Uw probleem is het onze Strijd tegen de honger is eerste taak van christen Nu moeten we wat doen" Deense r.h kritiek op Spaanse politiek Protestanten vv oi den onneu» r'Xtirwr.ïL1'!!1'!;: behandeld Felle aanval van ..Kerkbode op de „Zwarte Christus" Een woord voor vandaa Wenen heft belasting van rijke studenten WDIJtZIJDS HUISBEZOEK Huisbezoek. Vroeger zagen de leden van de gemeente er tegen op. Huisbezoek was een ernstig iets. Nu zien de dominees er te gen op. Huisbezoek is een ver moeiende bezigheid. Dat blijkt uit een artikel van ds. D. Solinger in het Evangelisch Luthers week blad. De Lutheranen, zeggen de Am sterdamse huisbezoekers, wonen al lemaal dichtbij de hemel, d.w.z. driehoog. Als dan gevraagd wordt of ze daarom vanaf de aarde zo moeilijk bereikbaar zijn, halen ze hun achouders op en zeggen: ach. het is maar de vraag, wat er van de aarde tot hen komt. Voor een Eretje zijn ze altijd wel te vinden. loeilljk bereikbaar voor de kerk? Dat wel. ala je toch al dichtbij de hemel woont. Wat mijzelf betreft, vind ik het moeilijk om mensen die drie hoog wonen van beneden af te beschreeu wen en te zeggen, waar Je voor komt. Een paar weken geleden, bad ik al een paar maal ge schreeuwd: de dominee van de Lu therse kerk. met een stem. die wer kers ln de continubedrijven tegen onze kerk en haar dienaar in het harnas zal hebben gejaagd, terwijl toch een mannenstem boven maar door bleef gaan te roepen: wat wilt u? Nu heb jk weieens gehoord, dat een vroegere evangelist in mijn wilk onmiddellijk doorliep en het huia binnenkwam, of hij welkom of niet welkom was. Dat lijkt mij de beste methode. Immers om duide lijk te maken, wat mijn bedoelin gen waren moest ik toch de drie trappen op die mij scheidden van de man. dK maar steeds stond te roepen: wat wilt u? Naar boven lo pend, riep ik maar steeds terug: ik kom bij u. Boven aangekomen stond ik te genover een breedgebouwde man van een jaar of zeventig, die mij wantrouwig monsterde en toen zei: we zijn al verzekerd. Mooi. zei ik, dan behoeven wij daar niet meer over te beginnen. Ik ben nl. de Lu therse dominee en doe dus niet in verzekeringen. Ik heb wel een bood schap, die zekerheid brengt. Hij glimlachte wat zuur en zei: dat zal wel. maar komt u binnen. Ik was er dus. Driehoog, dichtbij de hemel? Hij stelde mij voor aan zijn zoon-en aan zijn vrouw en gaf mij toen te verstaan, dat ik niet heel erg gelegen kwam. want dat hij de volgende dag uit moest. ..Wij gaan naar Duitsland en het valt niet mee de hele dag te rijden. Ik wil daar om vroeg naar bed en voor die tijd moet alles klaar zijn voor de reis. De wegen kunnen om deze tijd van het jaar weleens glad worden en dan valt het niet mee om te rijden. Het valt niet mee om op gladde wegen je wagen in bedwang te houden." „Rijdt u dan zelf. meneer?" ..Neen", zei zijr, zoon. ..Hij rijdt niet. maar Ik doe het. Vader heeft echter de gewoonte om er zo over te spreken, alsof hij zelf rijdt." „Ja", ging de heer des huizes zijn zoon negeerde, „verleden week reden wij haast tegen een andere auto op. de weg was zo glad dat onze auto slipte. Wat kan je dan doen? Niets! Je kunt niet op de rem trappen, je kunt het stuur niet omgooien. Je moet de auto maar laten gaan." „Heeft u wei eens achter het stuur gezeten", «wilde ik weten. HIJ keek mij een bp^tie verbaasd aan en zei toen: „Hij stuurt immers." Na deze op merking vervolgde hij zijn verhaal, dat ik niet wil vertellen, doch waar uit bleek, dat hij stuurde en dat zijn zoon slechts het Instrument was. dat alle handelingen voor hem deed. Tijdens het gesprek zat de zoon met een ironische trek om zijn mond te luisteren en hij kon niet laten te zeggen: „Hè vader, wat heeft u dat handig gedaan" of in eens er tussendoor te roepen: „Meesterlijk!" Pa bleef echter doorgaan, het was alsof hij steeds achter het stuur zat. Eigenlijk heb ik mij toen afge vraagd. of wij niet net zulke men sen zijn, als deze man. Wij zingen wel: ik kan zonder U niet verder, geen enkele schree. doch het is zeer de vraag of wij het menen. Wij doen alsof God het stuur van ons leven in handen heeft, maar in tussen zitten wij zo mee te sturen, alsof het wel lijkt, dat wij het toch zelf doen. Dat bleek ook bij de man, die ik bezocht. Hij was moeilijk be reikbaar. omdat hij meende dat hij alles zelf het best kon. God had hij niet nodig, want hij had altijd zelf