10 Engelse jongens mochten15 dagen naar Nigeria it 7 GEESTELIJK LÉVEN. mm Jongeren trekken langs de deuren met evangelisatielectuur DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 4 AUGUSTUS 1962 Huizen schrijven een naam DANK ZIJ GIFT VAN ANONIEME GEVER Ineens viel ons oog er op. toen wij bewonderend een nieuwe maquette van de stad Vlaardingen bestudeer den. De gebouwen schrijven midden in de stad met him daken de naam van God. Ongezocht zal de nieu we architeotuur een stempel op deze stad zetten. Toch wordt een stad niet gemaakt door de gebouwen, maar door de mensen, die de gebouwen bewonen. Zonnige, open. architectonisch eerlijke gebouwen zijn van belang, maar niet de gebouwen bepalen de men sen. maar de mensen uiteindelijk toch de gebouwen. Daarom is het niet de vraag, of de gebouwen het woord God schrijven op de plattegrond van deze stad. Dat zal wel niet meer dan een bijzonder toeval zijn. De grote vraag is of het woord ..God" gegrift is in de harten van de mensen. Ons Christen-zijn wordt niet bepaald door het gebruik dat wij maken van de naam van God. Christus zegt zelfs: „Niet ieder die zegt Here, Here..." In de da gen van Israels diepste verval waren de Israëlieten vaak intens kwaad op de profeten als die hen er van beschuldigden God vergeten te zijn. Zij waren im mers zo godsdienstig! Iemand heeft eens gezegd, dat onze godsdienst het grootste gevaar is voor het evangelie Want zo vaak ligt de nadruk op het laatste gedeelte van dat woord, op ..dienst". Dan gaat het om ons dienen, om onze goede werken, om onze daden. En dan moet God zeg gen: ..Neen". ..Niet door werken, opdat niemand Tien zeventienjarige jongens uit Engeland kwamen in de afgelopen week wat verdwaasd de hal van het grote Krasnapolsky hotel in Amsterdam binnenstappen. Ze konden zich nog niet goed voorstellen dat ze nu echt onderweg waren. Slechts een nacht zouden ze in Amsterdam bljjven en dan zou een vliegtuig hen verder voeren naar het hart van est-Afrika. Vijftien dagen lang zullen deze jongelui de gast zijn van een grote Engelse zending die werkt in Nigeria, de Soudan Interior Mission. Ze hadden de tocht te danken aan een opstel, dat ze geschreven hadden en waarin zij een antwoord moesten geven op de vraag, waarom juist zij graag mee wilden naar dit Afrikaanse gebied. tien jongens komenuit de stad Het begon allemaal vorig jaar Worthing in Engeland; alle tien zijn ze nog tijdens een zomerkamp in de op de middelbare school, d e ze twee dagen Pyreneeën. Op de allerlaatste voor het einde van het schooljaar mochten avond werd er gevraagd: ..En verlaten om deze trip te kunnen maken; alle waar &aan volgend jaar met t'eer 342 van dit soort bijbelklassen met totaal altijd één kamp dat het een beetje ruim 17.000 leden. Ze zijn gebundeld in een verder weg zoekt Eén van de landelijke organisatie die in 1906 werd opge- jongens zei: ..Laten we naar Ni- richt. De klassen werken vrijwel identiek aan* 8eria gaan- Kunnen we meteen onze j.v.'s of verenigingen van het C.J.V.. """c °*vid <T,r7 w" 2iC" 8 ™!drnSa£om°?ghau7. Worth's. tot 1/ jaar. beiden oud_leden van de Crusadcr- klas. beiden nu werkzaam in het verband van de zending der Sudan Interior Mission). Maar al spoedig kwam het antwoord: Dat kost je dan ongeveer 225 pond of wel on geveer 2250 gulden per persoon. „Oooo zeiden de jongens en er viel een stilte. Bidden De leider, de Engelse zakenman Herbert Ramsden zei echter: ..O. als het eens kon. zou dat niet fantastisch zijn! De jongens zou den op die manier echt een in druk krijgen van wet zendings werk eigenlijk wil zijn". „Maar." hield hij zichzelf voor. „denk eens aan de kosten. Daar komt niets van in." Tot een van de jongens zei: „We kunnen er ten minste voor bidden". En ze be gonnen te bidden. Je kunt immers nooit