Uw probleem is het onze Achteruitgang zending baart zorgen Marcus-evangelie nu in gekuiste kwajongenstaal Oecumene in nationaal programma Een woord voor vandaag Gesprek met Rome is heel teer plantje ANDERZIJDS GOEDE MANIEREN JN de Groninger Kerkbode voor de gereformeerde ker ken wordt vrouwen en moeders voorgehouden dat er zinvolle en noodzakelijke goede manieren zijn. Het gaat niet in de eerste plaats om onszelf en u>at wij prettig vinden, maar om onze naaste voor wie wij mee verant woordelijk zijn. GELOOFT u ook niet. dat. in het algemeen gesproken, de vrouwen veel meer geven om goe de manieren, dan de mannen'' Dat is misschien ook niet zo ver wonderlijk. Want de vrouwen in het Jezin moeten de kinderen toch al ie ingewikkelde vormen en manie ren bijbrengen. De moeder is het immers, die toch het grootste aan deel heeft in de opvoeding van de kinderen. Hun a'. vroeg leert het ..mooie" handje te geven en met '.wee woorden te spreken en neties te bedanken voor het aangeboden koekje. Een groot deel van de dag aijn wij daar immers mee bezig. Het zijn ook de vrouwen, die spe- igenlijk al die voorschriften voor een goed gedrag vandaan. Wie heeft die vormen eigenlijk bedacht? Ik weet het met. Het zal wel er- Sens een nadoen zijn van iemand ie men hoog achtte. Misschien is dit dan mee de reden waarom in ieder land. ja zelfs in iedere «treek, weer een andere etiquette geboden ls. heidsvormen kunnen we met enig nadenken, toch wel begrijpen als we maar ver genoeg terug gaan in de geschiedenis. Maar er zijn toch ook een heleboel dingen, die wij iedere dag doen of juist moeten nalaten, waarvan we hele maal niet weten waarom we dat doen. Maar dat hoort nu eenmaal zo en daar wordt dus verder "niet meer aan getornd. Als we kunnen aantonen, dat iets zo hoort, dan is iedere discussie verder overbodig. Ieder mens wil graag doen zoals het hoort. Je valt anders uit de toon. Er zijn mensen, die zich van al deze dingen niets aantrekken en zich daar zeer gelukkig en bevrijd door voelen. Anderen zijn er weer. die zo vast zitten aan dit soort din gen. dat het een te grote plaats In neemt in hun leven. Dat zijn de beide uitersten, die niet zo gemak kelijk met elkaar kunnen omgaan. De grote middelmaat vindt het toch wel erg plezierig om met mensen om te gaan. die dezelfde goede manieren hebben als zij zelf heb- te gedragen. Want goede manieren bepalen toch voor een groot deel. hoe u door uw omgeving wordt beoordeeld. Daarom geven ze u een gevoel van zekerheid en zelfvertrouwen. Iemand die niet precies weet hoe {en moet. voelt zich meestal onze er. En zal daardoor wellicht ieta doen waardoor hij voelt, dat hij opvalt. Zijn zelfvertrouwen raakt hij kwijt en hij voelt zich hoe lan- fier hoe ongelukkiger. Voor derge- ijke situaties zijn natuurlijk wel boekjes in de handel. Deze vertel len u precies, wat u moet doen op een receptie, bij een aolUcltatiebe- zoek of in iedere andere omstan digheid. Dat is allemaal niet zo heel anoelljk om uit je hoofd te le ren. Ook verandert er nog wel eens een kleinigheid In de etiquet- gei die zich wil handhaven tegenover de medemens. Als je met vakantie bent. ga Je met zo ontzettend veel mensen om. Je ziet heel andere mensen als thuis en je hoort veel van elkaar. En het valt mij zo op, dat er zo veel narigheid en verdriet in de samenleving ontstaat, omdat men juist tegen dc eenvoudigste regels van de etiquette zondigt. Er zijn mensen, die precies we ten hoe ze iemand beleefd moeten groeten, en hoe ze altijd keurig met twee woorden moeten spreken. ho« ze hun mes en vork moeten hante ren enz. enz. Maar toch weten ze niet hoe ze tegenover de medemens moeten staan zonder die te hinde ren of pijn te doen. Ik geloof, dat dit toch wel het belangrijkste is in de samenleving: dat we met een bewogen meele vend hart tegenover de medemens staan. Dat we rekening houden met de gevoelens van een ander. Dat is een vorm