DE DOKTER aan 'f woord God zei mij: Ik maak je tot visser der mensen Evangelist uit Beiroet in Nederland Een woord mor vandaag I Personeelsprobleem aan lagere scholen kleiner Kerk moet iets voor de ex-priesters doen Chefarine 4 BEWEGINGS- ZIEKTEN 1 NB WDHRZIJDS EEN EVANGELISCHE KERK In het jongste nummer van het blad oan de Oecumenische Raad van onj land Gemeenschap der Kerken", heeft de baptisten pre dikant dj J. Louw geschreven hoe hij het tot stand komen van de gewenste ene Evangelische Kerk in ons land ziet. Zijn stand punt wijkt nogal af van de in zichten die in deze rubriek tot nu toe naar voren gebracht zijn. Ds. Louw schrijft onder meer yOORTREKKERS onder de Ne derlandse baptisten zijn tot aan de opheffing van de Nederlandse talc van de Evangelische Alliantie deze organisatie lid geweest. levende onder verschillende kerke lijke naam. elkander zouden kun nen ontmoeten tot versterking van hun geloofsleven, tot samen bidden en evangeliseren. Het streven van de Evangelische Alliantie heeft in kerkelijk Nederland niet veel waar dering gevonden. Het streven van de Wereldraad van Kerken richt zich niet op de aelovigen als enkelingen, maar op de Kerken als zodanig. Daardoor baptisten een pro- I 'leem. dat aanfluiting bij de Evan gelische Al'iantie niet opriep. Verdraagt het gemeente-principe, dat de bnpti-ten gestalte willen ge ven. aansluiting hunner gemeenten bij een wereldraad van lichamen, die zich niet naar dit beginsel for- Voorzover het daarbii gaat menwerking op htt terrein van praktisch Christendom riizen geen bezwaren. Dat er gelegenheid is tot bospreking van verschil in uitgangspunt en opbouw achten ze van veel belang. Dat kan leiden tot zuiverheid in de onderlinge ver houdingen. én tot resultaten, die niemand kan voorspellen. Baptisten ziin niet de enigen, die een diepgaand verschil zien tussen de nieuwtestamentische gemeenten, met haar pneumatisch-eschatolo- gisch karakter en de historisch ge groeide Kerken, die een doopbe- schouwing tot ontwikkeling ge bracht hebben, die hoe onder ling gevarieerd ook leden aan de Kerken toevoegt, die geen per soonlijke relatie tot Jezus Christus gevonden hebben. Een gemeente van gelovigen kan uit zulk een handeling niet ontstaan, want ge loven in nieuwtestamentische zin is overgave en vertrouwen, en dit als vrucht van de door Gods Geest aan het hart onthulde werkelijk heid van Gods ver'ossende Liefde daad in Christus. Het is de Geest die, waar Christus wordt verkon digd. tussen de zondaar en de Ver losser tijd en ruimte wegneemt, en dezen een plant met Christus maakt. De oud-christelijke gemeen ten waren zich bewust, dat in hen de toekomende wereld was doorge broken en dat zij het eschatologi sche Volk waren. Ze zagen zich met Christus gekruisigd, door de doop met Hem begraven tot de dood, en met Hem opgestaan in een leven, dat een nieuwe dimen sie gekregen had. Dit ..Selbstver- standnis" uitte zich in een afwiizen van priesterklasse en hiërarchie. De zekerheid van de tegenwoordig heid van de Heilige Geest en Zijn werkzaamheid in alle gemeentele den verhinderde dat onder hen de behoefte opkwam aan lichamen met een gezag, groter dan dat der plaatselijke gemeenten. Daar ze een vergadering waren van uit de Geest, van Boven geborenen, re geerde Christus onmiddellijk in el ke afzonderlijke gemeente. Het zal na de bovenstaande kor te uiteenzetting duide'iJk zijn. dat gericht is dan op één Evangelische Kerk. hetzij in Nederland, hetzij ln de wereld. In de voorstudie voor de tweede Vergadering van de Wereldraad van Kerken, die in 1954 gehouden werd te Evanvton. meende ik. be- tref'ende het vraagstuk van de Kerk. hoopvolle geluiden te hebben opgevangen, doch ik heb de indruk dat in die Vergadering weinig aan dacht geschonken :s aan de pro fetische stemmen*', die zeiden dat de Kerk van binnen uit open ge broken moest worden. Dat heb ik jammer gevonden, ofschoon ik meen wel te begrijpen wat gehoor zaamheid aan die eis zou beteke nen voor de participerende Kerken. De veranderingen van ..birnen" uit zullen nl.. mijns inziens de be geerde reformatie brenger, waar door uit de veelheid van christelij ke Kerken, de uit de Geest gebo ren en door de Geest gedreven eschatologische gemeente gestalte Het heeft