De neurose van Neurenberg 0 (D 0) 0) K 0) E 0) 0 (0 0) 0 0 (0 G) LIED E E E E ^Poging tot zwijgen (A fl) 15 3 <A 0 3 3 E <A d) 3 E Er is muziek ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1962 ZONDAGSBLAD DE WERELD 25 JAAR GELEDEN door G. PUCHINGER Wij willen een geslacht opvoeden, niet slechts voor de zonnedagen, maar in de eerste plaats voor de stormdagen. Ik zou de hele opvoeding die het nationaal- socialisme geeft, vergeefs achtenals niet het resultaat van deze opvoeding een natie was, die in alle, ook in de moeilijkste dagen, kan bestaan!" ADOLF HITLER Rede lol de Hitlerjugend. Neurenberger Congres, 11 september 1937. „De Führer zet. onder betuiging dat Duitschland in samenwerking met zijn asgenoot Italië de vrede in Europa waarborgt, practisch de traditie van Keizer Wilhelm II voort, met precies hetzelfde gevolg!" ALGEMEEN HANDELSBLAD 14 september 1937. Nog steeds maar liggend in het zonlicht en alles wetend wat zij weten wil om Andreus te citeren biedt de Ruimte-redactie hierbij een pagina aan die eigenlijk geen nadere toelichting behoeft. Het is zelfs zo dat ieder woord hier teveel is, omdat met woorden nu eenmaal geen brug valt te slaan over het water dat veel te diep blijft om ooit de twee koningskinderen samen te brengen. Wonderlijk genoeg is het toch juist dit onderwerp dat de meesten van hen die ooit „ghequetst van binnen" waren, ertoe bewogen heeft de pen op het papier te brengen. Maar ieder gedicht sluit een nederlaag in en zeker het liefdesgedicht, omdat het onder woorden wil vangen wat onuitsprekelijk ia. Deze Ruimte wil dan ook minder dan ooit het laatste woord hebben. Veeleer ia zü een poging er hoe paradoxaal het ook klinken moge het zwijgen toe te doen. De lezer nodigen wij uit ons hierin vrijmoedig te volgen. De historicus en wij allen zijn even „historicus", zodra wij ons in het verleden verdie pen moet zich soms momen ten uit het verleden te binnen roepen, die weerzin wekken, maar zijn gevoelens van anti pathie mogen hem niet bewe gen zulke perioden of feiten een voudig te verwaarlozen. Zou hij dat doen, dan gaf hij in zijn werk van het verleden eenvou dig een geflatteerd beeld, en ook zou hij zijn lezers en zich zelf studiemateriaal en overwe gingen onthouden, die noodzake lijk zijn om een juiste visie op het verleden te krijgen. Dit geldt wat de periode der dertiger jaren aangaat bijvoor beeld de z.g. Neurenberger Con gressen, de jaarlijkse partijdagen van de Duitse nationaal-socialis- ten, die ieder jaar in begin sep tember in de stad van Hans Sachs gehouden werden. Het kan een of fer voor lezers en schrijver bete- kenen om zich hierop even te concentreren, en toch is het voor het totaalbeeld van die tijd nood- I zakelijk. Vergeten wij niet dat de gehele Europese pers zich in de eerste week van september telken jare op dit pandemonium der boosheid concentreerde, dat in 1937 de in Berlijn arbeidzame gezanten het congres de eer van hun aanwe zigheid bewezen, en dat 1937 daar bij hit laatste partijcongres was, waarbij men nog in het ongewis se kon verkeren over de vraag wat Hitier uiteindelijk wenste: oor log of vrede... Cong res De Neurenberger partijdagen begonnen in 1937 op maandag 6 september. Neurenberg was van die dag af voor de gemiddelde Duitser een obsessie, voor de ei genlijke nazi's niets meer of min der dan een politieke neurose. De congressen werden in feite met name gehouden voor de klei ne man in de partij, die op deze massabijeenkomsten onder de in druk moest komen van de macht I van Hitier, én