Jonge kerken kritiseren
dr. Kraemers inzichten
BON
Centraal Comité disputeert over thema
Een woord voor vandaag
Eenstemmigheid over de
politie-salarissen
Clir. plattelaiidsjongereii
nu samen in een bond
VxtA,tG*ig.e£&_
2
ANDERZIJDS
MONUMENTENZORG
jFE.V pleidooi voor
tenzorg noemt ds. W. C. van
Hattem in de Zeeuwse Kerkbode
zijn betoog over de liederen
schat van de kerk. Hij is wel
een voorstander van redelijke
vernieuwing van het kerklied,
maar vraagt zich af waarom
klassieke monumenten van het
geloofslied gesloopt moeien wor
den.
ER was eens een oude kathe
draal, een monument uit lang
vervlogen tijden. Reeds in het be
gin der middeleeuwen werd zij ,n
gebruik genomen en sedertdien
hebben vele generaties binnen
haar muren gekerkt. In al die
eeuwen had zij wel enige verande
ring ondergaan, om maar het
meest ingrijpende voorbeeld te
noemen: ze maakte de reformatie
mee, die haar van binnen een ge
heel ander aanzien gaf. Niet meer
het altaar, maar het Woord Gods
kwam centraal te staan. alles
werd geschikt rondom de kansel,
waarop dit Woord opengeslagen
lag. Verder kwamen er in de Iood
der eeuwen wel enkele kleine wij
zigingen. maar zij doorstond ze
alle en stond daar als een monu
ment, dat getuigenis aflegde van
het geloof van haar bouwmeesters
en van de vaderen die haar zo in
richtten, dat allen die haar ge-
zochten gericht werden op het
Woord des Heren. Zo stond ze
daar als een monument var. de
oude kerk en de kerk der refor
matie. Zo stond zij daartot
dat de twintigste eeuw kwam en
met die eeuw alle moderne zake
lijkheid van die eeuw. En zo ver
rees er op het plein voor de ka-
hedraal een hypermoderne tele
fooncel van staal en glas. Sommi-
fs kerkgangers die zondags ter
erke gingen in de oude kathe
draal en die ook uit hun moderne
flatwoningen kwamen konden het
maar matig waarderen dat deze
telefooncel voor de kathedraal zo
veel moderner en zakelijker was
dan hun oude kerkgebouw. Zij
vonden dat er iets aan gedaan
moest worden, een bouwcommis
sie werd in het leven geroepen
om de kathedraal in overeenstem
ming te brengen met de eisen van
de moderne tijd. ,,Wij willen niet
dat ons kerkgebouw in vormge
ving en stijl achterblijft bij de
eisen van dc tijd", zo klonk het
op de ecmeentevergadering. die
kort na de instelling van de bouw
commissie gehouden werd, „wij
willen een kerkgebouw, dat met
de telefooncel op het plein kan
wedijveren in moderne vormge-
van tijd er waren inmiddels
al weer enige gemeentevergade
ringen geweest aan de gemeen
te een plan voor te leggen, dat
geheel in overeenstemming was
met de nieuwe zakelijkheid. Het
plan hield in: strak trekken van
alle gebogen lijnen, uitbreken van
veel meer. te veel om op te
men. in ieder geval het was een
revolutionair plan, zo revolutio
nair. dat het practisch de totale
sloop van dtj oude- en comp'ete
nieuwbouw van een nieuwe kathe
draal betekende. De gemeente ver
gadering die zoals als overal
door slechts een klein percentage
van het totale kerkvolk bezocht
werd juichte en de kathedraal
werd een telefooncel in het groot.
de familiehoofden,
huis had-
de ouden, die
gezien weenden.
/vrauRLur
lyrATCJURLJJK, dit
- sprookje. zo iets z
héél misschien
misschien
re z:;oe van de oceaan kunnen
gebeuren, maar niet in Europa en
zeker niet in ons eigen landje. Wij
hebben immers ean Rijksdienst
voor Monumentenzorg, zonder wel
ke het niet mogelijk is om ook
maar één steentje in een gebouw,
dat op de lijst van deze dienst ge
plaatst is, te verplaatsen. Deze
rijksdienst ziet met argusogen toe.
dat monumenten ook monumenten
blijver, en niet ten prooi vallen
aar, nieuwe zakelijke inzichten,
waarin geen ruimte meer Is voor
iets dat klassiek is.
