DE DOKTER V.S. geven veertig min. dollar voor onderwijs in Colombia Kunstgebit? BOEKENHOEK Vaticaan heeft Teilhard de Cliardin laten vallen Een ivoord voor vandaag Belgische minister sprak met dr. Paardekooper Synode Christ. Reformed Church in Grand Rapids aan 'f woord Scheelzien ANDERZIJDS EENHEIDSPROBLEMEN In het Hervormd Weekblad, het blad van de Confessionele Vereniging in de Hervormde Kerk is dr. W. Hijenhuis een se rie artikelen begonnen onder de titel: .Snkele actuele vragen be treffende de oecumene." Hij schrijft in hei bijzonder in dit ar tikel over de eenheid uan de kerk in het licht van de uitspraken van de derde assemblee van de Wereldraad van Kerken in New Delhi. Zijn eerste artikel beëin digt hij met een alinea over de consequentie van de uitspraak van New Delhi. w/ELJSWAAR heeft men te New Delhi in de neder» ini.mr.ii. Delhi m de nadere interpreta tie van deze paragraaf uitgespro ken, dat de Toronto-verklaring nog steed* *1* de beste beschrijving van het wezen van de Wereldraad van kracht i«. Nog steeds wil men de kerken geen opvatting over de eenheid dicteren, maar wel meent men. een stap verder te moeten gaan dan Toronto en men adviseert daarom de kerken, in een nader oecumenisch onderzoek, het wezen lijke van hit gemeenschappelijk doel duidelijk in het oog te vatten. Hiertoe behoort blijkens de geci teerde paragraaf de keuze voor een zichtbare organisatorische eenheid. Deze stap voorwaarts moet toege juicht worden. In het licht der Schrift is het immers onmogelijk, de zichtbare eenheid der kerk te beperken tot een federatie, terwijl men inzake de wezenlijke eenheid van de gemeente in haar ene Heer zou moeten vluchten in de on zichtbaarheid. Indien de kerk het volk Gods en het lichaam van Christus is, dan impliceert dit haar zichtbaarheid. Dan zal ook haar eenheid zichtbaar moeten zijn, d.w.z. deze zal van structurele or ganisatorische aard moeten zijn. Wat dit concreet en praktisch in houdt, wordt m de geciteerde para graaf aangeduid en m een volgend commentaar verduidelijkt Enkele facetten mogen hier slechts ge noemd worden. in de eerste plaats gedacht aan de plaatselijke gemeente. De kerk openbaart zich. is present en zicht baar rn de locale gemeente verga- derd tot het horen van het Woord, het ontvangen van het sacrament leeft IIChris tus. Daarom wordt in de Heilige Schrift slechts van kerken in het meervoud gesproken, als een veel voud van plaatselijke gemeenten bedoeld wordt, maar de gedachte aan een meervoud van kerken in één plaats is volstrekt ondenkbaar. Hier rijzen natuurlijk tal van vragen, b.v. deze: langs welke weg zullen de kerken op locaal niveau tot de hier beschreven eenheid ge raken en hoe zal zulk een plaatse lijke eenheid zich verhouden tot de nationale kerken? Een pijnlijke maar zeer urgente vraag moet o.i. aan de Hervormde Kerk gesteld worden, nl. deze: wat moeten wij in het licht van deze oproep tot eenheid der plaatselijke gemeente aan met overgangsbepaling 235 in haar kerkorde? Hoe z:jn begrippen als ..nevenvoorziening In het pasto raat". „noodgemeente" en de In art. 238e gestelde mogelijkheid van gesepareerde sacramentsbedienin gen n b. binnen één plaatselijke gemeente te verantwoorden in het licht van de oecumenische op dracht? b. Onder ..plaats" wordt niet slechts de geografisch begrensde woonplaats verstaan, doch ook de werkplaats, d.w.z. de school, het kantoor, de fabriek. Hoe denkt men zich concreet zulk een be roepsmatig verbonden gemeente? C. Wat betekent het voor de ker ken. die gescheiden leven, dat zij ondanks verschillen in doopleer el kanders doop erkennen? Waarom doen zij niet hetzelfde t.s.v. elkan ders avondmaal? d. Waar zijn in de plaatselijke Jemeenten de bezwaren tegen en e mogelijkheden tot intercommu nie of open avondmaalsviering ge legen? Wij wijoen op het belangrij ke rapport van de Generale Syno de der Hervormde Kerk over open en oecumenisch avondmaal, waar in uit de gehele scala van mo gelijkheden en problemen inzake interkerkelijke avondmaalsvierin gen er twee zijn gekozen: het open avondmaal, d.l. het avond maal. door een hervormde ge meente gevierd, met toelating van leden van andere kerken tot ae ta