderne theolog.e weer heel wat nieuwe in jecties ontvangt dae haar weer vol op doen herleven. In Duitsland is daar de bekende theoloog Bultmann. In Zwitserland lieten mannen als Martin Wemer en Neuenschwander van zich spre ken. Maar er is misschien geen theoloog die op dit moment vuor de herleving van de moderne theo logie. me dunkt, zoveel gaat bete kenen als de Amerikaanse hoog leraar tegenwoordig van Harvard. Paul T.lLich. Ons blad leent z ch niet voor een kritische bespreking van de betekenis van zijn wijsgt- r:g-theologisch oeuvre Maar er is toch wel iets voor om hier eens even op zijn merkwaardige rol in het theologisch denken van heden aan gene zijde van de oceaan en h.er in Europa binnen de grenzen van ons blad de aandacht te vesti gen. omdat juist Tillich zo het dui delijk bewijs levert van het dubbe le feit: dat we in onze dagen met een nieuwe vorm van vrijzinnige theologie te doen hebben maar ook dat in wezen deze nieuwe vnjz.n- nlgheid geen haar minder bedenke lijk is dan de oude vrijzinnigheid bv. van Scholten in haar tijd d%t iich attent te maken is wel, dit speciaal in ons land in de laante zijn invloed steeds meer was- In de Amersfoortse school van wijs begeerte. En meteen is toen. zoals een belangrijk vr.jzinnig orgaan als: Theologie en practijk ons mee deelde. een kring ontstaan, die zich uitsluitend aan bestudering van Til lich wil gaan wijden omdat men in zijn theologie de meest bevredi gende aanpak van de theologische problemen van deze tijd meent ge vonden te hebben. 'piLLICH vóór het Hitier HL bekend theoloog In Duitsland, vooral geïnteresseerd voor de vraagstukken van Chris tendom en moderne cultuur. Toen Hitier aan het bewind kwam is hij naar Amerika gegaan. En telkens verschenen daar belangrijke publi- katie» van zijn hand. vooral zijn tweedelige Systematische Theolo gie, die olijk ervan geven dat hem als theoloog ten diepste interes seerde de wending, die in de laat- MÈt jaren zowel op het gebied voltrekken is. Dat op z.chzelf zoo hem alleen als verdienste kunnen worden aan gerekend. Men kan Tillich niet le zen. zelfs niet in zijn onlangs gepu bliceerde preken, of men ademt van het begin tot het eind In d« Seestelijke dampkring van van- aag Dat spreekt en het laat zrch maar al te goed verstaan de moderne mens. ook de moderne mens tn ons allen, onmiddellijk Maar wie dat alleen van Tillich constateert ziet iets anders over het hoofd, dat voor de juiste beoor deling van hem niet vergeten .nag worden nl. dat zijn theologie al meer van dit moderne psychologi sche en vooral wijsgerige denken volledig zijn stempel ontvangt en eigenlijk philosophie ,n een theolo gisch gewaad is. Men heeft een eeuw geleden aan Scholten, de vader van de moderne theologie in ons land. verweten, dat hij orthodoxe dogmatische termen gebruikte maar dat die bij hem van a tot z gevuld waren met een wijsgerige idealistische inhoud, 'k Geloof dat wij iets dergelijks nu ook van Tillich kunnen zeggen. Hij pretendeert een christelijke theolo gie te geven; en we horen ook al lerlei bijbels-christelijke klanken. Maar de .nhoud ervan is een wijs gerige ontologie, d.w.z. een wijsge rige leer van ..het Zijn". ..God" en „het Zijn" zijn bij hem termen, die een zelfde betekenis hebben. „Het Zijn" als zodanig is goddelijk. On getwijfeld, wij leven nu niet meer in de negentiende maar in de twin tigste eeuw. En het rationalistische idealisme heeft zijn tijd gehad. Het heeft het veld moeten ruimen voor het wijsgerige existentialisme. Maar vooral bij Tillich zien we heel duidelijk, dat tussen deze twee wijsgerige