Nieuwe streefdatum voor wereldvisie: 19 juli ZUBIN MEHTA - fascinerend dirigent ii O el' O Hf '|f 0 B IMP® 8 m 0 P P Concert van de jury op Haarlems orgel Samy Molcho grandioos in zijn pantomimes IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIL" Wico's, Frans du Mee e.a. naar Nieuw-Guinea 1962 7 DONDERDAG 5 JULI 1962 rond de figuur van Zubin Mehta verteld. Deze 26-jarige diri gent uit Bombay, die in Wenen ge studeerd heeft, had in Canada en de Verenigde Staten opzienbarende successen geoogst en zijn optreden in de Wiener Festwochen was sensatio neel geweest. Een waar fenomeen, een tweede Leonard Bernstein, zo zei Welnu gisteravond Ln het Kurhau.' dirigeerde hij het Residentie-Orkest. En inderdaad, een uitzonderlijk begaafd kunstenaar stond daar. die zijn vak tot in de puntjes verstaat en van wie fascinerende bezieling uitgaat. Zijn slag tekende zich duidelijk en exact af het orkest speelde even glashelder nauwgezet. Het klankbeeld was daarom volkomen open en men kon tot in alle hoeken en gaten precies kijken, hoe partituur in elkaar zat, Was dit voor luisteren bijzonder boeiend, het gevoels- Dtim-vraag 262 (Eerste publicatie) Het gebeurt niet vaak dat een stand onvolledig klem komt zoals hier door wit alleen met schijven wordt uitgevoerd. Met al zijn taai verdedigen kan zwart ten slotte niet anders doen dan capituleren. Wit is aan zet. m m m m m mt m m m W' m m m n Schaak-vraag 262 In het eindspel van de Zweed H. Kallström luidde de opgave: wit speelt en maakt remise. De stand was, wit: Kb4, Pd4; zwart: Kcl, La2, Pb3, pi g7. Eerst richt het paard zich tegen de g-pion: 1. Pd4—e6, g7g6; 2. Pe6—f8! (Niet 2. Kc3? we gens 2Pa5; 3. Pf8, Lbl en zwart wint). 2. g6—g5; 3. Pf8h7, g5—g4; 4. Ph7—f6, g4—g3; 5. Pf6h5, g3g26. Ph5—f4, g2- glP! Nu moet wit de zwarte loper onder vuur nemen: 7. Kb4—a3. Kcl— bl: 8. Pf4d5, Pgl—e2; 9. Pdó—b4 Bridge 10 8 3, A 7, <7 A 9 A H 6 5. Zuid is gever, allen kwetsbaar en het bieden gaat: Zuid 1 klaveren (conventie) West 1 ruiten Noord pas Oost 1 schoppen Zuid pas West pas Noord 1 Sans-Atout Oost pas Zuid?? Wat zou u thans bieden? JACK DIAMOND. D-puzzel Gevraagd 7 woorden, elk van 7 let ters, waarin de letter D als onder staand voorkomt. 1 Ddonker 2 Daanhangels van een boek 3 D bescheiden 4 D toekomend deel 5 D alvorens 6D rampz. toestand 1D fel plagend Oplossing vorige puzzel: 1. amuse ment, 2. appelmoes, 3. koperwiek. 4. onderling, 5. overlangs, 6. boventoon, 7. Portugees, 8. gegeneerd, 9. meri diaan. APPELTERN. Na verhoging AOW Toch minder bijsteun van de gemeenten? (Van onze parlementsredactle) De Vereniging van Nederlandse Ge meenten is het niet eens met de mi nister van maatschappelijk werk, mejuf frouw Klompé. De minister had de ge meenten gevraagd, de jongste verho ging van de AOW-uitkeringen niet In mindering te brengen op eventuele aan vullende gemeentelijke steunuitkeringen. De vereniging vindt echter, dat deze i gemeentelijke bijsteun voor bejaarden wel minder moet worden, nu de AOW- i verhoogd. element kwam daarbij niets te kort. Want Zubin Mehta gaf aan de voordracht een sterk plastische kracht, een meeslepende vurigheid. Hij beleefde de muziek intens en bracht dit op orkest en publiek over En beide reageerden uitermate gewillig! Meesterproef Hij legde zijn meesterproef al dadelijk in het begin af, n.l. met Mozarts D-dur Symfonie. K.V. 504, bijgenaamd de Praag se Symfonie. In de dramatische bewogen, heid niet bepaald een gemakkelijk werk De vlam van Don Giovanni trilt hierin nog na en pas in de Finale komt een an dere toon! Maar Zubin Mehta toonde zirti een goed verstaander van Mozarts muziek, al hadden wij voor het Andante een iets sneller tempo gewenst. Dan ont staat er een mooier overgang naar het Presto van de Finale. Het orkest (in ver kleinde bezetting) speelde