ine»! SUNIL Gesprek over Christus plaats van in geschiedenis Jonker en jonkertje Een woord voor va vandaag j Centraal Comité Wereldraad Kerken krijgen hulp bij training speeialisten N.S. praten niet met „Rijdend personeel" i ANDERZIJDS PLESMAN-ANECDOTE FN het Hervormd Weekblad De Gereformeerde Kerk be spreekt Strandvonder'het boek Plesman ran Anthony van Kam pen. Hij gaat in op een bepaalde anecdote die in het boek wordt verhaald en geeft een aantal uit leggingen'' weer. verzameling 1 r dr. Plesman in dit werkelijk inspire rende boek is er een die bijzonder mijn aandacht trok. Het is deze story: „Plesman bezocht steeds meer de Dulnzichtkerk. Op een zondag werd er bijzonder slecht op het or gel gespeeld, hetgeen rijn ergernis opwekte. Na de dienst liep hij naar de predikant en vroeg deze wie er toch zo rot op dat orgel had ge speeld. ..Ik was het", zei de domi nee. „Het regende vanmorgen zo hard dat de organist die aan de an dere kant van Den Haag woont en met de fiets moest komen, thuisge bleven is". „Zeg hem. dat hij voortaan komt, anders kom ik niet meer", zei Plesman. Tot zover Van Kampen» bericht Plesman was dus blijkbaar erg gesteld op het spel van de vaste organist in die tijd (najaar 1945). Geen wonder, want dit was de heer C. H van Kooten wiens prachtige begeleiding velen zich nog met vreugde herinneren. T\E feitelijke toedracht van dit *-J verhaaltje lag wel anders. Ik weet niet of de auteur het van dr. Plesman zelf vernam, of uit ande re bron haalde. Van Kampen heeft het zoals het tot hem kwam van zelfsprekend ..natuurgetrouw" op getekend. Toch lagen deze dingen nog ietwat anders. Het geval wil. dat Strandvonder de vorige predi kant van de Haagse Duinzichtkerk tamelijk goed kent. Het lijkt hem aardig deze geschiedenis over te vertellen zoals zij zich precies af wikkelde die morgen bijzonder slecht op organist maakte geen fraaie beurt. Echter, een en ander weten, doet een en ander begrijpen De kerk was reeds in 1942 door de Duitsers opgeëist. Toen de predikant die vor dering zag aankomen, liet hij ogen blikkelijk het orgel afbreken en in veiligheid stellen bij Van Leeuwen in Leiderdorp. Op die bewuste zon dag nu was het orgel nog niet her bouwd. Er stond in de kerk een hulporgeltje van een luidspreker- versterker voorzien. Er was bij dat harmonium een bordje aange bracht met vijf knoppen die vijf verschillende geluidssterkten kon- den bewerken. Die onnozele domi nee nu wist niet aanstonds met die knoppen raad. Vandaar dat bij het voorspel zekere knarsende, daarna gillende en in elk geval hartver scheurende geluiden de kerk in- blèrden. Die loco-organist heeft daarop die knoppen gelaten voor wat ze waren en de gemeente be geleid met het harmonium ..an sich". Geen wonder, dat het kristal van sfeer en stemming, ook bij dr. P.. Sebarsten was in net begin van de ienst. „Zijn ergernis" was opge wekt. „Na d* dienst liep hij naar de dominee mis. hoor! Het ge beurde Juist andersom. Die domi nee. al spelend n4 de dienst, hoor de tumult in de kerk. gluurde on der het gordijntje door naar bene den en zag en hoorde dr. P. ore- Ten. in .briesende verontwaardiging. Toen snelde die dominee naar be neden. ving dr. P. op 't kerkplein op en ging met hem da pastorie binnen. De reden, waarom de vaste or ganist die morgen niet in functie was lag niet eraan, dat het die morgen „zo hard regende". Het op een fiets met houten banden ('t was immers vlak na de bevrij ding!). Dus had de dominee hem gezegd: „Blijf zondagmorgen kof fie drinken bij uw jarige vrouw! Ik ben vrij en zal uw dienst waar nemen." Ziedaar! Het gesprek van de predikant met dr. P.. in de pastorie, verliep in de «tijl van „windkracht 11". „Heb jij gespeeld vanmorgen' Ja? Nou. dan heb je voor mij de hele dienst verknoeid. Eerst dat el lendige prutsen op dat orgel. Wat deé je daar eigenlijk" Schoenma ker. hou je bij je leest! Je had op de preekstoel moeten staan. Nou hebben we van die collega van je een preek gehoord over een lam me man van 2000 jaar geleden" (Marcus 2>\ ..wat hebben wij daar aan in 1945?" De dominee leg de hem de zaak uit (als hierboven vermeld). „Praatjes! Jij bent een Fari zeeër! Je hebt die organist thuis laten blijven, om zijn salaris uit te sparen voor de kerk-kas." Protest: ,.U kunt toch