voor alles gezorgd. Zijn vrouw en zoon lieten hem dit spel spelen. Zij konden het niet la ten zo nu en dan een hatelijke op merking te maken, doch dat deer de hem niet. Hij had het stuur in handen, hij was de flinke kerel. Laat God ons ook maar door spe len. of tikt Hij ons zo nu en dan gevoelig op de vingers? Laat Hij ons het stuur zo nu en dan zelf ne men, om ons te laten zien, dat wij er niet veel van terechtbrengen? Ik heb mij wel afgevraagd, waar om die zoon zijn vader niét eens achter het stuur liet plaatsnemen. Was hij bang. dat dan zijn auto er aan zou gaan? Dat geloof ik niet eens. Ik denk zelfs dat die jongen zoveel om zijn vader gaf. dat hij hem die teleurstelling wilde bespa- Zou God ons ook nemen, zoals wij zijn, of Is Zijn Liefde nog gro ter. zodat Hij ons zo nu en dan eens laat voelen, wie wij zijn? ..Dag meneer", zei ik. toen ik de trap afdaalde, „een prettige dag morgen." Hij keek mij verbaasd aan en zei: „zo'n pretje is het niet de hele dag te moeten rijden." Het kostte mij moeite niet in lachen uit te barsten. Het zal God ook wel eens moeite kosten. Rekent u daar maar op. Dr. Diepenhorst op C.H.JJ.-conferentie: „Wij moeten haast maken met ft- de hulpverlening aan de ontwik kelingslanden, want als straks de conjunctuur om zou slaan wordt het veel moeilijker om te helpen. Geen Nederlander, geen politieke partij, maar vooral: j geen christen, mag tolereren, dat in de wereld vele miljoenen mensen per jaar sterven als ge volg van slechte voedingstoestan den. De strijd tegen de honger behoort tot de primaire taken van het christendom. Ook van ons als C.H.U. wordt gevraagd dat wij ons warm maken voor de hulpverlening, die wij niet hebben te zien als internationale armenzorg, als een soort christe lijke E.H.B.O., maar als een samenwerking van profetische allure." (Van onze parlementsredactie) Met dit appèl besloot het c.h. Tweede- Kamerlid dr. I. N. Th. Diepehhorst za terdag op de C.H.U.-Zomerconferentie te „Woudschoten" zijn referaat over het thema „Onze verre naasten". De derde en laatste dag van de conferentie was geheel gewijd aan het vraagstuk van de hulpverlening aan de onderont wikkelde gebieden. Het onderwerp bleek de conferentiegangers sterk aan te spreken, gezien het grote aantal dat deelnam aan de discussie die op het re feraat van het Kamerlid volgde. Dr. Diepenhorst constateerde, van de mensheid, Europa en Noord-Amerlka, het onge kend goed heeft, terwijl twee derde deel, ongeveer 1800 miljoen mensen, ar moede en gebrek lijdt. Aan het een der de deel komt 85 pet. van het gehele wc- reldinkomen ten goede en de overgrote meerderheid moet het stellen met de resterende 15 pet. Hulp aan ontwikkelingsgebieden wordt dikwijls als een kwestie van welvaarts spreiding aangeduid. De leus „welvaart ook voor anderen" was dr. Diepen horst echter veel te optimistisch. Aan welvaartsspreiding zijn we nog lang niet toe. Het gaat met betrekking tot de ontwikkelingslanden nog zienlng in de alle moedebestrijding. Westen te kampen heeft met een steeds groeiend overschot aan landbouwpro- dukten. Met het weggeven van die over schotten kan tijdelijk hulp worden gebo den. Daarnaast moet het Westen cr zorg voor dragen, dat het de uitbreiding van zijn voedselproduktie afremt. Als straks de (overwegend agrarische) ontwikke lingslanden genoeg voedsel voor zich- geconcenHeerd ze£f produceren, komt er nog een veel groter voedseloverschot dan er nu al is. Een overschot drukt de prijzen op de wereldmarkt, zodat de ontwikkelingslan den die we willen helpen, door ons toe doen een veel te lage prijs voor hun eigen landbouwprodukten zouden lcrii- Discussie Unaniem Tegenover de zuiver politieke en eco nomische argumenten voor de hulpver lening de jonge staten aan zich bin den, het scheppen van afzetgebieden voor het massaal-geïndustrialiseerde •Westen stond spreker sceptisch. Voor christenen is in veel eenvoudiger en doorslaggevender argument gelegen in Mattheüs 25, waar de Koning tot hen die aan ziin rechterhand staan zegt: „Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te drinken ge geven...". Is de hulpverlening dus bij hoewel ook ln ons land nog zeer velen uitstek een zaak van de christelijke po- welnig van de welvaart merken, er bij 1 ütiek. het is misschien ook het enige po- ons een zekere economische zelfvoldaan- litieke vraagstuk, waarvoor de jeugd