Het nieuwe kerklied NIEUWE BIJBEL, OUDE INHOUD GEESTELIJK LEVEN.. ONTMOETING OVER DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD tzt, ZONDAGSBLAD ZATERDAG 16 JUNI 1962 De naakte waarheid „De Waarheid doodt." hoorden wc onlangs oen predi kant m een toespraak zeggen. Het was radicaal ge sproken en gaat recht tegen het menselijke hart en denken in. We zijn immers op zoek naar do Waarheid? Of had die predikant toch gelijk. We sproken wel eens over de ..naakte waarheid." Dat is altijd een waar heid die wij niet graag willen horen. Die uitdrukking heeft altijd een slechte betekenis. De „naakte waar heid" is oen waarheid die pijn doet Maar dat laat ons tevens zien wat wij normaal met de waarheid doen. We gooien het met de waarheid op een akkoordje en daarom moet de waarheid altijd, koste wat het kost. bekleed worden. We gaan de „waarheid verbloemen." tooien, de scherpe kanten er afvijlen. Dan doet de waarheid geen pijn meer. En we menen dat wc er dar beter mee af zijn. Maar die gewone volksuitdrukking laat ons toch even kijken in de diepten en in onze verhouding Waarheid. Want waarheid kan alleen maar een af schaduwing zijn van de echte de goddelijke Waarheid, die ons in Christus is geopenbaard. De waarheid ligt ons niet. dat heeft de volksmond IN de nazomer van 1953 kwam het letterkundig en algemeen-cultureel de notatie van dc melodieën is maandblad Ontmoeting (uitg. Bosch Keuning N.V., Baarn) met df^Taak!' maer^is dat alïesbe- een speciaal dubbel nummer, bevattende het resultaat van een enquête halve. Van hervormde zijde is al over de Itwesüe ven een nieuwe psalmberijming. Thans is van heteeifde itSTrroJk8 gïïndï^naa'r tijdschrift, eveneens als een bijzondere dubbele aflevering (nummer 7/8), spronkelijke notatie van de zang een boekje verschenen, Het n i e uw e kerklied, dat tevens evenals des- In de loop van de eeuwen want er zijn heel oude melo dieën bij zijn wijzigingen opge- /fez s als afzonder lijke uitgave verkrijgbaar is. Negen jaar geleden begrepen. Maar het merkwaardige is dat de een enquête: meningen, ;eren vaak naar die eenvoudige volksmond niet beschouwingen, drie vel r» horen. Zij gaan zoeken naar de waarheid, druks beslaande; thans h« i. goon echt lonken, want heti» «ltijd een ten gtUjkt omva„g aan m naar wat wij graag als „waarheid willen UmrUtiaA „nvwrdon. noar wat <*»*b«er ligt. En omdat do Tninhh hljd" ns niot zint. mootïn wil dio waar. ongeveer tunntig blad- De Waarheid stelt ons hart zijden beschouwing kijk. ZiT prikt, omdat toelichting. In de tus- »s niet willen zien, senliggende jaren is het i zien in Gods licht, dichterpsalter in een in- terkerkelijke werkcom- De „naakte waarheid" ligt ons niet, omdat L. „.vdH. oru_hart omvaar ik Maar als wij onsrelt werkelijk mlitte eerste lezing gaan zien zoals God ons ziet. als mensen die God tn. ,t 0 mot willen erkennen, dan werkt de waarheid gene- *ot. voltooiing en uitgave zend. Dan is de waarheid niet naakt meer. Dan wordt de naakte waarheid, de waarheid. „aeavg» gebracht; de nieuwe ic. ja, zelfs reinigende psalmen kunnen nu in de twee grootste protes- bijbel die enkele weken gele- wd£ den is uitgebracht door het Ne derlands Bijbelgenootschap. Toch is het geen nieuwe ver- - - precies dezelfde lay-out van veel minder massief. de pagina's. Dat is dc normale. Nieuw is ook het tormoot, si zogenaamde galjsrd bijbel die r de' da- formaat 1 treden, die men ongedaan wil ken. Soms zijn <iie veranderingen nogal ingrijpend. Zo hebben de luisteraars via de N.C.R.V. meer- tekst, is nog onlangs malen kunnen horen, hoe het Lu- door een onbevooroor- therlied oorspronkelijk heeft ge deeld waarnemer als de klonke* chr nerpf ris- Bikker Nu IS het natuurlijk een vraag JL JJLV.' Si.