weten, dat de organist een vast salaris heeft!" ..Praatje»! Wil ik je eens wat zeggen? Als ik in de kerk kom. laat ik bij de ingang achter mijn denken en willen, zoals ik in de schouwburg mijn Jas en hoed in de garderobe laat. In de kerk wil ik leeg zitten en gevuld worden. Maar jullie wéét niet. hoe een goe de kerkdienst behoort te zijn.' Daarvan hebben ze in Engeland meer verstand." de ziel van de domi- en Engels gebe- en las hem. uit de Anglicaanse HIER raakte hij snaar in de z integendeel fraai □dat de vrouw van ae or- Sanist die zondag jarig was. Zater- agsmiddags tevoren nad hij moe ten spelen bij een kerkelijke huwe lijksbevestiging. Die zondag moest hij present zijn voor twee diensten. Hij woonde in Voorburg. Hij reed denboek uit d de inleiding kerkdienst, voor: „En ofschoon wij te allen tijde onze zonden ootmoedig voor God moeten erkennen, behoren wij dit echter vooral te doen, wanneer wij samenkomen en ons met elkander verenigen, om Hem dank te zeggen Wij Uit BHHÜwdi^HL Hem verschuldigde verbreiden" en daarbij heb je je gedachten nodig! „om zijn aller heiligst Woord te horen" we moeten daarbij denken! „en te bidden, om wat ons. naar lichaam en ziel. heilzaam en nodig is" en daarbij moeten we weer bewust denken, waarom het gaat! u ïian!tbdiï blijkbaar totaal verstoord was. een fulminatie, zó ruig. dat de predi kant hem onderbrak en zeide: ,.U staat voor mij op één lijn met Mi- chiel de Ruyter. maar daarom be hoef ik dit alles van u nog niet te accepteren. Ga heen. denk er over na en zie. dat gij tot vrede komt'" Deze dominee werd er die zon dag al meer ongerust op. Je kunt gelijk hebben en tóch bevreesd zijn, dat je een van Je prominente kerk gangers een stoot op de neus ge geven hebt. Zó dacht deze man. 's Avond» klom hij in zijn vulpen en schreef het geval duidelijk op. „Als u dit rustig naleest, zult u moeten erkennen, dat u deze zaak buiten haar proporties hebt laten gaan. Ziet u dit mét mij zo in, laat me dan iets van u horen. Mij nerzijds is 't dan. zonder meer, af gedaan. Ziet u dit niet zo in. wat ik niet hoop, dan moge het tóch Ken breuk met de Duinzichtkerk tekenen. Ik wacht maar af." 's Maandagsmorgens, kwart voor o. rinkelde de telefoon in de pas torie. „Hier is Plesman! 'k Wou maar even zeggen, dat 't in orde is! En ik heb er niet6 meer van! En als ik je eens in 't een of an der helpen kan, zeg je het maar! Bonjour!" Ridderlijk. niet waar? Maar, Plesman was dan ook een man van all round, groot karakter! Ziedaar de beide recencies van dit „historisch" geval onder elkaar. Een klein specimen voor litterair- histori»che kritiek. DE honderd leden van het Cen- traal Comité van de Wereld raad van Kerken zijn dinsdag avond in Parijs bijeengekomen om de lopende zaken te regelen. Het neemt besluiten, het aan vaardt of verwerpt voor stellen, maar het houdt zich niet alleen maar bezig met zakelijke kwesties. Deze kunnen niet bijeenkomen of ze ge bruiken de tijd om een bepaald thema te bespreken. Dit jaar is een thema gekozen dat vanuit het Engels nauwelijks te vertalen is „The finality of Christ in the age of universal history", en dat nog misschien het best omschreven kan worden als „het volbrachte werk van Christus in het tijd perk van de universele geschie denis" Het onderwerp, dat de vertalers een oceaan van moeilijkheden heeft geschonken, werd ingeleid door Nieuwe kerkelijke 1 vormen nodig (V». kerkredactle) ze kerkelijke leider die oorspronkelijk j uit Kerala in India komi, erkende dat in de kerkgeschiedenis de reformatie de vrijheid heeft gebracht en vooral de individuele vrijheid. Hij meende echt«r dat de reformatie de mens niet geleerd heeft de plichten die de vrij- i Zelfs spreker Paul Verjhese h«id °P"«<<e dragen. Het gaat htd moeilijkheden met dit the- d« pl«" me. omdat er naar zijn mening te- P1 SF. J °m een 1 Verghese had moeilijkheden met dit ..vrijheid tot een taak en dat la maar thema omdat er naar aijn mening te- ï1 "r«ewn t z,'n mc2,nz veel urgente problemen in worden sa- J»« d« kerk l>«. "?ken n"r d« "ij- gedelegeerden mengepakl Het wil een antwoord geven ™'dt. "°al" ,da', da w-relrt openbaar op het verlies van de zekerheden zo- steunen, ook als dit zoe- als dit de laatste jaren openbaar is ge-1 ken gebeurt door meneen ven buiten