ICCC hoort zeer triest
verslag van refugiè's
Een woord voor vandaag
Luthers waarnemer voor
coneilie naar Z.-Amerik
Volkstelling telt meer
lutheranen clan kerken
Oecumenische theologie
relativeert" heilsfeiten
Er komen steeds
nieuwe abonnees °y
Elke dag weer.
Ook U vult
de bon in?
ANDERZIJDS
DIALOOG
In de verslagen die onze kerk-
redactie vanuit Parijs gaf van de
vergadering van het Centraal Co
mité van de Wereldraad van
Kerken werd herhaaldelijk ge
sproken over de noodzaak van
het gesprek, of de dialoog. Ligt
in de Wereldraad de nadruk zeer
duidelijk op de noodzaak van ge
sprek, uit de verslagen van onze
kerkredactie vanuit Amsterdam
is gebleken dat daar bij de ICCC
de nadruk vrijwel eenzijdig ligt
op de noodzaak van verkondiging,
van het aanzeggen. In de afge
lopen week heeft in het Centraal
Weekblad de gereformeerde
evangelisatiepredikant ds. W. A.
Wiersinga geschreven over dia
loog en verkondiging. Hij deed
dat naar aanleiding van een ar
tikel van dr. B. Rietveld die had
betoogd dat de vragen van Gods
openbaring en geloof niet in de
waagschaal van het gesprek mo
gen worden gesteld. Volgens de
schrijver suggereerde dr. Riet
veld dat tussen gesprek en ver
kondiging een keuze moet worden
gemaakt. Hij vervolgt:
TJIERMEE is inderdaad een
■11 vraagstuk aangesneden dat te
genwoordig ook bij de methodiek
van de evangelisatie keer op keer
ter sprake komt. Alleen zullen vele
van de evangelisatiemedewerkers,
die welbewust voor het „gesprek"
kiezen, dat gesprek zeker niet te
genover de verkondiging zetten. Zij
ijveren voor een verkondiging in
gespreksvorm. Zij willen geen mo-
nologische verkondiging, maar een
dialogische. En zullen daarom de
tegenstelling tussen gesprek en ver
kondiging duidelijk afwijzen.
YV7AT zU dan met een dialogische
Vr verkondiging bedoelen?
Dit, dat wij de boodschap van
het evangelie maar niet zonder
meer hebben te vertellen, aan te
zeggen of te proclameren. Zo onge
veer met de gedachte, dat als het
Woord maar gezegd is, het vanzelf
zijn werking wel zal doen.
Maar. dat wij er alles voor in het
werk te stellen hebben, die bood
schap zó te brengen, dat deze aan
sluit bij de situatie van de ander
en afgestemd is op de problematiek
waarin hij zich bevindt. Dat wij
dus moeten trachten te komen tot
een werkelijke confrontatie van de
aoorders met de evangeliebood
schap door op hun vragen in te
gaan. naar hun tegenwerpingen te
luisteren en woorden beelden uit
hun dagelijks leven te gebruiken.
Als dus in de evangelisatie keer
op keer over ..gesprek" met de bu«-
tenkerkelljke en over ontmoeting"
met hem gesproken wordt, gast het
bij velen alléén om een bepaalde
wijze van verkondiging, om een me
thodische aanpak. Waarbij dan al
les vermeden moet worden, wat de
ander het besef geeft, dat er alleen
maar tégen hem en niet mèt hem
gesproken wordt. Of dat de herwa
ren, vragen en bedenkingen, die bij
hem tegen het gesprokene leven,
liet verstaan of althans niet ten
volle au serleux genomen worden.
kei tegen windmolens gevochten
heeft? Nee. dat ook weer niet.
Want er zijn behalve de bovenge
noemde evangelisten ook wel enke
le. die met ..gesprek" en „ontmoe-
willen lopen, dat zij zelf overtuigd
worden van hun aanvankelijk onge-
ijk. Anders zeggen zij.
worden. In een echte dialoog geeft
men immers niet alleen, maar ont
vangt men ook wat, en ls de we
derkerigheid van geven en ontvan
gen een vanzelfsprekendheid.
