Ds. van VLIET 7 Onze vaderen DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 11 AUGUSTUS 1962 GEESTELIJK i tamelijk vrijzinnig getinte blad dat altijd zeggen heeft, ook al daagt het vaak uit weerwoord, meldt in een van de laatstenum mer» dat de theoloog uit de vorige eeuw. Horace Buahnell. weer meer in de belangstelling komt te staan. Zijn boek „Christian Nurture" is herdrukt en he< deze theoloog over de s wees de bekering af e:. zakelijkheid van godsdienstige of christelijke groei voor het kind. ..Het kind moet opgroeien als een christen en zichzelf nooit als iets anders beschouwen." Dit brengt een oud probleem weer naar voren: de ver houding tussen bekering en groei. Kun Je zegfen dat een kind van christelijke ouders het Koninkrijk der hemelen binnen groeit of moet het er in wedergebo ren worden? Bushnell heeft ook in ons land fervente zichten uitgesproken: „Genade is geen erf go onze dagen heeft Corry ten Boom. de schrijfster van „Gevangen en toch..." datzelfde op een andere ma nier gezegd: „God heeft geen kleinkinderen!" In bei de gevallen wordt duidelijk uitgesproken dat het kind schap van God niet slechts een kwestie van aroei is en van de juiste opvoeding, maar tevens een kwestie van wedergeboorte. Wij mogen geen keuze maken tus sen die twee. Wie altijd maar weer aandringt op be kering vergeet soms de bekeerden te helpen groei en. Wie weigert aan te dringen op bekering is bezig kinderstepjes te behandelen als scooters. Geboorte en groei horen onafscheidelijk bij elkaar. Wedergeboorte en geestelijke groei horen even onafscheidelijk bij el kaar. Sc weiger te enen male te geloven dat een kind van gelovige ouders nooit anders moet weten dan dat het altijd een kind van God is geweest Wij worden niet door geboorte wedergeboren maar uit genade. Het waarachtige geloof brengt met zich mee dat wij ons zelf gaan zien zoals God ons ziet Hoe dichter we bij God leven, hoe meer we beseffen dat we geen enkel recht en zeker geen geboorterecht kunnen laten gelden op het feit dat wij God mogen toebehoren. Wie een kind van God wil worden, zal moeten beseffen, dat hij uit zichzelf geen kind van God is en alleen uit genade door God moet worden aangenomen. „Ten zij gij wederom geboren bent..." zei Christus tot de Zijn genade groeien. Geen geboorta zonder groei. mÊÊÊKÊÊHÊmÊÊÊKIÊÊmÊÊÊKÊÊÊÊÊmKKm gaat terug n?ar „zijn" jongens in de Kasbah (Van een onzer verslaggevers) Straks in september ga ik weer terug. Ik weet niet hoe alles er zal uitzien na die verschrikkingen van de laatste maanden. Ik heb de terreur in Algiers van heel dichtbij meegemaakt, ja, maar ik praat er liever niet meer over. Ik hoop alleen dat als ik volgende maand weer kan beginnen de jongens er weer zijn en dat mijn Franse gemeenteleden niet allemaal zijn weggetrokken. Ds. P. van Vliet, tijdelijk woonachtig in een pension .in Soestduinen, heeft vele herinne ringen aan de tijd dat hij in Algiers werkte als uitgezondene van de Morgenlandzending. On danks het feit dat die tijd maar kort is geweest. Vorig jaar juli vertrok hij. Vol goede moed. Met vrouw en zes kinderen jongste drie, oudste twaalf jaar. Hij kreeg de pastorale zorg over een van de vier gemeenten van de église reformé in Algiers, de regionale synode van de Franse église reformé. In de wijk St Dugène. En daarnaast had hij de moeilijke taak zen ding te bedrijven in de Kasbah, de Arabische wijk, die ook in het territoir van zijn gemeente vieL Maar lang heeft hij er niet ge werkt. Aan het begin van dit jaar begonnen de onlusten. Verschei dene Franse gemeenteleden trok ken weg en de Arabische bevol king werd onrustig. Moeilijk Ik had in de Kasbah een jon gensclub, zegt ds. Van VUet. Der tig Jongens tussen de vier en vijftien jaar. Met i'n drieën had- dan we de leiding, een Zwitser se en een Lltause dame en Ot. We deden van alles. Handenar beid, we