weten... Het wonder gebeurde. Vorige V Vlaardingen, zouden naam van God me zien, dat zijn naan e willen zeggen, ge schreef de uw huizen en gebouwen. Laat ook op uw hart gestempeld is. Blazen In Harlingrn pWgt lirt I.egcr Jes Heil» bij de dodenherdenking Je Oa«t Po.1" te idurn. Toen men, om ook andere inuriekkorp- •en oen kans te geven, vorig jour ran drie traditie aftapte, kwa- longe menóen en kerk onprettige verrassing te slo het plechtige moment dnt kerkhof dr vlag halfstok werd en ieder met ontbloo eerbiedig in de houding Afrikaanse zienswijze: Op Een Afrikaanse zienswijze op het ontstaan van het blanke ras Blanken zijn mensen, die toen niet meer óf het mag. maar God vroeg wat zij met hun broe- u t ders hadden gedaan, verbleekten van schrik. (Reveille) Jonge mensen en kerk. Nr. 8 van horizontaliteit vragen velen: van de Pastorale Cahiers. Uit- Verklaart u zich maar eens na- gave Landelijk Centrum voor dcr Katholieke Actie en Nederlands Pastoraal Instituut, In samen werking met uitgeverij Paul Brand. Hilversum. Deze studie van r.k. zijde gaat over de betrekkingen tussen kerk en jonge mens en is gegroeid uit de zielszorg in het bijzonder voor de militair. Kennisneming moet ook protestanten worden aanbevo len. Opmerkelijk en typerend is de volgende situatiebepaling: „Vijf jaar geleden werden ons vragen gesteld als: Wat mag nu,, en wat mag met? En men ver wachtte van ons een duidelijk ant woord; zo vertikaal dacht men toen nog. Dikwijls luiden de vra gen nu anders: Waaróm mag dit niet, en dat wel? Men vraagt dan beschaafd te boek staat. 2. De jonge mensen, die vrijwel allemaal van plan zijn naar een het andere niet mag. Er is geen vertikale onder worpenheid meer. maar op basis De zending zelf zien universiteit te gaan, moeten zien dat de zending juist behoefte heeft aan academici. 3. De jongeren moeten in gele genheid zijn iets te zien van de wereldwijde aspecten van de christelijke kerk. 4. Hun moet een visie gegeven worden voor christelijk dienstbe toon, niet slechts ten opzichte van het zendingswerk, maar in het al- 5. De reis moet zendingsliefde opwekken. 6. De groep van jongeren moet de Engelse christenen een inzicht geven in het werk van de zending. Eigen taak De tien jongens hebben ieder een eigen taak. Twee van hen hebben de opdracht te zorgen voor de foto's van het plakboek van de reis. Twee anderen moeten zorgen dat er een hele serie goe de kleurendia's worden gemaakt. Een is aangesteld als verslagge ver. weer een andere moet zorgen dat het script wordt samengesteld voor de geluidsband die wordt op genomen om te worden afgedraaid met een kleurenfilm. Enkele jon geren zullen tevens een verslag schrijven van hun reis voor een aantal kerkelijke bladen. ..De meeste mensen schijnen te denken dat zendelingen ouderwetse mensen zijn met zonnehelmen op hun hoofd, die tussen halfnaakte inboorlingen lopen", zei de zeven tienjarige John Bibby ons. Hij was er niet weinig trots op dat hij kon zeggen dat hij zeventien Gast Vijftien dagen lang zullen ze de gast zijn van de Soedan-zending. Ze zullen zien, dat zendelingen he lemaal geen ouderwetse mannen zijn. Ze gaan een bezoek brengen aan het grote radiostation in La gos. ELWA. aan onderwijsinstel lingen, boekwinkels en ze zullen ook openluchtsamenkomsten mee maken in de kleine dorpen. De zending zelf is dankbaar voor de kans om als gastvrouwe te kunnen optreden. De algemene secretaris van deze zending, die zijn hoofdkantoor heeft in Londen zei tenminste: „Er kwamen vroe ger wel eens een of meer waar nemers naar ons terrein om een inzicht te krijgen in het werk, maar we hebben nog nooit zo n grote groep schooljongens gehad. Ik ben er zeker van dat door hun getuigenis als zij in Engeland te rug zijn. er een grote interesse voor het zendingswerk zal ont- En zo vertrokken de volgende dag de heer Herbert Ramsden met zijn vrouw en hun tien jon gens. Het was voor mevrouw Ramsden een beetje een bijzonder gevoel om ineens moeder te zijn van zoveel zonen. Geen wonder overigens, want ze was zelf pas drie weken getrouwd en had net haar huwelijksreis achter de rug. Voor haar en haar man was de reis naar Nigeria bijna een ver lengstuk van de huwelijksreis. 