Nu valt het zeker niet te ontken
nen, dat wij in een gesprek met an
dersdenkenden dikwijls heel veel
ontvangen. Al was het alleen al een
beter begrip voor de vragen waar
het vandaag werkelijk om gaat en
van de tegenwerpingen van ons
menselijk hart, die overwonnen
moeten worden. Ik zeg met opzet
van „ons" menselijk hart. Want
ieder die de boodschap van het
evangelie brengt aan een ander, die
daar nog buiten staat, zal dat ze
ker nooit kunnen doen van een
hoog-verheven standpunt uit. alsof
hij zelf aldoor met vlag en wimpel
achter die boodschap aanloopt. Hij
zal met die ander samen onder dat
evangelie moeten komen, en zich
steeds weer bewust worden, dat dit
ook voor hem een voortdurende
zelfverloochening en voortgaande
bekering vraagt.
Maar dat wil niet zeggen, dat hij
met die ander nog op zoek is om
de weg te vinden. Hij komt als
een gezondene door Christus met
Diens boodschap tot de ander. Al
is die boodschap meer en groter
dan hijzelf kan waarmaken en be
leven, en al moet hij zich dat al
door goed bewust blijven. toch
is hij geen mede-zoeker, maar een
getuige. Een mens. die maar niet
alleen een getuigenis brengt, maar
zelf een getuige is. Zelf door de
boodschap gegrepen en overtuigd.
Die dus niet zegt: laten wij samen
de weg zoeken; maar: wij hebben
Hem gevonden van Wie God ge
tuigd heeft, dat Deze het is: dè
weg, dè waarheid en hèt leven.
Wat hij in het gesprek naar voren
brengt is dus maar niet zijn per
soonlijke mening, die hij als gelijk-
wa arde vol met die van de ander
zou moeten waardereen, maar Gods
getuigenis, dat gezag heeft en al
leen betrouwbaar is.
ting'
be-
alleen een methodische
wijze van verkondiging over het
evangelie. En die een dergelijke
benadering van dé andersdenken
den alléén als methode zelfs niet
helemaal oprecht en open vinden.
Zij stellen het gesprek eigenlijk
principieel als de enige goede wij
ze van benadering. Maar zeggen:
dan moet het ook echt een gesprek
zijn, waaronder zij dan verstaan
tigden. Een gesprek dus, waarin
men elkaar over en weer vragen
stelt, antwoord geeft en samen
zoekt de juiste weg of oplossing te
vinden. En waarbij dus de beide
gesprekspartners eerlijk het risico
sprek dikwijls niet zo gemakkelijk
en vanzelfsprekend verloopt. Op de
ander maakt het immers een zeer
irriterende indruk, als hij bemerkt,
dat zijn gesprekspartner al duide
lijk weet waar hij heen wil en dat
zijn gelijk-hebben reeds van te vo
ren voor hem vaststaat.
Daarom zal het in dit gesprek
voor ons altijd op twee dingen heel
duidelijk aankomen.
Allereerst, dat wij onze gespreks
partner zo goed als het ons maar
enigszins mogelijk is laten bemer
ken. dat het ons in geen enkel op
zicht om óns gelijk-hebben, maar
om Góds-gelijk-hebben gaat. En
dat alleen die door God geopenbaar
de waarheid in Jezus Christus ons
vrijmaakt en de juiste weg uit de
verwarrende levensvragen wijst.
En in de tweede plaats, dat zijn
tegenwerpingen en zijn ergernis
ons nooit irriteren, maar wij hem
duidelijk laten merken, hoezeer wij
daarin met hem mee kunnen voe
len. omdat wij ook zélf met deze
beide keer op keer te kampen heb
ben. en steeds opnieuw onze eigen
wijsheid hebben te laten overreden
door Gods Woord,
Juist omdat de praktijk voor de
evangelisatie ons leerde, hoe moei
lijk het voor velen is de verkondi
ging van het evangelie te verstaan,
hebben wij steeds duidelijk begre
pen. dat een persoonlijke relatie
tussen ons en de anderen dikwitfls
natuurlijk van onze menselijke
waarlangs die anderen enig begrip
van het evangelie kan worden bij
gebracht. Een persoonlijke relatie
of. wilt u, een „ontmoeting" en
„gesprek" waarin die andere ons
leert kennen in onze geloofsstrijd
en geloofsvertrouwen, in onze voor
stellingen en onze verwachting.
Juist als hij daardoor iets bevroe
den gaat van Gods dialoog met ons
en onze dialoog met God. beleven
wij keer op keer de verrassing dat
hij ook zelf in deze dialoog betrok
ken wordt.