vertoonden filmpje* en we vertelden. Het waren allemaal mohamme danen. Maar hun ouders hadden er geen bezwaar tegen dat ze bij ons kwamen. Ze vonden het een goede vrije tijdsbesteding. Het hield hen van de straat, von den ze. Van de straat, die in de Kasbah de jeugd weinig goeds te leren heeft. Onze kerk stond in de Kas bah. In een nauwe steeg, waarin ook drie grote borde len stonden, grote huizenblok ken van vier en vijf etages. En de jeugd kon precies vol gen wat zich daar afspeelde. Wij probeerden de jongens iets anders te geven. Maar ds. Van Vliet moet direct toegeven dat het bedrijven van zending onder de Arabieren moeilijk is. Over het algemeen achten ze zich ver heven boven het christendom. De christenen zijn religieus onder ontwikkeld, vinden ze. Daarom ook zijn er in Algiers maar heel Reacties Maar het is prettig werk, zegt ds. Van Vliet. Het zijn prettige mensen. We hebben vele moedge vende reacties gehad. Ook van de jongens zelf. We vertonen veel Bijbelse filmstroken van de boekjes van Anne de Vries. Die slaan aan, hebben we gemerkt. Het is meer malen gebeurd dat de jongens na afloop van de vertoning van de filmstroken enthousiast bij me kwamen en zeiden: dominee, dat was een prachtig verhaal! Naast de club hadden we ook op andere wijze contact met de bevolking van de Kasbah. Samen met de Cimade een hulporganisa tie van Franse jongeren (die wordt gesteund door de Wereld raad) en een tot het christendom bekeerde Arabier hebben we ge holpen met het uitdelen van le vensmiddelen onder de bevolking. Maar lang hebben we onze ac tiviteiten niet kunnen voortzetten. Algiers werd onrustig. Er kwam terreur. O.A.S.-ers drongen de Arabische wijk binnen en joegen de Arabieren weg. Ook in de club merkten we veel van die onrust. Er was bij na geen orde meer te houden on der de jongens. Toen hebben we ook besloten het werk voorlopig stil te leggen. Er liepen trouwens ook jongens weg, vooral onder de ouderen, die lid werden van de padvinderij van de F.L.N. Ook de Franse gemeente werd De reformatie heeft de bijbelverhalen Immers, toen kwam de bijbel la ieders al bet andere opzij gezet. Men ring, ander* dan bijbelverhalen lezen ze bekendheid gegeven, voor die bijbel werd men kon lezen, niet gemeengoed. Ook voor de reformatie wa ren kerk- en koorbanken al ver sierd met in hout uitgesneden ta ferelen uit bijbelse verhalen een prachtig voorbeeld zijn bijv. de koorbanken van de St. Jan te 'j-Hertogenbosch en al voor dien hadden schilders uit verha len van de bijbel inspiratie opge daan. maar na de reformatie nam dit soort afbeeldingen hand over hand toe. En men ging z« voorzien van een rijm (dikwijls een kreupeldicht). Winkeliers gin gen zelfs zo ver, dat zij de voor stelling dienstbaar probeerden te maken aan het artikel, dat zij verkochten. Merkwaardige rijme larijen zijn op die manier ont staan. Men penseelde ze onder bijbelse voorstellingen op luifels en uithangborden, en daardoor werd, kan men zeggen, het bij belse verhaal in dienst gesteld van de reclame. Voorstelling Een kind uit de tijd na de re formatie groeide met de bijbel op. Morgens en 's avonds luis terde men naar het Woord, dat vader voorlas. In snijwerk van kasten en kisten, van slaapsteden (denkt u maar aan de prachtige dekenkisten en de bedsteeplan ken), op bierkannen, op schotels en tafelborden, op tabaksdozen en tafelschellen, op schoenhoorntjes: overal kwamen bijbelse voorstel lingen voor. kind vergroeide met deze hem heen. En het sprak van, het hoorde er van en later, toen het groter werd, haalde het in de gesprekken de uit het hoofd geleerde versjes en rijmpjes aan. Ook op de tegels rondom de haard of op de tegels in de gan gen vertelden de blauwgekleurde voorstellingen van allerlei verha len uit de Bijbel. Ja, zelfs moeders juwelendoos had een bijbelspreuk op de dek sel: „Jhezus boven alle dinc" - en