fel. en de oecumenische avond maalsviering waaronder verstaan wordt het avondmaal, door enige gemeenten gezamenlijk gevierd bediend door ambtsdragers van aie kerken. Terecht gaat het rapport er van uit, dat het avondmaal niet aan een enkele kerk toebehoort, doch slechts gevierd kan worden in de ene katholieke kerk. Van de pro blemen. die het aanstipt en waar van gehoopt moet worden, dat zij door de kerkeraden. die verant woordelijkheid dragen voor deze vormen van avondmaalsviering, besproken zullen worden, noemen wij de verhouding tussen doop en avondmaal, de verhouding tussen belijdenis en avondmaal, de ver houding tussen avondmaal en ambt en het ook om andere redenen ac tuele vraagstuk der kindercommu- nlé- Op het moment dat Colombia, de roorrts-katiholieke staat in Zuid-Amerika die het twijfelach tig aureool van de inquisitie op zich geladen heeft, van de Ver enigde Staten 40 miljoen dollar zou ontvangen, zijn twee priesters er weer in geslaagd twee protes tantse scholen te sluiten. De veer tig miljoen dollar waren bestemd om het analfabetisme te bestrij den en nieuwe scholen in het land te openen. Het ziet er nu dus naar uit dat de Amerikaanse belastingdollars gebruikt zullen worden om in Colombia rooms- katholieke scholen te stichten. Het is dan ook geen wonder dat de Amerikaanse ambassade volgens een bericht in ..Christianity Today" op het ogenblik overstroomd wordt met brie ven. Het Amerikaanse geschenk aan Colombia werd in de Verenigde Staten nauwelijks gepubliceerd, maar het was voorpaginanieuws in de Colombiaanse kranten. Maaitivee prot. scholen gesloten die als missiepriester daar werkzaam woede tot kalmte te i de storm Mat Dantofix zit hat steviger D.nlofix vormt Mn zocht, beschermend ■oogie en houdt het kunstgebit veel vaster en veiliger op zijn plaats. Het zit prettig en mindert di roken en verschuiven komt versvondi jebit. Dentofiz ver- 'oortdurende ongsf voor los- htt gebit en voor gebit en ling von hef gehemelte. "nu novor ook de odem fris. Geen onaan gename smook of hinderlijk gevoel Prijs per strooibut slechts f. 2,35, bij apotheken Ds. A. Kuyvenhoven neemt studieverlof Ds. A. Kuyvenhoven, predikant van de Christian Reformed Cnurch te Leth- bridge. Alb hoopt begin september voor een jaar naar Nederland te ver trekken om aan d« Theologische Hoge school der Geref. Kerken te Kampen te studeren. Ds Kuyvenhoven ls afkomstig uit Naaldwijk. Hij emigreerde elf jaar ge leden naar Canada en studeerde van 1954 tot 1957 aan Calvin Theological Se minary te Grand Rapids, Mich. Daarna trok bij voor een Jaar verdere studie naar Princeton Theological Seminary te Princeton, New Versey. In 1958 werd hij predikant te Leth- bridge, welke gemeente tijdens zijn af wezigheid zal worden gediend door de heer P. W. de Bi- Grand Rapids ia Humanisme en „AiHi-Humanlame", enkele petnstogrn bij wetsontwerp 5354, .mammoet" genaamd, eeu vergeten hoofdstuk bi de discussie over wetsontwerp MM. door prof. dr. K. J. Pooms, uitgever D. I. Vsn Stelten, Kampen 1942. Juist in dit district zal een groot gedeelte van de veertig miljoen dol lar worden gebruikt om 98 lagere scholen te bouwen. In dit district zijn ivolgens het ministerie van onderwijs communique gepubliceerd oic - - (Van onze kerkredacteur) 1. Geen van de scholen die met Ame rikaanse geld gebouwd worden, zullen in het zogenaamde missiegebied van Colombia komen (Dit gebied omvat on geveer drie kwart van het gehele land en is het meest achterlijke gebied dat de scholen het hardste nodig heeft. In dat gebied heeft de R K. Kerk bijna Je absolute heerschappij.) 2. Protestantse kinderen zullen de toegang tot de nieuwe scholen niet worden ontzegd, en ook zullen zij niet worden gedwongen om rooms-katholiek godsdienstonderwijs te volgen, dat voor de r.k. kinderen verplicht is. Er wordt niet bijgezegd wat onder protestantse kinderen wordt verstaan. Niet r.k. ge- doopten misschien?) 