stromingen, het idealis me en het existentialisme, behalve allerlei verschat ook een diepgaan de innerlijke affiniteit bestaat. in elk geval beide ge meen hebben, ook daarvan le vert Tillich het duidelijk bewijs, ia dat op het ene zowel als op het an dere standpunt van een volstrekt karakter van Gods openbaring in Christus geen sprake meer kan zijn. Vooral de mystieke inslag die bij Tillich zo duidelijk naast een zeker personalisme aanwezig ia, werkt in hoge mate een zeer be denkelijke relativering der waar heid in de hand. Op mijn terugreis uit Amerika heb ik telkens gesprekken gehad met een Jonge Amerikaan, die met Tillich dweepte. En het frappeerde me daarbij telkens weer hoe die met Tillich in één adem telkens weer noemde de namen van Albert Schweitzer en de Zwitjerse psycho loog Jung, beide toonbeelden van dat mystieistische relativisme, dat tegenwoordig ook al in de kring van vele Jongeren weer opgeld doet. o.a. omdat men zo inzit met het vraagstuk van het bijbels chris tendom en de andere godsdiensten. Daarom kunnen wij hoeveel bewondering wij ook mogen heboen voor zijn wijagerig-theologiache be kwaamheid Tillich's invloed in Nederland niet anders dan als een levensgroot gevaar zien en de ver ering van vele vrijzinnigen voor hem niet anders waarderen dan als een verontrustend symptoom hiervan dat bil al haar vernieuwing de echte vrijzinnigheid ten onzent er niet over denkt wezenlijk van koers te veranderen. Daarom blijft hier waakzaamheid volop noodzakelijk. En wij begrij pen maar niet dat theologen van naam in de kring van de midden- orthodoxie der Hervormde kerk de ze dingen niet kunnen of niet wil- En m De „United Church of Christ" in de Verenigde Staten heeft op haar eerste synode, toen de fusie een feit geworden was, te Oberlin, in de staat Ohio, een geloofsbelijde nis opgesteld en toegezonden aan de bij deze kerk aangesloten ge meenten. Deze belijdenis beoogt niet een preciese definitie van de leer te geven, maar veeleer een getuigenis, aan de bybel ontleend, in de taal van onze tyd. De belij denis is in de openbare godsdienst oefeningen al volledig ingebur gerd. Uit een artikel in „Kirche und Zeit" blijkt dat men ook in Duitsland zeer grote interesse voor deze belijdenis heeft. In deze ..Verenigde kerk van Chris tus" zijn duidelijk 4 grote stromingen te onderscheiden. Drie daarvan gaan Ook de Duitsers tonen veel belangstelling (Van onie kerkredactie) (Van onze kerkredactie) Zojuist is het juli nummer ver schenen van „The Reformation Review" het kwartaalblad van de ICCC, dat onder redactie staat van zogenaamde fundamentalisme kendhekl gekregen heeft onder de term nieuw-evangelicalisme. Dit is de groep die voostl geleid wordt in Amerika door het blad ..Christianity Today". Deze aanval is zeer fel in een artikel v; Robert Lightner getiteld: ..Wat is verkeerd in het nieuw-evangelicalisme Baptisten uit 27 landen komen in Oslo bijeen Meer dan 122 leiders uit 27 landen worden deze week in de hoofdstad van Noorwegen, Oslo, verwacht voor de jaarlijkse vergadering van het uitvoerend comité van de Baptisten Wereldalliantie een beweging waarin 24 miljoen baptisten uit 110 landen samenwerken. De president van de B.W.A., dr. Joh F. Soren uit Brazilië, zal de besprekingen lelden, die plaats vinden in het Noorse baptisten semi narium van 20 tot 22 augustus. Vier belangrijke studiecommissies zullen daarna bijeenkomen en de Inlei dingen bespreken, die door leidende theologen uit diverse delen van de we reld zijn rondgezonden als voorbereiding voor te aanvaarden resoluties. Evan gelisatie en zending, bijbelstudie