Kerk moet in de wereld vreemd element blijven ontharing? depilan Meliskerke kreeg een nieuwe geref. kerk Kerk van Colombia vraagt om voorbede op 5 aug. BOFKFNHOFK Een ivoord voor vandaag Zomercoiifereiitie van d C.S. F.R. is besloten W oudschotengroep vormt eigen stichting DURFT U DOOR REISZIEKTE SPELBREKER TE ZIJN? V*o&tcm§.z£s. s EUW ANDERZIJDS VOOROUDERVERERING De gereformeerde onderwijs' man de heer T. Af. Gilhuis heeft in een verslag gelezen dat op het congres van de Achttien prof. mr. W. F. de Gaap Fortman heeft gezegd dat vele gerefor meerden zich te hecht aan de va deren uit de 19de eeuw verbinden en soms de schijn op zich laden eerder bij hen te zweren dan te vragen wat de Heer wil. Hij gaat in op deze uitspraak in het jongste nummer van ,Jong Ge reformeerd". IK moet eerlijk bekennen dat ik deze opmerking over een verfijnde vorm van voorouderver- enng' niet bijster gelukkig ben. Ze kan namelijk m i. zo gauw tot miaveratand aanleiding geven. Vooral bij hen die maar met een half oor geluisterd hebben. Het ge- vaar is toch bepaald niet denkbeel dig dat men stellig tegen de be doeling in nu de vaderen maar gaat bijzetten in het mausoleum praalgraf) der ..oud-strijders". En dat zou om meer dan één reden te betreuren zijn. Allereerst omdat we vandaag bij velen onzer bepaald niet «tuiten op een verdiept historisch besef. Eer- der het tegendeel. Vele gerefor meerden zeker onder de jonge ren moeten om maar ieta te noemen het abc van de school strijd nog leren. En om dat alfa bet op te zeggen, zul je toch beslist bij de vaderen op school moeten gaan. Natuurlijk kun je met de vade- rtng van je geloofsleven. Het alleen maar bij hen verwijlen zonder meer kan ons niet laden met een nieuwe geestdrift voor de zaak van het Rijk. Wie uitsluitend doen en laten der vaderen tot richtsnoer neemt zonder daarin God te ont waren die hen stuwde en bezielde, zal in de praktijk van bet geloofs leven weinig met hen kunnen aan vangen. Want de vaderen zijn er nu eenmaal niet meer. De bijbel zélf wijst echter een weg waardoor het verleden ons weer machtig kan aangrijpen. Wanneer het volk van Israël door de Rode Zee getrokken is, zingt het niet van de vaderen zon der meer, maar heet het: „Hij is mijn* vaders God. dies zal ik Hem verheffen" (Ex. 15 2b>. De gedachten aan mijn vader, zo tekent een exegeet (bijbelverklaar der) hierbij aan, geeft op zichzelf nog geen nieuwe impulsen voor de strijd van vandaag. Maar het ver leden gaat weer levend voor ons worden, wanneer we geconfron teerd worden met (komen te staan tegenover) de Gód onzer vaderen. Eerst als ik Die weer aehter doen laten van mijn voorgeslacht t dat toe spreken. verliest het zijn statisch (staand) karakter en komt het weer met alle dynamiek (kracht) op me af omdat ik heden i met dezelfde God te doen wiens beloften ook e i dage heb. zijn. Zoals God in het leven der vromen van de vorige eeuw werkte en krachtige daden deed, zo wil Hij het ook doen in mijn leven. Wanneer Elisa alleen wordt achtergelaten na de hemelvaart van Elia, dan misereert hij niet zonder méér: „Waèr is Elia nu waèr de oud-strijder?" maar dan roept hij uit: „Waar ia de Here, de God van Elia, ja Dezelf- schiedt dat in het raam der verbondenheid aan God en aan Zijn werk: „O God, wij hebben het met onze oren gehoord, onze va ders hebben het ons verteld; Gij hebt een werk gewrocht in hun da gen. in de dagen van ouds". Natuurlijk weet prof. de Gaay Fortman dit alles ook wel. Eo wanneer er in bovengenoemde bij belse zin over de vaderen gespro ken wordt, zal hi; zich daarin stel lig niet onbetuigd laten. Zijn voor vaderen zijn in de dagen van de strijd van voorheen in letterlijke zin daarbij betrokken geweest. Maar omdat bovengenoemde uit drukking van hem een gevaarlijke