3. Protestanten zullen toegelaten wor den tot de kweekscholen en in de toe komst zal hen geen diploma meer wor den geweigerd. (Evenwel werd niet ge garandeerd dat zij in de toekomst ook een baan zullen kunnen krijgen aan openbare scholen die vrijwel geheel on der toezicht van de R.K. Kerk staan.) Weinig indruk Het U te begrijpen dat deze drlevou- dlge verzekering op de protestanten in r i Colombia weinig Indruk heeft gemaakt. Gerei. UeCUmeillSChe echter met 19 kind' 816 lagere scholen de protestantse school en moest worden peslo- Verzet Geen wonder dat vele Amerikanen In Colombia, en ook meer en meer Amerikanen in de Verenigde Staten zelf beginnen te zeggen: „Waarom zou het vrije Amerika de ban over de vrij heid subsidiëren? Als Colombia meer scholen nodig heeft laat het dan het tyrannieke verdrag met het Vaticaan verbreken, waardoor protestantse scho len in drie kwart van het land verboden zijn. Waarom zou Amerika 40 miljoen dollar gieten in een schoolsysteem dat overheerst wordt door prelaten die al meer dan 200 protestantse scholen heb ben doen sluiten, terwijl de Rooms Ka tholieke Kerk en de regering van Co lombia niet in staat zijn voldoende scholen te openen." De fondsen die door Amerika ver strekt worden moeten ieder jaar door het congres worden goedgekeurd. Het ziet er naar uit dat er nog wel een hartig woordje in de Verenigde Staten over zal worden gesproken. Paulus is de apostel, die in al zijn gesprekken en brieven de kinderen Gods een hart onder de riem steekt en opwekt tot blijmoedigheid, hoe de omstandigheden voor hen ook mogen zijn. Het: hebt goede moed, en: verliest de moed niet, komen herhaaldelijk over zijn lippen. Hij is de. man, die zonder het heden te bagatelliseren, al-maar wijst op de toe komst, hij is de man van het: straks. Straks, als Hij laat niet na te wijzen op de heerlijkheid, die in het verschiet ligt. Hebt maar goede moed, voor wie gelooft moet het beste nog komen. Het beste wat de mens deelachtig kan worden ligt niet hier in deze wereld, vergist u asjeblieft niet. Staart u niet blind op het goud en zilver, dat ge u hier kunt verwer ven. Het verbleekt bij de glans, waarmee de toekomst wordt omstraald. Hebt maar goede moed, want het lijden van de tegenwoordige tijd weegt niet op tegen de heerlijkheiddie over ons geopenbaard zal worden. Houdt steeds moed. „Want wij weten, dat, indien de aardse tent, waarin wij wonen, wordt afgebroken, wij een gebouw van God hebben, in de hemelen, niet met handen gemaakt, een eeuwig huis" (2 Corinthe 5:1). Dat is het uitzicht voor hen, die van Christus zijn. Een ge bouw van God, in de hemelen. En dit uitzicht moet het lijden licht maken, dit uitzicht moet ons ook de betrekkelijkheid van de aardse dingen doen zien. Niet het oog naar beneden slaan, maar de blik gericht houden op de toekomst. Om die toekomst gaat het. Want de mens, die door de genade Gods het kindschap heeft verworvenis op reis naar zijn eeuwig huis. °U Het Vaticaan heeft Teilhard de Chardin, de „prof. Lever van de Rooms Katholieke Kerk" laten vallen. Deie Franse jezuiet, die ongeveer zeven jaar geleden is overleden, heeft vooral in gods dienstige en natuurwetenschap pelijke kringen grote aandacht getrokken, vooral in postuum, gepubliceerde werken waar hij de spanning tussen geloof en we tenschap op het punt van schep ping of evolutie tracht op te lossen. Zijn moderne inzichten hebben in de afgelopen jaren vooral in christelijke kring, maar ook daar buiten, grote invloed gehad en hebben dat nog. In een waarschuwing, gericht alle ordinarissen, oversten van klooster instellingen. oversten van seminaries rectoren van universiteiten, wordt zocht de studenten te wijzen op de ge varen, die voortvloeien uit de werken van deze geleerde. Gisteravond publiceerde het r ooms- katholieke dagblad De Tijd-Maasb^- de officiële tekst. Daar staat: „De schillende werken van pater Pic Teilhard de Chardin. ook die welke diens overlijden gepubliceerd zijn. nieten ij af Opmerkelijk is de volgende alinea uit dit rooms-katholieke dagblad: „De Osservatore Romano gaf zaterdag een uitvoerig commentaar op deze waarschuwing. Helaas wordt men met de uitvoerigheid daarvan niet erg veel wijzer, wanneer het gaat om publiciteit. Het geleerde artikel citeert in grote hoeveelheid teksten uit het oeuvre van père Teilhard de Chardin en wel zoveel, dat zij. die geen deskundige zijn in werken van de auteur, niet tot het gewenste oordeel komen. Iedereen