Israël heeft een
messiaanse taak
Europa is niet gebaat bij
verdediging van waarden
Presbyterianen blijven
met anglicanen praten
Een woord voor vandaag
r
Ruppert curator van de
Utrechtse universiteit
c
c
WDKIt/MOS
PICASSO EN DE V.U.
Ds. J. J. B usk.es mee:it in ziji>
jongste rubriek Terzijde in hei
blad ,Jn de Waagschaal" de Vryt
Universiteit te moeten verdedigen
tegenover de onlangs aan dez<
universiteit gepromoveerde dr. G
Th. Rothuizen
Dat zal Picasso wel nooit hebben
kunnen dromen en toch is het ge
beurd. Op 29 juni promoveerde de
Jereformeerde studentenpredikant
s. Rothuizen aan de Vrije Univer
siteit cum laude op een proefschrift
..Primus usus legis". een studie
over het burgerlijk gebruik van de
wet. Een knap en bovenmate boei
end proefschrift van bijna driehon
derd bladzijden. Tegenover de titel
pagina staat een reproduktie van
een schilderij van Picasso De
Vrede!
Pas heel aan het eind van zijn
dissertatie spreekt dr. Rothuizen
over dit schilderij. Hij stelt de
vraag, of wij in een tijd met zulke
apocalyptische accenten ais dc on
ze nog tijd en ruimte overhouden
voor een burgerlijk gebruik van de
wet. Zijn de laatste tijden niet die
van het ten ondergang gedoemde
Babylon? Dr. Rothuizen poneert
een andere mogelijkheid. Die van
een hoogst zinvolle anticipatie op
j- aarde, een portret van
..D.rn zullen zij hun
t ploegse .aren omsme-
Micha
-'een
volk h
zij zullen de oorlog
ren. Maar zij zullen zitten een
ieder onder zijn wijnstok en onder
zijn vijgeboom zonder dat iemand
hen verschrikt". zoals Picasso
dit bewust of onbewust zo mecsle-
schildering van deSVrcde te Val-
lauris, waarvan men een afbeel
ding. voorafgaand aan deze studie,
aantreft (blz. 2571
Men begrijpt de bedoeling. Als
..Erhaltincsordnung" draagt de
usus politicus regis het geheim van
de nieuwe aarde, waarop gerech
tigheid woont, bij zich. De kerk
heeft niet alleen met Openbaring
13 maar ook met Romeinen 13 re
kening te houden. In de disserta
tie van ds. Rothuizen vinden Kuy-
per en Van Ruler eikaar. Het gaat
om de aarde en de mens. Barth
wordt afgev. en. Hij kan niet de
„Dritte im Bunde" zijn. Ik zou
haast zeggen: Barth is te christo
logisch. Volgens dr. Rothuizen be
staat het werk van Christus iuist
hierin, dat tenslotte alleen de nieu-
blijven. Op het schilderij van Pi
casso het jongetje achter het
paard met de ploegschaar. Dat is
dan de vrucht van Golgotha.
Dc ballade van de boer van Weru-
meüs Buning, waarin de boer voort-
ploegt. wat er in de wereld ook
gebeurt, en waarin de wereld voort-
bestaat terwille van de boer die
ploegt, kan in dit proefschrift terecht
geen plaats vinden. Dat de wereld
voortbestaat en de boer voortploegt.
is aau Christus te danken. Maar het
christologische abdiceert voor het
voor het theologische. Rothuizen is
doodsbenauwd voor een ..overver
hitte" Christologie 'blz. 253'. Het
gaat weliswaar niet zover als van
Ruler, die spreekt over een likwido-
tiz van de incarnatie, maar hij
spreekt wel over een likwidatie
van het christelijke en zo krijgt
Picass» zijn kar.s. Het is aan het
einde: de wei zonder het evangelie.
Het oddelijke en het menselijke ont
moeten elkaar eenmaal vrij en on-
bemnddeld en dus zonder het spe
cifiek christelijke. De. bijzondere
openbaring en dus ook de particu
liere genade heeft slechts een tussen
in geschoven betekenis De schep-
pinzsordonnatie is het duurzame en
blijvende. In de herschepping aller
dingen triumfeert de oorspronkelijke
schepping (blz. 216». De heerschappij
van Christus wordt niet als alomvat
tend gedacht. De Messias is bij
Rothu: cn evenals bij Van Ruler
wet en een gebruik van de wet
zonder het evangelie niet weten.
Hij had er dan ook groot bezwaar
tegen, dat bij Rothuizen het bur
gerlijk gebruik van de wet aan het
langste eind trekt. Hij wees er op,
dat net laatste bijbelboek spreekt
over de bruiloft van het Lam.
Naar zijn overtuiging heeft Rothui
zen zijn proefschrift te veel uit re
actie geschreven en zijn daardoor
zijn beschouwingen eenzijdig, al te
eenzijdig geworden. Ds. Rothuizen
ontkende het laatste niet en achtte
het daarom toch wel mogelijk dat
het jongetje achter het paard met
de p'oegschaar op het schilderij
van Picasso het lied van het Lam
zou zingen. Maar.tenslotte znl
er toch alleen dat jongetje achter
dat paard ziin en d; armee uit'
Zo zei hij het letterlijk.
