Lange redenering in de regel mislukte preek Een leoord voor vandaag ZEISS IKON Rapport over maatsch orgaan bij onderwijs Bijbelgenootschap zet schreden voorivaarts De zondag moeten wi zien als feestdag Helft van leerlingental haalt geen ulo-diploma Prot. Jongerenclub belegde 12 de pinksterconferentie il ANDERZIJDS SCHORSING DS. J. v. d. SCHAFT OT, de schorsing van ds. J. v. d. Schaft. Na gewezen te hebben op de merkwaardige overeenkomst tussen de schorsingen uit de ja ren 1944/45 en die welke thans In de vrijgemaakte Geref. Ker ken „zo langzamerhand aan de orde t)an de dag schijnen te ko men" schrijft de heer Jacobs: NTJ weer ls er een bepaal de zaak. die de achtergrond vormt van al de moeiten: die van de ware en valse kerk. Is alleen de vrijgemaakt gereformeerde de wa re kerk. althans hier te lande, en zijn de andere kerken dan valse kerken? Nauw daarmee samen hangt het probleem van de zgn. doorgaande reformatie en de sa menwerking met anderen dan de vrijgemaakten. Moet wie vrijge maakt gereformeerd is, ook lid zijn van een eigen politieke vereniging, van een eigen maatschappelijke or ganisatie. voorstander zijn van een eigen vrijgemaakte school? Is. wie daar anders over denkt en lid is van de a.r. partij of van het c.n.v.. ontrouw aan Christus? Het wordt hoog tijd. dat er een duidelijk ant woord komt op de vraag, of al de ze genoemde zaken behoren tot de christelijke vrijheid en tot de ruim te der kerk. ja dan neen. Doch wanneer het nu weer tot conflicten komt. dan blijft bij de schorsingen de hoofdvraag opnieuw op de achtergrond en gaat het over moeiten bij verkiezing van kerke- raadsleden (ds. Boonstra) of over doorgaande opwekking tot vrijma king (ds. v. d. Schaft). Dat is jam mer. want zo komt er geen helder heid. Helderheid inzake deze vraag: Kan ik ook een volwaardig lid zijn van de kerk, terwijl ik deze ..door gaande reformatie" niet volg, ter wijl ik van mening ben dat andere kerken dan de vrijgemaakte ook kerken van Christus kunnen zijn. terwijl ik sterk voorstander ben van samenspreking enz. 't Is daarbij dan niet de vraag, of men mij wel wil dulden, maar of ik als lid der kerk ook voor „vol" word aangezien, evenals de anderen. Het heeft me daarom zeer ver heugd, dat ds. v. d. Schaft te ken nen heeft gegeven niet meteen na zijn schorsing de toevluchtshaven der synodaal gereformeerde kerken te willen binnenzeilen, maar van plan is in appèl te gaan. Hoe be grijpelijk het ook is. dat men, na geschorst te zijn waaraan meest al een hele strijd voorafgaat zegt: Ik ben strijdensmoe. ik schel lijk - dat er helderheid wordt verkregen betreffende bovengenoemde vragen. Intussen is de schorsing van ds. v. d. Schaft een (ik zou haast zeg gen. als het niet zo droevig was) interessant geval. Want een schor sing door een kerkeraad bindt al de «erken van het kerkverband. Een geschorste predikant mag in het hele kerkverband niet meer op de kansel worden toegelaten. Nu is ds. v. d. Schaft predikant van twee gemeenten, Murmerwoude en Oen- kerk. In Murmerwoude geschorst, heeft deze schorsing dus krachtens het kerkverband ook kracht in Oen- kerk. Maar de kerkeraad van Oen- kerk heeft hem niet willen schorsen en hem gewoon laten doorgaan met preken. Hier ligt dus tegelijkertijd een conflict van de kleine kerk van Oenkerk met het verband der vrij- Ïemaakt gereformeerde kerken. Iet grote belangstelling wacht ik af, hoe dat zich verder zal ontwik-. 't Is overigens verstaan, dat me samenleving, wai verdriet heeft ce vonnissen. vlot aar moeilijk te n een kerkelijke men zelf zoveel Q kerkelij- het schor- is. Men moet zelf aan den lijve nebben ondervonden, wat het is ge schorst te worden om te beseffen welk een verdriet hier weer, en naar mijn vaste overtuiging, onno dig. gebracht wordt in het leven van ambtsdragers en hun gezinnen. ik ken zowel ds. Boonstra als ds. v. d. Schaft persoonlijk en ik weet, met hoeveel wijsheid en voorzich tigheid zij hun kerkelijke weg gin gen. 