held heerst. Daaruit worden we echter van vandaag zich unaniem interesseert, hardhandig wakker geschud als we de .Dr. Diepenhorst gaf vervolgens een de sterftecijfers in de uitvoerig overzicht van de verschillende statistieken 1 wereld bestuderen. Van de '50 miljoen mensen, die per Jaar sterven, wordt voor 35 miljoen de dood veroorzaakt door de slechte voedlngstocstandcn. Als wij die misstanden kennen, zijn wij er ook medeverantwoordelijk voor. Ruw weg is de situatie deze, dat een derde Gevecht in kerk tussen Walen en Vlamingen Eigen pers Tijdens de plechtige hoogmis in de rJc. kerk van de H. Geest is het gis teren tot een botsing gekomen tussen Waalse en Vlaamse kerkgangers. Vlaamse demonstranten, die leuzen en beledigingen riepen, drongen de kerk binnen toen de geestelijke aan zijn preek in het Frans begon. De Frans-sprekende gelovigen stonden op en de mis ontaardde in een vechtpar tij. De politie arresteerde in de kerk zes personen, hoofdzakelijk leden van de Vlaams ex'remistische volksunie. Ondertussen hielden buiten de kerk oudstrijdcrs een protestbetoging tegen., i j i - - de volksunie. i ben scherpe kritiek geleverd op den met een typisch protestants karak- De laatste zondagen is het steeds Franco in verband met diens ifr- »even de rooms-katholleken ruimte buiten de kerk. de enige in Antwerpen „mioctonton ?.e_ 8cho|€n krijgen Het r.k. blad onderwerpt de hondbig -, v n de Spaanse regering van Franco ti7/\nrl /-na aBn een scherpe kritiek en noemt dexe therse kerk de staatskerk Is, maar dat de rooms-katholleken In Denemarken toch volkomen vrijheid hebben van me ningsuiting en eigen bladen kunnen uit geven. Deense rooms-katholieken heb-j De Deense dagbladpers, ook de bla- dc Franssprekenden de mis wordt opgedragen, tot botsingen geko men. Reeds verscheidene malen is de politie de kerk binnengegaan om beto gers er uit te halen. Philips beloont een goed idee van Russische vluchteling De Braziliaanse tak van Philips heeft twee maal voor eon goed idee van een Russische vluchteling een hoog bedrag betaald. In 1953 emigreerde Peter Egerof? met behulp van de Wereldraad vnn Ker ken naar Brazilië, nadat hij via Estland. Letland. Polen. Tsjechoslowaki.ie en Oos tenrijk naar Italië was gevluch:. Hij ont ving een premie v.in 250.000 Braziliaanse cruzeiros 'bijna 3000 gulden) in verband met een suggestie voor een technische verbetering. politiek tegen de protestanten, j een subsidie Deze kritiek werd gepubliceerd 0r*0,£n in het officiële r.k. blad „Katolsk Ugeblad." De aanleiding van deze ongewone en bovendien nog zeer scherpe kritiek was een 80 procent de Deense staat zorgt zelfs financieel voor het rooms-katho- liek godsdienstonderwijs op de openba re scholen cn betaalt rooms-katholieke priesters die dit onderwij. geven De rooms-katholleken in Denemarken, hoe wel zij slechts een zeer kleine minder- vormen. waarin (ook door Nederland) hulp aan de ontwikkelingslanden wordt verleend. Voor een integrale keus tus sen multi- of bilaterale hulp is zijns in ziens geen reden. Beide bevatten waar- devole elementen, die aan de bereiking van het uiteindelijke doel een onmisba re bijdrage kunnen verlenen. Bovendien is er nog de steeds-belangrljker worden de tussenvorm van de regionale hulp verlening. Eén procent? Door de V.N. en ook van socialisti sche en anti-revolutionaire zijde is _.j yoor hulpverle- erop aangedronger JK! nlng een totaalbedrag beschikbaar stellen, gelijk aan één procent van het nationale Inkomen. Dr. Diepen horst vond dat iets te planmatig. Hulp bieden is niet alleen een kwes tie van geld. Coördinatie van de aan pak is gewenst. Wii moeten ook goed weten wat met net geld gebeurt. Voorkomen moet worden, dat het geld in de zakken van enkelen verdwijnt of aangewend wordt voor de financiering van projecten, die wel de nationale trots strelen, maar die overigens niet doelmatig zijn. Spreker had er alle begrip voor, dat de Nederlandse rege ring zich niet op die 1 pet. heeft wil len vastleggen. Zij heeft immers ook rekening te houden met onvoorziene ontwikkelingen in het toekomstige na tionale inkomsten- en uitgavenpa troon. Het zou spreker overigens niet verwonderen als de regering de Ne derlandse bijdrage voor 1963 weer ho ger Z8l stellen als die voor 1962. Dat ondanks de meerdere hulp de te genstellingen lussen rijke en arme lan den toch groler worden, weet