voor de groten der I tarde, die men evenzo onder de indruk wilde doen komen van de onoverwinlijkheid van Hitier en zijn nationaal-socialisten. De ..kleine luyden" der partij dronken zich op zulk een congres moed in, en laafden zich aan de propaganda van de congresbron. De staatslieden van Europa ana lyseerden de daar gehouden rede voeringen, en overwogen de ach tergronden, en vroegen zich steeds weer af: oorlog of vrede? Men wikte en woog, tot men, in 1938 het antwoord zou weten, toen I het helaas reeds te laat was. De voornaamste nazileiders voerden voor tienduizenden het woord, maar wie het meest sprak was Hitier zelf, die in de Neuren berger week van het jaar 1937 liefst zes grote redevoeringen hield. De Europese pers noemde dit laatste een fysieke prestatie, maar waar alles op neer kwam I was. dat Hitier de afgod was. wiens cultus een week lang door honderdduizenden gevierd werd ten aanschouwe van de gehele we reld. „Ausland-Deutschen" Nazi-Deutschland is een samen leving geweest, die van congres naar congres wandelde, overladen met redevoeringen en parades. Vóór in 1937 het eigenlijke par tijcongres werd gehouden, hield men in Stuttgart het grote con gres der z.g.: ..Ausland-Deu'.- schen". Duitsers die hun brood in het buitenland verdienden. Het is deze groep, die later in de Twee de Wereldoorlog zulk een belang rijke rol heeft gespeeld in de po ging de door Duitsland bezette ge bieden ook werkéïijk te ..germa niseren", die men op zulke con gressen tot Ausland-Deutschen I poogde op te voeden in de rechte nationale geest. Op donderdagavond 2 september sprak Goring in een bijeenkomst van 20.000 mensen voor de Aus- land-Deutschen, en merkte daar- bij onder meer op: „Door het werk van de Führer is een nieuw Duitsland ontstaan, een gro te mogendheid, die thans bereid is haar bescherming te verlenen niet alleen aan de Duitsers in het Rijk. maar in de gehele wereld, handen Igen en zich te handhavenDe Duitsers in het buitenland moeten met het volste recht kunnen zingen en zeg- 5en: Deutschland über alles in er Welt". Op zondag 5 september werd dit congres gesloten door Göbbels. die daarbij opmerkte: ,,Tot de Duitsers begint thans door te drin gen. wat bij alle andere volken reeds lang van zelf sprak, name lijk dat het vaderland alle zonen van zijn volk omvat; daarin schuilt geen verkapt imperialisme Het Duitse volk heeft één en dezelfde mening, en wil werk en geen kritiek. Kritiek heeft het veertien jaar lang meer dan ge- noeg gehad daarvoor kreeg het echter geen brood". Proclamatie gestoken. Van dinsdagavond 7 sep tember tot en met maandagavond 13 september zou het Neurenber- 5er grondgebied daveren van re evoeringen en soldatenlaarzen. De partijdagen zouden ditmaal gewijd zijn aan de arbeid, en of ficieel heten „Partijcongres van de Arbeid". Hitier arriveerde maandagmor gen per vliegtuig in Neurenberg. 's Middags luidden alle kerkklok leden vulden de straten, het zelfs voor het Hitler-Duitsland een ongekend festijn. Op dinsdag 7 september werd het partijcongres off.cieel geopend door een korte rede van Rudolf Hess in de Luitpoldhalle, waarna gouwleider Wagner een proclama tie van Hitier voorlas. Het merkwaardige van deze pro clamatie was, dat zij niet sensa tioneel. niet fanatiek klonk, eer der vlak, mat en bezorgd, en dat het accent lag op de slechte toe standen van het democratisch ge regeerd deel van Europa. Uit de proclamatie bleek tevens dat men in Hitler-Duitsland de tempo moeilijkheden van het productie proces der wapenfabrieken nog niet te