Even vakantiena zware week
Jaarlijkse biddag
Afgevaardigden uit verre landen
mogen wellicht worden benijd door WCffdlS cllffClllCllC
de „thuisblijvers" wie de verre reis O o
ontkerstening
Duit
de thuisblijverswie de verre reis
per vliegtuig en het verblijf in een
karakteristiek land als Nederland
bijzonder aantrekkelijk moeten
voorkomen, wanneer deze „thuis-
(Van
verslaggeve
blijvers" regelmatig om de hoek<0, Slephtn Nischik verteIde
van de Amsterdamse Concertge- -----
bouwdeur hadden kunnen kijken
dan hadden ze ook nog wel een
andere indruk van het afgevaar
digde-zijn gekregen. Want het
I.C.C.C.-congres dat nu ten einde
begint te lopen, is ook bijzonder
vermoeiend. Tientallen sprekers
hebben nu al op het podium van
de grote zaal gestaan en het altijd
bijzonder trouw opkomende audi
torium met veelal verre van een
voudige referaten geconfronteerd.
landgenoten-geestverw.
land, zeide. dat in Hongarije de ambts
dragers in de geref. en lutherse kerken
„betrouwbare en regeringsgetrouwe"
personen moeten zijn. De communisten
beginnen overal waar ze maar kunnen
wantrouwen en tweedracht- te
ken. trachten vervolgens vat op de
jeugd te krijgen, infiltreren met huur
lingen. onteigenen o.m. kerkelijke zie-
i kenhuizen. laten de kerken de eed van
dej trouw aan de communistische staat af
leggen, kortom, gebruiken alle midde-
- - -Plen en dat zijn er zeer vele die
memoreerde hoe vele christenen als hun maar ten dienste staan. Ds. von
contra-revolutionairen worden veroor- Almassy citeerde zijn landgenoot dr.
creeld, over de deportatie van duizen- Kiraly. die schreef, „dat het Karl
den mensen uit steden en dorpen in deBarth en Martin Niemöller zijn, die per-
Oekraïne, Estland. Letland en ^Litauen, j soonlijk verantwoordelijk moeten wor-
den geacht voor de huidige situatie van
Hongarije onder de
Hoop op God!" een andere, een betere raad is er op deze
ivereld niet te geven.
De enige raad voor de mens-in-de-knoei die domheid op dom
heid stapelt omdat hij op zoek isnaar wat eigenlijk? Naar
het geluk? Waar is da-t geluk dan te vinden? Bij mensen? Bij
geld? Bij macht? Als de mens zich daar helemaal voor inzet,
al zijn goede en zijn kwade eigenschappen laat gelden om dat
geluk te bereiken, vindt hij het dan? Neen immers! Hij is die
mens-in-de-knoei, want hij heeft zijn hoop op de verkeerden
en op het verkeerde gevestigd. Het geldt voor hem: Hoop f-'jj
op God!"
En het geldt voor de mens in ziekte en voor de mens in armoe,
voor de mens in angst en voor de mens in doodsnood. Het
geldt voor ieder die niet meer weet waar hij het zoeken moet1,
„Hoop op God!"
Want God stelt nooit teleur. Als ge helemaal niet meer wee
waar ge het zoeken moet, zoek het dan bij God. En ga gerus
zoals ge zijt, verberg niets voor God want Hij kent u toeI
door en door. Dan zult ge het wonder ervaren dat God helpt
Meestal niet in die richting waarin ge het tot dusverre gezoch
hebt maar altijd zo dat ge een last van u vallen voelt, da
ge gelukkig zijt. Hoop op God en ge zult Hem lóven!
alsmede andere landen onder c
tische bezetting. Het betreft daar niet I de prot kerken
alleen lijden, maar dikwijls zelfs de dood I Bolsjewistische regering7"
■Ag
terwille van Jezus Christus.
Ds. Nischik noemde de Oekraïne een j?'"
geestelijk centrum met dc sleutelposi- .In cVrin.nfir
tie tot de Slavische wereld van 250 mil-| Ji?®, - j
joen mensen. Er iljn er ln de Oekraïne! verslag ^uitgebracht
die hun geloof uitsluitend op de
hedenmiddag niet meerekenen, alleen, van Jeruzalem
een avondvergadering. En de zondag poorten zijn met vuur verbran
staat op het I.C.C.C.-programma uiter-j
Ti bi.„eo. Infiltratie
de stand
aken. Daaraan ontlenen wij, dat in 1948
bijbel baseren dan In alle andere Sla- jj .f* amwi ^ioh^hSïrhii
vische landen Inclusief Rusland. Een zendingsgenootschappen zich hierbij
Weinig tijd bleef tot nu .toe oven predikant die Rusland bezocht had en fnan!„A®JV "inmi
voor ontspanning, maar die was er dan gevraagd werd wat daar zijn bevindin- m j0,1.331 °""attenfe ongeveer 1000
gisteren toen hoe kan het anders in gen waren, antwoordde door uit heti ui? vermin]
de hoofdstad de traditionele rond-j eerste hoofdstuk van Nehemia te lezen: ro zendelingen. Het vermin-
vaart door grachten en havens werd „De overgeblevenen die daar in het ge-1 ^*rA+
gemaakt. Ook vandaag is er wat „va-west uit de gevangenschap zijn, verke- veroorzaakt door hergroeperin0.
