-I# Vraag blijft Israël bezig houden r„ b°si«. ra; Verzoek tot Nederland om een Beroepingswerk leider voor werk in Algerije ontharing? depilan Een woord voor vandaag SER-advies loonvorming is zeer vooruitstrevend Poogt tot Duitsland te komen zondagsheiliging? KNAP SNEL WEER OP ANDERZIJDS DIENSTWEIGERING? Twaalf Amsterdamse predikan ten pacifisten, hebben een verkla ring uitgegeven waarin jonge men sen opgeroepen worden tot dienst weigering om Nederland te verh'v- deren in .Vieutc-Guinea te vechten. Wie de lijst van predikanten zag. zal met enige verbazing hebben gezien dat de naam dr. J. J Bus- fees ontbrak In het jongste num mer yan „Tijd en Taak"' vertelt hij waarom hij aan deze oproep van deze hervormde predikanten niet kon meedoen J'WAALF Amsterdamse colle ga's hebben een verklaring inzake Nieuw-Guinea gepubli ceerd. Ook mij werd deze ver kla ring ter ondertekening voorgelegd. Hoewel ik het met deze twaalf collega's in hun oordeel over onze Nieuw-Guinea-politiek voor hon derd percent eens ben, meende ik toch hun verklaring niet voor mijn verantwoording te kunnen nemen. Tussen hen en mij bestaat geen verschil ii\ de beantwoording van de vraag, bf de beloften, door ons aan de Papoea's inzake het zelf beschikkingsrecht gedaan, al dan niet gerechtvaardigd waren. Dat waren ze naar onze stellige over tuiging niet. Wij zijn het er ook over eens, dat de militaire maat regelen van onze regering de heilloze consequenties van onze Nieuw-Guinea-politiek zijn en dat de wijze waarop deze maatregelen werden en worden uitgevoerd, het wantrouwen in Indonesië slechts kunnen versterken. Ds. Landsman vertelt in Her vormd Nederland, dat hij in het bezit is van een vertaling yan een op een bandje opgenomen Malei- se tekst van een uitzending van de RONG (Radio-Omroep Nieuw- Guinea), die niets anders is dan grove oorlogspropaganda. Scheld partijen op Snekamo, ophitsing te gen Indonesië, aansporingen geen enkel plan van welke kant ook te aanvaarden, dat niet de instem ming van de gehele Papoeabevol king heeft, een uiteenzetting yan toat zelfbeschikking inhoudt, die volkomen onwerkelijk is, enz. Er zouden meer dingen genoemd kun nen worden, die bewijzen, dat het gouvernement en de militaire ge zaghebbers op Nieuw-Guinea wei nig of niets van de situatie be orijpen. Dit alles neemt intussen niet weg, dat onze regering bij de hui dige stand van zaken, ook al is die voor het grootste gedeelte veroor zaakt door ons noodlottig Nieuw- Guinea-beleid, de verplichting heeft, de orde op Nieuw-Guinea te handhaven. Zij kan de para's on mogelijk hun gang laten gaan. Dat zij militairen inzet om even tuele acties van de para's te ver hinderen, kan men haar niet ver wijten. Het parlement kan dat niet en ons volk evenmin, aangezien parlement en volk zich tot op dit ogenblik in meerderheid achter het regeringsbeleid hebben ge steld. HET I* Juist. d»t mijn colleea's ons oproepen, de geestesgesteld heid die van dit alles de oorzaak is. los te laten. Maar wanneer zij tegelijkertijd in hun verklaring zeg gen: ,,men onthoudë zich van me- I dewerking aan deze onrechtvaardi ge handelingen", beginnen mijn be zwaren. Ik kan in deze woorden niets anders vinden dan een oproep aan onze soldaten die door onze regering naar Nieuw-Guinea worden gezonden, om dienst te weigeren. Het is deze oproep, dienstweigering, die Ik onmogelijk voor mijn verant woording kan nemen. Ik weet. dat er zijn. die tegen de militaire dienet als zodanig princi piële bezwaren hebben. Zij kunnen zich op de wet beroepen. Ik weet ook. dat er zijn niet velen waarschijnlijk die tegen de militaire dienst als zodanig geen principiële bezwaren hebben, maar er wel bezwaar tegen hebben, zich als militairen voor de Nieuw-Gui nea-politiek van onze regering in te zetten, die dus bezwaren hebben tegen een bepaalde militaire dienst. Wanneer zij dienst weigeren, zul len