worden. Het is tevens het antwoord van j ae, KerK de kerk op de aanvallen, van de niet-1 .Maar niet alleen de vrijheden van christelijke godsdiensten, die vinden datde mens wij christenen al te hoogmoedig zijn. Dit thema wil bovendien een antwoord •an godsdienst, zonder »n of werkelijke waar- komen, en die in we- met hun geloof. het menselijk leed is gegroeid: „Er is meer optimisme voor nodig dan de feiten veroorloven om te geloven dat de wereld zonder oorlog en zonder nood, waarnaar wij allen verlangen, tevens een einde zal maken aan alle andere vormen van lijden en ons een gouden eeuw zonder lijden zal brengen". Verg hese vroeg zich af wat God ons leert iüijüRdoor die intenser wordende tra- inter-1 J?ed'c van onze tijd. God roept ons op schiedenis, die al lang geen nationale zaak meer is, maar steeds meer inter-1; - - ----- ------ nationaal, universeel, wordt. I meelijden met de ander Paul Verghese trachtte een antwoord Verghese meent dat God ons door het te vinden op de vraag wat God in de "de" °°k onderrichten. De mens geschiedenis doet. Hij zei letterlijk in '«rt dat hij wordt beimrloed door de Ijn toespraak van twintig minuten: I dadan van anderen. De menselijke •ra inpeieia aoor :i( de priester van de Syrisch-Orthodo- foj doeTVVel wat wij'nol nléTkun- llood fc*en*t Kerk. Paul Verghese. een mannen bèeriinen. Maar pen dina is duid*-onze 'ekortko ,lc,i begrijpen. Maar een ding is duide-, uit India die eens de privé-secre- j lijk: God. de Heilige Drieeenheid, werkt) faris was van keizer Haile Sallassie in onze_tijd in alle dingen mee ten geen oplossing tekortkomingen, maar werpt uw licht op de situatie w; bevinden. Wij moeten daarin aeassocieerd secretaris-gene- goede (Romeinen 8:28». langzaam maarj 'eren ons te identificeren met de lijden- raai is rcTdew7rtld™d D? tt^é- «>«da versneld tempo, om te d? .mensheid, opdat w.j wijsheid leren raai ts tan de wereldraad ue twee-k uitbreiding (of vergro- WlJ zuHen moeten komen tot een chris- de spreker was woensdagochtend van de omvang der men- tclijk€r van htt Wden. Z° zul- dr. John Marsh, een Brits congre- M,fJke vrijheid menselijke gemeenschap I,en w« groeien^naar die volle wasdom gationalist die verb (id en is aan de I £,**Jhet "meSijk'leed? opdat" umversitett van Oxjord. De Duit-1 kan opwassen in de volheid van sers hebben de korte Engelse om-i volwassen mensheid <Efe. 4:13) schrijving van het thema vertaald Christus, de God-mens". met ..der Endgultigkeitscharakter des Christuswerkes und das Han- deln Gottes in ciner Epoche weltwei- ter Geschichte". Het gaat hierbij om het unieke maar tegelijkertijd ook volbrachte werk van Christus. V rijheid Christus Jezus, zullen samen met de mensheid geheel moeten groeien. Satelliet Verghese had een Hij werkte deze definitie verder uit.'eKd« *'jn gehoor een aantal ge- maar schonk daarbij weinig aandacht da^*!ten en vragen voor. Zijn hoofdop- aan de theologische problemen die met ™"k'"»da' lijd nieuwe dit thema samtnhangm. Daardoor kwam f"»?1*8 vermen nodig heeft n deze het thema van de conferentie in zijn tbduatrlële, technologische wereld. Wc toespreek midden in de sociele een po- "Immer een werkelijk vruohlba- litieke ontwikkeling te staan en werden evangelisatie ontdekken, er consequenties getrokken die schijnlijk niet ieder zonder mee willen of kunnen onderschrijven totdat we het hebben aangedurfd "Tai radicaler te worden in theorie en prak De. tijk, dan wij tot nu toe zijn geweest. Vltor Ar Mee.l, Tal van Russen als waarnemers bij Centraal Comité 11 TOPDAGEN! Spectaculaire Inter-Show van Industrie en Landbouw, van Cultuur en Grote Mode. 21 aog.-25 aug. en 27 aog. - 1 sept. ENSCHEDE '82 Dr Marsh vergeleek de mens met •n satelliet in de ruimte, losgemaakt kerkredactie) schoten, terwijl' h™ntochreen taak "ver vullen kan mits hij in de hem toegewe- Vril,rui v om... o. „re.-.™ J»™ b"J"- P' taak Ya" ,d« cbr'?