laanstra's „Zoo" werd uitbundig toegejuicht ha Fanfa... t smaakt fantastisch AVRO-voorzitter contra commerciële televisie ZATERDAG 7 JULI 1962 Het Berlijnse Filmfestival De voorzitter van de AVRO, jhr. ciëel televisie cn de vrijheid van me- 9 im. T->- ii i ci. j 'jj ningsuiting op zichzelf reeds uitermate Tb;,?00!1; h«ft OP df vanmiddag ..1;in*ecMba»r doch bovc„dicn bij T*1 x BH jjfi" verwezenlijking van hetgeen in de Nota inzake reclame-televisie wordt bepleit, de vrijheid van meningsuiting juist ern stig geweld worden aangedaan door de volstrekt irreële verdeling van de zend- Programma voor maandag Hilversum I, 102 m. VARA: "00 MWs 7.10 Gym 7.20 Socialistisch strijdlied 7-20 Licrte ochtcncfklanken igri 8 00 Nws cn socialistisch sfijdlied 8-16 Muzikale och tendpost (gri 8.35 Klas muz tgr) 9.00 Ochtendgym v d vrouw 9.10 Lichte gram (9.55—y.4u Watet dentóng. VARA: 10. 12.30 Meded dit probleem •rcht aan waarde wim De oj:^- i.- ht zetten diep en vrji ige kilo Na de bijkomende va ian. is n' r.oe bij onnauwkeurig spel remise mo gelijk. Wit is aan zet en win «Ét v-J-t m i ft w 0 0 0 0# Zwart: 4. 10, 14, 17, 18, 19, 24. 25. 29. 35. Wit: 15, 26, 27, 33, 39. 40 43, 44, 45, 48. Schaak-vraug 263 De stand in de partij MroszBialas was. wit: Kf2, Tal, Lb3 en cl, Pd2, pi a2, b2, c3. c6, d4, f3 en g2; zwart: Kg8, Te8, Ld3 en h2. Pf6, pi a6. b5, c7. f7, g7 en h7. Wit speelde hier 1 Lb3dl?, wat zwart bijzonder ele gant afstrafte met 1 Te8el Het, is al uit: op 2 Kf2xel volgt 2 Lh2g3 mat: op 2 Ldlb3 antwoordt zwart 2Tel—e2? 3 Kf2—fl, Te2xd2 met stukwinst. Wit gaf op. Bridge In e door Zuid te spelen 4 harten- contract. was op een bepaald moment de volgende interessante situatie ont- A H V 10 V 10 9 - O H 7 *B6 I W N O I S -3 Li—Uvi A B 4 A B O B10 5 A 10 Zuid aan slag speelde schoppenboer. Wat is nu voor West het beste tegen spel? Jack Diamond. Hekwerk-puzzel Horizontaal: 4. dichterbij komen; 5. beneden in iets; 6. schikken; 7. li niaal (Z.N.) Verticaal: 1. plaats in Gelderland; 2. liniëren; 3. overdenken. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. Lutterade: 10. nor; 11. adem; 12. al; 14. mot; 16. Eem; 17. rek; 19. sik: 21. Ne. 22. peen; 24. nop; 26. nein; 28. por; 31 neep; 33. nog; 35. af; 37. roem: 39. ka; 40 ren; 42. neef: 44. sein; 45 rial Vertrek: 2. un; 3. Tom: 4. tros; 5. ra; 6 adé: 7. Deen: 8 Emrnen: 9. harp; 13. Leen; 15. tin; 18. keen: 20. kop: 23 nier; 25. pon: 27 neon: 29. rok; 30. mars; 32 peer; 34 .gal; 36. fee: 38. mei; 41. Ni; 43. fa. (Advertentie) onfharireg? Maar dan modern, veilig, snel en mild met de prettig geparfumeerd» depilcn Zandvoortse pier gaat zeker tien miljoen kosten Het bestuur van dc koninklijke Ne derlandse maatschappij voor havenwer ken heeft medegedeeld, dat dc kosten van de pier in Zandvoort circa 10 tot 12 miljoen gulden zullen bedragen. Een ac countantskantoor zal de economische as- jtt»1 vu van de pier in studie nemen. i jjr TSl'I'/N.V.E is fen einde en "3r 1 isch? bezoekers hebben e 1. nn e -^men met lange gezieh- n.Van s'-rren. cockfai'-parties. •?r c> or :i*rsr>.'le «Mi'brak hef niet 1 --r Mms. Maar de 'eleur- r' g o.-r ccn magere filmbu»' c "'e' me' e^amnagne vve-*- >n. 'me-'-'s ói Berlijnse crisis?- ..a* mo-' m-n vno- rli' fiasco veran'- v. oo-de''k OngetwiHe'd. d" 'c*un van hef Berlijnse Fi,mfes*iv?' 