vader* zilveren tabaksdoos had een voorstelling van Jezus in Gethsémané of van de verheer- ijking op de berg, altijd voor tien van een toepasselijk rijm. Het doet ons, nuchtere mensen /an deze eeuw, een beetje pot- lijking sierlijk aan dat op een beddepan stond: Met de brandende liefde van Christo, onzen Heer Sal ick mijn plaats verwer- men, ter synder eer (1618) Maar is er eigenlijk zoveel ver schil tussen die beddepan en de broodplank, die kortgeleden in een winkel in Amsterdam ten verkoop lag en waarop stond uit- Jesneden „Geef ons heden ons aag'lijks brood?" Er is verschil, maar betrekke lijk weinig. Oude Testament Natuurlijk waren de verhalen van het Oude Testament het meest in trek. Geliefd was een voorstelling van Adam en Eva op gevelstenen, luifels, uithang borden en daarbij een gedicht te schilderen. Ook Noach en Absalom, Mozes, Kaïn en Abel, Jozef, Simson, Go liath, David, Elia waren figuren, die sterk tot de verbeelding spra ken en wier geschiedenissen San iedereen bekend waren dus zocht men niet ver maar beeldde men in steen, met penseel of naald, een ark, een man die aan de boom hing, een biezenkistje, twee mensen die elkander dood slaan, een toren, enz. enz. uit, en beitelde of schilderde daarbij een rijm. dat „ergens" wel ver band hield met het aan te prij zen artikel. Adam en Eva in het paradijs. Hoevele logementen hebben niet „In 't Paradijs" geheten? Was het dan ook niet aannemelijk, dat men buiten aan de gevel of op de luifel een voorstelling liet pen selen met Adam en Eva? Het verhaal van Adam en Eva wapen Adam en Eva en natuur lijk een appel plaatste. Vanzelfsprekend conterfeitten de appel verkopers op hun uithang borden dezelfde voorstelling, zo dat b.v. op een luifel van een huis, waarin een groentenhandel werd gedreven, stond: Er i* verschil, maar be trekkelijk weinig. Adam en Eva geste It in 't groene Paradijs met hun buikje vol van de lekkerste spijs. Maar zij wierden verleit van den schelmschen droes Hier verkoopt men kool, wortelen, rapen en groen Een bakker in Maastricht be schouwde het paradijs als het luilekkerland, waaruit hij ook voor zijn bedrijf profijt kon ha len, zodat hij dichtte: Adam en Eva, het warer\ de eerste menschen zij hoefden niet te werken, maar plukken naar hun wenschen: Nu moet meyx. als 't koren gegroeid is, het laten ma len en brengen in de stad, En dan nog builen en bak ken, dat het sweet loopt bij je 0 Dog 't geld versoet 't weer, daar sijn wij toe genegen. Mijn brood is schoon en swaer, die 't fiiet gelooft kant 't wegen. Vrijmoedig gebruik van 'l bijbelverhaal le wereld te bewaren. Zo volg ik hem én maak mee schepen net en schoon 't Zij vaartuig klein of groot, als men mij geeft goed loon. Vanzelfsprekend dacht een spij kermaker aan Noach en zijn ark, toen hij zat te dubben over een rijm, en hij dichtte: Noach maakte de Ark byzonder groot en sterk 't Is niet volbracht zonder spijkersmakerswerk. koper in Dokkum dichtte bij de voorstelling van de put: Josef werd van zijn broers in de put gesmeten Hier verkoopt men granen, goed gemeten. Ook de „kuische Jozef" was een figuur die tot de verbeelding sprak. Dus dichtte een klerenver- koper: Ben je'bij- Potifars wijf ge weest en verloor je je jas Kom dan hier, ik heb er net i pas. Wat het verhaal van Kaïn en en Abel betreft: een bakker in Heusden had als opschrift op zijn luifel: Kaïn sloeg Abel in het oos ten dood Daarom woont Abel hier in 'f westen en hij bakt er b root. Een tweede bakker (het schijnt dat ze het enigszins van elkaar hadden overgenomen) dichtte: Kaïn sloeg Abel dood al om 'n hoekje Hier verkoopt met witte brood en ook een koekje. Ark Dat de ark van Noach werven en scheepshellingen inspireerde tot een gedicht lijkt aannemelijk. In Zaandam hing in vroeger tij den een uithangbord, waarop stond: Toen Noach het eerste schip liet drijven op de baren door Gods