en vor ming, baptisten leerstellingen alsmede godsdienstvrijheid en menselijke rech ten staan als onderwerpen op de agen da. Onder de aanwezigen bevinden zich twee N.ederlandse vertegenwoordigers ds. F. E. Huizinga te Hengelo, lid vai het uitvoerend comité en ds. J. Broer tjes te Utrecht, vertegenwoordiger de Unie van Baptisten Gemeenten Nederland. Op 24 augustus vergadert dan tevens de Europese Baptistenfederatie, vooral samenwerking beoogt op het rein van bijbelstudie en vorming, en gezamenlijke evangelisatieprojecten verschillende landen. Tevens komt ter sprake de voorbereiding voor de Euro pese baptisten conferentie, die in 19" te Amsterdam gehouden zal worden De E.B.F. vergadert om de twee jaar iet de vertegenwoordigers van de aan gesloten landelijke unies en kiest dan ook steeds een nieuw uitvoerend comité voor de behartiging van de verschillen de zaken in de tussenliggende periode. De E.B.F. heeft in de Zweed dr. Erik Rudén te Londen een vaste secretaris, die tevens toegevoegd secretaris van de Baptisten Wereldalliantie ls. Thans is president ds. R. Goulding uit Engeland. Ds. Huizinga was de vorige president van deze federatie. j. C. Maris. Het blad opent met een artikel van de Amerikaan Synesio Lyra jr. over „The fina lity of Christianity in the epistle to the Hebrews". Een titel die doet denken aan het thema van de. - reformeerde Kerken d*e jongste zitting van het Centraal reg«w« medewerker» Comité van de Wereldraad van Kerken. Het artikel geeft in wezen een overzicht van de inhoud van de brief aan de Hebreeën. ken. Hetzelfde blijkt uit een fel-kri- tisch boek dat instemmend besproken wordt door ds. J C. Maris en dat het nieuw-evangelicalisme bespreekt Het is van de hand van de schrijver vai artikel tegen deze beweging. Deze val richt zich ongemerkt tevens te; groot aantal hoogleraren ln de r of r Het opmerkelijke van dit nummer ls een tweevoudige aanval op de zoge naamde algemene verzoening (niet al- verzoening) of eerder een sterke verde diging van Kuyper's visie, zoals hij die eens vsetlegde in de woorden ..Geen Christus pro omnibus" dat wil zeggen geen Christus die »tierf voor allen." Deze visie wordt sterk bepleit in een artikel van de Engelsman dr. John Wil-, mot over de reikwijdte van de verzoe-| mng. en ln een artikel van de Neder-1 landse hoogleraar prof. dr. S. U. Zuide- ma over ..New Delhi speaks." Deze vi- die zelfs in gereformeerde kring het blad ..Christianity Today". Als deze artike len gezien kunnen worden sis geschre ven te zijn namens de ICCC dan heeft deze oecumenische raad niet slechts uit gesproken geen contact te willen heb ben met de vrijzinnigen en midden-or thodoxen. maar ook met deze orthodoxen niet afziidie willen houden van i de Gezien deze mogelijke Implicaties dit nummer van „The Reformation Re- view" slet het er naar uit dat lrt met terug tot de Reformatie, te weten de Lutherse Calvinistische en Zwingliaan»* richting, en de vierde stroming, de pu riteinse. komt uit Engeland uit de tijd - Elizabeth I. is al meer dan honderd jaar geen geloofsbelijdenis ln gebruik geweest. Elke gemeente had haar eigen lidmaat schapsverklaring. De nadruk werd ge legd op persoonlijke inzet en trouw. Hoewel er in de gemeenten van de Evangelical Reformed Church hier en daar de Apostolische Geloofsbelijdenis gebruikt werd. was dit niet het geval bij de congregationalisten. Deze achter grond in aanmerking genomen is het te verklaren dat men. na de fusie, naar een geloofsbelijdenis zocht die in alle kerken. aangesloten bij de „United Church of Christ", gebruikt kon