licht en wel luidend en Mehta hield ritme- en maat- eenheid goed vast. Toch vonden wij hem het best in Strawinsky's Symfonie in drie delen uit 1946 en in Ravels La Valse. Men mag in opvatting met hem verschillen, maar men zal zelden La Valse zo vol komen, zo onbarmhartig duidelijk ge hoord hebben. Zubin Mehta bracht or een sterke sensualiteit in en zweepte bet slot op tot een warreling (maar tot in alle kleinigheden hoorbaar) van bezeten heid. Een Frans dirigent als Pierre Mon- teux geeft La Valse strakker, droger en misschien meer in overeenstemming met Ravels bedoeling. Maar deze versie was obsederend en was Ravel niet geob sedeerd door de Weense wals, die hij aan zich zelf te gronde laat gaan. In Ravel's muziek stuit men steeds op een stuk de monie. waarvoor men even terugdeinst Strawlnsky's driedelige Symfonie werd met een gevoel voor humor gegeven, die op de droge Strawlnskiaanse klank ver kwikkend werkte. Wij doelen dan op da beginmaten van het Andante, die een ci taat bevatten uit Rossini's Barbier van Scvllla (de dronkemansscène), en ook ln het verloop van dit deel komt me" mo menten tegen, waarbij men werkelijk niet weet of Strawinsky z(jn luisteraars voor de mal houdt. Overigens wist Zubin Mehta voortreffelijk weg met de Stra wlnskiaanse ritmiek, die sterk aan de Sacre du Printemps herinnert, en zyn uitnemend pleidooi vond zelfs b(j he> conservatieve deel van het publiek veel Snel tv-schot op proefsatelliet De 26-jarige dirigent uit Bombay, Zubin Mehta, heeft gisteravond met het Residentie-Orkest een boeiend concert gegeven. Hier staat hij met ru so'.iste, de Poolse violiste Wanda Wilkomirska en met de directeur van het Residentie- Orkest Willem Brederode Nog een debuut Ook de soliste op dit concert maakte haar debuut, n.l. de Poolse violiste Wan da Wilkomirska. Zij speelde het Viool concert van Szymanowski en wij moesten haar spel daarin meer bewonderen dan de compositie. De voortdurend extatisch- lyrische declamatie als 't ware „met ver hoogde stem" wenkt ronduit irriterend, al merkt men in de orkestratie mooie im pressionistische kleuringen op. Wanda Wilkomirska verdedigde het werk met hart en ziel en met grote violistische be kwaamheid. Haar slarnke toon en haar in nige expressie zijn op een grote virtuosi teit geënt. Maar ook Zubin Mehta wist deze muziek te vullen met een maximum aan emotionaliteit. Dat zij beiden (en het orkest) dit Vioolconcert niet konden red den, heeft niet aan hun gelegen. Dra. H. E. Kokee-van den Berge TAE HAARLEMSE orgelweek, die tot nu toe nogal middelmatig was lopen, kreeg gisteravond dank zij het meesterlijk orgelspel van Piet Kee, toch nog het vereiste niveau. Dat gebeurde op het concert, dat de juryleden op het Bavo-orgel gaven. Wel stelde de Praag se organist Jirl Reinberger teleur in zijn Interpretatie van de c-moll Passa- caglia en Fuga van Bach, die vrij wan kel uitviel, al bloeide zijn spel wat od in enkele Tsjechische werkjes, waaron der een Fuga ln c-moll van Jan Zach. Na dit niet zeer overtuigend begin toon de de Gentse organist Gabriel Ver- schraegen zijn kunnen, ln de Toccata. Adagio en Fuga van Bach, die een zeer muzlkanteske indruk maakte vooral ln de weliswaar niet geheel stylzclvere. maar wel virtuoos en dansend gespeel de Fuga. Het Adagio, naar Franse tra ditie met een solotongwerk gegeven, kon ritmisch echter minder voldoen. Ver- schraegens fantasierijke, rapsodische, soms ook iets clichéachtige improvisatie op het eerste deel van de Paassequen» „Victlmae Paschali laudes" gaf een goe de indruk van de stijl van improviseren, die in België gebruikelijk moet zijn. maar bewoog zich uiteraard op een ho ger niveau dan wij dinsdag van de deelnemers te horen kregen. Wat de Bravo-organlst Piet Kee deze avond te beluisteren gaf ln zijn muzika