D'EZL dienst legt echter wel
haar beschermende hand op
klassieke bouwwerken, ook kerkge
bouwen. maar niet op de liederen
d o :n d e kerkgebouwen gezongen
worden. Liederen, psalmen en ge
zangen. die zeker even klassiek
zi;n als het gewelf waaronder ze
weergalmen, zo niet klassieker.
Naast veel gerijmel vinden wij zo
in onze oude psalmbundel ontroe
rende klassieke liederen, die het
gcloorgetuigenis van generaties
geweest zijn. We vinden ze ook in
de gezangenbundels van de Ned.
Hervormde- en Lutherse Kerk.
Sommige van deze liederen zijn
eeuwen oud en een eeuwenoud ge-
loofsbezit geweest. Maar toen
kwam de twintigste eeuw en met
deze eeuw de plannen voor een
nieuwe psalmen- en gezangenbun
del. Dat is iets waar we werke
lijk dankbaar voor mogen aijn, te
veel psalmen bleven vanwege hun
„bcrijmeling" of vanwege de re
monstrantse inslag ongezongen en
teveel gezangen, die eeuwenlang
het ge'.oofsbezit der kerk geweest
zijn. bleven buiten- ons bereik.
Maar dat verschillende klassieke
monumenten van het geloofslied,
daarom totaal gesloopt zouden
moeten worden voor volledige
nieuwbouw, dat wil er bij ons niet
in Wanneer de proeve van de ge-
zangbundel. die r.u nog slechts in
handen van enkele bevoorrechte
scr benten in de kerkeli ke pers
berust, officieel voor publicatie is
vrijgegeven hopen wij daap enke-
altjei
gev,
En
de psalmberijming betreft:
en lees. Inderdaad er zijn ve
verbeteringen, maar laten wc e
voor waken, dat de monumente
„De Here is mijn herder, mij ontbreekt niets!" Misschien
wilt ge dat zo graag David nazeggen, maar ge durft niet
Vast gelooft ge dat God de macht heeft om dat geluk te |1
schenken en ge durft er ook wel om te bidden maar dat-*-®
geluk
eigen hart als iets heel zekers te gevoelen
Duidelijke kritiek
dr. Berkhof
van
PARIJS. Het studieonderwerp
..The finality of Christ",
een titel waarvoor wij eigenlijk
nog geen goede Nederlands ver
taling hebben kunnen vinden,
heeft in Parijs de tongen van de
leden van het Centraal Comité'
losgemaakt. De mening van som
migen, dat het wel een saaie en
nog eerder taaie bedoening zou
worden is volkomen geloochen-j
straft. Integendeel is gebleken
dat het in dit onderwerp gaat om!
de kernvragen van het christelijk;
geloof. Het onderwerp handelt
over het volbrachte en unieke;
werk van Christus in de geschie
denis. Als Nederlands thema zou
misschien nog het beste gebruikt
kunnen worden de titel van het
boek van prof. dr. H. Berkhof
.Christus, de zin van de geschie
denis". Het bleek dat ondanks de
invloed die prof. dr. H. Kraeme.
heeft gehad op bijvoorbeeld de
Tambaran-conferentie en door
zijn boeken, er vooral in de
jonge kerken toch steeds meer
kritiek groeit op zijn inzichten,
een kritiek die tevens mede de
theologische inzichten van Karl
Barth treft.
Het laatste bleek duidelijk.uit de -
«lotu'oorden ran de inleider Peul I schi]lende stukk<,™w'
kernredactie)
Verghese. Na gezegd te hebben dat
voor hem Christus het centrum van
de schepping is, vervolgde hij,
,.M i r voor my is de gehele we
reld een openbaring van God en
deze i niet slechts te vinden in Je
zus Christus." Juist omdat deze
discussie die zeker drie uur.duurde
en waarin twaalfleden van het
Centraal Comité het woord voer
den waarvan zes uit de wereld
van de oosterse-orthodoxie kre
gen zij een tamelijk sterke nadruk,
omdat niet nog eens op deze uit
spraak kon worden ingegaan.
Verghese heeft geen kamp gegeven
op het punt. waar hii het sterkst door
vooral de Europeanen was aangeval
len. Letterlijk had hij gezegd: ,,lk ben
er van overtuigd dat we het evangelie
niet in een vacuum kunnen bewa en.