hun gewetensbezwaren m.i. door de regering moeten worden geëer biedigd en zullen zij, indien de re gering daartoe niet bereid is. op de steun van de kerk moeten kunnen rekenen. Het gaat m.i. echter veel te ver. zo maar in de ruimte en in tamelijk vage bewoordingen tot dienstweigering op te roepen. Het is natuurlijk afschuwelijk, dat een belangrijk deel van onze Nieuw-Gui nea-politiek op de schouders van onzê soldaten wordt afgewenteld. Wat moeten deze soldaten echter met de oproep van mijn twaalf collega's? De meesten weten van onze Nieuw-Guinea-politiek en haar achtergronden weinig of niets af. Hoe zullen we hen dan tot een zó ingrijpende beslissing als dienst weigering oproepen? Daar komt nog bij. dat mijn twaalf collega's met onze soldaten, die naar Nieuw-Gui nea gaan. niet het minste contact hebben. Men kan alleen tot dienst weigering oproepen na een serieu ze voorlichting en onder voorwaar de van een breed opgezette en goed georganiseerde actie. Die ontbreekt ten enenmale. En zo krijgt de op roep het karakter van een schot in de lucht. ALS overtuigd christen-antlmilita- rist heb ik er toch nooit toe kunnen komen, jongens van 19 jaar zo maar in de ruimte tot dienst weigering aan te zetten en op te roepen. Ook in het geval van Nieuw- Guinea. waarin een oproeo tot dienst weigering een meer incidenteel ka rakter zou dragen, weiger ik dat te doen, omdat ik de verantwoordelijk heid voor zo'n oproep en voor een eventueel luisteren naar deze op roep niet dragen kan. De twaalf Amsterdamse collega's zijn mijn naaste geestverwanten en ik vind het niet plezierig, mij op het ogen blik van hen te moeten distantiëren. Sommigen zullen mijn houding ze ker halfslachtig vinden. Ik zal hun dat niet verwijten. Ik kan in dit op zicht ni^t wat men noemt conse quent zijn, omdat ik de consequen- feite voor mijn verantwoording ne men kan. Intussen acht ik het waarschijn lijk en dat maakt de oproep nog weer op een andere wijze niet ver antwoord dat er naar deze op roep niet geluisterd wordt. Bij ge brek aan een georganiseerde actie bereikt zij hen die ze moet berei ken, niet, en voor zover ze hen wel bereikt, zal zij geen effect sor teren, omdat niet alleen een geor ganiseerde maar ook een doelbe wuste voorlichting ontbreekt. Om al deze redenen kan ik deze oproep slechts betreuren. Ik kan haar niet anders waarderen dan als een machteloos gebaar, op zich zelf begrijpelijk voor wie niet graag erkennen en aanvaarden wil. dat wij in de situatie waarin wij momen teel verkeren, ten gevolge van een Slecht functionerende democratie tot machteloosheid gedoemd zijn. De oplossing van het Nieuw-Gui- fea probleem had «Ize oplossbig kunnen zijn, maar dat is verleden ik heel zeker, dat onze regering, als die oplossing ons eenmaal afge dwongen is, zal doen alsof ze aan haar te danken is. Interchurch Aid vraagt mensen NED. HERV. KERK CHR. GEREF. KERKEN De stichting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen (In terchurch Aid) is op zoek naar artsen, verpleegsters, leraren, maatschappelijke werksters en bekwame vaklieden die bereid zijn, voor twee of drie jaar in Algerije te gaan werken. Nadat Algerije op 5 juli zelfstandig werd, begonnen ook de vluchtelingen weer terug te keren uit Tunesië en Marokko zijn er bijvoorbeeld al 130.000 gerepatrieerd. De hulpverle- de kerken in Algerije werken, hebben hun arbeid zonder onderbreking kun nen voortzetten. Het geven van medi sche hulp en het verdelen van voedsel staan daarbij boven aan de lijst van werkzaamheden. Maar er zijn bijvoor beeld ook al 90.000 bomen geplant ter vervanging van het in de afgelopen ja ren gekapte en verbrande hout. )e activiteiten van de christelijke hulp verleningsorganisaties zijn gebundeld in een centraal lichaam. Deze instan tie heeft hulp gevraagd tot een totaal bedrag van ongeveer 3.5 milioen gul den Door toezeggingen uit alle