De grote waardering voor Picas
so bij ds. Rothuizen en zelfs bij
prof Van den Berg heeft mij
verbaasd. Dat is een probleem op
zichzelf: Picasso en de Vrije Uni
versiteit!
Met Guardini geloof ik. dat de
kunst van Picasso, hoe fascinerend
ook. een duidelnk bewijs is. dat de
mens verdwaald is. De verwarring
is niet alleen bij hel handelen,
maar ook in het denken binnenge
slopen. De verhouding van hoofd
en lichaam, handen, armen en
bo--*cn heeft Picasso op znn schil
derijen ook in het schilderij: de
Vrede zo veranderd, dat men
dieren uit de oertijd voor zich
meent te hebben. De mens als
evenbeeld Gods is niet alleen mis
vormd. Het beeld is volkomen ver
nietigd. al blijven de middelen,
waarmee Pieasso zijn schilderijen
maakt, door hun heftigheid en
kunstzinnige kwaliteit imp meren
Zijn figu-en komen echter uit een
dr-v,o vmrt. vaa'in de mens zich
zelf heeft prijsgegeven.
Met het ..en daarmee uit" van
ds Rothuizen kan ik het dan ook
onmogelijk eens zijn. Wie van de
Messias e?n intermezzo maakt,
doet. ook al bedoelt hij dat natuur
lijk niet. naar mijn overtuiging de
heilsgeschiedenis teniet. We kun
nen niet terug achter het kruis
naar de schepping, ook al spreken
we over een triumf van de oor
spronkelijke scheopmg in de her
schepping. We kunnen niet terug
achtei het chnsielijke naar het
menselijke, ook al geven we toe.
dat het jongetje achter het paard
met de ploegschaar wellicht het
lied van het Lam zingt. Het is on
verantwoord te zeggen: verder zal
er alleen dat jongetje achter dat
paard met de ploegschaar zijn en
daarmee uit' Johannes ziet geen
tempel in het Nieuw-Jeruzalem. In
derdaad. Maar toch alleen, omdat
de Here God, de almachtige, en het
Lam de tempel van dat Nieuw-
Jeruzalem is. Zon en maan (de
schepping) zijn n et meer nodig,
want de heerlijkheid Gods verlicht
deze stad Gods en haar !amp is het
lam. De rivier van het water des
levens ontspringt uit de troon van
God en van het Lam. Daarom is
een verzelfstandiging van het eerste
Rebruik van de wet ten opzichte van
et tweede en derde theologisch
niet verantwoord. Wet en evange
lie mogen we onderscheiden, maar
nooit scheiden. Ook niet, als het
gaat om de laatste dingen. In het
vrederijk van Pieasso mis ik de
berg des Heren en het huis van
God van Jacob, mis ik Sion, van
waar de wet uitgaat. Pieasso geeft
geen portret van Micha. Er is geen
reden, om bij dat schilderij te spre
ken over een anticipatie op de
nieuwe aarde. Pieasso heeft het
messiaanse rijk volstrekt gesaecu-
lariseerd en. al ben ik geen voor
stander van de Vrije Universiteit,
ik zou het tnch betreuren, indien
haar directeuren het schilderij van
Pieasso aankochten om het een
plaats te geven in de senaatszaal
van Keizersgracht 162. Zij zouden
dat schilderij te duur moeten beta
len. letterlijk cn geestelijk. Ven
krijgt een Pieasso nu eenmaal niet
voor niets. Men moet er een hoge
prijs voor betalen, voor dc Vrije
Universiteit, dacht ik. te hoog.
Dr. Visser t Hooft tot jongeren:
moet men nu altijd zo n sterk pleidooi I
i voeren voor de persoonlijke menings
vrijheid. Omdat, zo zegt dr. Visser t
Hooft de mense zo slecht en gebor
neerd zijn. dat ze hun eigen stem als
die van God gaan aanzien als ze niet
I duidelijk worden tegengesproken. En
..Moet Europa verdedigd wor-i Europa ken: gelukkig og de vrije me
den en loont het eigenlijk nog wel ^en de stemmen
Geloof alleen
redmiddel
heen
ho-
Deze vraag neeft een Oostenrijks
evangelisch jeugdtijdschrift voor- tendfn 'de stTite'Tan
gelegd aan de secretaris-generaal I Een tweede haast
van de Wereldraad van Kerken, J waarheicll
dr. Visser 't Hooft te Genève. gelijkheid
Voor hij tot een positief antwoord 1 ™en de v°he verantwoordelijk-
J r I he:d kan d-ucen. Wij -en.e'en nog het
komt maakt dr. Visser t Hooit voorrecht te kunnen kiezen, al is die
een aantal beperkingen. ïi'S *?"1 onbeperkl' Maa-r Eu.rop?
I Beroepuigswerk
GEREFORMEERDE KERKEN
Bedankt, voor Grand Rapids W. Wie-
i ringa te Noordbergum
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Zwolle A. C. Noort te
Groningen.