van beschaving, die toch eigenlijk meer waard I» dan het leren van een zekere etiquette. In de ze vermaterialiseerde wereld, waar het dus gaat om zoveel mogelijk materiële dingen te bemachtigen, daar geraken de gevoelselementen op de achtergrond. Ik weet wel dat de oorlog van vele dingen de schuld heeft. Toen was immers onze grootste zorg: hoe komt mijn gezin aan voldoende eten en kleding. Dat was het voornaamste belang voor ons in die tijd. Waar vindt mijn man en mijn kind een veilige schuil plaats? Het was een tijd waarin je het eigenbelang op de voorgrond plaatste. Deed je dat niet. dan werd je voor een stommerd aan gezien cn je kwam eenvoudig niet aan je trekken. Dit alles ligt nu al weer zoveel jaar achter ons. en zou het nu niet mogelijk zijn, dat we onze echte innerlijke beschaving weer eens onder de as en het puin van daan halen. Laten wij vrouwen en moeders onze kinderen toch niet alleen voor houden. maar ook voorleven, dat het niet in de eerste plaats gaat om onszelf en wat wij prettig vin den maar dat we in alles hebber, te rekenen met onze naasten. ZONDAG ging ik naar de kerk- Het was een aardig klein dorps kerkje. dat beslist niet berekend was om de vele badgasten een plaatsje te bieden. Juist toen ik een rij stoelen in schoof werd er een stoel eenvoudig weggehaald en opgeklapt, totdat het dochtertje van ongeveer 10 jaar even later aan kwam. Het stoeltje werd weer uit geklapt en het meiske kon plaats nemen. Waar mijn gezin nu moest zitten of staan dat was hun zaak niet. Zij hadden voor hun kind eer. mooi plaatsje vastgehouden ten kos te van iemand die kennelijk eerder aanwezig was. Toch vermoed ik dat deze moeder meent, dat ze haar kind een keurige opvoeding geeft door haar alle lesjes van net jes praten en eten uitdrukkelijk voor te houden. Wat zie ik een jonge mensen, die zich door hard en opdringerig te praten op straat, in de trein of restaurant beslist onbemind maken. Omdat ze hierdoor een ander hin deren. Wat zijn er weinig jonge mensen, die als ze zelf laat thuis komen, zachtjes praten en lopen om een ander niet te storen. In een propvolle trein waar vele men sen moesten staan omdat er geen ?>laats meer was. zaten twee jonge ongens. Op de bank tegenover hun ag de uitvoerige bagage, als kof fers. plunjezakken en wat jassen. Toen ik vroeg of de bagage ook ergens anders gedeponeerd kon worden zodat wij tenminste zitten konden keken ze ons vreemd aan en maakten met schouders een be weging waaruit duidelijk bleek, dat ze dit een bespottelijk verzoek vonden. Nadat ze toch wel over tuigd waren, dat dit zitplaatsen wa ren en geen bagagedepót, ontspon zich een heel gezellig gesprekje. knapen. Het excuus: ach daar denken zulke jongens niet aan en daar be doelen ze niets mee. is voor mij niet acceptabel. Want juist dat ze daar niet aan denken is het erge. Je moet nu eenmaal denken aan je medemens. IN zo'n vakantieplaats zijn de winkels op ieder uur van de dag propvol. Dat is niet zo erg, want niemand heeft echt haast. Maar toch schoot er weer zo'n iongen van een jaar of 17 vóór zijn beurt Toen ik rustig vertelde dat ik echt eerder aan de beurt was dan hij. keek hij me vrU onnozel aan, maar gaf toch gauw zijn be stelling aan de winkeljuffrouw op. Al deze dingen zijn op zichzelf helemaal niet zo erg. Maar in feite zijn ze zo ontzettend tekenend voor deze tijd. Hier zullen wel geen les sen over gaan in de vele boekjes, die over etiquette handelen. Toch zullen ook dit soort dingen geleerd moeten worden. Het zijn vooral de moeders, die hier op moeten letten en de kinderen die kunst leren. Eerbied voor een ander te heb ben, open te staan voor de mede mens, te helpen met daden en woorden, dat is iets dat in een be schaafd gezin thuis hoort. Als we dat van nature kwijt zijn geraakt, dan wordt het hoog tijd, dat we deze dingen weer opnieuw bewust gaan aankweken bij onze opgroei ende kinderen. Ach, nee dan