boven was, temeer opmer kelijk. omdat Hitler moeilijk tot openlijke nationalisatie der wapen industrie kon overgaan, aange zien hij daarmee de zelfde mid delen te baat zou nemen als zijn grootste tegenstanders, de gehate Sowjets. In de proclamatie van Hitier stond onder meer te lezen inzake de door Hitier betreurde Europe se chaos: „Als Duitsland te midden van deze onrust evenals het met Duitsland bevriende Italië als veilige en stabiele toevlucht kan gelden, dan komt dat, omdat het nationaal-socialisme zelf de weg naar een maatschappe lijke revolutie heeft betreden. Zonder de bestaande orde eerst met geweld te vernietigen, heb ben wij getracht langs de 'weg van een gedisciplineerde rege neratie tot een nieuwe maat schappelijke opbouw te komen... Een feit ls thans, dat Duits land zijn moeilijkste sociale problemen geheel heeft opge lost: er bestaat in ons land geen werkelijke werkloosheid meer. Integendeel: op talloze gebieden is reeds gebrek aan werkkrachten, vooral aan ge schoolde krachten Wat de economische wereldcrisis be treft, ik heb steeds betoogd, dat deze niet langs internationale weg kan worden opgelost, maar dat elk land afzonderlijk zijn economisch leven in orde moet brengen De wil van de natio- naal-socialistische staat nu om de economische grondslagen van de natie te verzekeren is het scherpst uitgedrukt in het besluit, dat u hier verleden jaar is verkondigd: de natie in een beperkte tijd op een reeks gebieden, waarvan haar leven afhangt, onafhankelijk te maken van de willekeur of de onzeker heden van het buitenland.... Het is een op den duur niet te ver dragen gedachte van jaar tot jaar van het toeval van een goe de of slechte oogst afhankelijk te zijn. Derhalve is de eis in zake tot het Rijk behorend ko loniaal bezit gebaseerd op on ze eigen economische nood, en is de houding van de andere mogendheden daartegenover een onbegrijpelijke Drie din gen wil ik hier als slot van een hoofdstuk der Duitse geschiede nis constateren: 1. het Verdrag van Versailles is dood. 2. Duits land is vrij. 3. de waarborg van onze^vrijheid is onze eigen weer- Ziedaar dc korte inhoud van Hitiers proclamatie. Deze werd in de wereldpers bepaald mager genoemd, een repetitie van oude uitspraken. Meer dan algemeen bekende stokpaarden scheen hij ditmaal niet te berijden, en zo het gedurende het gehele congres blijven. Cultureel Diezelfde dag men moge er van opkijken of niet hield Hit- Ier zijn jaarlijkse z.g. „culture le rede". Staatsprijzen voor de cultuur werden inmiddels uitge reikt aan Alfred Rosenberg en de bekende chirurg prof. Sauer- bruch. Ter gelegenheid daarvan voerde natuurlijk Göbbels het woord. Voor ons die vijfentwintig jaar later leven is het interessant enige uitspraken te citeren uit de z.g. „culturele rede" van Hit ler. Hij gaf ditmaal een verdedi ging van de Duitse overheids maatregelen tegen verkeerde moderne Duitse kunstuitingen, waarbij hij onder meer verwees naar de door een miljoen men sen bezochte tentoonstelling „Ont aarde Kunst" te München Hitler nam als uitgangspunt de eenzaamheid van het genie, die zijn tijd vooruit was, en merk te op: „Wat echter de twintigste eeuw aan zgn. moderne kunst gebracht heeft, is niet het werk van een eenzaam genie, maar van een talentloos collectief; het treedt in massa op met een brutaliteit, die te wijten is aan joodse literaire kunstcri- tiek, bedoeld als ondermijning van het persoonlijk volks bewust zijn op kunstgebied. Het primi tieve dezer moderne kunst gaat bewust terug tot een periode van eeuwen