weet da', het aanhalen van teksten buiten de contaxt eventueel precies het tegen overgestelde zou kunnen bewijzei van hetgeen de schrijver bedoeld heeft. De waarschuwing van hei H. Officie is voor de gemeenschap veel duidelijker dan het commentaar dat tenslotte alleen vakmensen kunnen beoordelen. Deze waarschuwing van het Vaticaan tegen de geschriften van de geleerde houdt niet in, vernemen wU nog, dat s(J op de index geplaatst zullen worden. Gerei, zending roept op tot gebed voor Roeanda-Oeroendi de natuur lijn arbeid. Het Zendingscentrum van de Gerefor- op het gebied'der theologie en filosofie meerde Kerken in Nederland heeft zich zijn er evident tal van onzekerheden. Ja tot de gereformeerde predikanten ge- zelfs ernstige dwalingen, die botsen met wend naar aanleiding van het zelfstandig de (rooms-'katholieke doctrine. Daarom hebben de hoogstwaardiae vaders van de opperste Sstie van het H Officie gemeend alle isschoppen. oversten van religieuze in stellingen en bestuurders van de semi narie* en universiteiten te moeten aan- ;eesten in de eerste Vooral niet omdat gelijktijdig het be richt kwam uit het binnenland dat in een tijd van nauwelijks twee weken weer twee protestantse scholen op last van rooms-katholieke priesters zijn ge sloten. De ene school bevond zich in Montepa in het Poetoemayogebicd en werd gesloten op grond van het feit dat in die provincie de protestanten geen recht hebben om kinderen voeden. Het opmerkelijke is da ln dat gebied slechts 40 procent In totaal 5720 kinderen naar school kun nen gaan, omdat er een ernstig tekort aan scholen en onderwijzend personeel Is. De tweede school werd gesloten door de burgemeester van het dorp Buena Vista in het Cordobagebied. De school februari met 19 leerlingen en één onderwijzeres met een officiële ver gunning van het ministerie van onder wijs. De burgemeester Zenon Vellogin, burgemeester van die streek schreef evenwel de inspecteur van het onder- dr. Roberto Calume: „Ik heb ont- dat u toestemming hebt gegeven een protestantse school te openen, daad die volkomen absurd is, om dat de wet iets dergelijks ten ene male verbied. Sluit de school onmiddellijk." Het verzet kwam echter niet van de burgemeester zelf, maar van de pries- synode in Ver. Staten De synode van de Christian Refor med Church te Grand Rapids, Mich., Ver. Staten, heeft formeel haar goed keuring gehecht aan de plannen om in 1963 een gereformeerde oecumenische synode te Grand Rapids te houden. In principe was een dergelijk besluit al eerder genomen, maar nu dan heeft de synode formeel goedkeuring verleend, en een comité gemachtigd de voorbe reidingen voor deze synode te treffen. Volgens de gegevens ter synode zou den in Indonesië geen kerken bestaan van uitgesproken reformatorisch karak ter. Dit lokte een krachtig protest uit van de officiële vertegenwoordiger van de Gereformeerde Kerken in Nederland, de hoogleraar in de zendingswetenschap aan de Theologische Hogeschool te Kampen, prof. dr. H. Bergema. Prof. Bergema. die 27 jaar in Indone sië werkzaam is geweest, verklaarde met nadruk dat het merendeel der In donesische kerken zelfs een uitgespro ken orthodox karakter hebben. Zij voe ren evenwel niet de naam ..reformed" of een andere aanduiding die naar de Reformatie terugwijst, omdat deze zen- dingskerken geen „deformatie" hebben ter Juan Valentin Cadres een Spanjaard gekend. geestelijke achtergronden van, wat hij noemt. ..de mammoetaanval" op het gymnasium en de klassieke opvoeding. Uitgangspunt van zijn cultuurhistorische en cultuurfilosofische ..peinzingen" dien aangaande is de stelling, dat er tus sen humanisme en „anti-humanisrne" slechts een schijnbare tegenstelling be- ariant in de geschiedenis het West-Europese humanisme en dat het erasmiaans pedagogisch humanisme me: een zekere noodzakelijkheid het evenzeer pedagogisch „anti-humaniame" oproept. De gedachtengang van de schrijver is zeker voor leken soms moeilijk te volgen Vanwege de zeer talrijke citaten en verwijzingen naar vaktechni sche geschriften veronderstelt deze bro chure bij de lezer een meer dan ele mentaire filosofische scholing. De eso- teriache betoogtrant verhult echter niet ceert. schetst in deze brochure de plaats die der leugdige studenten fee J«< beschermen tegen de gevaren in de we ken van pater Teilhard de Chardin van diens aanhangers." Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Bergambacht: J. Kruijt te Lexmond; te Haren (Gr.): H. B. Oost hoek te Zwaagwesteinde: te 's-Grevel- itsburg te Gen- Nederhemert. Den Bommel: C. van Giessen-Nieu wkerk GEREFORMEERDE KERKEN en Vrouwenpol- te Alkmaar; te Herlaar kand. te Beroepen te Uretei der: A. H. Lev kan hoe prof. Popma denkt over de mam-1 Oosterend (Fr.): moetwet. Hij acht dit ontwerp een be-1 Amsterdam, dreiging voor de Nedfr'andse cultuur Aangenomen naar Klazienaveen mogelijk zelfs een begin van haar on- (vac M N. de Wolf): N. H. Helncr te dergang' En dat niet alleen omdat i Heinkenszand. een volk, dat geen begaanbare toe-' Examens: Aan de Theologische Hoge- ganzsweg tot de klassieke oudheid meer school te Kampen slaagden voor het heeft, bezig is zijn eigen culturele graf j prop. examen de heren B. K. Breeman te graven, maar vooral omdat de ..mam-1 te Rotterdam, A. H. Hekman te Stads- moe*. zo sterk mogelijk de gelegen- j kanaal en P. J. Rozendal te Gramsber- he;d Inkrimpt om samenhangen te ont- gen; aan de V.U. slaagden voor de prop. waren als d:< tussen het humanisme I examen theologie de heren G. van Door van vele Duitse c'assici enerziids ennik te Voorschoten. J. L. Drogendijk te de ,,anti-hümanisti»che" nazi-ideologie I Dordrecht, A. van der Helde te Haren anderzijds. Het ontwerp van minister1 (Gr.). J A. van Hooydonk te Middel- Cals is volgens prof. Popma ..bezield burg. P. N. van Holtrop te Schevenin- doc de idee ener Rea'schule. die het jen en W J. »- ■- •- w orden op 1 Juli van Roeanda-Oeroendr. eminente Het Zendlngscentrum zegt, dat ln het ieilige Congre- 'and *elf. doch ook in de wereld span- ning heerst ten aanzien van de vraag hoe deze zelfstandigwording zal verlopen. Er wonen in deze landen namelijk stammen die elkaar al sinds lar»g be strijden. Daarom bestaat, volgens het Zendingscentrum. de mogelijkheid, dat de oude veten de kop op gaan steken als men de handen vrij heeft en over zijn eigen lot kan beslissen. Zou dit het geval zijn. dan zou. volgens het Zendings centrum, een tweede Kongo-drama kun nen ontstaan. Ook in de kringen van de zending wordt 1 juli met een zekere bezorgdheid tegemoet gezien. In Roe and a werken verschillende buitenlandse zendingsarbeiders, onder wie ook een aantal werkers uit Nederland. De paroe ba-commissie en de raad van samenwerking van de zending der Ge reformeerde Kerken in Nederland ver zochten de gereformeerde predikanten gisteren de situatie in Roeanda bijzon der in de voorbede te willen gedenken, in de overtuiging, dat de politieke ont wikkeling in Roeanda van grote invloed zal zjjn voor de voortgang v; gel ie-verkondiging. Men doet een oproep ook bijzonder te denken aan de zen- dingsarbelders en hun gezinnen die misschien aan de rand van een vulkaan leven, doch desalniettemin blijven zolang De Belgische minister van jus titie, P. Vermeylen, heeft giste ren op zijn ministerie in Brussel dr. Paardekooper ontvangen, de Nederlandse leraar tegen wie hij in mei een uitwijzingsbevel had uitgevaardigd voor het geval hij in Leuven een lezing over het on derwerp „Er zijn geen Belgen" zou komen houden. Deze lesing was nl. aangekondigd en de minister verwachtte kennelijk moeilijk heden aangezien dr Paardekoopers le zingen over dit onderwerp voor de Ne derlandse radio de gemoederen ln België reeds in beroering hadden gebracht. De lezing ging daarop niet door In de Kamer van Volksvertegenwoordigers ver klaarde de minister by een Interpellatie de kwestie, dat zijn maatregelen niet tegen de persoon van dr. Paarde kooper gericht waren en dat hij bereid zou zijn hem te ontvangen, als dr. Paar dekooper naar Brussel zou willen komen n de zaak te bespreken. Dit is maandagochtend gebeurd. Dr Paardekooper heeft na het onderhoud geen verklaring tegenover de pers willen afleggen. Omdat hij met minister Ver meylen had afgesproken dit niet te doen. het mogelijk i i de Kerk te Gorinchem. Maagklachten? CHEFAROX CHR. GEREF. KERKEN te Zwolle: A. C. Noort te