Het moet belichaamd worden in het le
ven van een goddelijk-menselijk orga
nisme, het Lichaam van Christus, en
het is beslist niet fair of eerlijk om een
tegenstelling te scheppen tussen evan
gelie en religie." Op dit punt week hij
dus zeer sterk af van Karl Barth, die
in de beide eerste delen van zijn dog
matiek juist zo sterk gehamerd heeft
op deze tegenstelling.
duisternis dan wel betekent in onze
eigen tijd.
Met vele andere oosterse-orthodoxen
was Berkhof het op zijn beurt eens dat
aan de plaats van de kerk, waar juist
de ..finality" van Christus wordt bele
den en kan worden geproclameerd, veel
te weinig is gezegd, terwijl ook over
de eschatologische aspecten om nog
maar niet te spreken van de betekenis
van Israël voor dit onderwerp in het
geheel niets is gezegd.
Ge vi
aar
(Advertentie)
Deze krant:
alle nieuws
èn iets eigens.
Indien een krant als
Georganiseerd Overleg bijeen
dat zij te spoedig overspringen tot]
de menselijke actie en zij niet aan
geven in welk kader dit moet qe-
I schieden. Hij wees er op dat het
practisch werk van de Wereldraad
van Kerken met de dag groeit, maar
I dat dit werk een diepere geestelijke
ondergrond nodig heeft en die is in
deze referaten maar nauwelijks of in
j het geheel niet gegeven.
De reactie op de beide referaten,
I waarvan wij reeds een kort uittreksel
I publiceerden, was geheel verschillend.
Zij liep van ..zeer slechte referaten en
een zeer slechte discussie", zoals de
Finse hoogleraar dr. Seppo A. Teino-
nen ons toevertrouwde, tot „uitste
kend" an „buitengewoon interessant."
Opmerkelijk in de gehele gang van za
ken was aan de ene kant het spreken
van de Oosterse-orthodoxie, aan de an
dere kant het zwijgen van de Ameri
kanen. Ook twee Russen voerden uit
voerig het woord over de theologische
aspecten van het onderwerp. Het is
eigenlijk voor het eerst in een derge
lijke wereldvergadering dat de oosterse
orthodoxie zo sterk naar voren is geko
men en zo uitvoerig op de referaten
r - - j is ingegaan,
dat de Heilige Geest en ook Christus Het andere opmerkelijk feit was het
werkt in de heidense godsdiensten I volledig zwijgen van de Amerikanen
Hiertegen waren vooral Europeanen Ook ai in Ne.v Delhi traden zij maar
in opstand gekomen. Er werd over ge- nauwelijks in deze theologische discus-
stemd en het bleek dat deze conceptie 1 sic naar voren, maar hier sprak
door de helft van de aanwezigen (voor- zeen van hen. We konden het niet na-
al Amerikanen. Oosters-orthodoxen cn laten na afloop van de discussie te
Aziaten) werd aanvaard, en in het bij- vragen aan dr. Eugene Blake, de man
.zonder door de Europeanen werd ver- j van het Blake-Pike-voorstel om te ko-
worpen. Martin Niemoeller werd toen men tot een fusie van de vier grootste
gevraagd het verlossende woord te nrotestantse kerken van de Verenigde
spreken. Hij kwam met een formule l Staten, of zijn landgenoten niets te zeg
gen hadden op dit punt.
Hij sprak eerlijk -
Waarom niet? Waarom stapt ge niet eindelijk eens over didLnm,
drempel heen? Waarom wordt ge niet eindelijk eens eerde Fv
altijd maar tobbend, altijd maar twijfelend christen, een blij
christen? Een kind van God die geniet van alles wat
Vader in de Hemel hem wil geven. Die God dankt als hemioten
het goede dezer aarde ten deel valt. En die zich aan
vastklampt als de stormen van het leven over hem heen
gaan. Waarom zijt ge niet zo? &eerd<
Psalmdichter David was de man die zonder angst de ^eus!0^1^
tegemoet trad omdat hij het simpelweg niet kon hebben da^nene
God gelasterd werd. Hij was ook de man die zich aan een Wij
vrouw vergreep en haar man liet omkomen. Zeg dus nielP^d
dat hij beter of slechter was dan iemand van ons. e^or
Hij wist het zeker: „De Here is mijn herder, mij ontbreekt, dat
niets". En ieder die ja zegt tot God kan het even zeker weteripjj^j
Schaduw
In deze woorden viel de schaduw van
botsing uit de derde assemblee te
dit onderwerp. In ver-
Snaiai. o.u„^n was toen in eerste
opzet de gedachte naar voren gekomen
8 en 10 augustus is de com-
missie voor Georganiseerd
Overleg in politie-ambtenaren-
zaken in Den Haag bijeen ge
weest. In aansluiting op de door
1 minister Toxopeus met de politie-
1 'organisatie-3 bereikte overeen-
tlCZC CF niet AVflS ZOU .'temming over de nieuwe sala-
I riëring voor de rijks- en ge-
ze er moeten komen. meentepolitie vond in de commis-
jsie een bespreking plaats over
Ihet ontwerp koninklijk besluit,
dat deze salariëring regelt en
enige andere uitvoeringsrege-
jlingen
betrokken administraties] eenstemmig -
nnl. (l„nl.,9 IT I"116"', nada' de haar Se^.^.^dirï^v.mance.hond
OOK ZO OYCr CienKl. U formele goedkeuring aan een en gebruiken.