geleden, toen dat primitieve nog een historische ontwikkeling doormaakte. Zul ke ontaarding wil hef Derde Rijk niet. De cultuur van het Duitse volk moet daartegen in bescherming genomen worden". Na deze daverende taal merk te Hitier op: „Het nationaal-socialisme wenst ook niet dat Duitslands werke lijke kunstwerken van heden beoordeeld zullen worden van het standpunt ener Nationaal- Socialistische wereldbeschou wing. Grote schilders, dichters en musici, die de Nationaal-Socia- listische wereldbeschouwing uit eigen overtuiging huldigen, zijn er helaas op het ogenblik nog niet. Deze beweging is nog veel teveel een politiek-strij- dende. Vele kunstenaars van groot talent schuilen wellicht he den onder hen, die voor het ogenblik door de politieke strijd geheel in beslag genomen wor den. Maar grote bouwmeesters zijn er al. Wat zij in deze ja ren scheppen zal nog duizenden jaren getuigen van de groot heid van de nieuwe Duitse staat." Parades Naast redevoeringen van par tijfunctionarissen waren er de defilé's van alle mogelijke volks groepen. Op woensdag 8 september trok ken 38.000 leden van de Arbeids dienst voorbij, mannen en vrou wen. die gronden ontgonnen, pol ders aanlegden, dijken bouwden en nieuw land wonnen. Maar de facto waren het tevens genie-sol daten. zoals de buitenlandse di plomaten elkaar bezorgd vertel den. Hitier sprak ze toe. onder meer met de woorden: Gij zijt geen fantasie meer. maar een werkelijkheid. Gij zijt voor mij een waarborg, dat het grote doel. dat mij eens voor ogen zweefde: één volk. één rijk, één ge meenschap, zal worden bereikt... De Arbeidsdienst is even noodza kelijk als de Wehrmacht!" Diezelfde avond spraken Al fred Rosenberg, de Rijksleider der geneesheren, dr. Wagner, en de leider van de Winterhilfe. Hilgenfeldt. Rosenberg merkte over Rusland op: „Het bolsje wisme is de belichaming van alle omlaagtrekkende driften". Van zeer anti-christelijke strek king was zijn uitspraak: „Das Deutsche Volk ist nicht erbsiin- dlg, sondern erbadlig". Dc perschef dr. Dietrich hield een rede over de journalistiek, en zeide over de persvrijheid: „De bevrijding der pers van de z.g. persvrijheid is één der grootste daden in de geschiedenis van het geestelijk leven, die het Na- tionaal-Socialisme en Fascisme gebracht hebben Bevrijd de redacteur van de persvrijheid, die er geen is, geef hem tegen over dc Staat de persoonlijke verantwoordelijkheid voor wat hij schrijft, dan zult gij méér voor de wereldvrede doen, dan alle niet inmengingscommissies (dit sloeg op de diplomatieke bespre kingen inzake de Spaanse Bur geroorlog waaraan Duitsland zich onttrok) ooit vermochten, en alle fatsoenlijke mannen der pers, journalisten of uitgevers zullen u dankbaar zijn". Maar eerst donderdag 9 sep tember draaide het congres op volle toeren: twee miljoen men sen waren in Neurenberg aanwe zig. 's Middags sprak Göbbels, waarbij hij geruststellend op merkte: „Nooit zijn we van plan geweest, of kunnen we het plan opvatten het nationaal-socialis me tot export-artikel te maken." Maar ook zei hij, met een ver wijzing naar de vele verwoeste kerken in de Spaanse burgeroor log, met het oog op de kerken: „Alleen door het feit, dat de Führer de kerken in Duitsland voor dit lot gespaard heeft, moesten zij hem reeds eeuwig dankbaar zijn. In plaats daarvan echter worden zij niet moede, bui ten haar religieuze werkzaamhe den om, binnen te dringen in de sfeer van de staatsmacht, en hier een activiteit ten toon te spreiden, die noch met haar taak noch met haar goddelijke