17.000 gulden aan de heer Ramsden. Daarmee kon dit bij zonder project verwezenlijkt wor den Als de jongens ieder nog 250 Opstelwedstrijd Er waren er heel wat meer dan tien. die graag mee wilden. Daar om moest een opstelwedstrijd de uitslag geven. De jongens werden bovendien nog heel zorgvuldig ge selecteerd. Zij gaan niet alleen maar mee voor hun plezier, maar moesten beloven dat zij bij terug komst iedere twee maanden een geheel weekend zullen geven om anderen te vertellen wat zij alle maal beleefd hebben om zo tevens andere jongeren een beter inzicht i moderne zending te geven. OPERATIE In het beroemde witte kerkje aan de boulevard van worden in deze vakantiemaanden ook Duitse diensten Voor de meeste Duitse vakantiegangers tvas hetalsof eigen kerk thuis een dienst bijwoonden. Ze zeiden i De kerk tvas vrij goed bezet. IOBILISATIE Het doel officieel omschrev 1. De jongens moeten een alge mene indruk krijgen van het werk van de zending onder king die al lang niet de reis is als volgt Tientallen jongeren uit ver schillende Europese landen en uit Amerika zijn in de afgelo pen week vanuit Parijs uitge zwermd over Europa om men sen huis aan huis te gaan ver tellen dat Jezus Christus leeft. Dit zijn geen Jehovah's getui gen, die met de Wachttoren ko men. Het zijn ook geen mormo nen of Zevendedags-adventisten. Deze jonge mensen zijn allen lid van gevestigde kerken. Zij hebben gezien, hoe sekten langs de deuren gingen en zo mensen voor hun ideeën wonnen. Zij hebben gezegd: Dat kunnen wij ook. Als meelevende gemeente leden willen zij hun steentje bijdragen. Zij hebben op zich genomen deze zomer 25 mil joen tractaten en evangelisatie- boeken te verspreiden. Zij be gonnen dit werk onder de naam „Operatie Mobilisatie". De hele actie begon met Geor ge Verwer, een Amerikaanse mid delbare scholier, die zijn zakgeld verdiende met het verschaffen van pornografie aan medeleerlingen. Maar op straat kreeg hij van een oudere dame op zijn beurt een evangelietje van Johannes toegestopt. Hij las er wat uit en gaf gehoor aan de uitnodiging. stek en een bord. Maar als je koffer meer dan 3 pond weegt Is hij veel te zwaar. We zijn solda ten en pelgrims, geen emigran- die erbij was om een samenkomst van Billy Graham te bezoeken. Die samenkomst veranderde zijn leven. Maar hij bleef de colpor teur. De pornografische boekjes en kaarten maakten echter plaats voor tractaten en goede boeken. Mexico Van de middelbare school ging George Verwer naar een theolo gische faculteit. Reeds in zijn studiedagen wist hij medestuden ten te activeren, zodat zij samen in de zomervakantie naar Mexico trokken, daar kampeerden en deur aan deur in de kleine dorpen en grote steden tractaten uitdeelden en godsdienstige boeken t? koop aanboden. Die eerste zomeractie werd een succes. Verwer stelde zich niet beroep baar, toen hij zijn kandidaatsexa men afgelegd had. In plaats daarvan wist hij wat geld bijeen te brengen en trok hij naar Span je. Hoewel wat hij deed eigenlijk volgens de Spaanse wetgeving ver boden was, had zijn werk succes. Hij bood behalve tractaten en boe ken ook gratis schriftelijke bijbel cursus aan en reeds 20.000 men sen hebben deze korte cursus van enkele lessen over het Jonannes- evangelietje gevolgd. Zijn ervaringen in Spanje brach ten hem op het idee, het werk uit te breiden tot geheel Europa. Een jonge Spaanse christen