™Lr °P zichzelf, in hoeverre het nodig de nobele, integere zen- gewenst, 0f mogelijk is altijd op dingsman m het open- ge oudst bekende lezing van een baar bevestigd. De over- melodie terug te vallen. Wan- weging van kritische op- neer een wijs er bij het volk in- merkingen heeft geleid gaat. ontstaan soms kleine va- tot wijzigingen, nieuwe rianten en de vraag is nu maar ,trnta„ tnt. h-t wat beslissend is. De een zal van ri?~htJLr verbastering spreken, de ander zal geïnspireerd herdichten de muzjkaie restaurateur van his- van een gehele psalm, torisme beschuldigen. Mijn per- De kritiek op de overige soonlijke mening is dat elk dog- 40 psalmen komt bin- mat isme hier achterwege moet nen afzienbare tijd even- fn4 men van geval tot ge- eens aan do orde! 'aI d*"t De kwestie van dc zangsvijs is „Psalm on liod" liggen niot al- "let slloo» oon mnzlka- leen in het oude kinderversje lc aangelegenheid, maar ook een Als de dag met gouden glans) van beleid. Gelukkig hebben de dicht bijoetl, maat ook.in stadie Gereformeerde Kerken twee be- en praktijk. Ook hier hebben de hervormde broeders de eer en de kwame musicologen aangewezen verdienste van een eerder initia- die in deze moeilijke materie als tief, een verantwoorde aanpak en |1Un vertrouwensmannen kunnen de inzet van bekwame krachten. Toch zijn de Gereformeerde Ker- optreden. Ook is er een depu- ken niet geheel achtergebleven, taatschap benoemd, dat zich van De generale synode van Apel- de verdere ontwikkeling van het erngmfiarr^tddoirin^: J-""'f boogie umot hmi- bruik gekomen 59 Gezangen inl. den- Dit 's een w,Js besluit gc- 30 nummers, gevoegd bij de Enige Gezangen) een nieuwe l del van 120 liederen, voor *1 bij 14 centimeter grootste deel dezelfde (en wel tot tantse kerk formaties: de Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken, vrijelijk worden be proefd. Ten aanzien van 110 psalmen is de bin nengekomen kritiek in twee dikke gestencilde boeken geordend bijeen gebracht. De behande ling daarvan is psalms- gewijs in volle gang. Dat deze herziening se rieus gebeurt en in de eerste plaats gericht is op zo nauw mogelijke aansluiting bij de grond- weleer. H' ste bijbel die tot nu toe is ver- De verwijsteksten bevatten aan- als in het nieuwe hervormde Ge schenen. In de dagen van de Sta- halingen van het Oude Testament zangenboek zullen voorkomen, tenvertaling was er de zogenaam- in het Nieuwe, zoals wij ze uit Wel is er soms verschil in het taling, of juister, het is dc dc ,.dessendiaan"-bijbel van 25J,i de vroegere uitgaven van het aantal strofen. De Gereformeerde „Nieuwe Vertaling'*, zoals wij bij 17 centimeter. Men heeft dat Nieuwe Testament kennen, maar Kerken komen dus eerlange weest, want bij alle ontkerste ning, verdeeldheid en verschra- ling van het geestelijk leven is er, de interpunctie toe gelijkluidend) mlrabiic dictu, op het gebied f- het geestelijk lied iets aan dc moeilijke woord maar laten val- ook gelijkluidende teksten en tekst- een liederenboek, dat ook num- ien en deze bijbel zal in het ver- gedeelten, verwijzingen naar bij mers telt die de hervormde ge volg de „grote huisbijbel" heten, belse personen of gebeurtenissen zangencommissie niet neemt en trouwd in de oren klinkt als hoewel hij ook prachtig geschikt