dr. Die penhorst aan twee factoren. Door de be strijding van armoede en ziekte groeit de bevolking ln de ontwikkelingslanden sneller. Voorts zijn die landen ala pro- gepubliceerde uitspraak van het {"Jf» Spaanse gezantschap in Kopen- roep da roims-katholieken zendtijd ter hagen waarin ontkend werd dat j beschikking, de protestanten door het regiem Intolerant van Franco werden vervolgd. „Onder deze omstandigheden", ver- "eread nnme i'k dit men Ie nrotestan- gM»ntschap). die moeten bewijzen dat l naar ae om7'KKeiingslanden zou ln we- fen in Soanie onder druk zet en zelfs ide protestanten vrij zijn. zich tegen de- i ^en ®en Yeel grotere hulp betekenen vervolgt Ér 's niemand in Spanje" Uen€n die deze argumenten gebruiken I dan de miljoenen, die tot nu toe ln con- *o vervoldc de S^anse modedel Je Vergeleken met de situatie In een lu- tanten zijn uitgekeerd. Het voorkomen die oo iSnd vanz in -elTofïïvIrtut thers land als Denemarken bewijzen de van ernstige prijsverstoringen voor die Bin* vervolgd wordt" In de' steden Spaanse Inzichten nauwelijks tolerantie, grondstoffen en produkten, die vnnr rt» ging vervolgd worat in ae sceaen u.,, I nn/WnniuMiriraMo protestanten groot gc I eerder intolerantie is-katholie- onderontwikkelde landen essentieel zijn. noeg is. hebben Hun wordt evenwef niet toegestaan pro- oaganda te maken en de gelovigen rdere godsdiensten tot overgang te be- Het hoofdartikel besluit met De firma betaalt In Brazil!» jaarlijks i paganaa te manen en ut Keiuv.*wi v«.. een bepaald bedrag voor de beste t p die and-ere godsdiensten tot overgang te be- voortaan verschoond tc mogen bliiven materiaal-besparend ls. Egervff stelde een «'egen. In Spanje heerst een volkomen van ppn rfprpHiiltp ver^H^in* van Hp nieuwe vorm voor voor de poten van de godsdienstige eenheid, en daar het aan- vacuumpomp en dat leverde hem een al protestanten zeer gering is (volgens bedrag op van haast 4000 gulden, enge- deze gezant ongeveer 15.000) in verhou- veer 16 maal zijn maandsalaris Nu heeft ding tot het aantal inwoners (31 rnil- hij bovendien nog eens een extra bedrag oen) vormen zij een k.e.ne minderhe.d. van bijna duizend gulden ontvangen. Het naar bulten treden is dan ook alleen waaruit de dankbaarheid blijkt van de maar de Room« Ka'ho ieke Kerk toe ge- aandeelhouders. staan, die de uil.ng is van de officiële goede 1 Er moet dus ln de richting van t staatsgodsdienst. iAjetlioeli moet zich uitspreken het Snaanse gezantschap om j kere prijsstablllsatie worden gewerkt. Dr Diepenhor8t ze| voorts het niet te kunnen verkroppen, dat er ln de achter gebleven gebieden een ontstellend ge- Het artikel la bijzonder opmerke lijk omdat rooms-katholieke scriben ten in W est-Duitsland onlangs de si tuatie uan rooms-katholieke minder heden in de Scandinavische landen als voorbeeld genomen hebben voor de Spaanse situatie. De rooms-katho- lieken zouden het veel moeilijker heb ben in de noordelijke landen dan de protestanten in Spanje. De ronms-ka- tholieken in Denemarken hebben ech- 77 ter nu wel heel duidelijk bewezen wat waar is uan deze redenatie. Een afbeelding de gekruisigde Christus geschilderd door van twee Romeinse cen- turio's onder het kruli een die lijken op premie niet-blanke kunstenaar, Verwoerd en de ministe thosli is afgebeeld als boort de zijde van een zwarte Christus, zwarte Christus - heeft de toom opgewekt het spot met alle werke lijk christelijk gevoel en ;ok nadelig is voor de betrekkingen tussen de rassen. De .Kerkbode" schrijft: „Als de niet- blanke groep recht meent te hebben op meer poll- tweede 'ieke rechten, laat zij dan Kerkgebouw is het ontmoetingspunt tussen God en mens Kerk. de Dit schilderij, vervaar- Kerkbode". Dit blad digd door de schilder Als Loethoeli inder- noemt he' kunstwerk Ronald Harrisoon. een daad het werk zou ver- ,.afschuwelijk" en eist mulat uit Kaapstad hang: dat ook Nobelprijswin naar Loethoeli Zaterdag en zondag zjjn in Hilvaren- beek voor de zestiende maal de „Groot Kemplsche Cultuurdagen" gehouden. Het thema: „de ontmoeting kerk en cultuur in de hedendaagse bouwkunst", werd door vier sprekers, twee Belgen en twee Ne- zichzelf niet voorstellen derlandera, van verschillende kanten be ats martelaren aan het 1 licht. oordtien. dan is het twij- het enige tijd ter inspec- erboden is zich politiek uiten en zelfs voor citeren van