'igt n>et zo guns'ig a's het Hids'ly sn Cannes en goede films zijn rr- ^•nmael schaars n de wereld, maar d- arbevooronrdeclde bezoeker kan zich •re' aan de indruk on'trekken. da' ""erli.in z'ch um politieke redenen tn' °cn tweede rangsfestiva.1 heeft la'er i'e-lagen Men schakelt de films ui' het Oostblok uit cn doe* daarmee aar zaak „film" geen recht. Hadden de organisatoren var "'■erünale maar de moed z:ch door de Muur niet tot onzakelijkheid 'e laten erle'den. Laaf men de verfegenwoor- J'gers van de goede film van ach'e' het IJzeren Gordijn (vanzelfsprekend alleen de goede film) rusHg uitnodi gen en h?* aan het publiek overlater het uit te fluiten, als dat nodig is. Per slot van reken'ng zitten nie* alleer bezoekers uit alle delen der wereld ?r de zaal. maar ook Berlijners met hun fijne neus voor wat wél en niet goed is. Na Ingmar Bergmans „Als in een spiegel der duistere rede.die bui mededinging werd vertoond maai toch de grote katholieke filmprijs var- de OCIC kreeg, en na Francesco Rosis „Salvatore Giuliano" (Zilveren Beer voor de beste regie) bezat alleen noe Engelse film het aroma van he buitengewone, hoewel de film naa zijn aard tot het gewone amusements genre behoort. ,.A kind of loving" (Alleen een beetje geluk) vertelt een alledaagse liefdes- en huwelijksge schiedenis. Een jonge employé leerl zijn bedrijf een piepjong meisje kénnen, wordt op haar verliefd moei trouwen voordat hij dat werkelijk wil. ~lr is geen woning, de schoonmoeder s vervelend cn het kind komt te roeg ter wereld. Ruzie en haat ver giftigen het jonge huwelijk, totdal armzalige noodwoning, waarin de pasgetrouwden voor het- eerst al leen kunnen wonen, nieuwe hoop brengt. John Schlesinger. debutanl in de speelregie, heeft deze eenvoudi ge geschieden.s met twee zeer begaaf de jonge acteurs. June Richie en Alan Bates, geregisseerd en toont, dat hij veel geleerd heeft van de goede En gelse documentaire. Het milieu is raak getroffen, de menselijke situaties zo juist waarge nomen dat de toeschouwer ook de minder smakelijke gebeurtenissen kan accepteren. Vrolijke en bittere tonen zijn overtuigend tot een eenvoudige melodie van het menselijk leven in onze tijd versmolten. De film kreeg een Gouden Beer als de beste speel film van h-H festival Eerstelingen Naast deze drie gerijpte speelfilms vvaren in Berlijn nog enige andere eerstelingen van belang, die met uit zondering van de Deense bijdrage, erhaal met documentaire middelen ertellen. De jonge Japanner Sasumi Hani laat zijn acteurs in de drukte van een stadsbus spelen en geeft, terwijl hij jonge gescheiden vrouw een w. politiek verantwoord huwelijk laat aangaan (dit ruikt naar school boekenwijsheid) tegelijkertijd sterke ndrukken van een rumoerige Japanse grote stad. Zijn film „Mitasareta Sei- Latsu" (Het voltooide leven) vertoont alle gebreken, maar ook alle meesle pende deugden (hier het een jong talent. Aan champagne géén, aan goede films wél gebrek Ook Pierre Zimmer draaide me' Donnez-moi dix hommes desespérés" (Geef mij tien vertwijfelde mensen; .en Israëlische-Franse coproduktie zijn eerste speelfilm. Hij toont de eerste maanden van een kibboets, waai men vruchtbaar land wil veroveren rp de woestijn. In de eenvoudige, maar ndrukwekkend vertelde gesch edeni: klinken veel belangrijke problemen van de jonge staat Israël door. D< film verkreeg de prijs van de F,er 'ijnse Senaat voor de besle voor de "ugd geschikte speelfilm ..Out of the tiger's rnouth". vertelt van twee Chinese kinderen, die dom Hongkong dwalen en geeft een por tret van deze stad die overstroomt van mensen en problemen. Ook deze film :s ondanks enkele sentimentaliteiten als eersteling zeer de moeite waard. De jonge Deen Knud Leif Thomsep bedient zich evenwel in zijn film .Duellen" (Het duel), waarin hij zich met jeugdige enthousiasme voor d>- eer van de mens inzet, van de midde len van de conventionele speelfilm. Vermeldenswaard ls voorts de Fran se film .La poupee" van Jacaues Bara- tier naar de gelijknamige roman van J Audiberti.