Jaa Eriks Experimentele Proza-omelet lOJNSmTAAR GING VAN DONKER NAAR LICHT schildert uit geloof en liefde voor natuur Het leven NIEUWE BOEKEN hete zomer Zweedse roman van Ingrid Hesslander Daniël ZONDAGSBLAD ZATERDAG 14 JULI 1962 Aan de hier gereproduceerde fresco's ligt ten grond- •lag het leven van een kunstenaar die uit de donkerte naar het licht mocht gaan. De taferelen weerspiege len het persoonlijk belijden en beleven van de Laren- se schilder Jac. Eriks. Zijn naam wijst er al op, dat Scandinavisch bloed door zijn aderen jaagt. Hoewel zijn wieg er niet stond, vertoont de stoere kop nog de kenmerken van het land vol ruige en vaak donkere schoonheid. Het gelaat van deze natuurmens draagt eveneens de sporen van het Godswonder dat zich aan hem voltrok na in de laatste drie jaren zes operaties te hebben ondergaan. Een lijden waarvoor de Chris ten geworden schilder kracht putte uit een levensblij Sedert enige dagen sieren Erik's wandschilderingen de hal van ..Huize Horizont der Gerefor meerde Kerk", voor chronisch zieke bejaarden, ondergebracht in een waardevol, geheel voor het doel gerestaureerd pand aan de Nieuwe Herengracht 143 te Am sterdam. De doeken 2.25 x 1.10 - hebben hun vorm te dan- de het linker tafereel heeft Eriks het levensbeeld ge schetst en rechts de geestelijke opgang. De inhoud van de beide voor stellingen, alsook de wijze waarop Eriks daaraan expressie heeft ge geven, houdt ten nauwste ver band met zijn artistieke en gees- dit gezin bedreigen. In de herfst telijke ontwikkeling. Het is inter- evenwel mag de grijsaard ge- ressant, hier enige achtergrond worden man de vruchten van zijn „af te tasten". leven garen. Opnieuw staat een In 1895 te Amsterdam geboren, jong mensenpaar gereed voor de studeerde Eriks van 1919 tot 1923 grote reis. terwijl de oude, moe de bede der dankzegging zijn geestelijke opgang wandtaferelen bemoedigen zieke medemens voor u besproken aan de Rijksacademie, o.a. van Roland Holst zijn lessen kreeg. Het was op aanraden van Breitner dat hij zich allereerst ging toeleggen op het tekenen en schilderen van stadsgezichten, maar reeds toen trok hem meer de vrije natuur. Uit het geloof een vrouw die een drinkbeker aanreikt. De knielende gestalte erachter duidt op het gebedsleven, waardoor de niens al het oude af legt, het licht mag zien en daar heen wordt opgetrokken. ging ongewone neringen i dljs dat Nederl&nds-lndlë heette 1939-1941, schrijver dr. A. Al berts, uitgever H. J. Paris, Amsterdam. Wie de schrijver is, weet men al gauw als men het boek leest. In elk geval is hij een goed ver teller. Hij was zo maar een jong bestuursambtenaar, die in 1939 in Aar>°^«a vL.f dp'wol^n ^rac'^ige vormentaal opdat zelfs wegging WVan ^deze"enkele jaren de allereenvoudigste van geest werd het grootste deel •i w,a-" - Huize Horizont hem zou kun- jap n verstaan en begrijpen. Want ais as Eriks' bedoeling: de be- een j bewoners en de bezoekers lezen wordt, dan heb je het Amsterdamse tehuis met j. men, zo maar wat verschijnsel beer. welk rlior in al- openhartige herin- lerlei s;P«ten komt optlro het verloren para- letterlijk, meestal figuur- ia: altijd boeiend en met nwijzing ook naar de se in an de zwarte viervoeter am heeft gegeven. Maar jubileum mag dat. en verzen We zaten in een donker achtervertrek. In een kring stonden de houten tafeltjes met uit schuif blad, schrijfmachines erop en correspon denten erachter. Achter ons was een lichtkoker. In het achterhuis deed een vertrek tijdelijk dienst als theeproeverij. We konden het maar schimmig waarnemen, maar dit bijna abjecte proeven en uitspuwen is me altijd