lour wmm "Ruimte voor ons.... Durf te zien ;:r:^ r... /JF k £D T/TSL .FM VRIJDAGAVOND Het oude huis en de oude vrouw D ZATERDAG 11 AUGUSTUS 1962 DE LIEFDE TOT HET KIJKEN IS EEN IEDER AANGEBOREN Bij bouwputten en heistellingen staan ze Achter stijfgesteven gordijntjes zitten ze Voor het televisie-toestel liggen ze. In foto-volle tijdschriften „lezen" ze In de bioscoopstoelen hanaen ze. De kijken, kijkers, kijkers-, kijkers, kijkers. De tegenwoordige maatschappij zit tot aan de bovenste trede van zijn ladder boordevol met kijkers. We willen graag zien. (Vandaar misschien de ontstellende hoeveel heid brillende mensen.) Maar is dit k y k e n nu altijd wel zien? We bedoelen hiermee: „Blijft het alleen maar een uitsnijding van de werkelijkheid of wordt er nog iets meer meegedaan". Wordt er niet te oppervlakkig waargenomen? Is er niet te veel dat onze aandacht opeist en kunnen we hierdoor niet een bepaald standpunt innemen? Kunnen we nog stil staan bij een boeiende ronding van een lijn met daaraan verbonden de fantaserende beleving? Kunnen we nog achter- overliggen en naar de hemel kijken, terwijl we ademloos luisteren naar de gefluisterde sprookjes van de wolken? Kortom kunnen en durven we in deze hyper-verstande lijke wereld nog ons gevoel te laten werken? Dur%-en we kind te zijn? Geef tien schilders de opdracht één model te portret teren en je krijgt tien totaal verschillende doeken. Geef tien hardwerkende huisvaders de opdracht één situatie te beschrijven en je krijgt één cliché-verhaal. De fantasie dreigt uit het dagelijks leven verbannen te worden tot meerdere glorie van de clichématigheid der geëgaliseerde massa. We moeten hiertegen strijden. Vervlakking en gevoel loosheid brengen ons in het gareel van de sleur. Breng de moed op te fantaseren en de gedachten te laten gaan over een gegeven werkelijkheidzoals één van onze redak- tieleden: Cees van Dop heeft trachten te doen bij foto's van Chris Stapels. Elke tekst is echter één van de honder den die mogelijk is. Wanneer jezelf een bepaalde visie op een foto hebt, schrijf hem ons. we zullen je dankbaar zijn! Schepping Misschien de avond ligt groeit een handvol lichte schemer uit mijn mond ZONDAGMIDDAG IN DE ZOMER /V/VEV in de middag links van een overbelichte foto lopen aie in ieaere straat nangen non, oj hmfcn een morgen-editie t an de dag pe /m>n- dag staat overal boven eling De avond ligt lui in de schaduw en u-acht op de nacht. SNEL naar huis. En teruijl hij zich dronken drinkt aan de zwevende luchtstromen, die op zijn lichaam aanstormen als onduidelijke gestalten van achter matglas, denkt hij aan morgen: vissen en varen. Hij zegt tegen vrienden: ,go'n vrije zaterdag gebruik ik om tot rust te komen. Langs de waterkant is het heerlijk stil. Het hengeltje uitgooien en dan maar luisteren naar de vogels en het klotsen van de golfjes tegen de boot." Nu rijdt hij langs het water, dal zich likkend, met zacht lipgefluister, in de gaten en holen van de beschoeiing dringt. Onhoorbaar onder de grauwe dekmantel van het droge motorgeluid van zijn bromfiets. dings Nede ij dele dings besch hebbe in de Misoc met c krach De: naar onder York Thanl vinde: nog sprek reken (ïede rond zitten. Thant gangs; Vax lijn e want West- hoogd Oostdi bricht sische nomer In We E gedachten van het oude huis zijn uitgelopen in kalk en verischiUers mei maskers en dichtgeknepen lippen rusten zij in hangende vlakken tegen het steenlichaam als een manier van spreken gaan trage scheuren in het masker komen Fluisterende lippen neuriën nu een klaaglied van de tijd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 16