Groningen. VRLJE EVANG. GEMEENTEN GEREF. GEMEENTEN pen te Poortugaal en Amsterdam- Noord: C. Harinck kand. te Goes te Tholen. Scherpenlase. Arnhem. Kortgene. J Woerden en Meliskerke: Vormt aen genezende laag op de maagwand te Bergambacht voor blijvondc vorbatormy Duits predikant wil vrijlating van de oorlogsmisdadigers De voorzitter van de synode van de Evangelische Kerk in de Duitse Pfalz heeft vorige weck een pleidooi gehouden voor de vrijlating var. oorlogsmisdadi gers die zich nog steeds in geallieerde gevangenschap bevinden. Ds. Stempel sprak als zijn mening uit dat het tijd wordt dat deze elf misdadigers, die hij oorlogsveroordeelden noemde, worden begenadigd. Deze Duitse predikant heeft de gees telijke verzorging van deze mensen, die in Franse, Nederlandse. Belgische en Engelse gevangenissen hun straf uitzit ten de meesten kregen levenslang op zich genomen. Hij bezoekt hen jaar lijks in de tijd rond Kerstmis In zijn openingswoord tijdens de synode raadde hy de Westduitse regering aan geer halve maatregelen te nemen maar na- Suijker drukkelijk de vrijlating van deze ver- oordeelden na te streven communiqué worden verstrekt. Op het ministerie van justitie v< klaarde men gistermiddag echter, dat geen aanleiding was voor het verstrekken van een officiéél commentaar, aangezien het gesprek van de minister met de heer Paardekooper een zuiver persoonlijke aangelegenheid van de bewindanan geweest. het spreekverbod van dr. Paar dekooper geen wijziging Is gekomen. Dr. Paardekooper was bij zijn bezoek aan het ministerie, dat een half uur duur de, vergezeld door zijn juridisch adviseur de heer V. de Wachter, advocaat te Me- rhelen. Bij zijn verklaring in het Belgische parlement, in mei, had minister Ver meylen verklaard dat drie factoren hem tot het nemen van de maatregelen had den geleid, nl.: De „uitdagende" wijze waarop de le zing van dr. Paardekooper in Leuven was aangekondigd, nl. „Er zijn geen Belgen", de stelling in een brochure van dr. Paardekooper, dat België in feite Zuid- Nederland is, „hetgeen niet anders kan worden geïnterpreteerd, dan dat Vlaan deren en Nederland een en dezelfde staat moeten worden", de uitlatingen van dr. Paardekooper, dat de Waalse studen ten de r.k. universiteit van Leuven zou den moeten verlaten. Het was weer synode in Grand Rapids, het Jeruzalem van de Christian Reformed Church in Amerika en Canada. Van heinde en ver soms 3000 mijl waren de afgevaardigden naar de staat Michigan gekomen, vanouds een immigratiegebied voor de Dut- chies zoals de Amerikaan van Nederlandse origine gewoonlijk wordt betiteld. Qoed dan: synode in Grand Rapids, omdat deze stad het centrum van de denomi natie is. Van 31 classes waren vier afgevaardigden elk geko men; ruwweg een vierde deel van de 550 kerkelijke gemeenten zijn Canadese gemeenten. En dat betekent in verreweg alle ge vallen immigrantengemeenten. Toen in de jaren 1950'51 de emi gratie op gang kwam, waren er in Canada zo weinig Christian Reformed Churches dat men ze op de vingers van één hand kon uittellen. Maar nu, twaalf jaar later, is dat anders Tekenend voor de positie Canadese „afdeling" in de kerk, is dat de voorzitter en de eerste scriba, dus de twee belangrijkste posten in het synodale voorgestoelte, predikan ten uit Canada waren. Voorzitter was ds. Joh. C. Verbrugge, een Ameri kaans predikant, die echter uitstekend Nederlands spreekt en preekt. Maar dat komt natuurlijk omdat hij al elf jaar in Canadese immigrantenge meenten werkt: Edmonton, Chatham en nu Bowmanville, Ontario. De twee de Canadeesop een voorname post was de Amerikaan-van-stérk-Neder- landse-komaf Paul G. Schrotenboer, die zeven jaar geleden aan de. Vrije Universiteit de doctorstitel behaalde. Een van de eerste daden van de sy node was de behandeling van het agen dapunt kandidaten. Dit jaar werden 34 studenten tot kandidaat verklaard. Van deze 34 waren er 13 destijds naar Cana da geëmigreerd, dus kandidaten die ook in een Nederlands-talige dienst kun nen voorgaan. Langzamerhand gaat men natuurlijk over naar de Engelse taal, maar voorlopig zal het Nederlands niet geheel van het kerkelijke toneel verdwijnen. Een ander belangrijk punt was de