uitwerking kan hebben, geloof ik dat het goed is om daarnaast de nadruk te leggen op een manier van spreken over de vaderen die met bijbelse maatstaven geme ten wél door de beugel kan. Want het zou uitermate te betreu ren zijn wanneer men tegen de bedoeling van prof. de Gaay Fort man in het verleden, waarin God op zo machtige wijze werkte nu maar zonder meer de rug toekeerde. Tot schade van eigen persoonlijk geloofsleven. Denk aan de schoolstrijd, denk aan de strijd voor kerkherstel. Ze is met de geschiedenis geweest van machtige activiteiten. bedreven door Groen van Prinsterer, Lob man en Kuyper, maar de God van deze „voorgangers" heeft toenter tijd een machtig ding gewrocht. En ik krijg eerst echt weer band aan hun verleden, als ik hun God Jezien heb. De God, die er van- aag ook is. Ja, Dezelfde. Als we bijbels bij het verleden verwijlen, dan is het er ons niet om te doen samen wierooksluiers te leggen om de gestalten van hen die ons hier voorgingen, maar om God te dan ken; niet maar om de blijde ze gepraal van de activiteiten van mensen, maar dan trachten we met onze blik heen te boren door het diorama (doorzichtige schilde ring) der daden Gods. Dan ver dwijnt ook de tegenstelling tussen „onze vaderen" en het „Een is uw Vader". Omdat wij dèn leven in bet diepe besef dat èn vroeger én nu elkaar alleen ontmoeten mogen in het huis van één en dezelfde Va der. Maar dan wordt het verleden ook weer lévend. En daarom zul len wij de historie niet verachten. En zeker niet „onze vaderen", die ons het éérste gezicht op de Va der in de hemelen gegeven hebben. Dr. Buskes op Woudschoten: Van een onzer verslaggevers) "ITOOR de tiende maal is op Woudschoten bij Zeist conferentie voor gereformeerden gehouden, waarvoor als steeds veel belangstelling was. De eerste dag had als thema ..Het verstaan van het evangelie in deze tijd". Dit onderwerp werd ingeleid door dr. J. J. Buskes, emeritus-predikant van de her vormde gemeente te Amsterdam. Maar vooraf wijdde prof. dr. C. San ders er enige woorden aan bij de opening van de conferentie. De moei lijkheid waarmee velen vandaag zit ten, is het leven in twee werelden, die soms zo weinig communicatie met el kaar hebben: de wereld van het alle daagse bestaan en de wereld van ge loof en kerk. verstaat, al leest men hem trouw. Want de bijbel slaat de brug tussen die twee werelden: hij heeft oog voor het alledaagse en tegelijkertijd is de bijbel het boek waarin het gaat om de diep ste werkelijkheid. Hij leert trouwens dat de ontmoeting met God niet omgaat buiten de gewone dingen. KLAARHEID Prof. Sanders zag de bedoeling van deze conferentie in het verkrijgen van ve klaarheid inzake de kern van het evangelie en hoe dit functioneren moet in het hele leven. Maar dan modern, veilig, snel en mild met de prettig geparfumeerd» OndenvijsbeniHMiiingen Benoemd tot onderwijzer aan de chr uloschool t« Monnikendam: C. J. Di Dijkstra te Bunnlk <U.); aan de Kon. Wilhelmina-school van de Martha Stich ting afd. ulo: W. Rijnders te Den Haag; aan" de chr. ulo-schoo* -1» Voorrhulzo* L. Mulder te Assen; aan de dr. De VIs- chr ulo-school te Drachten; E. Kooi te Dokkum; aan de dr. H. Bavinck- school voor ulo te Loppersum: J. Teule te Hardenberg en J. W. van der Velde te Annerveenschekanaal: aan de chr. ulo-school te Zwijndrecht: A. J. van de Giessen te Tholen en G. A. van Doijen te Utrecht, aan de chr. ulo-school te Oosterbeek: G. Henstra te Utrecht; aan de chr. ulo-school te Wezep: J. van de Heide te Zwartsluis; aan de Van Heem- stra-ulo-school te Hattem: R. de Haan te Groningen; aan de chr. Klokkenberg- Ulo-scbool te Nijmegen; P. de Jong te Delft; aan deze school werd tot onder wijzeres benoemd mej. J. W. de Roos te Oosterbeek. Benoemd tot onderwijzer aan de Re- hoboth-school