kantie": als we de jeugdmeetingvan!ren in rampspoed en smaad. De muur Naar aanieiding van een telegram
dat het congres aan koningin Juliana
zond, werd een vriendelijk antwoordtele-
gram van Hare Majesteit ontvangen.
DJ mjdil onder meer he. volj I JéM "ST 2ïïf Zejl
gende. Met algemene stemmen werdenj Ds A G V£m Almassy. Hongaars voor het feit dat de I.C.C.C. Amsterdam
enkele resoluties aangenomen waarin geref predikant voor zijn verstrooide als vergaderplaats uitkoos,
bezorgdheid werd uitgesproken over ,,dei
wereldwijde afval die de mensheid er- -
toe brengt in een ander evangelie te
geloven", een situatie waarin een doorl
God te geven ontwaking dient te wor
den afgesmeekt. De noodzaak werd uit
gesproken van een jaarlijkse Internatio
nale biddag in de kerken vanwege de
toenemende ontkerstening. Een andere
resolutie betrof het communisme, dat
het congres zowel economisch, moreel
als geestelijk vals verklaarde, als een
satan in een vermomming van een en
gel des lichts.
Geen standpunt
Voorts werd in deze resolutie uitge
sproken. dat de Wereldraad van Ker
ken „hardnekkig weigert om enig stand
punt t.o.v. het communisme in te ne
men", ja. zelfs de propagandisten van
het communisme uit zijn midden ont
vangt en ze aan de kerken der vrije
landen voorstelt als betrouwbare chris
telijke leiders. Ernstig wordt tegen de
gevaren'die hiértiif 1 voortvloeien, *«*-"
waarschuwd.
De vergadering hoorde voorts versla
gen van enkele Europese vluchtelingen
Sluiting bedreigt
Joods seminarium
Verschil van
58 procent
in Canada
Prof. Zuidema: ivees missionair
(Van een onzer verslaggevers)
In de vrijdag gehouden avond
vergadering van de I.C.C.C. in
Amsterdam heeft prof. dr. S. U.
Zuidema, hoogleraar aan de Vrije
Universiteit, een doorwrocht be
toog gehouden over „De Christus
der Schriften en de oecumenische
theologie". Een referaat dat muzi
kaal werd omlijst door het in roze
geklede Amerikaanse congreskoor.
De hoogleraar legde er de nadruk
op dat de heilsfeiten nimmer on
dergeschikt mogen worden ge
maakt aan de heilsgeschiedenis.
Immers: de heilsgeschiedenis
van het handelen Gods is er
om wille van de heilsfeiten, van
de werken Gods, die God in
Christus met Zijn heilshandelen
heeft beoogd en heeft verwerke
lijkt In deze heilsfeiten rust het
evangeliewoord en van deze heils
feiten spreekt het evangeliewoord.
Wat in de huidige theologie, ook de
i.g. oecumenische, voor zover zij ..ge
parenteerd" is fean het dogmatische
De Joden te Moskou vrezen, volgens
Amerikaanse publicaties, dat het Jood
se seminarium bij de centrale synagoge
in de hoofdstad van Rusland gesloten
zal moeten worden.
Het seminarium is het enige hogere
theologische instituut voor de voortge
zette studie van rabbijnen, dat de twee
en een half miljoen Joden in de Sowjet-
unie nog bezitten.
Daar de gemeentelijke autoriteiten de
studenten van buiten de stad niet meer
als vroeger de voor Moskou voorgeschre
ven verblijfsvergunning verstrekken.