bevel, om 'd hee- Een korenverkoper schreef: Jozefs broeders hadden hem geheel vergeten Maar hier verkoopt men ko ren en graan, vrij ruim ge meten. Mozes met het biezenkistje gaf inspiratie aan velen. Een bakker dichtte op zijn luifel of uithang bord: Mozes wierd gevist Uyt het water Die hier waar haalt krijgt krijgt vrij gist Een paasbroot, en op Kors- tijt een deuvekatsr Een vroedvrouw zette op haar deur: Door Godes hant kwam Mozes te lant. Maar de wonderlijkste combi natie maakte een tandheelkundi ge, die dichtte: Men viste Mozes uyt de biezen Hier trekt men tanden ende kiezen. Een wafelhuis was mede onder de indruk van Mozes: Moeyses schreef de wet op twee tafelen Hier verkoopt men boekwei- te flensjes, oliekoeken en wafelen. Het was ook moeilijk om een ander woord te vinden, dat op wafelen rijmde. Een concurrent van de wafelbakker maakte een ander rijm: Moses sprak tegen het volk: Gij zult den Heere zoeken Hier verkoopt men gebakke visjes, wafelen en oliekoe- kefn. David en Goliath waren even eens figuren die tot de verbeel ding spraken. Zo stond er bij een schoenmaker in Leeuwarden: Hier verkoopt men schoe nen, voor rond en achtèr plat Passense David niet, dan passense Goliath. Een Zaandamse molenaar had de beide kampers als gevelsteen in zijn zaagmolen laten uitbeel den en daaronder stond: In de molen van Goliath, die door David tviert ver slagen Verkoopt men allerhande hout én wil geerne voor de kooplui zagen. Mosterd Een vrouw, die zwavelstok ken verkocht, dacht waarschijn lijk dat mosterd de mensen kracht gaf, want zij dichtte: Al was de Reus eén stouter held David had hem ter neer ge veld. Hier haalt men zwavelstok- kén en maalt men mostert om geit. In Leiden stond op een uithang bord: Goliath was groot, maar David was doorslepen Hier verkoopt men rokke- band en broekband met streepen. Het is begrijpelijk, dat pruiken makers het verhaal van Abso- lom zeer aannemelijk vonden voor hun nering, zodat een prui kenmaker dichtte: Ach Absolom, ach Abso- lom, mijn zoon, Zo jij een pruik gedragen had, jij waart niet bij de doón. En ten «lotte nog iets over Jona, die door de walvis werd opge slokt en weer uitgespuwd. Ook zo'n verhaal, dat te pas en te on pas kon worden gebruikt. Op een Friese tjalk stond eertijds ge schilderd, onder een voorstelling van een walvis met Jonas: O arme Jona wat hebt ge u self bedrogen En raakte daardoor in des Walvisses lijf Maar daar gij nu weer le vend op het land werd ge spogen Bekeer u en prijs Gods ge nade, en mijn bedrijf. En dat zelfs een kapper-pate- chiseermeester in die oude tijd reclame voor zijn stiel maakte door te dichten: Doe de Wallevis Jonas uit spoog ging hij te Ninevé leeren Hier catechiseert men en men gaat ook uyt scheeren. is, gezien in de tijd waarin het gebeurde, begrijpelijk. Net zoals de „kuische Jozef" stof tot voorstellingen en rijmela rij gaf, gaf ook het verhaal van de „kuische Suzanna" stof tot mooie voorstellingen en rijmen. In Woerden heeft vroeger uitge hangen. wellicht aan een tapperij, want bij een winkel zou dit min der geschikt zijn geweest: Hier „in Suzanna" die twee boeven fel bestreden Om te bespieden haar ont- bloote kuische leden Dog door haer vroomheid wierden deze guiten ge- vaën Maar 't vrouwvolk leeft niet meer als het toen heeft gedaen. Onze voorvaderen hebben, met hun kennis van de bijbelse ver halen, toch ook nooit vergeten dat er humor in het leven is. J. E. CROESE De kaart tan Algerije. In huis» Van Vliet komt hij nog dikwijls Ie,,e op tafel. Dan worden herinneringen WOrpe opgehaald aan het werk in de Kasbah. waaraan oorlogsgeweld een zo abrupt einde maakte. yj Nu S] steeds kleiner. Van de 64 gezin- evervlo nen. die zij oorspronkelijk telde, miljoen bleven er nog maar weinig over. isoleme: Ze trokken weg naar Frankrijk landse uit angst voor de terreurdaden, anderd. Die waren