worden. BELIJDENIS Wij laten hier nu de volledige tekst sn de moderne (Niet modernistische) geloofsbelijdenis volgen: Wil geloven in God. de eeuwige Geest, - Vader van onze Here Jezus Chris- en onze Vader, en wij getuigen i Zijn daden: Hij roept de wereld tot aanzijn. Hij schept de mens naar Zijn beeld en toont hem de weg naar leven en dood. Hij streeft er in heilige liefde naar alle sen te verlossen van het zinloze hun bestaan en van hun zonden. Hij regeert de mensen en de volkeren naar Zijn rechtvaardige wil, die Hij door profeten en apostelen verkondigt. In Jezus Christus, de man uit Nazareth, onze gekruisigde en opgestane Heer, is Hij tot ons gekomen. Hij is in ons gemeenschappelijk lot neergedaald, heeft onze zonden op Zich genomen, de dood overwonnen, en de wereld met Zichzelf verzoend. Hij schenkt ons Zijn Heilige Geest, die de kerk van Jezus Christus schept en vernieuwt. Hij verenigt gelovigen van alle tijden, talen en rassen in Zijn Verbond. Hij-roept ons tot Zijn gemeente, opdat wij zullen weten wat het kost Hem te volgen, maar ook de vreugde van dat volgen zullen beleven. Hij zet ons als medearbeiders in dienst van de mensheid. Hij laat het evangelie door ons in de wereld verkondigen en doet ons de bo ze machten weerstaan. Hij laat ons deelnemen aan Christus' doop en nodigt ons aan Zijn tafel. Hij laat ons deel hebben aan Zijn lijden en Zijn overwinning. Hij belooft allen die Hem vertrouwen, vergeving der zonden en overvloedige genade. Hij geeft moed in de strijd voor ge rechtigheid en vrede. Hij toont Zijn tegenwoordigheid in aan vechting en vreugde. Hij doet ons volharden in Zijn heer schappij. die geen einde heeft. Hem zij de lof. de eer en onze overga- het bijzonder het invloedrijke karak ter van het Woord, na te gaan. De mensen van onze tijd vinden in deze knappe en duidelijke verkla ring een hulp voor het begrijpen van de grondbeginselen van de christelij ke boodschap en een duidelijk aan knopingspunt voor het zien van de eigen verantwoordelijkheid. Het ligt meer in de lijn van het Nieuwe Testa ment dat de nadruk gelegd wordt op de verantwoording die de mens aflegt ten opzichte van zijn geloof en hoop. dan dat hij louter en alleeen een oude en eerbiedige tekst van de belijdenis tijdens de eredienst opzegt, o Verzoeken uit eigen kring om deze belijdenis in onze eredienst ei ons catechetisch onderwijs te gebrui ken hebben gehoor gevonden. Zodat dit oecumenisch geschenk van broeders uit Amerika door ons dank baar aanvaard kan worden. Prof. Geyser vraagt revisie uitspraak De wegens ketterij door de Neder landse Hervormde Kerk ln Zuid-Afrika uit zijn ambt ontzette professor in de theologie Albert Geyser heeft, naar hij enige dagen geleden bekend maakte, revisie aangetekend tegeo de uitspraak bij het opperste gerechtshof van Zuid- Afrika. De zaak zal waarschijnlijk be gin 1963 weer in behandeling komen. Prof. Geyser die zijn ambt als docent aan de universiteit van Pretoria moest opgeven', aanvaardt in oktober meer dan gewone aandacht gelezen sal worden, niet slechts binnen, maar ook buiten de kring van de ICCC. •rseel zal ard, i Sindi 1959 belegt de Stichting Mdrertcnttc) wel heel opmerkelijk. Betekent dit dat de ICCC zich teruggetrokken heeft op deze positie" Dan heeft hij automatisch de methodisten, baptisten, vrlj-evangeli- achen en vele anderen van zich ver vreemd. want zij zullen zich zeker niet achter deze visie willen scharen. Daar- mede zou de iccc <iu« 'leehts een in- voor Toegepaste Taalwetenschap- pen in bedrijf*, en academische zijn geworden. milieus gesprekken over praktl- ,,u,P7:„kv'i!)k,;0^,,1'Ln„u'ï™;1^": Sche facetten van de toegepaste orthodoxie die zich namelijk in Am«- taalwetenschap. Dit jaar zal een rvka bezig u loa u worstelen van bat van zeventien zittingen in België, West-Duitsland en Neder land worden bezocht door verta lers, tolken, documentalisten, taal docenten, chemici, economen, journalisten en andere belangstel lenden in deze moderne ontwik keling van praktijkdiscussies. 