le en gave vertolking van de Eerste Orgelsonate van Hlndemith, was van grote, internationale klasse. We weten niet, wat wij het meeste moeten bewon deren, de feilloze tempokeuze of de strument der expressie wordt door Samy Molcho bijkans perfect bespeeld. In de uitbeelding van de tragische mo menten vooral bereikt deze uit Israël af komstige mime-danser huiveringwekken de hoogten. Gisteravond optredende voor het Hol land Festival in de Koninklijke Schouw burg wist hy zijn toeschouwers grote bewondering af te dwingen. Reeds het begin met zijn „Mimische introduc tie" gaf hij een staalkaart van de grote hij de zeggenschap heeft. Met name ingerbewegingen zijn vaa een fabelachtige rijkdom aan uitdrukkings mogelijkheden, dekkingsmogelijkheden. Samy Molcho vat zijn kunst zeer ern stig op. Hij is bovendien een geestig mens, zodat zijn uitbeeldingen schier on uitputtelijk zijn. Toch wint de ernst het de humor. Wellicht komt dit doordat deze kunsenaar met een iets teveel aan erredingskracht van de waarde van zijn kunst getuigen wil. Daardoor deden de humoristische elementen, die toch )k in grote mate en op een behoorlijk veau voorhanden waren minder .•ertuigend aan dan de ernstige momen- n uit dit verrassende dansprogramma. Vóór de pauze was het anecdotische element aan het woord. Een genretafe reeltje als „De bedelaar" bijv., een grap je als van de falende chirurg, het Ciliy Wang-achtige idyllestukje als „Hij en zij" op een bankje mogen leuk gedaan zijn, een uitbeelding als van „De soldaat", die stervend op het slagveld achterblijft, reikt verder en doet het waarachtige kunstenaarschap beter tot ziin recht ko- Na de pauze was het programma aan merkelijk sterker. Veelzijdig was „Het proces", waarin Molcho de gehele gang van zaken in een rechtzaal uitbeeldt. Geestig getroffen was. „De vrijgezel de knoop" (waarin de onfortuinlijke vrij gezel de grootste moeite heeft de draad door het oog van de naald te krijgen) ook „Het orkest" wist te vermaken, maai eerst zijn wezenlijke kracht werd be reikt in de dans van „Kaïn en Abel", waarin de aangrijpende inhoud van het Bijbelverhaal even eenvoudig als voor treffelijk in de bewegingen werd uitge beeld (een verademing na de barokke, overdreven en in wezen valse choreogra fe van het Ned. Danstheater). Grandioos evenwel was Molcho in „De vogel en de jager". De vlucht van de vo gel, die door de pijl van de jager ge troffen werd, was zo majesteitelijk en zijn val zo angstaanjagend, dat deze dans werkelijk een meesterlijke apotheose van het repertoire genoemd mag worden. Ev. Grolle wonderbaarlijke registraties, zoals b.v. ln het laatste deel. Het was daarom niet verwonderlijk, dat het grote aantal luisteraars ln de grootste spanning afwachtte of Plet Kee ln zijn Improvisatie op een heel goed passacaglia-thema een zelfde Inspiratie zou bereiken als in de Hindemlth-sonn- te. Men werd niet teleurgesteld. Integen deel, wij kregen een passacaglla te ho ren, boordevol gaaf gerealiseerde lirval- len, evenwichtig gespeeld en geregis treerd, en besloten met een korte, kern achtige fuga op een ritmisch interes sant thema, dat uit het gegeven voor de passacaglla was gevormd. Dit was improvisatiekunst van de hoogste orde. de beste Nederlandse tradities waardig en een bemoedigende ervaring ln deze tot dusver middelmatig verlopende or gelweek Win» Talsma Rumoer om „Eisen rijvaardigheid" In een bulletin heeft het Nederlands Instituut voor Verkeersonderwijs te Zeist tegenover alle rijschoolhouders be zwaren geopperd tegen het Centraal Bureau voor de afgifte van rijvaardig heidsbewijzen. De oorzaak hiervan Is het boekje „Eisen voor Rijvaardigheid", samengesteld door de directeur van het C.BR- de heer H. M. W. Westerlaken. De heer Westerlaken zou de rijschool houders er Indertijd op hebben