im
mém
LUIGI DALLAPICCOLA
*2*flrp
>ri
s?
2
0
3
0
0
O
O
7
O
0
O
10
O
0
12
13
0
beter componist (II Prigionero)
dan bewerker (Monteverdi)
2e Symphonie van Pijper
centrum H.F.-concert
Tweede tv-programma is
een half jaar uitgesteld
Oostduitsers laten
Pierrot weer vrij
Afgewende
ondergang
9
MAANDAG 18 JIM 1962
N I 1
P SS U-
1
fS
meest Zwart: 11. 12, 13. 14, 18. 24. 28.
I-. j, Wit: 22, 27, 31, 33, 35. 38, 40, 41.
s>'steem van uitvoering zoals
urterstat hier in een slag gaat gebeuren, is
sUekffiet nieuw maar de bewerking mag
grfect genoemd worden. Daarbij is
fcarts laatste zet logisch om het ver-
)ren stuk te herwinnen.
Opgave: wit speelt en wint.
Schaak-vraag 256
De eindspelstudie van K. A. L.
tubbel had deze stand:
Wit: Ka3, Le8, pi b5, e4 en e6.
B Zwart: Kg8, La7 en Lg2, pi b6.
Wit dwingt aldus remise af: 1.
ft—e7!, La7b8 (gedwongen om pro
motie te verhinderen); 2. e4e5!,
hs .b8xe5; 3. Le8—d7!, Le5—d6t; 4.
Ca3a4. Ld6xe7; 5. Ld7—e6t, Kg8—
6. Le6d5! De pointe! Slaat zwart
loper dan staat wit pat. Doet hij
lat echter niet dan blijft de witte
Sper hem achtervolgen: 6Lg2
1; 7. Ld5c4, Lfl—h3; 8. Lc4—e6!
g Ozojemise.
rohine.1
itorijsck I11 een parenwedstrijd krijgt u als
HosJuid het volgende spel:
;e. TeLl A 6 4, 9 8 7 5 3, O 9. «f A 6 3 2.
Oost is géver, Noord-Zuid kwets-
lar en het bieden gaat:
Oost 1 ruiten Zuid pas West 1
toppen Noord doublet Oost
Zuid??
zou u thans bieden?
JACK DIAMOND
den? Ni
Invul-piizzel
Bridge
Warne
Uw Ap
rijles
C
b
8
Vul horizontaal in: 1. adellijke titel;
I. verstoteling; 3. gave; 4. zichtbare
Voorstelling; 5. langzaam (muziek); 6.
bode aan een universiteit; 7. straf
(Lat.); 8. gemeenschappelijke weide;
beeld- of voorzijde van munten;
jO. godin der eeuwige jeugd (Germ.
Myth.); 11. bekend Nederl. zeeheld;
[2. diep verdriet; 13. plank in een
Bij juiste oplossing leest men op de
tirkelljes drie namen van plaatsen ge
legen in de provincie Groningen.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
i Horizontaal: 1. hamster we; 2.
Idonis oer; 3. pet Eemnes; 4.
Bleen adie; 5. Leek Dn eer;
8. aan zot Erp; 7. Anna Rolde;
8. reaal even: 9. str. na tent.
Vertikaal: 1. Haps laars; 2. adèle
*- An'— et; 3. M.O. teen nar; 4.
Bneek Zaan; 5. tien dor la;
p. es map toet; 7. rondeel v.e.;
8. wee Ier den; 9. er serpent.
Schelde draagt grote
tanker over
In de buitenhaven van Vlissingen is
terdag de 32.000 ton tanker London
•nficence door de Koninklijke Mij De
helde overgedragen aan de London
ts Freighters Ltd. Namens deze
atste verklaarde de heer S. L. Sedwick
It hij nog nooit een beter schip en ii
tn betere toestand had overgenomen ii
fgenstelling tot een schip dat hij kort
Heden 1000 meter van Vlissingen t
lan had overgenomen. Het schip zal
jxiracht aanvaarden voor de Koninklijke
pderlandsche Stoomboot Mij.
i De 21-jarige Mia Pieterse uit Maas-
jicht is zondagavond in de Maas on-
ler Richeile (België) verdronken. Zij
|t m«t vier anderen in een bootje da
pnseisde toen het in het kielzog van
ptt plezierboot kwam.
Amsterdamse Stadsschouwburg met
)uw en dochter op de ereplaats. Deze
am hem ook toe. Want de Nederland-
Opera presenteerde hem aan het Hol
land Festival-publiek door zijn ecnacter
II Priglonlero uit te voeren én zijn be
werking van Monteverdi's II Ritorno dl
Ulisse ln patrla te kiezen. Dallapiccola
dus als componist en bewerker; een uit
nemende gelegenheid om dc muzikale
persoonlijkheid van deze toonkunstenaar,
die tot de seriële school behoort, te toet-
Welnu wij konden hem in zijn eigen
oi>era beter waarderen dan in wat hij
Monteverdi's werk gemaakt heeft.