verschrikkelijk. Erger peer e nog dan de kranten in Holland Spaanse beschreven. Er gebeurden name- ging d< lijk dingen, die niet te beschrij- lectuur, ven waren. Ik praat er liever legde al maar niet over. tact tui keren i Het werk werd gestaakt, leidde Maar niet voorgoed. Zodra de lijken, toestand zou zijn verbeterd zou godsdiei het weer worden voortgezet. Ds. Van Vliet stuurde vrouw en kin- met j' deren naar Holland. Zelf bleef indonesi hij nog enkele maanden. Onder nen me' meer om zijn studie voort te Nederlai zetten. De studie van de Ara- gekeerd hische taal en de Islam. geregist; Dit taal leerde ds. Van Vliet aanvankelijk van een Arabische j-.jfp-i-, leraar. Maar die vluchtte. Later kreeg hij les op het Centre ,P nse d' Etude Maghrebine, een zende- hp"griPI lingenschool. die was opgericht door de methodisten, de église re- formé en enkele zendingsgenoot- schappen. Tot juni heeft ds. Van _0 Vliet de lessen gevolgd. derwerp doel" vi Studie ggSX Toen kwam hij met verlof naar Holland. En hier In een pension •ontverc ln Soestduinen gaat hij duor met zijn talenstudie. Iedere dag komt dc bandrecorder en het lesboek op tafel. Want de taal te beheer-Rj sen Is een eerste vereiste voorf de zendeling. Overigens heeft ds. Van VlietB al meer talen moeten studeren.-P Van 1951 tot 1958 was hij zende-1 ling op midden-Java. uitgezonden! door de gereformeerde kerk van® Rotterdam. Nu heeft de stichting Morgen-1 land-zending hem gevraagd, del Nederlandse afdeling van de in-I terkerkelijk Action Chretienne en! Orient, die zich speciaal bezig-Ij houdt met de zending in het mid-p den oosten. Straks vertrekt hij vooi tweede maal naar Algiers. WatE hem te wachten staat weet hij» niet. Zal zijn Franse gemeentel er nog zijn? Of zullen de j nen zijn weggetrokken? De se Kerk heeft de naar Frankrijki gevluchte kerklieden wel ver-1 zocht weer terug te keren nu del toestand verbeterd is, maar wier zal daar gehoor aan hebben ge-| Dan zijn jongensclub. ZoudenI „zijn" jongens er nog zijn? Enl de stad, wat zou er van overge-1 bleven zijn? Het zijn vragenB waarop ds. Van Vliet het ant-1 woord nog niet weet. Maar ondanks die vraagte-1 kèns vertrekt hij. Volgende" maand. Om het werk voort te zetten, dat hij onder zo moeilij- n„. ke omstandigheden is begonnen, dat zo abrupt door het oorlogs- nog Uei geweld werd afgebroken. Onder de mensen van de Kasbah, die hem in die korte tijd zo nauw aan het hart is komen te liggen. M Vertrouwenscrisis binnen de EEG Frankrijk's houding tegenover Engeland versterkt twijfel HET l* typerend voer de Ter- houdingen binnen het Euro pa v*n de Zee. dat één lid de toetreding van Engeland tot de EEG ln de weg kan *taaa, ter wijl de overige vijf leden do Britten met open armen willen ilch op een bepaald ogenblik venet legen de wil van vijf an deren. Maar dan moet dat ene lid ook met argumenten ep de proppen komen, die een derge lijke houding volkomen recht vaardigen. Zulke argumenten had (om een recent en «pre kend voorbeeld te noemen) de Nederlandse minister van bui tenlandse zaken. mr. Luns, toen hij zich aanvankelijk alleen verzette tegen de pogingen van de Franse president van het Eu ropa van de Ze* een politiek on deronsje tussen de Westdultae bondsrepubliek en Frankrijk te maken, waar Italië en de Bene- doen. Sindsdien heeft mr. Luns school gemaakt: de regerings wisseling In Belglé leidde er toe, dat Spaak minister van buiten landse zaken werd en slch ach- ter zijn Nederlandse collega schaarde. Italië helde ook over naar het Nederlandse standpunt en selfs de Westdoltsers aante len, ondanks het demonstratieve optreden van bondskanselier Adenauer ter versekertag van Achtergrond Al* men de problemen, waar voor de ze* landen van de EEG zich thans geplaatst zien tegen de iuiste achtergrond wil be oordelen, dient men zich te her inneren. dat Nederland (om maar bij ons eigen land