gewezen dat uitsluitend „Eisen voor rijvaardig heid" voor het theoretische zowel als voor het praktische rijexamen dient te worden gebruikt. Volgens de heer Wes terlaken zouden de examinatoren alleen genoegen nemen met antwoorden en rij bewijzen, volgens zijn boekje, zegt het instiuut. „Deze voorlichting is echter misleidend, in strijd met het beginsel van onderwijsvrijheid en in strijd met de waarheid", aldus het instiuut Het wijst er op, dat welk Instructieboekje men ook gebruikt men nooit of te nim mer op grond daarvan gediscrimineerd kan worden voor een der rijbewijzen. (Het instituut geeft zelf het boekje „Foutloos Rijden" uit Red.). De heer Westerlaken deelt mede, dat 2 het bestuur van CBR zes jaar geleden reeds had besloten, dat het boekje als grondslag moest dienen voor de rlj- VOLGENS berichten uit Amerika heeft een nieuw plan de aan gekondigde procedure om tot We reldvisie te komen doorkruist. Er zal niet langer worden gewacht op de telkens uitgestelde lancering van de satelliet Telestar, maar een proefsatelliet, Relay genaamd, zal eerst worden afgeschoten. Deze sa telliet heeft slechts een korte le vensduur en daarom zal, naar men hoopt op donderdag 19 juli, een week na de lancering, het Ameri- kaans-Europese uitwisselingspro gramma, via Relay worden uitge zonden. Veel toelichting geven de nieuwe be richten uit Amerika niet. Ook wordt niet verklaard, waarom men de grote kosten van het lanceren van een proef satelliet die spoedig tot verbranding in de ruimte zal zijn gedoemd, wil dragen. Het oorspronkelijke plan was, dat de Telestar op 22 mei gelanceerd zou wor den. Toen dit niet doorging, werd de datum van 26 juni genoemd. Ook toen kwam er niets van het afschieten. Het evenement werd daarna op 28 juli ge projecteerd. Drie weken later, op een zondagavond, zou dan het Amerikaanse programma naar Europa worden gezon den en aansluitend het Europese pro gramma naar Amerika. Bekeken was al, dat de Telestar met Relay gaat voor Telestar Bij een grote Amerikaanse firma is echter ook al een derde type in aan bouw. de Syncom genaamd. Deze zou op een hoogte van 35.680 km een om loop kunnen hebben die gelijk zou zijn aan die van de aarde, zodat hij van do aarde afgezien steeds op hetzelfde punt zou blijven staan. Zouden er slechts drie van deze Syncoms worden gelanceerd en ln goe- continu- Commentaar* Teleurstellend 1/oor de H.B.S.-leerlingen van het Chr.-Lyceum in Gouda, die gisteren hun diploma, voor hun ouders en voor het lerarenkorps zou de televisie-repor tage van de NCRV gisteravond wel erg aardig zijn geweestmaar voor de vele kijkers die niets met de diploma-uit reiking te maken hadden werd het een meer dan teleurstellende affaire. De NCRV had aangekondigd „iets van de spanning rondom de examenuitslagen" in de huiskamers te zullen brengen, maar van enige spanning was geen sprake. Het twaalftal leerlingen om wie het ging wist al dat het geslaagd was en dus kregen we niet dan een vrij slordig gemaakt verslag van een aller eenvoudigste plechtigheid die een daar mee niets te maken hebbend toeschou wer alleen maar langdurig voorkomt. De presentator Jan van Hillo wist tij dens het feliciteren na afloop, dat hele maal voor totale uitzending te lang duurde, geen interessante vragen te stellen en maakte enkele pijnlijke ver gissingen. De camera's volgden hem onvoldoende, zodat men dikwijls de ene groep mensen zag praten en een ander, half verstaanbaar gesprekje hoorde. Jammermaar dit was een misluk king. Gelukkig hadden de liefhebbers tevoren hun hart kunnen ophalen aan Pi Scheffer's rubriek ,,Pas geperst", met speciment van het lichte lied en kwam va de reportage nog een goed program ma van Roemeense muziek, waarin Marie Cecile Moerdijk kwinkeleerde dat het een lust was. De NTS vertoonde nog de zeventiende