die in de tekst worden genoemd ook omgekeerd, zodat de noodza- de Statenvertaling de oudere generatie. Maar toch Is het k"ken; juist om dit jaartal te vermel den, want dit is de eerste uit- ^eèT' gave met verwijsteksten in het nen. De; Oude Testament, een plan dat verkleining reeds lang in de pen was en waar we eigenlijk met wat on geduld op hebben zitten wach ten. kanselbijbel Tbt nu toe bevatte het Nieuwe Testament alleen maar wat sum miere verwijsteksten. Wc hebben het alUjd jammer gevonden voor serieus bijbelonderzoek dat deze in het Oude Testament ontbraken. Maar nu is dus onze wens en de onze niet alleen in vervul ling gegaan. Evenals dit reeds gewoonte was geworden voor het Nieuwe Testa ment zijn de verwijsteksten opge nomen aan het einde van een pe- ricoop. In tegenstelling met vroe ger kunnen we nu echter zonder moeite zien of er een verwijstekst is bij een bepaald vers, want in de tekst zijn met minuscule let ters verwijsteksten aangebracht. Ze rijn klein genoeg om het ge zicht van dc tekst niet te ontsie ren. maar niet te klein om ge makkelijk terug te vinden. gang. dat niet meer of minder dan een réveil mag beten. De lange aanloop van dit artikel dient dan ook om de verschij ning van het speciale Ontmoe ting-nummer in het rechte licht te leinere en bovendien verwijzingen naa.' kelijke eenstemmigheid (denk plaatsen. toespelingen op bepaalde teks en. aan scholen en bijeenkomsten) is Dgygjl Tegelijkertijd met deze „grote Als Christus bijvoorbeeld in Jo- verzekerd, terwijl toch een zeke- huisbijbel" is nu tevens een ge- hannes 12 8 a zegt. dat wij de re verscheidenheid blijft gehand- moet onderscheiden tussen nuisoi]Dei is nu^gven» «n bij ons hebben, haafd. De Gereformeerde Kerken «en komende, kleinere bundel ge- is een foto gr aftsche wordt verwezen naar Deut. 15 hebben de vox populi letsmeer zangen voor de Gereformeerde loiograiiscie laten gp^en en zijn, in het al- Kerken en een veel meer uitee- 4 gemeen gezegd, wat meer eclec- breide bundel die in de Hervorm- Vier jaar lang is gewerkt tisch te werk gegaan. de Kerk het liederenboek van 1938 aan deze verwijsteksten om ze bedoelt te vervangen. Beide ge in de tekst op de juiste plaats Melodieën zangenboeken zullen --- gelijke liederen ven beslist dat het al het werk w v.,nnör, niw,™ gelijke liederen F.en gedeelte van een pagina uit liet boek Jrsaja Van de nieuwe „Grote Huisbijbel". Duidelijk blijkt lay i aan te geven, maar wij gelo ven beslist dat het al het werk Er kunnen echter geen nieuwe t®" waard is. Dcc uit„ve van de sezangen gedrukt worden, voordat s!oMe geeanaen die^ me bijbel is er waardevoller door r/w///w//////////////////«ww Lay-out Deze bijbel ls echter nog in een ander opzicht nieuw. Het Bijbel genootschap zoekt al jaren naar een modernere lay-out Men heeft en we geloven voor een grote bijbel gelukkig vastgehouden aan de twee kolommen per pagi na. Maar niet langer lezen de pe- ricopen door met kleine tussen schriften. De opschriften van de pericopen zijn nu aangebracht over de volle breedte van de pa- De verlossing 37:36-38 i6 Toen ging dc Engel des Heren uit en sloeg Eens, toen hij zich neerboog in de tem- 38 in het leger van Assur honderdvijfentachtig- pel van zijn god Nisrocb, doodden /.ijn zo- duizend man. Toen men vroeg in de morgen nen, Adrammelech en Sarezer, hem met 37 opstond, zie, zij allen waren lijken. Dus het zwaard; doch zij ontkwamen naar het brak Sanherib, de koning van Assur. op en land Ararat. Zijn zoon Esarhaddon