Uw probleem is het onze Radicale beperking van kernwapens overwogen BON Ook hoger personeel wil graag liuurcompeiisatie Een woord voor vandaag Schotse Kerk verzacht bepalingen zondagsviering Rassendiscriminatie kan van God „rasgod" maken j IJu 1 MEU ANDERZIJDS DE ACHTTIEN 7n de rubriek „De kerk en de kerken" in het weekblad Vrij Ne derlandheeft de kroniekschrijver J. W. gemediteerd over het congres van „De Achttien", dat onlangs in Utrecht ii gehouden. Hij schrijft DE GEREFORMEERDE meester en z)jn hervormd bestuurslid kon- den het heel goed met elkaar vin den. Het woord oecumene kenden ze niet en over interkerkelijk werd zo'n vijftig jaar geleden nog niet gesproken. Maar in die Groninger veenkolonie deden deze een hele-' boel dingen samen, ook met apos- tolischen. baptisten en een paar in de streek belande heilsmensen. Ze zongen samen, maakten samen ple zier en baden samen. Ook zaten ze elkaar nogal eens, en goed venij nig ook. in de hervormde en gere formeerde haren. Alle twee waren ze venijnige, want overtuigde vech ters. En altijd, als het kerkelijk woordgevecht fel werd. was er wel één van die beiden, die gezang 217 vers 5 opzei: „Zij en wij als broedr'en één, geen strijd om beu- zelingen, daar eng'len ons omrin- Kn en zweven voor ons heen." waren er bovenal niet alleen vast, maar ook echt heilig van overtuigd, dat ze later samen zou den zingen voor Gods troon bij de harp. Psalmen én gezangen, net als kindertjes op hun school. Maar op zondag gingen ze leder voor zich met hun gezin naar de eigen kerk, naar de gereformeerde en de hervormde prediking van dezelfde blijde boodschap. Zo was dat nu eenmaal. Achttien". Wie weet of er tussen pectief. die kleine vijfduizend gewone her vormden en gewone gereformeer den óók niet zonen waren van die oude schoolmeester en zijn be stuurslid. Opgevoed in de afschuw van ..strijd om beuzel.ngen". groot geworden in de gescheidenheid der belde kerken, die sinds de Afschei ding van 1834 en de Doleantie van 1886 steeds meer hun eigen insti tutioneel patroon hadden gekregen. Maar...die vooral jonge en b.j uit stek „gewone" hervormden en ge reformeerden nemen die scheiding, dat afzonderlijke patroon niet meer, Dringender dan het luiden van de afzonderlijke kerkklokken is voor hen de boodschap van de ene Heer. formeerde dominees; min het bevrijdende woord van de hervormde en de gereformeerde professor. Dat zijn allebei belang rijke hulpmiddelen geweest om het wonder gestalte te geven. Het échte wonder is. dat duizen den gewone kerkmensen bere.d zijn om het persoonlijk en plaatselijk s s m e n te wagen. Dat ze bereid zijn om de eigen kerkelijke exis tentie op het spel te zetten, om het geloof te behouden. De theologische en kerkrechtelij ke verschillen zijn niet uitgewist en de „fus.e" is nog niet in zicht. Trouwens, dat zou ook geen won der. maar een sprookje zijn. Het bijbelse wonder is anders. het brengt werk en vergt geloof in plaats van die op te heffen. Maar ..geen strijd om beuzelingen" kreeg een ander accent en het „zijn wij als broedr'en een" een nieuw pers- Ned. Herv. synode besprak oorlogsvraagstuk Geen kerk gaf een duidelijk antwoord PROCO crème - shampoo nieuwslet '(handigste! milder schuim, schoner haar Praoo shampoo ln tube geeft u snel 'n mots van schuim. Wollig schuim, dat uw hoofd doet tintelen van schoonheid. Froco Is sr met en, zandez «L Tube voor ca. 6 wassingen, 65 ct. Grens 13.000 onbillijk De voortgaande vervaardiging en vervolmaking van kernwapens aan weerszijden van het ijzeren gordijn zijn een duidelijke aan wijzing van de labiliteit van het evenwicht in de atoombewape- (Van onze kerkredactie.) •ning, dat als belangrijkste argu- ment wordt aangevoerd ter recht- b, ilog met strategische kernwapenen vaardiging van de huidige stra- worden ontketend? tegie. Daarom moet men zich af-1 ln laatste hoofdstuk behandelt het r _ii__ v,.. .