1 De bijeenkomsten dragen de naam „Practical Summerschool of Language»'' Kt zij hebben ook dit jaar weer veel stemming gevonden bij officiële instel lingen en oU tal van bedrijven. Voor de eerste congresdag in Den Haag donderdag 23 augustus ver leidt het programma in de ochtenduren ►n samenkomst in de economiach-tech- België". De dag wordt besloten met een zitting in het gebouw van het Algemeen Nederlands Persbureau aan de Park straat. Daar zal dhr. R. P. Simons Co- hen van de voorlichtingsdienst der Euro pese Gemeenschappen een referaat hou- bouw van de Rubberstlchtlng aan de Oostsingel een inleiding over ..Automa tisering en taalproblemen". In de mid dag zal dr». I. Pels ln de bibliotheek van de Technische Hogeschool aan de Doelestraat spreken over ..Enkele wljs- J. Nijdam over „Tuinbouw, euromarkt woordenboeken". Na afloop van de lezing zal men de installatie van de „drulven- prinaea" bijwonen. Op maandag 27 augustus zal dhr. M. A. BETEKENIS Rudolf Weckerllng geeft ln „Kirche und Zeit" zijn mening over deze geloofsbelijdenis als volgt weer: Deze geloofsbelijdenis is vrij ballast veroorzaakt door de meta- physische begrippen, die geformuleerd waren in de uiteenzettingen van het evangelie volgens Grieks-Romeinse opvattingen. Ze beoogt veeleer, uit oogpunt van profetisch-apostolische getuigenis het verlossingswerk God te prijzen f Advertentie AFRICAN Dit teken van de Pyrethrum Board of Kenya symboliseert van een reeds jarenlang be- kende Insecticide. Afrikaente Pyrethrum la san werkzaam bestanddeel van vele Insecticiden. Let op,dat uw Insecticide Afrikaanse Pyrethrum bevat I Pyrethrum, natuurlijke Insecticide uit de Afrikaanse Pyrethrumbloem. Beroepingswerk Daniël is een van de uitverkorenen van koning Nebukadnezar. Hij is geslaagd voor zijn toelatingsexamen en voldoet aan alle gestelde eisen. Hij heeft een prachtige toekomst voor zich aan het hof van de Babylonische heerser. Straks zal hij ingescha keld worden om zijn eigen volk onder de duim te houden. In gedachten horen we de kritiek van de andere Joden die naar Babel zijn weggevoerd. Daar komt bij dat Daniël op zijn tijd „neen" weet te zeggen. Verongelijkt zullen Joden gemop perd hebben dat hij al „neen" had moeten zeggen toen hij voor de scjtool in het paleis werd uitgekozen. Hij had het gevaar en de gevangenis moeten kiezen boven de eer van Nebukadnezar. Maar Daniël zegt op dot punt geen „neen". Hij zegt geen „neen" tegen de school van de koning, wel tegen het voedsel van de koning. Hij zegt geen „neen" tegen zijn levenstaak, maar wel als hij gedwongen wordt zijn levensstijl die rust in Gods geboden te veranderen. Wat is het verschil tussen Daniël en zijn critici? Hij kiest uit het geloof in God; zij kiezen vanuit hun nationalistische inzichten. En daar ligt het gevaar voor ons ook, dat wij ons niet meer laten leiden door de open baring, door liefde voor God, maar door liefde voor ons land, onze kerk. En dan zeggen we soms al te gauw „neen". Vrijstellingseisen niet gelijk NED. HERV. KERK Benoemd tot godsdienstleraar aan lyceum te Goes: A. de Jonge te Zaan dam; tol vicaris te Etten-Leur (N.B.): c. P. Veenstra te Hollum (Ameland) GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Langeslag: J. Stienstra 't Zandt (Gr.); te Nieuw veen-Zestien hoven. Nljbeets en te Oosterend (Fr.): H. J. Diekema kand. te Amsterdam; te Grimsby, Ontario (Can.) Christian Re formed ChurchesD. C. Los te George- Ontario (Can.), voorheen te Fer- Benoëmd tot hulpprediker te Eind hoven (a.vac. A. T. Besselaar): A. J. Fanoy, em. pred. aldaar. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen te Brampton, Ontario (Can.): D. K. Smit te Kantens (Gr.) CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Papendrecht (vac. G. J. Buys): C. Verhage te Hilversum; te Vianen: J. van Doorn te Tholen. GEREFORMEERDE GEMEENTEN IN NEDERLAND Tweetal te Rotterdam-W.: T. Dorre- steyn te Opheusden en C. v. d. Woestijne te Barneveld van wie de laatstgenoemde iis beroepen. I Bedankt voor Dmteloord: T. Dorre- de "geschiedenis, in I steyn te Opheusden. op het ogenblik een felle strijd over de inkomstenbelasting. Nu is een klacht over de belasting in het algemeen te veelvoorko mend om er aandacht aan te schenken, maar twee aspecten ma ken het toch interessant de strijd in Amerika te volgen. In de eerste zijn de kerken nauw be trokken bij het geschil en vervol gens schijnen de tarieven in de verschillende Amerikaanse staten sterk uiteen te lopen. Twee dagbladen, de Indianapolis Star en de Arizona Republic hebben aan de ze zaak een serie hoofdartikelen gewijd. In een daarvan worden de theoretische gevallen van twee Amerikaanse staats burgers tegenover elkaar gesteld. Bei de genieten een totaal inkomen van 8300 dollar per jaar. In verband met allerlei mogelijke aftrekken die op het belastbaar inkomen kunnen worden toe gepast. betaalt de één 210 dollar aan inkomstenbelasting en de ander 1.090 dollar. Er zijn dan ook reeds zes staten ln Amerika die afschaffing van de inkom stenbelasting bepleiten, omdat zij van mening zijn dat de overheid wel op een billijker wijze het gèld kan verkrijgen, dat zij nodig heeft om haar noodzake lijke uitgaven te dekken. Wat is een kerk? Een bijzonder aspect van deze kwestie ls van groot belang voor de kerken. In Amerika genieten de ker ken vrijdom van belasting en kerke lijke bijdragen mogen door de belas tingbetaler van zijn inkomen worden afgetrokken. Nu openbaart zich ech ter gedurende de laatste jaren bij de belastingautoriteiten een streven om zich te gaan bemoeien met de vraag: Wat is een kerk? Aan wel ke eisen moet een kerk voldoen voor deze vrijstellingen in aanmer- wat men ln de grotere kerken had mee gemaakt, was men huiverig om zich bij het één of andere kerkverband aan te sluiten en deze kerken krijgen het moei lijk. Dr. Mc. Intire maakt in de Chr. Bea con melding van een kleine onafhanke lijke Baptisten kerk die in januari 1961 werd georganiseerd en in augustus 1961 rechtspersoonlijkheid verkreeg. Men vergadert in een zaal. maar heeft reed» bouwgrond gekocht. Men begon met 17 belijdende leden. Dit zijn er nu 40. ter wijl de zondagschool door 75 personen wordt bezocht. Men weigerde een lid van deze kerk. die daaraan 745 dollar had gegeven, dit bedrag van zijn inko- af te trekken. En bij een bezoek de belasting-autoriteiten. waarbij getracht werd alsnog toestemming voor deze aftrek te verkrijgen, kreeg men o.a. te horen dat dit geen moeilijkheden zou geven als men zich bij de grote Baptisten-denominatie aansloot. Protest --itire protesteert tlan Beacon heftig tegeit het feit hier door regeringsautoriteiten op deze wijze pressie wordt uitgeoefend om zich aan te sluiten bij de grote kerken die bij de Nationale Raad en Wereld raad