werd aanvaardde dc terugtocht; en hij bleet" te koning in zijn plaats. Ninevé. Koningen I9js-» ii Kronieken 32 it Hizkia's ziekte en genezing 38:1-8 38 i In die dagen werd Hizkia ten dode toe weende luid. Toen kwam het woord des 4 ziek.ToenkwamdeprofeetJcsaja.de zoon Heren tot Jesaja: Ga en zeg tot Hizkia; 5 van Amoz, tot hem en zeide tot hem: Zo zo zegt de Here dc God van üw vader zegt de Here: iref beschikkingen voor uw David: Ik heb uw gebed gehoord. Ik heb huis. want gij zult sterven en niet herstel- uw tranen gezien; zie, Ik zal aan uw levens- 2 len. Toen keerde Hizkia zijn gelaat naar dagen vijftien jaar toevoegen, en Ik zal u 6 j de wand en bad tot de Here en zeide: en deze stad uit de macht van de koning Ach. Here, gedenk toch, dat ik voor uw van Assur redden en deze stad beschut- aangezicht in trouw en met een volkomen ten. En dit zal u het teken zijn van des toegewijd hart gewandeld heb en gedaan Heren kant, dat de Here ook doen zal heb wat goed is in uw ogen. En Hizkia wat Hij gesproken heeft; zie. Ik doe de scha- s het.het speciale Ontmoe tingnummer niet over die in on derling overleg door beide kerken -pteerde, gelijkluidende He- Da ar in overweegt het oude. aerung overleg door beide keri geaccepteerde, gelijkluidende deren. Daarin overweegt het ou reeds bekende, hetzij gecou. geerd. hetzij opnieuw geschre ven. Het gaat ook niet over de ge zangen die de gereformeerden wel en de hervormden niet zullen ge bruiken. want ook daarbij is het reeds bekende en aanvaarde in de meerderheid, al zijn er enkele nieuwe liederen bij. In het boekje „Het nieuwe kerk lied" is het kerkelijk aspect en zijn dc gedienstigheden van de praktijk welbewust naar de ach tergrond geschoven. De nadruk valt op het réveil-element. dat zelfs niet tot de protestanse ker- pad en Huub Oosterhuis. al zeer bijdragen hebben geleverd, in het Nederlands wel te ver staan en op melodieën die voor hedendaagse gemeentegezang ge schikt zijn. c. Ouboter zegt in zijn inlei ding „Het lied als vorm van ontmoeting" hierover o.a.' „Het lijkt alsof wij tal van kerkelijke en poëtische onder scheidingen relativeren of zelfs in het ootje nemen. Wij zoeken het juist in tegengestelde rich ting. Het relativeren willen wij alleen handhaven in de beteke nis van op elkaar betrekken. Uit een diep heimwee willen wij zingen tegen de klippen op, vlak in het strakke gezicht van loodzware theologische divergen ties. Al zingende zouden wij het zelfs tegen de historie op willen nemen". Uiteenzetting Ouboter staat dus niet aan de kant van het historisme. Maar dit is slechts de redactionele in leiding. Het belangrijkste be schouwelijke prozastuk is van Jan Wit, die kans ziet in ruim tien bladzijden een helder en concies geschreven overzicht te geven van de gehele kwestie van het kerk lied en de samenstelling van het kerkboek. Het stuk heet „Teza men met alle geheiligden" en is bewerkt naar zijn lezing in de Theologische Etherleergang van de N.C.R.V. op maandag 14 augustus 1961. Met een zinspeling op het poë tisch programma van Lucebert van omstreeks 1950 zegt hij o.m.: „Het kerklied brengt op poëtische wijze de ruimte van het volledig leven tot uitdrukking". Maar het „mag, ja moet eenzijdig zijn..... Het kerkboek, dat wil zeggen al onze liederen samen, moet zo vol ledig en evarieerd mogelijk zijn. Alle belangrijke schriftuurlijke noties en alle legitieme reacties daarop moeten erin voorkomen". Wit geeft een historisch overzicht, releveert de Evangelische. Ge