aflevering van de filmserie over het leven van Churchill, waarin we terug gebracht werden naar de spannende oorlogsdagen van 1944 en de voorberei dingen van de grote invasie. snel om de aarde zou draalen, maar voor elke loop rondom twee-en-een-half uur nodig zou hebben. Daarvan zou tel- kens slechts een tijdsruimte van twm- d« baan ^bracht dan zou tig tot dertig minuten kunnen worden relais over de gehele wereld gebruikt voor het uitzenden van we- zÜn gekomen. reldvlsie. In Brussel, wssr men voor de Euro- DiltCtClll' Padt gaat pesc uitzending moet zorgen, is nu be- D richt binnengekomen dat het program- ma geheel is gewijzigd. Vsii flp VPRO WC2 Om te beginnen zal de kunstmaan J t> ReUy voor de Telestar worden gelsn- ccollomi!cll direetcur voir de ceerd en wel volgende week donderdag, op 12 juli. Precies een week later, om VPRO, de heer N. Padt, zal wegens zijn ongeveer drie uur 's middags (Europese benoeming tot algemeen bedrJJfsdlrec- tijd) zou dan de uitzending vice versa teur van de Vereniging ter behartiging beginnen. Amerika heeft ervan afge- zien om het evenement op zondag te van de belangen dea boekhandels zijn houden. dienstverband bij de VPRO op 1 janu- /-» ari 1963 beëindigen. Lrl'Ote haast De heer Padt trad op 1 september Er moet. aldus het bericht dat Brus- 1955 in dienst van deze omtoep, was sel kreeg, in grote haast worden ge- ya van het algemeen bestuur van de handeld, want Relay zal slechts een .TT,C u.,.,,,,, korte levensduur hebben: de satelliet KTS van het ««"hit zal het in de ruimte niet lang uithouden van dc NRU. Hij heeft nog verschillen en geleidelijk hoogte verliezen, daarna do andere bestuursfuncties vervuld, in de onderste lagen van de atmosfeer terechtkomen en snel opbranden. De Eurovisielanden die zullen deel nemen aan de Europese uitzending moeten nu alles op haren en snaren zetten om tijdig klaar te komen, want men rekende op het ogenblik dat het bericht kwam nog met een geprojec teerde uitzenddatum diep in augustus, Nws"*»os""HoliccicTFesUvai Alle Europese televisielanden, ook 10«2: II barbier© di Sevigiu, «©era. In dc die achter het ijzeren gordijn, zullen pa^c,: 21 m^acI de uitzending van Wereldvisie kunnen 3^50 Tcmr varTde toekomst *062 2X00 zien. Op Cape Canaveral wordt de lan- Holland Festlv-ai 1962- n batblere di Sc- cering door middel van een Thor-Del- v1*"4- °Pera ,2c acte> 23 ^^—34.00 Nw«. taraket. ijverig voorbereid. De zendin- Hilversum II, 298 m. ÏO.OO Nws en weer. ZXt AmfT/a?' """L Egk>*&?l3S£i om net Amerikaanse programma naar Militaire Kapel 20.45 De Zevensprong va- de satelliet uit te zenden. In Engeland kanüewedstriid 2'.00 Lichte «ram 21.30 staat voor de ontvangst het station in Holland FestivalHaarlems* Orgelmaand Goonhilly Downs nu kant en klaar. overdenking 22Boekbcspr 23.00 Klarl- Engeland zal de ontvangen beelden netsextet^ moderne muz 23.30 Vers ln het rechtstreeks doorgeven op het Euro- gehoc>r visienet, dat dan een aansluiting met het Intervisienet heeft. In Duitsland (Raisting) en Frankrijk (Lannlon) zijn de. speciaal voor het doorgeven van Wereldvisieprogramma's gebouwde in stallaties nog niet geheel gereed. Intussen worden echter ook al der gelijke ontvangststations gebouwd in vanavond a I, 402 m. 10.00 Carrousel: Gcvur progr 23.55—24.00 Nws. vanavond 00 Eurovlst: Internationaal bicdon 20.00 hct nleuvw 3 parabool-antennes (die een doorsnee Guhtei van 30 meter hebben en ruisvrije ver- starkersi Programma voor morgen Zo gaat het over de gehele wereld langzaam maar zeker aan op een to- Hilversum I, 102 m. VARA: 7.00 Nws 7.10 communicatie een enorme schrede Van de voorpagina, praatje) 8.00 Nws 8.18 voorwaarts laat maken. Muzikale ochtendpost (gr) 9.00 Gym v d vrouw 9.10 Moderne ork muz (gr). VPRO: H/tvfi/v e>,.