't Is ook zowel opmerkelijk als bedenkelijk, dat slechts als het gaat om meningsverschillen, men grijpt naar het middel van de kerkelijke tucht. Een predikant kan in zijn preek- arbeid op de schrikkelijkste wijze te kort schieten, zodat zijn gemeen te al zuchtende naar de kerk gaat ik heb nog nooit gehoord, dat een dominee daarom is geschorst. Een predikant kan zijn herderlij ke arbeid op de meest hopeloze wij ze verwaarlozen ik heb nog nooit gehoord, dat er één daarom is ge sehorst. Doch komt er verschil van opvat ting dan loopt men kans ge schorst te worden( al doet men nog zo zijn best op zijn preken en al werkt men nog zo trouw in zijn ge- Het zou niet onmogelijk kun nen zijn, dat het antwoord op de vraag, wat erger is. bij de Here anders luidt dan bij de mensen. Daarom is schorsen een zeer ge vaarlijke bezigheid. Want er kan een flink «tuk zelfhandhaving in- Chr. geref. predikant op congres: Berpepingsiverk NED. HF.RV. KERK (Van een medewerker) Bij alle gevaren die ons bedrei gen, zoals de veralgemening, de breedheid, de vervlakking en de secularisatie, zal het erom gaan de rijke schatten van de gerefor meerde religie te laten zien en ernstig te zoeken naar de wijze, waarop dit in levende woorden begerig en doorzichtig gemaakt kan worden. Deze woorden sprak prof. W. Kremer in zijn openings rede van de jaarlijkse conferentie van chr. geref. predikanten, die deze week in Apeldoorn is ge houden. Deze conferentie kenmerkte zich door de keuze van praktische on derwerpen, hetgeen leidde tot waar devolle gesprekken van hart tol hart. Ds. K. J. Velema uit Hooge- veen behandelde het onderwerp „Wet en evangelie in verband met de zondekennis", terwijl ds. P. op den Velde uit Mijdrecht sprak over „Van exegese naar preek". De be langstelling voor deze tweedaagse conferentie was groter dan ooit. Ds. Velema kenschetste zijn onder- j werp ais van grote waarde voor de pre diking en de pastorale bearbeiding van de gemeente. Onvoorwaardelijk wees hij Barth's stelling van de hand dat de wet niet anders is dan de vorm van het evangelie. Dit leidt tot de goedkope ge nade. Wet en evangelie mogen Mutaties hoofdbestuur Protestants Nederland dat doet isoleert de Vet van "het Tijdens de voriige week in Rotterdam evangelie. Sterk accentueerde de refe-1 gehouden algemene ledenvergadering rent dat de wet nooit losgemaakt mag van de vereniging „Protestants Neder- de Wetgever. 'Dit verband land" is een drietal nieuwe hoofdibe- rtuursleden gekozen. Het zijn de heren C. Kalle te Delft, hervormd. T Knecht te Den Haag. gereformeerd, en J.' R. van Oord te Zeist, christ.-gereformeerd. De heer M. Groenewoud te Zeist bedankte Geeft de duivel geen voet. Paulus laat dit doorklinken in h zijn brief aan de Epheziërs. Weest krachtig in de Here e de sterkte zijner macht. Doet de wapenrusting Gods aan te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels en ten slotte zegt hij: ..En bidt daarbij met aanhoudend biddi en smeken bij elke gelegenheid in de Geest...." (Ephe 6:18). Het middel om de duivel te kunnen weerstaan oi breekt dus niet. Bidt met aanhoudend bidden en smeh Paulus zegt dus, dat de strijd tegen de duivel een zaak waarbij God ten nauwste dient te worden betrokken. Zon> Gods hulp krijgt de duivel voet. Maar daar waar Gods Gee werkt, heeft hij geen toegang. Menselijk gezien is de strijd tegen de duivel een verion zaak. Niemand kan de boze in zijn arglistigheid weerstae 1JDE Op één manier slechts is hem de toegang tot het hart raa ontzeggen. Bidt en niet eens een keertje, nee aanhouden ««tar Maakt van de strijd Gods zaak. Slechts Hij in Zijn ongekei wü l grote ontferming, in Zijn liefde voor ons, kan ons zo step,*" maken, dat wij de duivel geen voet geven. worden wordt overal in de Bijbel gehandhaafd. Vanuit Christus' kruis wordt het duide lijk dat wet en evangelie