te Spijkenisse: N. Sluijs te Nieuw-Loosdrecht, aan de O. Q van Swinderen-schooi te Groninger; J. J. Tllstra te Groningen; aen dc Kon. Ju- ltana-school te Oegstgcest: A. Labordus te Leiden; aan de chr. nat. school te Lisse: P. J. van der Worp te Enschede: i aan de Groen vanPrinsterer-school te i Emmen: H. J Nijp te Leeuwarden en G. R Frsnssens te Apeldoorn; aan de, chr. school te Loppersum J. Oving te I SchoonoordI Dr. Buskes sloot daarbij Oecumenisch werkkamp j houwt in Arnhem openluchttheater Een groep van omstreeks 30 per sonen, afkomstig uit drie - wereldde len, komt in Arnhem meehelpen aan de bouw van een openluchttheater bij de Johanna-stirhting. Het thea ter is onder meer bestemd voor pa- op tc vijzen dat het evangelie en de tiënten en personeel van het revali- bijbel als geheel het heilshistorisch hun- datiecentrum. De meeste leden van delen van God doet zien. Dat gaat groep arriveerden gisteren, echter niet buiten de mens om. Wij mo gen leven in het geloof dat het God om Tussen 14 juli en eind augustus hoopt de mens te doen is. Zonder ons wil God dit internationale team. dat deel uit- geen God zijn. „God heeft de mensen maakt van de Ecumenical Work Camps nodig." cn dat 10 augustus door een tweede eronderstelt a de bijbel van 1 hoofdzakelijk Nederlandse groep worden afgelost, het hele project gereed hebben. Deze kerkelijke werkkampen worden gehouden onder auspiciën van het Youth Department van de Wereldraad van Kerken te Genève. Het werkkamp staat onder technische leiding van de Neder- landsche Heidemaatschappij. De Johan- na-stichting ziet in het openluchttheater het begin van de realisering van een zeer aantrekkelijk recreatieplan op het terrein van het centrum (o.m. padvin dersclubhuis. kinderboerderij, speelvij ver enz.). Het bestuur van de Johanna- stichting ontvangt nu reeds een groot aantal aanbiedingen voor gratis voor stellingen. De buitenlandse gasten, zullen bij hun aankomst o.m. worden begroet door bestuur en directie van de Johan- na-stichting en van de stichting „Het Dorp", die zich tot doel heeft gesteld in de naaste toekomst een speciaal dorp te bouwen voor zwaar gehandicap te mensen van alle gezindten en alle leeftijden. In dit dorp zullen deze men- die niet meer naar onze maatschap pij kunnen terugkeren, in een eigen we- eld onder de best mogelijke medische in sociale omstandigheden kunnen le en en werken, zo meent de stichting. JULIANAFONDS HEEFT NU DIRECTEUR De raad van beheer van het Koningin Juliana-fonds heeft de heer B. Dies- bergen tot directeur benoemd. Deze be noeming i* voornamelijk geschied in verband met de reorganistie van de werkwijze van het fonds. De belangen in de verschillende sectoren van het aatschappelijk werk zullen in den vervolge worden behartigd door vanwe ge de raad van beheer ingestelde sec ties. onder uiteindelijke verantwoorde lijkheid van de raad van beheer. Tot dusverre geschiedde deze belangenbe hartiging door de raad van beheer als Mensen in het nieuws Prof. dr. C. R. Ritsema van Eek, hoogleraar in de anesthasiologie aan de Rijksuniversiteit te Groningen is benoemd tot erelid van de Spaanse Anesthesisten Vereniging „La Socie- dad Espanola de Anestesologia Reani- macion". Onlangs kreeg deze hoogle raar ook een onderscheiding van het Royal College of Surgeons in Ierland. Prof. dr. M. C. Laeren, hoogleraar te Beiroet begint dezer dagen een ori- derzoefc naar de verhouding tussen blindheid en vitaminegebrek -ift de landen van het Nabije-Oosten en Noord-Afrika. Dgarom zijn lezers, dat zij God ontmoet heb ben. dat zij naar Hem willen luisteren, ja, dat zij zoals het Leger des Heils zegt ..zich werpen in de heilsstroom" GEEN GHETTO De kerk verkondigt het evangelie. Zij geeft de boodschap van het heil door. Kenmerkend