zijn we al te laat. We moeten daar al veel en veel eerder mee beginnen. En dat kan ook bij hele kleine kin deren al gevormd worden. Bij onze kleintjes moeten we al beginnen om dit gevoel voor de medemens aan te kweken. Op een schoolavond werd eens over de baldadigheid van de jeugd gepraat. Eén van de vaders stond op en zei ,,Wat geeft dat nou eigenlijk als de Jeugd wat losban dig is? We zijn onze eigen jeugd toch nog niet vergeten en daarbij het zijn toch kinderen!" Kijk. als we onze kinderen nu zó opvoeden of beter gezegd met op voeden. wat willen we dan ver wachten van deze kinderen als ze volwassen rijn geworden? Als we klaar staan om de gevoe lens van een andere mens te be grijpen voldoen we aan God» ge bod van de naastenliefde. En we hebben zelf een voldaan leven. Newbigin tot Centraal Comité Drie vragen aan orde op speciale conferenties (Van onze kerkredactie) Tj1 indelij k is de Wereldraad van Kerken zich openlijk gaan bezighouden met een vraag, die van buiten deze raad reeds her haaldelijk is gesteld en vaak zelfs] beantwoord: „Hoe komt het, dat het aantal zendelingen, dat wordt uitgezonden door de kerken, die bij de Wereldraad zijn aangeslo ten, daalt in verhouding tot het totaal aantal zendelingen?" Deze vraag werd door bisschop J. E Lesslie Newbigin, directeur van de divisie voor werelduitzending en evangelisatie, aan het Centraal Comité voorgelegd. Newbigin ls een min, die weet waarover h\j spreekt. HU is een man die een groot gezag heeft ln, maar ook buiten de Wereldraad in theologische orthodoxe kringen. Hjj was jarenlang Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Wons 'Fr.i (toer.): G. de Vries, vic te Amsterdam: te Nieuwer- kerk aan de IJssel: J. van Wier te Putten; te Oosterzee en Echten (Fr.): A. J. Plug te Blankenham. Benoemd tot secretaris van de centrale voor vormingswerk vanwege de Ned. Herv. kerk: dr. H. Bartels. predikant voor buitengewone werkzaamheden en secre taris van de Hervormde Jeugdraad te Amersfoort. Aangenomen naar Appelscha (als gees telijk verzorger van het sanatorium Bea- trixoord): N. Bergstra te Oudenhoorn. GEREF. KERKEN Beroepen te Nieuw Vennep: G. W. H. Peddemors te Heerde. Bedankt voor Aalten (vac. R. Siertse- ma»: H. J. Koffrie te Leimuiden. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Aangenomen naar Hoek (Z.-Vl.): H. M. Ohman te Zuidbroek. Ds A. Schippers overleden In de ouderdom van 82 jaar is te Vaas zendeling in India en Is bisschop van de kerk van Zuid-India. hoewel hij een Schot is. Deze Indiase kerk heeft z.yn grote kwaliteiten erkend door hem tot bisschop te verheffen. Waarom groeit het zendingswerk van de kerk zo weinig? Waarom is de zending no immobiel, en schijnt het wel alsof de krachtsin spanning om te houden wat men heeft, zo uitputtend werkt? Waarom heeft het woord „zending" in de wereld zo'n slechte klank ge kregen? Als antwoord gaf hij dat de zending al te vaak heeft vastgehouden aan verouderde vormen en methoden waardoor het woord een bepaalde stof fige klank heeft ontvangen. Hoe komt het dat we meer en meer in onze kerken jonge mensen horen zeggen: „Ik wil alles wel dan, maar geen zendeling worden"? ACHTERUITGANG groeiende belangstelling is ontstaan voor het zendingswerk. Maar hierin wordt wel rekening gehou den met een opmerkelijk verschijnsel in de wereld als geheel. In de laatste tien jaar is het zendingswerk van de zoge naamde. geloofszendingen buitengewoon sterk gegroeid, terwijl het zendings werk van de kerken die bij de Wereld raad zijn aangesloten nauwelijks in kracht toeneemt, als het al niet achter uit gaat. Dit verschijnsel is wel te verklaren, omdat deze kerken reeds tientallen ja ren zending bedrijven en in vele streken jonge kerken zijn ontstaan die onlangs zelfstandigheid hebben verkregen, terwijl het zendingswerk van de meeste geloofs zendingen betrekkelijk jong is of ver richt wordt in pioniergebieden waar nog