Uw nrobleem is het onze Presbyterianen schorsen - pacifistisch predikant ïiipecü Jaarverslag gepubliceerd Bond diakonessenhuizen Hoogleraar en pindaman tekenden naast elkaar Een woord voor vandaa Laten onder ons geen scheuringen zijn Reformed Churches op zoek naar eigen stijl N. En all ANDERZIJDS AVONDMAALSVRAGEN De gereformeerde synode be noemde een deputaatschap om een onderzoek in te stellen naar de vraag of het nodig is om va ker avondmaal te vieren. Dit de putaatschap is nu begonnen met een enquete bij de gereformeer de kerkeraden. In de Groninger Kerkbode werden deze vragen op genomen. Misschien zijn er niet-gereformeerden die zich ook bezig houden met deze materie. Daarom publiceren wij op onze beurt ook deze vragen, zodat ze ook buiten gereformeerde kringen gebruikt kunnen worden om lei ding te geven aan een gespreks- kring: De vragen luiden als volgt: L Is u van mening dat uit de Schrift een veelvuldiger avond maalsviering blijkt dan thans al- (emeen in onze kerken gebruike- jk is? (vgl. bv. Hand 2. 42. v.v.: 20. 7; 1 Kor 11. 26 ..zo dikwijl» als"). 1. Acht u de aanwijzingen uit de Schrift volkomen duidelijk? 2. Acht u ze bindend voor de kerk van alle tijden? 3. Is u van mening dat elke samen komst der gemeente op zondag eigenlijk noodzakelijkerwijze uit moet lopen op de viering van het Avondmaal? II. 1. Acht u het schriftuurlijk ver antwoord om het Avondmaal zo vaak mogelijk te vieren, bv. elke zondag? 2. Acht u het schriftuurlijk nood zakelijk het zo vaak mogelijk te III. Vaak worden bezwaren inge bracht tegen een veelvuldiger avondmaalsviering. Misschien deelt u deze bezwaren. Zijn deze bezwaren van dien aard dat u: 1. Onderwaardering en ontwaar ding van het Avondmaal vreest? 2. Van mening is. dat een gelovige bewust Avondmaal vieren moet en dat deze bewustheid wellicht ver loren gaat. wanneer het Avond maal vaker gevierd wordt? 3. Van mening is. dat bij een be paald aantal malen het gevaar van „gewoonte of sleur" ineens acuut kan worden? 4. Van oordeel is, dat door een veelvuldiger avondmaalsviering de „gehoorzaamheid" op een on juiste manier de overhand móet IV. Is u van oordeel dat de gemeen te rijp is voor een veelvuldiger avondmaalsviering? Zo niet 1. Meent u dat daarop eerst ge wacht moet worden? 2. En acht u daartoe een langduri ge voorbereiding op haar plaats? 8. Meent u. dat een kerkeraad die zou besluiten het Avondmaal b.v. 1 x per maand te vieren, het recht heeft alle belijdende leden daar te verwachten? 4. Verwacht u in dit laatste geval een „opsplitsing" van de gemeen te. tussen hen die wèl vaker Avondmaal willen vieren en hen die nog niet zover zijn? 5. Is u van mening dat men dit laatste dan zal hebben te aanvaar- 6. Acht u het aanbevelenswaardig, dat de gemeente in kleinere groe pen het Avondmaal viert. b.v. in aansluiting aan het werk der buurtkringen? 7. Bestaat in uw kring (kerken) belangstelling voor een veelvul diger avondmaalsviering? Zo ja. welke zijn daarvan de motieven? V. Is u van mening dat een veel vuldiger avondmaalsviering juist ook wel eens een gunstige uit werking zou kunnen hebben op de beleving van de geloofsver- bondenheid met Jezus Christus én op de onderlinge verbonden heid? Of is u van mening dat de igenoemde b ch de overh VI. Wanneer de kerken zouden overgaan tot veelvuldiger avond maalsviering is het redelijk dat bepaalde eisen mogen worden ge steld aan de duur van de dienst. Met name geldt dit t.a.v. de kwejtie of men een veelvuldiger avondmaalsviering zal blijven volhouden. Langdurige diensten die vaak terugkomen zouden mo gelijk velen ervan weerhouden veelvuldiger het Avondmaal mee 1. Vindt u inzakt deze kwestie avondmaalstafels de meest ge schikte oplossing? 2. Of de zgn. „zittende" communie ^brood en wijn gaan door de 3. Of het eventueel gebruik van af zonderlijke bekertjes? (De ge meenteleden tomen naar voren). 4. Of vindt u het gebruik van tafels beslist noodzakelijk voor de bele ving van de eenheid in Christus in de onderlinge verbondenheid? 