Uiv probleem is het onze
Immigratie van Joden in
Israël blijft toenemen
Een kanttekening
Een woord voor vandaag
Godsdienstvrijheid beter
beschermd in Duitsland
Verstaat kerk van lieden
liet Evangelie nog?
„TUSSEN NEE EN JA"
JEDER. die zich enigszins in de mentaliteit van de jeugd en in de politiek
wil verdiepen, zal een goede avond kunnen beleven aan het feestbun-
deltje, dat de Federatie van Christelijk-Historische Jongerengroepen ter ge
legenheid van haar 25-jarig jubileum door uitgeverij Van Keulen in Den
Haag heeft laten uitgeven. Als uitgangspunt voor de bundel is gekozen de
relatie van de Jongere generatie tot het politieke leven.
Wat de jonge generatie beweegt wordt op bewogen wijze uiteengezet door
ds. N. O. Steenbeek en A. J. van Duist. Volgende artikelen, van de hand van I
mr. C. A. Bos en dr. ir. G. A. Kluitenberg, zijn gewijd aan de vraag.1
of en zo ja waarom de Jeugd weinig belangstelling heeft voor de politiek,!
Mr. G. E. van Walsum, de socialistische burgemeester van Rotterdam, in
vroeger jaren voorzitter van de c. h. jongerenfederatie, heeft een bijdrage
geschreven over „Op verschillende golflengten." Het is duidelijk, wat zijn
golflengte is, maar een uitgesproken verheerlijking van de doorbraak i
treffen wij niet aan. Hij wijst ook op de teleurgestelde verwachtingen in de
doorbraakgroep.
Het siert de c. h. jongeren, dat zij in hun bundel bijdragen van andersden-
kenden hebben opgenomen. Op deze wijze is vorm gegeven aan een van die
christelijk-historische karaktertrekken, die mr. B. van Haaersana Buma en dr.
L N. Th. Diepenhorst in hun gezamenlijk slotartikel noemen: het „de partij
van het gesprek" zijn.
Intussen is het niet zo, dat de bereidheid tot spreken perspectieven opent
voor een nauwer samengaan van de protestantse partijen. Wat de christelijk-
historische schrijvers betreft, zij beperken zich in het algemeen tot het her-
halen van de argumenten tegen een fuale. die reed» eerder i|)n aangevoerd sche Jeruzalem en de talrijke kib-
en de laatste Ujd met name door de nnlevoorrttter. mr. H. K. 1. Beernink, boetsiem die als confetti over het
Overwicht van
Europeanen
op 5 mei 1948 in Israël. Het
onverwachte was geschied na
tweeduizend jaar. Een eigen Jood
se staat was uitgeroepen, nadat de ri rt ri lf (YOQtfi sli n'
Verenigde Naties hiertoe hadden tA/LlLltv ut/ol/ltlllu
besloten. En terwijl in de straten
van Tel Aviv, Haifa, het histori-
(Van een medewerker)
deren. Nog slechts 53 pet. van het
aantal Israëliërs heeft zijn wieg in
Europa gehad, tegen 40 pet. in Azië
en Afrika, terwijl de in Israël gebo
renen 38 pet. van de bevolking uit
maken. Door de nieuwe immigratie
zullen deze percentages een ver
schuiving ondergaan. Het kan niet
worden gezegd welk percentage zal
zijn uitgesproken. Alleen Kluitenberg is iets positiever door te pleiten
een contactcentrum voor protestantse politieke partijen. Maar verder wil
hij bepaald niet gaan.
Slechts één medewerker doorbreekt het patroon, en hij doet het dan ook
kordaat. Hij werpt een dikke knuppel In het hoenderhok door van mr. Beer-
nink te zeggen, dat zijn standpunt wei van een visie getuigt, maar dan toch
van een visie ter lengte van een neus. De man, die dit betoogt, kan zich
dat waarschijnlijk permitteren, omdat hij een buitenstaander is, zij het dan
ook niet de eerste de beste, namelijk prof. Romme.
In antwoord op de vraag: „Kunnen wij in ons land tot één christelijke
partij komen" deelt Romme ons in de eerste plaats mee, dat deze vraag, als
het om een christen-democratische unie gaat, voorlopig ontkennend beant
woord zal moeten worden, en wel omdat de betrokken kiezers er niet rijp
voor zijn.
Vervolgens onderzoekt hij, of er dan mogelijkheden zijn voor één protes
tantse partij. Hij memoreert, dat de leiding van de A. R. Partij hier zeer posi
tief tegenover staat, met name dr. Berghuis. Zijn christelijk-historische collega
Beernink stelt zich anders op en deze omstandigheid grijpt Romme aan om
eens een hartig woordje over diens visie ten beste te geven.
„Zij gaat uit van historische registratie en leidt daaruit op KNMI-manier
het politieke weer af „tot hedenavond zes uur". Aan de gevolgen op langere
termijn van enerzijds fnsie anderzijds het achterwege laten ervan, aan de
afweging van het een tegen het ander, dus aan de vraag aan welke politieke
historie zal worden gebouwd, komt deze visie helemaal niet toe."