1 ander heeft gehecht, ZO spoedig] De bespreking over een ontwerp-bc-
6- - schikking inzake beperking van de te-
rugvordering van de studiekosten zal
Eveneens werd overeenstemming be
reikt over een advies aan de minister
van justitie en van binnenlandse za
ken tot verbetering van enige uitkerin
gen van de dienst geneeskundige ver
zorging politie op het gebied van de
tandheelkunde en tevens om de politie
ambtenaren en hun gezinsleden (ook
de gepensioneerden) een tegemoetko
ming toe te kennen, wanneer de nood
zaak bestaat tot opneming in een ver
pleeginrichting. Men wil deze verbete
ring doen ingaan op 1 oktober 1982.
In de commissie werd voorts van ge
dachten gewisseld over een ontwerp
K.B., dat de positie regelt van de le
raren en leerlingen van het rijksinsti
tuut tot opleiding van hogere ambtena
ren bij het korps rijkspolitie cn bij de
gemeentepolitie. Ook op dit punt
overeenstemming bereikt.
bereikte tot slot
die aanvaardbaar bleek,
spronkelijke tegenstelling werd daar
door kennelijk niet opgeheven.
Prof. dr. Wilhelm Niesel uit Duits
land maakte zich in Parijs de spreek
buis voor hen, die niet met Verghese
wilden meegaan. Als Verghese zegt dat
we niet het recht hebben religie en
evangelie tegenover elkaar te stellen,
dan moeten we. zei hij, toch beslist be-_
seffén dat PauTüs dat wel doét in Ro
meinen 1. Trouwens de gehele bijbel
j doet dat. Het betekent niet dat wij
christenen daarom- beter zijn dan de
niet-christenen, maar wij dragen wel
een grotere verantwoordelijkheid. Reli
gie is het menselijk pogen om tot God
te komen, maar het evangelie leert dat
God tot de mens is gekomen. De bij
bel zet zich schrap tegen ieder mense
lijke religieusiteit. tegen het titanisch
pogen van de mens om tot God te ko-
_ronder de
Amerikanen, hier aanwezig, niet velen
zijn die zich werkelijk naar zijn me
ning over deze materie met theologis-
sche kennis van zaken kunnen uiten,
maar meende toch, dat als zij niet
gesproken hebben, dit niet zozeer een
gevolg is van het feit dat zij niets te
Prof. Berlilwf
Dit gesprek over Christus als de zin
der geschiedenis is opgenomen, omdat
in New Delhi gebleken is hoe ver de
l,:j. inzichten op dit. punt uit elkaar liggen.
S nrnf dr H Berkhof 7U Het '»atste woord is nog lang niet ge
il eferaten «as prof. dr. H. Berkhof. „Zij cnrnken Vlet slechts wordt over het
jhebben hun onderwerp veel te j onderwerp nog dezer dagen verder
'rïricL ,1. ,in doorgesproken In kleinere commissies,
Christus als de zin he| thema jndertijd ondcr
ivoorden gebracht door de president
van Princeton seminarium, prof. dr.