hangen. de Vervolgbundel en de bundelvan 1938. toen poëtisch gesproken de tijd voor de ver nieuwing van het kerkboek bij zonder ongunstig was. Ook hym- tijdse muzikale middelen. Hij deelt mee dat er hopelijk nog dit jaar een proefbundeltje met meer dan honderd geheel nieuwe liederen zal verschijnen. Wat Wit over de „gezangenkwestie" zegt, is naar mijn mening met de Schrift in de hand niet te weer leggen. Men leze het gehele, voor treffelijke artikel, waaruit ik maar een paar willekeurige dingen noem. Liederen nologisch was het moment "niet zo voordelig. „Pas na de oorlog kwam men in Duitsland met het Evangeli- sches Kirchen Gesangbuch en in Engeland met b.v. Congregatio nal Preise. Toen ook kwam er een uitgebreide liturgische en hymnologische literatuur op de markt. Als de mannen van 1938 bundels en die literatuur ge kend hadden, de schat der eeu anders en ruime: De dichters die psalmberijming hun keuze uit 'en ongetwijfeld geweest zijn", lan de nieuwe hebben meegc- verkt. hebben daan ander geleerd, dat hun te pas komt bij het werken aan de ge zangen. De stap naar het kerklied is „in hoofdzaak een kwestie van het weer aanleren van bepaalde .echnieken en het vinden van een nieuw contact met de muziek Wit wijst dan op dezelfde moei lijkheid die schrijver dezes in de enquête van 1953 reeds signaleer de. namelijk het componeren van nieuwe melodieën met de eigen- Vervolgens komen de liederen; van Ad den Besten. Guillaume van der Graft. Muus Jacobse, Tom Naastepad. Huub Ooster- Wit. doorgaans van een kort commentaar voorzien. Het is niet mijn bedoeling aan deze liederen een uitvoerige beschouwing te wijden. Dit werk moet gezongen worden en zijn bruikbaarheid in de praktijk bewijzen. Het is niet bedoeld als leespoëzie en kan niet worden beoordeeld op de wijze van een dichtbundel. Men kan al leen maar hopen dat dit boekje druk gekocht en gebruikt zal worden. „The proof is in the singing", schrijft Ouboter te recht. Toch wil ik deze aankondi ging niet afsluitenzonder nog enkele meer algemene opmer kingen te hebben gemaakt. En 'dan kom ik eerst terug op die réveilgedachte. De jonge r.k. priester Huub Oosterhuis schrijft Yd oiU riep, groeit aldus In dichters van verschillende christelijke kerken een onmiskenbare we derzijdse verbondenheid rond deze ene opdracht: zingender- wijze het evangelie te brengen op de lippen en in het hart van allen die vandaag trachten te geloven in Jezus Christus". Belast' woord O. hoe kan men erom bidden dat niet een van buiten af met i res i sentiment, misverstand, wantrouwen en Satan-welgevallig kerkisme geladen woord (ik be doel het woord oecumene) de gro te en heilige zaak waarover het gaat zou doen stranden! Het is Gods goedheid dat althans het lied de christenen kan verenigen. En is het niet een merkwaardig teken des tijds, dat de Geest zich bij zo onderscheiden dichters roert en dat ze zo bijbels dichten, zodat er zelfs een nieuw gence bijgekomen is. dat men voorlopig .bijbellied" heeft genoemd? Is het werkelijk mogelijk dat een echt christengelovige hierop niet innerlijk blij reageert? Is het niet een wonder dat dit alles nog k heeft altijd gezongen, aar de reformatie heeft de kerk- mg bijzonder gestimuleerd. Iedere ?utv Heeft echter x ijn eigen lied gekend. gebeurt, door kwaad genucht en goed gerucht? Wat hier gevraagd wordt, is geen idealisering of j voortijdig gejubel, maar nuchtere i erkenning van feiten en ver- 1 schijnselen. De hedendaagse poëzie immers is volstrekt vrij