delen van de wereld ook van de Neder landse kerken is het grootste deel hiervan al biieengebracht. De behoef-1 te aan materiële hulp in de vorm van medicijnen, vitaminetabletten, voedsel, dekens en kleinere landbouwgereed schappen blijft bestaan. Iet is echter duidelijk geworden, dat voor de hulp aan Algerije nu het meest behoefte bestaat aan mensen. Alleen al in de maanden mei en juni hebben 300.000 Fransen Algerije ver worden. Volgens een vroeger gemaakte afspraak is in Algerije door de Fransen geen zending of missie bedreven. De kleine christelijke gemeenschap i is sterk uitgedund, al heeft Franse christenen besloten te blijven. Aan de Nederlandse kerken is gevraagd zo mogelijk behalve vijftien deskundi gen ook een leider voor het werk in Algerije te vinden. Tijdens het jaarlijkse beraad van afge vaardigden van de oecumenische en kerkelijke hulpverleningsinstanties, dat zojuist in Garhuus werd gehouden, kwam duidelijk naar voren, dat thans het meest behoefte bestaat sen, die bereid zijn voor twee of drie jaar hun werkkracht beschikbaar te stellen voor hulp aan Algerije. Het aantal aanmeldingen van geschoolde krachten is veel te gering geweest. (Advertentie) Ss| Dieren blootgesteld aan ruimtestraling Twee apen en vier hamsters hebben een reis van 51 uur over Canada over leefd. Tijdens deze tocht waren zij bloot- Sesteld aan 50 procent van de straling, ie een mens zal ontmoeten wanneer hij diep in de ruimte reist. De apen verkeren in goede toestand, maar de hamsters zijn gestorven tij dens het transport van Prince Albert in Saskatchewan naar een vliegveld op de grens van Manitoba. De hamsters, gevoelige dieren, zijn niet bestand ge weest tegen de lange tocht uit de wil dernis (waar zij met de capsule naar- kwamen) naar Prins Albert. Naar eenheid van Anglicaanse en Russische kerk Patriarch Alexei, het hoofd van de Russische orthodoxe kerk. en dr. Ram sey, aartsbisschop van Canterbury en "rimaat van de anglicaanse kerk in ngeland, hebben gisteren in Zagorsk >n gemeenschappelijk communiqué uitgegeven, waarin onder meer wordt aangedrongen op eenheid van de ortho doxe en de anglicaanse kerk. op uitwis seling van priesters, predikanten en theologische studenten- en op oprichting van een gemeenschappelijke panortho doxe en pananglicaanse theologische commissie. Dr. Ramsey werd gisteren tot erelid ui de theologische academie van Mos kou benoemd. Hij zou vandaag naar Engeland terugreizen. (Advertentie) %ov*zSl thans ook Kl-J—1 Wie is een Jood? Uitspraak van gerechtshof gevraag gd kwestie was die niets te maken had m«t zijn nationaliteit ..Ik ben een geboren Jood, uit Joodse ouders, met een Jood se opvoeding. Mijn strijd en lijden wa ren die van mijn volk en bovendien voel ik me nauw aangetrokken tot de Jood se cultuur en het Zionisme. Daarom ben ik naar Israël gekomen. Overgang (Van onze kerkredaetle) Nog altijd wordt er in Israël gediscuteerd over de vraag wie nu eigenlijk een Jood is. Kan iemand een priester worden en toch zichzelf als Jood blijven be schouwen, 16 de nieuwe vorm waarin deze vraag op het ogen blik wordt gegoten. Het opperste gerechtshof van Israël heeft een antwoord moeten geven op deze vraag toen pater Daniël, die vroe ger Schmoeël Aharon Rufeisen heette, een aanklacht indiende tegen de minister van binnen landse zaken van Israël omdat deze hem de Israëlische burger rechten wilde onthouden. Pater Daniel is een Karmelieter mon nik geworden. Over deze kwestie schreef het Israëlische blad Al Hamishmar. Het ministerie van binnenlandse za ken wilde pater Daniel wel de burger rechten in Israël geven, maar alleen zoals het deze verstrekt aan tedere an dere niet-Jood. die beschouwd wordt als een buitenlander, maar zich toch voor goed wil vestigen ln Israël. Pater Daniel antwoordde echter dat hij geen buitenlander was. maar een Jood. dat zijn godsdienst een privé- Mazr dan