bijgebleven. lezeix^ i het licht ont groeien. bedroefd dat het Zo moet Je aan jezelf ontbloeien een licht van zoveel bange gloed als rozen die ondoofbaar gloei- bevreesd dat het er niets toe Jaap Harten Bij het eindeloze verzen lezen dringt zich dikwijls de vergelij king aan mij op. Verzenlezen deze strofe is ontleend, zijn de verren Het laareetii cine" en Zo moêt Je het gr02£ •lvoudig ..Het jaargetij ging' ..Jeugd", gevolgd door .Wakker worden" en Ademen". Door deze in poëzie omgezette jeugdervaring komt Harten in nn»P hededaagse dichtkunst met 8een schemer motief en een ei^en zelfs het zonlicht zien ver vloeien je ogen voedt proeven. De criticus leeft onder een eigen mo het oordeel te moeten oordelen, stem. Ook dit Hij kan niet met het werk van iang, Achter het voorhoofd van een vereerd dichter gaan samen- de dichter knettert het van de leven, of bundels verzamelen kortsluiting en liggen bergen af- uitsluitend naar eigen smaak en vai Van woorden", leest men in voorkeur. Bovendien is men te- het vers „Anders dan u denkt", genwoordig te zeer betrokken op poëzie noemt hij „dit gevaarlij- al wat gebeurt, dan dat men een ke schrikdraad". De taal „mag houding van beschouwer en ge- weer op blote voeten lopen nieter zou kunnen volhouden. Zonder dat het grote publiek Soms zou men zijn oordeel wil- het merkt, zijn dichters als len opschorten, Maar de ene bu- ,llnlKC uiuuuimiiit«ltt'gvi,j<u, de andere. Zo wordt het hoog den op het spoor te komen Het meest persoonlijke vers acht ik „Den Haag. een vrouw", maar ook hier hanteert de dich ter een geijkte. dlchlerlijke taal die al gereed lag toen ntj jong was. Louis Lehmann archeologie te Am- Ir Jaap Harten <geb. 1930) De bundel is genoemd naar een kleine cyclus van vijf gedich ten onder dezelfde titel, en met de gele keizer is bedoeld S; Hwang-ti (259—210 staan nog wel me geïnspireerde verzt bundel, maar voor mijn gevoel bepalen ze niet het gezicht er van. De beste verzen zijn naar mijn (theeproevende) smaak dje Sedichten. welke hun ontstaan anken aan de dramatische schok van het uitbreken van de tweede wereldoorlog in het on bezorgde bestaan van de bijna tienjarige buitenjongen ke doel (dat ls zelfexpressie), en nachtlawaai en Subjectieve aar een bijkomende verdienste, reportage, in 1941 gevolgd door e meer is dan bijkomstig. Schrijlings op de horizon. Men- tr no ter Braak vergeleek hem Deze bundel van .Taan Harten-- JI-. een uitgave HHIPIH op China Ditmar, 's-Gravenhage-Rotter- deze dam. Jaap Harten m€t et_ Nijgh Van zekere astrale volmaaktheid komt binnenvallen, alsof volma king geen tijd en moeite kost. Hij vond Lehmanns dichtwerk verbijsterend door originaliteit en veelvoudigheid. Marsman schreef destijds dat hij bij de lectuur van Lehmanns verzen Een tweede bundel die al enl- st"k het gevoel had. te maken ge tijd op bespreking wacht, is te hebben met iets nieuws. I11111M Water In zicht van Harry Schol- Toch kost het enige moeite ten (uitg. A. A. M. Stols-J. P. over deze dichter die bij zijn jaap n.rtVl '.OraTOTth»- - ren "n- Harry Scholten Toen ik negen jaar was sloop er een jout in de geschiedenis, die niemand Barth, ~'s-Gravenhage). Deze entree in onze letteren dichter is in 1936 geboren, pu- gang maakte, in handboeken bliceerde o.a. verzen en verha lend proza en is redacteur van het tijdschrift Plein. De toellch- bundel Gedichten. JÜJ schreef ook een roman, De pauwen- de hoedster, die In 1955 verscheen. encyclopedieën gegevens te den. Lehmann verzamelde zijn dichtwerk in 1947. maar kwam gewichtig. „Water in zicht", wordt i zegd, ia het levensteken zaaiden pitten van dood in mensen