Wij hebben verleden jaar op het Festival
Aix-en-Provence de voorstelling van
Monteverdi's Incoronazione di Poppea
meegemaakt, waarvoor men de bewer
king van Malipiero genomen had. En de-
soort bewerking vinden wij heel wat
beter en stijlvoller dan die van Dalla
piccola. Malipiero gebruikt clavecimbel
strijkorkest, bij Dallapiccola komt de
moderne orkestklank te voorschijn, en
moderne wendingen zijn in de uitwer
king van de overigens schaarse resten
van de partituur opgenomen. Soms gaf
dit heel mooie effecten en kleuringen,
die de dramatische situatie ondersteun
den, maar soms hinderden deze moder
nismen ronduit. En de zangstem was we'
heel ongelukkig behandeld.
Meestal lag de zangstem zó. dat ze in
het orkest moest verdwijnen, en hierdoor
werd de verstaanbaarheid alsook het
begrip van de tekst niet bepaald bevor
derd. Dan heeft Malipiero toch wel be
tere oplossingen gevonden en meer in
licht gehad in wat de stem toekomt.
Was dus Dallapiccola niet erg ge
slaagd met zijn bewerking, er ont
brak aan de uitvoering verder nog
twee essentiële dingen: te zelden
hoorde men het bel canto en de dra
matische expressie. Als men het niet
beter wist. dan zou men vast en zeker
denken, dat Olysseus' terugkeer naar
Ithaka geen diepschokkende gebeurte
nis was en dat Monteverdi en zijn tijd
genoten het ook geen schokkende en
belangrijke gebeurtenis vonden. Maap
het tegendeel is waar! Sla het verhaal
Homerus er maar eens op na. En
hoe hevig, hoe intens fel werd er in
Monteverdi's tijd geleefd, welk een
hartstochtelijk mens moet Monteverdi
geweest zijn. Daarom hebben wij ons
over de opvoering van de Ned. Opera
verbaasd, temeer, omdat Antal
Dorati ze leidde
was het stemmenmateriaal niet
bijzonder fraai. Frances de Bossy (Pene
lope) heeft een wat schrale, kleurloze
stem, en al verrasten Franco Ghitti (Ulis-
n Wim Koopman (Telemaco) evenals
Sophia van Santé (in de kleine rol van
de voedster) een enkele keer in stem en
voordracht, het, geheel was en bleef een
tonig en saai. Èr werden wel meer of
minder stijve gebaren gemaakt, ma
ze hadden geen betekenis, omdat de di
pc re zin van de muziek niet geraakt
werd. En daarom kon men niet geloven
in deze opvoering. Alleen de decors en
de costuums van Sven Erik Skawonius
waren bijzonder aardig en soms erg gees
tig gevonden.
Het wonderlijke nu was, dat het leek,
alsof II Priglonlero door een andere di
rigent geleid werd. Antal Dorati leidde
met volle overtuiging, het Utrechts Ste
delijk Orkest speelde met een ongekende
gloed en virtuositeit en spanning heerste
cr overal, op het toneeL in de bak. in de
zaal.
Men leefde mee met het bovenmense
lijk lijden van de gevangene, die denkt
ontsnapt te zijn maar op het allerlaatste
moment toch naar het schavot geleid
wordt een Inhoud, die eensdeels her
innert aan de afschuwelijke concentratie
kamp-methoden maar aan de andere kant
een algemeen menselijke angst voor de
dood en de algemeen menselijke tever-
geefse ontvluchtingspogingen oproept.
Dallapiccola vond bij dit gegeven mu
ziek van een grote uitdrukkingskracht,
zingbaar en op het eerste gehoor
voardbaar.
De Italiaanse zin voor het melos heeft
zich bij hem verbonden met het seriële
denken, dat overigens nergens tot in de
uiterste consequentie gevoerd wordt.
Hier en daar doet de muziek soms aan
filmische illustratie denken, maar ook op
het toneel heerste dc sfeer van „griezel
film" (om het wat overdreven te zeg-
De rolbezetting van deze korte opera
as voortreffelijk: Scipio Golombo for
midabel in de rol van de gevangene, Gian
Paolo Corradi aan Colombo gclijkwaar-
in de rol van gevangenbewaarder-
grootinquisiteur, Anny Delorie aangx-ij-
pend in de rol van de moeder. Het on-
zichtbare koor had wat moeite met zijn
grote partij, maar deze bergt dan ook
(reel moeilijkheden. Regie en decors vol
deden zeer wel in de geraffineerde be
lichtingen.
Voor de aanvang herdacht mr. E. Cor
nells de baszanger Gee Smith.
Dra. H. E. Kokee-van den Berge.