„«-I, geschrift de vraag hoe een oorlog voor vragen of niet alles in het werk komen kan worden. Als de belansrilkste moet worden gesteld om te ko men tot regelingen die uitlopen op radicale beperking van de mo gelijkheid tot oorlogsvoering met kernwapens. Dat is de conclusie van het rapport ,,Het vraagstuk van de kernbewapening" dat door het moderamen van de Ned. Herv. synode is ontworpen en dat gisteren in Driebergen uit voerig is besproken. In dit geschrift worden niet alle aspecten van het oorlogsvraagstuk uitvoerig besproken, maar wordt getracht dieper ln te gaan op het vraagstuk van oorlog en vrede in het algemeen en dat van de kern wapens in het bijzonder. Wat be treft de vraag of het tot de taak van de kerk behoort te spreken over de vragen van oorlog en vrede meent het rapport, dat de eerste en meest eigenlijke taak van de kerk blijft de prediking van het evangelie van de vrede Gods, maar dat het geloof tot een vrome illusie wordt wanneer christenen er mee zouden willen ophouden in deze wereld op te komen voor vrede en gerechtigheid omdat dit deie we reld niet zo kan veranderen, dat ze het koninkrijk van God wordt. (Van onze soc.-econ. redactie) De werknemers, die een in komen genieten van meer dan ƒ13.000 per jaar, maar van wie Juist deze krant? Ja! want: 1. hij is bij-de-tijd 2. hij helpt mij den ken over de achter grond der dingen. U weet iemand bij wie dit past Zet hem op deze bon en U verdient dan meteen „Dat zit zo". komen kan worden. Als de belangrijkste van alle diensten van christenen en kerk de wereld wordt hierbij gezien de verkondiging van het Woord van God. het evangelie van gerechtigheid en vrede. Daarnaast wordt gewezen op het uit zonderlijk groot gewicht van een wereld organisatie van de volkeren en de op bouw van het internationale recht. Te genover de argwaan en de geringschat ting van velen ten aanzien van dergelij ke organisaties wordt gesteld dat op steeds meer gebieden van het leven al leen nog in wereld verband doeltreffend kan worden gedacht en gehandeld. Ook de Wereldraad van Kerken heeft te New Delhi grote aandacht gegeven aan de universele organisaties van de naties n de vrede te kunnen verwerkelijken. De commissie van rapport stemt over het algemeen in met het rapport, maar heeft enkele suggesties gedaan, die door het moderamen in een nota van wijzi ging zijn verwerkt. wordt opgemerkt, dat in de definitie daarvan lift rie eigenlijke en belangrijkste taak t opgesloten, dat het niet tot de christenen behoort deze ihelpen) voeren, door het bijleggen van de conflicten. 'logen te orkotnen (ln envelop of op kaart geplakt versenden aan het Bureau van dit Blad). kunt noteren els nieuwe abonnee: de arbeidsvoorwaarden niet ge regeld zjjn in een collectieve arbeidsovereenkomst, kunnen geen rechten doen gelden op een compensatie in de salarissen van de huurverhoging per 1 septem ber a.s. De Raad van Verenigin gen van Hoger Personeel is hier tegen in verzet gekomen en heeft zich in een schrijven tot de Raad van Nederlandse Werkgevers- verhonden gericht met het ver soek om aan genoemde werk nemers per 1 september de genoemde huurcompensatie vrij willig Uit te betalen. De regering heeft namelijk het voor stel van de Stichting van