en dieren die ik zonnelicht omkranst. Bemoediging Zlnnebeelding voor de geestellj- Van donker naar licht Eriks leven en deze opgang weerkaatsing in zijn werk. Ook de beide wandschilderingen, Aan de i mensen nog geheel in beslag ge nomen door aardse beslommerin gen. De hoofdfiguren in deze voor- stelling daarentegen zijn bezig, jaarde ,bew0r Met hartstocht ging een ge- a/en nog één, en toen vlogen dichter. De vertrouwde werke- Verder heeft hij zich bezigge- OJ en noy w 1 y«w Dikheid bestaat slechts in het houden met vertaalwerk. o.a. honderd zware roofvogels besef van ie" ander? minder uit het Perzisch in het Engels! opeens lang over de grondvcrfrouwd en minder 'vast van Na de bundel Het echolood van aard. Dat ia dan het water, dat 1&>5 vraagt deze bijzonder knan- in zicht is: beweging, tijdeloos- p* auteur aandacht voor zijn heid. Men zou kunnen zeggen: jongste publicatie, de dichtbun- een religieus element, dat even- dfi E*n steen voor Hermes, een Sterker nog dan het gedicht wei uiterst vaag blijft. „Ik ben uitgave van De Bezige Bij te „Mijn geboortedatum" waaraan njet aüeen alles bestaat", zegt Amsterdam. Ruim twintig jaar de dichter. ..Hier sta ik. ik kan na dato treft Lehmanns poëzie altijd anders". De dichter wil niet m de eerste plaats als zich niet vastleggen op overtui- nieuw, wel vóór alle dingen al» :ingen. maar open blijven. Toch geleerd. Niet m die zin, dat hu :an hij de werkelijkheid niet ontwikkeling en kennis uitstalt. _ien zonder die tweede wereld, maar wel dat hij bij de 1®Z®>[ dat water, dat nu eenmaal in veel eruditie veronderstelt. Weet zicht is. Maar tot de kreet van het gevonden hebben, het tha- zich het aardse los te werd ongetwijfeld mede be- ken 'ndit ï™g»w«nj«..U .Ich ^rschildenngen'te bemoedigen "Sn,™ d door hem beïnvloedende «terk bewust, Gods bijstand te pn berken. mn Jappenkamp doorgebracht- En in staat bent hiervan schrijven dat vlot ge- dan heb je meer in Vooral als hij het niet paald door hem beïnvloedende kunstenaars en onbewust werkza- smaken me Noorse krachten, doch sproot door voor alles voort uit zijn innerlij ke gesteldheid. Niet een veranderende „mode", maar zijn Christen-worden en de daarmee gepaard gaande verdie ping, deed hem geleidelijk aan de donkere kleuren vervangen door lichtere. In zijn artistieke opgang naar het licht speelde dus het religieus beleven de beslissen de rol. Een beleven dat bedding vond in de gereformeerde belijde nis. levendig gehouden door in tens genieten van de natuur en ontzag voor de Schepper. Vanuit deze gesteldheid werkte Eriks sedertdien. Zijn geloof als dat van de kinderen, zegt hij zelf en het aanwezig weten van Gods majesteit in de natuur, weerhield hem van deformeren. „Waarom zou je wat God gege ven heeft, gaan vervormen? Zo werd de relatie met zijn Schep per basis voor een van blijmoe digheid en eenvoud des harten getuigende verbeelding van dc werkelijkheid. Bescheiden volgt Eriks het spoor dat een innerlijke stem voor hem „uitstippelt". Hij heeft geen deel aan het rumoer waarmee zo vele hedendaagse kunstenaars zichzelf omwille van de publici-» feit omringen. Dat hij het liefst buiten de steden de atmosfeer en het spel van lijn en kleur in verf poogt te vangen, daarvan verha len de vele doeken die wij in zijn pittoreske woning en atelier heb ben gezien. Op zijn tochten door ons eigen land en over de grenzen, vooral in Frankrijk, boeien hem toch ook de karakteristieke en sfeervolle hoekjes van een grote stad. Zijn Parijse doeken bijv., met vlotte toets gedaan, vertonen spranke lend het spel van kleur en licht, Daarnaast is het de portret kunst, waarin