De uitbeelding van de Gevan
gene door Scipio Colombo in Dal-
lapiceola's II Prigioniero maakte
zaterdagavond in de Amsterdam
se Stadsschoniwburg een diepe in
drukMen geloofde onvoorwaar
delijk in zijn smartelijk lijden.
Diri gentencursus
(10e) geopend
De vorming van orkestdirigenten ls
een van de kernproblemen van de mu
ziekbeoefening van onze tijd, aldus zet
de staatssecretaris van O. K. en W.. mr
IJ. Scholten zaterdagmiddag toen hij de
tiende internaionale dirigentencur
sus in de nieuwe VARA-studio te Hil
versum opende. Daarom is het van de
Ned. Radio Unie zo lofwaardig, dat zij
tien jaar geleden het initiatief heeft
genomen tot een Internationale dln-
gentencursus. De stijgende cijfers van
de deelnemers bewijzen het succes. In
de afgelopen Jaren hebben zich 574
deelnemers gemeld, waaruit na de se
lectie 199 werkende en 100 toehorende
cursisten overbleven. Resp. 45 en 51 van
hen kwamen uit eigen land. Ook het
ministerie van O. K. en W. heeft het
dirigentenprobleem aangepakt door re
organisatie van de elndexameneisen van
de conservatoria
Bij al deze woorden en loftuitingen
zijn wij ons toch wel gaan afvragen
wat er van de 145 Nederlandse oud
cursisten terechtgekomen Is. Als wU
Bomhard Haitinik, die vla de radio
eerste dirigent van het Concertgebouw
orkest geworden is. uitzonderen, dan ls
er eigenlijk toch bitter weinig gelegen
heid voor de jonge Nederlandse dirigent
gekomen om zich ervaring te verwer
ven. Waarschijnlijk is dit besef nu oo*
wel doorgedrongen tot de Nederlandse
muziekwereld: want van de 18 kandi
daten, die toegelaten zijn tot de tiende
cursus, zijn er maar twee Nederlandersl
Er zal toch nog steeds Iets meer moe
ten gebeuren, wil deze situatie veran
deren. Hieraan helpen geen mooie
woorden of loftuitingen, wij konden
daarom de wellicht wat boosaardige ge
dachte niet onderdrukkxen, dat de titel
van de Ouverture S.O.S., die Adriaan
Bonsel in opdracht van de N.R.U. voor
deze tiende dirigentencursus gecompo
neerd heeft, symboliisch bedoeld was.
De voorzitter van de N.R.U., mr. A. B.
Roosjen, opende de bijeenkomst, die
door het Radio Kamerorkest onder
Bernhard Haitink verder muzikaal ge-
illustreerd werd met twee stukken uit
de Serenade in D, K.V. 320 van Mozart.
Tijdens eon stoeipartij met een acht
tienjarige collega op het Finse motorschip
Aurore. is de zestienjarige derde kok
Feiloko Ensio Ingerstrom uit Pietarsaarl
uit Finland plotseling onwel geworden en
kort daarop overleden.
Vijfdaagse op school Na Amsterdam
en Rotterdam heeft nu ook het openbaar
onderwijs en het openbaar kleuteronder
wijs te Groningen bij wijze van proef da
vijfdaagse werkweek Ingevoerd. Voorlo
pig geldt deze regeling tot de aanstaande
EJet eerste orkestconcerl van het Hol-
land Festival heeft midden in de
roos geschoten. Eduard Flipse met hel
Rotterdams Philharmonisch Orkest komt
de eer toe, voor een programma te heb
ben gezorgddat door zijn bijzondere sa
menstelling veel heeft gebracht, wat men
buiten een Festival niet zo gauw hoort.
Om even samen te vatten: twee Neder
landse premières, één werk waarvan de
wereldpremière pas tien maanden gele
den Werd gegeven, een Nederlands werk
8 -dos na '1907 niet heeft geklonkon en Vér
der slechts twee bekende orkest-liederen
Het openingsnummer acht ik het hoog
tepunt van de avond in dc helaas niet ge
heel bezette Rotterdamse Koninklijke
Schouwburg: de Tweede Symphonie van
Willem Pijper, die in 1021 werd geschre
ven voor een zo enorme bezetting,.dat
er onder Willem Mengelberg en Evert
Cornells slechts enkele uitvoeringen tot
stand kwamen. Daarom vervaardigde
Pijper een bewerking voor gereduceerde
bezetting. Deze ging echter in 1940 bij
de brand van Rotterdam verloren. In op
dracht van het Ministerie van O. K. cn
W. heeft nu Karei Mengelberg een nieu
we bewerking geschreven; die ook dc
bezetting vereenvougdigdo, al bijft ze
respectabel groot, en enen cnencnenenen
Het komt mij voor, dat dit werk de
mogelijkheid bezit in de goede zin des
woords populair te worden, een propa
gandastuk voor aantrekkelijk moderne
muziek. Pijper noemde zelf als invloeden:
enige stukken van Schoenberg, van
wiens atonaliteit hij zich overigens af
wendde (hij spreekt van multitonaliteit)
en het hele oeuvTe van Debussy (vooral
waarschijnlijk „Jeux"). Toch bezit deze
symphonie in zijn rijke afwisseling van
felle dramatiek en meeslepende Italiaan
se cantilenen vele reminiscenties deels
aan Richard Strauss met soms de pathe
tiek van 'n Tsjaikofsky, deels aan dc on
bezorgde volksgeest van Tessin: Pijper
schreef het namelijk te Minusio aan het
Lago Maggiore, waar hij geïnspireerd
werd door het spel van een cafcpianlst.