Romme vindt voorts van deze visie, dat zij vanuit een partij, die behalve
historisch christelijk ls, in het getrokken kader der benepenheid ook uit
christelijk oogpunt wonderlijk aandoet Mr. Beernink stelt dat de politieke
scheidslijn in vele delen van ons land wordt bepaald door de kerkelijke
scheidslijn. Prof. Romme verbaast zich erover, dat bij mr. Beernink de vraag
niet opkomt of het wegvallen van de politieke scheidslijn wellicht ook
enigszins behulpzaam zou kunnen zijn voor de to begeerde toenadering op
kerkelijk gebied.
Romme verwacht wel iets van de jongeren. Hij is van mening, dat de jon
gerenorganisaties van de ARP, CHU en KVP moeten samengaan tot één or
ganisatie. Hij acht die mogelijkheid aanwezig, omdat de jongeren reeds nu
op bepaalde terreinen georganiseerd samenwerken.
Hoe men ook over deze gedachte moge denken, ze is in elk geval origineel
en terecht schrijft Romme, dat op deze wijze het accent van het praten en
schrijven wordt verlegd naar het doen.
Reeds eerder deed prof. Romme een originele suggestie. Dat was in septem
ber 1961, op een conferentie van de drie genoemde jongerengroepen op De
Witte Hel. Hij sprak toen als zijn mening uit, dait de drie confessionele par
tijen moeten komen tot een gezamenlijk werkprogram. Tot bepaalde noe
menswaardige stappen in die richting heeft die suggestie (nog?) niet geleid.
Nu lanceert hij dus weer een nieuwe gedachte, voor de verwezenlijking
waarvan de jongeren niet zozeer, zoals bij zijn vorige suggestie, bij de
ouderen behoeven aan te kloppen. Als het waar ls, zoals ook hier en daar
in de christelijk-historische feestbundel staat te lezen dat de jeugd wordt
gekenmerkt door de dadendrang, maakt de suggestie van prof. Romme een
goede kans. De tijd ial leren of de jeugd even creatief ls als Rommes hoog
geleerd visioen. Dat er op het gebied van de samenwerking iets concreets
moet gebeuren, dat onderschrijven wij bepaald.
land waren verspreid, uitbundig
werd gejubeld, weerklonken langs
de lange, grillige grenzen van de
nieuwe staat de geweer- en ka
nonschoten om de vijandige Ara
bieren, die de staat tijdens haar
geboorte-uur belaagden te weer
staan.
Nauwelijks nog was de door Ben
Goerion uitgesproken onafhankelijk-
heidsrede beëindigd, waarin hij on
der meer zei, dat de staat Israël
zal openstaan voor Joodse immigra
tie en voor de inzameling der bal
lingen. of het eerste schip met Jood
se vluchtelingen meerde aan de ka
den van Haifa. Uit alle windhoeken
zouden uit 82 naties Joden naar Is-
Beroc pingswerk
NED. HERV. KERK
Ede.
Aangenomen naar Opheusden (toez
J. Catsburg te Genderen. die bedank
voor Arnemuiden en 's-Grevelduin-Ca-
pelle.
Aangenomen naar Wyckel: R. Zuur
mond te Leiden.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Elburg: F. Bakker te Drie-
Bedankt voor Den Haag-Rijswijk: K. J.
Velema te Hoogeveen.
NED. PROT. BOND
Ds. H. Zuldema, hervormd predikant
van Zuidhorn heeft tegen 1 oktober ont
slag gevraagd als voorganger van de af
deling Buitenpost.
Overigens is men in Israël verbolgen
over de Joodse gemeenschappen in Al-
rael komen om zich daar te vestigen, I Rerije en in Cuba. Vele Cubaanse Jo-
gedreven door een hunkering van den die niet wensen te leven onder het
eeuwen: een hunkering die voorals-1 communistische regime van Fidel Cas-
nog onverklaarbaar geacht moetilro hebben het land verlaten. Zij heb-
worden. Want noch een in kracht af-1ben echter niet Israël gekozen als
trel,i6ie "°ch een "^"»rIlfedrLato„ïSa" n "/S'aaÏÏe
litiek instrument als het zionisme, j0den bij de ontwikkeling van de
noch een discriminerend anti-semitis- Negew-woestijn goed zou kunnen ge-
me kan zo veel tienduizenden inner- bruiken. Om'dezelfde reden wordt het
lijk bezielen uit de vele landen ter j betreurd dat de Joden in Algerije die
wereld juist Israël te kiezen b'i. tienduizenden het land verlaten
Frankrijk als nieuw vaderland kiezen.