voor cularisatie. Dit gaat aen de kerk niet voorbij. Het gevaar voor secularisatie van de kerk is groot, hetzij doordat de wereld in de kerk dringt, hetzij de kerk in de wereld opgaat. De kerk is niet wereldvreemd, m« ze moet altijd een vreemd element de wereld blijven. Speciaal voor deze tijd bestaat het gevaar dat de kerk in het ghetto belandt; zij leeft haar eigen leventje, maar zoals prof. Sanders al bad gezegd wat binnen haar mu ren gebeurt heeft geen enkele verwant schap met het alledaagse leven. VOORDELEN Dit ghetto verwierp dr. Buskes, of schoon hij er de voordelen wel van zag. Zelf in het ghetto opgevoed, verklaar de hij daar onnoemelijk veel te hebben geleerd Maar het ghetto leeft bij de geschiedenis, bij het onveranderlijke. Voor het ghetto is al het nieuwe: „on geloof en revolutie". Daarom is het ghetto voor de we reld onvruchtbaar, evenals b.v. de theocratische opvatting, die door som migen in de hervormde kerk nog wordt gehuldigd. Veel meer dan ro mantiek is zij niet. angelie in ónze tijd verstaan maakt een terugkeer tot elke andere tijd onmogelijk. Pas door de persoon lijke ontmoeting met Jezus Christus Kinderen werden gesard (Van onze kerkredactie) De protestantse kerken van Colombia roepen de gelovigen van de wereld op tot gebed op zondag 5 augustus. In de vergadering, belegd door de Consultation on Religious Liberty, waarin alle protestantse kerken zyn vertegenwoordigd werd een officiële op roep opgesteld van de volgende inhoud: „Zo z\jn wij, hoewel velen, één Lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden ten opzichte van elkaar." Romeinen 12:5. Reeds meer dan vijftien jaar lang ondergaat de protestantse kerk van Colombia vervolging en discriminatie. Meer dan 100 pro testantse martelaren hebben met hun eigen bloed moeten betalen voor hun geloof. Tientallen kerken zijn verwoest en meer dan 200 protestantse scholen werden gedwongen hun deuren te sluiten. Religieuze intolerantie wordt zo hoog opgeschroefd dat op openbare scholen protestantse kinderen worden gesard en vervolgd- Vele an dere malen waren personen en plaatselijke gemeenten het slacht offer ran discriminatie. Met het oog op deze situatie heeft de Consultation on Religious Liberty (Commissie voor godsdienstvrijheid) van de Evangelische Raad (van Kerken) van Colombia in zijn vergadering van 5 en 6 juni, waarop alle protestantse kerken van Colombia waren vertegenwoor digd, besloten om de gelovigen ran Colombia en van de gehele wereld re vragen zondag 5 augustus te bidden voor de vervolgde kerk in Colombia. Geve God. dat iedere poging om de vrijheid te verkrijgen Zijn Zaak ten goede zal komen, door de voorbede van de christenen in de gehele wereld." (Van onze correspondent) Het Walcherense Meliskerke heeft weer een nieuwe gereformeerde kerk. Deze kleine gemeenschap van zes honderd zielen moest het sinds juni van het vorig jaar zonder eigen kerk gebouw doen. Slopers hadden toen het oude gebouw onder handen geno- Het achthoekige gebouw had tij dens de overstroming over Walche- i 1944 te veel van het zoute wa ter geleden. Het was onherstelbaar beschadigd. Restauratie met de noodzakelijke aan leg van een centrale verwarming zou tenminste honderdduizend gul den gekost hebben, nieuwbouw was maar enkele tienduizenden guldens duurder nam men aan. De enkele zijn tot zes maal tienduizend gul den aangegroeid, maar het nieuwe gebouw staat er. Bi] een eerste actie onder de ge meenteleden brachten de initiatief nemers niet minder dan 46.000 gul den bijeen. De Stichting Steun Kerk bouw gaf een subsidie van 20.000 gulden en zo konden de architecten Steen en Tuinhof uit Vlissingen op dracht krijgen om de kerk die 400 zitplaatsen zou tellen tc bouwen. Verleden week werd de nieuwe kerk in gebruik genomen. TUSSEN WOLVEN Dr. Buskes wilde iat de christenen, ui dit geval de gereformeerden, weer zouden begrijpen wat het was om als schapen tussen de wolven te verkeren. Niet in hpt ghetto: dat is alle schapen m het schapenhok. Niet met de wereld: dat is meehuilen met de wolven in het bos. Niet in een herkerstende wereld: dan worden de wolven christelijke wol ven! De persoonlijke band met Christus dient daarbij voorop te gaan. De kerk .