Vorstelijk geschenk
op Oranje onthuld
De plaquette, die dc N'.V. Stoomvaart
•WJ kcuZi und ter herinne
ring aan de koninklijk? t zht op 2
mei op het m.s. Oranje \an Kor'ngin
"uliana en Prins Bern! d ten ger
ke heef. gekregen, is vrijdag aan boord
van dit schip door de hco'
kerkhof
zelfsprekende
infhankelijkheid van de
rislotte is er nog de mo-
leven te leiden,
tegen verzetten, als ik
ogen datzelfde Europa keer en als
mij achter Europese beslissingen
stel. wil dat nog niet zeggen, dat ik
In de eerste plaats loont het niet ™1J
de moeite dat Europa verdedi- wij ua
gen. dat verteerd wordt door angst, aije's g0edki
o') dat nu angst is voor een atoom- were'ddeel gebeurt Hel i. een
oorlog of voor totalitaire ideologie- ketterij te menen, dat een poli
en. Evenmin is het zinvol een En- slissing een onvoorwaardelijk!
ropa te verdedigen dat vasthoudt werping verlangt.
uan eigen privileges en tenslotte
moet men een werelddeel laten va
ren. dat op het punt staat van
het toneel te verdwijnen ten gun- echter "als""ga ven "on t vangen
ste van de heersers in Washington i
en Moskou. Het laatste euvel, de;"
instelling dat het zonder ons well
wordt beslist, noemde dr. Visser 't
Hoofd wellicht 'iet meest funest
bi
op
n huid.
de
-bracht
ounge. Ze is een repliek van de herin
nering nedail'a, d 'Wintig perscr.zela-
leden van c maatschappij Nederland
van Koninklijk ..aar hebben gck.e-
gen als uiting van waardering voor al
..tgene wat het per.ar.:-:l voor het
dot: .•els'zgen de koninklijke
ottocht had gedaan.
korte plcchtigheio geschic 'de vóór
de
Deze geestelijk waarden laten zie
niet verdedigen zoals een vesting. Z
zijn ongrijpbaar en lijken soms zelfs i
het niet te verdwijnen Wij hebben j
Geloof
Wat tenslotte wel de moeite loont er
zich voor in te zetten?. Ga naar Azië.
Afrika en zelfs naar Amerika. Wanneer i
men slechts een grein verstand heeft
van wat de waarde van een cultuur uit-j
maakt, zal men van een dergelijke reis
terugkeren met een nieuw gevoel van
dankbaarheid voor di' oude Europa en
voor datgene wat er van zijn geest is
blijven voortleven. Men zal dan begrip
krijgen, voor het feit dat het gaat om
ostbare waarden, om zaken die .men
niet lichtvaardig prijs kan geven.
Nu
j echten
iu het echter volgens dr.
Visser 't Hooft een misverstand
zijn het christelijk geloof als een
soort politick-ideologisch redmiddel
aan de wereld voor te houden. Het
geloof is een ontmoeting met de
levende God. Het is vrij van de
dwingelandij van toekomstspecula
ties. Het moet ons genoeg zijn
door God geroepen te zijn. Moeten
wij Europa verdedigen? Nee, wij
moeten in Europa leven in het ge
loof aan God die alle dingen nieuw
Centrale raad voor
evangelie-industrie
(Advertentie)
uw HOND ZIEK?
it btim.ll.ng ro<x h»l U laai
Ni -wj i Ongeveer 100 predikanten en
6(1. Yergaileiingeil gemeenteleden van de anglicaan-
appii apnirrnftrhan met'se en presbyteriaanse kerken in
geen genu CnStHdp Illtl|Schotland en Engeland hebben
(synode) van de Schotse (Presbyte
riaanse) Kerk in 1959. Deze vergadering
sprak toen uit dat zij wel eens meer zou
willen weten over bepaalde onderwerpen
zoals het verschil tussen eenheid en
ri'nsgi./indheid. de waarde van de amb-
<rpc<'lipiirilp llnrhl^fpn op een, dezer dagen gehouden, ten en speciaal de waarde dan van
e conferentie besloten om het ge- Jg jg*-«dg.
En;ge dagen geleden publiceerden wijiSprek tUSSen de kerken OlfiCieel tekenis van de apostolische successie.
-»Ki- A- - --**t:'- Tevens zal ook gesproken worden
..Kerk, gemeenschap
Gelovigen. Leden van Nederlandse Ver-j ingesteld die tevens opdracht
•,dopm/.'tenntV dat de'Verjaden^en ""Sneeft gekregen op een aantal on-
dezeUdedg!oepL behü-1 derwerpenwaarover reeds ge-
rcn sproken is. het gesprek voort te
-T'CjL.r" laod zétten om tot wederzijdse verhel- De c„„ls,i, „i
b™. ,.,\i M„ hebben de dering te komen en om nieuwe .eer ■«-. ha* v-i-m-»™ m
Verged, r gen. dm nu geschuurd punten aan te snijden die van be- J!j,ï l.fXT.
iend";.;i.r.n;?.r™,,j!«:.d,;lcni; Zijn voor een mogelijke ver-buee.
gemeenschap hebDen. Dtze rirhting dieleniging,
zich vrijmaakte en nu opnieuw scheur-!
di wilde t. en r wds cm strengere koers! De commissie zal uit 12 mensen bc-
volgen. Een uiterst kleine groep vanls'r-an die op 4 oklober voor het e«rst
mensen, n e' m d- nn naar1 bijeen zullen komen. Vier leden zullen
gezinnen in ons land icven in gemoen-worden afgevaardigd door de Anglicaan-
sc.tap m< .1 strengere Vc.yaderui- se Kerk van Engeland en de Presbyte-
gen van Gelovigen. na rinse Kerk van Schot'ard cn twee
j ieder door de Episcopaalse Kerk van
Schotland en de Presbyteriaanse Kerk
van Engeland.