Een land ten slotte dat steeds weer 'Juist deze Joden zouden in het onge-
een politiek brandpunt is, een land veer gelijke klimaat in de Negew waar
waar de belastingen tot het uiterste dcvolle arbeidskrachten zijn, terwijl zij
zijn geheven, een land waar men van thans in Frankrijk verpauperen. De er-
luxe af moet zien en zich zelf vaak varing heeft echter geleerd, dat op
moet opofferen om de grond in cultuur den duur toch velen naar Israël zullen
te brengen. Desondanks was de immi- trekken, gedreven door het onbestem-
Nauwelijks is de apostel Paulus, in het eerste uur van zijn
bekering, in Damascus gearriveerd, of hij weet de weg naar
de Joodse synagogen te vinden. Zijn preek heeft déze bood
schap tot inhoud: Jezus is de Zoon van God. Het heeft in
deze gewijde ruimten het effect van een bominslag. Paulus
voelt de weerstanden groeien. Hij hoort het gefluister over
zijn verleden, toen hij te vuur en te zwaard de aanhangers
van deze Jezus vervolgde. Maar hij doet niets af van zijn
boodschap. Integendeel: zijn woorden worden steeds krach
tiger. En dan staat er in Handelingen 9, dat hij de Joden in j
verwarring brengt door te bewijzen, dat Jezus de Christus
is. Bewijzen? Ja, het klinkt misschien wat vreemd in de oren.
Hoe Paulus dat bewijs dan wel levert? De apostel laat de Schrif
ten spreken, zoals ook Petrus dat steeds weer doet. En zoals
Jezus zélf het bewijs van Zijn Christus-zijn leverde! Hij
wijst op Jesaja en op al die andere profeten, die hebben
gewezen op Hem, Die komende was. Nee, dat bewijs zal voor
vele van zijn toehoorders niet overtuigend blijken te zijn.
Maar dat ligt dan niet aan Paulus of aan het bewijs, maar
aan de mensen zelf. Zij komen wel in verwarring, maar deze
leidt niet tot de aanvaarding-met-het-hart. Zij gaan zich
verharden. En reeds loopt het leven van Paulus gevaar. Hij
zal binnen enkele dagen moeten vluchten. De boodschap van i
het Evangelie roept verzet op.
gratie in de eerste jaren van Isra ;ls
bestaan zo omstreeks 200.000 zielen
jaarlijks. Het is een immigratie die nog
steeds geen einde heeft genomen. Som
mige jaren zakte de immigratie in met
als laagtepunt 1957 met 12.000 zielen,
dan weer flikkerde zij op. Opnieuw is
de immigratie thans groot in Israël.
Twee belangrijke Joodse gemeenschap
pen worden naar Israël overgebracht.
Maar was de Israëlische regering altijd
gul in het verschaffen van gegevens
van landen van herkomst en aantallen,
sedert 1959 heeft zij op het verschaffen
van mededelingen over de immigratie
,.„,.„.,«1 gevangenisstraf gesteld van ten
bedankte i hoogste vijftien jaar wegens het verra-
staatsgeheimen.
Dr. Ir. J. C. Francken, die in het bij
zonder heeft bijgedragen aan de tech
nische ontwikkeling van oscillograaf-
buizen o.a. voor kleurentelevisie, do
cent aan de Industrie Avondschool van
Philips, werd benoemd tot gewoon
hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te
Groningen In de technische natuur-
Onderzoek naar de
schorsing van
ds. J. v. d. Schaft
(Van
medewerkers)
Bij de kerkeraad van de gereformeerde
(vrijgemaakte» kerk van Dokkum kwam
een verzoek in van de (vrijgemaakte)
kerkeraad van Oenkerk om in verband
met de schorsing van ds. J. van der
Schaft, die ook zijn predikant is. door
de kerkeraad van Murmurwoude een
buitengewone vergadering van de clas
sis Dokkum te willen bijeenroepen.
De vergadering is zaterdag j.L ge
houden en duurde van 9 tot 3 uur.
Voorzitter was ds H. W Noordman van
Driesum. omdat de predikant van Dok
kum. welke kerk met die van Murmur
woude ds. Van der Schaft schorste,
partij in geding is.
De classis besloot een commissie te
benoemen van vijf leden die de partijen
moeten horen en de procedure opnieuw
moeten nagaan. Op de volgende verga
dering op 6 september zullen zij verslag
alle andere. Het nieuwe ont-
wet verscherpt ook de maat
regelen die genomen worden tegen de
verstoring van de zogenaamde doden-
rust. Beschermende maatregelen gel-
het vervolg ook voor begrafenis-
De Duitse Bondsraad is bezig
een nieuw burgelijk wetboek
vast te stellen. Daarin komen
ook veranderde bepalingen voor
die de godsdienstvrijheid en de
dodenrust op de begraafplaatsen
beter dan voorheen beschermen.
De strafrechterlijke bescherming
tegen belediging van de christe
lijke kerken of de andere in de
staat bestaande godsdienstige
gemeenschappen, die officieel
erkend zijn „van hun orde en »*u
hun gebruiken' zal in de toe- openbare ergernis moet worden opge-
Ingetrokken
De immigratie ls een staatsgeheim
geworden, nadat de Roemeense rege
ring die aanvankelijk onder het mom
van gezinshereniging immigratie van
de Joodse gemeenschap van omstreeks
honderdduizend personen toestond, haar
toestemming introk op Arabische pro
testen. De Arabische landen waren ge
alarmeerd door de gegevens d!c offi
ciële Israëlische kringen verstrekten.