gaat om de eenheid van-God-uit Zal deze reformatie plaatsvinden, dan zal meer geluisterd moeten worden naar de stemmen der pro feten. dan naar die der ambtsdra gers. IN DE Verklaring van de Cosn- missie voor ..Geloof en Kerk orde" over de eenheid der Kerk. afgelegd ln New Delhi, kan ik mij niet helemaal vinden. In die ver klaring gaat de doop aan de belij denis vooraf. Betekent: ..gedoopt", en „zoveel alt: gedoopt" om dat of nadat? De nieuwe Kerk zal gevormd worden door ruiken die gedoopt zijn en Jezus Christus als Heer en Heiland belijden. En als ae dat nu eens niet doen. zoals er thans reeds duizenden gedoopten zijn, die deze belijdenis niet kun nen, of niét willen afleggen? Ook ontbreekt in deze omschrijving, naar mijn gevoel, een belangrijk element doordat gesproken wordt van ,,als Heer en Heiland belij den" en Ik denk dan aan het be kende gesprek, dat John Wesley met enkele Herrnhutterzendelingen voerde op een klein schip, dat in zware storm geraakt was. ..Ge looft ge", zo vroegen de Herrnhut- ters aan de ln angst voor de dood bevangen man. die als zendeling onder de Indianen wilde werken „gelooft ge dat Jezus Christus üw Heer en Heiland is. gestorven voor üw zonden, bepaald voor de uwe?" Deze vraag lijkt mij. als we haar leggen naast de nieuw-testamenti- sche Boodschap, volkomen op zijn plaats. Wie lid der gemeente wil zijn, moet in de Heilsrelatie tot Christus staan, door het geloof. ACHTER DE eenheid der gelovl- gen. zichtbaar geworden in plaatselijke gemeenten, die elkaar wederkerig erkennen en samenwer ken. nationaal en wereldwijd, zal moeten staan een eenheid van ge- loofsbeleven. als doorgaand werk van de Levende Geest van God. die de gemeente baart. ;n stand houdt cn tot voleinding brengt. Ik vertrouw en verwacht, dat dit de vrucht zal zijn van de beroering, d.e door de Kerken gaat; ik ver trouw en verwacht dat God zo, door de werking van Zijn levende Geest, d e reformatie bewerken zal, die zal uitmonden in die ene, escha- to'ovische gemeente, die brugge, hoofd zal zijn voor Zijn komen tot deze wereld in heerlijkheid. De gemeente is geen ideaal, maar geloofswerkelijkheid. Men mag de verwachting van de her-gestalting der vroeg-christelijke gemeente niet afwijzen met de opmerking, dat we hier nooit een volmaakte gemeen te zullen krijgen, en dan wijzen op de mislukte pogingen om ge meenten te stichten zonder vlek of rimpel. TNE gemeente vertoonde op aarde ■L' nimmer het beeld der vol maaktheid. Dat is voor haar ver blijf in de tegenwoordige wereld ook niet in het vooruitzicht gesteld. Krachtens haar relatie met Chris tus in haar samenstellende delen, is ze echt gemeente, echt bruggehoofd. waarin de toekomende wereld haar aanwezigheid aftekent, maar alsnog gemeente in de wereld, schoon naar hear aard bo'*en-historisch Niet volmaakt, maar zuiver moet en kan de gemeente zijn Het door elkaar halen van deze begrippen: volmaaktheid en zuiverheid. heeft velen het spoor doen verliezen. Zui ver i< wat geen vreemdsoortige be standdelen in zich opneemt, of zlin re biinenges'ooen gedoogt. De feitelijke onreinheid der ge meente weerleet niet haar echtheid, noch haar zuiverheid. Een goud- s'uk dat in de modder viel, is nu onrein, maar heeft door deze onrein- he'd noch aan zuiverheid, noch aan echtheid ingeboet. De onreinheid, waarmede de gemeente on aarde steeds bedreigd wordt stelt haar de niet aflatende eis der tuchtoefening <1 Joh. 18) Wat de gemeen-» no dig heeft is de dagelijkse reiniging der voeten fjoh 15) Dank zit én de tegenwoordigheid van de Heili ge Geest, én onze gehoorzaamheid aan Hem. is de bijbelse gemeente gedachte te verwerkelijken. De ge meente is een gave en een taak. De gemeente, die niet anders is dan de saflmvergadering van Gods laat ste Volk. zal openbaar worden als vrucht van Gods verborgen werken. Is zii niet het nieuwe Jeruzalem, dat de eeuwen door nederdaalt van God uit de hemel 'Joh. 3:3; Openb. 