hij zich gedegen uit. Voor verscheidene stadhuizen schilderde Eriks een portret vgn de Koningin en vele prominente figuren, onder wie dr. Colijn en tal van hoogleraren, poseerden voor hem. Kleiner in aantal zijn de uitge sproken religieuze voorstellingen. Hiervan is te noemen een 7x3 meter groot werk boven de kan- TON HYDRA doet neerschrijft. Of zo maar? Men moet uitstekend kunnen kiezen om het onderhou dend te maken en in 190 bladzij den veel interessants te .bieden. Vertellers van oude Indische her inneringen worden meestal velend gevonden belevenissen De titel van deze Zweedse ro- begint, waarna er al spoedig een man, geschreven door Ingrid reisverbod komt De dood slaat Hesslander, zou vermoedens JLS SSflSST'5!?: Mn' achat kunnen opwekken aan e v«.i materiaal bundige vakantie met ei gaat door verveling verloren. De ke donderbui als Intermezzo, schijnselen dezer ziekte wordt de haast tot hulpprediMer benoemd, is dag en nacht in de weer. Geen enkel gruwelijk detail schrijver kan gewoon vertellen boeien. Hij weet tevens een goed licht te werpen op alles wat er gebeurd is, en personen, die hier in een groot aandeel hebben ge had. Jarenlang leefde hij als vriend met vele Het is iets heel anders. Dat dit verhaal destijds Zweden opzien heeft gebaard helft wekt geen verwondering. Nu ik oio 'ie* voor de iweedc maal heb anstaande gelezen, trof het rtiij dat mijn Indonesiërs en ontdekte opeens, aandacht geen ogenblik verslap- dat er toch een wereld om hem te, wat ook wel zal zijn te dan- hij buiten stond, ken aan het voortreffelijke Ne- van gevangen- derlands van de vertaalster Ja- - vatten coba Vreugdenhil, die elk woord achterhuis H" nam weegt en zich weet te hoeden voor cliché's. In oud stadje De saaie jare schap weet hij zodat het levendig blijft. Hij ook eens deel aan een gevecht, zo maar zonder dat hij en de an deren er veel van snapten. Hij vergat telkens zijn geweer omdat hij een gewonde moest helpen en vergat bang te zijn. Hij werpt speels nog even een blik op de grootheid van Ras Plassa. Hij gf- bruikt de woorden zoals zij in die 150 jaar "geleden. Met enkele tijd gebruikt werden; achter het ber gekozen woorden vertelt een glaasje en zonder gêne. der hoofdpersonen, de theologi sche kandidaat Zacherias, wat zijn steeds bezig höm is overkomen eer hij Moeder, moeder, de beer I. brtrekking aanvaardd^ los. No. 500 In serie Zwarte a]s leraar aan een Latijnse school De geschiedenis va zomer speelt zich af oud stadje lezer bespaard. Wij, mensen van de tweede ;lft van de twintigste eeuw, mo gen dan „leven-met-de-bom", in vroeger eeuwen waren er andere verschrikkingen, waardoor bevol kingen werden gedecimeerd. Als twee van de jonge toneel speelsters, Rosalie en Fanny, door bemiddeling van Zacherias sobere kamer vinden in het de Raads heer waar ook hij een kamer heeft, komt de pas afgestudeerde arts Jacob Lindberg vrijwillig naar zijn geboortestad, waar hij als onecht kind van een andere Raadsheer, nog bittere herinner- deze hete ingen heeft. Zacherias deelt met een heel hem zijn kamer en de vier jonge Zweden, ongeveer mensen die elkaar zelden thuis treffen, worden toch, door de om standigheden. nauw aan elkaar verbonden. Zacherias en Jacob Niet de ziekte Onder de zich nog in getal uit breidende series pocketboekjes neemt die van de Zwarte Beer- Ujk?e{cond h^et^dukfelijkèr' worden Öp het moment waarop hij 'zijn Rosaiie meldt zjch ttj het ^on bewezen dan met de uitgave, nu proefpreek zal uitspreken over huus j?? zeer onlangs, van het 500ste deel- het Grote Gastmaal, zag hij een gaat de oude mevrouw Rodcnstedt tje. In dit