Daarom maakte de Israëlische zege-
ring thans, terwijl opnieuw duizenden
Immigranten het land binnenkomen,
hoofdzakelijk afkomstig uit twee be
langrijke Joodse gemeenschappen,
niet bekend uit welke landen deze Im
migratie geschiedt.
Wel heeft The Jewish Agency, een
Joodse organisatie die tezamen met de
Israëlische pegeripg nauw betrokken is
bij de immigratie, te verstaan gege
ven. dat het aantal Joden dat thans het
land binnenkomt hoger is dan het de
laatste jaren het geval was. De maand
mei moet zelfs een topaantal immi
granten te zien hebben gegeven. Het
was in deze maand, dat Israël de mijl
paal bereikte van twee miljoen Joodse
inwoners, naast 250.000 Arabische en
christelijke ingezetenen. Hierdoor is se
dert 1948 het Joodse bevolkingsdeel met
250 pet. gestegen. Merkwaardig is ech
ter dat ook het zielental van de niet-
Joodse bevolking een stijging te zien
heeft gegeven, en wel met 58 pet., die
niet alleen toegeschreven kan worden
aan de natuurlijke aanwas.
Ten opzichte van de uitroeping van
de staat Israël is bij de bevolking van
het land een niet onbelangrijke ver
schuiving opgetreden. De Israëlische
bevolking is verjongd. Vijfendertig pro-
- j ---. - ;cent is thans nog geen veertien jaar.
die geen bijzonder godsdienstig ka-!tegen ,9 6j9«. Mede door de
nieuwe immigratiegolf heeft de Jeugd-
Alija. een soort Israëlisch jeugd rode
kruis opnieuw haar opnamecaoaciteit
moeten vergroten. Voor 4000 kinderen
zullen nieuwe opvoedcentra moeten
worden gebouwd.
rakter dragen.
Strafbaar wordt in het vervolg ge
steld het misbruiken van Gods naam
(artikel 187). belediging van een gods
dienstige gemeenschap (art. 188», de
verstoring van een godsdienstige sa
menkomst «189» de verstoring van een
begrafenisplechtigheid (190) en de ver
storing van de dodenrust (191»
iZnïn ds" A. Geedood van z<r.ie£eenl staande godsdienstige gemeen- M
Zwaagwesteinde. ds. Noordman en ds. W. schappen, ongeacht of ze wettelijk bezeerd wordt.
V,s van Buitenpost en twee ouderlin«en. erkend of met - --
Uit Europa
Ook het Europese overwicht daalt
gestadig. In 1948 was tachtig procent
van de inwoners afkomstig uit Euro
pese landen. Door de grote toevloed
van .Afrikaanse en Aziatische Joden
de laatste jaren, is de Europese in-
is gesteld dat
godsdienstig gevoel
loven'len geldt
niet alleen voor lasterende uit- vloed hoewel nog groot en toonaan
•p™*" m"rJh vervolg ook voorgevend, belangrijk aan het vermin
t n Cm I °e*e uitbreiding van dit artikel 8eldtmSSt'
Vader Redero sterftrmk SSJSU SSS-
8ï S.ÏTT''JsMS SS?5 «tsJSlSI
leen voor de door de staat officieel
kende gemeenschappen gelden, m
Na „18", nu „12"
Brief aan Oec. Raad
en r.k. episcopaat
Een groep van twaalf christenen, be
horende tot verschillende kerkgenoot
schappen vier gereformeerden, vier
hervormden en vier rooms-katholieken
heeft zich met een schrijven gericht
tot de Oecumenische Raad van Kerken
in Nederland en het Nederlandse epis
copaat. Zij verzoeken te willen bevorde
ren, dat in Nederland zoveel mogelijk
gemeenschappelijke gebedsbijeenkom
sten van christenen van verschillende
christelijke kerkgenootschappen worden
gehouden en dat in Nederland op cha
ritatief gebied door de leden van de di
verse christelijke kerken zoveel moge
lijk zal worden samengewerkt.
De ondertekenaars constateren met
voldoening, dat in de laatste decennia
de kerken in steeds toenemende mate
pogingen doen tot wederzijdse toenade
ring. Dankbaar wordt het vele geme
moreerd, dat werd bereikt op de laat
ste vergadering van de Wereldraad van
Kerken in New Delhi en hoopvol wordt
uitgezien naar het komende Vaticaans
Concilie.
Uitgaande van de centrale christelij
ke gedachte dat alle mensen kinderen
zijn van één Vader in de Hemel komt
het de groep van twaalf voor, dat de
bijdrage der leken tot de eenwording
vooral zal moeten bestaan ,,in het ge
zamenlijk gebed tot onze Vader en de
gezamenlijk beoefende naastenliefde
ten opzichte van onze broeders en zus
ters".
De ondertekenaars zijn bijna allen in
Den Haag woonachtig.