geen jonge kerken konden worden gefor- NIEUW LEVEN Maar Newbigin wil de gehele zending graag tot nieuw leven zien komen. HU verlangt, dat de kerken van het Westen met evenveel belangstelling het zendings werk stimuleren als zij het werk van d< Interkerkelijke hulpverlening «teunen. „Maar," zo vervol*'de hU, „dan zal het zendingswerk op een nieuwe leest i ten worden geschoeid." HU sprak echter niet ln termen van experimenteren, wilde begrip voor zowel de nieuwe situ atie als voor de oude vormen: „Als we het nieuwe niet verstaan zal de dln§ alleen maar een krachteloos over blijfsel worden van het geloof van vorig tijdperk. Als we het oude niet verstaan, zullen onze toekomstplannen slechts ongedekte cheques tUn." Hij riep de aanwezigen op om bij het zendingswerk niet langer te denken aar drie continenten (Azië, Afrika en Zuid- Amerika) maar aan zes. Hij achtte het verwerpelijk, dat er „nog steeds i sen zijn, die verbaasd staan als we spre ken van de zendingsverantwoordelijkheid van onze Afrikaanse broeders ten zicht van de onbekeerde massa's Na protesten in Zweden enkele ..veranderingen" aangebracht. Dc gekuiste gedeelten zouden volgens hem nu zo goed als letterlijk zijn en geen enkele criticus meer reden tot aanstoot kunnen geven. Nu men echter kennis heeft kunnen nemen van de me thoden van de dominee, wordt er nog steeds getwijfeld aan het resultaat van de revisie. Wat ds. Grönlund bijzonder kwalijk wordt genomen, is. dat hij ter veront. Ds. Schippers werd 16 nov. 1879 te Mid delburg geboren. Hij bezocht het gymnasi um aldaar en studeerde aan ae Vrije Universiteit theologie om in 1905 kandi daat te worden. 20 mei 1906 bevestigde wijlen dr. L. H. Wagenaar van Middel burg hem te Maasdijk ih zUn ambt. Ds. Schippers diende de gemeenten van Doe.'burg en Sliedrecht en 23 jaar die van IJsselnionde. waar hU 20 mei 1946 met emeritaat ging. Daarna was hij drie jaar hulpprediker eerst te Olst en vervolgens nog drie Jaar te Vaassen. BU herhaling diende ds. Schippers als reserve-leger- predikant en wegens zijn dapperheid in de oorlogsdagen van 1940 werd ds. Schip pers onderscheiden met het oorlogsher- inneringskruis met de gesp. die hem 23 juni 1948 voor het front van de troep te Deventer door Z.KR. Prins Bernhard werd uitgereikt. Ds. Schippers was de eerste veld prediker die deze onderscheiding mocht ontvangen. Als ouderling van Vaassen was ds. Schipper ook secundus-afgevaar digde naar de generale synode. In IJssel- monde stichtte ds. Schippers een ohr school waarvan hij tal van jaren voor zitter is geweest. De overledene was va der van de Amsterdamse hoogleraar aan de V. U„ dr. R. Schippers. A.s. maandag zal zUn stoffelijk overschot worden ter- aardebesteld op de algemene begraaf plaats te Vaassen na een rouwdienst ln het gebouw voor Chr. belangen aldaar. Van een plezierboot, die gisteravond aan de Emmakade te Leeuwarden meer de. is de achtjarige Harmen Duurken uit Leeuwarden, waarschijnlijk doordat hij zich te ver over de reling hoog. in het water gevallen. De jongen die nog probeerde boven water te blijven, ver dween in de diepte en verdronk. SAMEN Eon van de moeilijkheden die op het ogenblik in de zending worden onder vonden is het feit dat we nog niet zien, aldus Newbigin, dat dc zendingsopdracht een gemeenschappelijk taak is van het gehele volk van God. waarbij ieder onderdeel de steun moet hebben van allen. Newbigin deelde nog mede dat in dt komende tijd speciale conferenties zullen (Van onze kerkredactie) Dezer dagen ontmoetten el kaar twee Nederlandse leiders van de oecumene voor de micro foon in Parijs om een program ma op te nemen dat in het natio naal programma op 31 augustus door Hilversum zal worden uit gezonden. ter gelegenheid van de verjaardag van prinses Wil- helmina. In dit programma werd de NCRV-rubriek W\jd als de wereld" opgenomen waarin de secretaris-generaal van de We reldraad ran