- Kerken eel In de komende degen le»i'k« gemeenschep is de integriteit .ten beslissen of vflf Russische Her- van b«< MCUlaire. wereldlijke te bh ven iken die het „dma.Ueh.p aangevraagd .Vn.vT.rdTn'-^'föiS Voor dr. Marsh is Christus het centra le thema van de geschiedenis. Het kruis heeft de kloof overbrugd tussen God mens. maar ook tussen mens Wc willen er moeilijk aan maar het ts toch niet anders: er is verhand tussen het gelukkig-zijn, dat diepe gevoel van „mij ontbreekt niets" waarnaar ieder mens haakt, en tussen die zin uit Davids psalm: „Hij leidt mij in de rechte sporen om Zijn Naams wil." Lopen in het rechte spoor of om een ander beeld te ge bruiken: de smalle iveg verkiezen die ten hemel leidt, valt ons dikwijls zo moeilijk. Want op die zijweggetjes is zoveel dat ons toelacht en dat aan ons geluk lijkt te ontbreken. Om het eens met een heel duidelijk voorbeeld te illustreren: vrij wel ieder ontmoet wel ééns in zijn leven een andere vrouw, een andere man met wie hij/zij meent veel gelukkiger fe kunnen zijn dan met de eigen huwelijkspartner wie het met dit voorbeeld niet eens is, die mag er dankbaar voor zijn! Weet dan dit: de enige mogelijkheid om. met eerlijke over tuiging te kunnen zeggen: „Mij ontbreekt niets!" is te gaan in de rechte sporen. Is de leiding van God te aanvaarden en liever het dal van diepe duisternis door te gaan dan. te trachten daaraan te ontkomen door weg te lopen op de zij weggetjes. Want die weggetjes voeren toch uiteindelijk naar het moeras van het nooit-meer-gélukkig-zijn! Nieuwe vorm van hulpverlening kerkredactie) ,dc kerken in deze onderontwikkelde j bieden nog geholpen worden bepaafda r miljoen gulden werd I pionier-projecten op te zetten die kun- fungeren als modelbedrijven. Bijna vorig jaar bijeengebracht voor het werk van de Interkerkelijke Hulpverlening. Dit blijkt uit het verslag dat donderdagochtend werd uitgebracht door deze af deling van de Wereldraad van Kerken aan het Centraal Comité dat op het ogenblik in Parijs vergadert. Tevens werd bekend gemaakt dat een nieuwe arm van dit werk is gevormd om ge specialiseerde hulp te verlenen aan kerken op sociaal, econo misch en politiek gebied in Azië, Afrika en Latijns-Amerika. De Nederlander prof. dr. Egbert de Vries, hoofd van het instituut voor sociale studies in Den Haag werd onder meer benoemd als lid van deze nieuwe afdeling- In het afgelopen jaar konden via de Wereldraad van Kerken 12.000 vluchte lingen een nieuw begin maken. Men ver wacht dat ongeveer een gelijk aantal dit jaar in staat gesteld zal kunnen worden zich ergens te vestigen. Bovendien werden in het afgelopen jaar de 2000ste beurs uitgereikt. Vele beurzen gaan naar theologische studen ten uit onderontwikkelde gebieden die ln s*331 gesteld worden in het westen mede-(hun opleiding te voltooien. Vorig jaar tussen werden 150 van deze beurzen uitgereikt, terwijl bovendien nog 25 studenten, die Op deze wijze wil de Wereldraad K-an -j de kerken in deze gebieden, wier ogen geopend zijn voor de geweldige moge- m lijkheden die er zijn, helpen om tot actie over te gaan. De basis voor het werk zal dan in de eerste plaats zijn om deze kerken te helpen bij de op- Ta,,^ leiding van alle mogelijke vakmensen, Lux omdat deze gebieden steeds weer ge- chard |brek aan de juiste mensen hebben. Het Rex gaat hierbij dus niet slechts om de en de kerkelijke leiding, die noodzakelijker- dag: C wijs behoefte heeft aan betere scho- Stuc ling, maar om mensen die midden in vreug< het dagelijks leven staan om politici, Tr'a maar ook om technici en economen, toogf die vanuit hun christelijk geloof hun talenten ten dienste van de gemeen- Casi schap kunnen stellen op sociaal po li-leeftijc tiek en economisch gebied. ikoninj Om zo goed mogelijk hulp te kunnen Lido (alle 1 Rex tegen hebben, zullen worden toegelaten. Het riet er allerminst naar uit dat deze aan-A uY— uove* v1*1*?" moeilijkheden zullen oplev ieder geval zijn reeds afgevaardigden deze vijf kerken hier in Parijs aan izig om als waarnemers de bijeenkom :n bU te wonen. i In*&d iest cebkuikte wasmiddel De president van de Nederlandsel buitendienstpersoneel, technisch ring". Voor hem houdt dit niet in de overgang van de ene geschiedenis, die I geen of nauwelijks betekenis heeft, naar andere en ook niet het feit dat I*i*nltll nnn,n nien de godsdienst die geen Waar- 1 DU heid omvat de rug toe keert voor een Het zijn geen vreemden in deze oecu- andere godsdienst. Hijziet bekering menische bijeenkomsten. Zo is hier bij-1 veeleer als het besef dat er die ene ge- voorbeeld aartsbisschop dr. Jaan Kiivit schiedenis (van Jezus Chnstus) is, die van de Evangelisch-Lutherse Kerk uit en ichter alle geschiedenissen ligt. Estland, die een van de topleiders is van de zogenaamde Nyborg-conferenties van jy \PU1V lltZlCflt de Vakvereniging rijdend personeel vrp wordt de hoop uitgesproken, dat neoeblanos meest 6eb«uiktewasmiddel Jn.S. laten weten, dat de N.S.