Opvallend is in het Lento de overganR
van een onheilspellende, geheimzinnige
inzet naar een jolige driekwartsmaat met
wrange bijsmaak. Kortom, dt werk bezit
voor elk wat wils cn wy hopen, dat dit
zo rijk geïnstrumenteerde, voor het or
kest cn hoorder uiterst dankbare werk,
vaak zal worden gespeeld, ook in Den
Haag! De bewerker Karei Mengelberg
verscheen na deze première op het po
dium ._en_ bracht de hulde door het tonen
van do partituur nétlrukkelijk over op
zijn overleden leermeester Pijper.
,,Im~ "grossen Schoei gen1",' stemmings
gedicht van Alphons Diepenbrock op
tekst van Nietzsche was na 1907 niet
meer ten gehore gebracht! In het Hol
land Festival programma stond aange
kondigd, dat Norman Foster de bariton
solo zou zingen. Wij achten het een te
kort van de Festivalleiding, dat in het
overigens uitgebreide en goed verzorgde
avondprogramma niet vermeld stond,
waarom Bernard Kruysen hem verving
en sinds wanneer de solist van dit op
treden op de hoogte was. Ongeacht even
tueel hierover verschenen perspublica
ties, die niet iedereen bereiken, heeft de
aanwezige luisteraar deze wetenschap
nodig voor een rechtvaardige beoordeling
Want men kan wel aannemen, dat een
jong zanger als Kruyse dit onbekende
werk niet al jaren in studie heeft. En dat
acht ik heel nodig voor een zo moeilijk,
weinig toegankelijk en diep tastende
compositie. Willem Mengelberg liet het
in 1905 (tweemaal op een concert uitvoe
ren! Kruysen werkte zich er wat moei
zaam doorheen. Zijn fraai getimbreerde
bariton mist op veel plaatsen expansie,
wat in Mahlers „Urn Mitternacht" nog
te meer bleek. Ook vereisen beide ge
noemde composities evenals Mahlers „Ich
bin der Welt abhanden gekommen" een
psychische rijpheid, die Kruysen (nog)
niet bezit. Zo bleef het bij een goed klin
kende. maar niet diep gepeilde vertol-
Het laatste werk voor de pauze was
„Mouvement cn couleur" van de Joego
slaaf Ivo Malec (1959), première voor
Nederland, na Parijs, Zagreb cn Venetiö
thans voor de vierde maal in een Festi
val. Of hel dit waard is, betwijfel ik.
Zoer opvallend is de bezetting: negen
violoncellisten zitten in een halve cirkel
opgesteld, daarachter in drie rijen bla
zers, o.a. vijf saxofonisten, van wie er
vier zo nu cn dan de klarinet bespelen,
en een uitgebreide slagwerkgroep. Ver
der nog twee contrabassen, harp en
piano. Wat er dan te horen is, munt in
derdaad wel uit door frappante beweeg
lijke klankkleurcombinaties (vandaar de
titel), maar vermoedelijk raakt men er
gauw op uitgehoord.
Over het programma na de pauze kun
nen we kort zijn. Eerst dc twee 'Mahlcr-
iiederen, waarin de koperblazers op hel
hoogtepunt van Um Mitternacht, bij dc
afwisseling van 3/2 en 2/2 maat, met
hun thema vóór waren I.p.v. unisono met
de solist. Dirigent en orkest, speciaal de
koperblazers, hadden ook wel een zware
avond. Tot slot do heerlijk probleemloze
symfonie in C van Zoltan Kodaly, die in
Augustus 1961 te Luzern in wereldpre
mière ging. Het vloeit over van Hon
gaarse folklore in klassieke vormen,
maar biedt genoeg eigens om te blijven
boeien, behalve misschien in het wat
lang uitgesponnen middendeel.
In de grote lijn was het een bijzondere
prestatie en een concert, het Holland
Festival waardig!
Dr. W. J. Schmidt
Misère om Mainzer omroep
De misère rondom het tweede
Duitse televisieprogramma neemt
maar geen einde. De nieuwe tu.-
omroep in Mainz, opgericht door
de regeringen van de deelstaten
(behalve Beieren) heeft nu weer
laten weten, niet kan
klaarspelen om, volgens afspraak, «n nare indruk. De. omroepen
ln ons land van bepaalde kanten
wordt aangeheven over de DuiUe
televisie, in ons oostelijk buurland
de küker heus geen koning ls en de
omroepen het tot en met te vertel
len hebben.