21:2>. Het is de Geest die de ge meente continueert en het is onze gehoorzaamheid, die haar tot open baring brengt. Eén Evangelische Kerk in Ne derland" Een ander Beeld rijst voor mij uit de Schrift op Het leven van dr. Samuel Doctorian ZIJN grootvader was een be- kend Armeens chirurg. „Men d®£: heb te weinis opvoeding t ...wikkeling, ik heb geen geld. O Heer, heeft mij verteld, dat hij ;iaat me maar. Ik heb de wens om pre- door de Turken met vijfen- diker te worden al opgegeven." twintig kogels werd doorschoten Maar de stem keerde net zo duide- toen hij te paard wilde vluchten. Hjk weer als de eerste maal „Sa- Mijn grootmoeder werd met hen- ?"Vo< derden vrouwen neergesabeld. van de mensen maken". Ik zei: eerst bij een goudsmid en later bij een schoenmaker, en tijdens werkzaamhe- den daar werd hij geroepen tot de dienst ïn God. Hij schrijft daarover: ,.Op zekere dag. rond het middaguur, hoorde ik heel duidelijk de stem Gods. Deze stem sprak: ..Samuel. Samuel, laat alles achter en volg Mij. Ik wil je een visser van de mensen maken' Ik liet de schoen, die ik net bezig was te naaien, vallen, knielde neer en weende. Ik zei: ..Heer. neen. neen. ik moest de school verlaten, ik kan toch geen prediker wor- Men gaf haar het voorrecht, in-1 .Heer. ik wil deze hemelse roeping dien men dit althans een voor-!met weerstaan, ik wil gehoorzaam r«Jn. Ik zal gaan, tk zal doen wat U recht noemen kan, Christus teWut_ dat ik doen 2aI [ndjen Gij mij verloochenen en de Mohamme- j geroepen hebt. wat ik pe'oo/. weet ik daanse godsdienst te belijden. Zo °°'c- daf Gij in mijn noden zult voor- nj dat zou doen zou haar leven worden gespaard. Maar rnyn cn geeft Gii mide nodige kennis. OP- grootmoeder bleef met meer chris- 'k ren krachtig prediker tenvrouwen standvastig en zei: Woord mag „Ik wil.het niet", en bereidwillig Wónderen legde zij het hoofd onder de bijl". Aal, de wonderen heïtt dr Doctóri in zijn leven ruimschoots deel gehad. Zijn vader wilde haar naar het - schavot begeleiden, maar, zo schrijft dr. Doctorian, een vriendelijke sol daat greep hem bij de hand en stop te hem in de kelder met het bevel daar te wachten totdat hij zou zijn te ruggekomen Die soldaat kwam te rug en maakte hem tot zijn slaaf. Vlucht ..Mijn vader was negen jaar toen het slavenleven begon. Maar na drie jaar besloot hij te vluchten. Hij kon zich her inneren dat zijn moeder veel had gebe den tot iemand, die zij Jezus noem de. En daarom riep hij verscheidene malen per dag: ..Jezus van ntHn mod der, ik smeek U. help mij". Toen hij op een keer de kamelen op de heuvelen had gedreven om ze te weiden, rende hij weg. zonder te weten waarheen. Hij liep over heuvelen en door dalen. Hij zae dode kinderen langs de weg liggen. Hij zag de beenderen van neergesabelde heiligen. De kleine jon gen kwam bevend van de kou, na twee dagen vol van onzekerheid en angst, hongerig en dorstig in een zodanige toestand van uitputting, dat hij niet eens meer huilen kon zoveel tranen had hl' al vergoten Hij ging oo een rotsblok zitten en wachtte op zijn dood. Opnieuw sloeg bij de ogen op naar de hemel en hli Had- ..Git Jezus v?- miln moeder, help mij". Hij verlangde naar water, naar brood, naar een onderkomen, naar een familie, en naar Hem. Die alleen bij machte was hem uit deze ellende te be vrijden". De vader van dr. Doctorian werd ten slotte aange: -riffen Hor.- drie Ameri kaanse zendelingen, die hem in een weeshuis onderbrachten, waar hij ver scheidene jaren verbleef en waar hij het evangelie van Jezus zo duideliik hoorde verkondigen dat hij bereid was zijn hart aan ae Heer te geven. Hii werd op wonderbare wijze gered, beleefde de wedergeboorte des Geestes". (Van i i onzer redacteuren) In de samenkomsten van het interkerkelijk Doctorian-comité die deze week o.m. in Den Haag en in Rotterdam worden gehouden, hoopt als spreker op te treden dr. Samuel Doctorian, Armeens priester en evangelist uit Beiroet. Zijn levensgeschie denis is, moet worden veron dersteld, weinig bekend. Hij behoort tot die Christenen in Armenië wier grootouders in de eerste wereldoorlog door de Turken zijn vermoord omdat zij weigerden Christus te ver loochenen en de Mohamme daanse godsdienst aan te han gen. In een autobiografie heeft dr. Doctorian hierover geschre ven én daarin verhaalt hij ook zeer uitvoerig over de genade, die God aan hem heeft hewe zen. Aan die autobiografie is onderstaande out ee~< d ik nu ben zo getuigt hij ben ik alleen door Gods genade. De hand van God is machtig ge weest. Indien Hij mij niet ge red had zou ik nu ook niet zulk een getuigenis