- de. Ns"directie. duidelijk de bereidheid Aspirant caissières krijgen les in bus verzoek van het verenigingsbe-j correspondentie heeft bij het bestuur de «tuur om een gesprek. indruk gewekt, dat het op sleeptouw De vakvereniging had de directie om mondeling contact gevraagd, onder meer omdat haar leden geen voorlichting ont vingen over de resultaten van de her- Een opleidingsschool op wielen voor'nening van het reglement dienstvoor- ealssieres, is een nieuwe verschijning in waarden. De drie erkende bonden die on* land. Deze tot school ingerichte aan het overleg hadden deelgenomen, oplegger met «en vloeroppervlakte van konden hun leden uiteraard wel inlich 10 n - m2 weg ge ien. De heer Lobman merkte in zijn ant woordbrief op. dat alleen erkenning van de vakvereniging tot een gesprek kan leiden. Die erkenning kan. volgen» hem. slechts worden overwogen als aan een aantal voorwaarden is voldaan. Deze voorwaarden heeft de directie van de NS al In april van dit Jaar gesteld. Ze houden onder meer in. dat de vereniging zich belangenbehartiging van het gehele personeel ten doel stelt, dat zij In relatie tot de erkende vakverenigingen een belangrijk deel van het personeel uit de verschillende geledingen ver tegenwoordigt en dat zij toont voldoende levensvatbaarheid te hebben. De NS-directie vraagt van de vak vereniging ook. dat zjj een duidel bereidheid toont om in constructieve hooi" omvat behalve het leslokaal met zeven oefen-kassa's nog een kamer voor het „hoofd der school" (met opklapbaar bureaui en een klein keukentje voor als het pauze is. Met deze nieuwe opleidingsmogelijk- heid hoopt Albert Heijn nog dit Jaar circa 100 geschoolde caissières te vormen voor de binnenkort te openen nieuwe Super- marts in verschillende plaatsen in het land. Een van de belangrijke onderdelen van het leerprogramma i» het „blind" leren bedienen van de kassa. Het is namelijk gebleken, dat het „blind" aan slaan evenals het „blind" typen minder inspanning en fouten oplevert, dan wanneer de ogen de vingers moeten volgen Bovendien kan de bediening»- snelheid er aanmerkelijk mee worden opgevoerd De mobiele school Is thans aan het overleg Inzake de algemene m of nabij het toekomstige winkeleen- belangenbehartiging van het sponrweg- trum Hoogvliet te Rotterdam gestatio- personeeT deelt te nemen en daarvoor neerd en zal over enkele maanden naar j de volledige medeverantwoordelijkheid Arnhem en vervolgens naar Geleenaanvaardt, terwijl zij voorta onom- rljden stotelijk zal moeten bewijzen, in alle opzichten loyaal en betrouwbaar te Ijja ten aanzien van het totale bedrjjfsge- De secretaris de heer G. H. Wieman. deelde dat het bestuur na ontvangst van deze brief, opnieuw erkenning heeft aange vraagd bij de NS-directie en wel voor een federatieve spoorwegvakvereniging, de Nederlandse I Hij meent, dat de organisatie nu aan sportfederatie, die voor het thuisfront de voorwaarden voldoet, omdat zij be- Nieuw-Guinea reisde, voor het halve rijdend personeel uitbrengen van een voorlopig verslag lende andere groepen Tours (spreek uit Toer») een Lutheraan uit Estland die in Nyborg ook geen onbekende is Namens de Baptisten uit Moskou zijn de predi kanten di Jacof Zhielkof en Alexis Stoyane aanwezig. De eerste is indertijd aanwezig geweest bij de vergaderingen van de Wereldalliantie van Baptisten In Zuid-Amerika. Vooral dr. Carl Mclntire heeft toen heftig tegen hem geageerd, omdat hij een communistische meeloper zou zijn. Deze beschuldiging werd van de zijde van de baptisten indertijd fel weer legd. Deze beide Russen zijn de predi kanten van een zeer levendige baptisten gemeente in Moskou, waar vele buiten landers in de afgelopen Jaren graag ge ziene gasten zijn. Terwijl dus de Russische kerkelijke leiders zonder moeilijkheden van hun re gering te ondervinden naar Parijs konden j komen, zijn de Oostduitsers nog altijd at- I wezig. Hun regering wilde hen geen visa verstrekken. Oost -Duitsland is het enige land dat een dergelijke maatregel heeft A* I te moeten nemen. Dr. visser 't is inee.teld een Hooft heeft no« <en P°gin« ondernomen I~'T.