Een vergelijking van de cijfers
van de kerkelijke statistieken en
van de Canadese volkstelling
heeft een merkwaardig licht ge
worpen op de' vraag naar de
waarde van de vraag naar de
godsdienst bij de volkstelling
Lutheranen waren verrast door
het hoge aantal lutheranen vol
gens de volkstelling. Vergelijking
met de officiële kerkelijke statis
tieken wees uit dat 58 procent
van de mensen die „luthers"
hadden opgegeven bij de volks
telling eenvoudig niet staan
ingeschreven in de kerkelijke
statistieken.
kelijke statistiek wijst een nog snelle
re groei aan namelijk van 53 procent
sinds 1951. Er is in de afgelopen jaren
kleine vooruitgang geboekt bij de
pogingen om te verhoeden dat lutherse
immigranten verloren gaan voor de ker
kelijke gemeenschap.
Er zijn ook getallen bekend gemaakt
betreffende de groei van de lutherse
gemeenschap in Zuid-Amerika. In alle
Zuidamerikaanse landen samen
861.816 leden. In de afgelopen
vijf jaar groeide dit getal met 15 pro
cent. De lutheranen, beleefden de s»r<l-
ste groei in Bolivia. In de afgelopen
tien jaar werd het aantal predikanten
verzesvoudigd, jjet aantal leden werd
ih het aantal 2fen<jclingen van 35 tot
20 daalde.
Voor hij naar Rome vertrekt
brengt de lutherse waarnemer bij
het Tweede Vaticaanse Concilie,
dr. George A. Lindbeck, eerst een
bezoek aan Zuid-Amerika om een
onderzoek in te stellen naar de
inter-confessionele verhoudingen
in het bijzonder tussen de Luther
se Kerken en de Rooms Katholie
ke Kerk. Zijn bezoek zal een
maand duren. Hij hoopt de Zuid
amerikaanse kerken te kunnen be
wegen tot een „beter wederzijds
begrip en respect."
Dr. George A. Lindbeck is een Ame
rikaanse kerkhistoricus, die doceert
de universiteit van Yale. Hij is
vorige week reeds naar Zuid-Amerika
vertrokken, na nog een tweedaagse stu
dieconferentie te hebben bijgewoond
de lutherse commissie voor studie
interconfessionele verhoudingen.
Deze commissie is ingesteld door de
Lutherse Wereldfederatie.
Dr. Lindbeck is sinds 1 juli studiese-
etaris van deze commissie. Hij volg-
in die functie de Deense hoogleraar
dr. K. E. Skydsgaard op, die weer als
hoogleraar systematische theologie gaat
docéren aan de universiteit van Kopen
hagen. Ook dr. Skydsgaard is door de
Lutherse Wereldfederatie benoemd tot
officiële waarnemer te Rome.
Eer dr. Lindbeck naar Zuid-Amerika
vertrok, zei hij: „Er is geen land ter
wereld waar de verhouding tussen de
confessies zo slecht is als in Zuid-Ame
rika. daarom is het belangrijk dat er
pogingen in het werk gesteld worden
- - *- -*-*• -ïderzijds
verder
maken
de verhoudingen tussen de Lutherfe
Kerken en de Rooms Katholieki
Kerk, dat hij graag de werkzaamhefo e
-in de commissie voor de studil
interconfessionele verhoud in ges
wilde uiteenzetten aan de Zuidameri
kaanse lutherse predikanten, en d(
Zuidamerikanen wilde aanmoedigei^11
ook deze studie ter hand te ne:
Volgens dr. Lindbeck werd zijn
ondernomen dink zij het verzoek
het comité voor Zuid-Amerika, dat
overtuigd is dat het werk
van Lindbeck belangrijk
Zuidamerikaanse lutheraner£
ook dat de commissie i
ter ia al uit de eerste hand moet bije<
brengen over de Zuidamerikaanse
tuatie.
Tijdens de bespreking
trek van dr. Lindbeck waarschuwde
voorzitter, bisschop Hermann Dietzft
binger uit München, de aanwezigen c
geen al te hoge verwachtingen te koi
teren betreffende het Vaticaanse c<
cilie. Maar hij achtte het wel belanj
rijk dat in onze tijd een groeiende
één student overgeble-
Rrumatlek
Griep
Migraine
Menstruatiepijn
Verkouden
Hoofdpijn
Spit
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
Beroepi n gs werk
NED. HERV. KERK
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Hoogeveen: G. W H
Peddemors te Heerde.
Aangenomen de benoeming van leger-
predikant in vaste dienst per 1 novem
ber. H. J. Koffrie te Leimuiden.
Karl Barth. op geen enke-
zijn recht komt. aldus prof.