gaf zijn baan als verzekeringsagent op om het werk van Verwer over te nemen. Deze jongeman heeft reeds een groep van vijftig jonge Span jaarden om zich heen verzameld die er met hem op uit gaan en hun medeburgers laten weten, dat er een protestantse kerk is. Europese actie En zo ontstonden de plannen voor een uitgebreide Europese actie. In verschillende landen wer den contacten gelegd. En deze week waren Europese jongeren uit twaalf verschillende landen twee dagen in Parijs bijeen. Zij bespraken plannen, werden geïn strueerd en trokken er toen op uit om samen aan het werk te gaan. Groepen trokken naar Duitsiand. Engeland. Frankrijk, Italië. Ne derland, Spanje en zelfs trok een groep naar Turkije. Zo geven ze hun vakantie aan colportagewerk. Op het papier dat zij ontvingen stond: „Breng goede wandelschoe nen mee, want je znlt er zek>;r acht nur per dag op uitgaan en hele afstanden afleggen. Breng dekens of een sla'apzak mee, be- Nederland de gr< Nederland. Onder hen bevinden zich Nederlanders, maar ook jon geren van andere nationaliteiten. Samen zullen ze in de grote ste den o.a. Amsterdam en Rotter dam huis aan huis gaan colporte ren. De avonden worden gebruikt om kerkelijke jongeren te vertel len van deze arbeid en ook om eenvoudige evangelisatiesamen komsten te houden. De groep bestaat uit tien jon gens en tien meisjes onder leiding van een ouder echtpaar. Zij heb ben honderden tractaten bij zich, maar ook boeken als „Vrede met God" van Billy Graham. „Op zoek naar waarachtig geluk" van Jan van Gijs en boeken van Ne derlandse predikanten, die zij te koop aanbieden. Waar zij de kans krijgen, maken zij een praatje en vertellen de mensen wat hen be weegt om er zo op uit te trek- Een van de teams is reeds ver trokken naar Finland om in Hel sinki lectuur te verspreiden onder de afgevaardigden naar het com munistische jengdfcstival, dat daar op het ogenblik wordt gehouden. Zij hebben voor deze jonge men sen in het bijzonder het boek van Billy Graham „Het geheim van het geluk" meegebracht. Russen bezorgd nu de 13 de augustus nadert Speldeprikken als afleidingsmanoeuvre Jamaica onafhankelijk MET nieuws over het voorlo pige akkoord tussen Neder land en Indonesië over de kwes tie Nlcuw-Gulnca overschaduw de In de afgelopen weck alle andere gebeurtenissen In dc we reld. mals dc crisis In Algerije, de voortdurende weigering van Katanga, zich als een onlosma kelijk deel van de republiek Kongo te beschouwen, dc Rus sische pogingen. In Berlijn op nieuw een crisisstemming (c kweken, de pogingen van India en China. elka:.r ln het noord westelijke rrensgebied de loef af te steken, de verbeten strijd van Vletnamezen (en Amerika nen) tegen de Indringers van de A'iet Cong In Zuid-Vletnam en wat dies meer zij- Vorige weck schreven wij uit voerig over Algerije en Katan ga. Daarover valt nu betrekke lijk weinig nieuws te vertellen In Algerije zag het er (op het ogenblik dat w« deze regels schreven) naar uit. dat de Al gerijnse politieke leiders het met elkaar eens zouden worden over een oplossing van dc ge zagscrisis. die een zwarte scha duw heeft geworpen over de prille onafhankelijkheid van Al- genje Katanga Wat Katanga betreft: de ac tie van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Oc ihant. is in feite al begonnen: nlj heeft de leden van de vol kerenorganisatie gevraagd. Ka- langa economisch te boycot ten. als het voortgaat zich te uittrekken aan de verantwoor delijkheid, die het als provin cie heeft ten opzichte van de centrale regering ln Leopold- stad. Deze regering is bezig, een nfcuwe grondwet op te stel len, waarin Kongo tot een fedc- atle van staten wordt omge vormd. Dit gebeurt, omdat pre mier Tsjombe van Katanga daar steeds op Leeft aangedron gen. maar ook omdat in de af gelopen jaren