In dc eerste plaats acht dr. Visser 't
Hooft daartoe te behoren de mogelijk
heid zich vrijelijk uit te spreken. Dat
is Iets wat ons zo vertrouwd lijkt, dat
soms denken dat hel bij de structuur
van de samenleving hoort. Het is ech- Het werk dat plaatselijk en regionaal
ter duidelijk, dat wij, aldus de secreta- door de protestantse kerken wordt vor-
rls-generaal, een tijdperk tegemoet richt in een zestal stichtingen voor evan-
gaan waarin we voor het behoud van §elie en industrie heeft thans een over
due verworvenheid moeten vechten. koepelend oragan genaamd ..Centrale
In sommige """uropese landen weigert Rasd voor Evangelie en Industrie ge-
men duidelijk om der wille van de na- kregen.
tionale eenheid de «loofsvrijheid te In deze centrale raad hebben zitting
erkennen en in andere landen heeft de dc voorzit'airs van de stichtingen en ver
eenvormigheid een gestalte aangenomen tegenwoordigers van diverse kerken. Het
waar men slechts om kan lachen, ware doel van de Centrale Raad is coordina-
het niet dat deze eenvormigheid zulk tie. studie, uitwisseling van ervaringen
dodelijk gevaar betekent Waarom en het adviseren van de plaatselijke- en
regionale stichtingen.
Voorzitter van de Centrale Raad is ir.
J. J. Kwak te Arnhem, wnd. secretaris
dr. J. C. C. Rupp te Utrecht. Dc stich
tingen voor evangelie en industrie zijn
reeds gevestigd in Ede, Arnhem. IJ-
mond. Rozenburg-Spijkenisse, Veenen-
daal en Zaandam.
Ds. King weer
gearresteerd
De Amerikaanse negerdominoe Mar
tin Luther King, de strijder tegen de
rassendiscriminatie in de Verenigde Sta
ten. is vrijdag met negen volgelingen
gearresteerd tijdens een gebed voor het
stadhuis in Albany (Georgia). Zij had
den om een onderhoud met het stads
bestuur gevraagd, waarop zij van de
o' t'e te horen kregen, dat dit niet
buiten, voor het stadhuis, doch wel bin
nen kon geschieden, daaraan de waar
schuwing toevoegend dat zij zouden wor
den gearresteerd, als zij niet zouden
doorlopen.
Hierna ging het groepje knielend in
gebed, waarna het werd gearresteerd.
Verwijten tegen de
Hoogovens ongegrond
Een ,nderz°ek van Hoge Autori-
j teit der Europese Gemeenschap voor
derwerp komt naar voren omdat zowel Kolen en Staa] (E G K s heeft aan
d<- EnjelBe Kerk ,1, Dc Sehel.e Kerk het ,icht ,ebrilcht dat de Koninklijke
nationale ol ktaatskerken Htn. maar bei-yederiandrehe Hookovens en Staalfa-
- cebeel eerachlllende verhondln, brieken v bjj dr „„os-
an o-a-i serjepj3al (?n kleine draagbalken
de D.A.F. en de Duitse carros-
„Orale hapjes" voor
Amsterdammers
L.. honderden Amster... ..crs
'hebb n g' ??n bij ue Ar*" rdnmse
GG en GD een ,.or:.al hapje" gehaald.
Zd noemt men bij deze geneeskundige
en g-zondhe:1;dicnst het orale vaccin in
[de vorm van pillen aarmee de 160 zo
genaamde contactki. 'eren van de met
alio besmette Amsterdamse Maria-
1 moe!.a worden geïmmuniseerd
De o en andere famii::'den van
de 160 schoolkinderen, naar sch .g
in het begin van de week reeds per
- reu.a re uitgenodigd Het ond .o-'.
virusinfectie van deze enterne roep
de andere 123 in Amstelstad verblij
vende k nderen werden reeds gevacci
neerd) moest enige dage '.en uit-
I omd'' de in het buiten'and be
eld- anti-stof nog niet was gearri
veerd. Aan deze snelle methode tot
mnn;,= aHe gaf men de voorkeur, omdat
M".? tv-a'e^ an';stof in één keer zijn
uitwerking heeft.
Geen Dr. Zjivago
in Sowjetiinie
Ilya Ehrenburg, de Russische roman
schrijver. heeft gezegd, dat de berich
ten, als zou de omstreden roman van
wijlen Boris Pasternak „Dr. Zjivago"
nu in Rusland worden uitgegeven, hem
als een soort verzinsel in de oren klon
ken. Ook van andere zijden (in Rus
land) is het bericht ontkend. Wel zal
een verzameling gedichten worden uit
gegeven van -do man, die de Nobel
prijs voor literatuur won.