-als instituut-jsaji naar de achtergrond Er staat niet geschreven „Alzó lief heeft God de kerk gehad, maar „Al zo lief heeft God de wereld gehad". Met een beschouwing over het gerefor- vroeger en nu sloot L. J. Veen N.V.. Amsterdam. Karen, door Marie Killilea. Vijfde druk. In Damiate-reeks. Omslag Dick Fijnheer. Uitgave J. H. Gotbmer, Haar- I lem. j Schrei niet Natasja, door Dezsö Ar- vay. Vierde druk. Vertaling Frans van i Oldenburg Ermke. In Damiate-reeks. j Omslag Dick Fijnheer. Uitgave J. H. Gottmer. Haarlem. Oosthoeks Encyclopedie, deel 10, Ma- I té Nieuw Zuid-Wales. Uitgave N.V. i A. Oosthoeks Uitgeversmaatschappij, Utrecht. Hte proefschrift van dr. G. Th. Rot- I huizen, Primus usus legis, Studie over het burgerlijk gebruik van de wet, waarvan wij reeds een samenvatting gaven, is verschenen bij J. H. Kok N.V., Kampen. Het Romeinse Imperium en het Nieu we Testament, door dr. G. J. D. Aal- ders. Tweede druk. In Boeketreeks. Om slag Han Prins. Uitgave G. H.Kok N.V. Kampen. Verandering van mentaliteit, decem bernummer van Driemaandelijks Ca hier Ruimte. Bijdragen van Rogier, An dreus, Campert, Ruygers, Rahner, Lar- kin Smit, Baas. Trimbos en Lodeizen. Uitgave Paul Brand N V., Hilversum Brandpunten van de hedendaagse theologie, voordrachten van protestant- christelijke en rooms-katholieke theolo gen. Uitgave Paul Brand N.V., Hilver sum. cn W, ten Have N.V., Amsterdam. Zedelijkheid en schijnheiligheid, door dr. A. Romein-Verschoor. Uitgave Ne derlandse Vereniging voor Sexuele Her vorming, Bilderdijkstraat 39, Den Haag. Die verzuchting hoort men dan wel eens: „Gods wegen 1 zo vreemd, ik begrijp het niet meer". En zij wordt meel geslaakt, als er in ons leven iets is gebeurd wat we net. wilden. Gods wegen zijn zo vreemd. Waarom doet Hij di waarom doet Hij dat? Hoe zwaarder de mens in zijn lel wordt getroffen, hoe minder hij van God gaat begrijpen. Paulusf?) schrijft aan de Hebreeën: „Mijn zoon acht de t tiging des Heren niet gering, en verslap niet als gij i Hem bestraft wordt, want wie Hij liefheeft, tuchtigt de H| en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt (Hebri 12 5, 6). Merkwaardig woord. Wie God liefheeft kastijdt Hij. Wij, r sen, doen net andersom. Degenen, die wij liefhebben, tucht wij beslist niet, in tegendeel, wij leggen hem in de wattei m, zorgen er voor, dat hem niets ontbreekt. Zo niet God. tuchtigt, Hij kastijdt. Waarom? Daarom! Paulus geeft het woord. „Hij doet het tot ons nut. opdat wij deel verkrijgen r Zijn heiligheid". Wat is de bedoeling van de tuchtiging9 I] dat wij Hem leren kennen en Zijn stem verstaan. Dat gebroken door de zwaarste smart, toch tot Hem kunnen gen: „Here, wat Gij doet, het is alles goed". En we gelouterd, het leven verder kunnen leven. (Van een medewerker) De zomerconferentie van de Ci- vitas Studiosorum in Fundamen- to Reformato is gisteren beslo ten. De deelenemers hebben over het thema van de conferentie: geest en leven nog twee boeiende referaten gehoord te weten van ds. R. J. vand der Veen gerefor meerd studentenpredikant te Delft over de Heilige Geest en de tijdgeest en van ds. L. Huisman, predikant van de Gereformeerde Gemeente te Vlaardingen over de Hetilige Geest in ons persoonlijk leven. Waaneer wij dit thema, de Heilige Geest en de tijdgeest, empirisch benade ren, is, zo zei ds. Van der Veen, het ge- vara groot, dat wij de werking van de Heilige Geest tot het terrein van de we dergeboorte beperken en zo te klein den ken van Hem tegenover de tijdgeest. Deze visie is ondiep en kleingelovig: de over winning van Christus klinkt er te wei nig in door. De referent benadrukte het niet-origi- nele karakter van de tijdgeest. Hij wordt niet onder heidenen gevonden maar is een typische begeleiding van de Heilige Geest. In Openb. 