den Arbeid tot compenstaüe van de huurverhoging ongewijzigd overgenomen. Dit houdt ln. dat de werknemers die onder een c.a.o. vallen 114% van hun salaris als huurcompensatie krijgen uitbetaald. Valt men niet onder een c.a.o. en ver dient men meer dan 13.000 dan kriigt men geen huurcompensatie. Hier is echter niet het al of niet on der een c.a.o vallen als criterium ge steld. maar hier heeft men de hogere inkomens van huurcompensatie willen buitensluiten ter verdere nivellering Vin de inkomens. Werknemers, bene den de 13.000. die ook niet onder een c.a.o. vallen, krijgen wel huurcompen satie. Het zegt het hoger personeel weinig, dat werknemers die meer dan 13.000 verdienen en ook onder een c.a.o. val len. wel huurcompensatie krijgen, om dat nu eenmaal verreweg de meeste werknemers met een dergelijk inko men niet onder een c.a.o. vallen. In fijn adres aan de werkgeversbon den vraagt de raad van hoger perso neel ook aan de mensen boven 13.000 zonder onderscheid huurcompensatie uit te betalen. Deze compensatie zou over het volledige aaiaris berekend moeten worden en niet gebonden ten worden aan een maximum van m« over 13,000. De huurcompensatie zou voor deze mensen in het laatste geval minder bedragen dan de werke lijke verhoging van de huren. Het ef fect van een beperkte compensatie zou met het oog op de progressie in het tarief van de inkomstenbelasting voor de werknemers met de hogere inko mens extra ongunstig zijn. Een volgend hoofdstuk handelt over „verantwoorde risico's", een term af komstig van de Assemblee van de We reldraad van Kerken te New Delhi. Be doeld wordt dat christenen onder be paalde omstandigheden het wel eens moeten aandurven dingen te zeggen en te doen. die indruisen tegen bepaalde, wel gefundeerde ordeningen van de kerk waartoe zij behoren. Ook op het pro bleem van de kernwapenen is de term wellicht van toepassing. Immers: het brengt risico's mee vanuit het christe lijk geloof over deze dingen te spreken en bepaalde gedragingen aan te bevelen. Het geschrift bespreekt, daarna de tac tische kernwapenen en meent dat het tot de taak van de christenn en de kerk be hoort de volkeren te wijzen op het hachelijke van de huidige situatie wat deze wapenen betreft. Ook bij de rege ringen moet er op worden aangedronger zich met grote ernst op deze zaak te be raden. Is niet het risico, dat gelegen i< in het opgeven van de tactische kern wapenen tc verkiezen boven het veel grotere risico dat deze wapenen eventu eel zouden worden gebruikt en een Datum van Ingang betaling per week/maand/kwartaal/giro (Doorhalen wat niet van toepassing lf> Zelf was ik ai abonnee Voor het aanbrengen v abonnee heb ik dus recht op Schrijf hier uw eigen naam en adree Risico's De Noorse regering heeft voorgesteld voor 1970 het aantal universiteiten van twee op vier to brengen, welke in to taal aan 18.000 studenten plaatsbieden. Als vestigingsplaatsen voor de nieuwe universiteiten worden voorgesteld Trondhelm en Tromioe ten Noorden van de Poolcirkel. De universiteit van Oslo is 150 Jaar oud en die in Bergen werd na de oorlog geopend. De regering wil voortgaan eenieder de mogelijkheid van gratis universitair onderwijs te bieden door middel van een stelsel van beurzen en leningen voor het onderhoud der studenten. Berocpingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Utrecht tot pred. met bv zonderc opdracht bij de centrale kerke- raad als voorganger van de ver. vrijzinnig hervormden te Utrecht en streken: G. M. Spelberg, pred. voor bui tengewone werkzaamheden te Utrecht Aangenomen naar Schaarsbergen (toet): B. Bordewijk, pred, voor buitengewone werkzaamheden te Eindhoven. Bedankt voor Tholen: J. Kruyt te Lex- mond; voor Oosterbeek (derde pred. pl.) R. H. Wisaink te Schipluiden. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Oldehove: J. D. Kruithof te Noordbergum. Examens: de classis Groningen heeft prep. geëxamineerd en beroepen ver klaard de heer M. H, van Es te Gronin gen. kand. aan de V.U. De heer Van Es kan om studieredenen geen beroep In In het orgaan van de Xederl. Chr. Vereniging van Hoger Personeel. Be roep en Roeping, schrijft de heer J Mulder, dat de goedwillende onderne mers slch moreel verplicht stillen ach- len. hun niet onder oen c.ao. of bin- *sn~om st\ dendt loonregeling vallende emplo-1 overweging .f' taI OFREF KERKEN IVRHO.I bovenstaande nieuwe andere categorieën Bedankt voor IJsselmuiden-Grafhorst 1ggu -If aldus de ij Brandes uit Daarlerveen. CHR. OERF.F. KERKEN Beroepen te Dordrecht: M. Vlistatra te IJmuiden. GEREF. GEMEENTEN Drietal te Middelburg: P. Blok te „Dat zit zo" een boek boor devol met ongelooflijk handige uenken it niet in de tt inkel te koop. Mui Chr. Vtrenlglng van Hoger Personeel, dal er In ons vaderland nog altijd werkgevers gevonden worden, die wei nig geneigd zijn. meer te doen dan verplicht" zU". *'ch 21T.-1eJ!.d' di»a,d£*!r I Dirksiand, C. Harlnck kand. te Goes en JtacHmtuUi, EWU«aj">rl1JM;<Hrt.>j;- u surMr kand li Banambaeht. van Sfl wie eerstgenoemde is beroepen. Beroepen te Krabbondijkc W. Suyker kand. te Bergambacht uit het tweetal met kand C. Harlnck te Goes; te Lei den. W. Suyker kand. te Bergambacht; te Utrecht. Rilland-Bath en Almelo: C. Harinck kand. te Goes. Tweetal te Veenendaal: W. Suyker kand. te Bergambacht en C. Harinck kand. te Goes. VRIJE EVANG. GEMEENTEN aan de Theologische aehool voorzitter i i de j ter wereld een duidelijk antwoord heeft I gegeven op de dreiging van de kernbe wapening. „Hier ligt nu zo'n stuk voor ons. dat niet zozeer profetisch, maar pas- toraal-wegwijzend is. Het is vrucht van veel discussie en studie, waarvoor we bijzonder dankbaar zijn. Aanneming van dit stuk zou een grote hulp voor andere kerken betekenen." aldus prof. Berkhof. Ds. a. Noorman, classis Edam, was dankbaar voor dit stuk. Zo ergens, dan moet hier de kerk een verlossend woord spreken. Ds. G. P. Post, classis Eindhoven wen-1 ste meer nadruk gelegd zien op de voor bede. Ouderling mr. H. A. Bongers, clas-1 sis Leiden verklaarde als pacifist niet mee te kunnen gaan met de aanvaarding een rechtvaardige oorlog, zoals in rapport gebeurt. Ds. G. Juckema. classis Deventer, achtte het stuk sterk ethisch gekleurd en ds. C. de Jong. classis Emmen wilde eveneens duidelijker bijbel se lijnen. Ds. R. J. Mooi. classis Winsum, drong aan op doeltreffender ontwape- ningabesprekingen. Prof. dr. J. de Graaf, voorzitter van de raad voor kerk en Theologie waardeerde de goede bijbelse inzet, maar vond dat deze niet wordt doórgezet. Ds. G. Kaastra. classis Sneek, daarentegen was van me ning dat de consequentie van het rapport la: oproep tot dienstweigering. Ds. W. Vroegindewey, classis Harderwijk, be toogde dat de zondeval alleen door Chris tus vernietigd kan worden. Ds. F. H. Landsman, secretaris voor algemene zaken ging uitvoerig in op de vragen en opmerkingen. Waarom niet directer gesproken over het mag niet, en minder over het kAn niet? Het is nodig, dat wij aansluiten bij wat eerder gezegd is: in 1952 is in het herderlijk schrijven over oorlog en vrede bepaald dat het zwaardrecht van de overheid aanvaard is. De vraag