kunnen afleg gen. Gelooft mijn getuigenis want ik leg het af in het voor uitzicht van het licht in het jongste gericht en in de vreze Gods. Wat ik zeg is waar. Hij heeft mij het eeuwige leven ge schonken. Wat is het een heer lijk voorrecht van de opgesta ne Heer te mogen getuigen". Wind je niet op: het moet toch komen zoals het komt het is de filosofie-van-de-gelatenheid, waarmee je het in het leven een aardig eind kunt brengen. Als het mee zit meegeno men; zit het een andere keer tegen pech gehad! Zijn deze mensen gelukkig? Misschien is het beter te zeggen dat ze niet ongelukkig zijn. Nog beter wellicht: deze mensen proberen zoveel mogelijk niet te levenzich immuun te ma ken voor alles wat het leven aan schoonheid èn aan teleur stellingen pleegt te bieden. Gelukkig? Gelukkig is de mens die het David kan nazeggen: ..De Here is mijn Herder, mij ontbreekt niets!" Dat wil hele maal niet zeggen dat men alleen maar het goede van deze narde te genieten krijgt dat men alles heeft waarop de mens zijn aardse zinnen kan zetten. Lees de psalm maar: „Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad want Gij zijt bij mijHet geluk ligt niet in het alles hebben het geluk ligt in het zijn-met-God, in het zich geleid weten door de goede Herder. Dan zijn er wel de levensstormen en ze kunnen vreselijk benauwen. Maar de christen staat er niet alleen voor. In zijn hart is de riist omdat er een God in de hemel is die hij zijn Vader mag noemen! baP8 Toen in Jeruzalem een Bijbelschool werd geopend probeerde hij zich als leerling te laten inschrijven. Maar hii moest zestig P lestiinse ponden be talen als inschrijfgeld en hij moest 21 jaar ziin, Hii was toen pas zestien en zestig Palestijnse ponden had hij nog nooit bij e'k^der gezien. Ondanks zijn jeugdige leeftijd werd hij toch als leer ling aangenomen, deze moei'ijkheid was HPH overwonnen. De andere, die van het ja te zeggen, want dan zou Hij mij kun- geld, bleef. nen vragen: Wel, Samuel, dan zou ik „Ik ging naar mijn kamer en bad. Ik willen dat je bij hen het Woord Gods zei: Heer. ik sta niet eerder op vangaat verkondigen om hen daardoor te mijn knieën voordat Gij mij het geld bewijzen dat je hen werkelijk liefhebt. gegeven hebt. Ik bad zorder oohouden. Ik smeekte: Stel me de vraag niet, Ik zei: Heer, Gij kunt mij het geld stu- maar geef me enkel de Heilige Geest, ren van uit de hemel, hier direct in,Maar het antwoord luidde: Nee. nee mijn handen, ik geloof u, Heer Gij niet voordat je bereid bent je vijanden zijt de Heer. Die wonderen doet. de God Hef te hebben en elke prijs te betalen, met de verheven macht. Gij kunt het De Here zii dank voor de dag, waarop Mi rif ik met luider stem uitriep: Ik heb ze ,anden lief te hebben? zeggen, doen On hetzelfde ogenblikvoelde ik, dat ik het geld had. Ik zei: Ik dank u, Heer. ik heb het seld Tk st0"d op. droogde mijn tranen en zei: Halleluja, k heb het geld, maar ik weet ":»t waar het is. Ik zocht al miin zakken na, maar ik vond niets It zei: Heer, ik mag U niet meer om geld vragen, want ik weet dat ik het al heb. Gil hebt het mij gegeven, maar waar is het dan"" de kracht Jeugd lief. Here, ik heb ze lief." ..Halleluja, het vuur kwam neer. De Heilige Geest kwam. Het vuur begon te branden in mijn hart. in mijn geest, in mijn ziel en in mijn lichaam. Ik wist. dat toen ik gered was geworden, ik tot de Heiliee Geest gebeden had, maar nu had de Heilige Geest van mij bezit genomen. Wat een onderscheid, w belevenis. Ik verliet-'-mijn kamer 'en-ging Heel miin leVen veranderde. Mijn naar de (vin. Op dat ogenblik kwam handen, mijn ogen, mijn ganse leven de kokkin van de school bij mij en 'vas )n Christus overgegaan. Ik kon nu vroeg: fiamuel, ie hebt het inschrijf-i zeggerVT. •;IH1 ,met Christus gekrui- geld toch nog niet betaald? Ik zei: fAi" maai Nee. 7.e antwoordde: Priis de Heer. r» Ik vroeg Zuster wat zeg je daar? Keizen Ik heb het inschrijfaeld nog niet be-1 „Na de Bijbelschool te hebben afge- taald en jn zegt: Prijs de Heer. Ze 'open ..gebood de Heer mij naar Schot- lingen vertelde: Broeder Samuel, toen ik land te gaan". Later kreeg door de Profetenstraat liep. kwam "'a? twee dagen ik een man tegen. Pi' heeft ie we1 eens gezien, maar hij zou ie niet meer herkennen