van alles, behal ve dan van een innerlijk rich- j tings- en kwaliteitsinstinct. Hier is een zich voegen naar rijm en metrum, vereist in de praktijk van memoriseren en zingen. De dichter van vandaag is maat- i schappelijk gesproken doorgaans een randfiguur, soms aan de su blieme zijde, vaker nog neigend tot een extreem individualisme, los van alles. Hier is een zich werkend voegen in een bezield verband, een dichten voor de ge lovige gemeenschap. En toch is j het resultaat van poëtische kwa- liteit! Dit moet voor de deelne- mende dichters een merkwaardi- j ge ervaring zijn. Wat verdween De vandaag overheersende be hoefte aan sobedheid en authenti citeit waarborgt dat goedkope toriek hier ontbreekt. Wat imis? schien jammer is, is de omstan digheid dat met het terecht ver worpen, ouderwets verbalisme over het algemeen de krachtige dictie is verdwenen, In mi.jnr.„ln drie Eta^jpen" (Baarn 1952) heb ik een beschouwing gewijd „de calvinistische toon". Die kan men niet „maken" en misschien is die toon geen geschenk van onze tijd. Maar als ik iets mis. dan is het op meer dan een plaats die .moeilijk te omschrijven kracht en kernachtigheid, die in minder gecompliceerde tijden on gemerkt in de poëzie (en het pro za!) invloeide. Maar het zou god deloos zijn, op grond daarvan het geschenk van dit poëtisch réveil op kerkelijk gebied uit Gods hand te slaan. Koop en zing! En ibegin dan met het lied van William Cowper (1731-1800) in de bewer king van Schulte Nordholt, waar van het eerste couplet als volgt luidt: Soms groet een licht van vreugde de Christen als hij zingt: de Heer is 't die met vleugels van liefde hem omringt. Loopt alles ons ook tegen. Hij zal ons 't goede doen, Hij geeft na donkrc regen een mild en klaar seizoen. gekle En de hi C. RIJNSDORP I **gga( beetji Schijn en werkelijkheid in Laos - Waarom werkte Chroesjtsjef mee? - Wat gaat Soevanna Phoema doen FORMEEL Is de vrede tn Laos getekend. Dc drie prinsen, van wie een jaar lang kon wor- „Zlj dronken een «IJ iU lieten de nak nu een» nwa zo- ais rij wa* en besloten overste binei van nationale eenheid. Die prinsen waren Boen Oem, premier van het pro-weetene kabinet in Vientiane. Soevanna phoema, de rich neutralist noe- mendr toekomstige premier van Lao». die tot dusver rwaar op de linkse elementen tn rijn land beeft geleund en laat but not lenst: Soevannoe Vong. de hmlf- bmer van Soevanna Thoema. die al vele jaren bekend staat f> handlanger van het inter- nationale communisme. Men ■kt se In deze rubriek „taand- tn-haod" afgebeeld... Gemene zaak Formeel is de zaak in orde. Dc grote vraag is echter, wat er in de praktijk terecht zal ko men van het deze wek bereik te akkoord. Het grootste'en be langrijkste deel van Laos wordt bezet door de troepen van Soe vannoe Vong en door parachutis ten-eenheden. die zich achter Soevanna Phoema hadden gc- schuard. Voogs guerrilla's wer den in Noord-Victnam opgeleid en kregen actieve militaire h*Jp uit dit communistische land. De parachutisten maakten gemene zaak met deze guerrilla's en ver overden in korte tijd de Vlakte der Kruiken, die door de Rus sen gebruikt werd om per vlieg tuig wapens e.d. voor de opstan delingen aan te voeren. De re geringstroepen zien zidh dan ook geplaatst tegenover een for midabele tegenstander, die bo vendien de ruggesteun geniet van enkele rode Noord-Vietnam. divisies uit Vragen Zal Soevanna Phoema. die behalve premier ook minister van defensie zal zijn en wiens ook andere belangrijke porte feuilles (als die van binnenland se zakeni beheren, er In slagen: 1. de rode Vietnamese troepen uit Laos te doen verdwijnen; 2. oen efcide te maken aan dc Russisch - Chinees - Vietname se inmenging in de LaotLiansc binnenlandse aangelegenheden. 