Kerken, dr. W. A. Visser 't Hooft, en de secretaris van het rooms-katholieke secre tariaat voor de eenheid, dr. J. C. M. Willebrands, zullen spre ken. Het is de Nederlandse radio eindelijk gelukt om beide man nen bij elkaar te krijgen. Zij zijn zo vaak op reis en zo weinig in Nederland, dat Aad van Duist en zijn technicus een speciale reis moesten maken naar Parijs om het programma te kunnen op nemen. Naar aanleiding van dit programma werd in de perszaal van het Centraal Comité, van de Wereldraad van Kerken, dat op het ogenblik in Parijs vergadert, reeds gesproken van een E.G.G. (Europese Godsdienstige Ge meenschap) onder Nederlandse leiding. Onder de buitenlandse pers vertegenwoordigers was grote belangstelling voor dit feit, om dat hier de beide organisato rische leiders van protestanten en rooms-katholieken die de oecumene zoeken samen voor de microfoon kwamen, terwijl zij bovendien beiden uit Nederland afkomstig z(jn. Telkens hoort men hier in Parijs weer, met enige goedgunstige afgunst mis schien, maar zeker met bewon dering spreken over het Neder landse aandeel.in de oecumene. Zo zijn er op het hoofdkantoor van de Wereldraad van Kerken meer Nederlanders tewerkge steld dan mensen van enige an dere nationaliteit. Boven psalm 23 staat „Een psalm van David" en boven psalm 51 staat „Een psalm van David". De een begint met „De Here is mijn herder, mij ontbreekt niets". En de andere begint zo: Wees mij genadig, o God, naar Uw goedertierenheid, delg mijn overtredingen uit naar Uw grote barmhartigheid; was mij geheel van mijn ongerechtigheid, reinig mij van mijn zonde. Want ik ken mijn overtredingen, mijn zonde staat bestendig vóór mij. Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd en gedaan wat kwaad is in Uw ogen, opdat Gij rechtvaardig blijkt in Uw uitspraak, zuiver in Uw gericht!" De ene is een psalm vol blijdschap, de andere is er een vol droefheid terecht want blijkens het opschrift heeft David deze woorden neergeschreven „toen de profeet Nathan bij hem gekomen was, nadat hij tot Bathseba was gekomen". Tegenstellingen derhalve2 Toch niet want beide psalmen hebben dit gemeen: dat David nooit ofte nimmer zijn God wil loslaten. Hij kan niet zonder God en hij wil niet zonder N God. Ook al moet hij daarvoor door het stof van de zelf- - vernedering kruipen! Centraal Comité Wereldraad Te veel water even gevaarlijk als te weinig (Van onze kerkredactie) Zaterdagmiddag werden de le den van het Centraal Comité van de Wereldraad van Kerken gewaarschuwd, dat het nieuwe gesprek met de Rooms-Katholie- ke Kerk een teer plantje is, dat zowel door te veel water als door verwaarlozing gedood kan wor den- Deze woorden werden ge sproken door ds. Patrick C. Rod ger, de secretaris-generaal van de afdeling voor Cteloof en Kerk orde van de Wereldraad. Hij gaf een overzicht van de gesprekken, die op het ogenblik worden ge voerd tussen verschillende ker ken. In het afgelopen jaar wer den 52 onderhandelingen gevoerd om te komen tot eenheid in 35 verschillende landen. In 31 gevallen ging het om gesprekken tussen kerken die verschillende confes- iionele achtergronden hebben. In twee andere gevallen worden pogingen onder nomen omtot een zekere vorm van avondmaalgemeenschap te komen. In al le andere gevallen worden de gesprek ken gevoerd tussen kerken met dezelfde historische bolUdenis. Bijzonder veel aandacht verkreeg het rapport van ds. Rodger waar het sprak over de verhouding tot dc Rooms-Katho- lieke Kerk. Hij sprak zijn blijdschap uit de Wereldraad. „Jarenlang heb ben we geprotesteerd tegen de exclusi viteit en het isolationisme van Rome." zei hij, „worden we nu plotseling wak- fiebe; ker om te beseffen dat wij ons isoleren De door ons onbegrip en het feit dat we tarod niet in staat zijn om tot een werkelijk De gesprek te komen, tenzij op een heel op- Ir-rvH. pervlakkig niveau? Welke plaats heeft de studie van het nieuwe r.k. oecumeni