en bovendien wil hij liever niet dat ie weet wie hij vluchten Christus leeft Toch nog vele moeilijkheden TN de laatste vijftien jaren is de personeelsvoorziening aan de christelijke lagere scholen een probleem geweest dat menig schoolhoofd grijze haren heeft be- j zorgd. Zelfs de meest verleidelijke advertenties vermochten geen sol licitanten te trekken. Nu lijkt het er evenwel op dat er een zekere verlichting komt. In het orgaan van De school met de Bijbel wordt een overzicht gegeven van de hui dige situatie. De Contactcommissie hoofden van scholen van de P.C.O.V schrijft in haar rapport inzake de taakverlichting van het hoofd der school, dat de personeelssituatie het hoofd voor tal van problemen plaatst, waardoor zich allerlei span ningen voordoen. De laatste tijd zou men echter voorzichtig kunnen concluderen, dat het begint te da gen. In advertenties in het Corresponden tieblad brengt het schoolbestuur te Vor- den dank aan zestien sollicitanten; dat in Den Hulst aan niet minder dan der tig gegadigden Onze Vacatures brengt een optimis tisch geluid uit Rotterdam, waar de toestand al heel precair was en op de Noordwest-Veluwe. altijd nog wel in trek, is een twintigtal sollicitanten geen uitzondering meer. Ook blijkt steeds meer dat grote scholen meer aantrek kingskracht uitoefenen dan kleine, waar dikwijls een zwaardere taak wacht. tal king. Hulpmiddel Enkele dingen dienen echter bedacht te worden. In de eerste plaats is het aantal leerlingen dat volgens medede- woningen tot zijn beschik- r alles zonder resultaat, kringen van de Gereformeer de Bond is een ontstellend gebrek aan leerkrachten. Daar staat tegenover een zeer grote vraag een miniem aanbod. Zestig jaar In het orgaan van De school met de Bijbel wordt verder gepleit de eer ste fase van de verlaging van de leerlingenschaal nog maar even op te schorten. Men kan namelijk op vingers uitrekenen, dat de vele onderwijzer Kil denti schap kleine scholen voor een combinatie van klassen staat anc'ers nog langer in d-z mlsere zit- wal, ten. De personeelsvoorziening behoort jjg aan die kleine scholen zeker priori teit te hebben boven de verlaging van de leerlingenschaal. Tenslotte wordt een pleidooi ge voerd voor een pensionering op zes tigjarige leeftijd. Die zou dan kun nen geschieden op basis van vrijwil- piano ligheid. Met name vele onderwijzeres sen zouden biizonder dankbaar zijn als die mogelijkheid in het leven werd geroepen. spieg Bijbel is in Japan De» J 1 stad-< meest verkocht Voor het derde achtereenvolgende De jaar is de Bijbel in Japan het meest Kan verkochte boek geweest in 1961. Het totaal-cijfer van de verspreiding van de Bijbel in zyn geheel of in gedeelten en Cas van het Niéuwe Testament beliep leefti; 2.499.468 exemplaren. Daar tegenover nacht haalde het meest verkochte z.g. non- lrj fiction boek niet meer dan 1.100.000 ^antc exemplaren. In Japan gaan non-fiction luj boeken beter dan de z.g. fiction-boeken. ej.ard Hpt Nieuwe Testament anart. had een Het Nieuwe Testament apart had een verkoop-cijfer van 466.454, terwijl het meest verkochte fiction boek niet verder kwam dan 250.000' een evangelisatiecampagne kwam de I stem van God tot mij: Samuel, je hebt je opleiding nu voltooid. Ik heb je gehol- succesvol te beëindigen. Je hii hericht gere scholen bezocht teruggelopen vertrek de Joodsl 393 131 ln 1960 tot 383 910 ln 1961- In de tweede plaats kloppen in deze maanden de bijna-afgestudeerden aan de poorten der scholen. Dat er over de hele linie geen reden tot vreugde is moge blijken uit een ingezonden stuk van het hoofd van een christelijke lagere school te Spijkenisse in het Correspondentieblad van de P.C.O.V. Dit schoolhoofd is al een half jaar bezig de vacatures aan zijn school vervuld te krijgen en hij heeft als machtig hulpmiddel een aan- Arabische oorlog was uitgebroken. Zijn Kii Voer schreef: „We hebben de Bijbel- school moeten verlaten en ook onze kerk, het eiland Cyprus moeten leven te redden'" (Advertentie) Vijanden Toen hii deze zestig ponden had ont vangen. begreep hij zo vertelt dr. bent hier tot zegen geweest want Ik heb Voor alfeenwonenden en Ook als Doctorian verder - dat hij om iets be- ie gezegend. Maar nu, Samuel, moet je ters. iets rijkers, iets diepers moest