be noeming van een hoogleraar in de kerk geschiedenis. Dr. L. Praamsma, tot 1958 predikant in Groningen, werd tot deze post geroepen, een benoeming die vooral tot dankbaarheid stemt indien men bedenkt dat anderhalf jaar geleden deze alom geachte predikant zeer ern stig werd gewond bij een auto-ongeluk. Hij werd toen op emeritaat .gesteld, maar in het begin van dit jaar mocht hij volledig hersteld zijn werk i dracht stond dr. John Bratt, professor in de bijbelvakken op Calvin College. Dr. Praamsma is de tweede Neder landse hoogleraar aan Calvin Seminary, de theologische hogeschool van de kerk. Zijn ambtgenoot-landgenoot is prof. dr. M. Woudstra, die Oud-Testamentische vakken doceert en zojuist voor een stu diereis naar Israël is vertrokken. Een nogal omstreden punt tijdens de- synode was het voorstel om prof. dr. J. H. Kromminga voor onbepaalde ter mijn te benoemen tot president van de theologische hogeschool. Allerwegen bestaat de grootst mogelijke waarde ring voor de persoon van dr. Krommin ga, maar tegen een benoeming voor on bepaalde termijn op deze uitermate be langrijke post in het kerkelijk leven be stonden nogal wat bezwaren. Het voorstel kwam er toch door, zij het dan na een langdurige bespreking en een stemming die 68 stemmen vóór en 56 tegen opleverde. Drie classes uit Canada hadden tegen het voorstel be zwaar gemaakt. Ook in de kring van hoogleraren en oud-hoogleraren leefden bedenkingen. Eén bezwaar was, dat een dergelijke benoeming in strijd zou zijn met de geest van de gereformeer de kerkregering: een predikant de professoren blijven hun status van pre dikant behouden moet niet blijvend als superieur van zijn collega's worden aangesteld. Een ander bezwaar was dat een dergelijke benoeming ongewenst was in verband met, wat ter synode werd genoemd, „veranderingen in het theologisch klimaat". In dit verband werd gezegd dat in Nederland b.v. de zaak-Geelkerken die in het eind der twintiger jaren speelde en nauw ver band hield met diens opvattingen over het boek Genesis nu een ander ver loop zou hebben gehad. Ook kon men ter synode horen dat het wisselend rec toraat aan verwante instellingen voor theologisch onderwijs gangbare praktijk was. Daarbij werden genoemd het West minster Seminary te Philadelphia een vast agendapunt voor Amerika be zoekende gereformeerde professoren! de Vrije Universiteit en Kampen. Hoe dan ook. het voorstel kwam er door.'maar als de voorspelling van ds. A. A. de Jager (Toronto, Canada) wer kelijkheid wordt, dan zal de volgende synode wel weer met dit vraagstuk te doen krijgen. Gemeenteraad van N oor doostpolder geïnstalleerd In het voorlopige raadhuis in Emmcl- oord heeft de minister van binnenland se zaken, mr. E. H. Toxopeus, gisteren de eerste gemeenteraad van de onlangs ingestelde gemeente Noordoostpolder ge ïnstalleerd. In zijn rede noemde de minister de installatie van een nieuwe raad een bij zonder gebeuren, maar de installatie van een nieuwe raad van een nieuwe gemeente merkte hij aan als een zeld zaamheid. Er komt nu een eind aan het rechtstreeks contact tussen het mi nisterie van binnenlandse zaken en de Noordoostpolder. De gemeente Noord oostpolder is nu een volwaardig lid ge- wordeh van de grote groep van Neder landse gemeenten. Zich tot de raadsle den wendend zei de mniister. dat bij de „Vragen op tnedlNrh gebied zenden aan de redactie van ons blad met linksboven op de envelopi „Medische rubriek*'. Antwoord op vragen van algemeen belang wordt wekelijks In deze rubriek gegeven, vragen waarvan de beantwoording niet langs deze weg gewenst Is, geschiedt per brief.