geen tegenstel lingen vormen. Het kruis toont ons én veroordeling én verzoening. In Christus wordt duidelijk hoe verschrikkelijk de zonde is; tegelijk hoe groot Gods gena de is. „OP TAFEL" Ds. P. Op den Velde behandelde een niet minder praktisch onderwerp. De moeiten en zorgen verbonden aan het preken maken kwamen onomwonden op tafel. De verwerking van de exegetische stof tot een goede preek is moeilijk en mislukt nogal eens. Dat is het geval wanneer de preek onvoldoende direct en ondoorzichtig uit de exegese voort komt en niet; meer is dan een vlotte- populaire exegese, waarin de eigenlijke diepte van de tekst niet is gegrepen. Een preek is nog iets meer dan door geven van hetgeen door exegetische ar beid is gevonden. Dit meerdere heeft zeer velen bezig gehouden, maar heeft nog geen absoluut afdoende omschrij ving gevonden omdat men hier in aan raking komt met het feit dat het diep ste geheim van de prediking de werking van de H. Geest is. Er is geen schema op te stellen van de weg van de exegese naar de preek. De prediker heeft zich te hoeden voor allerlei zijpaden. Hij zal de bood schap van God, die In de tekst ver borgen zit, in enkele woorden klaar en helder moeten kunnen zeggen. Een lange redenering is in de regel het bewijs van een mislukte preek, aldns ds. Op den Velde. Advertentie JÜL (Bn 0) camera van klasse COLORA f 127.- Grote belangstelling voor promotie van ds. M. J. Mulder Bij de promotie van ds. M. J. Mul der gereformeerd predikant te Vlaardin- gen. was de Woestduinkerk in Amster dam bijkans geheel bezet. Tal van gemeenteleden uit Vlaardin- gen maar ook uit Heerde, de vorige standplaats van de promovendus, gaven van hun belangstelling blijk. De opposi tie werd geopend door dr. F. L. Bos, gereformeerd predikant te Vlaardlngen en werd vervolgens gevoerd door de hoogleraren dr. N. H. Ridderbos en dr. R. Schippers. Na het beraad van de se naat verrichtte prof. W. H. Gispen de promotie. Hij heeft daarbij een geestige toespraak gehouden, waarin hij gewaag de van Ba'al Mulder. Spreker wenste niet alleen dr. Mulder maar ook diens vrouw en de gemeente van Vlaardingen geluk. Hij noemde het resultaat van het werk van dr. Mulder zeer belangrijk. Deze dissertatie, aldus de promotor, van het dankbare soort, want men zal dit proefschrift dikwijls raad plegen. Er volgde m^ba| bja reept: e druk bezochte Jaarverslag verschenen (Van onze kerkredactie) „Een vol rijk jaar ligt achter ons. Al wijder greep het werk om zich heen. Is er wel een werk op aarde met zoveel perspectief, als het werk dat zich bezig houdt met de verspreiding van het wotrrd Gods? Waar dat Woord komt, ontvangen en bewaard wordt, daar bloeit een nieuwe vorm van een gelukkig en vrucht-1 groeid™tot'is2. Moest vorig jaar nog met zorg ge constateerd worden dat van toenemende samenwerking in werekitverband slechts nauwelijks sprake was. in de loop van dit jaar is volgens het jaarver slag een verheugende kentering geko men. Meer en meer gaat het besef le- Een commissie ingesteld door]1 bestuur met direct opvoedkundige - - ien onderwijskundige strekking of con- het centrum voor staatkundige sequentie. Financiële kwesties rekent zij vormingen onder voorzitterschap]slechts tot het werkterrein het maat- van de rooms-katholiek dr. E.j Pelosi uit Den Haag heeft rapport j,et sp€j Zijn. De scholenplanning Ds. Huisman tot knapen Ger. Gemeente tltinr nder derla (Van onze kerkredactie) Het is ons gebleken dat het verslag dat wij dezer dagen pu bliceerden van de landelijke bij eenkomst van de knapen van de Gereformeerde Gemeenten een volkomen onjuiste indruk heeft gegeven van het referaat dat ds. L. Huisman van Vlaardingen daar heeft gehouden over de zon dagsheiliging. Daardoor zijn hem dingen in de mond gelegd die hij niet heeft gezegd noch bedoeld. Ds. Huisman sohoof niet-christenen dingen in de schoenen die zij nimmer hebben verdedigd maar wijdde een