Zuidema. is de erkenning van deze
heilsfeiten als feiten, omdat ze in dit
denken steeds weer worden „gerelati
veerd" door de idee van een heilsge
schiedenis. waarin om wille van het
steeds actuele gebeuren de feitelijkheid
wordt opgelost en in de
stroom van dit gebeuren wordt wegge
sleurd.
Onder die heilsfeiten is er een. dat
nog geheel tot de toekomst behoort, ni.
de wederkomst van Christus om te
oordelen de levenden en de doden. De
wereldgeschiedenis staat in onze dagen
op de helling. Haar machtscentra ver
schuiven. Dat betekent o.m. dat de
christen erbij heeft te zijn. omdat hij,
juist door het werk van Christus geest
en onder het regiment van zijn verhoog
de Heer en Heiland mee naar de vol
einding der wereld heeft te werken.
Niet in afbraak - 4
verleden gaf. n
dat verleden.
De machtsverschuiving m de wereld
geschiedenis van vandaag, aldus prof.
Zuidema. kan voor ons angstwekkend
worden. Zij wordt het echter niet. mits
wij maar binnen de dynamiek van
Christus heenwerken naar zijn weder
komst en naar de voleinding met
enkel en niet specifiek van het Westen -
maar van de wereld ons door Christus
en zijn geest geplaatst weten en binnen
die dynamiek onze plaats zoeken.
De 'hoogleraar besloot met te zeggen
dat dc christen van vandaag meer dan
ooit een missionair mens behoort te
zijn en dat de wereldzending binnen de
horizon van zijn gebed, zijn gaven en
zlin arbeid behoort te staan. Juist door
zo te leven en zichzelf te geven is hij
I in onze dagen een levende brief van
Christus en een blijk van de weder
komst van Christus en van de volein
ding der wereld. Van het komende heils-
feit als wereldheilsfelt. Zijn gebed
„Maranatha. kom. Here Jezus" vraagt
om die instelling. En alleen zulk een in
stelling past bij dit gebed en bli Chris
tus' belofte „ja, Ik kom spoedig".
Volgens het Stockholmse avondblad
Expressen heeft de Zweedse medische
raad toestemming gegeven voor toepas
sing van abortus op de Amerikaanse
mevrouw Finkbine om de mogelijkheid
uit te sluiten dat zij tengevolge van het
gebruik van softenon een misvormde
babv krijgt. Toen zij het besluit ver
nam barstte mevrouw Finkbine in tra
nen uit, aldus het blad. „Ik kan niet
zeggen hoe gelukkig ik ben. Ik geloof
dat ik een afwijzing niet zou hebben kun
nen dragen. Een heel zware last is van
mijn schouders gevallen", verklaarde
i>J-
In Polen fabriek van
kunstkerstbomen
In Polen treft men, met het vervaa
digen van namaakkerstbomen, reeds
voorbereidingen voor het komende kerst
feest. Een Warschaus weekblad bericht
dat binnen een maand in Lasharzewo,
bij Warschau, de eerste kerstbomenfa-
briek in gebruik zal worden genomen.
De kerstbomen worden uit plastic ver
vaardigd, hebben een hoogte van 1,5C
meter, en zijn in drie delen verpakt.
Het bedrijf kan 100 000 van deze bomen
per jaar fabriceren. „Als de prijs, die
nog niet is vastgesteld, niet te hoog is,
zal het onze bosstand ten goede komen",
aldus het blad. Maar dan zal de bevol
king van Polen bovendien nog zijn
geboren weerzin moeten overwinnen te
gen kunstkerstbomen.
fens de jaarcijfers van de Natio-
Utherse raad waren er vorig jaar
Canada 1.119 lutherse gemeenten
een totaal aantal leden van
277.271. Tien dagen voor deze cijfers
werden vrij gegeven werden in Winni
peg de cijfers bekend gemaakt betref
fende de volkstelling van 1961. Volgens
die telling zijn er in Canada 662.744
lutheranen.
De cijfers tonen duidelijk aan
de lutherse kerken in Canada er
in geslaagd zijn hun eigen mensen
behoorlijke pastorale verzorging te ge
ven. Een groot aanital nieuwe emigran
ten van lutherse origine worden een
voudig nimmer door lutherse kerken
opgevangen. Het is niet zeker of
door andere kerken worden opgevan
maar waarschijnlijk is dat niet.
blijven zij zich luthers noemen als het
gaat om een volkstelling.