sche verlangen in onze kerk en aan on- Pfei ze theologische faculteit?" HU zag het Lus antwoord op die laatste vraag als maat- jébez gevend voor onze goede wil in dit op- dc z"'ht- Mn In zyn rapport deelde hU tevens mede. dat in maart van het volgend jaar pro- Lit testanten en rooms-katholieken een in- formeel gesprek zullen hebben op het worden belegd in Madras, Tokio en Sin gapore waar drie vragen aan de orde zullen komen: Welke dingen die wij nu doen zullen wij in de toekomst moeten nalaten? Welke dingen zullen we koste wat het kost moeten aanpakken? Welke nieuwe dingen zullen moeten aanpakken? Voor de eerste maal bezoeken rooms-katholieke waarnemers ook de bijeenkomsten van het Centraal Comité van de Wereldraad van Ker ken, namelijk Jerome Hamer (le zend), die ook Nederlands spreekt omdat hij een gedeelte van zijn op leiding in ons land heeft ontvangen, en John Sheerin. Toen de kwestie van het zenden van waarnemers naar het Vaticaans concilie juist be sproken was, vertrok Jerome Hamer plotseling naar Rome voor een halve dag. kennelijk met de bedoeling om verslag uit te brengen. EVANGELISCH De émus< In zijn verslag wees hij ook op de |oten, gesprekken, die begonnen zijn tussen de Wereldraad en kerken die niet zijn aangesloten. Hij doelde in het bijzon- i *vs der op die kerken, die zichzelf „evan- *e2 1 gelisch" noemen. In het Duits is deze "J??* term identiek met protestants, maar in de angelsaksische wereld is dit een term voor de kerken die meer ortho- m dox of conservatief zijn. Ds. Rodger jje deelde mede, dat deze kerken uitgeno- Lj j digd zullen worden waarnemers te zen- j)'e den naar de conferentie van „Geloof |e ci< en Kerkorde", die volgend jaar in Montreal gehouden zal worden. Boven- ken gevraagd hun oordeel te geven P2? over de rapporten die door de Wereld- 1*1 raad worden gepubliceerd. Naar r™ wij nog vernemen zullen de Gerefor- r meerde Kerken waarschijnlijk ook eet officiële uitnodiging ontvangen voor I Tr de conferentie in Montreal. fi >et pc ken in ons land en kerken in AmerikaiDei buiten de Wereldraad, maar ook metLdar kerken in Zuid-Amerika. De Wereld-fne, raad is te lang in gebreke gebleven, zeiL,-j. ds. Rodgers, om de Zuidamerikaanser kerken duidelijk te maken wat het doel de Wereldraad eigenlijk is. „Deze Dei die minderheidsgroeperingen hm n hij, „kunnen profiteren van de wereldwijde gemeenschap die in de We-1 reldraad wordt gevonden, als zij in Casi: staat zijn onze uitgestoken hand te aan-Lftij< vaarden zonder wantrouwen r~ u~1 r ZUID-AMERIKA Ule 1 TT ET door de Stockholmse do- n minee Grönlund in de taal-f~f-riia,kerk.,„k. van veertien-jarigen „vertaalde jongelui die hem zouden kunnen advise- Marcus-evangelie ral voorlopigSTjl ««ta. niet in de Zweedse boekwinkels te I gaan bij kwajongens die hij van de koop zijn. Het is zelfs onzeker of straat oppikte. deze vertaling, die tot ver over de vertaler is echter ook met Zweedse grenzen belangstelling heeft getrokken, wel ooit uitgege ven zal worden. Dat heeft de Stockholmse bisschop Ljundberg verklaard na een onderhoud met de vertaler. Vraag: Een nieuwe zuiver wollen trui is na enkele keren gewassen te zijn. erg gekrompen T* ze weer naar buiten gaan? Er zijn ook veel hanggeramums bij. Onze kelder heeft geen daglicht. AntwoordGeraniums verdragen do In Zuid-Amerika zUn slechts enkele; Rex van de vrij vele protestantse kerken. diek»en snel groeien, aangesloten bij de Wereld-ELj_- raad. De meeste kerken zijn ontstaan,"- J= doordat emigranten hun eigen kerkge- atu? meenschap meebrachten of zoals de jon-*7^1 gere kerken uit het werk van vele ver-i Trial schillende geloofszendingen. Deze staanpt di over het algemeen betrekkelijk wan trouwend tegenover de Wereldraad, om-| dat zij bezwaar hebben tegen de vrijiGeoj grote vrijzinnige invloed die zij in defcothe Ver. Staten ervaren hebben. 