te blij ven) slechts tot de Europese Economische Gemeenschap is toegetreden omdat mocht wor den aangenomen, dat er een overkoepelende vrijhandels-as sociatie tot stand zou worden gebracht waarin behalve de zes EEG-landen ook de andere Westeuropese staten een econo misch onderdak zouden kunnen vinden. Het ligt er dik boven op. dat het voornamelijk de be doeling was, Engeland zo nauw mogelijk te betrekken bij de Eu ropese markt van de Zes om na van tijd de toetreding bet i dit land met achter zich •erkstelligen. Economisch was voor ons land een eenzijdige oriëntatie op het Europese vasteland (een nieuw Frans continentaal stel sel dus) niet verantwoord en als uitvloeisel hiervan bleek later, dat ook bi politiek opzicht ln een Europees centtoen taal hole- Niet gewenst De vrijhandels-associatie kwam niet tot stand, deels om dat van Franse zijde blijkbaar geen enkele behoefte bestond de Britten bij de Europese Eco nomische Gemeenschap te be trekken, maar ook en de eer lijkheid gebiedt dit te vermel den omdat men in Engeland nog niet zo ver was te beseffen, dat bet zich eenvoudig niet meer kon permitteren, te doen alsof het geen Europees land. maar een wereldmogendheid is. Dit alles nam niet weg. dat met name ons land meer dan één geldige reden had om te blij ven ijveren voor een nieuw ge sprek met Engeland, vooral toen de regering van dat land (door schade en „schande" wijs geworden) tot de ontdekking was gekomen, dat de Britten het zich echt niet langer konder veroorloven, zich aan samen werking met de zes EEG-landen te onttrekken. Toen Engeland zich aanmeld de als adspirant-Ud van de EEG en naar de voorwaarden infor meerde. waarop het zou kunnen toetreden, gaf generaal De Gaulle er echter al dadelijk blijk van, dat hij helemaal niet blij wat met het voorultitcht, dat Engeland een even grote vinger als Frankrijk ln de Eu ropese economische (en later ook politieke) pap zou krijgen. Platonisch Tot enkele maanden geleden was het een publiek geheim, dat De Gaulle niets voelde voor uit gezegd, maar niemand be hoefde er aan te twijfelen. Zo beslist was zijn afwijzende hou ding. Totdat de Franse presi dent reden had om zijn stand punt ten opzichte van Engeland (naar buiten althans) in dier voege te wijzigen, dat niemand meer zou kunnen beweren, dat De Gaulle tegen de toelating van Engeland tot de EEG zou zijn. Dat was, toen bleek dat de tegenstand tegen De Gaulle's Europese politieke plannen (het Europa der vaderlanden) zulke vormen had aangenomen, dat er wel lets van de kant van Frankrijk moest worden ge daan. De Franse president kon ech ter niemand kwalijk nemen, dat sijn platonische liefdesverkla ring ten opzichte van Engeland slecht* een politieke bedoeling had, zonder dat zij op een echt verbintenis zou behoeven uit te lopen. De besprekingen, die de ze week in Brussel zijn mislukt waren voor De Gaulle een unie ke gelegenheid om te bewijzen. Vermoeden Toen De Gaulle had laten weten, dat Frankrijk voor toe lating van Engeland tot de EEG was, rees het vermoeden, dat de Franse president diezelfde toelating onmogelijk zou ma ken. door bij de besprekingen over de voorwaarden voor En- f;eland onaanvaardbare eisen te aten stellen. Dat kon ook wor den opgemaakt uit de Franse verklaring, dat verwezenlijking van de door De Gaulle voorge stelde politieke unie met geen mogelijkheid zou kunnen wach ten op de toetreding van Enge land tot de EEG. Dat zou de politieke zaken teveel vertra gen. Met andere woorden wilde de Franse president vermijden, dat met de Britse toetreding tot de EEG ook de totstandko ming van het „Europa der va derlanden" op de lange baan zou worden geschoven. Dit dit laatste blijkt dus wel, van hoe groot belang het ls. dat niet alleen Nederland, maar ook de andere „kleinere" lan den niet In de val lopen, die De Gsnlle voor hen heeft open- geset. Spaak en Luns