bid- terugkeren naar je landgenoten in het; - **;JJ-in-Oosten en ingevolge je belofte 4-voudige combinatie inderdaad ueei beter! Elk der vier bestanddelen van Chefarine „4" is wereldberoemd. De combinatie in één tablet werkt nóg krachtiger. Bovendien zorgt één der bestanddelen, dat ook een R.k,-visie op werk ds. Hegger De opening van het ex-priester-'ergens dankbaa: huis te Velp, dat onder leiding g.v«lige maag met van streek jUït yan H Hegger heeft raakt >r het initiatief dat hij genomen heeft. Dit drukt ons op de noodzaak om onze „herders - de mist" zo spoedig mogelijk na 1 uittreden te hulp te komen, Indien het ook in rooms-katnoneke kring waar is, dat sommigen van hen zonder reacties uitgelokt. In het instituut welke hulp dan ook in de wereld ko- TT men te staan, dan hebben wij een la te Velp ziet men in die kring in de cune in ons kerkelijke leven. Het feit. eerste plaats een aanwijzing dat dat er priesters zijn. die uittreden, kun- «n dergelijk» voorziening in de JJJ mUÏ'd.i?ninoéf?r v«n"k«rkebj£ ei een kerk ontbreekt. Verder acht zijde ook iets voor deze i eigen kerk ontbreekt. Verder acht zijde ook iets voor deze mensen gedaan 6 mi kuiij, JO et.»0 80 men de persoon van ds. Hegger nu kt!Ü°„."a"' hïi Ka-c-t «rffwrptkt 40 tab'MM f 1.60 niet direct de meest geschikte lei- hen bijstaat in het nemen van die be- Viweam fat» too atv- f 3-60 der voor het werk onder ex- oogpunt priesters, omdat hij zelf te emo- zijn. De Wartburi tioneel staat tegen „herders in de n ied*r geval eer mist' r. s me ln hand en Hij sprak in kerken in Engeland. Ier- zei: Dat is voor die. Armeense jon- land en Schotland. Tweeëntwintig maal gen van de Bijbelschool. Ik vroeg stak hij de Ierse Zee over. Maar op de kokkin: Hoeveel is het? Ze zei. keer, vertelt hij. toen ik naar Perth Zestig Palestijnse ponden". Ide 'n bet noorden van Schotland Dr. Doctorian vertelt verder, dat hij uit een arm gezin stamt. Zijn vader werkte ver van Jeruzalem en kwam slechts eenmaal per maand thuis. Met het geld. dat hij meebracht werden de leveranciers betaald. Over het algemeen vierde de armoede hoogtij. Om die reden - - \.\i tnpn hii veertien iaar oud 'don Hli las Handclinge.. v.u war van school om mee te helDen de'troffen door de zin: En ziJ werden allen J/ volk. de Armeniërs benaderen was van school om mee te neipen ae verv,jld met de Heiliee Geest de Arabieren en dc Moslems, zoals je kost te verdienen voor het gezin, dat Tlf Wrin mc deïe niet be- beloofd hebt, liefhebben. Ga. Samuel". ei: Heer. ik herinner me H»i preekte in Beiroet, in Jeruzalem, iets met mij is gebeurd, in Amman en later in Aleppo, op Cyprus. Ik geloof, dat ik de Heilige Geest heb Egypte, in Damascus en in Port Said." doordat ik gered ben. maar ik kan me i Daar begon de Heilige Geest al de eer- toch niet herinneren dat er een dag is j stc avond te werken. De tweede avond geweest, waarop de Heilige Geest met hadden we zoveel toehoorders als we een derge'ükc kracht on mij viel. Ik 1 nog nooit hadden gezien. De kerken wa- beeon te bidden: Heer. laat de Heilige ren stampvol en we moesten ons werk Geest op mij vallen. onder de blote hemel voortzetten. Wij De Heilige Geest begon in mij te wer- kwamen samen in een groot park en ken. Hii liet mii bepaalde zaken zien ook dit liep vol tot in de kleinste h.s- d'gen de roem Gods Sindsdien werd uit mijn leven, die ik in orde had tc ken God zegende ons daar in rijke ma-1 ar. Doctorian nogmaals veertien maal maken Hii liet mii zien hoe ik de over-1 te. We gingen naar veertien 5ave. waartoe ik bereid moest zijn. in i grootste steden in Egypte, aden kon omzetten. Tenslotte zei hij zenden toehoorders J~ tot mij: Samuel, ben je bereid je vij- troffen. Ik A' Res en d dag: Stu Beroemngswerk Ned. Hervormde Kerk Aangenomen naar Zwolle: J Schipper Geo te Goënga. 7*iVle Bedankt voor Bennekom: B. Haver- o- kamp te Blauwkapel; voor Eindhoven: 1 het C.B.S. de christelijke la- J. Walstra te Surhuisterveen. voor Mid- delharnis: C. van Bart te Ter Aa (Utr.);| voor Boven-Hardinxveld: T. Langerak te Vinkeveen; voor Akkenvoude-Mummer- woude: H. van Dijk te Westerhaar. lurt Beroepbaarstelling: R. F. Snow, Ade-de Oi nauerlaan 190 te Utrecht. Mus Gereformeerde Kerken toonst Aangenomen naar Hilversum (hulppre-g ojet de evangelisatie): W. A. Wier- iA:ct Bussum (vierde Pre-|traat BIJVERWARMING voor zomerhuisjes een Coleman oliehaard. Reeds voor f 208.