113(5. Ook in een rapport van de in Zuid-F® 1 Amerika docerende Duitse hoogleraar prof. dr. R. Obermueller over dc situatie T t op zijn continent wordt gesproken over.™*6 de angst voor een oecumenisch imperi*rkse alisme en een theologisch modernlsme.'RUks Hij zag evenwel een verlangen naar eenfc Out betere voorlichting in oecumenische za^Must ken. Deze hoogleraar gaf een ultvoeriflonste overzicht van de vele taken op het geTri-+„ bied van interkerkelijke hulpver1®r,,««'-- waardoor vele ogen open gaan waarde van het werk van de Wereld-P raad van kerken. Als één van de ernstigste problemei van Zuid-Amerlka zag hU het feit, di vele Jonge Intellectuelen tijdens hun diejaren aan de universiteiten het tact met de kerk verliezen. ZU wordei zó gegrepen door de nood voor politieki en sociale hervormingen, dat zij het ge voel krijgen, dat hun kerken niets kun nen bieden bU de opdracht die zU voe^ len. Prof. Obermeller sprak haast d(U vrees uit. dat het al te laat Is. maar wad dankbaar voor de hulp. die reeds gebigd boden is. Zeven nieuwe kerken n lid v 311 creldraad jzater !_7-ja (Van onze kerkredactie In ParUs) vri toch gedragen kan worden? Misschien overgang van tuin naar kamer slech' de trui te vet gewassen. Omdat de dreigement gekomen Hij heeft kleur heel licht groen J». gezegd. dat als de «kuiste 1 *"n' 'nd"' w#rd d# 1011 m#t want anders werd de trui non lijn „«anjtll»;1 noj niet ac. "ÜSJwrt: To, onI, ,„ijt |mnn.n vooral niet naar een warme drogi zolder. Het is niet te voorkomen aa „plllllll 0.J^Ü dan blad afvalt. U moet ze dan ook het hiermede niet. dan zult U heel fljm Antwoord: Misschien gaat de wa tervlek sveg door er met een ver- rmde kurk over te strijken. Gaat ceptabel is. hij zal overgaan tot u g een'mTdd êf a n* d e$ h' and "do en om een uitpaue in etpen beheer. Het de gekrompen trui. die vervilt inprijpen van de bisschop van weer draagbaar te maken. Het Stockholm is intussen alpemsen sen van wol is een zeer nauwkeurig februari of begin met instemminp begroet. Mem ver-(werk en het verdient aanbeveling «en heugt zich er over dat eindelijk de kan kort en '"O'tr-'T"" Er u-arrti namclljk al llrmmen <,pS«s«an dol AU J d.„ w.,t in teer straks ..de heidenen'" nop de eers- lauw wat<.r cn met wolvlokken, ter ten zouden zijn die zich zouden op- wijl U het kledingstuk voorel niet werpen als verdedigers van de Bij-j wrijft of wringt, dan zult U ven het iiitt - bel als cultuur-documemt van de [krimpen of vervilten geen last heb. po- en „j worden ingegraven, liefst J6®p<v~? mensheid hen. In a» vnll* miaaojnn Stekkenil net de eerste tijd niet verwaarlozen, naar gelang van de temperatuur een of twee keer in de week begieten. Al leen bij vorst houdt U tijdelijk op met water geven. De planten moeten eind PBflL... februari of begin maart ingesnoeid trekken en daarna worden tot op een lagere zijtak, zo- dat ze weer model krijgen. U kunt ze dan meteen verpotten in bladaarde met oude koemest cn scherp zand (metsclzand). U moet ze dan warmer zetten in de zon matig gieten hergroei wekelijks mesten. Na hall [moeten Tegen het einde van september zal het verbond van Zweedse ker kelijke jeupdrermipinpen. dat ja ren geleden ds. Grönlund met de vertaling belastte, definitief beslis sen over de vraag of tot publicatie zal worden overpepaan. Het ver bond heeft er intussen zijn verba- rinp over uitgesproken, dat de t>er-|# -j het bveede perron van het Cen-geel geworden wit drelon vest wee- taler via de pers bekendheid aan traai station in Amsterdam is gisteren I mooi wit? -vin zijn werk heeft gegeven, voordat de 25-jsrige exped.üeknecht vin de er .Antwoord: Het draion v«»t junt U ,.K1W. hl) .-Ijl- opdrachtgever, i„ k.nnu b».<ljr>p.„ Th B Schouten u,t hm. Wrtjn m« Mn i'I»'1"' 1b.