modern, veilig. mal en mild met da prettig geparfumeerde Pater Daniel, of zoals hij vroeger heette Rufeisen, komt uit Polen. Zijn ouders waren hartstochtelijke Zionis ten. Zelf werd hij een held tijdens de nationaa l-socialistische overheersing van Polen. Hij redde duizenden Jood se kinderen uit handen van de Gesta- po-moordenaars. In die tijd vond hij persoonlijke bescherming in een kloos ter en ontsnapte zo aan de handen van de Duitsers. In dat klooster ging hij over tot het rooms-katholicisme. De minister beriep zich echter op de ..wet van terugkeer" waarin wordt uit gesproken: ..Een Jood is iemand die in de oprechtheid van zijn hart zichzelf als Jood beschouwd en niet is overgegaan tot een andere godsdienst-" WEEKENDER Heerlijk voor da reis. Eau de toilette Monteil in fraaie goud kleurige staafhuls. In de geureni laughter, Nostalgia,FleurSauvage 12.95 verkrijgbaar bij de volgende déposltair Ion Verduyn /rieseweg 99. Dordrecht, Tel. 17309 64. Den Hang, Tel. 337312 v. Hovtemastr. 3t J. v. Stolberglaan 18; •art Kleiweg Kleiweg 104 a. Rottere Den Haag. Tel. Geen ontheffing preekverbod van prof. Geyser De Zuidafrikaanse hoogleraar in de theologie Albert Geyser, die eerder dit jaar is veroordeeld wegens ketterij door een commissie van de Nederduits Her vormde kerk. waarna hij als predikant werd afgezet en ontheven van zijn hoogleraarspost aan de universiteit van Pretoria, krijgt geen toestemming om zijn predikantambt weer uit te oefenen. Dit heeft een commissie van de alge- lene synode van de kerk gisteren mee gedeeld. Geyser, die nu theologie doceert aan de universiteit van Johannesburg, heeft verklaard, dat hij bij het Zuidafrikaan se hooggerechtshof in beroep zal gaan tegen de veroordeling wegens ketterij en zijn afzetting als predikant. Afgevaardigden van Chr. Geref. Kerken naar ICCC-congres De Christelijke Gereformeerde Ker ken hebben officieel bekend gemaakt wie zij hebben aangewezen om deze kerken te vertegenwoordigen op-het congres van de ICCC dat deze maand in het Concertgebouw te Amsterdam zal worden gehouden. Het iifn 'de pre dikanten ds. D. Biesma jr. ds. I. de Bruyne en ds. J. H. Velema en de hoog leraar prof. dr. B. J. Oosterhoff. Arts komt pleiten voor oprichting van hulporgaan De Amerikaanse arts dr. Marion C. Collins, oprichter en voorzitter van de Medic alert foundation international", zal morgen met zijn echtgenote uit En geland in Nederland aankomen. Hij hoopt hier contacten te leggen, welke er toe zullen leiden, dat ook in ons land een afdeling van de ..Medic alert foundation" wordt opgericht, gelijk dit reeds in Canada en Australië val is. De ..Medic alert foundation' organisatie, die geen winstoogmerken heeft en zij telt meer dan 85.000 leden. Zij stelt zich tot taak medische hulp te bieden aan personen, die aan een bepaalde ziekte of aan acute allergi sche aandoeningen lijden of die plot seling bij ongelukken en verwondingen een dokter nodig hebben. Tezamen met een zusterorganisatie in Canada en met onderafdelingen in 16 landen, verstrekt de .Medic alert foundation" stalen en zilveren armbandjes, waarop aan de voorzijde het internationaal er kende emblèem van de mercuriusstaf met de zich daaromheen kronkelende slang is gegraveerd en op de binnen- de drager lijdende i: ie£tedt Kwestie Z.-W.-Afrika Rassenoorlog moet voorkomen worden West-Afrika. welke in opdracht der Ver enigde Naties een onderzoek in dit ge bied heeft ingesteld, heeft met vier te gen drie stemmen besloten aan de V.N.