opdracht in overeenstemming Diplomaten Wat mag de te Berlijn verte genwoordigende diplomaten ge noopt hebben thans voor het eerst de Neurenberger Partijda gen bij te wonen? Ongetwijfeld de wens tot het maken van een welwillend gebaar, om Hitier gunstig te stemmen. Het gehele Berlijnse corps uitgenodigd. diplomatique Slechts enkelen, als de nuntius van het Vaticaan, mgr. Orsenlgo en de Russische gezant Joerenev verschenen niet. De Amerikaan se ambassadeur Dodd vertoefde in de Verenigde Staten, en poog de te bewerken dat de tweede vertegenwoordiger van Amerika te Berlijn, Prentiss Gilbert niet zou gaan. maar Cordel Huil gaf desondanks de opdracht. Op maandag 6 september spoorden twee extra treinen met de buiten landse missies van Berlijn naar Neurenberg. Ook onze gezant mr. C. ridder van Rappard be vond zich onder de gasten, die op dinsdag 14 september weer konden terugreizen in de ter be schikking gestelde wagons. Op vrijdagmiddag 10 september ontving Hitler tc Neurenberg het corps diplomatique in de „Deutscher Hof', en sprak er in een toespraak zijn voldoening over uit dat zovele diplomaten aanwezig waren. Hij merkte op dat deze rijkspartijdag geen po litieke partijfeestelijkheid was, maar een nationaal feest van het gehele Duitse volk. en ook zó moest worden verstaan. De Franse Ambassadeur Fran cois Poncel dankte voor de ont vangst namens het corps diplo matique. met de voorzichtige woorden: „De aanwezigheid van zo talrijke vreemde diplomaten in Neurenberg legt getuigenis af van het eerlijk streven, en de goe de wil der vreemde volken, het leven en het streven van het Der de Rijk tc verstaan en le begrij pen." In zijn befaamde boek „Het Fa len ener Missie" schreef later de Engelse ambassadeur Sir Nevile Henderson: „Geheel afgescheiden van de in 't oog springende bedreiging de zer verschillende militaristische of para-militaristische schouw spelen, gaf Neurenberg mij toen de volgende hoofdindrukken: ten eerste gaf het mij, te oor delen naar de verslagen van de vorige reünies, de indruk van een kalmer atmosfeer dan vroe ger, die ten dele voortkwam uit een groeiend gevoel pan kracht en zelfvertrouwen maar ten de le ook uit een toenemend ge voel van verveling; ten tweede (en een gevolg van het eerste) van een groeiende hoop, dat het nazisme wellicht een vreedza mer phase inging; ten derde, als conclusie van mijn gesprek- 2 ken met de nazileiders, van de mogelijkheid van een beter be grip tussen Brittannië en Duits land; ten vierde, van een toene mende verering van Hitier, wel ke bijna tot vergoding steeg en ten vijfde van een voortreffelij ke organisatie." pag69) Die vrijdagavond sprak Hitier voor 140.000 politieke leiders der N.S.D.A.P. met hun 34.000 vaan dels op het met 154 zoeklichten verlichte Zeppelinveld: „De Duit se natie onder de leiding van haar partij zal Duitsland beschermen en nooit meer laten vergaan Wij zien het komende jaar met trots vertrouwen tegemoet" Journalisten Nadat een kleine groep buiten landse journalisten Hitiers auto had mogen volgen op één zijner lange tochten door Neurenberg, werden zij op zondag 12 septem ber door hem aan de maaltijd ont vangen. Het onderhoud duurde een half uur, en de verslaggever van het Algemeen Handelsblad schreef: „Op ons allen maakte hij de indruk, de toekomst met ongeveinsd optimisme tegemoet te Opnieuw enige uitspraken van Hitier, thans in intieme kring ge sproken tot deze journalisten: „Men schrijft ons allerlei bedoe lingen toe. Wij willen niemand iets afnemen. Onze rassenleer moest alle