5. Hebt u mogelijk èndere oplos singen om eventueel oraktisehe bezwaren op te vangen? 6. Acht u in 't algemeen de bouw van onze kerken geschikt om het Avondmaal veelvuldiger te vie- VII. Is u van mening, dat bij veel vuldiger avondmaalsviering: 1. De voorbereidingsprediking de week tevoren in elk geval dient gehandhaafd te blijven? Waren er inzake deze kwestie duidelijke verschillen op uw ver gadering tussen predikanten en ouderlingen? 2. Kan naar uw mening de voor bereidingsprediking bij een veel vuldiger avondmaalsviering ge steld worden op de avondmaals- zondag zélf? 1. Acht u het gewenst, dat de ker ken een liturgie aangeboden krij gen voor de morgendienst. waar- In de dienst des Woords en de viering van het Avondmaal in een organisch geheel zijn opge- 4. Is u van mening dat bij een veelvuldiger avondmaalsviering de bestaande formulieren gewij- b. Omdat MÊ (catechetisch) gedeelte formulieren in onze tijd niet meer nodig acht, wèl in de tijd van de Reformatie? e. Omdat u van mening bent dat het „catechetisch" gedeelte in 't formulier in 't geheel niet thuis hoort? d. Vindt u dat de avondmaalsleer voldoende tot zijn recht komt in de drie zondagen van de Heid. Catechismus? 5. Is u van mening dat de bepa ling uit de kerkorde dat het avondmaal ten minste vier maal per jaar gevierd moet worden, gewijzigd dient te worden? 6. Is u van mening dat een grotere frequentie van de avondmaals viering per sé voor alle kerken moet gelden, of moet hierin aan de plaatselijke kerken .een zekere vrijheid worden gelaten, gezien het onderlinge verschil in ligging en rijpheid? eigerde belasting te betalen j Beroepingswerk Ib< (Van kerkredactle) De centrale kerkeraad van de presbyterianen in de Amerikaan se stad Cincinnati heeft ver klaard ds. Maurice McCrackin niet langer als predikant van de St. Barnabas-gemeente te kunnen aanvaarden. Hij heeft de wijk- gemeente toestemming gegeven om te gaan beroepen en ds. McCrackin verzocht voor 4 augustus de pastorie te verlaten. Veel tijd heeft deze predikant niet in die pastorie doorgebracht. De laatste maanden bevond hij zich in de gevangenis, omdat hij als ras-pacifist geweigerd had be lasting te betalen. Zo is er een (voorlopig?) einde gekomen aan een kerkelijke kwestie die heel wat Amerikaanse pennen in be weging heeft gebracht. Ds. McCrackin betaalde wel belas ting. maar slechts een bepaald percen tage van zijn volledige aanslag. Hij had precies uitgerekend hoeveel procent van de belastingopbrengst gebruikt werd voor de defensie en hoeveel pro cent voor civiele doeleinden. Reeds ja ren lang trok hij het percentage voor militaire doeleinden van zijn belasting aanslag af en betaalde dus slechts een gedeelte. Aanmaningen liet hij rustig onbeantwoord. Zo bleef de zaak hangen van 1948 tot 1954. Sinds dat jaar weigerde hij zelfs om zijn belastingpapieren in te zenden. Het gevolg was aat deze predikant voor het gerecht werd gedaagd. Hij weigerde ge hoor te geven aan de uitspraak van de rechter, weigerde boete te betalen en ging voor zes maanden de cel in. Van vele. vooral vrijzinnige kanten werd heftig geprotesteerd. In de Christian Century werd ds. McCrackin in zekere zin afgeschilderd als een martelaar van de twintigste eeuw. (Advertentie) uw HOND ZIEK? •««Irildl it b*UH*Hln« w k* I* t«d ■•et* tMfaning K«| in«l Schotse zorgen over werk „18" Ook in het buitenland wordt aan dacht geschonken aan het congres van de Achttien en de mogelijkheid van toenadering en zelfs fusie van de Her vormde Kerk en de Gereformeerde Kerken. Zo schreef dezer dagen het blad van de Schotse vrije kerk. die zich dus van de Schotse Kerk heeft afgescheiden, de „Monthly Record": „Ongeveer een jaar geleden werd door een groep uan 18 predikanten die tot de Hervormde Kerk en de Gere formeerde Kerken behoren, het initia tief genomen tot een beweging die ge richt is op een vereniging van deze beide kerken. Studieclubs zijn gevormd om te be spreken op welke wijze deze vereni ging zou kunnen worden bereikt. Dit is natuurlijk alleen maar toe te juichen. Scheiding is op zichzelf