jubileumcijfer heeft de vreemdeling de kerk binnenko- voorlezen. Er is ook nog bet uitgeeistev alle aanleiding gevon- men. die vergeefse pogingen deed dochtertje van de Raadsheer Ro den, van het 500ste iets extra aai- een deurtje van een der gesloten denstedl. Minona. een pril meisje digs te maken. En zo worden banken open le maken. De koster dat, onwetend gehouden, veel ver- we hie. om het deftig uit te leidde hem vlug naar de open moedt en straks op afschuwelijke drukke 1 geconfronteerd met het bank onder de orgelgalerij, be stemd voor de armhuismensen. 1 1 Nooit heeft Zacherias de oor zaak kunnen achterhalen waar door op dat ogenblik zijn mond met stomheid werd geslagen. Hij kon nog wel praten als bijverdienste de boekhou ding van een der plaatselijke pre dikanten bijhoudt Hij had zich verloofd met de het teloorgaan ic Bcata, de oudste dochter heid de predikant in zijn .geboor- ordt sterruit 1 de be vi 1 op schijnt» Soms denkt Zacherias: het erg- is niet de ziekte zélf, maar rgaan van de waardig- de dood. Geen groter te- genstelling dan de buurt van de be- Bootsmansheuvel (één privaat ren- v°or vijftig families!) en de def tige huizen aan de Grote Meer-rij. de Buiten-Amstelkerk Amsterdam, voorstellende Mozes met de wet en de Samaritaan. In de trouwzaal van het raadhuis te Huizen hangt dan nog e< ding van het huwelijk. Leven en opgang Bij de Uitgeverij Bij te Amsterdam verij Ontwikkeling te Antwcr uitbeel- werpen is van de hand var C. C. Krijgclmans een boekje smoord. van 85 bladzijden verschenen, getiteld Messiah, proloog tot ,,De Hunnen". Uw recensent is e Bezige als een weloverwogen taal- me volzinnen v* ae OH»»- CTMttr, wrbij niet» aan het S?jv°v'r^m c Faulk.tr: hem d, „oed. raad gerit toetal IS overgelaten, terwijl (h„ gebrulkte ook zeer korte zin. andere stad te solliciteren als le- Amerikaanse I dat de beest gelijk kan worden. De verschrikkingen en ook de afwendbare liefdesperikelen waar voor deze jonge mensen komen te staan, ga ik u niet in details ni®t navertellen. temeer omdat de prëkên"°Dat kost"hem niet alleen schrijfster tegen het einde zijn verloVing met Bcata (tot zijn geluk!maar verspert hem de weg naar de kansel. Het Beata's jongere zuster Götild verhaal munt uit door u o IÜH! raktertekening. Het gaat geen ietwat dweepziek meisje, dat kele geestelijke moeilijkheid woord» de indruk maken van ont sproten te zijn aan een enorme ma- kracht, een inspiratie als een I cpschied overstroming van de Missisippi rlid, alle® m® - r. Ook Götilda heeft diep gedacht over dc vreemdeling. Zacherias gaal deze zorr op reis. Hij helpt de dom (zie de fotos dij au aruxeivuu. g0nnen, maar er met m ge- het Amsterdamse tehuis heeft de slaaJ,d hct helemaal uit te le- i-....-ta» oiftpn pvensvisie be- RpJc de Tachtigers vooral Van die alles meesleurt. Boeken als koets aankomen £>eeaR tHcnxigers, v"orai y®11 Rr..i.u.lt.r van Svbren Polet en schaD toneelsoelot gevallen dat Noorse auteurs er niet goed in slagen een zg. „christe- -cn bjk" verhaal te schrijven waarin middag ziet hij de post- z.ij de lezer niets besparen alles van Homerus, lezer, en net «vvuuïu w—- -n d€ Griekse geschiedenis lassa, komt deze poëzie niet. De Weet. u wat Ozolische Lokriërs verzen hebben geen sterke in- waren? Weet u hoe een guitaar druk op me gemaakt, maar uit- klinkt die als mandoline behan- stekend tussen de andere vind de^ wordt? Kent u de ik het gedicht „Honderdman": g j de touwen van een groot zeilschip? Weet u waar Cervan tes een hand verloor? Kent u nieuw-Grieks en weet u alles van het dhimótiki? Weet u hoe een gevonden scherf Lucaans nog en bijna Attisch