- commissie voor de dekolonisatie aan te bevelen om aan te dringen op onmid dellijk ingrijpen van de Algemene 1 t r- gadering, of zelfs van de Veiligheids raad. om te voorkomen, dat de toestand in Zuid-West-Afrika ontaard in een ras senoorlog. Voor de aanbeveling stemden de ver tegenwoordigers van Birma, Somaliland, Togo en de Philippijnen. Tegen waren die van Noorwegen, Brazilië en Mexico. Een Noors amendement om zich er toe te beperken de kwestie Zuid-West- Afrika onder de dringende aandacht van de dekolonisatie-commissie te brengen, werd met vier tegen drie stemmen ver worpen. De autoriteiten van West-Berlijn heb ben bekendgemaakt, dat de volgende week voer met blauwzuur gestrooid zal worden in een poging de 40.000 wilde duiven uit te roeien, die als een plaag in de stad 'beschouwd worden. Het voer zal uitgestrooid worden door een zuiveringsbedrijf uit Hamburg, dat soortgelijke karweien reeds in andere Duitse steden heeft uitgevoerd. Dins dag wordt een begin gemaakt met het werk, dat verscheidene dagen zal duren. Daarna zal een groep Duitse dieren vrienden een kans krijgen de overleven de duiven te vangen en met injecties te Jaloers zijn op Paulus en zijn metgezellen, omdat zij zo heel duidelijk door Gods Geest werden geleid? Ja maar weet dat het consequenties heeft! Als de beide evangelieverkondi gers de gemeenten institueren door het aanstellen van oudsten, wegen zij er de vermaning aan toe „om te blijven bij het geloof en dat wij door vele verdrukkingen het Koninkrijk Gods moeten binnengaan". Oppervlakkig bezien merkt de christen van vandaag, althans in onze westerse wereld, weinig van verdrukkingenHij komt om wille van het geloof niet in de gevangenis, wordt niet gestenigd, niet gegeseld, niet ter dood gebracht. De chris ten van vandaag heeft als staatsburger niet minder rechten dan wie ook (soms lijkt eerder het omgekeerde het geval), deelt volop mee in alle sociale voorzieningen, krijgt zijn portie van de welvaart, is een vrij mens als alle andere vrije mensen. Ofis het zo dat juist dat gebrek-aan-verdrukkingen de verdrukking-van-deze-tijd is? Verdrukking in die zin dat daardoor de Heilige Geest uit onze harten wordt weggedrukt? Dan is er wel alle reden om jaloers te zijn op Paulus! Visie van CNV-orgaan De Gids „De Sociaal Economische Raad heeft kans gezien een goed samen hangend en vooruitstrevend ad vies over het systeem van de loonvorming uit te brengen. Het is een van de belangrijkste advie zen, die de raad tot nu toe heeft uitgebracht." Dit is de mening van het Christelijk Nationaal Vakverbond, zoals die kenbaar wordt gemaakt in het jongste nummer van het C.N.V.-orgaan „De Gids". In het artikel in het C.N.V.-blad wordt de vraag gesteld, wat de rege ring met het advies gaat doen. Als de tekenen niet bedriegen zo stelt men in De Gids wil zij de beslis sing niet overlaten aan het in 1963 opvolgende kabinet. Dit betekent echter wel, dat zij vrij spoedig zal moeten beslissen, omdat de overgang van oud naar nieuw natuurlijk voor bereiding vergt en er binnenkort weer diverse contracten aan verlen ging (vernieuwing) toe zijn. In een ander artikel in hetzelfde blad stelt het C.N.V. met vreugde vast, dat er in de laatste jaren regelmatig loons verhogingen tot stand zijn gekomen, ter wijl de stijging van de kosten van levens onderhoud tot een minimum beperkt is gebleven. Dit heeft geleid tot een reële verbetering van de positie van de werk nemer. Ook het werknemersaandeel van het nationaal inkomen is gestegen. Daar- s een zeer hoge graad van werk gelegenheid behouden. Als C.N.V. dienen wij dit alles positief te waarderen, aldus „De Gids". Wij beseffen ook heel goed, zo vervolgt het artikel, dat niet elk jaar in dezelfde (Van onze kerkredacteur) Opnieuw gaat Duitsland een heel klein voorzichtig stapje zet ten op een weg die moet leiden naar een betere wetgeving voor de zondagsrust, vernemen wij uit kerkelijke kring. Het heeft zich niet laten afschrikken door het feit dat ongeveer een jaar geleden bij de onderhandelingen over een betere regeling voor de zondags rust in de staalindustrie de be sprekingen op dit punt volkomen zijn vastgelopen, dank zij de af wijzende houding van de Freie Demokratische Partei. •- en glasindustrie. In het arbeid