niet iets om zich in te verblijden en als ge scheiden kerken van dezelfde familie een verlangen tonen om de breuk te helen, moet alles gedaan worden wat in dit opzicht mogelijk is. Maar waar vereniging niet kan worden bereikt zonder verzwakking van de leer die de werkelijke fundamenten van het christelyk geloof raakt, wordt het punt bereikt waar een compromis ontrouw zou betekenen. W\j beschouwen deze ontwikkeling in Nederland met ge mengde gevoelens: a) om de vrijzin nigheid die in de Hervormde Kerk aanwezig is; en b) omdat er geduren de de laatste jaren tn de Gereformeer de Kerken stemmen zijn opgegaan dat de kerk zijn aandeel zou nemen in de Oecumenische beweging door lid te worden van de Wereldraad van Ker ken. Wij z\jn daarom van gevoelen dat het huidige klimaat nauwelijks ge schikt kan worden geacht voor een beweging tot vereniging van de twee kerken. Het zou een ramp zijn voor de gereformeerde zaak in het algemeen als het calvinisme van de kerk ran Abraham Kuyper verzwakt zou wor den in het belang van een kunstmatige j vereniging. De dood heeft in de laatste jaren verscheidene trouwe, standvas- De ,,Bond der Nederlandse diakonessenhuizen" heeft zijn jaarverslag over 1961 gepubli ceerd. In dat verslag wordt ge zegd, dat er in Nederland 19 diakonessenhuizen waarvan 18 ziekenhuizen en een verpleeghuis zijn aangesloten bij de bond. In het afgelopen jaar zijn aanmel dingen binnengekomen van jonge ver enigingen of stichtingen voor aanslui ting bij de bond. in verband met nog te bouwen diakonessenhuizen, nl. te Voorburg, Amstelveen en Bergen op Zoom. Voorts werd door het prot. chr. ziekenhuis te Brussel de hulp van dei bond ingeroepen, omdat het bestuur al daar een geheel nieuw en ook groter ziekenhuis wil bouwen, dat het karak ter van een diakonessenhuis zal krijgen. Het in de tweede helft van 1962 vol ledig in gebruik te nemen nieuwe diako-| nessenhuis te Paramaribo waar i reeds verscheidene Nederlandse diako- nessen werkzaam zijn *-erd in het afgelopen jaar versterkt met enige zus ters uit Nederlandse diakonessenhui zen. Twee van deze diakonessen staan buiten dit ziekenhuis de bevolking te Paramaribo ter zijde, doordat ze als wijkzusters de verschillende stadsdelen intrekken en ook op het consultatie bureau voor kinderhygiëne en zuigelin genzorg spreekuur houden. Het landelijke vormingswerk van de „Bond der Nederlandse diakonessen huizen" is verder uitgebouwd. Bij het begin van het verslagjaar is een vor mingsleidster benoemd. Het vormings werk heeft voornamelijk plaats op „Kerk en Wereld" te Driebergen. Het totaal aantal verpleegbedden ln de aangesloten Nederlandse diakones- senziekenhuizen bedraagt 4729. In ver schillende van deze kwamen uitbreidin gen tot stand, niet alleen wat de zie kenhuizen maar ook wat de zusterhui zen betreft. In enkele plaatsen zoals Groningen. Leiden en Hilversum werd reeds met de bouw van een ge heel nieuw diakonessenhuis begonnen, terwijl andere diakonessenhuizen met hun plannen zover zijn gevorderd, dat Ondertussen ging ds. McCrackin door tegen de z,n van zijn eigen kerke raad :n met brieven schrijven en pre ken waarin hij anderen opwekte zijn voorbeeld te volgen. Heldhaftig streed hij zijn eenzame strijd, maar kon niet verhinderen dat medepredikanten hem niet langer McCrackin. maar McCrack- pot (warhoofd) gingen noemen, hoewel hij in de ogen van velen buiten zijn kerkgemeenschap een profeet was Protesten Toen er protesten van gemeenteleden binnen kwamen bij de centrale kerke raad. sprak deze uit dat McCrackin de vrijheid moest hebben om zich uit spreken, maar de kerkeraad raadde hem aan om zich te conformeren naar de eisen van de staat. McCrackin ging bij de particuliere synode van Ohio in beroep, die de zaak terugstuurde de kerkeraad om een technische kwes tie. De kerkeraad ging op zijn beurt naar de algemene vergadering van d< presbyterianen, die uitsprak dat Mc Crackin allerminst een profeet, eerder rebel is en de kerkeraad in het ge lijk stelde. algemene vergadering erkende wel het recht op