-rd „,-n rooi op h« hooM. roa.r .lildt run hot port.dkomon van .»rd»m b,| h.t d, b.p.lini.m 1"1 htl h«ft nl(t trho'.pfn. W.,l U ooit staalwol moeten nemen waarmede U voorzichtig over de vlek wrijft. Dec-- na moet U deze in de was zetten, waarmede U gewoonlijk het hout be handelt. Deze moet U eerst laten in trekken en daarna weer inwrijven en uitwrijven. Wellicht is het nodig dc behandeling te herhalen. Vraag: Ik maak ieder jaar bra mensap van duinbramen, die ik eerst 'bii aRv®"- tweemaal kook cn heel fijn zeef en dit goed warm in de met het raadzaam dc flessen met zwavel damp te behandelen. De flessen (wijnflessen) moet U tot het begin van de hals vullen en goed afsluiten met een zeer goed passende kurk, glad afgesneden aan de boven kant van de fleshals en dan moet U lakken of de kurken in vloeibare pa raffine leggen (au bain maric ver warmd) cn dan direct in de fles drukken. In dit geval moet er ook het cellofaanpapiertje aan te pas komen. goed bevestigd met elastiekjes of Het besluit zal over zes maanden auto- touw. matisch bekrachtigd worden mits nie Ik heb geverfde deuren. I een derde van het aantal kerken van de door de werk-1 Wereldraad bezwaren heeft ingezonden u y duld.igi 4,^ I tarlei Zeven nieuwe kerken zijn toegelaten or e als lid door het Centraal Comité van de n Wereldraad van Kerken tijdens de bijeen- n komst in Parijs. De beslissing werd ge ,aaf®, zonder tegenstemmen. Van de ze- kerken komen er vijf uit het Rus- sische gebied. Bovendien werden dritp acf kleine kerken als geassocieerd lid toege laten, waaronder de protestantse kerk var F)., de Nederlandse Antillen -L/U Het dawater afgi O, gt An worgn «b'm^pup.ï, T.lïcïpo.: V(i.SSri^SSd JF Vr».r- Hoe krijg iX «en enigszins t? hVt haat ilT het vMrlaar Wanneer dcr bovon op het bramensap. Het ge- den. zijn deze hier en daar streperlg Wit'dral^ v.Vt wee- K heel dek ik ef met een eelloftanpa- gebleven. Is hler.an nog i«U te ver- gingsmiddel afgc-. Het opmerkelijke i „o. s.««.o- alle begin gemaakt werd met het helen een van de oudste stigma's uit de kerk "3 16 Er werden namelijk drie z.g. monofysltl sche kerken toegelaten, de Georgische™ v de geraniums verzorgt, behoeft U niet te wanhopen. Vraag: Ik heb al van alle» gepro- het „eronpelie". derentrein gegrepen en ernstig gewond Inmiddels heeft ds Grönlund onder De man kwam tussen de vierde er IbTlÏÏd *«n d. «troom ».n krill.» dKjvvId. w„on Ur.jhl wMrdopr hn te verwerken kreet, nadat er delen rechterarm werd afgerukt en w uit zijn vertaling waren gepubliceerd hij enkele hoofdwonden opliep. Vraag: Hoe kan Ik een bak gera nlum». die buiten staat, het baste la- ten overwinteren? In een zonnige, erbij verwarmde kamer? Moet ik ze het heeft niet jeholpen. een middel? Antwoord: Het beste is het als een dokter, liefst een huidarte, onderzoekt. heel dek ik af met een cellofaanpa piertje met elastiek. Nu hebben we er ieder jaar enkele flessen tussen, die zuiver naar karbol (of een ziekenhuis) smaken Ik kan tot nog toe niet vin- den. wat de oorzaak is. Kunt U ons helpen voordat de bramentijd weer aankomt? Antwoord: De sluiting van de fles- kerk en twee Armenische kerken. De» JÜer groep van kerken scheidde zich na dfflsc»ai oecumenische synode van Chalcedon ti der 451 af van de toen nog ongescheurde ooi 'oom terse en westerse kerk. Het opmerkelijk n de ng van zaken was. dat de ver jn |jtt|Ru*sisch-Orth0 r pre w '---1 Di m; bet ls Gaat het om sen bramensap lijkt ons onvoldoende, strepen ..vette roos" dsn kan de Deze is niet geheel luchtdicht. De Het- de was nog iets nelpen? Antwoord: Wellicht is de verf op de deuren reeds aangetast en dan is het moeilijk de strepen te verwijderen. Probeer het eens met een synthetisch tegen woord igers sopje, daarna naspoelen met water en I doxe Kerk een warm aanbevelend azijn en vervolgens met schoon water, j spraken voor deze monofysltische kerkenT" Tenslotte moet U de plaatsen waar del zodat we mogen spreken van het begu waren, zo nodig twee keer in i van een overbrugging van de oudste schei- zetten. ding uit de kerkelijke geschiedenis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2