De stad Antiochië is die sabbat in rep en roer. Nog wordt
druk nagepraat over wat er een week geleden is gebeurd.
Iedereen weet, dat de apostel Paulus het vervolg zal uit
spreken op zijn preek van vorige week in de synagoge. De
stad is nu in een grote geestelijke beweging. Iedereen wil
horen wat Paulus te zeggen heeft. Maar dan wordt de span
ning op een wel heel ruwe wijze gebroken: als de Joden
zien wat voor een menigte mensen er op de been is, alleen
maar voor die Paulus, worden zij vervuld met nijd, zoals
er in Handelingen dertien staat. En zij beginnen te lasteren,
als Paulus gaat spreken. Hier scheiden zich de geesten. Hier
groeit het verzet tegen het Evangelie en komt het tot een
uitbarsting. De reactie van Paulus en ook van Barnabas, die
bij hem is, luidt anders dan wij misschien hadden verwacht.
Dit wordt tot de Joden gezegd: „Het was nodig, dat eerst
tot het Woord Gods werd gesproken, maar nu u het ver
stoot en u het eeuwige leven niet waardig keurt, zie, nu
wenden wij ons tot de heidenenDat is het oordeel van God
over deze leden van Zijn eigen volk. Zij moesten zijn een
licht voor de heidenen. Nu zij moedwillig dat licht doven,
zal God zelf Zijn maatregelen nemen. Zij hebben de kans ge
had. Nu zij die verwerpen, gaat God toch door. Het Evangelie
zal, ondanks deze Joden, zijn loop volbrengen. Nu is Antio
chië voor Christus, straks komt het in andere steden en dor
pen. Christus vergadert Zijn gemeente over de gehele we- LT£J*01j;;
reld. Hier wordt de kandelaar weggenomen, maar elders bartier
wordt zij neergezet en zal het licht helder schijnen!
Joods hoogleraar zegt:
(Van onze kerkredactie)
„Joden moeten het voorbeeld
van de mormonen volgen en een
jaar van hun leven geven om het
joodse leven buiten Israël op te
bouwen." Deze mening verkon
digde de Joodse hoogleraar prof.
dr. Sol Liptzin volgens een be
richt in de Jerusalem Post. Deze
hoogleraar dcceert aan het City
College,, een Joodse instelling
voor hoger onderwijs te New
York Hij sprak tijdens de bespre
king tussen het Amerikaanse
Toodse Congres en Israëlische
Joden
Er wonen op dit moment vijf miljoen
Joden in de Verenigde Staten. Het ge
voel voor hun Joodse afstamming ont
breekt soms volkomen, maar is bij an
deren zeer intens. Zij die hun Joodse af
stamming niet meer erkennen hebben
met ons gebroken, zei prof. Liptzin. Dat
zijn er honderdduizenden. Zij zullen de
voorvaders worden van vooraanstaan
de „christelijke" families in het Ameri
ka van de toekomst. Zij die intens voe
len dat zij Jood zijn zullen hun weg vin
den naar Israël.
De anderen houden de vorm op,
fnaar zullen uit Israël geholpen moe
ten worden. Jonge Amerikaanse Jo-
ot de staat staan. Tevens zal dan
iproken worden over de plaats van
vrij. ol niInd.rh.H.k.rl.n aTi.Muwmdrrnrminr K."rn
strijd heeft gehandeld met de prijsvoor-
het E.G.K.S..-verdrag.
Schotel (Aiiicrsfoor?);
r het eerst
i beschreven als
bemoedigend. De na-
druk werd evenwel eelegd op het feit
dat de gesprekken niet ten doel hadden
cir.g te k
lakt eer'ijk. open
iiKr'druk word evt
Verdere studie
Maatkleermakers
hebben kansen
idat het doel was elkaar beter te leren
ÜCHÏmirTT-iiiiink. H W.Ü.™.n"",'r "«KM» wKMtotn.
T A Otlow (Ara)»--li i; G Urink en P Daver-
ichot lAsaen): E F Klepe (Bergen op Zoom);
K J H B. sch. L A C M Coon o.uis. LAME
Hu.<Un* an M R lalul iBreda». HHWi I tM
D tl. G t (Di nvecnt Do be'angriikste taak van de nieuwe De heer V Molenaar, voorzitter
- - commissie zal zijn om de voorstellen, het bedrijfschap voor het maatkledlng-
1:c op de onlangs geh uien besprekingbedrijf, heeft vrijdag In Utrecht
(Verwerd)! L"J Meii^oniw 'lGMdj
F G 1
P Hu. i
- Wal (Gronlngc
I Bern.ii
Th J M
'van Ba"egooy
J H Smit iDen H :dcr); C w w M v
C' Herlnirentxwch'A L dc Jo
aan Ze;': E D Terhenne (Leeuwi
i P A Keritlaan i Letdschendam
Ier cn D C M Maler Maastricht);
n cn Tli H M Verkerk (Nllmcger
fl wl^ve in nieuwe «peiling Met een portret
Hofland ich-d G.oi.1 J H Van 0*unbr»g- ?P het omslag naar een tekening door
ec ifii d* In,-. G r M wunands i Roer- Marie Cremers. Uitgave Servire. Den
mond- R E A .ba« G J Fein s F H I. M Haag
Mueller B N o Koning en H s The (Rot- Italië, spiegel van schoonheid, door ds
Irrdtmi; A Ardon cn C'Veldkampi (Rooseir K L Broer, predikant tc Hilversum. Ge-
3"m hUcÏ.;Ar 1 aiu'lrr'.rd U loto'.. Uitgave Ser-
i Schiedam' P W.attel (Serooskerke)P H M I VIrr Don Ha»»..