^I"JUJ. voor Gerhard Brennecke en bisschop dr. in h5 t.rhnUnhl 5.1 I grarn gestuurd naar de staatssecretaris in de technische \akken van het lager voor kerkelijke zaken Seleewaater (wiens d«Ti™mmtt.trV.'- b.l.Zt" d." hv.S deze cornrnu.!, i. benoemd de hee, Hlj hem daarin om de„ kapka. ph. Heniiequlil (Den Ujke leider, alsnog een uitreisvisum te op dit telegram is geen wordt gehouden. Opleiding leraren l.teS. in studie Bij beschikking 1 moet advies uitbrengen Vi_ctr«,irv.n omtrent de algemene en de bijrondere ,„lwoord die zullen moeten worden gesteld aan de bekwaamheid en aan de pedago gische en didactische vorming van aan staande leraren aan een lagere techni sche school. Voorts moet de commissie voorstellen doen omtrent de organisatie, de vorm en de inhoud van deze lerarenopleiding daarbij In het bijzonder aandacht de eisen van toela- ting tot de opleiding, aan de aard en van het onderwijs in de al gemene en in de technische vakken ge durende de opleiding en aan de pedago gische en didactische vorming van de aanstaande leraar. In beide toespraken is een zoeken naar de plaats van Christus in de ge schiedenis. Het gaat hier om een nieuw inzicht in de betekenis van Christus als Heer der geschiedenis. De vraag zal ongetwijfeld gesteld worden of bei de sprekers niet zozeer in beslag geno men zijn door dit thema dat men wan kelt op de grens van het syncretisme. De moeilijkheid met de beide toespra ken is dat zij bedoeld zijn als inleidin gen tot een gesprek over het thema, maar toch haast te weinig houvast bie den voor een werkelijk gesprek, zo als sommigen hier in Parijs reeds heb ben opgemerkt. Deze toespraken hebben evenwel ook positieve kanten, die evenmin vergeten mogen worden. Zij leggen sterk de na druk op die „geheel enige" plaats die Christus in de wereldgeschiedenis in neemt. In deze toespraken wordt Chris tus allerminst gelijkgesteld met leiders van andere godsdiensten. Integendeel hij wordt geplaatst hoog boven de ge schiedenis en de mensheid. Met Doro thy Sayers zegt dr. Marsh dat de uit spraak „geboren uit de maagd Maria, die geleden heeft onder Pontius Pila- tus, was gekruisigd, is gestorven en be graven, nedergedaald ter helle opge staan uit de doden ten derde dage" „het enige is wat echt gebeurd is". Maar tevens gaat het hier om die geheel enige, unieke daad van God aan studenten uit het westen die speciaal bezig houden met de ontwikke lingen binnen de oecumenische bewe ging. Uit Afrika ontvingen 48 studenten een beurs. De nieuwe arm, die zijn werk in de afgelopen maanden begon, draagt de of- fioiële naam ..Specialized Assistence for Social Projects" (bijzondere hulp voor sociale projecten). In de eerste plaats wil dit nieuwe comité de kerken en zen dingen helpen om te komen tot een be ter gebruik van de aanwezige bronnen. In de tweede plaats zullen de kerken geholpen worden vakmensen op te leiden of op te laten leiden. Bovendien zullen Advertentie ItrushtM Pijnen vallen vu tl ■•1 In kleine daieUjkie dull Irniehen. r* - "Let Kruschcn drijft U die ondrage lijke pijnen uit Uw ledematen. Dat doet de aansporende werking op de bloed zuiverende organen van Kruschen's zes minerale zouten. Onzuiverheden uit het bloed worden losgemaakt en langs na tuurlijke weg afgevoerd. Neem óók Kruschen. van vandaag op Iedere dag weer. Allengs vc weer de oude worden, vief van pijn. Uzelf in de geschiedenis, waardoor Hij op een bepaalde plaats en een gegeven ogenblik de wereld verzoende. Als wij schrijven dat hier in zekere gewankeld wordt op de grens van wat sommigen syncretisme, zullen noe men, dan is het een totaal ander syncretisme dan wij uit de geschie denis kennen. Toen werd Christus, Zoon van God, naar beneden ge sleurd, op een lijn met de mensen. Nu wordt als het ware de geschiede nis verheven tot het vlak van God's Zoon. Theologen zullen moeten dui delijk maken of dit mag gebeuren of dat we hier fte maken hebben met een nieuw extreem inzicht dat uit reactie tegen inzichten uit het verle den doorgeslagen is naar een ander uiterste. bieden zal dit nieuwe comité in de a schillende landen een onderzoek instel-, len naar de krachten die in