zijn het 'met heilige zakenmaar ven. De autoriteiten heb- maakt geen gewag ran ben bekend gemaakt, dat vroegere opmerkingen een aspect van het schil- Harrison niet zal worden of geschriften toestem- derii, dat ook elders veel vervolgd. Maar het kerkelijk or gaan uit de klacht, dat van justitie Over het algemeen was men van me ning. dat het kerkgebouw, het ontmoe tingspunt tussen God en de mens. op cul tureel verantwoorde wijze aan de eigen tijdse opvattingen moet worden aangepast en dat het zowel van binnen als van bui ten een eenheid moet vormen. Ook de tool van de kerk. die volgens Bij de discussie Het een Schiedams* spreker zich nogal sceptisch over de hulpverlening uit. Waarom, zo vroeg hij zich af, moet voor miljoenen aan de achtergebleven gebieden worden ge schonken, terwijl in eigen huls nog zo veel te doen Is waarvoor geen geld be schikbaar wordt gesteld (b.v. tunnel bouw, verbetering positie vrijgezellen!). Bovendien verdwijnen de beschikbaar gestelde gelden maar al te vaak In de zakken van enkele machthebbers ln de behoeftige landen. Wat dit laatste betreft: dr. Diepen horst erkende, dat zich excessen heb ben voorgedaanmaar zo zei hij, wij zelf hebben er eeuwen over gedaan om normale sociale verhoudingen te creëren. Het argument, iat in eigen huis nog zoveel te doen is, had hij ook wel in verband met de zending gehoord (waarom zending als in ons land nog zoveel niet-christenen le ven?). Natuurlijk moeten we dit peet niet verwaarlozen, maar men dient toch te beseffen, dat de dienst aan de naaste niet beperkt mag blij ven tot de naaste omgeving. Gelukkig bleek de Schiedamse rede nering een uitzondering in de discussie. Wel vroegen verschillende sprekers zich af of niet meer aandacht besteed moet worden aan de geestelijke achtergron den en norzaken van de situatie in de ontwikkelingslanden. Dr. Diepenhorst antwoordde, dot het Westen die geeste lijke structuur van de betrokken landen moet aanvaarden en op zichzelf bezien. Het moet niet trachten die te vervan gen door wat het zelf als de juiste be schavingsvorm ziet. Eén der sprekers vroeg zich af of het niet naar het voorbeeld van Amerika moet komen tot de oprichting van een Nederlands Vredeskorps. Daarbij zou het leger een meer positieve taak kun nen vervullen. Men zou dienstplichtigen voor de keuze kunnen stellen: anderhalf jaar militaire dienst óf uitzending naar ontwikkelingslanden. Dr. Diepenhorst noemde het Amerikaanse korps een prachtig initiatief. Hij wees er echter op, dat de Amerikaanse regering aan jongeren bij deelneming aan het korps in principe geen vrijstelling van dienst plicht verleent. Dit is Juist, want anders krijgt men mensen, die uit minrier-idea- listische beweegredenen naar de onder ontwikkelde gebieden zouden gaan. Twee nieuwe beurzen voor Noib-studenten Vrijdag zijn in Breukelen de diploma's Uitgereikt aan de dit jaar afgestudeerden van het Nederlands Opleidings Instituut voor het Buitenland (Noib). In totaal slaagden 114 tweedejaarsstudenten, ter wijl aan 18 studenten van de commer- cieel-technische cursus diploma's werden uitgereikt. De zogenaamde „afduwrede" werd dit jaar gehouden door de heer L. A. J. M. van Heijst, directeur van Grasso's Ma chinefabriek N.V. te 's-Hertogenbosch en lid van het bestuur van het Noib. De jaarlijks door de Nederlandse ver eniging van commerciële directeuren be schikbaar gestelde prijs voor het beste werkstuk betreffende marketing werd uitgereikt aan de heer F. van Ettinger, deelnemer aan de eenjarige commercieel- technische cursus op Nijenrode. BIJ deze gelegenheid werd medegedeeld dat door het bestuur van het Noib ter gelegenheid van het derde lustrum voor taan elk jaar een beurs fonds perdu beschikbaar wordt gesteld, telkens voor twee jaar, voor een student van Suriname of de Nederlandse Antillen. De vereni ging Bedrljfscontact Nederland-Surlname neeft aangeboden, de bijkomende kosten voor overtocht, uitrusting en zakgeld voor haar rekening te nemen. Op haar beurt heeft ook de regering van de An tillen een beurs voor een student uit Su riname of de Nederlandse Antillen ten behoeve van de studie aan het Noib ter voedsel heerst, terwijl het beschikking gesteld. Er is, in die eerste tijd, dat het Evangelie zijn overwinner, 1 loop door de oude wereld gaat, een druk contact tussen Je f zalem en Antiochie. Dat is symbolisch: God breidt