Mr<ser«ehin'dt iSitu»rd' M J M van Broek - Afrikaans dagboek, door Graham
h.ven - 1 A J L de-1 R ar.cen J T Greene. Vertaling H W
H Bruurmijn (s P >t Kr- .«-. o. M C L Ho|v BoekA-erzorging Tessa FageL
ïjn, verder uit 'e klaanl dat het aantal vestlglngsmoge-
werken. In d"e eerste plaats betekent dit Hjkheden In Nederland voor gekavalifi-
een studie van de onderwerpen die ge-|eeerde maatkleermakers ongekend
noemd zijn op de algemene vergadering i groot is.
Hij
E Huisk
ke* C
I Hors
1^ brengen, die het mogelijk maakt, dat
Jr I J\ I.n Uil V/1 1I\ ook voor het maatkledingbedrijf via een
I bijzonder waarborgfonds voor M
bachtsbedrijf te Amsterdam
•ckctuit-1 kredieten worden verstrekt.
De heer Molenaar sprak ter gelegen
heid van de uitreiking van diploma's
voor het herenmaaüüeermakersbednjf
Voor het diploma slaagden de heren; A.
van Barrevcld, Amersfoort; W. A. J Beek
man. Groningen; F. van Deuzekom. Hardinx-
veld. II BierUng. Bedum; H A. Blaauw.
Groningen; F Fehrmann. Stadskanaal: H.
M van der Hoogte. Amsterdam; R. C. Huis-
man. Groningen; A J Jansen. Wehl: N Ki-
SrhaaD la. Groningen LM.dc Schipper. Luntei
Uitgav -4
'elpi: C J
J;Cr>ntact. Amsterdam.
'n Het meisje en de zigeuner, door D H nuv;
[11 Lawrence. Vertaling M. Mok. Bandont a. van de Wnki
Iwcrp Peter van Straaten. i man, Amaterdai
Steenderen
an. Groenlo: M. B vai
M. Kortleven. Utrecht;
sum; H L Sonnei
H. A J.
Dnk
P Va-
Neerkan
schriften
Deskundigen van Je Hoge Autoriteit
hebben vastgesteld, dat de Hoogovens
haar leveranties weliswaar
Bij koninklijk besluit zijn tot
leden van het college van cura
toren van de Rijksuniversiteit te
Utrecht benoemd de heer M. Rup
pert en dr. E. J. W. Verwey.
De heer Ruppert werd in 1911 te Am
sterdam geboren. Na een opleiding op
landbouwkundig gebied en na zelfstudie
wijdde hij zijn krachten aan de christe
lijke vakbeweging. In 1929 werd de
heer Ruppert voorzitter van de afde
ling Aalsmeer van de Nederlandse
Christelijke Landarbeidersbond en in
194°. na de functie van bestuurder en
hoofdbestuurder, voorzitter van de
N.C.L.B. In 1941 werd het werk van de
vakbeweging door de bezettende macht
onmogelijk gemaakt.
De heer Ruppert verrichtte in bezet
tingstijd veel illegaal werk. Hij werk
te onder andere mee aan het opstellen
van richtlijnen voor een nieuwe be
drijfsorganisatie, bereidde de oprich
ting voor van de Stichting van de land
bouw en die van de arbeid. Na de be
vrijding trad bij weer op de voorgrond
en vervulde vele functies: bestuurslid
Karmann werd aangepast
de Franse aanbiedingen. Dergelijke aan-
lijstprijzen ten grondslag beeft gelegd, j passingen der prijzen zijn krachtens ar-
maar zich heeft aangepast aan goedko- tikel 60 van het E.G.K.S.verdrag toe-
pere eoncurrenUc-HÉMtaMBri^MÉMÉ|||^H
nbiedingen. In hetI laatbaar.
van de stichting van de landbouw, se
cretaris van het Chr. Nat. Vakverbond,
daarbij speciaal belast met scholing en
opleiding, in hetzelfde jaar (1947) voor
zitter van het C.N.V. en in 1948 vice-
voorzitter van het Internationaal Chris
telijk Vakverbond en voorzitter van de
Protestants Christelijke Arbeiders Inter
nationale. In 1946-1947 was hij lid van
de gemeenteraad van Utrecht. Een aan
tal jaren was de heer Ruppert Eerste-
Kamerlid en in oktober 1959 werd hij
de opvolger van dr. A. A. L. Rutgers
in de Raad van State. Naast vele arti
kelen in dagbladen en tijdschriften pu
bliceerde hij enige boeken over de vak
beweging.