zijn aangesloten. HIJ ls van me ning dat de belastingwetgeving niet voor dit doel mag worden gebruikt en dat hier zeer in het bijzonder in strijd wordt gehandeld met de grondwet die godsdienstige vrijheid en de „vrije uit oefening van de godsdienst" garandeert. En hij zegt: „Als een ander belas tingsysteem zou kunnen worden uitge werkt. waarbij de vraag van aftrek van het Inkomen, erkenning van kerken en dergelijke zaken geen rol zou spelen, zou een zware last van de schouders van het Amerikaanse volk worden weg genomen". Ds. J. M. Mulder overleden (Van een onzer medewerkers) In de ouderdom van ruim 55 Jaar ls voor ueic «rg»ri»utcu a.uu.cr-te Amsterdam plotseling overleden ds. kin* U komen' Fn van dit streven J M Mulder, predikant bi) de gere- king te Komen, tn van au «reven frtrTT)PprHp WprV van Amsterdam-Zuid. orden de kleine kerken en kerkjes Schutl filing Paul 1 het slachtoffer. Sinds het modernisme in de Ameri kaanse kerken begon door te dringen heeft het independentisme daar hoogtij gevierd. De afscheidingen van de oude kerken hebben daar nergens een om vang aangenomen die vergeleken zou kunnen worden met die van de Afschei ding en de Doleantie in Nederland. Maar daarnaast zijn er talloze geheel onafhankelijke kerken en kerkjes. Na formeerde kerk van Amsterdam-Zuid. Ds. Mulder werd 7 februari 1907 te Har- denberg geboren en studeerde (Advertentie) Iïok IS ALT V AflE Malse maatjes- zure haringgebakken haring Vrije Universiteit. Op 24 september 1933 aanvaardde hij het predikambt te Haamstede in Zeeland. In 1939 vertrok hij naar Giessendam en in mei 1943 kwam hij naar Rotterdam-Zuid. Op 26 oktober '48 deed hij intrede in Amsterdam-Zuid. Ds. Mulder nam in zijn gemeente een vooraanstaande plaats in en vervulde verschillende functies. Na een rouw dienst in de Raphaëlkerk te Amster dam-Zuid zal zijn stoffelijk overschot a s. vrijdagmorgen om half twaalf op de nieuwe Oosterbegraafplaats te Am sterdam worden bijgezet. Angola laat eerste predikanten vrij Het is voor de eerst maal dat in de Portugese kolonie Angola drie Afrikaanse geestelijken van de Methodistenkerk uit de gevangenis vrijgelaten zijn. Zij heb ben ongeveer drie jaar gevangen ge zeten. Een woordvoerder van de Metho disten in Salisbury verklaarde naar aanleiding van de vrijlating, dat de Portugese autoriteiten de drie gevange nen beschuldigd hadden van ..revolu tionaire activiteiten". Veel andere, meest invloedrijke, me thodistische leiders, zowel geestelijken als leken, worden in Angola zonder officiële berechting gevangen gehouden. Lido -uxor Sex C Studio wel Wano fuseu batell oktob» Vraag: Bijgaand kevertje vinden wij in de meubels. Wat ia de bestrijding? Antwoord: Dit is een z.g. klopkever- Brieven, die niet voorzien zijn van naam en adres, kunnen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet I onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. tje. De naam is ontleend aan het klop pend geluid, dat veroorzaakt wordt, doordat de kevers met hun harde kop tegen de wand van de graafgang slaan. Men kan de aangetaste meube len of houten voorwerpen nat maken sponsje of kwastje met een isecticlde. zó. dat de vlo*1 gaatjes loopt. Deze drit dan in de gemaakte gangen en do< de daar aanwezige larven en eier Daama worden de gaatjes met boen- geworden. Behandeling met droog- was dichtgemaakt. Ook xunt u voor schuim heeft geen verbetering ge- de bestrijding boenwas gebruiken, bracht. Kunt u ons aan een ander mld- waarln al een insecticide is verwerkt, del helpen? daarin verandering gekomen Antwoord: Tegenwoordig is in het algemeen voor de weduwe een bedrag van ƒ20.000 vrijgesteld de rest. Is paard gaat met veel stuiven. moet u de grond na deze behandeling direct dweilen, anders loopt u het hele huis onder. Nadat dit gebeurd is. dë kunt u mogelijke scheuren of gaatjes kleed beslist niet schaden. 