groot deel van zijn betoog aan de hou ding van de Farizeeërs ten opzichte van de sabbat. Hij wees er op dat oorspron kelijk de sabbat als een echte feestdag werd gevierd. Gezamenlijk trok men naar de plaatsen waar de offers ge bracht werden en woonde men te ver het Huis des Heren danMHHttj uitgebracht omtrent enige vra-;4e commissie niet tot het werkterrein profetenscholen of in de tijd na de bal gen over de maatschappelijke on- van het derwijsorganen met adviserende |kunn< bevoegdheid die mogelijk zullen1 worden bij aanvaarding van de wet tot regeling van het voortge zet onderwijs (mammoetwet). Daar verschenen leden van het col idingsdeputaten, w van Jr. Mulder deel uitmaakt, tal van oud-zendingsarbeiders en predikanten die op het zendingsthuisfront werkzaam zijn. Het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen deed zich officieel vertegenwoordigen door wethou der M. H. L. Weststrate. De Indonesische regering en de olie- baar mensenleven." Met deze woorden eindigt het zojuist ver- schenen jaarverslag van het Ne- merv-r. Mulder met derlands Bijbelgenootschap. De verschillende team moeten Alleen het aantal begunstigers is van ongeveer 89.000 tot 83.000 terug gelopen. Het aantal leden nadert heel dicht de 100.000. Het aantal contribu- i het jaar- mening dat er principieel bezwaar tegen behoeft te bestaan bijzonder en openbaar onder wijs in eenzelfde orgaan samen te bren gen. Verder bepleit de commissie dat hel orgaan wordt samengesteld uit de kringen van schoolbesturen, schoolleiders en leer krachten. De commissie bereikte geen overeen stemming over de vraag of er ook voor de onders een plaats in het orgaan moet orden ingeruimd. Men was het er over dat de kerken, het bedrijfslevi reld der pedagogiek niet in het maat- '••««nderm. TobeZ.95-Flacon7.50 en z.vs gemiddelde van een contribuant steeg van 2,04 tot 2,11. Toch is het bij belgenootschap nog lang niet waar het wezen wil. Het aantal volwassen pro testantse christenen dat bijdraagt aan het N.B.G. bedraagt slechts 7 a 8 procent. Als doel wordt gesteld, dat ieder die een bijbel heeft en leest, jaarlijks een bijbel geeft aan een an der. Jubileumplaanen De ogen zijn reeds gericht op het gro te jubileum van over twee jaar. De plannen nemen steeds vaster vorm aan. Het grote motief is wel dit: „door ex tra inspanning moet in elke sector van ons gevarieerd bedrijf een concreet re- .groot dat binnenkort een herdrvdc ter sultaat worden bereikt dat het doel van zameliike opsporing en ontginning van Derse gaat. Deze prachtig geïllustreer- ons genootschap, de wereW-bijbeWoor ...i. jg «-"•■ - behoefte te zienitig en het vruchtbaa - Ide b^oel ten goede komt dankbare toon wordt door een tekort van 56.431,89 gulden en een verwacht tekort van 45.555, gulden niet weggenomen. Er staat zoveel positiefs tegenover. Op vrijwel alle andere sectoren is winst en vooruitgang geboekt. De om zet van bijbels is niet onaanzienlijk bo ven de raming vcor 1961 uitgekomen. De belangstelling bijvoorbeeld 1.1-itschappO Pan American hebben vrij- i zogenaamde ..Kerr, pers-bijbel" was overeenkomst getekend J_* *-* 1 J—" ke opsporing en ontginni Indonesië. De overeenkom De helft van de leerlingen, die tot het u.l.o. wordentoegelaten. verlaat dit onderwijs zonder een diploma behaald te hebben. Zo luidt een van de conclusies uit de publicatie „schoolloop baan van de leerlingen bij het u.l.o. (generatie 1954)" van het Centraal Bureau voor de Statis tiek. Deze publikatie doet sterk denken aan de in 1960 verschenen C.B.S.-uitgave „Schoollooopbaan van de leerlingen bij het v.h.m.o. (generatie 1949". In beide onder zoekingen werden de leerlingen individueel in hun schoolloopbaan gevolgd, aldus het ministerie van economische zaken. Van de In 1954 tot de eerste klasse van he* a.l.o. toegelaten leerlingen sl)n er 11.299 In hun loopbaan bU het u.ko. ge volgd. Enkele conclusies, welke ook tn de zo Juist genoemde v.h.m.o.