Of misschien
Op de goegemeente maakt dit alles
op 1 juli a.s. met geregelde avond
uitzendingen te beginnen.
kondigen, dait de Mainzer tv al
1 januari af een derde deel van
kijkgeld, dat is in totaal rond 7 mil-
„Niet op 1 juli en het hele Jaar niet Joen mark per maand, Incasseert.
luidde de mededeling. 8,Op
vroegst op 1 januari 1963, maar ook
aan die datum willen wij ons niet
binden". Trouwens, de nieuwe omroep
blijkt niet gemakkelijk te zijn ln de
omgang. Professor Holzamer, Inten
dant van de Mainzer omroep, deed de
teleurstellende mededelingen en vei-
klaarde meteen, dat Mainz niet verder maar
En dat. zeggen zjj. is langzamer
hand een aardig potje geworden.
Daarmee kan Mainz heus wel star
ten op 1 juli en bovendien betalen
voor de bijdragen die er nodig zUn
om de programma-uren aan te vul-
Het aanbod van de negen, om
na 1 juli voort te gaan met't leveren
bijdragen
ringen ter wereld gebracht, ln de wieg
Want met de intrede van de Mainzer
programma, zolang tot de Mainzer om- nopolië
roep op eigen benen kan staan, wees hd
prof. Holzamer nu zonder méér van
de hand.
Mainz wil geen hulp cn kan zelf
niet zenden, dus dan komt er maar
niets dan een heldere verlichting van
de beeldbuis, aldus prof. Holzamer.
Natuurlijk Is er een oorzaak voor de
ze onverdraagzaamheid. Die wortelt
in een financieel geschil. Dc negen om
roepen, die zich een bepaald deel
van het kijkgeld zien ontgaan ten ba-
een compleet omroep komt er een eind aan het i
de omroepen dlo totnog-
in handen hadden cn
geen concurrentie hadden te vrezen. En
heel verheugd zün de negen daar niet
Geen reclame in
Franse TV.
Robert Bordaz. dc nxeuwc dlrecteur-
Mainz, en bovendien nog van generaal van de Franse omroep RTF,
■■jjkf heeft in zijn eerste persconferentie
verklaard, dat het tweede Franse
programma in het voorjaar 1964 van
allerlei moesten leveren
de programma te vullen, wilden voor
die bijdragen vergoeding hebben.
Het zal, ten opzichte van het eerste
lijk» journaaf van do ormuopon ln d. conUMpnoffamma
doelstalen, lol Malm lator oen elpen ln«nwevin» van
journaaldienat zou hebben. Hiervoor p»"i« «1 zeer snel een tv-centrum
verlangden de omroepen een betaling «orden gebouwd. De eerste zender
I 150.000 Mark per maand. d.l. rond voor het tweede programma moet
Uitwisseling van
omroepsters
De komende Bclgisch-Canadcse
vrlendschapsweek, die ook ln de tele»
Dan hoopt men met een complete v's'® merkbaar zal zijn, wordt een op»
gen organisatie. Inclusief lournaal- windende aangelegenheid voor twee tv.
lenst, te kunnen gasn «erken. omroepsters De Waalse omroepster
Arlettc Vincent zal ln die week (2330
Da2 Kijkers juni) in Montreal de tv-programma'»
mogen aankondigen en dc Canadese om-
be" roepster Jan ine Paquet zal elke avond
gen gevraagd.
„Ais wij aan deze eisen zouden vol
doen". zei prof. Holzamer, „dan zou
ai ons geld verdwijnen ln de kas van
de omroepen. Onmogelijk zouden wU
dan een eigen organisatie kunnen op
bouwen en tenslotte het gehele twee
de programma voor onze rekening
Tot i
toe.
Zoals u weet zendon enkele grote
Westduitse omroepen op het ogenblik
zelf tweede programma's uit, maar het
was de bedoeling, dat die op 1 juli
zouden ophouden ofwel een soort re
gionale derde programma worden. De
deelstaten richtten de Mainzer omroep
op om een compleet tweede program
ma voor het gehele land te krijgen
Deze omroep zou, behalve een goed
deel van het kijkgeld, nl. een derde
vanavond
orkestmuz qn. zang 30.35 Jas
Speuren ala hobby. lezing 31.25
cn zangsol 31.45 VootxJr ZIPS N
30.35 Jaazmuz 31Q
het totaal, voorlopig nog bijdragen *4 00 Nws'
de bestaande omroepen krijgen
op stoot te komen,
at er nu een half jaar helemaal
niets te voorschijn komt, moeten de
5 Lichte muz
5 Ned Kamaitc
i orgelsp XJ0 Nws 23.40 Act 23.00 Piano
zang 2J.'1>5 Klassieke mux (gr) 33.55—
ber 19 10 Volkslied 19 30 Radlokrant 19 50
Licht ensemble 20.10 De beste schatten
zijn die van "t geboed. hoorspel 20 50 Cello
cn plano 21.20 Mod muz (opn) 22.00 Par-
De omroepen zijn lemcntair comtn 22.15 Pianospel 2200 Nws
bekommeren zich niet cn SOS-ber 32 40 Avondoverdenking 22 SS
i de gevoelens van de kijkers, die Bockbcspr 23.05 Pianoduo: klass mux 23 3d
het kind van de rekening worden. L,chlc grammmuz 23 55—3*00 Nws.