3. de communistioch -gezinde Soevannoe Vong en diens volge lingen er van te overtuigen, dat alleen een strikt© neutraliteit in het belang van Laos kan rijn: 4. een einde te maken aan het subversieve optreden van de Pathet Lao (zoals de troepen van Soevannoe Vong genoemd worden)en 5. een bewind te voeren, dat een radicaal einde Factoren Of dit het geval zal zijn. hangt van verschillende facto ren af. In de eerste plaats van de inzichten, die Soevanna Phoe ma heeft, maar die hij be grijpelijkerwijs nog voor zich heeft gehouden Zal hij Zich neerleggen bij de status quo en dc verovering van het grootste deel van Laos door de commu- nistisch-gezinde troepen als een voldongen feit aanvaarden? Houdt de neutralistische hou ding van Soevanna Phoema in. dat hij zich al bij voorbaat had neergelegd bij dc gedachte, dat Laos alleen kan voortbestaan, als het nauwe banden onder houdt met dc communistische landen cn geldt dc neutraliteit alleen tegenover de westerse Het hangt edhter niet alleen van Soevanna Phooma af. doch ook van het gedrag van deze communistische landen; dejsow- Hoewel het niet juist zou zijn. bij dc beoordeling van de situa tie in Laos zonder meer uit te run van het bestaan van de Russiseh-Chinese legenstellin- te verwaarlozen. Zo kunnen ons bijv. afvragen, welke bete kenis moet worden gehecht aan de enthousiaste verklaring, die Chroesjtsjef na het tot stand komen van do „vrede der prin sen" aan Kennedy en Macmii- lan heeft doen toekomen. Van zelfsprekend betreft de reactie van de Russische premier niet het akkoord zelf. omdat het voor hem slechts middel en goc-n doei is. Maar waartoe dient dan dit middel? Wil Chroesjtsjef probe ren via Soevanna Phoema met dc Pathet Lao van Soevan noe Vong als stok achter dc deur de grootste vinger in dc Laotlaansc pap te krijgen? Of liet hij zich leiden door dc vrees, dat het voortduren van het conflict tussen de prinsen slechts tot vergroting van de in vloed van communistisch China zou kunnen lelden? Dit zou dui- tic van dc Sov jetunie In Noord Vietnam cn tweeërlei conclusies mogelijk maken. Waarom Chroejytsjef kan een akkoord in Laos wenselijk hebben ge acht om communistLSch China zowel in Laos zelf als in Zuid- Vietnam de pas af te snijden. De bedoeling zou dan moeten zijn, de Russische invloed in Zuidoost- Azië via de ..nationale bevrij dingsbewegingen" in de betrok ken landen te vergroten. Ook kan de Russische premier heb ben ingestemd met een politie ke regeling in Laos, omdat hij speouleert op verzet van Chine se zijde tegen het neutraliseren van dat land. wanneer deze neu tralisatie inderdaad een einde zou maken aan alle invloed vsd buiten en dus ook van die van Chinese en Noordvietnamese zij de. Een dergelijk verzet zou kun nen leiden tot hervatting van de strijd, waarbij het zwaarte punt wellicht verlegd zou wor den naar Zuid-Vietnam, waar mee het rode Noord-Vietnam sinds de ..vrede van 1954" een fliitft appeltje Ie schillen heeft. Zulk een agressief optreden zou communistisch China in de ogen van de „neutrale landen'' com promitteren. het optreden van de Sowjetunie zou er gunstig bij afsteken en het gevaar, dat de Chinese kolos in botsing komt met de Ver. Staten, zou er sterk door worden vergroot. Ja, dc Verenigde