13 wordt het rijk van de anti-christ getekend als een naboot sing van het rijk van Christus. In plaats van 777. het getal Gods, komt de mens tot 666. Sinds Pinksteren wordt de wereldge schiedenis bepaald door de gang van het evangelie. Het heilswerk van Christus be vat ook een kosmisch aspekt. Hij heeft de machten overwonnen. De natuur wordt ontgoddelijkt en de mens wordt uit het kollektieve bevrijd tot de ontplooiing van het ware menszijn. De tijdgeest tracht de gegevenheden, die de macht des Geestes uit de kluisters heeft ontsloten, perma nent te verzelfstandigen. Maar hij blijft, als het warej achter te feiteö- aanlopen en kan geen éigen ontwikkeling brengen. Ook de ongelovige kan zich aan deze ontwikkelingsgang niet onttrekken, maar Advertentie Hoe nodig deze oproep tot gebed Is bleek eveneens vorige maand. Drie kinderen van de heer Saul Varela uit Sdvania werd de toegang tot de openbare school on*aagd op last van de plaatselijke parochiegeestelijke Gustavo Estrade, dl» te.ens voorzitter van dc onderwijsraad 's. omdat zij weiger den de mia bij *.e 'onen. De kinde ren zijn 12, 8 m 7 jaar oud. Reed* maandenlang werden de kinde ren geplaagd cn onder druk gezet. Zij moesten het rooms-katholieke godsdienstonderwijs van priester Es trada bljwone* die de kinderen tot het mikpunt Van zijn spoUust maakte Hij draaf da zaak zelfs „No waar hij zelf drie coupletten had bij- gerijmeld, waarvan een couplet luidt: „Arme kleine verleide menaen die Verala volgen en hun geloof van Chriitus verkopen voor koffie en sui kerwater". De kinderen werden ge dwongen dit strijdlied mee te zingen. iroefschrift van dr. M. J. Mul- a'al In het Oude Testament, wij reeds eerder een samen vatting hebben gegeven, is ook als af zonderlijke publikatle verschenen bij Van Keulen N.V.. Den Haag. GUN IEDEREEN EEN FIJNE REIS MET SUPRIMAL Tijdig Inganomen, r«l*ziekte voorkómen (Van onze kerkredactie) In de afgelopen week heeft de nieuwe stichting .Gemeentetoe rusting" die is ontstaan uit de ge reformeerde „Woudschoten-confe- renties" zich officieel aangekon digd. Zoals wij reeds eerder schreven heeft deze stichting het blad ,,De strijdende kerk" over genomen. Het doel wordt om-, schreven als vanuit de positie der Gereformeerde Kerken het zicht vrij te maken op de vernieuwen de kracht van Gods Geest in leven en denken der gemeente, op de wijde wereld waartoe Gods op roep zich richt en op de oecu menische verbondenheid die zij bewerkstelligt. De nieuwe stichting wil spoedig de volgende vier initiatieven ontwikkelen: I. Bezinning op en practische hulp bij de gemeente-opbouw: de vorming van wijkkringen, betere organisatorische en psychologisch verantwoorde opzet van kerkelijke organen en voorlich ting van ambtsdragers, de functie van het gezin in het kerkelijk leven enz. 2. Retraitewerk: Bezinningsbijeenkom sten. stimuleren van en handreiking tot geregelde bijbelmeditatie, gebeds leven. gemeenschapsbeoefening. huis samenkomsten, bijbelkringwerk. 3. Vormingscentrum: In het bijzonder ten behoeve van beroepsgroepenwerk (technici, artsen, leidinggevenden uit het bedrijf, kunstenaars, leiders ar- beidsbeweging enz.) tevens, in ver band met punt 1, ten behoeve van gemeenteleden en hun kerkeraadsle- den en predikanten. 