gewetensvrijheid, maar stelde dat er geen absolute gewe tensvrijheid bestaat. Dat er alleen vrij heid is met inachtneming van de wet en dat is Gods wet zoals die openbaar 'ordt in de kerkelijke en burgerlijke wetgeving. „Een profeet heeft het recht niet mensen op te roepen tot ongehoor zaamheid aan de staat, tenzij de rege ring niet alleen Gods wetten overtreedt maar tevens ieder protest tegen die overtreding verbiedt." De kerkeraad heeft onmiddellijk zijn conclusie getrokken uit de uitspraak van de algemene vergadering en Crackin afgezet als predikant var St. Barnabas-g'cmeente, een daad die door het blad Christian Century fel ge laakt wordt, maar door de presbyte rianen voor de grote meerderheid wordt onderschreven. Door Eeuwen Trouw wil reiskosten V.S. voor Papoea betalen De Stichting Door de Eeuwen Trouw heeft premier De Quay een telegram ge zonden, waarin wordt gezegd, dat de Stichting reeds in februari in een open brief bij de minister-president heeft aan gedrongen op het toevoegen van Papoea' aan de heren Van Roijen en Schürmann. resp. ambassadeur in de V.S. een vaste ertegenwoordiger van Nederland bij de er. Naties. In het telegram heet het verder, dat opnieuw Indonesië het initiatief heeft ge nomen en een doer Nederland opgeleide Papoea-student als adviseur aan de In donesische minister van buitenlandse za ken, Soebandrio, heeft toegevoegd. De Stichting biedt aan de kosten te be talen van de reis van een vooraanstaande Papoea naar de Ver. Staten om zich bij de Nederlandse inderhandelaars te voe gen. Deze Papoea zou door de minister- "resident moeten worden aangewezen. De Jtichting stelt voor het betalen van de reiskosten de voorwaarde, dat de Neder landse regering bereid is de verblijfkos- Receptieboek voor Koninklijk Paar Groei Amerikaanse lutheranen Een deputatie van het Amster damse Oranjeöomité heeft gister avond op paleis Soestdijk aan prins Bernhard het receptieboek aangeboden, dat werd samenge steld ter gelegenheid van de rij dende en varende receptie die het Koninklijk Paar ter gelegenheid van zijn zilveren huwelijksfeest op april in Amsterdam heeft ge houden. Het zijn twee dikke boek werken geworden, een van 380 bladzijden met handtekeningen van Nederlanders uit alle rangen en standen die langs de route stonden opgesteld en een album van 250 bladzijden met handteke ningen van bezoekers aan de bij eenkomst in het R.A.I.-gebouw. verenigd en de bemanning van de ko ningsloep, de drumbands, de padvin ders, het corps consulaire en het hotel personeel ontbreken in het album even- Er komen zelfs handtekeningen in in Chinese en andere letterkarak- Het receptieboek werd aangeboden door dr. J. Gajentaan, voorzitter van het Amsterdamse Oranjecomité, dr. F. Balkema. rector van het Cominiusly- ceum. die de handtekeningenactie orga niseerde. en de scholieren Mea Mark voort (17), Ingrid Schulte (16), Leonard Stolk (19) en Bob Kroonenberg (15), die tijdens deze massale receptie mee hielpen de handtekeningen te len. De nationale synode van de Lutherse tige figuren uit de kringen ran de ?erkudifr yerem^f ??aan" nredili-onf,"n en thenlnarn mn de Ge- daS bekendgemaakt, dat de lo Lutherse keningen. Ze werden tijdens de rijden- ÏÏZZZZZ K kerkgenootschappen van de V.S. in totaal de ,n varende receptie verzameld door reformeerde Kerken weggenomen en g333m lidmaten tellen Hierdoor is de 15o leerlingen van Amsterdamse «f J'e<2en tot bezorgdheid.Lutherse kerk dians na de baptisten (21 v.h.m.o.-scholen. De meeste kinderen v\ ij bidden dat God onze Nederlandsemiljoen) en de methodisten (12,5 miljoen» hebben de bladzijden versierd met teke- broeders in deze komende tijd moge j het grootste kerkgenootschap der Ver- ningen, foto's en grappige caricaturen. Mdn.