ongerustheid wegnemen. Zon der twijfel is Duitsland niet meer een lege ruimte in het midden van Europa, zoals het veertien jaar lang geweest is. Door volledig de rechtsgelijkheid te verwezenlijken, hebben wij deze lege ruimte ge vuld en daarmede een element van onveiligheid in Europa doen verdwijnen De koloniale kwes tie zal worden opgelost, zoals de andere kwesties, en zolang zij dat niet zal zijn, er is geen werkelij ke kalmering in Europa. Het is geen zaak van oorlog of vrede, maar van redelijkheid, en ik ben ervan overtuigd, dat de rede het zal winnen Wij vragen onze vroegere koloniën en geen ande re Wanneer alle landen, even- als wij, werk zouden hebben voor tien of twintig jaar, zou de we reld rustiger zijnEén der grootste problemen is de volks voeding. De oplossing daarvan moeten de deskundigen zoeken. Dat zal goed voor hen zijn, want dan slapen ze niet in." Diezelfde zondag 12 september hield de stafchef der S.A., Lutze een toespraak, in aanwezigheid van Hitier, en sprak: „Wie is re ligieuzer, deze mannen, die hun man staan, en die dagelijks door hun handelen en door hun opoffe ringsgezindheid, ware naastenlief de betonen, dan wel zij, die daar alleen maar de mond vol van heb ben? Neen. kameraden, God is niet met de huichelaars en de fa rizeeërs, maar met hen. die wer kelijk 7ijn wil ten uitvoer bren gen". Het défilé van 120.000 man. dat gevormd werd door de S.S., de S.A.. de N.S.K.K. (Kraftfahrt- korps) en N.S.F.K. (Fliegerkorps) op de Adolf Hitlerplatz, duurde bijna 4Vi uur. Staande in zijn auto nam Hitler, met Lutze naast zich, het défilé af. Himmler en Göring voerden de troepen aan. In de nacht van zaterdag op zondag was het begonnen te rege nen. maar ook in de stromende regen gingen de parades en de monstraties door: 48.000 Hitler- jongens werden in de N.S.D.A.P opgenomen, welke beëdiging door 200.000 toeschouwers werd bij ge- omgekomen? Slotrede Maandag 13 september sprak Hitler de slotrede uit. Afgestompt door parades en redevoeringen to gen de Duitsers na hun partij- feest huiswaarts, terwijl de radio nog nagalmde over het groots ge beuren. en de Europese pers wel weinig origineels in dit congres ontdekte, maar toch van oordeel was dat het was meegevallen; er waren althans geen verrassin- gen voorgevallen, en geen nieuwe veroveringen aangekondigd. Maar nauwelijks een jaar later zou Hitier vanuit hetzelfde Neu renberg Tsjecho-Slowakije aanval len, en de eis tot ontbinding van deze staat eisen. In de winter van het Jaar 1945 was een Nederlandse studenten delegatie op weg naar het eerste internationale studentencongres dat na de oorlog te Praag zou wor den gehouden. De treinreis vlotte soms maar langzaam, en in som mige plaatsen hadden we een op. onthoud dat bijna een uur duurde. Er was vaak een gevoel van triomf in ons om nu door dit to taal verslagen Duitsland te rei zen Maar soms ook overmeester de ons een gevoel van grote deer nis, als wij de ontzettende ver woestingen zagen. In Neurenberg stopte de trein lang. Wij stegen uit en overzagen vanuit het hoog gelegen station, dat eens de treinen der congres gangers ontving, de stad: we za gen enkel puinhopen, zo ver het )og kon zien. Toen ging door mij heen de meesterlijk gevonden titel van de bevrijdingspreek van prof. dr. K. H. Miskotte, op woensdag 9 mei 1945 te Amsterdam ge houden: GODS VIJANDEN VERGAANHet was of ik de vervulling van de titel van deze preek voor mijn ogen zag.... 1 !5 0 (0 0 L 15 L !5 L de stem opnemen als een veer van een dode vogel zo zwaar de twee lichamen