4. Contact met andere kerkgenootschap pen: vanuit de gemeente zelf opko mend en in aansluiting aan reeds be staande initiatieven; ook waar ge wenst. met leidende figuren bijv. uit de pinkstergroepen, die geen officieel contact met 'de eigen kerk hebben. De stichting wil deze vier punten ver wezenlijken door conferenties te beleg gen, door publicaties men denkt aan een reeks brochures en door werk groepen in te stellen. Om dit alles te kunnen verwezenlij ken denkt de stichting er over een eigen secretaris-generaal aan te stellen die de activiteiten vanuit een centrum kan stimuleren. In de tweede plaats wordt gehoopt dat men voldoende kapi taal bijeen kan brengen om een eigen en H dit bevrijde leven is niet bevrijd zo! oJ.v. de inwoning des Geestes in het hart zijn de angst, de leegheid en de ch die in de huidige westerse cultuur te,ouck j den zijn. voorboden van Gods gericht,..:» n m'fee. nihilisme. ad-huis. *7' Brabar Niet prijsgeven ,v Dar arhausf Omdat men het werk van de He en Geest niet kan beperken tot het wedi boren hart, is Hy niet te Isoleren vai tijdgeest. Daarom mag de wereld e n H worden prysgegeven. Deze tüd is vi»tenens van de Geest, die door ons Is he®sf o.Li gaan. Daarom moeten wU de verwoqirhausi heden en de noden van deze tyd al en He onze aanvaarden. rediker. Vrijdag refereerde ds. L. Huisman, evani de Heilige Geest in ons persoonlijk li De spreker benaderde dit onderwerp. de practische zijde om een „amateurPersKe logisme" te vermijden, waarin menP beseft zelf in de strijd op leven en teste nir betrokken te zijn. ikomst Het grote werk van de Heilige Ccgstg is Christus te verheerlijken inzondeijeenter; in Zijn gemeente.. De stroom des Gei<,n 17 gaat levendmakend over de dorre a^entje j-' Hans I de wereld en maakt haar 8.15 i ning wil maken zonder enige yporafi de werkzaamheid onzerzijds. Het mi;eJx\or' waardoor Hij werkt is het Woordurhausi God. Vandaar dat de prediking altijd en He „doetten goede of ten kwade. Onw kerkverzuim is dan ook een bedro van de Heilige Geest. Maar wij heen H er ernstig voor te waken, dat ondooel Ma bearbeiding van de Heilige Geestyangg^ van zonder overtuigt, niet buiten Chu^j om voorbarig naar zelfverlossing }eUrhaUsr Een. Ook hiermee bedroeven wy de, en ge Geest. „„o zelf te doen zien, gebruil Heilige Geest de Wet. Hiermee gaat stonds een verborgen liedebe rekkin^nma God gepaard. Zonder deze liefde «"ie êe W.et enkel toorn. Al$ Gods genadien t. esohaamd maakt over onze ondahMMentie heid, dan krijgen wij veel lief omda Hans I veel vergeven-is.- - pgentu Dit zaligmakende werk t Geest, het ingaan ln Christus Hü, waardoor wU de volle troost ontvangen. Of ons geloof wel waara is, WU" de vruchten, zoals de nieuwlng naar Christus' evenbeel^'ersKe vrijmoedigheid om tot God te gaai.01-V. 1; een eereoend Videe. en het verWksmus naar de volkomenheid van Gods Ktf K.. en "Eutrust ,st7Hans (Advertentie) Beroepingswer& ttud'io NED. HERV. KERK 1 ik rij] Beroepen te Nederhemert kan<f^°. Veldjesgraaf te Ede, te Zuilic^ Nieuwaal (vac. A. van der Kooy) 1 G. Veldjesgraaf te Ede iijksmus Aangenomen naar Heemstede_ fjoudhpii gem. West) F. E. van der Zee te aan Zee; tot voorganger Ned. Prot.j""®6""1 te Stadskanaal dr. H. G. HubbeliiPstellini •t Zandt. fiktober) GEREF. KERKEN lat 27. 1 Beroepen te Golong (Australia®*?0 Wentael te Oudewatcr; te OudegpJ Dijkstra, kand. te Leeuwarden. CHR. GEREF. KERKEN w din* Beroepen te Ouderkerk aan de Aj nm.. 1 (bij accl.) kand. G. Leendertse te ènsdag lem. 