U ziet, dat bjj al het gejuich dat
Gratie voor „vrouwensmokkelaar
Zaterdag is de 56-jarige zaken
man Henry Pierrot uit Heemstede
door dc Oostduitsc justitiële autori
teiten vrijgelaten nadat een gratie
verzoek o.a. van de voorzitter
dc Oostduitsc staatsraad was inge
willigd. Hij was vorig jaar veroor-
47
Heeft ze gelijk gehad? En heeft nu de dominee
gelijk, die datzelfde woord gebruikt? Niet, om
zichzelf te verdedigen, zoals Baltus deed, maar
om te troosten en de weg te wijzen naai- de ge
nade en de uitredding.
En weer komen twijfel en tweestrijd in hem
op
Zijn moeder begrijpt iets van zijn overleggingen
als de predikant weggaat dringt ze er bij deze
opaan, nog eens terug te komen. Ze zegt niet „om
met Teeuw te praten", maar De Prado begrijpt
haar onuitgesproken bedoeling. Belooft. Zeker, dat
hij het zal doen.
De volgende dagen komt er niets van een inlos
sing van die belofte. Er zijn. te veël gebeurtenissen
en berichten; er zijn te veel gezinnen, waar hij
wordt verwacht. Nog is de pokziekte niet geweken,
al wordt ze minder. Bij zieken moet hij de troost
van het evangelie brengen en twee maal moet hij
een stervende bijstaan, een begrafenis leiden. Triest
zijn die beide ter-aardebestellingen: slechts een
kleine kring van huisgenoten en familieleden staat
bij het graf in dc door water omspoelde kerk.
En van buiten, van achter de waterlinie en van
over de waterlinie komen tijdingen van oorlog en
binnenlands gebeuren. De Fransen liggen tot aan
de rand van het door de inundatie beveiligde ge
bied, benoorden de Lekdijk, tegenover Schoonho
ven, Ameide, Tienhoven, Langerak. Lexmond en
Vianen, ten oosten van de Diefdijk; ten zuiden van
de Lingdijk by Asperen, Heukelum en Gorcum.
De la Motte, een van de onderbevelhebbers van
maarschalk Turenne, is met zijn troepen opgerukt
vanuit Utrecht en heeft Gorcum opgeëist. Maar
maarschalk Wirtz heeft de eis tot overgave afge
wezen; hij heeft gezegd, de Fransen met kruit en
lood te zullen ontvangen. En ze zijn niet gekomen.
Uit vrees voor dat kruit en lood; uit vrees vooral
voor een gevecht tegen de vesting, die door water
is omringd. De drasse landen zullen de bewegingen
der troepen belemmeren en de Hollanders zijn in
het waterland beter thuis dan de beste Franse sol
daat en weten er beter hun linies te vormen dan de
knapste Franse legeraanvoerder. De la Motte trekt
weg: hij gaat het beleg slaan voor 's-Hertogen-
bosch. Het gevaar voor de zuidelijkste verdedi-
door H TE MEE WE
gingspost van dc Wateiiinie schijnt geweken. Is
geweken. Voorlopig althans
Een paar dagen later galoppeert een ruiter door
dc Waard. Hij konit van Gorcum en is op weg naar
Bodegraven. Van de last, die hij overbrengt, maakt
hij geen geheim: autn ieder die hij tegenkomt cn
die er naar vraagt vertelt hij, dat in Gorcum de
vroedschap heeft besloten er bij de Staten van Hol
land op aan te dringen, do prins tot stadhouder
te verheffen. Hij moet dat bericht bij Zijne Hoog
heid brengen in diens kamp te Bodegraven. Gorcum
is niet de eerste stad. die een dergelijk besluit heeft
genomen heeft moeten nemen- Omdat de bur
gerij het wilde. De aandrang van de schutterij en
de roerigheid van de burgers h»eft de vroedschap
tot haar besluit gebracht. Gedwongen. En zo is het
gegaan in Dordrecht en in Rotterdam, in Gouda en
in Amsterdam, in tal van Hollandse en Zeeuwse
In Vere Ls het begonnen de staten van Zeeland
hebben Zyne Hoogheid het stadhouderschap over
het gewest al opgedragen en Holland zal volgen.