James I. MacCord zal zeker in de
komende vijf jaar herhaaldelijk op de
agenda's van vergaderingen verschlj-
zei hij,
worden uitgebracht." Naar zijn inzicht
hadden dc sprekers beiden him onder
werp te zeer beperkt tot de ethische as
pecten. „Zij zijn al te snej^ overge
sprongen van „Geloof
verdient dan ...eteen
,.Dat zit zo"
(In envelop of op kaan
geplakt verzenden aan
Cursus geopend voor
Nederlandse taal
directeur-genc-
U kunt noteren als nieuwe abonnee:
Het is de bedoeling, dat aan de po
litie-ambtenaren het hun toekomendeI
verhoogde salaris over de maand ok
tober wordt uitbetaald en zo spoedip
mogelijk de herberekende salarissen
over het tijdvak van 1 januari tot 1
oktober 1962. Verwacht wordt, dat de
mto&ri**. die «U tn non- Mr H j. Rei„ink.
merkelijke verbetering wordt be- raal Voor de kunsten
schouwd. gunstig zol werken op de;tcnlandse betrekkingen v<
belangstelling voor de opleidinqsscho- i tcric van onderwijs, kuns
len van de rijks- en gemeentepolitie, schappen. heeft gistermiddag
.Utrecht de zomercursus voor Ni
In de commissie voor Georganiseerd landse taal
overleg in politieambtetiarenzaken voor de
werd voorts overeenstemming bereikt auspiciën
om aan de regering te adviseren de
premie voor de geneeskundige
ging politie met
1962 te verlagen
Kerkorde"
werk". Deze laatste
uitspraak ontlokte de ernstige vergade
ring een hartelijk lachen. Hij sprak
over dc beide grote B|
ergadering worden reldraad
Utrecht
e taal en cultpur geopend. Het
de zevende maal, dat
•an het ministerie RffiHül
dergelijke cursus wordt ge-1 heerschappij
geven, speciaal voor (Franssprekende)
ich in ecr-
tantie bekommert om de studie
van de theologische cn kcrkordelijke
aspecten van de eenheid, terwijl de an
dere dc eenheid wil uiten in daden naar
I buiten.
Berkhof was bovendien van mening
I dat hij te weinig gehoord had van het
probleem van hét kwaad en de zonde
- in de wereld. Daarin werd hij gesteund
de bui-1 door de orthodoxen en in het bijzonder
minis- j vvel door de vertegenwoordiger van het
weten-oecumenisch patriarchaat van Con-
in stantinopel, Timiades, die sedert hij
eder- bisschop is geworden de naam Emilia-
draagt. Ook hij miste een uitspraak
1UY'I van beide sprekers over de vraag, als
o k- Christus werkelijk „finaal" is. wat zijn
de machten van de
is daarom te enen male onjuist
denken dat Paul Verghese voor
de Wereldraad van Kerken
heeft gesproken, opdat we de Wereld
raad geen inzichten in de schoenen
schuiven als natuurlijke theologie
nis ten onrecht reeds is gebeurd. Prof.
Berkhof wil in dit verband eigenlijk
helemaal niet spreken over „syncre
tisme" als beseft hij dat de Indiase lei
ders dat nog wel eens doen. omdat het
er niet om gaat Christus gelijk te stel
len met de leiders van wereldlijke
godsdiensten. Integendeel wordt
wat nu in de wereld is. gezien in het
licht van Christus, die dus niet slechts
exclusief is en met geen ander te ver
gelijken, maar waarbij alles wat ge
beurt inclusief gemaakt wordt in zijn
werk.
Hier liggen echter ongetwijfeld geva,
ren, zowel van eenzijdigheid als
(Van onze soc.-econ. redactie)
christelijke plattelandsjeugd,
tot dusver georganiseerd in twee
bonden, in één organisatie ver
enigd zijn: de Christelijke platte
lands jongeren bond. Het besluit
hiertoe is gisteren genomen op
de algemene vergaderingen van
de Ned. chr. jonge boeren- en
tuindersbond (C.J.B.T.B.) en de
Bond van chr. plattelandsvrou
wen en -meisjes (C.P.B.), die in
Amersfoort werden gehouden.
De Christelijke plattelands jongeren
bond is een voortzetting van dé
CJBTB, waarbij de sectie meisjet
de CPB zich aansluit. Statuten
en huishoudelijke reglementen zijn
daartoe gisteren door de algemene
vergadering van de CJBTB gewijd
zigd. De CPB verliest door deze fu
sie van jongens en meisjes 2000 ran
haar leden.
De nieuwe bond. die gisteravond reeds
nar eerste algemene vergadering
hield, bestaat uit een jongens- en een
meisjessectie, elk met een eigen be
stuur. Beide besturen vormen samen
het bestuur van de Chr. plattelands
geren bond. De voorzitter van de
genssectie (de heer T. Tolman uit Wol-
vega) is automatisch bondsvoorzitter,
de presidente van de meisjesseetie
(mej. H. Knol uit Dalfsen) is automa
tisch tweede bondsvoorzitter.