Dr. Verwey
Dr. E. J. W. Verwey werd in 1905
geboren, studeerde scheikunde aan de
Gemeentelijke Universiteit van Amster
dam. Hij behaalde 'er in 1929 zijn docto
raal examen wiskunde en natuurweten
schappen, studeerde daarna in Gronin
gen in in Minneapolis (U.S.A.). In
1934 promoveerde de heer Verwey cum
laude bij prof. dr. H. R. Kruyt op het
proefschrift: „Dubbellaag en stabiliteit
van lyophobe kolloiden".
Dr. Verwey werd in 1934 medewer
ker van het natuurkundig laboratorium
van de Philips' gloeilampenfabrieken en
in 1946 directeur van genoemd labo
ratorium. Zijn wetenschappelijke publi-
katies bewegen zich op het gebied van
de kolloidchemie. de electronische che
mie en de chemie van de vaste stof. Dr.
Verwey is onder meer lid van de Ko-
kwartier.
Stadhuis
Stadhuis
Leidei
Uur: Raac
D e in
aidentie-O:
te: Alicia
Binnenh
Komedie i
jen Platzal
voor Oost
Rondom
Den H
jtenenseml
poslavsky
vervolgde Liptzin „....iedere Israëli orSel.
die bij de opbouw van het Joodse be
staan in Israël gemist kan worden Luxorth
moest eigenlijk overgehaakt worden film voor
om een jaar van zijn leven te geven
om de Joden te helpen die buiten de Eiland.
grenzen van Israël wonen. stilte^
Zendingsvisie Den i
Het opmerke'iikste van deze rede was
evenwel de profetische verwachting die
doorklonk in zijn woorc'zn. Hij vervolg- Y j S
de namelijk: A^or Fc
„Velen van ons geloven dat de weder- Bmnen:
geboorte van het Joodse volk in het M".: Tor
land Israël slechts het eerste hoofdstuk (Komedie
is van de Joodse messiaanse verwach- Nieuwe
ting die in vervulling zal gaan. Wij ge- Wolff, or
loven dat we nu aan het begin staan van Rembr;
het tweede hoofdstuk: O: wcdizrgeboor- Tijl Uile:
het Joodse volk In al de landen poets",
waar het zich gevestigd heeft. Deze we-
dergeboorte moet geschieden met be-
hulp van het Joodse centrum in Sion. Fl®ters
En als dat tweede hoofdstuk werkelijk- Haarlem,
heid is geworden, zullen we het c-arde Openlu
hoofdstuk kunnen beleven, de wederge- juur: Tc
boorte van de mensheid door eer brer- |„Kijk ui
boren en verjongd Joods volk, de eeuwi- Den I
ge dragers van de messiaanse visie van en mime
de eenheid» van de mensheid, eerbied Binner
voor het leven en vrzde op aarde." Arena e
Deze messiaanse visie is opmerkelijk. Kiucht a
Zij heeft in zekere zin altijd wel geleefd Evang
onder het Joodse volk, maar het is dui- r-eike A
delijk dat zij de laatste jaren sterker is
leworden. Bijzonder opmerkelijk is dat
leze visie, gegrond op het Oude Testa- R ij n f
ment, vrijwel identiek is met de visie 'nm-
zoals die in- chiliastischg kringen wordt Den
geleerd. Chiliasten, die dus geloven ih sjjpr.t;p.
de letterlijke vervuiling van de belofte L--.
van het duizendjarig vrederijk, leren
vrijwel unaniem dat het Joodse volk zal
worden wedergeboren. groep a
Reeds in de vorige eeuw hebben ver- met „Di
schillende schrijvers van deze theologi- !zakJ.
sche richting als hun vast geloof uitge- de Koe'
sproken dat de staat Israël zou worden
hersteld. Zij zijn ook van mening dat stad.
Israël, eenmaal wedergeboren, een bij
zondere zendingsactiviteit zal gaan ont
wikkelen
Rijn
Waarschuwing
stad Op
Velen van hen waarschuwen er ech- groep A
ter voor het huidige Israël te zien als j„De KI
het Israël van de toekomst. Zij wijzen
op de dubbele arbeid van God in Eze-
chiel 37. Eerst komen de dorre doods- !vDen
beenderen tot leven en pas daarna wor- Kan m
den de nieuwe lichamen vervuld met de
Heilige Geest. Vele chiliasten geloven
dat het eerste gedeelte van dit profeti- Casin
sche gebeuren in vervulling is gegaan in falie lc
de nieuwe staat Israël. De Joden in handen
Jeruzalem zullen echter eerst nog dc -
Heilige Geest moeten ontvangen en tot
nationale wedergeboorte moeten komen. Je erbi
eer zij hun goddelijke opdracht weer 1 Luxe
kunnen gaan vervullen. Het opmerkeüi- ichard
ke van de ontwikkeling is dat in Israël ^ex
de ogen open gaan voor deze visie, ook
al is deze nog niet gericht op aposto- a
laire arbeid buiten eigen kring en deraag
slechts kennelijk op pastorale arbeid Stud
binnen eigen kring. .neral
uur: I
Amersfoort; e. i
pR ZIT een lijster in mijn tuin. Hij hipt over
het grasveld met een air alsof de wereld
geen geheimen meer voor hem heeft. Hij vindt
er ook eigenlijk niets meer aan. Hij vliegt bla
sé de appelboom in; hij wist het al: de appels
zijn nog zuur. Gelaten zakt hij op de aardbeien
neer. Natuurlijk, net wat hij dacht: de rijpe
vruchten zijn door de mensen al geplukt, de half-
rode aangevreten door de spreeuwen. De rozen
zitten met luis en het water uit de tuinsproeier
is hem te koud. Ongedurig en heimwee-achtig
wipt hij van het één naar het ander. Ver
veeld plukt hij hier eens om dan teleurgesteld
verderop weer wat anders te proberen.