P.I.T. wil in het
Nat. Thuisfront
Het bestuur van het Protestants In
terkerkelijk Thuisfront heeft in een in
Den Haag onder presidium van de heer
C. Rietveld, oud-secretaris-generaal
het departement van oorlog, gehou
den vergadering de wens uitgesproken
dat ook het P.I.T. in het Nationaal
Thuisfront-Nieuw-Guinea wordt verte
genwoordigd.
Het P.I.T. heeft met het Nationaal
Katholiek Thuisfront in de loop der ja-
grote activiteiten ontplooid voor de
op Nederlands Nieuw-Guinea vertoeven
de militairen. Het P.I.T. wil de opgeda
ne ervaring in dit nationale thuisfront
inbrengen. Het acht het vanzelfspre
kend. dat deze toetreding niet betekent
vermindering van eigen activiteit: deze
moet veeleer worden geïntensiveerd.
Dit betekent een verzwaarde opgave,
omdat dit thuisfront daarnaast volledi
ge aandacht wil blijven besteden aan
de militairen die in ons land, in Duits
land, Frankrijk. Suriname en de Antil
len en waar ook ter wereld verblijven.
Dr. W. G. Perdok. thans buitengewoon
hoogleraar voor toegepaste kristalkun-
de werd aan de Rijksuniversiteit te
Groningen benoemd tot gewoon hoog
leraar in de technische kristalkunde.
Contrasten op Wondschoten
(Van een onzer verslaggevers)
Een merkwaardige botsing der
opinies, overigens in alle vriend
schap, deed zich voor op de con
ferentie voor gereformeerden op
Woudschoten. Op de tweede con
ferentiedag hebben de heren A.
Borstlap, secretaris van het Chris
telijk Nationaal Vakverbond te
Utrecht, dr. J. M. van Minnen,
studentenpredikant te Utrecht, en
dr. B. Rietveld te 's-Gravenhage-
West, evenal de avond tevoren dr.
J. J. Buskes, het thema besproken
„het verstaan van het evangelie in
deze tijd".
De heer Borstlap meende, dat
het evangelie onvoldoende wordt
verstaan door de kerk. Dr. Van
Minnen daarentegen meende, dat
het evangelie tegenwoordig veel
beter verstaan wordt.
„Er is in de kerk geen blijdschap
meer, dus is er ook geen boodschap
meer", poneerde de heer Borstlap.
„Er is veel méér blijdschap dan
vroeger. Ja misschien minder emo
tionele ontroering. Maar de gemeen
te heeft een nieuwe verantwoorde
lijkheid ontdekt, hetgeen haar ver
blijdt en'dat zij ook wil uitdragen",
aldus dr. Van Minnen.
„De gereformeerde kerken zijn' de ge
meenschap van de gezeten burgers ge
worden, met als enige positieve zijdë, dat
zij goed van betalen zijn. Maar verder
hebben zij de status-quo aanvaard: een
kerk van middenstanders en boeren maar
zonder de moderne arbeider in de in
dustrie. De kerk laat zich aan die klasse
te weinig gelegen liggen. Zij vergeet dat
de arbeidersklasse sociologisch gezien
hard op weg is om de nieuwe elite te
worden. De bezittende klasse, want zij
beschikt over sociale zekerheid en vrije
tijd". Dat zei de heer Borstlap.
de vaderen vrijwel geen sociale
belangstelling had, tracht zij zich nu
wezenlijk met de arbeidersklasse bezig
te houden. We kennen vandaag industrie-
predikanten, in de Stichting Evangelisch
Herstel en Opbouw probeert de kerk het
evangelie door te geven aan de jeugd van
de straat en tracht zij zich in te leven
datgene wat de ongeschoolde arbei-
iale groepen beweegt
Ook het diaconaat is hier aan het werk
gegaan. De diakonia van vandaag ver
schilt hemelsbreed van de bedéling in
eigen kring van eertijds".
„De kerk meende de heer Borstlap
hoort er bij te zijn wanneer het gaat
om de Europese integratie".
„De kerk is niet alleen Europees bezig,
maar in wereldwijd verband", verklaar
de dr. Van Minnen. „De aansluiting bij
de Wereldraad van Kerken is voor d(
gereformeerde kerken slechts een kwes
tie van tijd. Maar ook zondér die aan
sluiting zijn de gereformeerde kerken al
lang internationaal bezig, waarbij men
niet terugdeinst voor waarlijk grote ta
ken: op niet minder dan vier terreinen
aanvaardden de gereformeerde kerken
(ieen oude kaders
Het klagen over de kerk vandaag,
komt volgens dr. Van Minnen veelal
voort uit het hanteren van oude kaders
voor de kerk in de nieuwe tijd. Daarom
keerde hfj zich ook tegen het z.g. ver
schralingsrapport in de gereformeerde
kerken. Daarin heeft men domweg de
19e eeuwse wijze van geloofsbeleving
als maatstaf voor het geestelijk leven
genomen. Tegen die achtergrond steken
de laatste decennia ongustig af. Maar
men moet deze achtergrond niet ne
men: elke tijd verstaat de opdracht van
het evangelie op andere wijze.
formeerde kring had het christelijk j
tionalisme grote invloed. Er was een
scholastieke benadering van het evan
gelie. Daarmee heeft men vandaag ge
broken. Er is niet meer alleen ruimte
voor een intellectueel kennen van de
waarheid, maar voor het evangelie dat
ons in ons mens-zijn toespreekt.