de eerste 'laats nodig zijn om de bevolking iclpen. De kerken willen echter alleen maar proberen de open plaatsen derdaj te vullen die noodzakelijk moeten wor- Stud den ingenomen. Het zal daarbij volgens teveel n dit comité zijn Tria1 de richtlijnen die opgesteld in de gaan om de christelijke contributie aan het land in het bijzonder behoefte heeft. Geoj feutder GerefLunteren 23 viert eeuwfeest Precies op de dag af was het zon-^-P"! dag honderd jaar geleden dat de Ge.. reformeerd-e Kerk vöri Lunteren (gefn.'toonst€ Ede) werd geïnstitueerd. Nadat rrien3 okto enige jaren had vergaderd in een Leesi boerderij in het buurtschap De Valkstraat en ten huize van de heer Koops, duw 5J0 in de Dorpsstraat een smederij bezat, i 5 kreeg men op dezelfde plaats wa°l-- thans ook het nieuwe royale kerki bouw staat, dat drie jaar geled-, mocht worden betrokken, een beschei- mans ook net nieuwe royale kerk ge- bouw staat, dat drie jaar g«ledenwJy" mocht worden betrokken, een beschei-voiw- c den kerkje, dat echter in de loop dei1*" n-® jaren veel te klein bleek voor de ge-*0®**1 stadig groeiende gemeente, waar no| Jeug< de omstandigheid bijkwam dat men irtheek de zomermaanden extra ruimte diendidtaflda* te hebben om de vele vakantiegangemUg en te kunnen ontvangen. Ook thans kanen vri men de toeloop, ondanks het feit daljeugd) men nu over circa 500 zitplaatsen be- schikt, met twee ochtenddiensten maar net redden. -- - Feiten en data zullen in een gedenk- /I boekje nader wordèn medegedeeld er, VI op een feestelijke gemeentevergade- J- J ring eind september te houden, hoopt men enkele van de vroegere voorgan- ger-s nog eens te zien en te horen. Sa 1 men met de huidige pastoor loci dr. mr. J. Ozinga zal men dan een volle! JL. dig overzicht kunnen verkrijgen var hetgeen in honderd jaar kerkelijk Ie- ven te Lunteren is geschied. De jeugd ontvangt eveneens een passend aan denken. Bij een jubileum behoort een ge schenk. Daarom werd een special fonds in het leven geroepen dat reeói ®e I 4500 bedraagt, waarvoor men een uit-geweige bouw van het orgel wil bekostigen, da' o.a. met een fagot zal worden gecom-gen va' pleteerd en enig Avondmaalszilver. bijzond» land.sti' ha< bij i begeert» Beroepingswerk p NED. HERV. KERK Aangenomen naar Woldendorp J. Hoe- on' kert, kand. te Leiden naar Parregfa de g (toez.) B. J. Riemersma te Staveren. oeze GEREEF. KERKEN 132 vam Beroepen te_ Ternaard (Fr.) kand. MwKterwi do- Dussen (N.-Br.) 1 Ned Dr. Van Zijll terng uit Nieuw-Guinea Van de zijde van de stichting Natio naal thuisfront Nieuw-Guinea wordt meegedeeld, dat dr. Van Zijll. - al gemeen secretaris de vakvereniging. Int. studiebijeenkomst Van 11-26 augustus wordt in het conferentie-oord de Pietersberg te Oos terbeek een studiebijeenkomst gehou den voor studenten uit de bij de N.A.V.O. aangesloten landen. Deze bijeenkomst is georganiseerd door het ministerie van onderwijs, kunsten en wetenschappen, daarin bij- ook verschil- 6estaan d°or «en comité van voorberei- imvat zoal* I ding. a De bijeenkomst zal dit jaar zijn ge- 1 wijd aan een bespreking van het onder- werp „de huidige en toekomstige taak verblijft, vertrok h:j op 28 Juli d« behoeften op het gebied van recrea- van de NAVO", naar N.euw-Gumea voor het peilen van ontspanning van de verschillen- Hierbij zal ook aandacht worden ge- behoeften waaraan het thuisfront zou d« militaire onderdelen in Nieuw-Gui- schonken aan de activiteiten van andere kunnen voldoen. westelijke regionale organisaties, zoals Hun bevind ngen zullen na terugkeer de WEU en de Europese gemeenschap- De heer Van Zijll is gisteren op van de heer V an R'nijn worden voor- pen. voor zover deze voor de verwezen- Schiphol teruggekeerd De heren Van gelegd aan het bestuur van het Natio- lijking van de doelstellingen van de Rhijn en Van Zyll hebben o m. in Biak. naai thuisfront. NAVO van rechtstreeks belang kunnen Hollandia en Manokwari besprekingen Het lezingenprogramma van de heer zijn. De voorzitter van het Comité van gevoerd met militaire en burgerlijke Van Zijll kon wegens een noodzakelijke voorbereiding, dr P. J. Koets, autoriteiten, die het mogelijk hebben 1 beperking van de transportmogelijkhe- gemaakt een inzicht in Nederland is teruggekeerd Samen met de heer F F van Rhijn. adviseur