-publlka- tle voorkomen, zijn: meisjes blijven minder vaak zitten dan Jongens, de leeftUd bij toelating is belangrijk voor het al of niet behalen van het di ploma. Uit de eerste klasse van het U.L.O. ver trekt 22 pet. der leerlingen, uit de ho- klasscn 28 pet. Aangenomen wordt oor 9 pet. van de leerlingen, waar- het onderzoek begon, het beëin digen van de leerplicht een reden is om het U.I.O. te verlaten. Een derde gedeelte dergenen, die diploma behalen, heeft eei len gedoubleerd. Van de gediplomeer den behaalden verreweg de meestcn (79 pet) het m.u.l.o.-diploma a. Kweekschool trekt meer leerlingen 22J13 in I960, een toeneming met 3 pet. Het aantal toegelatenen in 1961 bedroeg 5 914 leerlingen., dit is ongeveer 500 min der dan in he: voorgaande jaar. In 1961 behaalden 4.164 leerlingen de akte van bekwaamheid als onderwijzer en 1.767 die als volledig bevoegd onderwijzer. Van de eerstgenoemd en vervolgden 2524 hun 2 524 hun studie in de derde leerkrmg. terwijl 1.640 (waarvan 1.524 vrouwen' sr. Er is ook nieuws voor de Nieuwe Vcr- j taling. Er wend een geheel nieuwe re- visiecommissie ingesteld. Mede daar- I door wordt het mogelijk geacht dat de revisie van de Nieuwe Vertaling en van de aprociefe boeken bespoedigd zal worden. Tevens heeft men nieuwe hel pers aangetrokken om het tempo van de vertaling in het „Eenvoudig Neder- 1 lands" (waarvan de brief aan de Filip- penzen is verschenen) zal worden ver- "^Somcnige plannen worden zo snel uit gewerkt dat zij hun jutoileumkarakter dreigen te verhezen. De jidïileumcoïn- niissie had op haar verlanglijst een complete gebroken bijbel op de band. Bij het ter perse gaan van dit jaar verslag. wordt medegedeeld dat dit pro ject reeds bijna een feit is geworden. „Niet slechts is vrijwel de gehele bijbel op dc band vastgelegd, maar ook zuilen zij, die bij het lezen gehandicapt zijn, zo op een gemakkelijke wijae in staat worden gesteld om dc bijbel op de band den gesteld om dc bijbel op hun beschikking te krijgen. In het jaarverslag wordt nog mede gedeeld dat de vice-voorzitter prof. dr. G. C. Berkouwer niet langer herkies baar is. In zijn plaats worden mevrouw Het grootste gedeelte der u l.o.-leerlingcn e. E. van Eeghen - geto.jkvr. van Pan- bevindt zien op een vierjarige school, huys en mevrouw mr. E. J-_G. Oort- De ruim honderd drie-jarige scholen, welke nog bestaan, zün overwegend rooms-katholiek. In het onderzoek is het studieresultaat o.m. in verband gebracht met de so-1 ciale herkomst en het woonmilieu der| leerlingen. Het blijkt, dat de leerlingen uit agrarisch milieu dat is van het; platteland minder vaak blijven zitten dan lerlingen uit de andere milieus De leerlingen van vier-jarige rooms-katho- lieke scholen vertonen met betrekking: tot het doubleren eveneens dit gunstige beeld. huys-Backer kandidaat gesteld. Ambtenaar staat mr. Cals bij in Tweede Kamer Wat de werkwijze van het maatschap pelijk orgaan betreft is de commissie mening dat deze openbaar moet zijn, dat wil zeggen dat adviezen in het open baar gevraagd en in het openbaar uit gebracht worden; dat het orgaan niet alleen gevraagd, maar ook ongevraagd advies moet kunnen uitbrengen; dat voor vlotte gang van zaken het orgaan moet kunnen beschikken over een goed geoutilleerd apparaat. (Advertentie) Charmant brein lingschap te Babel naar de synagogen om daar te worden onderwezen in de inzettingen des Heren. Voor het feest- m-?