kan zijn? Kent u Engeland. Tintagel, Su- 't gaat eigenlijk om mijn een jongen van veertien jaar waarom speelt hij niet gewoon wat maakt zijn leven zwaar er is hem iets overkomen iets dat zijn jeugd bederft hij ijlt soms in zijn dromen dan vrees Ik dat hij sterft nachts roept hij zonder bladzijde tot bladzijde kleiner woorden die hij eens las, terug voelt worden? Ondertussen is woorden en namen uit de krant één ding, waarin men zich v heugt, namelijk dat de dichter hij is veertien jaar moet u we- niet eindeloos zeurt over zijn ten binnenste, maar buiten zich zo ongelofelijk veel interessants weet te ontdekken Dan hoeft men zich niet te wagen aan een beoordeling van zijn Engelse enslust verzen, maar probeert men u„.n geboeid te verstaan wat hij ver- te komen «e,t (wan, da| doe, de er zijn er wel meer zoals wij grond der zaak). Hij slaagt ons huis hangt vol bange dro- in zo in het voorbijgaan men duidelijker verband te leggen vnnr ii liikt mii tussen het hedendaagse er 8 hms voor u Wlrt mi' antieke Griekenland, dan maar u mudt hem kunnen ge. uit_ lectuur van .dikke boeken n stotteren van 1 hoeft niet bij - woord, wij hadden niets nezen 1"" opmaken. Als archeoloog .„voi «o z'et hij cultuurlagen op elkaar. haar °P dezelfde plek. Zijn visie or het verleden is concreet en vol- ;r te vre- slagen onromantisch, terwijl hij zen: toch de kern van het leven weel u heeft daar wel ogen naar. grijpen. Voor mij zijn deze verzen een cursus cultuurge- schiedenis op hoog niveau er VJclirb volgens een directe methode, maar ik vermag dit werk niet i_ als poëzie te lezen, behalve b.v. Eveneens bij Stols is versche- de i0de aan Amsterdam" er nen de bundel Rlmverheffing en er,ke]e meer eenvoudige ge- van A. Gerits. Wat Scholten wa- dichtcn zoals ter noemt, is bij Gerits het door een wonderlijk licht overgoten TUSSEN TWEE TREINEN land achter de kim, Wat ach- jk had notabel willen zijn in Zwolle 1 dit noemt de dichter kimverheffing. Geboren in 1930, evenals Jaap Harten, is hij ongeveer van de zelfde generatie als de vijfti gers. doch zijn taal is veel meer traditioneel dan experi menteel. Bij deze bundels ver- geleken ziet men pas goed de hebben, kracht van Jaap Harten in zijn nf wat jeugdverzen. Ik houd niet van het woord epigoon, omdat het een ongeoorloofde generalisering inhoudt. Secundaire wegen zijn het haas er jagen, trouwens ook wegen en onmis baar in het totale net. De klei ne talenten zijn geen vergissin- charmante stad met singels seigneuraal, en mijn gelijken hebben en ze groeten, en wonen in een crème gepleis terd huis. Met vrouw, met kinderen? Nee. liever nog een landgoed vandaan koetshuis. Eén paard op stal, zo niet t< veel gevraagd, idat het zc alleen gelijken groeten, dan God. Maar het blijft wa^ meer vergeten een feit dat sommiger poëzie meer uit literatuur dan u'* leven zijn ontstaan. Wie het vers „Rozen" lezend, zeg- Lehmann. gen: dat moet van Gerits zijn en van niemand anders? C. RIJNSDORP. Een bijzondere figu kunstenaar de eigen levensvisie en zijn geloofservaringen vervat. Links zien we een jong echtpaar Liefdevol kijkende Het werkje bestaat name lijk uit één zin en Is voorts eer hVar kruising van een verhaal en eer £e- Deyssel, dingen o: lijkheden het*" kind op als symbool van de levenscyclus. De bloemen achter haar bloeien in volle pracht. Hogerop in het tafereel: de zo mer. het graan op de levensakker is gerijpt. Het naar volwassen heid groeiende vrucht heeft standdelen. De keukenmeiden- o v aieilB u| stijl, het praten als een kip xocht. Natuurlijk zocht zonder kop, het is hier opzette- lijk nagestreefd en op een kwa- si