De hinderlijke typering van de gerefor
meerde kerken als de meest zuivere kerk
heeft plaats gemaakt voor het besef van
de schuld en nood waarin men leeft en
van daaruit leert men zijn opdracht in de
wereld "anders verstaan.
Het geloof in het historisch geworden
zo ging dr. Van Minnen voort heeft
plaats gemaakt'voor de triumf der genade.
Maar bovenal: het verticalisme de
verhouding van de mens tot zijn God en
zijn hoop op persoonlijke verlossing
wordt achteruit gedrongen. Op deze aar
de ligt onze taak. Wij moeten God niet in
de hemel zoeken, maar achter de bede
laars van Pakistan en de vluchtelingen
van Hongkong. Overheersend is niet de
vraag: wat is uw enige troost in leven
en sterven, maar: wat is uw enige óp-
dracht in dit leven?
Bij dat laatste haakte dr. Rietveld aan,
toen hij in zijn betoog vooropstelde dat I
christenen de aarde positief hebben te
aanvaarden. Wij willen geen idealisme
meer, maar existentialisme. Wij willen I
existentieel leven met de Heer. Daarom
bezien wij de schepping met andere ogen
dan vorige geslachten. God heeft de we- j
reld verzoend. En omdat die aarde ver- 1
zoend is met God (d.w.z. de mens en al
het geschapene) daarom mogen wij met
grote blijdschap in het leven staan.
Horizontale weg
De steeds blijvende opdracht, aldus dr.
Rietveld, is dat w(j medearbeider Gods
moeten zijn. Vaak hebben wij gedacht
dat het met de wereld ten einde liep.
Maar na twee wereldoorlogen en talloze
bedreigingen gaat de geschiedenis toch
door. De wetenschap maakt enorme ver
overingen en daaraan mogen en moeten
wij deelhebben.
De hele wereld is binnen onze gezichts
kring gekomen. De onderontwikkelde ge- j
bieden liggen naast de deur. Het is waar:
men had vroeger te weinig oog voor de
nood van die gebieden. Maar men voelde
zich ook machteloos om hulp te beiden.
Maar nu ontvangen wij de middelen om
te helpen. Zal God Zijn koninkrijk dan
langs horizontale weg doen komen, nu
blijkt dat het met deze aarde niet uit is?
Over deze gezichtspunten wisselde I
men ter conferentie van gedachten, waar- I
bij zondag prof. dr. C. A. van Peursen een
samenvattend overzicht gaf.
van verdriet
Van verdriet is de vader van de ge
vangen Spaanse protestantse soldaat
Renaro Redero gestoven. Hij had zich
het lot van zijn zoon zo aangetrokken
dat hij geen voedsel meer tot zich wilde
nemen. Deze hongerstaking heeft geleid
tot zijn dood. aldus meldt de Zendings
bode van de Spaanse Evangelische Zen
ding.
Noodsituatie voor
de kraamzorg
Renaro Redero werd eind vorig jaar
tot drie jaar gevangenisstraf veroor-
deeld. omdat hij als protestant had ge-Kruis
eigerd te knielen tijdenr
Volgens de secretaris-generaal van
de algemene vereniging ..Het Groene
Kruis", de arts G. Ch. Cath, bevindt
weigerd te knielen tijdens een rooms- kraamzorg zich in een noodsitua-
rSSSL^-JSlti.. In het maandblad van hat Gnoe-
bevelhebber geen
vrijstelling gekregen deze godsdiensti
ge plechtigheid bij te wonen.
De Jonge man bevindt zich in een
militaire gevangenis te Melilla waar
hem dwangarbeid is opgelegd. Hij
mag zelfs niet corresponderen met zijn
Ercdikant en ieder contact met protes-
inten is hem verboden.
Christ, militair
tehuis in Sorong
De ..Christelijke militaire bond voor.
Oost cn West", die al militaire tehuizen
bezit in Biak. Manokwari. Hollandia en
Fak Kak. krijgt er op Nederlands
Nicuw-Guinea in Sorong een vijfde te
huis bij een oude kantine bij het
kamp Remous. die is gemoderniseerd.
De inventaris komt uit Nederland. Als
legerpredikant is ter plaatse werkzaam
ds J. van Raalte voordien predikant
bij de gereformeerde kerk van Mildam
(Fr.).
Dr. H. O. GoMaehmtdt reeds bijzonder
hoogleraar voor sociale en economi
sche vraagstukken voor de midden
stand is aan de r.k. economische ho
geschool te Tilburg benoemd tot
hoogleraar in de bedrijfseconometrie.
maandblad van het Groe
en Witte kruis, Gezondheidszorg,
zegt hij, dat de salarissen van de
kraamverzorgsters omhoog moeten
en op zijn minst gelijkgesteld dienen
te worden met die van de gezinsver
zorgsters.