- een weinig diepgaande maar geestige satire op de ingebeelde politieke „roeping" h la, Generaal De Goulle. De overige speelfilms zou inen.- dit geldt helaas ook voor de Duitse bijdrage op het festival zelf.- kunnen afdoen met „Verder werden gedraaid" Toch hebben Rita Gam en Viveca Lind fors voor nun prestaties in de oninte- leit. dat de c zakelijk icssante Sarte-verfUming ..Huis clos" en James Stewart voor zijn rol van een geplaagde huisvader in de brave Amerikaanse filmoomedie ,.Mr. Hobbs takes a vacation". Zilveren Beren kun- verwerven, noewel deze beslissingen van de jury veel tegenstand ontmoet en. Fen bijzondere prijs kreeg de «er jeugdige Jou Young Sun in de nvoudige Koreaanse film „The last dav". De documentaire „Gapapagols" van Galapagos" van Heinz Sielmann kreeg een Zilveren Beer en een jeugd- Haanstra De korte fums der Berllnale waren i een zo kwalijke kwali- rganisatoren van het fe- moeten nu per se nood- dat aan ieder speelfilm vti tor e film voorafgaat. Onver- megd goed werden evenwel de beide Nederlandse korte films ontvangen '?.n Vrijman kreeg voor zijn „Werke lijkheid van Karei Appel" een Gou den Beer. Bert Haanstra's verrukkelijk waar genomen en gemonteerd filmverhaal Zoo" kreeg merkwaardigerwijs geen "'eer. maar wel de Fripresel-prijs (Int. Werkgemeenschap van Film- iournal'sten) die anders in de regel lan een speelfilm ten deel valt en dan peciaal een jeugdfilm. Van het publiek moch Bert Haan stra, die persoonlijk naar Berlijn ge komen was, evenwel het spontaanste en hartelijkste applaus in ontvangst nemen, dat op dit festival heeft weer klonken. Het was een orkaan van op rechte bewondering. Eva Krause. James Stewart en Maureen O'Hara in de Amerikaatise filmcomedie MrHobbs takes a vacation". in Utrecht gehouden algemene ver gadering van deze omroepvereni ging onder meer het vraagstuk van de commerciële televisie aan de or de gesteld Hu betoogde, dat In deargumentatie ten gunste van de invoering tijd de i lelijk dusdanig merciële televisie regelmatig verschui- tien procent van de zendtijd, waarop elk vingen plaatsvinden. Onder zei hij, is het argument n bracht, dat de invoering ciële televisie vereist zou zijn uit hoofde 1 de vrijheid van meningsuiting. De der vier grote omroepverenigingen s £°- spraak kunnen maken, een zendtijd van honderd procent zou staan voor een willekeurige concessionaris of een groep ionarlssen. wier achterland het F&jzlcc/ heer Röell noemde dit een allermcrk- slechts bekend zou zijn In i waardigst en uitermate misleidend ar gument Niet alleen is, volgens hem, het hier gelegde verband tus Verheugd toonde jhr. Róell zich over de opmerkelijke ledenwinst die de AVRO in het afgelopen jaar heeft ge boekt. Deze bedroeg ongeveer 53.000 leden, waardoor het ledental tot bijna 460.000 'is gestegen. Hij betichte vervol gens het actiecomité van AVRO-vrlen- den van het kwistig gebruik van schijn schone leuzen bij de recente verkiezin gen. die bij verwezenlijking het uittre den van de AVRO uit de samenwer kingsorganen met de andere omroep verenigingen inhouden Hij noemde dit een volstrekte onmogelijkheid, tenzij io«" men aanstuurt op de liquidatie van de AVRO. De AVRO. zo zei hij. hand- orsl- haaft haar fierheid even goed binnen de Nederlandse Radio Unie cn de Ne derlandse Televisie Stichting. 