hebben op de laatstgehouden bespreking over de politieke unie gezegd: „Geen politieke unie zonder En geland als lid van de EEG". Enzfj hebben alle reden om heel stevig voet bij stuk te hou- Volgend jaar De onderhandelingen over de Britse toetreding tot de EEG worden pas op zijn vroegst eind september of begin okto ber hervat. Dit uitstel doet de hoop op een eventueel akkoord enigszins verminderen. Het zal de tegenstanders van de toetre ding. zowel in Engeland als bij de Zes, de tijd geven, hun op positie te versterken. Maar het uitstel geeft ook gelegenheid, allerlei problemen nog eens van alle kanten te bekijken en alles wat bereikt is, nog eens te be studeren. McMillan zal niet op de conferentie van de premiers van het Gemenebest (begin sep tember) en op de conservatieve partijconferentie kunnen ver schijnen met een volledige ont- werp-overeenkomst, waarvoor hij kan „vechten". Maar daar staat volgens de Guardian te genover, dat nu ook de indruk van nodeloze haast is wegge- Niettemin blijft volgens het blad het gevaar bestaan, dat nu de limiet van augustus is overschreden de onderhande lingen zicb onbeslist zullen voortslepen tot het volgende jaar. En dat is wellicht juist de bedoeling van de Franse re gering geweest. Twijfel Engeland heeft in Brussel voornamelijk willen peilen, in hoeverre redelijkheid zou wor den betracht. Het wil er zeker van zijn, dat de Zes voldoende prijs op de aanwezigheid van de Britten in de EEG stellen, door rekening te hoeden met hun verplichtingen tegenover het Gemenebest. Heath heeft er dan ook niet zozeer naar ge streefd, op bepaalde punten overeenstemming te bereiken, als wel een gezonde afspraak te maken. Hij weet dat de goede wil en het begrip voor "lkaars moeilijkheden ontbre ken, garanties tóch van weinig waarde zijn. De houding van de Fransen, in het bijzonder hun weigering om ten aanzien van niet-tropische produkten maar iets toe te geven, doet over die goede wil twijfel rijzen, zo schreef de Guardian. Het is de zelfde twijfel, die leeft bij lan den als Nederland en België en in mindere mate ook bij Italië en Luxemburg ten aanzien van De Gaulle's voorstellen met be trekking tot het Europa der va derlanden. Als de Franse president er in zou kunnen slagen de In druk weg te nemen, dat hij er alleen maar op uit is, de belan- nen zijn. Volgorde Zolang dat niet het geval is, heeft het weinig zin, begin sep tember de te Rome te houden bijeenkomst van de premiers van de zes EEG-landen door gang te doen vinden. Zolang de Zes het niet met elkaar eens kunnen worden over de voor waarden, waarop Engeland moet worden toegelaten tot de EEG en één land op weinig tot de verbeelding sprekende gron den een belangrijk besluit van de EEG kan tegenhouden zo lang dat het geval is. is er al les tegen te zeggen om in een politieke unie te stappen, waar in een dergelijke handelwijze aan de orde vap de dag zou kunnen zijn. Als er sprake zal zijn van het totstandkomen van een politieke unie, dan zal dat een politieke unie m e t Engeland er bij moeten zijn. En een politieke unie waarvan ook Engeland lid is, kan alleen wor den gevormd, als Engeland vol waardig lid van de EEG is ge worden. Deze volgorde moeten de Europese partners van Frankrijk aanhouden, willen zij op een kwade dag niet tot de conclusie moeten komen, dat zij bedrogen zijn uitgekomen. Verdacht De Gaulle wil eerst de poli tieke unie (zonder Engeland) verwezenlijkt zien. En dan wil hij nog wel eens met Engeland over toetreding tot de EEG la ten praten. En hij kan niemand kwalijk nemen hem er van te verdenken dat hij in werkelijk heid nog steeds gekant ls tegen Engelands toetreding tot de EEG, omdat die zijn eigen plannen volkomen zou doorkrul- kinde die t dekki loslat dat h riaal tot e< pen. tot t( maar ze al eetba gema die h der 8 dus i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 12