wordt een nieuwe regeling voorbereid om nu eindelijk werkelijk te komen tot een zekere mate van zondagsrust. De nieuwe regeling moet de glijdende werkweek doorbre- Dc regering durft het nog niet aai nieuw een poging te ondernemen on een algemene landelijke regeling te ko men voor alle industrieën. Het blijft bij een voorzichtige poging in de bedrijfs takken van papier en glas alleen. De beide grote kerken, de Lutherse en de Rooms Katholieke Kerk zijn in de besprekingen over deze kwestie betrok ken. De leiding van beide kerken zijn de voorstellen aangeboden ter bestudering. Zij zullen hun instemming aan de nieu we voorzieningen alleen geven, beweert men in Ingewijde kringen te Bonn, als de ontworpen regeling werkelijk de zon dagsheiliging mogelijk maakt ln deze takken van de industrie. Ingewijden in Bonn vragen zich ech ter op het ogenblik af of de regering er werkelijk in zal slagen een formule te vinden die aanvaardbaar is voor alle regeringspartijen. Men herinnert zich ln Duitsland nog maar al te goed de afwij zende houding van de Freie Democrati sche Partei, die indertijd de nieuwe wetgeving voor de zondagsheiliging ln de staalindustrie onmogelijk maakte. Volgens leden van deze partij heeft nog niemand hen in kennis gesteld van de nieuwe plannen. Nu er nog maar on langs spanningen zijn geweest tussen de regeringspartners is het zelfs de vraag of men het „hete hangijzer" van de zondagsrust werkelijk zal willen aan- oakken. ook al is het ministerie van ar beid dan bezig met alle mogelijke voor bereidingen. omvang loonsverhogingen kunnen worden gerealiseerd. Toch is dit nog geen motief, om reeds nu vergaande maatregelen tot matiging mee te helpen treffen, zo meent „„De Gids" naar aanleiding vdn recente besprekingen tussen regering en georga niseerd bedrijfsleven over de loonvor ming in 1963. Het C.N.V. zou graag zien, dat alvorens er maatregelen op loongebied worden getroffen, de gehele economische positie wordt bezien. Tet vakverbond acht het wenselijk, dat een dergelijke studie door de S E R. tot stand wordt gebracht, aldus „De Gids". Felle kritiek van radio-Vaticaan op abortus Klaarblijkelijk doelend op het gev-* van mevrouw Sherri Finkbine, die in Arizona zonder succes van een recht bank toestemming wilde verkrijgen voor abortus, omdat zij als gevolg van het innemen van het kalmeringsmiddel tha lidomide vreest een misvormd kind ter wereld te brengen, heeft radio-Vaticaan gisteren in een commentaar verklaard dat het begrijpelijk is dat een angsti ge moeder de dood van haar kind wenst uit vrees voor misvormingen. Maar het is ontoelaatbaar dat deze persoonlijke dwaling in een levensregel, in een zede lijk beginsel wordt veranderd. „Doden is nooit een daad van goed heid. De liefde kiest altijd het leven, nooit de dood. Het instinct tot zelfbe houd brengt de mens ertoe elke ver minking te aanvaarden indien hij maar het leven kan behouden. De liefde je gens zijn dierbaren leidt tot zelfverloo chening. tot opofferingen, tot verheven toewijding om zo lang mogelijk zelfs de zwakste levensadem te behouden. Het menselijk leven is heilig. Iedere eer bied voor het menselijk leven verdwijnt wanneer men begint een scheidslijn te willen trekken in zijn verschillende bio logische fasen en de ernst van zijn ge breken. Men zou de weg openen tot elke willekeur, tot elk misdrijf. Elk mense lijk wezen, van het eerste ogenblik der conceptie, bezit alle rechten die de mens toekomen. Niets rechtvaardigt de directe vrijwillige onderdrukking er van, zelfs niet het doel het leven van de moeder te redden", aldus de com mentaar. Cullmann gast op het Vaticaans concilie Het Vaticaanse secretariaat voor de eenheid der christenen heeft donderdag bekendgemaakt, dat er een beperkt aan tal niet-rooms-katholieken zullen worden uitgenodigd om als „gast" het Vaticaans concilie in Rome bij te wonen. Deze „gasten" zullen