22.30 gram U.O» Nws 13.15 V d cn Portugal (Dl •4 OU Oude 1430 Moten Qe Vriendschap. n<-o<.-pei ie. portage 1520 I.tcht ensemtokc 15.00 Oude liedjes 16.15 Weeralank. imiziekrevue 17.(0 Tango-rumba ork cn ;a..ngsollsten 17.30 Hilversum II. 29S m. NCRJV: 7.00 9 7J0 Gewijde mui 7.30 Goede morgen 7.50 Het brood des leven», meditatie etherleergang 1,0s ZangreclM wat wils igr) 12.25 Voor boer en ivunoec 12.30 Meded ten behoeve van land- en tuinbouw .2.33 Lichte mux 12.53 Gram o( aci 1300 Nws 13 15 Licht ensemble 13.45 Opera-aria's (gri 4 05 Schoolradio 14.40 Kapel 15.25 De zevensprong 10.0Ó Btj- 16 30 Zangrecital 17.00 V A ters 17.15 V d Jeugd 17J0 Jazxmuz Beursb. r I7.*ï Regerlngsuitz: Cul- e uitwisseling NederlandSuriname GRAMMOFOON PLATRNPROGRAMMA DRAADOMROEP (over de 4e lijn) Maandag 9 Juli 1082 van *820 uur: Gustav Mahler: I. Vijf liederen 'ilt .De» Knaben Wunderhorn". a. Ich ging mlt T durch einen grtlncn *- *"ider artle zu m Christ a Lu d wig. Kinder artig zu machei des hohen Verstande». De Platenkoffi Boekbesprr 22 30 K solist: NTS: 14.00 Eurovisie: Internationaal ten nistoernooi te Wimbledcn. AVRO: 17.00— 17.30 V d kinderen. NTS: 17.35—10 30 In terland-ontmoeting tussen de zwem. cn waterpoloploegcn van Nederland en West- Duitslano te Rhenen. AVRO: 19.30 Die renfilm 19.50 Televirier. NTS: 20.00 Journn «-«roven 20 5 Ket bezoek van H K H Prinsen Irene en HJCR. Prinses Margriet Popul - TV-documen tai re De Muur bekroond West AVRO Programma voor zondag De West-Duitse omroep heeft de Ja- nn cob Kaiser-prijs, die jaarlijks wordt H. toegekend voor de beste televisierepor- ies tage. geschonken aan het filmteam van Mathias Waldens voor „De Muur". Dit programma, handelend over de emotio nele betekenis van de Berlijnse muur. werd ook al bij ons op het scherm ge- Gardner). Dirigent: NTS 20.00 Joum en wceroverz. KRO: 20 20 Woord en beeld 20.30 Ltselof.e. ope rette tin >;.mcnwerking met de Duitse en Oostenrijkse televlsi-.ri 23.00 Epiloog. bracht. Het was een uitzendig van de zender Vrij Berlijn. De toegekende prijs bedraagt 10.000 V h platteland eroemde kindei brievi mÊijmmm 12.00 Licht angsollst 12JO Sportber 12.33 Vergadering - Utre - 15.15 Holland Festi merork cn solisten: klass muz. In de pauze (15.4515-55) Toneellbeschouwing 163o Sportrevue. VARA: 17 00 WaUorkt>l 17.30 V d jeugd 17.50 Nws sportuitslagen en sportloum. VPRO: 13 30 Korte Remon strantse kerkdienst IKOR: 10.00 V d jeugd 19.30 De Open Deur. lezing AVRO: 20.00 Nws 20.05 l ichte gram 20.45 Do huisbaas 22.00 Rijkdor -24 00 Nws hand aan dv ploeg, lezing ktlass Holland Festival 1962: Residcn- en zangsolfctenmoderne en iz 15.10 De vliegende Hollandc: 17 Of) Ned Hervormde Gelarfen Schip lezing ■nuz (gri ncoR kerkdienst l«^ 31 De kerk aa.. Waar bliif; htc Wilde Ganzen geld?. le zing. NCRV 19.00 Nws u.'t de kerken 19 05 Kinderkoor en orgelspel :9.25 Door een ge opende deur in de hemel, lezing KRO: •9 45 Nws 20.00 Rödgröd met Flöde klar.k. beeld over Kopenhagen 2:.30 Gevar mui 22 20 22^5 Boekbespr 22.30 Nws 11 50 Avondgebed 22 55 Concertgebouwork en solist: klass mux 23.45 KI ass liederen 33 55 —21 00 Nws. TELEVISIE NTS Eurovisie: pioenschappen tu land ontmoeting z gen Nederlandwest-uu: Eurovisie: Wereldkampioen' nen 19.30 Week jou maal 2 beeld. NORV: 20 30 De reu ven, fllmreportage 20.45 V. Een man van gewicht. TV-spel 21.25 H „Als ik een jonge vent was begint Mijntje. e is OLzig d? poi ie scnuren en heefi h.x korte gesprek gehoord. Nu wil ze zich erin mengen. Maar dit zit haar niet glad. „Jij bent geen jonge kerel snijdt Teeuw haar