|en4fdeflt«frcn. Op het Spui plaatsten hoogleraren van de universiteit van Amsterdam hun handtekening op dezelfde bladzijde als de wafelverkopers, de pindaman en de straatveger, die daar hun werk deden. De geestelijkheid van de hoofdstad staat op enkele bladzijden broederlijk BOEKENHOEK Wat dient U te weten-' Populaire wetsuitlegging. raadgevingen en wen ken voor iedereen omtrent onderwer pen waarmede men in het dagelijkse leven te maken kan krijgen, door C. A. v. d. Haven en A. W. Willems. Derde druk. Uitgave Bigot Van Rossum N.V., Blaricum. Verdonkerd goud. door C. Th. Jonge- jan-De Groot. In serie Flevo-pockets. Derde druk. Uitgave G. F. Callenbach N.V.. Nijkerk. Feest in de Mussenstraat, door M. A. M. Renes-Boldingh. In de serie Flevo- pockets. Tweede druk. Uitgave G. F. Callenbach N.V.. Nijkerk. Brieven uit de hel. en Schroefstrik heft het glas. door C. S. Lewis. In Ca rillon-reeks. Tiende druk. Uitgave W. ten Have N.V., Amsterdam. NED. HERV. KERK Beroepen te Enter (toez.) W. C. J. Jacobs te Reitsum, te Huissen A. Otten te Weesp, te Wichmond C. Fortgens te Berlicum. door prov. kerkvergadering te Zuid-Holland te Alblasserdam (noodge- meenle) L. J. R. Ort, kand.-voorganger v. d. vrijz. herv. aldaar, door de gene rale synode als predikant voor buitenge wone werkzaamheden (CJMV; P. van Die, kand. te Den Haag. GEREFORzMEERDE KERKEN' Beroepen te Rilland Bath L. H. Her laar. kand. te Amsterdam. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Nieuwe Pekela (vac. C Langbroek) kand. G. Leendertse te Haar lem. te Broek op Langedijk (vac. S. Wijnsma) kand. G. Leendertse te Haar lem. Tweetal te Arnhem (vac. H. van Leeu wen) F. Bakker te Driebergen en J. Brons te Bunschoten. Oproep voor het diaconaal jaar Ook dit jaar klinkt weer de oproep tot de meisjes: ..Geef een jaar Deze op roep richt zich in het bijzonder tot alle meisjes boven de zeventien. Hun wordt gevraagd een jaar lang hoofd, hart en handen ter beschikking te stellen van de medemens, die buiten het eigen huis ver pleegd en verzorgd wordt. Een bepaalde vooropleiding is voor dit werk niet ver- Op 27 augustus en op 3 september star ten weer groepen in Utrecht. Rotterdam. Den Haag en Amsterdam. Er wordt be gonnen met een voorbereidingsweek in vormingscentrum Dan volgt werk in ziekenhuis, kinderhuis, bejaarden centrum e.d. waar men intern is. De dia conale helpster, afgekort diah ontvangt kost en inwoning, plus een maandelijks zakgeld tot een bedrag van 50 gulden. Voor de gebruikelijke sociale voorzienin gen en vakantie wordt gezorgd Plaatsing wordt na aanmelding in overleg met de toekomstige diah geregeld. Inlichtingen worden verstrekt door het landelijk secretariaat van de Werkcom- missie Diaconaal Jaar, Stadhouderskade 137. Amsterdam-Zuid. Met eer zeer bijzondere opdracht, door de gemeente Antiochië hun in opdracht van de Heilige Geest verleg vertrekken Paulus en Barnabas naar het eiland Cyf Daar, samen met Johannes, wordt het werk verricht: ver digen, dat Jezus Christus in de wereld is gekomen en Zijn boodschap voor allen geldt. Het gehele eiland trek zij door, in steden en dorpen. Paphos is het eindstation, dan vindt u in Handelingen dertien dat wonderlijke haal van de valse Joodse profeet Bar-Jezus of Elymas, man, die zijn bivak heeft opgeslagen in de buurt van landvoogd Sergius Paulus. Van hem wordt gezegd, dat\i een verstandig man is en het valt aan te nemen, dath_ Elymas hem niet direct sympathiek is geweest. PaülusÊ" Barnabas krijgen een uitnodiging om met de landvoogd- praten. Elymas verzet zich heftig, maar Paulus wijst zeer krachtig terecht. Vanwege zijn verzet tegen het gelie wordt Elymas zelfs tijdelijk blind. En dat is in hand het middel om de landvoogd te overtuigen: hij geloof, „zeer getroffen door de leer des Heren". Een flitsj verhaal, met onverwachte wendingen. Een landvoogd, repfkflf] sentant van de keizer in Rome, wordt van toeschouwer ra£ stander. Zó gaat het Evangelie zijn loop door de wereld, kiest God degenen, die Hij roept, uit de duizenden. Hier j CU eenvoudige werkman, daar een overheidspersoon. Wie boek der Handelingen leest, staat steeds weer versteld Gods strategie! fn^Ha _Jentie C Geref. (vrijg.) kerk van Amsterdam Nathan JJacobi .Sdhimit; stersk-erl Stotijn Sanger* (Van onze kerkredactie) [Daarbij gaan onze gedachten als van3, 01=6 terug naar de dagen van de Vrijmak Toen waren wij eendrachtig in kenfoal De kerkeraad van de (vrijge- buigen voor het Woord alleen, en Het 't maakte) gereformeerde kerkl™.?