'eugdbib Bedankt voor Almelo (vac. L. Floqek Reu J. M. Visser te Dokkum. v, vrydaj Pu. Mijn grootmoeder is, voorzover ik weet, maar eenmaal tegen mijn grootvader uitgevaren. Veer tien jaar zal ik geweest zijn, maar het maakte zo'n grote indruk op me, dat ik me alles nog levendig herinner. Wij waren naar de kerk geweest en zaten op grootvader te wachten, die altijd iets later kwam omdat hij ouderling was. Die bewuste ochtend was er tijdens de dienst voorgelezen, dat Pietje en Marietje D. V. dan en dan in het huwelijk hoopten te treden, nadat zij voor de kerkeraad schuld hadden beleden over hun zon den tegen het zevende gebod. Omadie de ker kelijke zede van toen met een koplengte voor lag, spoot als een vuurspuwende berg haar woede-lava over zijn niets vermoedende, naar koffie-verlangende opa-ouderling. Zij fulmineer de driftig, dat iedereen geregeld met alle tien geboden overhoop lag, en vroeg: ..Heb jij voor het Sanhedrin gestaan om schuldbelijdenis te doen. toen je met je harde kop je vader en moeder ontvluchtte en naar zee ging? Eert uw vader en moeder, welk gebod is dat ook weer? Goed. je vader was niet een van de gemak kelijkste, maar veel ernst heb jij met het eren ook niet betrachtt" Ze kwam hoe langer hoe beter op stoot en gaf hem er zo pinnig van langs, dat het op mij de indruk maakte, dat mijn opa persoonlijk die speciale schuldbelij denis over het zevende gebod bedacht had. Grootvader vond het ongepast, dat vrouwen verder dachten dan de neuzen van de kerkbe stuurders lang waren en riep haar ernstig tot de orde. Het laatst herinner ik mij nu, dat opa vond dat deze maatregel nuttig was als ver maan voor ander zwak vlees. n n n a De brave ziel. Hij geloofde oprecht dat deze wijze van vermaan een sterk en rein volk zou kweken en zag in zijn mildheid niet hoe zon dig de sensatie was, waarin de zondaren beke ken waren. Wat dat betreft is er nog niet zo veel ver anderd. Het zevende gebod blijft nog altijd boei en, vooral als anderen er met gevolgen tegen gezondigd hebben. Gisteren was ik in de tuin aan het wieden, vredig en fijn. Toen moesten er aan de andere kant van de heg ineens twee gemeentemannen zo nodig in de straat gaan peuren met een dril boor. Prrrrt.... geen vriendelijk geluid. We kon den elkaar niet zien, maar wat ik kon horen was niet mals: ,£r moeten weer vier jongens trou wen op het dorp". „Zo", was het commentaar van de ander. Prrrt... Dit simpele „zo" was mij sympathiek; er langstelling voor details. Het onderwerp inijLorenti seerde de ander gewoon niet. Hij liet zijn Marseil weer praten. Maar de eerste vond zijn nil 10, Liss toch te fijn om er nu al vanaf te stappe[ somde namen en adressen op van de stoute gens. Bovendien bracht hij pikante bizondj den van de families naar voren met zo'n rCVOll satie-lust. dat ik hem een heel vies man ging vinden. Ten slotte sprak hij zijn veU over de ontaard-moderne tijden en vroeg I vol wat zijn maat daar wel van vond. ^rmbanc Het antwoord had iets wijsgerigs: „Als jfvieltasjt rijpe appeltjes steelt, krijg je pijn in je bufcdschap, zit je met de gebakken peren". Prrrt. bi hando« tigde de boor zijn woorden. ..Onrijpe app&iP, her gebakken peren, welk een schone beeldspiw. trui- dacht ik. Helaas ging de wonderlijke werft» dam king ver boven de pet van de man, dieüpcn, he letterlijk zijn nieutns aan de straatstenen^. zv kwijt kon. Hij waagde nog een poging: ngensjas; jij vindt...." rtan8» P1' „Dat jij nu je snufferd eens moet houdenhtactsleu dingen, die niet zo best zijn, maar die jifelen, n ker vindt om verder te vertellen." Aarzfc. heri ping hij verder: ,£elf moest ik ïndertij<f°<>P, mi trouwen. Wat een ellende wij gehad hebben,fts, hoofc hou op, dat wens ik niemand toe. Maar pderjurk bekken over een ander heb ik toen wel «ting, v leerd". Js» banh Soms ligt er humor gewoon op de straat; 010 hier, aan de andere kant van mijn heg. Inlichtin; naast menselijke zucht naar sensatie, oofciorwerpe wijsheid en mildheid. gang poe „Prrrt", zei de boor. en 5 uui MINK VAN KlJsirtjjTve

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2