is voor het doel. waarvoor het gebruikt wordt. Er is ook gevraagd om vooral per soonlijke toespitsing. Dit stuk staat vol evangelische raadgevingen, en de be- accent op de collectieve verantwoorde lijkheid. Er zijn geen collectieve ver antwoordelijkheden. die de individuele verantwoordelijkheid opheft, maar het is niet mogelijk te zeggen, waar die Indivi duele verantwoordelijkheid inzet. Het is bovendien niet mogelijk in de toekomst te zien. en nu reeds te zeggen wat straks moet gebeuren. Tweede ronde Bij de discussie in tweede ronde, merkte prof. dr. H. Jonker op, dat hij zich ten volle achter het stuk zet. Hij achtte het een goed gereformeerd stuk. want het stelt het volle Woord Gods in de actuele werkelijkheid. Dr. E. Em men. vond dat wij nu de moed moeten hebben te spreken, het neen tot de atoombewapening vloeit volgens hem voort uft het ja tot de goede schepping Gods. Tenslotte besloot de synode met twee stemmen tegen het stuk onder de titel „Het vraagstuk van de kernwapenen, noodzakelijke aan vulling van het Herderlijk Schrij ven betreffende het vraagstuk oorlog en vrede" als geschrift uit te geven. Het moderamen zal de tekst In overleg met een aantal synodeleden definitief vaststellen. ln rijn brief aan de Corinthiërs richt Paulus een dringen appèl tot de mens, een appèl dat niet kan worden misverstaai „In naam van Christus vragen wij u: laat u met God vei zoenen" (Corinthe 520), en Paulus vervolgt: „Hem, die gee zonde gekend heeft, heeft Hij tot zonde voor ons gemaak\ opdat wij zouden worden gerechtigheid. Gods in Hem". Laat u met God verzoenen. Deze hartekreet, geuit door ee man, die zelf gegrepen is door Gods liefde, heeft aan actuali teit-nooit ingeboet. Ze is tot waarschuwing geworden voor d mens van alle eeuwen. Laat u met God verzoenen. Het is uil eindelijk het enige belangrijke, het is het enige waar het is het leven van de mens om gaat. Hoe is mijn verhouding mt God? Wat zijn de machten, die mij er van weerhouden mij leven met Hem te leven? God van Zijn kant heeft alles gt^y'Kt daan. Hij gaf Zijn Zoon aan de mensen opdat een iegelijk, dik %- in Hem gelove niet verderve, maar het eeuwige leven hebbi De belofte van de heerlijkheid is er, weggelegd voor hen, di i van Christus zijn. Wat is het, dat ons nog scheidt? Misschie veel, misschien weinig. Maar het kan nooit onoverbrugbaa L/\, zijn. Laat u met God verzoenen, in naam van Christus vragen w f Nji het u. Moge dit woord elke dag opnieuw tot ons doordringen moge het onze dagelijkse bede zijn: Here, sta ons nabij help ons, opdat wij ons met U mogen verzoenen. Advies verkoop tabaksaandelen door de kerken Schotse Kerk heeft zich met tweederde meerderheid uitge sproken voor verzachting van de strenge bepalingen, die tot nu toe het gedrag van de Schot op zon dag bepalen. De synode ging na melijk akkoord met een herzie» ning van het artikel over het christelijk gebruik van de zon dag, waarmee voor het eerst werd afgeweken van de strenge regels, zoals die in de zeventiende eeuw Minimum Sommigen zeggen, dat hier toch wel !t minimum gegeven wordt en alleen als de consequentie van het pacifisme getrokken wordt, het kunnen aanvi den. Inderdaad is wat hier. aldus ds. Landsman, gegeven wordt niet alleen minimum, maar ook het maximum, dat wij samen kunnen zeggen. Wie pleit voor enkel profetisch ge tuigenis vergeet, dat wij God lief moeten hebben óók met het verstand. Daarom is aftasten van de werkelijk heid noodzakeOjk. Toch ligt er profetie in. n.l. antwoord geven op het Woord van God. In zaak als deze, waann wij