gebleken is. dat een federatie beter past in de Kongolese verhoudingen. Mocht Tsjombe (of de groep, welker spreekbuis hij is) zich blijven verzetten tegen samen werking met dc redering te Leo- poldst.id, dan k:n hij er op re kenen. dat cr krachtige .aat- regelcn tegen Katanga gen;men zullen worden. Oe Thant heeft van de A'erenigde Staten reeds de toezegging gekregen, dat zij dergelijke maatregelen zullen steunen. Berlijn In Berlijn is het w onrus tig De Russen laten zo rv. - dan dreigementen horen, het nu wel heel erg oude liedje van het afzonderlijke vredesverdrag met het communistische regiem in de Sowjetzone van Duitsland wordt van tijd tot tijd weer ge hoord, Russische officieren drei gen met het laten neerschieten van helikopters', die als van- >ud: over Oost Herlijn willen vliegen. Russische straaljagers maken het vliegtuigen van de westelijke mogen '.heden lastig en zo zijn er nog meer dingen waarmee de Russen en de- Oost- duitse communisten de Westber- hjners en met hen de westelij ke mogendheden het leven zuur proberen te maken. De vraag is ook nu weer. met welk doel de Russen dit alles doen en hoe ver zij dit keer zullen gaan om de zenuwen van de staatslie den van het Westen op de proef te stellen. 13 augustus Het is echter op zichzelf al een vraagteken, of de spelde prikken van de Russen inder daad bedoeld zijn, om hel Wes ten op enigerlei wijze op de proef te stellen. Op het ogen blik heeft het er veel meer van weg, dat de „kouwe drukte" van dc Rassen alles te maken heeft met het naderen van de dertiende augustus, de dag waarop het een jaar geleden zal zijn, dat ook Oost-Berlljn van dc buitenwereld werd afge sloten en dat een begin werd ge maakt met het bouwen van de „Chinese muur" dwars door Berlijn. Het ligt or de hand. dat deze „verjaardag" in Oost- Berlljn niet onopgemerkt zal voorbijgaan, vooral, omdat de afgrendeling van dit stadsdeel bepaald niet tot verbetering van de levensomstandigheden heeft geleid. En de stemming in de Oostzone is zo onbehaaglijk, dat zelfs dc Russen zich ongerust beginnen te maken. Opstand In de afgelopen week maak ten we al melding van het feit, dat de Russen met veronachtza ming van de zo hoog geroemde souvereiniteit van de zgn. Deut sche Demokratische Republik i waar zo nodig een vredesver drag mee gesloten moet worden) Oostduitse partijbureaus zijn binnengedrongen om zich .ees- ter te maken van alle mappen, waarin zich wensen en klachten van de Oostduitse arbeiders be vinden. Zij kunnen om tweeër lei redenen tot deze stap zijn overgegaan: 1. om tegen even tuele opstandige elementen te kunnen optreden en 2. om een beter beeld te verkrijgen van de wijze, waarop over het alge meen in de Sowjetzone over de huidige situatie wordt gedacht. Maar achter beide mogelijkhe den moet men dezelfde oorzaak zien. nl. dat de Russen be vreesd zijn voor een o*.-'.and naar het voorbeeld van die op 17 juni 1953. waaraan slechts met Russische tanks een eind kon worden gemaakt. Maatregelen Niettemin is er reden om aan tc nemen, dat de ond:r 1 ge noemde aanleiding verwaarloosd kan worden. Als de Russen wensen, dat er opgetreden wordt tegen ontevreden figuren, hoe ven zij de Oostduitse communis tische leiders slechts opdracht te geven, daartoe over tc gaan. Zij behoeven er dan echt niet aan te twijfelen, of hun op drachten dan worden uitge voerd. Hieruit volgt, dat de Rus sen hun zonderlinge stap geno men moeten hebben, omdat zij tot de conclusie zijn gekomen, dat de Oostduitsers niets doen aan dc klachten, die op de bu reaus van dc (communistische) Socialistische Eenheidspartij worden gedeponeerd. En klaar blijkelijk zijn de Russen van plan om maatregelen te over wegen, die een eind knnncn ma ken aan dc groeiende ontevre denheid in de Sowjetzone, voor dat de 13de