> werd op de sabbat ook een grote plaats ingeruimd. Men nodigde dan graag familie en vrienden om op die dag vrolijk te zijn. Ds. Huisman in dit verband naar Lucas 14. waar zus op zo'n maaltijd was genodigd. Vooral echter in de laatste eeuwen voor Christus, onder de opkomst de Farizeeërs werden de inzettingen des Heren meer gezien als een soort politie verordening dan als een zedelijke wet. In 39 artikelen werd bepaald wat niet mocht op de sabbat. Daaronder viel be grijpelijk zaaien, ploegen en oogsten, maar ook twee letters schrijven, een knoop leggen, vuur aansteken of vuur blussen. Met betrekking tot dit laatste gold, dat indien er een brand was. men" die niet zelf bluste maar hét liefst dit werk aan de heidenen overliet. Ook ge neesmeesters werden alleen in stige gevallen te hulp geroepen. We kunnen dit, volgens ds. Huism ook duidelijk zien tijdens het leven Jezus. Telkens 'had hij last van de rizeeërs, wanneer hij op de sabbat m sen gezond maakte. Tenslotte noemde spreker nog de gewoonte van de eet christengemeente om zowel de sab als de zondag te vieren. Langzaam i is de sabbat vervallen en werd de I des Heren gevierd. Het is bekend dat de dagen van de reformatie de hervj mere. Luther zowel als Calvijn, moeite hadden om de juiste betekc van de zondag aan het volk voor stellen. Men was begrijpelijk doodsb^ allerlei traditie. Wat Calvijn hierover geschreven l behoort niet tot de meeste gelukkige i éénzettingen van deze overigens zo gl te hervormer, meende ds. Huisman, *"3 .Wij gereformeerden in het al hebben ons meer aangesloten hetgeen Voetius ons in deze leert" Typisch noemde spreker het, rr> Juist degenen die een afzwakking de zondagsviering voorstaan zich gri op Calvijn beroepen en zeggen: „M ten wij nog Calvinistischer zijn dan vijn?" Terwijl dizae in zijn comment op Genesis 2:3 toch o.L een ontwik ling laat zien welke heengaat naar lecre; geen Voetius later schreef. Dit heb king echter alle Reformatoren gemeen: Sevri.j wilden di? zondag zien als een feest waarin alles moet worden nagelaten het contact met de Here zou kun ]~nc]s dberi De voorkeur pelijk orgaan landse onderwijs, waarvan de leden uit de diverse richtingen worden aange wezen. Bij het bepalen van haar inzicht heeft zij zich laten leiden door het vele alle richtingen gemeenschappelijke os onderwijs, dat door historische redenen te veel uit het oog is verloren. Vele zaken liggen voor het bijzonder en het openbaar onderwijs gelijk. De commissie is van oordeel dat. waar samengaan mogelijk is. dit ook ernstig dient te worden nagestreefd. In de ge geven verhoudingen is het niet waar schijnlijk, aldus dit rapport, dat een zo verregaande samenwerking tussen de verschillende richtingen op korte termijn werkelijkheid zal worden. Feitelijk schijnt het onvermijdelijk, dat op korte termijn meer maatschappelijke organen in de zin der wet tot stand komen. De commissie stelt tot haar spijt vast dat het openbaar onderwijs een moeilijker positie inneemt dan het bijzonder. Bij deze feitelijke onvermijdelijkheid legt de commissie zich neer. omdat het haar wenselijk voorkomt dat de gedachte van maatschappelijke organen juist bij de huidige ontwikkeling J J wetgeving gerealiseera. Als werkterrein voor het door haar gewenste ene maatschappelijke orgaan ziet de commissie het adviseren over alle wetsontwerpen het onderwijs bctreffen- n over alle algemene maatregelen (Van een onier medewerkers) Dezer dagen waren op het con ferentieoord „de Difckenberg" te Bennekom ruim 180 jongeren van de Prot. Jongerenclub bijeen voor een twaalfde pinksterconferentie. De P.J.C. is een voortzetting van een jeugdorganisatie in Indone sië. De jongeren kwamen uit het gehele land, maar htm aantal was iets kleiner dan voorheen. Was vorig jaar het thema „Christus, het Licht van de wereld", dit jaar was het ontleend aan het Wendingnummer van december vorig jaar: „Geloven op maandag". Alle bijbeldiscussies, die ge leid werden door de hervormde predi kant ds. E. Visser volgden - dit thema dat kennelijk insloeg en ruim stof tot discussie opleverde. De conferentie begon met een I nismakingsavond, omdat zo vele i we leden aanwezig waren. Er we schetsjes opgevoerd die provisorisch met maar heel korte tijd van voorbe reiding in elkaar waren gezet, maa in slaagden het vreemde ijs spoedig breken. De huisdienst werd geleid door de