zelf zo tastend gaan, moeten wij ingehouden spreken. Rapport Hervormde Zendingsraad Vaststelling tekst pas in november in de geloofsbelijdenis van Wes minster waren vastgelegd. De sj node had daartoe een strekkei) voorstel in 1960 met 220 tege 208 stemmen verworpen. Ds. John R. Gray uit Glasgow, vod zitter van het comité voor kerk en vo. (dat het nieuwe artikel had opgesteld verklaarde, dat de kerk moet ophoud( over de zondag te spreken in termf van verbod en dat zij moet bef de positieve waarde en het goec bruik van de zondag te onderstrepe! Het comité erkende dat de traditions Schotse zondagsviering een hei!zaq_ werking heeft gehad en dat zij het brink van de zondag als een c' aanbidding en eredienst heeft derd. toe, hen, die het niet met i .ragen vooral degenen, wonen in de bergstreken, op de eila den en in de buitenwijken van de gro steden of God nu wérkelijk van i jeugd in de grote stad eist, dat zij verveelt op alle uren van de zondag i p of Hij van deze jeugd een geprikkeli I )r rusteloosheid en een uitkijken naar b einde van deze straf verlangt", Qp ATOOMWAPENS >"*4* 'De generale synode verklaarde «i voorts voor de afschaffing van de e Britse atoombewapening, in overleg (Van kerkredactie.) IEDERE rassendiscriminatie door christenen bedreven, maakt van de God en Vader van Jezus Christus een rasgod, een God van blanken. In laatste in stantie is het rassenvraagstuk een godsdienstig probleem. Tot deze conclusie is de hervormde Raad voor de Zending gekomen die in opdracht van 'de generale synode een rapport over het ras senvraagstuk heeft opgesteld dat gisteren in Driebergen ter dis cussie is gesteld. In dit rapport wordt het ras be handeld als biologisch en psycholo gisch verschijnsel. Het rapport wijst er in het slothoofdstuk op dat binnen de protestantse kerken in vele ge vallen zich nationale kerken hebben ontwikkeld. De westerse expansie en het westerse kolonialisme werden door de kerk vrijwel zonder kritiek aanvaard. Het is de protestantse ker ken noodlottig geworden dat zij een oecumenisch karakter misten en geen supraradicaal orgaan hadden als de tegenwoordige Wereldraad van Kerken. De zending heeft de ver binding van kerk, natie en ras in principe doorbroken. Ter toelichting verklaarde ds. Bus- kes dat het vooral de bedoeling is geweest allerlei verkeerde begrippen op te ruimen, opdat de bijbelse ver kondiging een plaats kan krijgen. Hij ging in op de bezwaren van de com missie van rapport die stelt dat er meer verband moet worden gelegd tussen de lichamelijkheid en het mens-zijn. Ds. Buskes zag geen ver band tussen deze vraag en het ra cisme. Namens de commissie van rappor teurs sprak jhr. L. de Geer uit, dat het ondergaan van gevoelens van rassenonderscheid als eigenschap van de mens toch genoemd diende te worden. Hij pleitte er voor de wes terse cultuur als middel in Gods hand bij de verbreiding van het Evangelie te noemen. Dat sluit vol- Jens hem kritiek op de fouten van e westerse cultuur niet uit. Op grond van de discussie besloot de synode de Raad voor de Zending op te dragen het stuk opnieuw te redigeren in samenwerking met de commissie van ontwerp en de com missie van rapport. In de november- synode zal dan de definitieve tekst worden vastgesteld. f.: Er r te baat worden genomen, met II begrip van het verbod van kerniproewan(jac in de dampkring. Enigeland dient ternationale controle te accepteren. O Ao 1 als het de eigen kern-bewapening hefcereid afgeschaft. Met deze uitspraak ble het standpunt van de synode aanzircteni lijk te zijn gewijzigd, Twee