De Chr. plattelands jongeren bond zal
i00 leden tellen, van wie er dus 2000
jn overgekomen uit de vrouwenbond,
ej. S. Pelleboer uit Kampen is be-
-V,-,-,,- ,ii win noemd tot secretaresse van de meisjes-
sectie, zij-zal samen met de heren R.
gaan, omdat hij *,toch al te yèel
sprak." Hij zou echter wel zijn in
zichten naar voren brengen als dit
onderwerp straks in kleinere groepen
wordt doorgesproken.
Verdere studie
11 TOPDAGEN!
Spectaculaire Inter-Show
van Industrie en
Landbouw, van Cultuur
en Grote Mode.
21 aug. - 23 aug. en
27 aag. - 1 sepf.
ENSCHEDE '82
procent tot 5,4 Nederlandse taal
cultuur
verdiepen. Er zijn dit ja;
Mr. Reinink zei, dat de
lechts beoogt, de deelnemers een be
de gepensioneerden, die tere kennis van dc Nederlandse taal
geneeskundige verzorging bij te brengen: door middel
10 096 gulden voor de hogere
1 politieambtenaren. De premie
jin dc di IB BB
'politie zjn opgenomen, zullen geen wij
ziging ondergaan.
mogelijk doorslaan. Het gesprek
deze etheologische kernvragen is
echter op gang gekomen; uiteenlopende
inzichten zullen in de komende maan-
naar voren komen, maar mis
schien zal ook een nieuw inzicht uit dit
alles kunnen kristalliseren. Pas dan
zullen we conclusies mogen trekken.
Ondertussen evenwel hopen we dat er
Kraemer de Tweede zal opstaan,
een dam kan opwerpen tegen be
paalde inzichten, die wij eigenlijk reeds
wonnen dachten, maar nieuw le-
ontvangen schijnen te hebben.
Vorming en tcholing
Blijkens fe statuten stelt
■Ich ten doel de christelijke plattelsi
jongeren principieel, cultureel,
economisch en technisch te
hen aldus voorbereidend op de taak -i
de agrariër ten plattelande. Dn bon
wil voorts bewarend, tulverend en
wikkelend inwerken op de plattelands J
samenleving overeenkomstig de chrlstt
lijfee beginselen.
Bondsvoorzitter Tolman onderstreept
deze doelstelling nogmaals in zijn opt
nlngswoord ter algemene vergaderinj -
waarbij hij voorop stelde dat de niei
we organisatie het agrarisch karakt«
van de vroegere bonden wil behoudei
De heer Tolman i_
torische dag en bleek voorstander va.
een blijvende nauwe samenwerking mi\ ree
de Nederlandse Chr. boeren en tuindenfacll
bond en de Bond van chr. platteland!
vrouwen. Hij vroeg ruime aandad
voor de aibeid op internationaal terrei
en zag niet alleen een taak voor
bond op het terrein van scholing en vo;
ming. maar ook bij de bepaling van ht
agrarisch beleid op langere termijn. TJDen 1
zijn woorJ-- J-4 ■*- -
gaande s
bouwers
worden
«amen met de ouderen te spreken.
Stadh'
G.S.A. verheugd ovefc
O Logeg
bredere basis ïntie-C
uano)
over 1961 van iDen
Gereformeerde %jds K
veel mogelijk alle Gereformeerde grcLuxor
peringen bij het .werk van de CL&dbezfg.]
te betrekken voor een deel mo®en
ten slagen. Daardoor is vrijwel
heid verkregen dat het werk van -npr,
G.S.A. vanuit de Christelijke Gerefi
meerde kerken en de Gereformeei n
Gemeenten volledig mede zal word»
gedragen. Voor de sectoren kinderl pjeter<
scherming en bejaardenzorg is dit |£uxor
tussen reeds een feit geworden. jwimv
In het verslagjaar kwam een
zienlijke verbetering tot stand in ,e"
communicatie tussen de G.S.A. en pitie-O
provinciale organen. Een belangrij <»L).
ontwikkeling ondergaat de gezinsv»Den 1
zorging die steeds meer tot zelfstandjjks Oi
heid uitgroeit Van bijzondere beteKDen i
nis zijn tenslotte in de afgelopen Gera
jaren de diakencursussen geweest. Den
Ziektegevallen na
«i ii ,ten
gebruik tabletten
Tysiol.