Hij ergert zich mateloos aan de kinderen, die
rumoerig plezieren in dc zandbak en schrikt zich
een ongeluk als de hond, luid blaffend en ook al
denkend dat de hele tuin zijn privé domein is,
hem verjaagt.
Argwanend zit hij tussen de anjers en ik zie
in zijn vogelkop de gedachteopkomen: ..Eerst
die snerthond, nu zal die misselijke kater ook
nog wel komen!'
Een lijster in de tuin, die niet blijmoedig,
maar melig en verveeld doet, is een gewaar
wording. Een soort vloek eigenlijk.
Wat heeft een lijster nu om mokkerig en on
tevreden over te zijn? Hij heelt immers alles
Of zou hij moe zijn van allesMoe van het blij
zijn. moe van zijn ei pen gefluit, moe van n I het
goede? Of heeft hij het misschien te goed? Er
komt geen jubeltie uit zijn keel.
Hij weet best dat hij die keel heeft om te ju-
Weg- helen, maar hij negeert ziin opdracht bevnist.
I Hij zal daar een beetje gek zijn om te gaan
fluiten. Maar de lucht is toch eindelijk blauw?
Er is zon en schaduw in de tuin en eert over
vloed van allerlei heerlijke duigen. Nou en? Hij
heeft er de smoor in en wil het weten ook.
Narrig en redeloos pikt hij naar een worm. Hij
heeft helemaal geen zin in die worm, maar hij
pikt toch. Kan hem 't schelen.
Dan strijkt gracieus en lieflijk zijn vriendin
naast hem neer in de anjers. En ineens veran
dert alles. In één ondeelbare econde wordt hij
een lijsier van een andere orde. Hij strijkt zijn
veren glad en knipoogt naar de zon, zodat alle
melancholie, alle verveling vervliegt. Opgetogen
koersen ze samen naar de aardbeien. Hé, merk
waardig is dat, er is veel meer rijp dan hij
dacht. En vlak ernaast staan ook nog rood glim
mende bessen, die had hij daarnet met zijn ver
troebelde o gen niet eens gezien. Dacht hij heus
dat het water uit de sproeier koud was? Hoe
ninklijke Akademie van Wetenschappen.
Bij koninklijk besluit is met ingang anun
van 1 september 1962 eervol ontslag I
verleend aan mr J. Donner als lid
van het college van curatoren van de Lak<
Rijksuniversiteit te Utrecht. De heer Turks(
Donner was ruim 29 jaren lid van het
college van curatoren. Wegens^ zijn leef- dg Qu
toonst
8 okt
toTsii
1 tot I
Bijk
heeft hij zich toch zo kunnen vergissen? Dol-
driest en wild nemen ze samen een bad en la- Jeu
ten de diamanten kwistig om zich heen spatten, theek
Dan vliegen ze eensgezind naar de appelboom dlnadi
en daar zich koesterend in de zon zingen dag
ze een duet, zo uitbundig, dat de kinderen ver- en v
baasd luisteren. Jeugd
Nu hij niet meer alleen is, lijkt de tuin wel j
een paradijs, een hof van Eden met bloemen
en geuren, vriendschap en begrip. Zij spelen
naar hartelust hun dartele vrgelgeluk uit, zo
overmoedig en geestdriftig, dat het aanstekelijk De
werkt. De hond ploft speels in de zandbak en van
daagt ook uit tot spel. ügny
Dit alles is waar gebeurd, ik heb het zelf ge- tot
zien, een ooggetuigeverslcg heet dat. Of, of heb Egbe
heb ik mij vergist? Was mijn lijster wel wer- man.
kelijk moe? Was hij zijn tuin en zijn rijkdom'echt Fran
zat? Voelde hij zich heus wa' eenzaamBot- jong
relde er daarom een bijna-menseliike. redeloze jmeV
narrigheid op in zijn vogell'op? Ik heb alles
toch wel goed gezien? Of toch niet? Kro]
Het kan ook zijn dat ik mijn eigen humeur tier.
van deze dag op hem projecteerde. Werkte mijn Wel
eigen redeloze aversie tegen alles, mijn matheid
zo negatief, dat ik zelfs een lijster verkrampt
zag? Het is niet zo belangrijk, of we nu wer
kelijk allebei zomaar een beetje in de pui za
ten, of i'c alleen.
Belangrijk is, dat als mijn lijster dit stukje
leest —Jiij begript dat iedereen weieens moe is
en down. Als hij het echt begrijpt is het goed.
Want begrip is altijd het begin van elke nieuto»
jubel.