augustus is aange- Afleiding Het zal waarschijnlijk bij niet veel meer dan beloften blijven. De precaire voedselsituatie is echt geen Oostduils probleem. Ook in andere delen van het Sowjetblok heeft men met soort gelijke moeilijkheden te kam pen. Vandaar dat enig machts vertoon voor de rest moet zor gen. We zijn dan ook geneigd. het Russische spel in en om Berlijn niet al te tragisch op te vatten. Het heeft er alles van, dat het voor de zoveelste maal als afleidingsmanoeuvre dienst moet doen. In het licht van vroegere kunstmatig door Chroesjtsjef veroorzaakte Ber- lijnse crises zal het Westen er goed aan doen, terdege op zijn hoede te zijn, maar zich an derzijds niets gelegen te laten liggen aan de wispelturige stap pen. die de Russen of de Oost duitse communisten van tijd tot tijd doen. Chroesjtsjef weet drommels goed, hoe ver hij in Berlijn kan gaan. Hij zal daar terdege rekening mee houden. Ulbricht Dat Ulbricht naar Moskou vertrokken is, zal wel verband houden met het voorgaande. Ook hij zal zich zorgen maken over dc naderende dertiende augus tus, al was het alleen maar om dat Chroesjtsjef van hem ver wacht, dat er geen gekke din gen zullen gebeuren. Het lijkt er sterk op, dat Ulbricht (de „ster ke man" in Oost-Berlijn) naar Moskou ls ontboden om Instruc ties op te halen. Deze zullen niet alleen op de gedragslijn tegen over de bevolking van de Sow jetzone betrekking hebben. Zij zullen ook en vooral slaan op de betekenis van de s appen, die de Sowjetunie ln de komende weken zal nemen ten opzichte van d Berlijnse crisis als inter nationaal probleem. Met ande re woorden: Chroesjtsjef zal Ul bricht wellicht inlichten over de werkelijke betekenis van de dreigementen en de voor-'cllen, die elkaar voorlopig wel snel zullen opvolgen. Zo moet wor den voorkomen, dat ook bij de com '3che leiders van de Oostzone verwarr'-j ontstaat. Jamaica Tot slot nog ..Jtele opmerkin gen over Jamaica, dat maar.dag a s. onafhankelijk zal worden, na ongeveer drie eeuwen een' Britse kolonie te zijn gewe t. De onafhankelijkheid——ten zul len worden bijgewoond door prinses Margaret en lorSnow- don (de vroegere Anthony Arm strong-Jones). Sir Alexander Bustamente, voorzitter van de Labourpartij van Jamaica, zal als premier optreden. Hij heeft ree'* ve-Vrard dat zijn land lid van het Gemeneb... zal blij ven. Ook verwacht hij veel van de economische hulp, die de Verenigde Staten in het kader van de Alliance for Progress aan Jamaica zouden kunnen ver strekken. Bustamente is pro- Amerikaans en anti-communis tisch en zijn voornaamste stre ven is er op gericht te voorko men, dat zijn land een prooi wordt van wat we gemakshalve het castroïsme zullen noemen. Het zal niet eenvoudig zijn, dit plan te verwezenlijken, want de tegenstellingen die ook op Ja maica groot zijn, zouden wei eens de vreedzame relaties tus sen de verschil! :n. rassen kun nen verstoren. Amerika Jamaica, dat in de Caribische zee ligt, heeft slechts een der de deel van de op; kte van Nederland. Dc bevolking telt nog geen twee miljoen zielen en bestaat voor 80 pet. uit Afrika nen en halfblo-Ten. De rest is samengesteld uit Europ "n, Chinezen en Antillianen. Te hoofdstad v:.n dit eiland, waar Engels wordt gesproken, is Kingston (bijna 400.000 inwo ners). Jamaica is overwegend een landbouwland. Van de Ge- men ebestgw Meden is het de grootste bananenprodc r ~nt. Voorts expo rt men rum, ananas, vruchtensap, maar ook —et (alum! meretc. Voorts kent Jamaica een bloei- "d vreemde:tnverkeer De van -1 gaat v -- namelijk naar Engeland, dc Verenigde Staten en Canada. Het ziet er echter naar uit, dat Tar i zich steeds meer gaat richten op de Verenigde Staten en in wat mbidrre mate op de ebestlandcn Engeland en Canada.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 12