Zijn t meente uit en niet langer is de kerk gebonden aan gr enz fj Barnabas is in eerste instantie de man, die door God wo ingezet om daar in Antiochie Zijn kerk te bouwen. En d bS moet u eens lezen het getuigenis, dat in Handelingen 11 v deze man wordt gegeven: een goed man, vol van de HeilfjfEps Geest en van geloof. Deze man had eenmaal de kei gedaan in zijn leven en vanaf dat moment stelde hij zich y-L dienst van het Evangelie. Hij is een evangelieverkondiger alle oprechtheid. Nadat hij enige tijd in Antiochie heeft werkt vertrekt hij naar Tarsus. Daar vindt hij Paulus. Savqffiaïy gaan ze terug. Een vol jaar blijven zij in de stad. Het is jaar van grote zegen. De jonge gemeente ontvangt beidtgè-gg gastvrij. En steeds weer wordt het doorgegeven in de van Jezus' volgelingen: die en die en die heeft óók het gelrn^z-^ aangenomen! In Antiochie worden de discipelen voor het ee.k christenen genoemd. In deze stad is het een eretitel. Uit den en daden lezen de anderen het af: deze mensen zj volgelingen van Christus. Overal waar zij komen klinkt hl getuigenis van ontvangen genade, van het nieuwe leven. Ni in Antiochië is de naam christen nog geen afgesleten uiooij Het is hier nog een naam, die wordt gedekt door de inhou^^"nt! van Christus! u. Openlu Hrniti Houtrui Ha in uit Berichten, volgens welke de financiële autoriteiten van Wenen voornemens zouden zijn van buitenlandse studenten een in komstenbelasting te heffen heb ben een ware storm doen op steken. Enkele studenten hebben gedreigd, elders te gaan studeren. Opgewonden parlementsleden hebben de minister gevraagd, het parlement nadere gegevens te verstrekken. „Wij zullen buitengewoon edelmoedig zijn", heeft de minister van financiën. Josef Klaus, verklaard. „Wij zullen al leen belasting heffen van die studenten, wier maandelijks inkomen vele malen hoger is dan wat een Oostenrijkse stu dent van zijn ouders krijgt." Klaus werd gesteund door de afgevaardigde Erwin Machunze. die opmerkte, dat de financiële autoriteiten slechts proberen de bronnen van inkomsten te ontdekken van sommige buitenlandse studenten, die zich in Wenen met „duistere zaken" bezighouden. Machunze betoogde, dat deze jongelie den slechts als studenten poseren, maar in werkelijkheid spionnen en smokke laars van verdovende middelen zijn of in sommige gevallen behoren tot ben den handelaars ln blanke slavinnen. Maar Machunze vertegenwoordigt slechts de mening van een minderheid. Do meeste Oostenrijkse bladen karak teriseren de plannen van het ministerie van 'financiën als onnodige bureaucra tie en vinden dat men er zo spoedig mogelijk van moet afzien. Belastingwet De basis van het nieuwe belasting plan is een bepaling in de Oostenrijkse belastingwetgeving, volgens welke vreemdelingen uit landen, met welke Oostenrijk geen speciale wederkerige belastingovereenkomst heeft, van niet in Oostenrijk verdiend inkomen belas ting moeten betalen, als het bedrag ho ger is dan -1100 shilling (ongeveer 154) per maand. Afgewacht zal moeten worden, of de financiële autoriteiten zich aan dit lage bedrag zullen houden dan wel de edel moedigheid. waarvan Klaus gewag maakte, een aanzienlijk hoger bedrag Als de wet naar de letter zou worden uitgevoerd, zouden studenten uit de minder ontwikkelde landen van Afrika en Azië die een groot gedeelte Geref. Oec. Synode niet uitgesteld De laatstgehouden Generale Synode van de Ohristian Reformed Church in Ame rika, welke kerk belast is met de sa- menroeping van de eerstvolgende Ge reformeerde Oecumenische Synode, be sloot niet te voldoen aan het verzoek van de Gereformeerde Kerken in Neder land om deze Synode voor een jaar uit te stellen. Besloten werd de oorspronkelijk vast gestelde datum van 7 augustus 1963 vast te houden. De commissie die met de voor bereiding belast is. was er van overtuigd dat tegen die tijd voldoende zaken kun nen zijn voorbereid, als alle t:r emde commissies aan de gang gaan en hun werk doen. De Synode zal. zoals bekend, samenkomen in Grand Rapids. belastngovereenkomsten heeft zwa[esKl? worden getroffen. Studenten uit la"®11 •NaW den als de V.S. en de landen van Wei St. Jac Europa zouden er niet onder vallen. Ian Sdha studeren ongeveer 11.000 buitenland studenten aan Oostenrijkse universik ten. Pieters De wet zou vooral die studenten trLin£, A. fen, die reeds verscheidene jaren c. Oostenrijk