Volgens de cijfers van de volkstel
ling groeide het aantal lutheranen
444.923 tot 662,744. Met deze groei van
47 procent vormden de lutheranen een
van de snelst groeiende gemeenschap
pen in Canada. Maar de officiële ker-
Britse anglicanen
villen revisie
van Prayerbook
(Vu
kerkredactie)
Groot-Brittannië
m te komen tot
het zogenaamde „Prayer
book". dat veel meer dan een boek vol
gebeden is. omdat hét tevens e<
huishoudelijk reglement omvat.
Zo bevat het boek dat dit jaar
jn 300ste verjaardag viert prach
tige verboden als het volgende: „Geen
geestelijke wordt het toegestaan om een
kanten of geborduurde slaapmuts te dra
gen. Alleen eenvoudige slaapmutsen var
zwarte zijde, satijn of fluweel zijn toe
gestaan."
De revisie moet echter goedgekeurd
worden door het Engelse parlement, om
dat de Anglicaanse Kerk een staatskerk
Ls. Dat wil dus zeggen dat baptisten er
methodisten, mahr ook a-gnostici en athe
ïsten dc anglicanen kunnen voorschrijven
wat er in dat Prayerbook moet staan,
alleen maar omdat ze toevallig een zetel
hebben in het parlement.
Reeds eerder is een poging onderno
men om te komen tot een geheel ge
moderniseerd Prayerbook, namelijk in
1927. Toen werd geprobeerd om twee
verschillende boeken naast elkaar te kun
nen gebruiken, maar een nauwelijks ge
ïnteresseerd parlement zei „Neen". De
poging van dit ogenblik gaat niet zo
ver. Nu wil men proberen om toestem
ming te krijgen voor experimentele wij
zigingen voor de eredienst.
Weer lutherse fusie
in Verenigde Staten
Langzaam maar heel zeker bewegen
de lutheranen in de Verenigde Staten
de rcihting van een lutherse een
heid. Vorig jaar sloten vier lutherse
kerken zich aaneen tot de Amerikaanse
Lutherse Kerk. Drie andere lutherse ker-
gingen onderling een fusie aan er
s er opnieuw sprake van een fusie
.•el in de meest orthodoxe lutherse
groep waar fusies tot nu toe de grootste
moeilijkheden opleverden.
De Nationale Evangelisch-Lufherse
Kerk heeft tijdens haar jaarlijkse synode
besloten om een fusie aan te gaan met
de Lutherse Kerk-Missouri synode. Deze
NELK werd in 1898 gevormd door emi
granten uit Finland en was een Finse
lutherse kerk. die evenwel zich afge
scheiden had van de Finse Evangelische
Lutherse Kerk (Suomi synode) om vrij
zinnige invloeden. Reeds sinds 1923 is ei
sprake van kansel- en avondmaalsge-
meenschap tussen de Finse kerk en d(
Missouri lutheranen. Na de fusie zal eer
speciale raad worden ingesteld die zich
am de Finse belangen zal kunnen bekom
meren. De Finse kerk telt 12.000 ,bellj-
dende leden. De Missourikerk enkele
miljoenen.
aans
r
ij vinden dat u
„Dat zit zo"
(Advertentie)
IDEALE WARMTE-STRALING
en circulatie door het hele
vertrek met een Super-
Straler oliehaard van
'n Volmaakt
begrip ln
oliestook
Vtrkrijgbtar bij -
een kennisje van me toen haar
mef een licht hersenschuddinkje
werd thuisgebracht, ,,'t had natuurlijk allemaal
veel erger kunnen zijn. maar het past op het
ogenblik absoluut niet in mijn patroon".
Wij worden er steeds knapper in om nare
dingen heel moot te formuleren. Het past niet
in mijn patroon. Dat klinkt beschaafd en het
heeft een psychologisch tintje. Dat doet het sa
men altijd goed. Ze had ook gewoon recht door
zee kunnen zeggen: ,.Mijn dochter heeft een her
senschudding, daar heb ik echt geen zin in." Zo
iets zeg je niet; trouwens, zin heeft natuurlijk
niemand in een ziek kind. Maar zeg je het
toch, dan blijf je terecht je leven lang ge
tekend als een ontaarde moeder. Als je echter
met een bepaalde blik in je ogen beweert, dat
iets niet in je patroon past, bestaat er grote
kans. dat men er rustig intrapt. Die bepaalde
oogopslag hoort er wel bij. Zonder dit trucje
ben je met zo'n mooie zin nog nergens, maar
als je in staat bent je eigen gemakzucht en
egoïsme in zo'n dot van een zin te etaleren
en nochtans te camoufleren is zo'n blik in
de ogen alleen een kwestie van er even bijleren.