-. •rfcrUcbur bij d. ;k,nd, h.nd.l Egypte gezonden waar hij het ,Jr—- wij dui- evangilie aan tienduizenden verkondigde. de samenkomsten I verkondigde. „Al deze dingen verkon- (Wordt vervolgd) singa te Baarn; r dikantsplaats)B. G. Mees ten Oever te T'. Wageningen; naar Leeuwarden-West: L.P* H. Kwast te Andijk. tot 1 Beroepen te Sibculo (vac P. v. d.van Veen): kand. M. Hiensch te Haarlem: te Bijk Nieuwerkerk a. d. IJssel (vac. J. Nie-folw. mantsverdriet): kand. M. Hiensch te Haar-jj^ n lem; te Franeker (vac. A. Kruyswijk): P-^oens Huisman te Ooltgensplaat. jeuj (vac G. Zomer): W. v. d Lingen ie. Schildwolde; voor Brampton Canada t:®*» e O. J. Douma te Souburg-Vlissingen; voor*® YJ Gramsbergen en Lutten aan de Dedems-leuÉ<D vaart: J. W. Beekman te Arum (Fr.). j Chr. Geref. Kerken Beroepen te Broek onder Akkerwoud» (vac. w. de Graaf): C. den Hertog te Den Haag-West; „Vragen op medlach gebied blad met linksboven op d Antwoord op vragen van i la deso rubriek gegeven, vragei alet langs doae weg gewenai an de redactie van ona pi „Medische rubriek", belang wordt wekelijks irvas de beantwoording geseblodt per brief." IX/ s- ueu xxeriuK ie x/eu °nZ' ..„„o Sliedrecht (Middeldiep-!ven' straat): G Leendertse, kand. te Haarlem.:Pralct: Bedankt voor Almelo (vac L. Floor jr)r|P°nde D. Hentra te Delft. j» Gereformeerde Gemeenten Beroepen te Kalamazoo (V.S.):H. Rijk-I y-. sen te Gouda I I Bond Vrjje Evang. Gemeenten Beroepen te Zaandam (vac. evengelist H. Raven): J. Moerland te Gonnchem. loek j paren tig ja leed i thans leen n treffe: Öeze tijn, fi de ti Congres telefonische hulpdiensten ii: religieus de beste voor hen van ds. Hegger is teken aan de wand. In het Brabants Dagblad gaat dr A van de Weljer uitvoerig in op de ach- 'ergrond van het werk van ds. Hegger Van 17 lot 20 K^nWr lullen m de'Hij JChrijlt: ..Zo'n huis aou onder dei- Evangelische Akademie le Bad Boll in kundige volkomen be'aogelore leiding Duitsland vertegen»oirdigera bijeen- «-ten staan: geesteli medisch pay- tamtcn van de te" Ion sehe huipdienalen eh»lo, ach En in ieder geval 2»I men Spreker» u.t de praktijk uit verschillende d* J*'™")1 Eurnpese landen rullen er nUmdlnjjen di. Jnlel v|!do,„d. ,flUnd houden. Er wordt een tentoonstelling v oemeo dje zcjf onver- georganiseerd van gebruikte hulpmidde- w.er)tte spanningen op het omstreden ïoals affiches, dia's, statistieken ander materiaal om op die manier elkaar ook te kunren helpen de diensten zo goed mogelijk te verrichten en ook bekendheid te geven Zoals te houden. Dat wij als ds Hegger allerminst geschikt ach ten om een dergelijk huia te leiden be hoeft na het hier gezegde geen nader betoog. Hij kan niet abstraheren behoud van de anonimiteit bemiddeling j genomen heeft. Hij is blijkens zijn ge-j te verlenen aan mensen die ln ge-stelljke schriften bovendien nog bezeten van nood verkeren om in contact te komen een mentaliteit, die alleen maar funest met hen die de nodige hulp kunnen kan inwerken op d- ex-priesters die verlenen Warhoopsdaden zijn er al door zich onder zijn leiding komen stellen voorkomen Doordat dag en nacht een i Om van de nog tw. fe'.enden i telefoonnummer bezet is tot dat doel. tn|te spreken. Daa ons land ook al ln verscheidene plaats hebben deze diensten veel zegen ver-|» ^kreid. betreuren wij het j oprecht, dat Juist hij tot de oprichting refugium is gekomen. Toch moeten wy hem missch.en wei I En onze gedachten gaan nog ver der. Zou ook ln deze materie voor komen niet beter zijn dan genezen? Zouden we eigenlijk niet een rofu- glum moeten hebben, waar priesters zich voor enige tijd kunnen terug trekken In de periode die aan t> be slissing vooraf gaat? We spraken bo ven over de crisis die sommige pries ters movten doormaken. Waar vin den zij. juist In die periode, de ruim te die zij nodig hebben om tot ilch- zelve te komen, de helpende han£, de begrijpende geest? Eigenlijk zou den zij er eens voor een tijd tussen uit moeten br.'ken: geen mis opdra gen, geen zielzorg verrichten, geen brevier bidden. Niet». Alleen maar openliggen voor God. En zoeken naar een nieuw evenwicht