ê-*nm W-00 Incht en uitzicht, lezing 10.05 Mor- UeitlQ. Satellieten genwijding. VARA: 10.20 Lichte muz 10,50 Lichte gram 11.00 V d kleuters 11.15 Zang- Dc plannen van Amerika vorderen r<*ital 11.40 Hammondorgelspel. AVRO: gestadig. Er wordt „u gedacht aan de l"» constructie van een permanente zend- van land. cn tuinbouw 12.33 Sport en prog. gelegenheid voor Wereldvisiesatellie- no«« 12 50 Pianospel 13.00 Nws 13.15 Me ten ded, act of gram 13.25 Bewsber 13.30 Dansork en zangaoMcten 1400 Kamenmuz Daarvoor zouden dertig satellieten (gr) 14 20 Voordracht 14.00 Kndcr.koor van het type Telestar nodig zijn. Men Ga wna cven voor ztten: a- 1 dan de ene na de andere als relais- VARA Italië, Brazilië. Japan en de Sowjetunie. tenistoernooi te Wimbledon 20 00 Journaal. Al deze stations worden uitgerust met 21',0? Documentair progr over Nieuw. zender kunnen gebruiken. Slagers sluiten in Barneveld vroeg op zaterdagen De Barneveldse slagers hebben be sloten voortaan hun winkels 's zater dagsmiddags om vier uur te sluiten. Normaal waren de winkels tot zes uur geopend. Dat beteknde voor dc slagers dat ze pas enkele uren later klaar wa ren. omdat eerst de winkels nog moes ten worden opgeruimd, geschrobd, en ge dweild. In het kader van de vrije za terdag. die hoe langer hoe meer alge ingang vindt, zijn de slag» W/MKTÏWK w^TrY'tlrV^ Naar Genua of Giethoorn boy? 8 Kampéérders dragen GENTLEROY h TJET accordeon-duo De Wico's en de Marichica's, twee meisjes met een gitaar, zullen een maand lang Zo praten de- meest fanatieken er over en wat de dominee zegt of niet zegt: zij blijven bij hun me ning. Overigens verandert noch de opvatting van ;n noch de tegenspraak van de ander iets aan het feit Jawel dat mag waar wezen, geeft De Prado toe, ,'en waar is het. dat een moordpartij als in Den Haag Gods oordeel over de daders afroept. Teeuw Korevaar heeft er bij gestaan, bij dat ge sprek. Hij heeft het aandachtig gevolgd maar hij heeft er geen deel aan genomen. Dat is de predi kant opgevallen, en deze heeft daar zo zijn eigen gedachten en vermoedens over. De jonge Kore- iar schijnt in de laatste tijd veranderd. Hij is zwijgzamer geworden. Dominee De Prado herinnert zich het gesprek, dat hij een poos gele den met Teeuw en diens moeder gevoerd heeft op de hoeve van de Korevaars; hij herinnert zich hel gesprek met Gerrit Claessen en Teeuw na de dood van Baltus Muys. Hij heeft de indruk, dat de zoon van Gijs Korevaar een moeilijke tijd doormaakt; dat de jongeman zoekt naar zekerheid en inner lijke rust. Op een middag gaat hij naar de oude hoeve. Hij treft de vrouw thuis. Ze is aan het werk op de vloedzolder, maar als ze ziet, wie op bezoek komt, neemt ze er de tijd voor om rustig met de ziele- herder te praten. Ja, Teeuw is in de laatste tijd anders dan toen Muys nog leefde en invloed op hem uitoefende. Dat kan komen door de breuk met Swaentje dominee weet daar natuurlijk van dat kan ook komen door wat er in de gepasseerde en allemaal is gebeurd en verteld. )e Prado knikt: juist zijn gedachte. En wat zou. r de mening van vrouw Korevaar. voor haar zoon het voornaamste zijn? De omeder weifelt: als vrouw is zij geneigd te denken, dat de zaak met het meisje hem het meest bezig houdt. Maar aan de andere kant geeft ze toe. dat die geschiedenis van de verbroken verloving haar oorzaak vindt in Teeuws overtuiging, dat de glazenmaker met zijn oordeelsprediking gelijk heeft gehad. Ze zijn nog aan het praten, als Teeuw thuiskomt Hij kijkt niet eens verwonderd op, wanneer hij de bezoeker ziet en groet. Het lijkt wel, als verwacht, te hij de een of andere dag diens bezoek. Afgewende ondergang door H. TE MERWE De Prado probeert niet, een soort inleiding te vinden voor wat hij van plan is te zeggen. Hij he- gint dadelijk over wat hem hierheen heeft ge bracht. Het is hem opgevallen toen