-8" J^Lde .blüds,chaP van de gee ■■■■■■■■■IHi li.ike vrijheid in gebondenheid van Amsterdam IS verontrust Woord, onder afwijzing van alle bint van kerken. Daarom heeft hij een brief opgesteld en gericht aan alle (vrijgemaakte) gerefor meerde kerkeraden van ons land, waarin de lezers worden opgeroepen zich te bezinnen op de oorzaken die geleid hebben tot de huidige situatie en „op de wijze waarop onze kerken weer kunnen geraken tot de eendrach tigheid, de blijdschap en de een voud des harten waarvan Hande lingen 2:46 ons spreekt, om zo God te kunnen loven." De brief werd openomen in het blad „Waarheid en Eenheid en luidt als volgt: j twijfelbaar op de Schrift zijn gegr<?entie C Wij hebben toen gekozen voor de scltfathan tuurlijke ruimte in Christus' Kerk tegen de onschriftuurlijke tuchtmi regelen. fn Hai En thans schrijven wij 1962. Opniér: Wim horen wij van tuchtmaatregelen. De W Goude keraad van Leens berichtte ons 8 uur): schorsing van ds Boonstra. Nu mi (beh. ons de kerkeraad van Murmerwoude schorsing van ds. Van der Schaft. Zon opgaaf van de gronden, zodat we djsLno uit de pers moesten vernemen. Zijn c" tuchtmaatregelen schriftuurlijk? uit de gronden, dat bijvoorbeeld d der Schaft zich in leer of leven is L te misgaan? Blijkt uit zijn ambtelijk wial J de bediening dxor (2. ïecht Synode in Australië sd4°<« "jk Wial gaa' ing uxor (5 zjin knecht ïbf <23' het* voor (Van onze kerkredactie) Voor drie kerkgenootschappen min of meer verbonden mét ons gereformeerde volksleven is het dit jaar synode-jaar. De Chris tian Reformed Church van de Verenigde Staten en Canada zojuist bijeen geweest. De Chris telijke Gereformeerde Kerken van ons land komen eind augus tus bijeen in Haarlem. In diezelf de maand vergaderen de Refor med Churches van Australië en Nieuw-Zeeland in Geelong. Deze kerken doen hun best om wer. kelijk Australische kerken te worden, een eigen leven, een eigen stijl, in eigen land. in plaats van een al of niet goede copie te blijven van de Ne derlandse kerken. Daarvan getuigt bij voorbeeld het voorstel van de classis Tasmanië, die er op aandringt dat de kerken zullen pogen de volledige goe- vernementele erkenning te verkrijgen. ijs daarvoor is het ver- ;is Victoria die zou wil len dat de nieuwe American Revised Standard Vertaling van de bijbel in het vervolg voor kerkelijk gebruik zal wor den vrijgegeven. Deze synode is waar schijnlijk een van de eerste orthodoxe kerkgemeenschappen die een dergelijk verzoek zal bespreken. Vooral in de Verenigde Staten is er vrij veel orthodox verzet tegen deze vertaling, die in grote lijnen te verge lijken is met onze nieuwe vertaling. Sommige kerken hebben daar even fel gereageerd als indertijd de kerken van de Afscheiding tegen de invoering van de gezangen. Het is duidelijk dat de si tuatie in Australië geheel anders ligt. r anders was dit voorstel niet op de agen-1 bevestigen. Ongetwijfeld zal dit rapport da gekomen. look nog wel heel wat discussiestof op- Het zal interessant zijn te vernemen roepen. wat de synode op dit punt zal besluiten, omdat zij zeker eer zij deze vertaling voor kerkelijk gebruik vrij geeft, ziclh zal afvragen wat waar is van de Ame rikaanse klacht dat zij niet bijbelge- trouw is en duidelijke sporen van vrij zinnigheid draagt. Wij kunnen een heel wat onpartijdiger uitspraak verwachten dan vanuit enige Amerikaanse kerk. omdat veel historische moeilijkheden en conflicten op de beoordeling door de Re formed churches geen invloed zullen hebben. Gokken Vanuit Brisbane is het verzoek geko- len om een uitspraak te doen tegen het gokken. Voorgesteld wordt om uit te spreken dat het een „groot sociaal en geestelijk kwaad is en een zonde vol gens het Woord van God die ijverig vermeden moet worden." De Engelse kerken en ook die van Australië hebben door de jaren heen een veel mil der standpunt ingenomen ten