Met één, met tü'ec dagen
Holland volgt: een prinsenruiter, de oranje-zwar
te mantel kleurt als een belofte van overwinning,
komt twee dagen later uit de richting Schoonhoven.
Hij draagt de brief, waarin de Prins de Gorcumse
Vroedschap dankt voor de opdracht harentwege
van de waardigheden door zijn voorvaderen be
kleed en zijn spijt uitdrukt, dat de belangen van
het land hem beletten, in persoon naar Gorcum te
komen om zijn dank te betuigen.
Maar het is dan tooh „Oranje boven" en nu hel
met de macht van Jan de Wilt gedaan is, leeft de
hoop op, dat de zaken van het benarde vaderland
een keer ten goede zullen nemen. Zo denken blijk
baar de regenten er ook over: de onderhandelingen
met Lodewijk, die namens de Staten gevoerd zijn
door Pieter dc Groot en enkele andere afgezanten,
worden afgebroken. Neen, niet alleen omdat er
weer hoop op ommekeer is; niet minder omdat de
voorwaarden, door de Franse koning gesteld,
de meerderheid in de Staten onaanvaardbaar _.v._
Vooral Amsterdam, de machtige koopstad aan het
IJ, heeft zich fore on vastberaden verzet tegen een
vrede, die op onderwerping lijkt en zal zyn gelde-
Hike en diplomatieke hulpbronnen in zo ruim mo
gelijke mate ter beschikking stellen. De Nederlan
den hebben hun vrijheid in een strijd van tach
tig jaren niet bevochten, om haar nu zonder ver
weer prijs te geven! Liever vechten tot het uiterste,
dan een schandelijke en schadelijke overeenkomst!
Als deze berichten in dc Waard worden verteld,
wekken ze verschillende reacties. De meerderheid
van do bevolking is het met de genomen besluiten
eens doch cr zijn ook mannen, die het dwaas
heid vinden te blijven vechten voor wat zij een ver
loren zaak achten. Er zijn er, die de besluiten af
wijzen, omdat ze in hun hart op een Fi-anse over
winning hopen. Véél zijn er niet die er zo over
denken. Nog minder, die er zo over spreken. Want
het is gevaarlijk, wanneer je er rond voor zou uit
komen, dat een Franse overwinning met je stille
verlangen overeenkomt.
Eén van degenen, die de tijdingen betreffende de
vastbeslotenheid om de oorlog voort te zetten met
spijt verneemt, is Ariën Biesheuvel. Toen de oorlog
werd verklaard heeft hij gehoopt dat ze kort van
duur zou wezen en in eon spoedige Franse over
winning zou eindigen. Dat zou immers betekenen,
dat aan de achterstelling der roomsen een eind zou
komen. Toen de inundatie werd gesteld is zijn ver
wachting feller, ongeduldiger geworden. Want se
dert die dag betekent het einde van de oorlog óók
het einde van de onder-water-zetting.
Dan kan het land weer worden drooggemalen en
al is dan de kans op een oogst voor dit jaar ver
keken tegen het volgend jaar kun je toch wel
rekenen op begraasbere weiden en bebouwbare
grond.
(Wordt vervolgd
deeld tot drieëneenhalf jaar gevan
genisstraf.
De heer Pierrot is giateravond ln
zijn woonplaats Heemstede feestelijk
onthaald. Er was een schat van bloe
men en een rijke sortering fituit ln
zijn woning gebracht. De tocht naar
huis heeft hij in zijn eigen auto ge
maakt en was daardoor enigszins ver
moeid bij zijn aankomst. Liefst 680
kilometer had hij moeiten afleggen.
Henry Pierrot vertélde aan verslag
gevers dat zijn wagon in december van
het vorig jaar in beslag was genomen,
evenals zijn papieren. Toen hij uit Oost-
duitsland mocht vertrekken stond zijn
wagen rijklaar, zelfs de tank was geheel
gevuld met benzine. Men had het voer
tuig niet laten verwaarlozen en zelf»
flink opgepoetst cn daardoor was hij in
staat geweest de reis op vlotte wijze te
volbrengen. Zijn vrouw was hem tege
moet gereisd.
De heer Pierrot werd vorig Jaar sep
tember gearresteerd op beschuldiging
van jiet smokkelen van een Oostduitsc
naar West-Berlljn op het paspoort van
zijn vrouw. In Heemstede liet hij zich
over deze beschuldiging echter niet uit
Hij was destijds met vijf andere buiten
landers veroordeeld. Deze waren allen
al eerder vrijgelaten.
Mevrouw Pierrot heeft ln Januari een
verzoek om gratie ingediend en ook de
voorzitter van de Duits-Nederlandse ka
mer van koophandel in Berlijn, dc heer
Fruitema, heeft dit gedaan. De heer
Pierrot moet aannemen dat deze ver
zoeken succes hebben opgeleverd, want
dezer dagen kreeg hij bericht dat hem
gratie was verleend.