erdere woorden af. Hij heeft op de tong: „Jij bent boenmeid", maar dat houdt hij binnen. Zijn moeilijkheden van de voorbije weken hebben hem op dat punt minder hooghartig gemaakt. Mijntje zwijgt: ze weet weer wat haar past. Maar dat ze méé zou gaan met de gravers ais ze kon en mocht, is vast en zeker. Want Mijntje is fel vóór Oranje en tegen ieder, die tegen de Prins is. Ze werpt Teeuw een boze blik toe ze htïeft liever met Derck te doen. Die jongen wil mee wat zal de vrouw zeggen Daar hoeft ze niet lang op te wachten, en Derck ook niet. Moeder Üir.gena geeft toestemming; zij vindt dat ieder die kan mee helpen moet voor het land. „En Teeuw houdt wel een oogje op je", zegt ze erbij. Daar gaat Teeuw niet op in en zijn broer zegt er evenmin iets over. Die vindt het helemaal niet nodig, dat er een oogje op hem wordt gehouden, maar hii snapt, dat het verstandiger is, zoiets niet te zeggen. Hij mag mee, dat is de hoofdzaak, en dat oogje van Teeuw Niks nodig Derck zal zijn eigen boontjes wel doppen De groep, die de volgende dag van de taveerne van Koert Jaspers op pad gaat, is een man of tien sterk. Ze kennen elkaar natuurlijk allemaal, en dat geeft aan de onderneming iets gezelligs. Voor zover je tenminste van gezelligheid spreken kunt bij werk, dat door dc oorlog noodzakelijk is. Koert Jaspers is er ook bij. Hij had geprotesteerd, toen h'ij werd aangewezen: wie moest voor dc ta veerne zorgen als hij er niet was Maar de schout heeft hem kort en goed duidelijk gemaakt, dat er in een tyd als deze niet veel gasten in een taveer ne kunnen worden verwacht en die paar die mis schien komen, wel, die drinken hun bier en hun zoopje brandewijn even lekker of mogelijk nog lekkerder, als vrouw Jaspers het hun tapt Daar maken de mannen grappen over, onderweg naar de plek waar ze werken moeten. Dat is aan de dijk in de buurt van Arkel daar, waar in dertijd de doorsteek is aangebracht. Die moet worden verdiept in de loop van de dagen heeft het water het dijklichaam aan weerszijden van de bres ondermijnd en hele stukken zijn in het water gezakt. De drempel ligt niet diep genoeg De mannen werken de hele dag, en als hel werk wegens de toenemende duisternis moet worden ge staakt, zijn ze behoorlijk moe. Ze vinden onder dak in een schuur in de buurt: op de hooizolder zijn slaapplaatsen. Dat wil zeggen daar is ruimte Afgewende ondergang dooi H TE MERWE om te liggen en hooi om een leger van te ma ken. De boer. die eigenaar is. verzoekt hun, vooral zo weinig mogelijk hooi te gebruiken: hij moet met deze voorraad zijn vee in het leven hou den voor wie weet hoe lang nog. Want op een nieuwe hooioogst kun je dit jaar niet rekenen Hjj hoeft niet lang en dringend te vragen ze zijn immers allemaal boeren en boerenarbeiders en ze weten hoe kostbaar veevoer in deze tijd is. „Weet je nog, hoe Ariën Biesheuvel te keer ging, toen hier de doorbraak gegraven werd?" herin nert Gerrit de anderen, ais ze in het hooi liggen. Of ze zich dat herinneren! Toen was de vent al niet zuiver op dc graat en achteraf beweren ze niet te begrijpen dat ze hem toen niet de mond hebben gesnoerd. Teeuw glimlacht even. wanneer hij die bewering hoort. Ómdat de kerel die nu het hoogste woord heeft over die gemene ver rader. die bewuste dag onder de voorsten was in het verzet tegen de soldeniers. Maar hij neemt geen deel aan het gesprek. Hij maakt daar zelfs een eind aan. „Ik ga slapen", zegt hij. „Morgen is het weer vroeg dag". En hij zoekt een hoekje om de daad bij het woord te voegen. Al gauw hebben de an deren zijn voorbeeld gevolgd