** CCHEEZIEN is in het algemeen een in 't oog vallende afwijking: de ogen staan niet op het zelfde punt gericht. De verkeerde stand kan op twee wijzen ver oorzaakt worden. Het kan een foutieve stand van de ogen ten opzichte van elkaar zijn, maar het kan ook een verlamming van een of meer dere oogspieren zijn. In het eerste geval is het wel een ontsierend gebrek, maar het brengt voor de patiënt geen gevaar mee, terwijl het tweede geval meestal een gevolg is van een of andere ziekte, die haar basis in het zenuwstelsel heeft. De oorzaak is gemakkelijk na te gaan, wanneer men de patiënt een vingerbeweging laat volgen van links naar rechts en van boven naar be neden. Wanneer de oorzaak een foutieve stand is, blijft de hoek die de oogassen maken steeds gelijk, hetgeen bij een verlamming niet het geval Het is overigen! niet altijd gemakkelijk om na te gaan of iemand inderdaad scheel ziet. vooral wanneer het kleine afwijkingen betreft. Soms valt het de ouders van een kind, dat maar weinig scheel ziet, niet eens op. en worden zij er door anderen op attent gemaakt. Wanneer deze kinderen dan bij de huisarts belanden, blijkt vaak dat één der ogen minder goed ziet dan het andere. Wanneer de oger, naar binnen gericht zijn, berust de oorzaak in 75 pet. van de gevallen op verziendheid, wanneer de ogen daarentegen naar buiten gericht zijn is er meestal een bijziendheid in het spel. Aangezien de bijziendheid zien meestal pas op latere leeftijd ont wikkelt, ziet men een buitenwaarts gerichte scheel heid dan ook vooral op oudere leeftijd. Het binnenwaarts gerichte scheelzien ontwikkelt zich reeds op zeer jeugdige leeftijd. 1 a 2 jaar. Niet zelden zijn meerdere kinderen uit het gezin of één der ouders scheel. Zoals reeds gezegd, bij onder zoek Wijkt het scheelziende oog een slechte ge zichtsscherpte te hebben. Of het nu zo is dat door de afgeweken stand het schele oog het zien op de duur afleert, of dat het slechte zien aangeboren is, waardoor het oog gaat afwijken, hierover is niet ieder het eens. Zoals wel bekend zal zijn, wordt elk voorwerp dat wij zien. geprojecteerd op een soort ..scherm", dat men „netvlies" noemt, en dat zich bevindt op de binnenzijde van de achterkant van onze oogbol. In feite zien wij elk beeld dus tweemaal, in ons linker oog en in ons rechter oog. Via de oogzenu wen wordt dit opgevangen beeld doorgegeven aan de hersenen, die voor de bewustmaking ervan zorg dragen. Wanneer men scheel ziet worden echter in het linker en rechter oog niet op de zelfde plekken de beelden op het netvlies geprojecteerd, met als gevolg dat we één voorwerp dubbel bewust worden. Bij kinderen is het echter zó. dat het storende dubbelbeeld wordt onderdrukt. Wat de behandeling betreft, blijkt in vele geval len, dat wanneer men met behulp van een bril de verziendheid opheft, het scheelzien ook verdwijnt Wanneer na een half jaar geen verbetering is opge treden, zal waarschijnlijk wel tot operatie overge gaan moeten worden. Het is in het algemeen wen selijk. dat een kind geopereerd wordt, voordat het zich door geplaag op scnool of op straat van zijn scheelzien bewust wordt. Dank zij de moderne be handeling in het ziekenhuis zoals vóórnarcose in de kinderkamer, na de operatie zo mogelijk geen ver band. geen vastbinden van de handjes, het gebruik van hechtingen, die niet verwijderd behoeven te worden, enz., behoeft de opname in een ziekenhuis en de daarop volgende operatie voor een kind een niet al te grote psychische ingreep te zijn. Het mag in ieder geval nooit terwille van dc ouders achter wege gelaten worden! De operatie bestaat uit het doorsnijden van één van de kleine oogspiertjes van het schele oog. of het inkorten van het tegenoverliggende oogspiertje van het zelfde oog. In enkele gevallen moet nog een tweede of derde keer ingegrepen worden. In een bepaald aantal gevallen is er geen ver ziendheid aantoonbaar. Bij deze zoekt men de oor zaak in een onevenwichtigheid van de werking der oogspieren, of wel Wanneer het scheelziende oog door niet-gebruik een vermindering van gezichtsvermogen gaat ver tonen. is het vaak wenselijk gedurende enige tijd per dag het goede oog af te dekken, waardoor het kind verplicht wordt met het „schele" oog te kijken. Men moet er echter steeds op verdacht zijn. dat het kind niet op de één of andere manier toch nof stiekum onder het lapje of zwart plaatje op de br* heenkijkt! Uiteraard kunnen de operaties niet uitgevoerd wor den. wanneer het scheelzien door oogspierverlam mingen betreft. Hier liggen allerlei andere oorza ken. en het zou veel te var voeren, dat onderdeel van scheelzien in dit artikel te beschrijven. Rijks de Ou< Must toonste 8 okto L*esz straat tot 5 AO 1 tot 5J thïï*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2