jaar geintern den verklaarde zij zich nog vóór eigen Britse kernmacht, zolang r met de internationale ontwapening te onr begin zou zijn gemaakt. De synode achtte het verder onwar/ sohijnlijk, dat de Centrale Afrlkaai"eet Federatie in haar huidige vorm i,-M kunnen voortbestaan. Zij was vóór 111 nbo» zeg stichting lie «ou nstemming van de bevolking der betrokken gebieden, te weten Noord- pppe: Zuid-Rhodesië en Nvassaland. lede tii poging dient te worden aangewend om de oude structuur te herzien, om te komen aanvaardbaar is voor de bewoners. lfylege \eld l Met grote meerderheid werd besIofg>0££ 0 de kerken aan te bevelen haar aanfl len ln tabaksmaatschappijen te verkPonJer pen. Het M-erd onjuist geacht, dat ipvertu kerk haar Inkomsten mede verkrijgt j zaken, waarvan velen bewezen acht^ereId dat zij bijzonder schadelijk zijn voor i Bela gezondheid van de mens. van fll en les ts de t INSTEMMING Grote instemming betuigde de synoi ook met de recente gesprekken tu-sst vertegenwoordigers van de Roo-ms-kaWi lieke Kerk en de Schotse Kerk. zij kennis had genomen van een slag hieromtrent, uitgebracht door comité voor interkerkelijke betrekl gen. de. erg enthousiast over het resultaa.. maar na een paar weken werd mijn dressoir erg dof en lelijk. Het is net of er een laagje op zit. Ik heb het al afgenomen met lauw water, maar weet verder niet hoe ik het weer mooi kan maken. Antwoord: Vermoedelijk zijn uw meubelen notengebeitat en worden zij Brieven, die ntot roorrien i n en adres, kunnen niet I beantwoord worden. Geheimhou- r verzekerd. Vragen, die niet I derling met elkaar verband houden, moeden ln afzonderlijke brieven worden gesteld. ■cboon kr.jjbi? Ik h#b b»? .1 fbprb. t,l w, b»bb»n no» ra (we«de mini, beerd met droogechuim, maar dit heeft - niert geholpen. Antwoord: U kunt het best proberen de vlek uit te wassen met een lauw sop van een synthetisch wasmiddel. Goed afnemen met achoon water. Is de vlek er dan nog niet geheel uit. dan kunt u een behandeling met K2R vlekkenpasta toepaseen. r tijdens inwerken fasten met dcJcl en na- De Russische Jeugdfestivals in Est land zijn in het leven geroepen om de invloed van de kerk op de Jeugd aan bander. te leggen, zo heeft Radio-Mos kou bekendgemaakt Het is namelijk Vraag: Wij zijn in het bezit van een donker eiken gebeitst theemeubel. Wij zouden het graag ais commode willen gebruiken, daar de indeling zich hier voor uitstekend leent; Maar dan willen we de donkere beits eraf halen en het met blanke lak bewerken. Hoe en met welk middél moet "tlit geschieden? Antwoord: Als u uw vrouw wilt ge- schreven door Antoon Coolcn, De zaak lukkig maken met een behoorlijk afge- - -•»- werkt meubel, dan zal u dit tijd kos ten. U moet dan namelijk het gehele theemeubel afschuren, zodat de beits- laag verdwijnt. Dit kan met schuurpa- Voor de eerste keer kunt u mid- uitkomst brengen op de vlekken strooien, la en afvegen. Daarn; sop van synthetisch spoelen met schoon water. Vraag: Wie schreef het Boekenweek geschenk: De ontmoeting 1946 De zaak Beukenoot (1950) en De porselein tafel (1951)? Antwoord: De ontmoeting werd ge- Vraag: Ik ben een liefhebber van vo gels en houd ze dan ook ln een ruime buitenvolière. Nu is mij verteld, dat ik zeven of nog jneer soorten wildzang munt de unie i kolaas II 1894 tot 1914). Het geldstelsel land bestond destijds uit een zilveren marka, verdeeld in 100 penniS. Antwoord: De Nederlandse Vogelwet stond het houden van enkel* wildzang- vogels als kooivogels toe en we' van de zwarte lijster of merel, de vink. de is het putter, de