Staten. Die zijn ook rechtstreeks bij de si tuatie in Laos en in verband daarmodc met die in Zuid-Viet nam en Slam (Thailand) betrok ken. Het was duidelijk, dat dc communisten niet tot verovering van geheel Laos durfden over gaan. omdat zij op hun vingers konden uitrekenen, dat de Ame rikanen in dat geval met mili taire middelen tussenbeide zou den zijn gekomen. De opmars van enkele weken geleden (die overigens veroorzarkt blijkt te zijn door lijdelijk verzet plegen de regeringstroepen. daartoe aangespoord door Amerikanen, die het niet met de politiek van Kennedy eens waren) had een onmiddellijk optreden van de Amerikaanse president tot ge volg, resulterend in het opsto- men van een deel van de Ze vende Vloot naa,r de Golf van Slam en het zenden van duizen den mariniers naar de grens tussen Slam en Laos. In Zuid-Vietnam waren al eerder (geruisloos) Amerikaanse troepen gestatio neerd, die deelnamen aan het be strijden van de rode guerrillastrij ders uit het Noorden. Moeilijk Nu zal het voor de Amerika nen bijzonder moeilijk worden, te voorkomen, dat Laos afglijdt naar het communistisöhe ka nip. Wanneer Soevanna Phoeima kwaad wil en gemene zaak maakt met de Sowjetunie of met Nbord-Vietnam en de Chinese communisten. doet niemand daar wat aan. Het is dan ook duidelijk, dat de Amerikanen al bun hoop hebben gevestigd op Soevanna Phoema en dat zij re den hebben om aan te nemen, dat zij zuiêcs niet ten onrechte doen. Dit laatste moge blijken uit het feit. dat Kennedy enige tijd geleden alle economische en militaire hulpverlening aan de pro-westerse regering van prins Boen Oem hcetit laten stopzet ten. omdat hij zich bleef ont trekken aan besprekingen, die zouden kunnen leiden tot een politieke regeling. Toen al had de Amerikaanse regering de zij de van Soevanna Phoema geko- Zoals gezegd hebben bepaalde elementen toen nog geprobeerd. Kennedy tot militair ingrijpen te dwingen door een communis tische opmars tegen Nam Tha en andere plaatsen uit te lok ken. De president moest toen wel ingrijpen, omdat het uitblij- ken van zwakheid uitgelegd had kunnen worden. Als Het gauit er nu slechts om, of het Amerikaanse optimisme met betrekking tot Soevanna Phoe ma reden van bestann heeft. Als de Amerikaanse politieke plan- nenmskers gelijk hebben, zou er reden kunnen zijn om niet al bebezorgd te zijn over de toe komst van Laos. De verhouding binnen het kabinet van Soevan na Phoema is van dien aard, dat de communistlsoh-gezinden een mlndermdd vormen. De neutralisten, die tot de aanhan gers van de premier behoren vormen samen met de pro-wes terse kabinetsleden cn de „drie neutralen van Vientiane een meerderheid, die politiek ge sproken een eind zouden kun nen maken aan het drijven van Soevannoe Vong en diens aan- Alles zal dan edhter weer af hangen van de vraag, of de nieuiwe premier er in zal sla gen, de politieke invloed van de verschillende militaire eenheden te doen verdwijnen en deze troe pen te dwingen, zijn bevelen als premier en minister van defen sie op te voügen. En zo ja, dian moet weer worden afgewacht, of de Noordlvietnamese eenhe den de huurtroepen van het internationale communisme in Zuid oost-Azië, zidh bij een der gelijke gang van zaken zullen (mogen) neerleggen. Begin De politieke regeling in Laos is nAit het einde van de moei lijkheden in Laos. Die gaan nu wellicht pas goed beginnen. tiel-e: hebb vleM ren de k. leder gen b::;vi of ie ling film Hare

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 14