dezelfde faciliteiten ge nieten als de waarnemers. Drie niet- rooms-katholieken hebben deze uitnodi ging om als gast het concilie bij te wo nen reeds aanvaard. Het zijn Roger Schutz, prior van de protestantse kloos tergemeenschap van Taizé, Max Thuri- an, predikant en lid van deze gemeen schap. en prof. dr. Oscar Cullmann, hoogleraar in de theologie aan de uni versiteiten van Bazel, Straatsburg en Voor hoofdpijn, migraine, verkoudheid, griep, reumatiek, spit, ischias, kiespijn, zenuwpijn en menstruatiepijnen hebt U een antineuralgicum met zeer grote pijnstillende kracht nodig. Dat is Togal. Bij apoth. en drog. Togal 0.95, 2.40, 8.88 Uitweg Door een beroep te doen op het op perste gerechtshof. daact pater Daniel de Jod»n uit een duidelijker antwoord te reven op de vrang „Wie la een Jood?" De uitspraak van het gerechts hof Is vooral belangrijk, omdat deie ook een uitweg kan bieden uit andere problemen, loais de vraag: Hoe moet men de nationaliteit van kinderen ilen die uit gemengde huwelijken rijn ge- Gaat men in op de vraag van pater Daniel dan zullen er in het vervolg Jo den zijn van andere godsdiensten. net als bij andere nationaliteiten, waar men rooms-katholiek, protestants, boeddhist, mohammedaan of wat dan ook kan De vraag is echter of dit wel moge lijk is. „De zaak ligt veel gecompli ceerder dan dat." schrijft het Israëli sche blad. „Te lang reeds hebben de Joden geleefd in die onscheidbare een heid van staat en godsdienst als „het volk van de God van Abraham, Izak en Jacob." Het Judaïsme is nimmer een wereldgodsdienst geworden zoals het christendom en het mohammedanisme. Het woord Jood heeft steeds een dub bele betekenis gehad. Daar komt bij dat ln onre eeuw de heidenen met name het nationaal-socia- lisme geëist hebben dat dit tweevoudig aspect behouden zou blijven. De natio- naal-socialisten hebben zelfs geëist dat een Jood toch Jood blijft, zelfs als hij overgaat tot een andere godsdienst. Maar toen Israël als staat werd ge sticht werd het het tehuis genoemd voor alle Joden, godsdienstig of niet. Wat moet er nu gebeuren met Joden die alle opzichten Jood willen blijve®. mt toch een andere godsdienst gaan aan hangen? Het is gemakkelijk voor een Jood om zijn schouders over deze vraag op te halen en te zeggen: Toen hij een christen werd brak hij met ons." Maar zo eenvoudig ligt het niet. Ver onderstel dat Rufeisen naar Israël gekomen was voor hij tot het rot katholicisme overging. Dan zou hij volledig zijn erkend en alle rechten van een immigrant hebben gekregen. Als hij dan enkele weken later ioas overgegaan naar het rooms-katholi cisme zou niemand er aan gedacht hebben hem zijn Joodse burgerrech ten te ontnemen, vervolgt het Joodse blad Al Hamishmar. En het vervolgt: Moeten we het dan zo stellen: juist omdat Schmoeël Ruf eisen zegt dat hij niet alleen gelooft in God. maar ook in Zijn Zoon en in de Heilige Geest, behoort hij daarom niet meer tot ons volk? Heeft zijn doop hem zo volledig veranderd? Het feit dat der gelijke problemen bij ons voorkomen be wijst dat wij niet zijn als andere staten. Daarom moeten we oppassen dat we dit probleem niet al te eenvoudig stel len. Het is ongetwijfeld gemakkelijker om de onafhankelijkheid uit te roepen en economische vooruitgang te boeken dan een natie te bouwen of beter her bouwen die zich :n zovele verschillende richtingen sociaal, ethisch en cultureel heeft ontwikkeld. JPR IS EEN TIJD geweest en dat lijkt een *-* heel mensenleven geleden dat ik als pas getrouwd vrouwtje een keurig huishoudinkje had. Ik speelde „mevrouw", terwijl een ouderwetse moederlijke werkster kwam voor de „grote beur ten". Wat er te grote-beurten viel is me achter af wel een raadsel, maar het was toen toch alle maal serieus bedoeld. Je vraagt je nu. ouder ge worden. ook weieens af wat je eigenlijk zo'n hele dag deed en dacht. Wel is duidelijk te