De heer Pierrot vertelde verder, dat
de behandeling tijdens het proces cn tij
dens zijn verblijf in de Oostberlljnse ge
vangenis goed is geweest. Men waa hem
hoffelijk tegemoet getreden. Hij miste
echter zijn vrijheid, maar cr was geen
reden tot klagen. Zijn tijd bracht hjj
door met kaarten, dammen, lezen enz.
Voor zijn arrestatie verbleef Pierrot voor
een zakenreis in Oost-Du 1 tal and. HU ver
klaarde in het verleden altijd prettig za
ken gedaan te hebben in dit land. En
als men daar geen bezwaar maakt tegen
het voortzetten van zUn werkzaamheden,
dan ziet hij er geen bezwaar in opnieuw
zaken met dc Oostduitscra te doen, aldus
zei de heer Pierrot.
vanavond
NTS: 20 00 Journ cn weerover* AVRO:
0 20 Nw Oogst, gevar progr 21 Q5 Portret
au Spanje 21.50 Jaez '«2. NTS: 20x16-03 45
ïurovisie: Wereldramp voetbal tn ChiU.
Programma voor morgen
VPRO: 7 50 Dagopen. AVRO: 8.00 NWi TlS
Rechtdoor naar «chooJ cn fcatvtoor (gr) 9.00
Gymnastiek voor de vrouw 9-10 De g-roen-
nan 9 16 Klassieke gramm trnrx 9235 We.
standen 9.40 Morgenwijding 10.00 Ar-
Voor de zieken IC.00 Hemmondoreelf.p cn
zang 12 20 RcgerlngsuH*: Voor de landb
IC 30 Meded t.b.v land- en tuinb IC 33
Lichte orkestmuz KV00 Nws U3.I6 Meded
nJ0
kamermuz
Pianorecitalklaw
vrouw in het wit, hoorspel (dl 10 1610
Hammondorgelep met rltm begeleid (gr)
16 30 Voor de Jeugd 17 30 Dan»ork en ran
sel If7 55 New York calling 14.00 Nw* 14 16
Actual 14.20 Planosp: lichte muz 14.30
Radio-VolkauniversiteitHedendaagse let
terkunde V. door Jacques den Haan.
Hilversum II, 298 m: KRO: 74» Nw* 7 45
Planomuz (gr) 7 30 Voor de Jeugd 7.45
Morgengebed cn overweging 8 00 Nw* 8.16
Licht* grannm.muz 8 50 Voor de huievrouw
9 40 Schoolradio 10.00 Voor de kleuter*
10.15 Lichtbaken, lezing 10 25 Mod kwner-
muz (gr) lil.00 Voor dc vrouw Mx» Lichte
gramm muz lil.50 Volaanvooruit 1C 00
Middagklok-nood klok IC 04 DanMcfc cn
zangsol 13 30 Meded ten behoeve van
land- en tuinbouw 10.33 Koorzang (gr)
12 50 Actual 1*3,00 Nwa 13-16 PlatermWB
1*3 30 Metropoleork en zangbol 14 10 Cello
en piano (gr): mod muz 14 35 Voor de
Dlatielandaevrouwen 14.45 Paria et tea ve
dettes 16.10 Utrechte stedelijk ork 16-35
Lichte gramrnmuz 1600 Voor de zieken
Ziekenlof_ n.OO Voor de Jeugd 17 40
TELEVISIE
a :<J °2. Journ 20 30 zendtijd pol par
Partij 30 (O Document*reAbn
Eurovluie Wcreldk voetbal ln
GRAMMOFOONPLATENPROGRAMMA
DRAADOMROEP
fPV«'r de 4e ,Un>
Maandag 14 Juni 1962 van 14—CO uur:
I Nicola! Rimsky Koraakov: Capriccio
34A|b°r«<i«. var*»***.
Alborada. Scena en canto gitano. Fandango
aeturlano. Londen* SymphonSa Orkeat o 1 v.
At^xl/o Argent II. Igor StrwwMcy:
<*e Feu. O reheat re da la Sufeae
Romaode o.l.v Erne?* Ansermet: UI Ot-
torino Reaptghi Fontane di Rocn» (Sym-
phonlach gedicht). La Forrtana dl Vatte
Gtul.a all alba. La Fontana <M Trttone afl
matte». La Fon*3oa <R Trevi nel mertggio
1' Vma Medici al trn^o!
NBC Symphonie Orkest o 1 v. Arturo Toa-
camm. IV: Claude Defcuaay: Dansen voor
harp cn strijkorkest. Danae ucrée Dan<®
Cotelie. harp. Orchaetrg
v ï«WMartce-
vltch: V Maurice Rxr/el: 1. La Valse Or
chestre de la Soclété dee Concert» du
oJv An-
jjrmet. 2 Bolero. Rtaa Symphonla Orkwt,
Berlijn o l/v. Fercnc Fricaay.