studeren. Zij zouden een aafaaP zienlijk bedrag aan achterstallige bela Den - ting moeten betalen. ter Sang Reeds begonnen *sma. o; De buitenlandse studenten staan t hun achterste benen. „Als ik had ftLa*€°^ weten, dat ik behalve een drievoutE1^ i inschrijfgeld en enorme andere ?unSj0 dragen van het door mijn ouders t)^ neuj diende geld nog belasting zou moetbsidentii betalen, zou ik zeker niet Oostenrifl Nath; voor mijn studie hebben uitgekozen verklaarde een Turks student yeror. ivaardigd. Den E De belastingkantoren van het vijf» uur: Vi zesde, zevende en 15de district van W Op Goi nen zijn reeds begonnen, de student^» 8 uui te vragen aangiftebiljetten voor de K;t'. lasting in te sturen onder bedreigir met straf voor het geval, dat zij in g breke blijven. Ca3i_. Bovendien is het ministerie begonnen,,. leof •controle uit te oefenen op de geldovtfaue ieei makingen aan studenten, iets, dat vroFeer van ger nooit is gedaan. Lido De Oostenrijkse studentenverenlgfyoraal ga heeft scherp tegen de voorgenomt Luxor maatregel geprotesteerd. De deken de medische faculteit, prof. Hans H?u'slcn®r heeft verklaard, dat het aldus ontval Rex gen geld nauwelijks voldoende zou zljtad* voc om dc ambtenaren te betalen, die zotierdag: j den moeten zorgen dat de studentenb studio lasting binnenkomt. „Het zou zek--„H niet verstandig zijn, de reputatie Oostenrijk ln het buitenland Bch»«K*nJf.fferi in ruil voor enkele kleine bedragei^^Bjden zeide hij. Trianor ken riddi Volgens de conservatieve Sundi Times heeft de Britse commissie voi atoomenergie besloten in verschillend delen van de wereld vier stations i Geopen bouwen Voor het ontdekken van onde»P°theek grondse kernproeven. gracht^48 Berocpingswerk apotheek NED. HERV. KERK Rijksmi de Oudht Beroepen te Lippenhuizen—Hemr; Museun (toez.) en te Rotterdam als jeugdpreditoonstelli: kant van de Vrijzinnig Protestant^ oktobe Jeugdraad: W. A. Hage, kand. te Do: i^cMa drecht; te Papendrecht: P. J. Bos Woa» 97 Sprang-Capelle. F™?!.*7- Aangenomen naar 's-Heerenhoelj Nieuwdorp: R. Holwerda, kand. woufcswaarder; naar Berkenwoud: Vos, kand. te Leiderdorp. Bijkant* volw. din GEREFORMEERDE KERKEN uur Beroepen te Groningen-Noord (vacwoensdag A. Broek): R. J. Koolstra, vlootpred: Jeugdbi kant met verlof te Leeuwarden. theek Rc Bedankt voor 's Gravenhage-WesainsdM wijkgemeente 5 en voor Middelburg: En«. -n H. Nagel te Brussel. EV. LUTHERSE KERK ,eugd) va Beroepen te Utrecht (vac. M. Hey broek): J. Happee te Stadskanaal. (tPS Berocpbaarstelllng: Geslaagd vóórhel proponentsexamen en beroepbaar ver T klaard: mej. L. B. Poppeziin te 's Gra' JjCI venhage. Van d Aangenomen naar Oost- en Wesljde dames GraftdljpDe Rijp: P. J. Smidts t(der Hoed Wormerveer. J. van dt Noord wijl DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP j. 't Vraag: Ingesloten vindt u een blad sponning door naar binnen dringt. - jVraag: Naar aanleiding van een tiengebodenplant. Ik heb deze pat een paar weken in huis, maar ln antwoord inzake de karmozijnbes die korte tijd is zeker de helft van de bladeren van deze eerst zo mooie plant aan de rand aan het verdorren. centrum van dit grote bassin zouden de turbines komen voor elektriciteits- of opwekking. Nu is het mij niet duide- mededeelde. dat ze niet giftig tverklaarde de echtgenote van een Is hier wat aan te doen? Ik zie ook homeopathische arts, dat de bessen wèl Phytolacca esculanta ^decandra), waar- lijk hoe het rendabel te maken H nodige water eerst naar grote hoogt' te pompen en daarna te gaan gebrui dat witte waas. net iets Antwoord: Om dat witte waas be hoeft u zich niet bezorgd te maken, schimmel konden ont- Er' giftig zijn, niet dodelijk, wel met nare gevolgen. Het is dus selijk dat mensen er niet aankomen. Antwoord: -Onze plantkundige mede werker deelt mede de literatuur hier- ken voor elektriciteit. De grensrivier toch dc Sure ligt in die omgeving in de u"m" diepte, waar ook een „barrage" ge maakt is. Kunt u dit verklaren? Antwoord: De turbines komen niet Brieven, die niet voorxien zijn en adres, kunnen niet I beantwoord worden. Geheimhon- I ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. ligt over het blad altijd over nog eens te hebben nageslagen. het grote hoog gelegen bassin. In 0f half melk half room. 2 eidooiers, een min of meer fluwelig waas, het geen soms wel aan schimmel doet den ken. Die dorre