sijs. de kneu. de groen- Rex 11 ling en de geelgors. Maar vanaf de in- kroont werkingtreding van de wet in 1936 zijn *- geen vergunningen deze vogels - het beste een iel gi Und een t* groot gezag groeiende jeugd Met name de ..pom- van de V.E.O., te Utrecht slaagden voor peuze belijdenisfeesten" oefenen een te het kand examen de heren P grote aantrekkingskracht op de Jeugd Hooidonk te Zeis: P E. van Sta' uit Om die reden heeft de Komowl Hilversum en P C. Tönjes te DolJMH -„-JHP sinds 1957 de jeugdfestivals in het le- comité van de bond van VEG. stelde was (heel weinig) op brengen Zo één ven geroepen ln de tijd van drie jaar hen be-oepbaar in deze gemeenten j keer per Jaar. Is het marmer erg ut het gelukt het aantal jongelui dat Beroepen te Wormeveer kand P E. vuil. dan kunt u dit het beste behan- belijdenis doet met de helft te doen van Staveren te Hilversum; te Zwolle: - delen met een papje van twee delen 'afnemen. 1 kind. P. J. van Hooidonk te Zeiat soda, een deel puimsteenpoeder en een krijgen zult u het moeten schuren. Ook kunt u bij de drogist een afbijtmiddel kopen. Daarna moet er een laag blanke lak op. Vra»g: Hoe krijg ik marmer blank? Antwoord: Wit of gevlekt marmer mag niet hoog glanzend zijn. Daarom Staveren temoet u het afnemen met een zacht Doorn Het sopje Vraag: Hoe kan kalkvlek namelijk bij nd een drupj p?êk gebievSi. *Wedhebben" hét plafond i^i^^mogen Aantreffen "daar ae kluitkalk aewit]™^' ma3r m6t £*WOhe toenmalige exemplaren reeds zijn Kiuiwaut gewn. overleden. Antwoord: Een kalkvlek kunt u be werken met azijn, maar de beits op het dressoir zal worden aangetast. Dit zult u dan moeten bijwerken ibeitsen zo nodig na een voorzichtige behande ling met fijn schuurpapier. Vraag mijn jabo-vloerbedekking. koffievlek zonder melk muntenverzameling hebben. We kun nen deze niet thuisbrengen De groot te is iets meer dan die van een nikke len dubbeltje. Aan de ene zijde staat Mijn koffiepot viel om op een geschreven hoofdletter N, waarbo- kroon en enkele krullen. In de onderaan een II. Aan de an- - suiker. Hoe kan ik de vloerbedekking weer- dere kant staat „1 pennt" en een J, Vraag: In mijn bezit is een munt stuk. vermoedelijk van goud, daar he' metaal ongeschonden is. Aan de ene kant staat het hoofd van een koning of keizer met Jiet opschrift: ..Georgius III Dei Gratia". Het hoofd draag' waarschijnlijk een pruik met een strikje in de nek. Aan de andere zijdt wchrlft: ..Mag. Bri.Fr.et Hib, een wapen met een soort erboven. De munt heeft d« 'an een cent en een gekartel- het vangen de rand. Zoudt u mij kunnen vertellen De welk muntstukje dit is en wat dc waar toe- schijnlljke waarde is? Antwoord: Gezien de door u opgege ven de munt is het waar deze vogel» niet meer 11^ dé oorspronkelijk een pond sterling in goud, maar later door de prijsdaling van het zilver meer waard dan het zilveren pond sterling, de De waarde hangt in sterke mate ai van de staat, waarin de munt ver keert. Een zeer goed exemplaar kunt u op 25 stellen, een stempelnieuw stuk belangrijk hoger en een iets afge sleten of bekrast stuk belangrijk la ger. De koning is George III Groot-Britannië en Ierland. van deze vogels meer afgegeven, handel in deze vogels is niet meer gestaan. Men wilde Indertijd de men- -.1,h™,Yrul,"iscn- deze vogels reeds in kooien n,1,ww™i ïï>'K«Uo£ÏSi'dle o^«iuikh.M '™'U fond een druppel witkalk op het dres- dize dlertf^ te wnsw of SK schljnltjk een derde soir fevallen en dit la een donkere *1™ dK5e*t*y?1W? «Jn- „.m.. M

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2