opzichte van het gokken dan de Nederlandse christenen. Vaak zag de kerk daar in het afsluiten van alle mogelijke wed denschappen niet zo'n heel erg groot gevaar. Deze jonge Australische kerken zullen nu vrij van die traditie eén uit spraak kunnen doen. Deze kerken zullen ook een uitspraak moeten doen over het probleem van de echtscheidingen. Duidelijk is dat een andere weg gekozen wordt dan de An glicaanse Kerk en -de Rooms Katho lieke Kerk zijn gegaan, die geen enkele gescheiden man of vrouw willen hertrou wen. In het voorgestelde rapport wordt onderscheid gemaakt tussen echtschei ding op grond van overspel, waarbij sprake kan zijn van een onschuldige partij, die dan kerkelijk mag hertrou wen, en een schuldige, die dit niet zal worden toegestaan, en echtscheiding op niet-bijbelse gronden. In het laatste ge val mag de kerk een volgend huwelijk geen van beide partijen kerkelijk of ook anderszins het Woord, dat hij in strijd komen met de leer van het Evangelie v Jezus Christus? Immers neen. Wel 1" duidelijk dat hier in geding is hc. of niet uitvoeren van een kerkeraajag: Av- besluit. Een besluit dat binden wil tudio (2. de uitspraak van de synode van Asa ter 1961 met betrekking tot onze verhoudr tot de synodaal-Gereformeerden. ergens Nu ligt het niet op onze weg, om tfijden). en thans een oordeel te geven overrianon inhoud van deze synode-uitspraak. Mi ridder naar haar aard is ze klaarblijkelijk menselijke uitspraak, die bepaald li ontwijfelbaar op de Schrift is gegro: Een uitspraak dus, waaraan de gewet£°P®n(l niet mogen worden gebonden. Een F1 eek T spraak, die bij afwijzing tuchtm£ht 48, 1 regelen niet mag wettigen, hoe nek R. ve overigens over deze uitspraak ook ddorp wo ken moge. itheek v Een tuchtmaatregel als deze schoi's vindt dan ook uiteraard geen gronc'i het gereformeerde kerkrecht. Schorsing—.,... gronden als hier aangegeven vallen wl vr - strekt buiten de D.K.O. Daarom mof)udheid wij ook gegeven de situatie o?useum zusterkerk van Murmerwoude niet vostelling gen op deze weg en moeten wij ds. Viktober) der Schaft wel blijven erkennen als dfeeszaal i naar des Woords in onze kerkep. at 27. r Broeders, wij vragen U dit alles ^*30 te willen overwegen en alles te dot.' oft u wat mogelijk is om de kerkelijke eenhe 7 t 9 te bewaren. Er zijn onder ons grote ia' ningsverschillen. Landelijk en plaatselifkantoo Maar daarbij kan de broederlijke eenh#'- dinsc volledig worden bewaard. Wij ervarl njn„ z dat dagelijks in onze gemeente. Lattnsda* 5 onder ons geen scheuringen zijn al waeugdbib! van wij horen. ek Reu »dag vi Euro-gesprekscentruir prot. jeugd gesticht^ Protestantse jongeren uit Dui' Zweden, Zwitserland en Nederland he ben in Bonn het „Gesprekscentrum vod Europese protestantse politieke ji ren" opgericht. Voor Nederland n de antirevolutionaire en christeljjk-hist rische jongeren aan het werk het bevorderen van een regelmatige uiL wT wisseling van ideeën op politiek, sf" >YA1' ciaal, cultureel en economisch gebied, speeldi Het gesprekscentrum is een uitvloeis^maarde 3n de Europese conferenties van pr testantse politieke jongeren, waarvan ft de oorlog vijf zijn gehouden. De laa werd in maart van dit jaar in Rolee- terdam gehouden. Het gesprekscentru j v. B zal nu ook tussen de conferenties doqchoot 1 het contact gaan verstevigen. m Behalve jongeren uit bovengenoemi e landen zullen aan het gesprekscentruL ook groepen uit Engeland, Noorwege f, aV Oostenrijk, Frankrijk en Denemark^ftre<lm deelnemen. leeds d stevaar -0). Vraag: Hierbij zend ik u een rups je dat mijn vrouw verschillende malen vond tijdens de schoonmaak. Deze diertjes komen in hoofdzaak voor in wollen goed. waarvan zij ook vre ten. Gaarne zouden we willen weten wat dit voor diertjes zijn en hoe wij zouden kunnen bestrijden. planten. Het bladluis, die zo vaak voorkomt. Antwoord: Voor de bestrijding van luis op planten zijn verschillende mid delen in de handel. U kunt zelf huismiddel maken door de gewone lichtgroene zijn. wanneer de originele band goed bewaard bleef. Vraag: Wat kan er de oorzaak van zijn. dat voor mensen, die een be paald soort dieet moeten volgen, alle liter voedings- en genotmiddelen water 20 gram zachte zeep op te los- duurder zijn dan normale levensmid- 1 daai 1 10 gram spiritus toe te delen? Het «ptreedt. Vraag: Ik ben in het bezit veel gebruikt en later opnieuw inge- ge artikelen door een speciaal tien dagen bewerkingsproces niet tegen de norma ms bij een le prijs in de handel kunnen worden veelal de oorzaak gebracht. Hier staat volgens mij te genover. dat van andere artikelen de bewerking vaak eenvoudiger en goed koper is. Naar mijn mening wordt Hervormde Kerk gebruik. Door last jende Heeren Staaten Generaal der Antwoord: Wij hebben hier te doen voegen.-Met deze oplossing kunt u de met de larve van de kleermot, tineola plant bestuiven en dit r~ t! biselliella, of de bontmot, tinea pellio- herhalen. Staat_de plant nella. De ontwikkeling, leefwijze en tochtig 1 schade zijn vrijwel hetzelfde. Daar de dat luis mottenlarven van duisternis en rust houden, moeten we ze dus geen rusi geven en kleding, wollen stoffen, bont enz. veel kloppen en in de zon hangen evenals stoffen voor stoelbekleding breiwol enz. Kleden en tapijten moetei veel geklopt en gezogen worden, even als beklede meubelen. Van tijd to tijd moeten we ze bestuiven met eer insectendodende vloeistof met de flit spuit bijvoorbeeld. Om beschadiging te voorkomèn moeten we bij de bf spuiting een meter van de stof afblij ven. In dekenkisten, kasten enz., waar in men kleren opbergt, moet men wa paradichloorbenzol i500 gram per ku bieke meter inhoud) leggen. Kamfer en naphtaline helpen niet Vooral de na jaarsschoonmaak is van belang, me: het oog op het zoeken van winterver- grootte' blijf van deze insecten. Antwi Vraag: Hoe moet ik mijn anthurium lit kerkboek is gering, daar en klimplant, die geregeld onder df ieel veel uitgaven in deze e< luis zitten, behandelen? Tot nu tor =taan. Omdat het boek niet spoel ik ze telkens met een zeepoplos de oorspronkelijke band zit, heeft het dingsmiddelen. sing, maar dit is niet afdoende en o boek ook geen waarde - J J ■- dat Brieven, die niet voorzien zijn van naam en adres, kunnen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. tef ster! Bodt rtevaar apte hie len der Gereformeerde Kerken. Te Haarlem Gedrukt by Johannes Enschc- ie en Zoonen. MDCCLXXXIZou dit boek volgens uw mening op grond van mogelijke zeldzaamheid een be- Antwoord: Wij schrijven de hogere dieetvoedsel niet vang heeft als die van de normale dingsmiddelen. Dit produkt vergt afzonderlijke bereidingsmethode, extra werkkrachten cn ruimte vergt, terwijl daarnaast de afzet kleiner is. laaide handelswaarde kunnen hebben Veel meer wetenschapsmensen moeten met vertinde zeven erin. Als de gaa! jes van de zeven dicht zitten, dai moet men de zeven buiten zetten zon. Dan laten al de melkdeeltji als men er met een harde borstel ove: gaat. Men kan ook reinigen met dund bleekwater. Als men de zevei tijdens vorst buiten zet, kan ze ook heel goed met een harde bor stel reinigen. (Wees voorzichtig na gebruik var. bleekwater) heeft u enig idee Antwoord: De handelswaarde dikwijls aan te pas komen alles moet betaald worden. Dat enkele gevallen wel eens sprake nog misbruik zal zijn, is mogelijk. Een andere lezer: Na het mei- roe- Ken moet men de zeven eerst met een koud water afborstelen, daarna mei die heet sodawater. Als rr.en kokend ter op de vuile zeven schenkt, krijgt men de zeven niet goed schoon. Om de zeven nu schoon te krijgen moet men deze aan beide kanten met een in half afgesleten borstel met schuren. De gaatjes zijn d- open en en ze worden als nieuw. er. toen 'en van koper wa am ik el- beetje v;rr mijn bor stel, want melk drooet .auw boerderij als er controle kwam. kregen den duur misschien schadelijk voor de hetgeen nog wel eens het geval kan gebruiken we een teems voor de melk pluim voor de schone zeven. rug te gend dank! F. en dring( vulde ten? I te. Er mede- op a bij is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2