ze met een man of wat over de moord op Jan de Witt en zijn broer spraken, dat Teeuw geen woord heeft gezegd „Wilt u weten, hoe ik daar over denk?" vraagt Teeuw. Nee, dat is het niet in de eerste plaats, wat de dominee hierheen heeft gevoerd. Maar De Prado heeft toen Teeuw beter gadegeslagen dan deze misschien heeft gezien, cn hij heeft menen op te merken, dat de aandacht, waarmee de jongeman het gesprek volgde, scherper werd. toen ze het over het oordeel hadden. Teeuw glimlacht pijnlijk. De dominee heeft méér en beter gezien, dan hij had opgemerkt. Ja, de vraag naar het oordeel weegt hem zwaar. En wat h'em niet helemaal duidelijk is, is de kwestie, hoe iemand die de oordeelsprediking van Muys ver wierp, nu zelf over het oordeel spreken kan als hei over de moord op de De Witten gaat. Hij krijgt niet onmiddellijk antwoord op <3p vraag, die in die opmerking schuilt; de predikant stelt een weervraag. Is Teeuw er nog hartgrondig van overtuigd, dat de prediking van Muys goed i» geweest? De jonge Korevaar weifelt, eer hij antwoord geeft. Dan zegt hij langzaam en aarzelend: „Ik weet niet. Eerst kwam het allemaal uit, zoals Bal tus het had voorspeld. De Fransen wonnen en het land scheen Verloren te zullen gaan. Later „Later werd de opmars van de vijand gestuit," zegt de dominee. En al is hij nog aan de winnen de hand want dat kan ik niet ontkennen hij heeft op verschillende plaatsen en tijden tegenslag geh'ad." „Dat heeft hy," geeft Teeuw toe. „Maar wie zal zeggen, of het zo blijft? Of het oordeel tóch niet bezig is te komen?" „Een oordeel is er", zegt De Prado. Daar kijken ze allebei verwonderd van op: Teeuw en zijn moeder. Geeft de dominee nu toch toe, dat Muys gelijk had? „Maar je moet goed weten, wat je bedoelt, als je het woord oordeel gebruikt. Muys bedoelde het eind-oordeel. Herinner je maar, dat hij het niet alleen over de Nederlanden aankondigde, maar over alles en iedereen. En dat was fout. Zoals het fout was, dat hij beweerde een bijzondere roeping te hebben en bijzondere openbaringen te ontvan gen door de Geest. Het oordeel dal ik zie. en dat we allen kunnen zien, is de bezoeking en de el lende, die ons land tegenwoordig overkomen. Dat is een oordeel over de lichtzinnigheid en de be geerte naar bezit en genot, waar een groot deel van ons volk aan toegaf. De mensen spanden zich in voor het verwerven en genieten van aardse din gen. en de dienst des Heren verwaarloosden ze Zelfs toen de ziekte uitbrak kwam er geen veran dering, kwam er geen verootmoediging. Je weel zelf. hoe de taveernen vol zaten en de kermissen druk werden bezocht" Teeuw ziet ineens het feest te Hoornaar voor zich; hij hoort de lawaaierige muziek:; het gejoel van de jongkerels en de meiden; het geschreeuw van de ganzen en het hoefgestamp van de paarden op wier ruggen de deelnemers aan het ganstrek ken op-en-neer wippen. Het herinneringsbeeld verdwijnt even snel als het gekomen is, maar het laat de overtuiging achter, dat de dominee gelijk heeft. Het laat óók schuldgevoel achter „Maar dat is anders geworden," hoort hij De Prado verder gaan. ..De herbergen worden minder druk bezocht en in de kerkdiensten komen meer mensen. Vóór het land hier onder water gezet werd, was de kerk zondag aan zondag geheel be zet dat het nu minder is, komt doordat veel lui zéér bezwaarlijk of onmogelijk komen kunnen. Ze zitten om zo te zeggen opgesloten." (wordt vervolgd) krisijkras door Nicuw-Guinea trek ken om daar gelegerde Nederland se militairen enige ontspanning te brengen. Het groepje artiesten, on der leiding van conferencier Frans du Mee, is gisteren van Schiphol naar Biak vertrokken. De Wico's zijn een uit man en vrouw bestaand ac cordeon-duo Een laatste vereiste is, dat het beslist noodzakelijk is, dat vrouwelijke arties ten meegaan, omdat de