We hebben allemaal een bepaald ritme in ons
leven, een bepaalde lijn, laten we zeggen een
keurig Grieks (orthodox natuurlijk) randje. Dat
patroon is ons heilig, het is onze eigen lekkere-
rand van „en dan doe ik dat en dan wil ik
dit". Knalt daar dan pardoes een hersenschud
ding, een buikgriep of een angina in, mensen
lief. dat is catastrofaal voor dat randje.
Dat past helemaal niet in ons patroon. Want
dan kunnen we niet meer wat we willen, dan
moeten we ons omschakelen en ons geven. We
wilden naar de kapper, we wilden in de tuin
werken, de stad in, de keuken soppen, lezen, brei
en; dat was allemaal verschrikkelijk belangrijk
en nu zitten we, verdraaid nog aan toe, ineens
Mijn kennisje maakt geen sympathieke indruk,
maar onze patroontjes zijn ook nogal broddelig,
nietwaar?
Er zijn patroontjes en randjes in allerlei soor
ten. De één verafschuwt dat rechtlijnige Griek-
se randje en prefereert iets krullerigs. Ik ken
veel krullerige mensen, maar de vrouw, die
bijv. haar buikgriep-man kan verwerken tot een
extra-gezellige vrolijke krul, moet ik nog tegen
komen. Ook krulpaironen worden verstoord door
kwesties, die meer van ons vragen dan we bereid
en in staat zijn te geven.
Het enige dat echt goed in ons patroon past
is ons eigen ik. Levensgroot en rottig. En wat
zijn we er reuze handig in geworden dat ego
ïstische ikje weg te borduren met een draadje
liefde, een kruisje geloof, een bloemetje, een
geurtje en een lachje. Een fijn humaan randje
maar o wee, gooi er eens een zwart draadje
tegenslag in, dan blijkt dat fijne randje dood
gewoon kitsch te zijn, van alles net te weinig.
En dan zomaar op een dag, dat je er hele
maal niet op rekent zegt de grote Schepper al
ler dingen ineens tegen je: Haal dat onbenul
lige kruisje geloof maar uit en zet daar nu eens
Mijn kruisje voor in de plaats." Ook dat past
helemaal niet in ons patroon op dat moment,
we kunnen het gewoon niet. Soms, aarzelend
doen we toch een poging. „Houd gij mijn beide
handen", bidden we in zo'n geval.
Als God dan onze hand vasthoudt, blijven wij
nog steeds ons hart vasthouden, zo zijn we wel.
„Dom, dom mensenkind, alles gaf ik je, de he
le aarde ligt voor je open. Je kunt een patroon
maken vol muziek, vol bonte blije dingen. Wat
wil je nog meer?"
„Een nieuw hart Heer, geef ons een nieuw hart, -
dat ook past in Uw patroon".
„Maar kind, een nieuw hart ligt voor je
klaar, iedere dag weer dat weet je toch. Mis
schien zie je het niet altijd, maar morgen, mor
gen zal het je nooit meer ontschieten".
.Morgen, Heer?"
Wonderlijk, hoe geduldig God blijft, als we het
nog steeds niet begrijpen, terwijl we alles al
jaren weten. Ineens dringt het opnieuw tot ons
door: morgen, op de Grote morgen; een nieuw
leven, een nieuwe aarde, een nieuw hart.
Beschaamd haal ik mijn smoezelige gebroddel
BETALING PER J^siri
WEEK/MAAND/KW ARTAAL/GIRCT® 1(
(Doorhalen wat niet van
Zelf was ik al abonnee Voor h<
aanbrengen van bovenstaande
abonnee heb ik dus recht op
DAT ZIT ZO
g Lido
sfc
Rex
Schrijf hier uw eigen n
„Dat zit Zo"
boordevol met onj
handige wenken
de winkel te koop.
XJeop.
Jothec
Za-0|36. i
tg te
'n botake,
'elooflEr®
Rüksi
r uit.
MINK VAN RIJSDIJKI
Methodistenwaarneme
naar Vaticaans Concilie
Ook de methodisten hebben hun w
nemers benoemd voor het Tweede
ticaanse Concilie te Rome. Het zijn
schop Fred Pierce Corson uit Phils
phia en de Engelsman dr. Harold
berts die van 1957 tot 1961 voorzi
was van de Wereldorganisatie van
thodisten. In de komende weken zal
een derde waarnemer worden benoe