van het thuisfront, die nog in Nieuw voorzitter studiebljeen- fJET is allemaal zo verwarrend uoor een kind. Het heeft hevige moeite met alle vreemde woorden die het in z'n leven tegen komt. Je wordt bij je pols gepakt, maar polsen is iets totaal anders. Het is erg onnetjes om over billen te praten maar de volwassen hebben het volmaakt onbewogen over billijken en dan is het opeens een deftig woord. Zoek het maar uit! En als je er dan achter denkt te zijn, blijken opeens de mensen zelf bovendien ook nog onbegrijpelijke namen te hebben, die je weer volledig op een dwaalspoor brengen. De slager kan bijvoorbeeld „Timmerman" heten, en de timmerman kan luisteren naar de naam ,£lachter". Het is één warwinkel van indruk ken. Het moeilijkst zit het met de naam „Jonker". Ik hoor die naam telkens en telkens weer en er trilt een grote eerbied in vaders stem a'ls hij over die „Jonker" spreekt. Ik snap daar geen snars van, want ik vind het Jonkertje maar een allerakeligst ventje. Ik heb hem 't vorig jaar leren kennen. We zijn met vakantie in één van de Veluwezoomdor- pen, die dan nog veel liefelijker en landelijker zijn dan heden ten dage. Het is een prachtig plaatsje en we logeren vlak bij het grote, diepe bos. Maar behalve dat oerwoud is het dorp ook een kasteel rijk. Een echt kasteel, compleet met graven en gravinnen, met freules en met de Jonker. De Jon ker is maar weinig ouder dan ikzelf ben, doch hij beschikt over alle heerlijkheden waarvan een kind maar dromen kan. Hij heeft een sierlijke bokkewa- vierd. Het lijkt warempel wel Koninginnedag. huizen hebben de vlag uitgestoken; de dorpsfanfa re brengt een aubade en tot slot is er een lam pionoptocht. Daar doet iedereen aan mee. En de Jonker neemt, koel en hooghartig en onmetelijk verwaand het défilé af. Hij is zelfs zo bovenmatig boven zijn theewater, dat zijn vader de Graaf in hoogst eigen persoon op een gegeven moment tegen 'm zegt: „En nu doe je dat, of anders ga Je naar bed toe!" We horen het allemaal. En in stilte vraag ik me af. of een jongetje dat zo maar naar bed gestuurd kan worden wel zoveel adoratie waard is als hém dagelijks ten deel valt. waar hij zich maar met zijn bokkewagen vertoont. Hij kan nu wel naast zijn schoenen staan van trots, maar hij is toch maar echt een jongetje zoals er twaalf in het dozijn gaan. Echt niet om over naar huis te schrijven! Maar gek. heel gek. Wat later zijn we weer mm' „Jonker" gen dat ik me daar volmaakt gelukkig onder vi Het is net alsof mijn ouders spijt hebben dat mij aangeschaft hebben, en me alsnog willen ini len tegen dat adellijke telgje in Gelderland. I de bokkewagen betreft, zou ik daarvoor voel maar ik heb niet de indruk dat de Graaf en Gravin nu zulke amusante ouders zullen zijn. Pas langzamerhand begin ik te begrijpen dat ene Jonker een ander is dan de tweede. Er w den hem immers eigenschappen toegedicht c jongetjes onmogelijk kunnen bezitten. Hij is prof» sor. Hij woont ergens in het hoge Noorden, c metelijk ver weg. Hij schrijft boeken. Tegeli komt hij een heel enkele maal in de stad om te preken. Dan kerken mijn ouders bij hem. kèn echt geen jongetje zijn. Missiën is het vader van het ventje, maar die heet toch Grai en.Ik kom er niet uit Waarom maken volwassen^ de wereld toch zo ondoorzichtig? En dan opeens is de naam Jonker helemaal nil meer van de lucht. Dat is in dat eerste schooljal 1909. Er schijnt iets verschrikkelijks met hem ai - -;i" --r hoe mijn oud» '^cha-ppel Het de hand te zijn. Ik weet niet r thuis, en dan hoor ik telkens weer i praten. Het is Jonker Ik kan niet zeg- i het gebeuren op de hoogte zijn gesteld. Sen ze een overlijdensaankondiging of lazen z cncht in de krant? Ik u-eet wel dat mijn op een dag volkomen verslagen in z'n stoel zat i dat mijn moeder huilde. Zoiets afschuwelijk een kleine iongen, die opeens voelt hoe wankel z vaste zekerheden zijn. Je bent zelfs nog te kl om te vragen wat er precies aan de hand is. komt het slechts via allerlei omwegen aan de wel Het st En dan begrijp je het nog niet. want het is efclecht<? - beritrht met al te veel onbekende factoren erin. bericht luidt: „Hans Jonker is dood!" Maar wi» c Jonker, wie is Hans, wat is dood?" *on sta li do gehel bevondei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2