experimenteel literair niveau verheven. Dit klutspiocédê het gesel schap toneelspelers dat die avond het stuk zal opvoeren „Het leven is ©en droom". Er stapt een jon- 1» uw schien a'ls serieuze pogingen wor- ge man uit die óf misselijk óf ven ei den gewaardeerd om ruimte te ziek is. De meningen zijn ver- nas,», scheppen voor vernieuwing in de deeld. Maar nog diezelfde das danks prozakunst, ze doen toch te ge- wordt Zacherias. bij ontstt de predikanten, door di probeeïden de zotste Sybrep Polet nvanedëiltaralkk£g«?r8u: C KrijieïJn.m van ae laai ie verrij- nfl(.jnc, allen in het beschrijven kleffe situaties. Zo U ook dit boek waarvan de toon mannelijk Wie enigszins op de hoogte met de Nederlandse literatuur wdd en te opzettelijk kent ook de pogingen van Arij ders te worden gezien dan sis plaatselijke artsen geroepen diens Dc Heilige ePn min of meer vernuftig ge- de zwaar zieke jonge toneel- is in de ik-vorm geschre- wordt verteld door Zache- naar dat toch telkens on- ;en zekere cerebraliteit wordt Zacherias. bij ontstentenis door de manier waarop het de continuering van dit geluk t handen. Voor de wordt op dc achterzijde 1 hel het knutsel, waarbij alleen de uitge- speler geestelijke bijstand 1900 in andere richtin- ve)- (ambtshalve) en een klein lenen. Hij gaat op wee met brood gen dan nu. Bij Van Deyssel ging groepje supporters zwakjes hoera en wijn. Als hij aan het bed van sensitivisme, bij Prins om roepen. Intussen ls men een lees- de zieke staat begrijpt hij dat de Molena baar essay misgelopen over de dokters de patiënt '•»- w boekje met zware en gewichti- moet de vader echter strijd gc termen als iets bijzonders voeren. Wel is reeds de roofvogel aanfreprezen. Het heet te gaan over de messlas-gedaehtc en de heer Ivo Michiels, die het pro- machteloos in zijn sterke handen, masr de slang kronkelt zich ho ger naar hem op. Het zijn wilde golven die het levensschip van het schilderachtige. Maar leze gevallen legde de volzin het messiasgedachte bij vele volken gelicht over de aard loodje. Dat men tegen de volzin in verscheidene tijden. Jammer, ziekte: cholera, van tijd tot tijd rebelleert, is zo-n stuk zou best de moeite 1 misschien onvermijdelijk, maar bct lezen waard zijn. persoonlijk geloof ik niet dat het twee teerste roerselen lijk hart beschrijft, verraadt dat het door een vrouw geschreven is. We mogen gerust zeggen: door een ervaren schrijfster. Vermeld dient te worden dat er een suggestief om tekende. Daniël, verklaard door prof, gen, dat alle vragen hlër beant- •of. dr. G. Ch. Aalders. Uit- woording vinden: dat kon ook „De Hunnen!" Verandering duet zeer prijst, stelt het voor procédé toepast, terwijl de P, J. RISSEEUVi Ingrid Hesslander, De hete 7.0 mer, vertaling: Jacoba Vreug denhll. Bosch en Keuning Boe kenkrtng, Baarn (1962). gave N.V. J. H. Kok, Kamp-en. In de serie Commentaar op hel Oude Testament is thans dezi studie verschenen van de inmid dels overleden hoogleraar Aal ders. In deze studie legt profes sor Aalders ook nog na zijn heen gaan getuigenis af van zijn we en schappelijke zin cn van zij» >te begaafdheid in de exegese Het boek Daniël j rijk de bedoeling liggen een studie die exegetisch van aard is. Omgekeerd echter zal nen ook aan het boek Daniël geen vragen mogen stellen dan op ba ns van een verantwoorde exege- ir, en hierin is deze studie een vaardevolle gids. Wij mogen -preken van een nieuwe verrij- ;ing van deze serie, een verrlj- cing die vooral voor de theoloog belangrijk moet zijn. Kok zorgde al wederom voor een bij uitatek wijze van uitgever».

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 17