bekijken en zeggen: in deze zee blijven wij altijd drijven mijn liefste in de sloepen van onze lippen redden toü elkaar als zij zinken door het stormen van onze handen met windstille vingers strijken wij het schuim van orkanende golven op elkanders ogen zodat ze meer gaan glimmen dan straten na drie dagen regen en brand uit zien breken waarvan de vlammen elkaar zo haten dat ze wegrennen naar alle kanten van alle kanten de kaas in de kelder eten en de muizen de geliefde en de geliefde de aarde en zijn adem een brand uit zien breken die breekt dat zelfs de beenderen vergeten zijn elkaar te raken om een herinnering hoog te houden en als de winter met zijn mes de wind uit de hemel snijdt met scherven van scherpe sneeuw horen hoe een jutter de as van het i 's van de zee schraapt en het verkoopt voor groot geld. ARIE GELDERBLOM Er is muziek in je gebaren snaren van liefde omspannen je handen je lippen lachen heb ik nooit begrepen je haar spant samen om mijn gedachten beneveld over te geven aan een hemels-idee opgebouwd uit tonen die uit je lichaam overal naar mijn handen vloeien en dan ben lk gevangen en moet ik spelen spelen tot jouw lippen eisen dat ik ophoud om je te zien in een maanverlichte straat alleen en dansend op de tonen van een nieuwe geheel nieuwe compositie. LEO FAASSE. De last van de wereld is liefde. Onder het gewicht van eenzaamheid, onder het gewicht van ontevredenheid de last de last die we dragen is liefde. Wie kan het ontkennen? In dromen beroert het 't lichaam, in gedachten bouwt het een wonder. in de verbeelding angsten totdat geboren in menselijk ziet uit het hart zuiver brandend want de last van het leven is liefde, maar we dragen het gewicht moeizaam, en moeten dus tenslotte in de armen van liefde moeten rusten in de armen van liefde. Geen rust zonder liefde, geen slaap zonder dromen van liefde wees heet of koel bezeten door engelen of machines, de laatste wens is liefde kan niet bitter zijn, kan niet verloochenen, kan niet worden terug- [gegeven indien verloochend: de last is te zwaar 5£(eine grammatica moet zonder meer gegeven worden zoals een gedachte wordt gegeven in eenzaamheid in alle voortreffelijkheid van zijn uitzondering. De warme lichamen blinken samen in het donker de hand beweegt naar het middelpunt van het lijf, de huid huivert van geluk en de ziel komt vol vreugde neer het oog Ja. Ja. dat is wat ik wilde, ik wilde altijd, ik wilde altijd, terug naar het lichaam waaruit ik geboren werd. Foto: Chris Stapels ik ben dus teruggegaan tot de wanbronnen van begrip tot de fonteinen van helder misverstaan ik kreeg het bitter water om niet tot de lippen daarom ook de mens is zoeter in zijn druppelende liefde dan een fontein van woorden. HANS KREUZEN hoe zacht heb JU mijn innerlijk omwonden met lieve weefsels van weemoed, dat mUn hart doat breken. een fluwelige dauw heeft mijn gedachten beroerd tot de frisse wederttomst van rust. CLAESINA HULZEBOSCH ^Jk daalde Ik daalde da vele treden si naar de oorsprong van Ja voeten de afdrukken in het leisteen onder de schemering en volgde de richting van Je bewegingen tot voor de rand van de zaa Je laatste voetstap stond op de grens van leven en dood Verder kon ik niet volgen het LAND trok mij terug. CEES VAN DOP '""Door cJ}., ik heb je herkend in de geheimtaal van je ogen het aarzelend gebaar van je handen anders dan mensen ben je toch mens in de klank van je vleugelstem en je oor dat evenals jij verstoppertje speelt. HANS KREUZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 17