Gaat dit niet gebeuren, dan zullen er,
volgens de heer Cath, steeds meer
kraamverzorgsters vertrekken. Nu al
komt het voor. dat een aanstaande
moeder vroeg een afspraak maakt met
het kraamcentrum en op de dag van de
bevalling te horen krijgt, dat zij niet
geholpen kan worden. Medici in enkele
plaatsen beginnen zelfs weer een paar
jonge vrouwen op te leiden, die hun in
hun eigen praktijk bij de kraamzorg
behulpzaam zijn.
Het hele systeem van de thuis-beval-
llng. aldus de heer Cath. komt in het
geding. Wanneer de salarissen worden
opgetrokken dan zullen de gezamenlij
ke kraamcentra een tekort van bijna
anderhalf miljoen gulden moeten dek
ken. De heer Cath stelt, dat dit niet uit
de retributie betaald kan worden. Er
ls. volgens hem. duidelijk een verschui
ving gaande naar de beter-gesitueerde
gezinnen en degenen,
kraamzorg
hulp niet meer bekostigen.
De heer Cath meent, dat de rijks
overheid snel hulp moet bieden omdat
een trage wijze van beslissen een ramp
voor de kraamzorg zou gaan betekenen.
godsdienstige gemeenschap gaat de
nieuwe voorgestelde wet een stap ver
der. In het vervolg is iedere belediging
strafbaar die het godsdienstig gevoelen
van een lid van de betrokken gemeen
schap kwetst. Er wordt niet langer ge-
eist dat in dat betreffende geval iemand
werkelijk aanstoot genomen moet heb
ben aan de uitspraak. Deze regeling
geld: voor alle inlandse godsdienstige
gemeenschappen.
Nieuw is ook dat de belediging van
het geloof niet alleen, maar in het ver
volg ook de belediging die zich richt te
gen de kerkorde en de gebruiken straf
baar zal zijn. Bij de verstoring van
godsdienstige samenkomsten wordt zo
wel de verstoring van de samenkomst
zelve als de verhindering om een sa
menkomst bij te wonen genoemd. In te
genstelling tot vroeger wordt niet meer
geëist dat de dienst in een kerk of
,,een voor godsdienstige bijeenkomsten
bestemde plaats" wordt gehouden. Ook
zal geen aandacht meer geschonken
worden aan de middelen die gebruikt
worden om de dienst te verstoren. -£r
zal alleen gelet worden op de gevolgen.
Bovendien zal ook een poging om eer
dienst te verstoren in het vervolg straf-
BOEK ENHOFK
In het land van de Mahdi, door Karl
Vraag: Ik heb een houten vloer, die dezelfde hoogte
zo goed mogelijk gelijk gemaakt
heb door de ongelijke planken wat af
te schaven. We wilden de vloer bedek
ken met linoleum,
soorten.
aangebracht. De moeten de fooien naar normen, die
de buren is 3 staafs, de
mijne 2 staafs. Moet de installateur
bij het plaatsen niet rekening houden
zijn twee met de reeds aanwezige? U begrijpt
van mm aik en een dat ik het niet prettig vind onkosten ten bedrag doet u in de inkomstenbe-
5 mm. Ik bén namelijk bang. dat te krijgen door oorzaak van de buren,
pech zullen krijgen met de vloer want nu zal mijn antenne hoger of
de sociale verzekeringswet
ten gelden, bij de inhouding van loon
belasting in aanmerking worden ge-
Het boven deze normen geno-
sterker moeten worden.
Antwoord: U kunt in dit opzicht
de buren geen
gebruikt. Is
goed geplaatst?
Vraag: Als chauffeur bij
verhuurinrichting heb ik
antenne
Uitgave Het Spectrum. Utrecht.
Mensenjagers aan de Nijl. door Karl
May. Vertaling C. H. Schaap. In serie
Karl May-pockets. Prisma-boek. Uitga
ve Het Spectrum, Utrecht.
Ruilverkaveling in de praktijk, door
ir. A. Covers, hoofdlandmetcr A. van
het Kadaster, hoofd Pureau Ruilverka- !het kussenovertrek dan
veling Arnhem. Uitgave Nederlandsche bruik gereed zijn.
Uitgeversmaatschappij N.V.. Leiden. Vraag: Ongeveer een
Toekomstrcgelingen in vrij beroep en een televisie, waarvan ik erg geniet,
onderneming, door H. G. Hagelen, adv:- [MaAr sinds 4 weken hebben m.jn bu-
seur verzekeringen en pensioenaangele- ren twee huizen verder ook tv gekre
jenheden. redacteur Maandblad voor I gen en nu is de ontvangst
doordat de dames tegen
woordig stalen pennen in hun hakken
hebben, die er dwars doorheen gaan.
Antwoord: Als u de vloer bedekt
met linoleum van 2% mm, dan ko
men er veelal gaatjes in de bedek
king door het gebruik van schoenen
met stalen pennen in de hakken. Legt
u linoleum van 5 mm dikte, dan ko
men er puntjes in het zeil en beide
zijn even erg. Het enige middel zou
zijn geen dames met pennen in de hak
ken toe fe laten of bij hun komst de
vloer nog eens extra te bedekken!