en het wordt stil up de zolder. Je hoort na een poosje niets ander» dan het regelmatige ademhalen van slapers, de wind buiten door de koppen van een paar arme tierige knotwilgen en het ruisen en klotsen van het water. Teeuw kan de slaap niet vatten. Hij ligt dood stil zijn ogen staren in de schemerige duister nis. Hij heeft de hele dag meegewerkt om dr inundatie doeltreffender te maken en hij heeft dat goed gedaan. Zo goed hy kon. Waarom eigen lijk gelooft hij niet meer in het nutteloze van dat werk? In h'et nutteloze van verzet tegen de vijand En is hij niet meer vast overtuigd van de waarheid van Muys z'n oordeelsaankondigin gen Hoe komt dat dan Of liever: hoe is het gekomen, dat hij daar lange tijd wèl aan ge loofde Hij denkt aan het gesprek, dat de do minee met hem en moeder heeft gevoerd bij diens bezoek van onlangs aan de boerderij. De vraag van De Prado: Heb jij niet uit angst je oij Muys aangesloten?' die hem herhaaldelijk heeft beziggehouden komt weer in zijn herin nering. Ditmaal dringt hij ze niet terug, zoals hij eerder telkens deed. Hy wil in de stilte van deze herfstnacht daarover met zichzelf in hel reine komen. Was het de angst, die hem drong Angst waarvoor Waardóór Het oordeel, dat de man uit Goudriaan voorspelde- was een alge meen oordeel. Het zou het hele land en het hele volk treffen; het zou alles en iedereen treffen Maar dan zou ieder het ook persoonlijk onder gaan. Dan kwam voor ieder persoonlijk het er op aan, of hij gereed was om geoordeeld te wor den. Zó had hij het begrepen, en zó had het hem benauwd. Tot stikkenstoe benauwd. Want hij Teeuw Korevaar. was niet gereed. Toen had hi) in zijn angst, zijn nijpende angst voor wat komen ging, getracht, zichzelf gereed te maken. Had hij willen zorgen, niet met lege handen te staan, wanneer de gevreesde dag komen zou. Door boete .en ontzegging had hy zich de redding uit het oor deel, de redding van de ondergang willen waar dig maken. Daarom was het geweest, dat h'ij af stand deed van dingen, die hem waard waren er. lief. Muys had opgeroepen tot boete en be rouw en hij, Teeuw, had gemeend, dal af stand doen van aardse dingen waaraan hij ge hecht was, helpen zou om hem in het komende- oordeel veilig te stellen. Op de verdienstelijkheid van zijn volgen van de profeet en op de verdien gtelijkheid van zijn zich-all es-ontzeg gen had hij zijn hoop gebouwd. Het had niet geholpen. Want in dit eenzame, eerlijke uur wist hij en wiide hij weten, dat hij tóch geen rust, geen zeker heid had gevonden. Zijn onrust was gebleven, en twijfel had hy gekend. Kende hy nog. Had De Prado gelijk met zijn bewering, dat Ba! tus een profeet was zonder roeping; een man, wiens be wering, door de geest te spreken en bijzondere openbaringen te ontvangen, niet meer dan aan matigende eigenwaan was geweest Maar de- vloek dan, die hy had uitgesproken over vader en die werkelijkheid was geworden Of was in dat vloekwoord niet veel meer persoonlijke gekrenktheid, persoonlijke WTaakzucht als je dat ■voord durfde gebruiken, tot uiting gekomen Want er waren óók voorzeggingen van Muys, die niet werden bewaarheid. Van een algemeen oor deel was geen sprake, en het oordeel over de Nederlanden scheen te kunnen worden afgekeerd. (Wordt vervolgd). :eportag< I ischach.. 22 25 Dagsluiting Groen als lommerrijk lover is de fles vól vrolijke frisheid. Fanta is koel en klaar. Fanta ontlokt een levensblij HA! aan dorstige lippen. Fanta, fantas tisch, voor iedereenl n „Fanu «n „Coca-Cola": Bottel*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 7