randen zullen wel ver oorzaakt zijn door de overgang van de bloemist (bij wie het vochtig warm is) naar de koudere en voi drogere kameratmosfeer. De plant moet liefst licht en warm staan, maar niet in de volle zon. Zij houdt van een vochtige omgeving, dus liefst da gelijks sproeien en haar op een eiland- door in de sierpot een dat bassin worden wèl grote kokers d„ bewering, de, dl b'e.een S'"'.gerd«le°,c„,"swe S'S, enïéi'ji,gebraIk^liie^ erg !,rall! ls opgesteld. He,' water dat on- meneeujjt gebruin me, erg der gr0,e dnjk u,( he( hot,Jgelegen gram suiker, 16 gram gelatine (8 blaadjes), 50 gram zachte biscuits, 15 gram geconiijte sinaasappel- of citroen schillen, 30 gram rozijnen en wat es- ng en gescnixi, aaarom oenoeven ze nog mei u„„„tT. j.. j 1 v "~i Zlïsence of maratquln. Vervolgens moet vooral giftig te zijn. Dat de bessen door dc 5 v.7 t. kokeI, vloe,lt- beweegt u de puddingvorm wegzetten met koud plant vogels grnag worden gegeten en het ae turbineschoepen, die gekoppeld zit- water en de gelatine in een bakje dranken word, en jan een dyna/.o, die weer de elek. tnciteit opwekt. U moet zich vergis maar hij kon nergens bevestiging vin- geschikt. daarom behoeven vogels grnag Svoor kleuring ruikt, wijst in nu zo veel water worden gedaan Jehouden, dat het water juist even on er dc rand blijft. U moet geregeld water en vloeimest geven. De plant heeft de naam: Maranta. Vraag: Heeft een ruit aan de bin nenkant van het bestaande Er is nog 'een Phytolacca, die eetbare bessen geeft, namelijk de ph. Vraag: Onze pioenrozen komen ln st florissant voor de dag. ook wei met knopjes, maar na verloop van tijd verdwijnen of verdrogen zij. Weet vaatdoekjes gedroogd kunnen worden met koud water leggen. De melk wordt lan langzaam aan de kook gebracht. rozijnen worden goed gewassen in ater en daarna in wat water worden gevuld uit bergbeekjes of uit ongeveer 10 minuten gekookt, andere waterbronnen. misschien wat vergiet gelegd en de gesnipperde Vraag: In mijn woning bevindt zich schilletjes worden erbij gevoegd. De onder de aanrecht een rekje waarop eidooiers moet u met de suiker roe onder het_roeren de gekookte De houten spijlen Antwoord: Een pioenroos verlangt gelakt. Kunnen op dit rekje natte voedzame, kalkrijke grond. De grond in doekjes enz. worden gehangen zonder -wtmmmMifdi. .M. typisch rk gedachte, de Bruid van Chris-1 der effect dan aan de buitenzijde of vallen meestal de knoppen af voordat tus is. waarbij men kennelijk het gebouw j blijft dat hetzelfde bij het weren van er levenskrachten genoeg zijn verwart met de gemeente, dient aan deze de koude? vatting te worden aangepast. Geen I Antwoord: Of een ruit van bulten of k. doch van binnen in de sponning zit, heeft beelden geen effect op de temperatuurregeling te doen uitkomen. ..£itach'\ geen overdadige opsmuk, doch van binnen in de sponning zit, heeft van Vianden is een sobere versiering in ramen, beelden I geen effect op de temperatuurre on gobelins, die tot ingetogenheid leidt I m de kamer. De ruitan worden Antwoord: Als het rekje goed ge lakt is. kunt u het gerust gebruiken Mocht op de duur de lak toch afbla- Vraag: Op enige kilometers afstand deren dan kunt u de spijlen afschuren ding in de groot ovaal meer en opnieuw lakken. melk toevoegen. Deze massa moet onder het roeren op de kachel 'aten binden. De gelatine moet u dan uitknijpen en in de vloeistof oplossen. Daarna roert u de essence door de ouddingmassa. De pudding zet u in koud water en roert ze tot ze gelei achtig wordt. U giet een laagje pud- legt daarop een zerswoudi De here •en, Joh. Verra, Le ten; P. Ra aan den De exai Diplc In de 1 ting slaag Nico Gla: Dirk Maa lis Omtzii Hogewoni Hicks: W Ru; Elisa Robin Ni gas; Fred« Gerard G Bakk Geyer; Co Maria Na Oudshoori bereen; 1 Verlint; 1 Heijden; Vavier; A rel; Ann< veren; Et Coby van ke Bruin: garetha L gemaakt. Het bestaat uit I te hoogte gebouwde aarden wal (van ding maken? 25 meter hoogte), welke naar binnen Antwoord: Voor a en buiten glooiend afgewerkt is. In het heeft u nodig: drie kwart liter melk u storten laagje biscuit en daarna wat rozijnen 1 op gro- Vraag: Hoe moet ik chipolatapud- met schilletjes en dan weer een laag- mans; Ai je pudding. De bovenste laag moet Kort-' Hei chipolatapudding uit pudding bestaan. De pudding kunt hout

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2