ln de nooit af latende spanning. Indien wij een dergelijk refugium hadden, in binnen- of buitenland, In dien men zich kon terugtrekken zon der opzien te baren of praat te ver wekken. zou er misschien heel wat WANNEER in de vacantietyd plannt» gemaakt utorden op welke wijze de vacantie doorge bracht zal ujorden. en hoe men de reis naar de plaats van bestemming zal maken, speelt daar bij soms de wagenziekte van èèn of meerdere le den van het gezin een grote rol. Een reis per auto of boot komt daardoor niet in aanmerking. En toch is er het een en ander aan te doen om te zorgen dat het kind want meestal zijn het de kinderen, die last pan wagenziekte hebben tijdens de autotocht niet misselijk wordt of bra ken zal. Wagenziekte, luchtzlekte. zeeziekte, treinziekte zijn alle beter te verzamelen tot de bewegingsziekte. De klachten beginnen met allerlei onaangename ge voelens: hartklooDingen. zweten, vermeerderde speek selvorming. hoofdpijn, onrust, terwijl de misselijk heid toeneemt en tenslotte resulteert in braken. De ze laatste fase gaat soms zo snel in zijn werk, dat het veelal niet mogelijk is de auto op tijd tot staan te brengen of een geschikte plaats te vinden pm te braken, met alle gevolgen van dien. Wanneer een kind eenmaal gebraakt heeft, blijft er vaak een vrees over, die er de oorzaak van is, dat bij een latere rit in hetzelfde vervoersmiddel de braaknei ging veel eerder optreedt, nog voordat er een af stand van betekenis is afgelegd. het evenwichtsorgaan ongetwijfeld de belang rijkste factor is, zullen zeker ook de omstandigheden waarin de persoon zich bevindt een rol mede spe- len. zoals het zien bewegen van de horizon door de patrijspoort en de bedompte omgeving bijvoorbeeld. Bij onderzoekingen is gebleken, dat bepaalde men sen die een prikkelbaarder evenwichtsorgaan heb ben, en andere mensen die bleken geleden te heb ben aan hersenschudding, influenza, onvolwaardige voeding in het verleden, zwakte ten gevolge van ziekte, vaker aan bewegingsziekte leden. Een eigen aardigheid is tevens, dat, wanneer men van een schip op de wal stapt, men nog enige tijd de sensa- tie heeft dat de grond onder de voeten nadeint. Het lige naast de chauffeur En sou binnen afzienbare tijd Hegxer zijn Wartburg misschien i ten alulten." Is. I veranderingen. ►e- veranderingen in de vaarrichting Igen in verticale richting („stampen 1 het evenwichtsorgaan tijdeiTs de zeereis het deinen te neutraliseren. Hoewel we ons evenwichtsorgaan niet kunnen be ïnvloeden. zijn cr toch verschillende mogelijkheden om tc trachten de gevolgen van de bewegingsziek te tot een minimum te beperken. Ongeveer een uur voor de lichte maaltijd te gebruiken, zitten Ook koolzuurhoudende dranken moeten gebruikt worden. Tijdens de reis af kaakje, of sandwich, afgewisseld door muntje. Kinderen moet men tijdens de rit Tracht ze tevens zoveel mogelijk naar ten kijken. 21e mogen ook gerust achter staan, want ze bevinden zich dan bovendien veer boven het zwaartepunt van de wagen, wat stig is. Het is beslist ongewenst om kinderen, die gewaar voelig zijn voor wagenziekte, te laten lezen. Werki In vele landen, vooral in Engeland en in Frank yyf rijk bevestigt men aan het chassis van de auto vaaL een ijzeren kettinkje, dat over de grond sleept. Hier»^ door zou de statische electriciteit. die ontstaat doi de wrijving van de banden over de straat, afgevloei^ worden, wat de kans op wagenziekte zou verminde ren. Proeven op dit gebied hebben echter duidelijl aangetoond, dat dit niet de minste zin heeft, er al op suggestie berust. Wél kan hierdoor de die men soms krijgt wanneer men uit de auto stapt verdwijnen, doch tegen wagenziekte doet het nietg Dat men er tijdens de reis tevens naar moet strf ven de omstandigheden voor de reizenden zo gunstii mogelijk te maken, zal duidelijk zijn: frisse lucht goede vering, zo weinig mogelijk mechanisch f In de auto zet men de voor wagenziekte gevo» w En dan zijn er tenslotte de medicijnen nog. Bij apotheek zijn er tegenwoordig verschillende te krli gen. Over het algemeen mag iedereen deze medicif nen gebruiken, doch het is raadzamer dc huisarf er eerst in te kennen, ook wat betreft de doserii^ voor de kinderen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2