Vraag: Gaarne weten wij hoe hard
het gevroren heeft in de nacht van
de brand in het Leidse stadhuis in fe
bruari 1929.
Antwoord: In de nacht van 11 op 12
februari 1929, toen het oude Leidse
stadhuis afbrandde, vroor het 16 gra
den in de onmiddellijke nabijheid van
Vraag: Ik heb een kussen gebor
duurd met halve kruissteek, van wol.
en de ondergrond is gaas. Nu het af
is. is het erg scheef getrokken. Hoe
is dit nu recht te krijgen? - z—r.
Antwoord: U kunt het borduurwerk heb ik verscheidene maanden
nat maken en daarna opspannen in zocht de fooi onder loonbelasti i
de gewenste vorm. Na enige dagen zal brengen, zodat ik net als elke werk- gerd"
het ge- Jw
lasting vallen, wanneer u daardoor
meer dan 200 neveninkomsten zoudt
hebben. Het staat dus inderdaad de
werkgever en de belastingdienst niet
stellen. Vermoede- vrij hiervan af te wijken. In geval
i - 1 moeilijkheden kunt u een bonafide gelijk wij schreven, door de zaken
Brieven, die niet voorzien xijn
van naam en adres, kunnen niet
j beantwoord worden. Geheimhou-
j ding verzekerd. Vragen, die niet
I onderling me>t elkaar verband
houden, moeten In afzonderlijke
brieven worden gesteld.
de korte, die belastingdeskundige te hulp roepen.
Vraag: Er is een instelling, die
tikelen probeert te verkopen
kaarten te verspreiden, die
de afzender teruggezonden moeten val
de post of andere bezorgers
terug te geven. Men kan echter niet
door verlangen dat hij zich kosten getroost
terugzending of teruggave. Inge-
sisloon, zodat mijn inkomen gevormd worden, wil men deze artikelen niet tot
moet worden door fooien, zijnde ge- hebben. Dus als deze kaart wegraakt
middeld 10 pet. van de ritten, dus af- of vergeten wordt, krijgt men onge- PB
hankelijk van het aantal der ritten, wild spullen in huis met de medede- bakken, zoals aangegeven stond. Haif
Over het basisloon wordt loonbelas- ling"
ting ingehouden. De fooi valt echter Bij
onder de inkomstenbelasting. Deze is met drastische maatregelen. Is
echter hoger dan de loonbelasting.
Men telt dan basisloon en fooi bij el-
LeVdse 'iaar en van het geheel inkom-
niets van terechtgekomen,
as gedeeltelijk beschim-
de ..plantjes" lagen plat als
stenbelasting, zodat ik door deze gang of te betalen'
draadjes over de aarde. De grond
was aarde uit de tuin met een laag
vangen artikelen weer af te dragen bloemistenaarde daarboven. De kistjes
zijn gemaakt
werknemer n
de inkomen. Met deze belasting komt hij de betrokken kaarten of goederen ^e_r^ l8.^ld!rv
- de regel een paar jaar later heeft laten bezorgen. Slaagt hij daar- u^d ^rest^in nafrt l lLlon
„f maanden b,. m. dan ia de ataend,r nog volddbnde
wil deze dan
nog volddbnde Het wai nie, harden
an de stank.'
Antwoord: Het zijn de carbolineum-
zocht de fooi onder loonbelasting te de zUen^te'niÏgev" """g'ewe" wazStelY» ^arS'S
bronnen zodat jk net als elke werk- gerd". Zo niet. dan moet de afzender dit nog verergerd Wanneer de hehan
de wekelijkse ^inhouding bij zelf zorgen, dat hij de zaken laat te- deling8mlt cf?bolmeum een halM
rughalen. Die moeite moet hij zich eerder was gebeurd en de kistjes ai
maar getroosten. Hij mist elk recht die tijd buiten hadden gestaan, was het
oordeel hier- een wildvreemde, bepaalde opdrach- anders gelopen. U kunt het volgend
mijn werkgever heb. Nu zegt
heb ik bij de belastingen: Dat kan
Gaarne verneem ik
lelastingrecht Uitgave Nederlandsche slecht. Volgens
e verstrekken -n verzending
Antwoord: Het is niet juist, dat al- bezorging geschiedt voor zijn risico. Gebruik
loonbelasting Men kan de ontvanger alleen verwij- onderlaag
ten make,, ajs ^ege de nodige zorg- laag half turfmolm
al'.ateur komt moet worden ingehouden. Volgens
Uitgeversmaatschappij N.V., Leiden. ihe: door die antenne omdat die op tikel 6a van het loonbelastingbesluit vuldigheid niet in acht neemt, zoals zand, dan heeft u zuivere zaaigrond.'
deze kistjes gerust gebruikt
grondmengsel liefst een
tuinaarde en de boven-
half scherp
staat, be
diploma
Ge sla;
L Deroj
geest, A
Baartwi
T. S. Ta
men, B
Dijkstra
Mertsete;
J Wieb
K. Bloa
staat bei:
diploma.
A$ge\v