voorzitter de heer E. G. A. Martens. Een aantal jongeren verleende liturgi sche medewerking. Na afloop werd er een collecte gehouden voor de „actie- Madagascar" die 120 gulden opbracht. Naast de bijbeldiscussies en diensten werd ook veel tijd besteed aan ontspan ning. Zo had een van de leden een nieuw en levers ganzébordspel uitge vonden dat met veel enthousiasme ge speeld werd, terwijl een compleet vol- levbaltornooi er voor zorgde dat de spieren geen gelegenheid" kregen stijf te worden. Het traditionele kampvuur kon door weersomstandigheden niet doorgaan, daarom werd binnen een namaakkamp- vuur aangelegd. De afdeling van Am sterdam voerde een lekespel op over de bij het graf. waardoor de :ie een bezonnen afsluiting lab 11 dat 7" gei vn O gl beletten en verstoren. Promotie cum laud ds. A. Kruyswijk bestond belangstelling zowel uit de kdhu meente van Franeker, waar hij staat, uit die van Enschede, waar hij komt oppositie werd geopend door dr. J, Aalders, geref. predikant te Leeuwar En vervolgens gevoerd door de hoc ÏG raren dr. G. C.^ Berkhouwer, Dr.^J g p Advertentie JtriWA voordeliger door lange levensduur Bavinck. dr. "W. H. Gispen Nauta. Na het beraad van de senaat de de rector magnificus, prof. .dr Smitskamp mede. dat besloten was p ds. Kruyswijk de graad van doctor i heilige godgeleerdheid te verlenen enftrfder jkl deling ontlokte" eên hartelijk applaus]™ promotie door de promotor profa 5 1 "H. Ridderbos, richtte de hooglef® hartelijk woord tot zijn leerlingen asche uider govc Psychologen willei^ï, studie ontstaan van*i anti-semitisme Er moet een studie komen overl ontstaan van het anti-semitisme. K voor dient een wetenschappelijke c ner« missie te worden benoemd, die te: wegen moet aangeven waarop het semitisme tot staan kan worden bracht Dit is de mening van de meer ieter; heid van psychologen in West-Duitsl e.. öie hun jaarvergadering van de Ver HJ ging voor psychotherapie en psychol ^orr, benutten ter bespreking van het i urza; semitisme In een resolutie wordt gez dat officiële en publieke manifest met een pro-Joods karakter vrijwel j zin hebben om het anti-semitisme t< oea®. te gaan, maar dat de voorlichting gen®' 1 moet worden op de jongere genenvan in West-Duitsland. De psychologen e' van mening, dat hoewel van anti-Jo uitingen in West-Duitsland thans i sprake is, hieruit niet kan worden 'e,pr concludeerd dat het anti-semitismi'e overwonnen. Zij zijn van mening dat een kleine actie de Jodenhaat in VI acbet Duitsland zelfs weer zou kunnen c chevi ven. Zij zeggen het anti-semitisme)r! een der gevaarlijkste ziekten menleving te beschouwen, waa» »v.u. geen medicijn beschikbaar is. Soci '3re gen. psychologen, theologen, pedagi sie en historici zullen tezamen het antfeht. mitisme moeten bestrijden. Telefonische hulp dienst in Arnhem (Van onze correspondente) In Arnhem is een telefonische hulp dienst S.O.S. opgericht in navolging van o.a. Rotterdam. De dienst is oode? het nummer 36000 vrijdag in werking ge treden. Hii gaat uit van de Oecumeni sche Raad van Kerken in Arnhem. In die in de cafê's en restaurants zal een zegel worden geplakt, waarop de naam. net doel (mensen die in nood verkeren geestelijke en materiële hulp te geven) en het telefoonnummer vermeld. MODERNE MEISJES zijn niet romantisch of sentimenteel, maar nuchter. Ze weten hun weetje. Ze geloven niet in Sinterklaas of de ooie vaar en lezen verhalen, die ik niet helemaal be grijp. Ze hebben afgerekend met tradities en sprookjes. Op één na. Ze geloven nog in het sprookje van de prins. Op een sneeuwwit paard komt hij zingend en klingend uit het bos. Zij staat vastgenageld op het mos en als zijn staalgrijze ogen de hare ontmoeten 'slaat de vonk over. De vonk van: ik heb u lief. De minister van onderwijs kunsten j £o'n sprookjesprins heeft elastiek in zijn spieren, irLsVeheefthd^Ti'recteur-Ke?eraal voor want hnPPetwee daar voelt ze