De directeur-generaal van de vollPS 62-
gezondheid, prof. dr. P. Muntendfniposk
deelt met betrekking tot de ziektegeviKikkei
len na het gebruik van anti-concepfelling
nele middelen, welke in tabletvorm dC
de mond worden ingenomen mee, 4
is gebleken dat in enkele gevallen !j
vrouwen, die vroeger een aderontsf
king hebben gehad, zich deze aa
ning tijdens het gebruik van de
gersehap voorkomende tabletten
voordoet en soms met ernstige co
caties. p
Dezer dagen is gebleken dat ook 1
Nederland zich enkele ziektegevalE
hebben voorgedaan bij vrouwen die Ik
tabletten innamen. re"
De geneeskundige hoofdinspecteur iP ™1J
Clowi
Intie -
de volksgezondheid heeft zich daarr°rnko1
tot de Nederlandse artsen gewend c
nadere inlichtingen te verkrijgen oW
complicaties die zich hebben voorjK!**
(Doorhalen wat niet -
DAT ZIT ZO
Schrijf hier uw eigen n
Vast werk voor 64 pet.
van Europese mannen
Uit een gistoreiT gepubliceerde studie
van dc Verrnigde Naties over ..domo-
grafische aspecten van de beschikbare
werkkrachten" blijkt dat 64 procent
van dc Europese mannen een vaste be
trekking heeft, een hoger percentage
dan in elk ander werelddeel. Dc verhou
ding .s in de V.S. or.goveer ."3 procent,
in Afrika. Azië en Latijns-Amer.ka 57
procent en ,n de Sow jetunie 55 procent
Het percentage van de Sowjetunie
we rsplegelt de zware vertieren van de
bevolk,ng in de Tweede We-
hun daar-
iaast een zo breed mogelijk beeld r.v
an de Nederlandse samenleving ge-
en. De deelnemers worden gedurende i
le drie cursusweken in Nederlandse zee.
opgenomen, zodat ze ook ken- geld
Belgische pater
naar Rusland
ontvoerd
lorlog
„Dat zit Zo" 'n bock
boordevol met ongelooflijk
handige wenken is niet in
de winkel te koop.
Het percentage van de werkende
nen bedraagt in Engeland 67, in F
rijk 62. .n West-Du it sl and 63, in Neder
land 61. in Noorwegen 65.5 in Denemar
ken 64.5, in Finland 61. in Zweden 65.
in Spanje 76.4. in Italië 66 en in Portu
gal 63.
In het algemeen gesproken is het in
de geïndustrialiseerde landen gebruike-
lijkcr dat jonge, ongehuwde vrouwen
werken dan in dc minder ontwikkelde
gebieden, zo wordt in de studie opg<
merkt.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK van 1950 tot"
Beroepen te Goudswaard «toe'z.» kand Sedert 1957
B A. van Donkersgoed te Den Hulst centrum ..fouer oriental'
(Ov.). I dus dc woordvoerder.
VRIENDEN, waar wij ieder jaar een
1 ar vacantiewekeij doorbrengen, wonen aan
let is geen mondaine badplaats met een
■rslindende boulevard. Een eerlijke pata-
lam. een ijstent en een drogistenstalletje
n de belangrijkste negotie.
Verder zijn er maar twee terrasjes, waar ach
ter glas de gewone met aards slijk gezegende»
hun koffie en de Duitse gasten hun gebakken
eieren en bier nuttigen Geen dubieuze reclames,
geen bars. geen juke-boxes, wel een parkeer
plaats voor fietsen en auto's, bewaakt door een
snort kerstmannetje. Al met al een ideaal oord
dus.
„Maar" zeiden de kinderen ..het strand is
's morgens vroeg als het stormt op zijn mooist".
Rusland geboren Belgisch- Wat doen brave ouders in zo'n geval?
"v Wei, de vaders blijven in bed en de moeders
laten in het holst van de nacht hun wekkers af
gaan en lopen om 6'uur v.m. met een kinder
kolonie op het strand. Het ivas geen probleem
om een winderige ochtend uit te zoeken, want
een fikse zuidwester bleef ons de hele vacantie
trouw.
Het is inderdaad erg mooi zo ,'s morgens
vroeg. Heerlijk. Wel wat frisjes, denk je heime
lijk. maar dat zeg je natuurlijk niet hardop.
Hardop juich je mee bij iedere fles, die gevon
den wordt (zonder briefje') en bij elk stuk hout.