constateren, dat ik in de loop der jaren een veel makkelijker instelling heb gekregen, waarschijnlijk door de kinderen. Ik geloof dat kinderen je gewoon dwingen om niet al te zwaar op de hand te doen over huise lijke ongerechtigheden. Als je tenminste een beet je plezier wilt houden. Maar tegelijkertijd haal je ook een heleboel aan terwille van die kinde ren. Zonder hen sta je niet boven zen sputteren de frituurpan patates te maken tot je zelf diep in je poriën frites bent geworden. Als je geen kinderen hebt en je zou over een hond denken prefereer je waarschijnlijk een kortharige, van wege je nette kleed, maar kinderen komen met honden en andere zoogdieren thuis, lang- of kroesharig, maar altijd onzindelijk en meestal lastig. Dat hoort nu eenmaal onvermijdelijk bij het ouderschap en het gaat bovendien zo gelei delijk, dat je niet beter weet of het hoort zo. Gisteren was mijn nakroost een daagje uit en ik realiseerde me. hoe keurig en ordelijk alles bleef. Geen laarzen dwars door de keuken, geen plasjes over de wc.-rand, geen windjacks onder de kapstok. De stoelen bleven staan waar ze stonden Ik bevond mij in een toonzaal, waar al leen de gladde verkoper ontbrak, zodat ik alle stoelen kon proberen zonder te moeten kopen. De hond lag dociel, doch decoratief als een stuk opgezet wild in zijn hoek, stomverbaasd dat hij ook eens een dag kon doen waar hij zin in had. De poes. die het kennelijk al te saai vond, was spoorloos, op zoek naar vertier. Het was onbeschrijfelijk rustig in huis, een unicum als iedereen vakantie heeft. Ik voelde me weer het pas getrouwde mevrouwtje zonder drin gende bezigheden. Niet echt natuurlijk, want er lag een stapel verstelgoed, die moeilijk te nege ren viel; maar dat lukte toch. In tegenstelling tot de poes vond ik mijn huis niet saai, maar heerlijk. Ik had een damesdag, die wat mij betreft uit mocht groeien tot een damesweek. Mijn egoïstisch geklungel gaf mij aan het einde van de middag een grootmoedige impuls. Ik besloot half en half ja te gaan zeggen tegen het geitje, waarover de kinderen nu al we ken zeuren. Maar het werd geen geit, het werden parkieten. Vuil, doch stralend kwam mijn driespan 's avonds met de jachttrofee van die dag binnen: een kooi met twee parkieten. Na een verward verhaal van „oom zei dit" en „toen zei tante dat" was het mij duidelijk, dat onze aardse bezittingen waren uitgebreid met deze blauwgevleugelde vrienden. „O en moeder ze zijn zo tam, moet je kijken", het deurtje werd opengeklapt en daar vloog het stel de kamer in. De hond sprong zenuwachtig blaffend stoel-op stoel-af, en de poes die er ineens ook weer was vloog blazend de gordij nen in. Na een kwartier moesten de vogels toch weer eens in de kooi en gingen we allemaal op jacht. De hartstocht, waarmee Prikkebeen ach ter kapellen aan heeft gejaagd, was niets, verge leken bij onze vogeljacht. Waar was mijn dames dag? Waar was mijn toonzaal? Weg, helemaal weg. Alles stond schots en scheef, de staande lamp lag als een spoorboom dwars in de kamer, de chaos was grenzeloos, maar we hebben ons niet laten kisten en na een schier eindeloze strijd waren vogels en kinderen in hunlieder kooien en konden wij zitten onder het licht van de weer staande lamp. „Ach", dacht ik „van hen zal ik ook wel weer gaan houden, net als van de hond en de poes, van wijlen de marmotten en de goudvissen. Hun gevrij is wel schaamteloos en hun geklets tettert wel boven alles uit, maar het zal wel wennen." Toen zag ik ineens, dat de zitkamertafel door onze nieuwe inwoners abusievelijk misbruikt was als retirade. Tante Nel moge het mij vergeven, maar ik heb het stil laten liggen en bleef lekker zitten onder het motto „morgen komt er weer een dag". Er is een tijd geweest, dat ik als pas getrouwd vrouwtjeMaar 't is wel héél lang geleden, MINK VAN RIJSDIJK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2