zich als een paarde- ,h« onderwijs, mr J. G iï. Broekman. bloemenpluus door de lucht zweven en dan zttze aangewezen tot ambtenaar als bedoeld pardoes voor hem ook op die witte knol. I in art 104. eerste lid. van de grondwet I Samen rijden ze 't is vroeg in de morgen met de opdracht hem bij te staan bijnieuwe dag tegemoet om verder lang en ge- de behandeling van het ontwerp van wet lykkig te leven. Ze geloven daar natuurlijk niet echt in. mijn nichtje Miesje tenminste niet. Z\is ook modern en nuchter. Ja, ja. Wat ze wel uit dat sprookje gelooft is dat het allemaal heel erg gemakkelijk is; voor een schabloon-prins heb je geen hand leiding nodig, alles loopt gladjes en gemakkelijk Maar kijk nu eens naar Miesjes prins, die komt aangereden op een tweedehands scooter. Die heeft een humeur en een wil en heel typische karakter trekjes. Om met zo'n man lang en gelukkig te leven is geen eenvoudige zaak. Daar moet hard vcor gewerkt worden. Dat weet Miesje niet. Een paar dagen geleden belde ze me op of ze mocht komen logeren. Ik kreeg toen een verward verhaal, waaruit bleek, dat ze doodongelukkigwas. „En tante," zei ze ten slotte „ik wil hem vergeten, praat er dus niet meer over, vraag me niets, doe maar heel gewoon Ik was niet anders van plan. Maar in de praktijk is dat niet gemakkelijk. Want mijn moderne nuch tere lieve nichtje gedraagt zich alsof ze zo uit de middeleeuwen is gestapt. Ze zucht en kwijnt en staart in wazige vertes met nietsziende ogen. Niet authentiek middeleeuws is dat ze veel rookt, zwarte koffie drinkt en een paarse spijker broek draagt. i de Tweede Kamer. Art. 104. eerste lid der grondwet luidt: De ministers hebben zitting in de bei de Kamers. Zij hebben als zodanig al leen een raadgevende stem. Zij kunnen zich in de vergadering doen bijstaan door ambtenaren, daartoe door hen aan gewezen". Voor de eerste maal is in 1925. bij de behandeling van de pensioenwet zo'n ambtenaar aangewezen en wel mr. dr. J. Donner. raadadviseur van de minister van justitie. Ook de directeur-generaal der belastingen, de heer Sinninghe Dam- sté. heeft als ambtenaar zijn minister bijgestaan. Ineens vanmorgen kwam het hele verhaal. Het oeroude verhaal van ikke-ikke-ikke. Het verhaal, dat sinds de schepping der mensen in veel varia ties is beleefd en verteld. Het verhaal vol misver standengeborduurd met middelpuntzoekende kmcht, in stee ds andere steekjes, maar op het zelfde de-wereld-draait-om-mij stramien. Eeuwen en eeuwen lang. Terwijl ze maar door bleef ratelen, dron zich brokstukken uit mijn eigen leven naar bo lasim wist ik, dat zij er nog niet veel van begi Ken i Want gelukkig zijn is een kunst en liefheb 'jdo moet je leren. Maar zeg dat eens tegen een nicl 1Ielc dan wordt het een kreet. Ze eindigde haar i 'u*°r haal: „Het nare is. tante, dat ik van hem h [e°e( rd g: 'dag: Voorzichtig probeerde ik: ..Hexis? Iedere zin itudic je relaas begon met „ik". Miesje, als je echt 3 (18 icjnand houdtirian< Weg was ze, de deur sloeg hard achter I e it I dicht. Even later kwam ze tot mijn opperste verba weer beneden in een zwierige jurk, vol ruches igen kant. Opgewonden trok ze me aan mijn haai t 15 draafde door naar de telefoon. Discreet trol ^ken terug in de keuken. Na een kwartier hee jep- zich naast me op het aanrecht. Haar ogen stt den. Maar omdat ze een nuchter, modern ml Oudl alleen: ,£ie zo, dat was dan dat. komt vanmiddag, dat is wel goed zeker?" iaat 2 Ze zat weer helemaal op haar sprookje, en verheugde zich op haar scooterprins, die gend en klingend naar haar toe zou snellen. wist het weer: het leven is één groot feest Bijkar Eén groot feest? Nou ja, totdat ikke-ikke- de zaak weer vertroebelt. Zo was het. zo Er is niets nieuws onder de zon. Niets r wel stapels genade, die dwars door dat I gedoe heen gaan. Het is nauwelijks te geloven en toch sprookje. vry. Xd) 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2