Na drie flessen cn ettelijke knoesten hout bor
relde hij de kinderen de wens op om iets echt
waardevols te vinden en vertrouwden ze hun ge
jutte spullen aan de moeders toe om hun han
den vrij te hebben. Ze zwermden ons ver voor
uit. Wij volgden. Warm hadden we het niet. De
wind deed onze broekspijpen fladderen, maar de
zee klotste a la Kloos nog steeds voort in einde
loze deining en dat stemde ons toch wel wat
lyrisch. Maar echt helemaal genieten, vanuit on
ze tenen, deden we toch niet, want mijn vrien
din merkte heel spitsvondig op. dat we straks
ook weer terug moesten en dat we dan onze
trouwe wind tegen hadden. De weg terug. Daar
kun je over mediteren en hele boeken over
schrijven, maar loop hem maar eens tegen de
lester. Jean Kornegevky
;ustus uit Helsinki ontvoerd
man Sowjetunie. vermoedelijk
FrankI i 5,1u a,dus h"'>
1 woordvoerder i
Brussel mee-
de ,.fo;
centrurr
gedeeld.
Pater Kornegevky. die op 26 juli uit
Brussel vertrok, verbleef in Finland als
rist. De woordvoerder zei. dat „la
ree congregation oriëntale" zich
uitermate bezorgd maakt over zijn lot.
Volgens de woordvoerder voor de
foyer oriental" werd Kornegevky in
Siberië geboren en was hij na krijgs
gevangene geweest te zijn tijdens de
Tweede Wereldoorlog, naar België ver
trokken. In België werkte hij als mijn
werker van 1948 tot 1950. Hij werd
priester in Rome waar hij studeerde
wind in 's morgens vroeg, dan vervliegt de Wil
lem Kloos-stemming snel. Want een zuidwester
t.egen je kuiten, die zand in je nek blaast is nog
te harden, maar terug? Dan zie je geen zee
meer, dan bijt het zand in je ogen, dan knarst
het Lussen je landen. De kinderen vonden het
ook niet leuk meer. Dc flessen werden zwaar en
daarom weggegooid. De kostbare stukken hout
devalueerden tot rothouten werden weer te
vondeling gelegd.
We zwoegden met half dichtgeknepen ogen
verder. De jongste plofte tenslotte huilend in het
zand en zei: ..Ik kan niet meer. je moet maar
een taxi opbellen". Toen zei mijn vriendin pein
zend: „Een man... een man zou natuurlijk niet
eerst met de wind mee gelopen hebben,
man zou zijn verstand gebruikt hebben".
Een man verstandiger? Allicht! Mannen
ven lekker in hun. warme bed. Daarom kan
de ik lekker een nummertje weg over alle 1
nen in alle warme bedden en toen, op het ho£
tepunt van mijn gemopper, vonden we
Geen man, maar een knaap van een vis.
soort schelvis van zeker een kilo. Zilver en
togend lag hij daar te wachten om onze ocht^
goed fe maken. In de snel van mijn windjf
afgeknoopte capuchon werd vismai
en niemand had meer last van zere ogen
kou. Niemand? Nu, de kinderen in ieder geGeoper
niet: die kwekten en joelden en maakten ptotheek
nen voor het menu. Als de verspieders van B36. Ap
naan torsten zij hun buit tussen zich voort. |rg te 1
Om negen uur waren we thuis, waar
vaders met een levensgrote pot thee op ons L
ten te wachtenMis, helemaal mis, die thee
een fata morgana geweest, de vaders, ze
nog jandoppie.
Toen hebben wij, vrouwen, weer een numrii
tje schelden weggegeven en het goed gevont
dat de vaders met de uis gewekt werden, v
weer stom natuurlijk, want dat draaide tensl™obe
te uit op schone lakens.
Maar als u aan de kinderen vraagt wati
fijnste vacantiedag was, is het prompte 4o» sao
woord: „De morgenstond met die doje vis^ 7
J Oudh»
jMuseun
«stellii
'Ij kant
Ir njn..
zijn mond". De vaders zijn het daarmee w
rend eens, hoewel zij die dag weer anders b%
deren dan hun kroost.
En de moeders? Wel, zij hebben in een tensdax
heime zitting hun beider meningen over de mJeugdbi
nog eens breed uitgesponnenOp hoog nivfcek R«
En daar is niets van uitgelekt. Jammer.
MINK VAN RIJSDp »Jd;