militairen heel graag de vrouwelijke charme vertegen woordigd zien De welzijnszorg van de Nederlandse strijdkrachten heeft meegedeeld, dat het de bedoeling is dat deze groep artiesten gevolgd zal worden door vele anderen. Maar eerst zsJ men de rapporten van Frans du Mee af moeten wachten, die deze over de tournee naar Den Haag zal Er moet namelijk met allerlei omstan digheden rekening worden gehouden. In de eerste plaats kan men slechts kléine gezelschappen over Meuw-Guinea ver voeren. aangezien dit moet geschieden met helikopters of kleine Beavertoestel- len. Verder moeten de artiesten ln staat zijn een volledig programma te geven voor een hele avond en dan liefst nog zo gevarieerd mogelük. Frans du Mee werd gisteren met zijn groepje uitgeleide gedaan door vele vrienden en kennissen uit dc amuse mentswereld. onder wie Willy Albert! met zijn dochter cn Guus Jansen. Bij de bagage bevond zich een speciale geluids installatie, zorgvuldig in een stevige hou ten kist verpakt De installatie is uitgerust met chroom nikkel-staal batterijen, die midden in de rimboe, ver van iedere elektriciteitstoe- >er. dienst kan doen. De eerste groep wordt op 4 augustus terug verwacht. Naar bekend zal ook Max Tailleur nog voor onze jongens op treden en wel op de terugreis van zijn tournee door Australië, dium 16.30 V d zieken 17X>0 Jazzmux 17.20 Grand Gala-ark 17-50 Act 18.00 WlM ]fl M Lichte gram 18.20 Draalorgelmuz (gr) 18.30 Jazzmuz 18.50 De puntje* op de i. praatje. Hilversum II, 298 m. KRO: 7.00 Nws 7.15 Klass muz igr) 7.45 Marg.-ngebed en over. eglng 8 00 Nws S 13 Pluk do dag (gr) 8.50 V d hulsvrouw 9.40 Opercttemuz (gr) 10.15 Kamermuz (gr) 11.00 V d zieken 11.40 Klass muz (gr) 11,50 Als de ziele luistert, lezing 12.00 Mlddagklok-nooklok 12 04 Lichte muz 12 30 M©d«G Ion behoeve van land- cn tuinbouw 12.33 Licht ensem ble on zangsoltste 13X10 Nws 13.15 Platen- nieuws 13.20 Lichte muz (gr) 13.45 V d vrouw (Tussen 14.00 en 15.00 Tour van de toekomst 1982) 14.00 Dansork en zang solisten 14-25 Moderne (gr) 15 20 Gra itwlkkellng In Nederland, door dr H J H Bderle van het Ministerie van Maatschappeltjk Werk. GRAMMOFOON PLAT EN PRO GRAMMA DRAADOMROEP (over «Ie 4e HJ11) Vrijdag 6 Juli ;&32 Van 18—20 uur: I. Carl Maria von Web erl. Ouverture „Obcron". Phllharmondsch Orkest van Berlijn olv. Eugen Jochum. 2. Der Frel- schtltz" I3e bedrijf), romantische opera op tekst van Frledrlch Kink Irmgard Seefried (Agathe): Rlta Strelch (Aenn- chen); Margot Lamlnet. Glsela Ohrt (bruidsmeisjes); Ebcrhard Waechter (Ottokar): Albrccht Peler (Kuno); Kurt Böhme, Richard Holm (Kaapar en Max. jagen); Walter Kreppel (heremiet): Koor van d BePs Omroep (olv. Kurt Prestel) Symphonie Orkest van de Beierse Oi Symphonic Orkest van Bamberg olv. Wolfgang SawaMMach. t>. Ich habe Nu mero Eins (Bibard Quintet). Lore Wds». mann. sopraan; Res Fischer alt; Wolfgang Engclbcrt Czubok. ba- FUnitausend t Dc Waf- ir alle sind Hann, „JHann. b fcnschmled '.r E schlóft in Angst und Not Elfrlde Trötschel. praan Hl. FrlctKIch von Flotow uit Martha" Ouverture. Koor dcr landlieden: Madchen brav und treu, Marktscène: Der Markt beginnt! Die Glocke achaUt. Koor cn Orkest van het WUrttcmbergs Slaats- heater. Stuttgart olv. Ferdinand Lcltncr. IV. Otto Nlcolai uit ,Dle lusllgen Welber von Windsor". Maankoor. O süszcr Mond, Koor cn Symphonie Orkes van de Beierse Omroep oPv. Ferdinand Leltiv V. Engel- bert Humperdinck uit ,.H/ln«.,.l und Cre te! Droomp&Dlonv' me. Phllharmonhch Orkest van Londen oh-, Anthony Collins. TELEVISIE NTS: 14 00—17 55 Eurovsle: ïnternatlo- I "ja Wimbledon 20.00 KRO 20.20 Brand- Gevar pro«r: De Jack Ben! DIT EMBLEEM in de etalage garandeert U, dat U daar veilig kunt kopen. LeTenng met waarbofqceftifitaat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 7