20.000 bedraagt gemeenschap va zijn. zonder dat 10.000. Als het kapitaal dicht maken met een mengsel bastine en gips of met gips alleen. goederen getrouwd Dit laatste is echter vrij lastig, omdat kinderen uit dit hu- gips heel gauw hard wordt. Dan Geregeld moet u controleren, of weer gaatjes ontstaan en zo ja, aan moet u de behandeling herhalen. Sterk aangetaste meubelen kunt u ook bij de gemeentelijke reiniglngs- en ontsmet- Antwoord: Als het droogschulm niet geholpen heeft, zult u het met tri of moeten proberen. U moet daarbij meenschap en erft de overige 10.000. In dat geval is er dus geen successie recht verschuldigd. Vraag: Sedert vijf Ji huurhuis, niet teveelvocht gebraikën en van de d«rSfonfs;ermoedtlitln d? fir beVndelt Set"'Sn^unde "vërf buitenkant van de vlek naar binnen wereldoorlog zijn „gewit met water- ling met een van de nieuwe muurver ven. Voor een plafond van bij 414 heeft u ruim twee blikken van 1 kg bewoon ik nodig. Als u de gebruiksaanwijzing de gestucadoor- 8°ed volgt is het plafond in één keer —it. Als u het plafond voor de eerste IB tional des brevets" aan het Willem Als spreker zal dan optreden de Jurist Witaenpleln in Den Haag over het tech- J Canenne met het onderwerp Frans, msch Spaana refereren Zijn rede zal taal der techniek*" In de middaguren door de tolk. dhr. R. Meestera vertaald Antwoord: Er is niets tegen het •vl.kvom.ln, t. huiskamer erg vuil was. heb ik dit eerst afgewassen met synthetisch was- ï'nt«rt-ï.miföïled7lWo"pTu«"wilt ™jdd"' Hi"i»_bl«k het vol eede keer niet nodig. Mocht meubel, geteld Hoeveel .ucceule- E^tSS", al dr R. Haeserijn. secretaris orden Over de zittingen in andere felkleed ze het beste zo spoedig mogelijk branden, om aantasting van andere meubels te voorkomen. meiineisi eppnn nnpvfPI inrrnsiip. onderhouden? Het ia handgeknoopt en n__ Overheleerste 100(Ma het plafond zo goed als geen vocht op men vertelde ons. dat het niet uitge- klopt mag worden. We halen er wel spons over met dreftsop. rd desniettemin van oordeel zijn, dat n tweede beurt nodig is, dan kunt het oververven met verdunde verf. het Hiervoor neemt u een beetje terpen tijd tijd eens uit werp behandelen: „Het Nederlands in I Den Haag. ....i de «tich- schuieren. Vooral niet met een matte- postbus 6050 klopper bewerken. Een behandeling i 4'bet 40 procent. Bespreek eens taris of het hier niet de vervulling van een morele plicht betrof. Vraag: Is het bij het successierecht tine, maar u moet niet al te veel .«v „)U| dunnen. De tweede beurt geeft u pas goed als geen vocht op eer«* laag goed droog ia. Vraag: Wat is de snelste tijd van Jesse Owens oo de 100 meter? In welke tijd liep hij de 100 meter in 1936 te Berlijn? het witten is geen succes. Is u een idel bekend om het zo te behande len. dat het weer gewit kan worden? Zo niet. kan het dan met succea behan deld worden met muurverf? oord: Uit uw brief begrijpen zó. dat er bij het overlijden van kinderloos gezin wel. dat algehele afschuiving dit plafond nodig is. Dit wil dus zeggen. 10.2 seconde tijden* de Olympische met droogschuim «o nu en dan zal het of vrouw van een kapitaal van 20.000 dat u de gekalkte lagen eraf moet Spelen te Berlijn in 1936. ,We te L het 1 Iet sci dakl hui hogin zak. ■oes t het pl E zal toorzi Hoel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2