Uw probleem is het onze
NCSV en VCSB willen
samen m associatie
Jonge CNV-bestiuirders
doorliepen kaderschool
Campus systeem zal de
studietijd verkorten
Worden Finse vrouwen niet
tot het ambt?
toegelaten
Een woord voor vandaag
Hromadka verdedigt
zijn inzichten
ANDERZIJDS
SOLIDARITEIT NIET ALLES
Een zeer opmerkelijk en be
langwekkend artikel schreef de
Leidse hoogleraar prof. dr. H.
Berkhof in Jiervormd Neder
land" naar aanleiding van het
pinksterfeest. H\j kiest daarin
stelling tegen een overtrekking
ran de solidariteit die de laatste
jaren nogal eens heeft plaatsge
vonden. Deze theoloog schrijft:
"FEUWENLANG is dat eigenlijk
geen vraag geweest De kerk
had geen wereld tegenover zich.
En als er al apostolaat was. dan
was dat een zaak van zendings
vrienden, die mensen naar heel ver
re streken zonden Maar de kerk
als zodanig was een in zichzelf ge
keerd instituut, hoofdzakelijk inge
steld op de ziel van de enkeling.
De tweede wereldoorlog heeft de
kerk allerwegen krachtdadig uit
haar naar-binnen-gekeerd-ziin opge
schrikt. Ze kreeg ineens de we
reld" in het vizier, niet alleen als
een ver heldendom, maar als een
nabij leven-zonder-God. Ze ging
zich, eerst in haar leiders, toen in
haar predikanten, ten slotte in haar
gemeenten, meer en meer van het
..binnen" naar het ..buiten" keren;
van introvert werd ze extravert.
Sindsdien wordt ons in de prediking,
catechese en wijkwerk voorgehou
den. dat wij de wereld hebben in te
5aan, dat wij als kerk er zijn voor
e wereld, dat wij in getuigenis \n
dienst en solidariteit middenin de
wereld hebben te staan. enz.
Het gaat nu niet meer om een in
trovert zijn, maar om een extra
vert fungeren.
ernstige vraag,
En als het publieke spreken
kerken al gehoord wordt, dan
het commentaar vaak. dat de ker
ken niet meer zo conservatief zijn,
maar gaan nazeggen wat ook in de
wereld al lang werd gezegd.
der
niet weer op een verkeerd spoor
terecht komen. Overvragen we de
mensen niet. als we zeggen dat ze
..overal getuigen moeten zijn. in
hun werk. hun gezin, hnn ontspan
ning"? En als we tegenwoordig be
scheidener worden en vooral vra
gen. dat ze in ..solidariteit" en
„anonimiteit" ..dienend in de we
reld zullen ataan" vragen we dan
niet iets wat nog helemaal niet
christelijk is. maar het vanzelfspre
kende gebod voor élke mens in de
moderne maatschappij?
Zeker, er zijn een aantal kerke
lijke werkers midden in de we
reld ..gedropt". Maar juist zij be-
gorjnen te roepen
»n kerk.
die achter hen zou staan,
nieuw gewonnenen met open ar
men zou ontvangen en inlijven-
En het bijbellezen bracht ons tot
de ontdekking, dat het nieuwe tes
tament veel minder functionalis
tisch over de kerk spreekt dan wij
doen. veel meer als over een li
chaam. een gemeenschap met de
Heer en onderling.
De kerk kan niet opgaan in pure
functionele gerichtheid op de we
reld. Onze gemeenten vertonen dat
beeld ook niet. Men kan daarover
klagen, maar men zal het eerst
moeten begrijpen. Juist de gemeen
ten die dat beeld het meest zeuden
moeten vertonen (in de buitenwij
ken en de voorsteden) hebben een
sterke neiging om hun zwaartepunt
elders, vooral in een introverte li
turgische vormgeving te zoeken.
Zeker, in allerlei kringen houdt
men zich wel met de wereld en
haar vragen bezig. Maar men
houdt er inderdaad zichzelf mee
bezig. Werfkracht naar de wereld
toe is er nauwelijks. De wereld
kijkt ons kerkelijk bedrijf, incluis
onze apostolaire en diakonale uit
vallen naar '-«uiten, welwillend-on-
verschillig aan. ,,De kerken willen
ook met de tijd meegaan", conclu
deert men neutraal of medelijdend.
duidelijker dan ergens anders
het nieuwe testament, het bestek
der kerk getekend. In dat bestek
herkennen we noch ons vroegere
introverte instituut noch ons huidi-
?e ideaal van naar de wereld toe
unclioneren in getuigenis en dienst.
Het gaat daar om begrippen als
..lichaam', ..groei", ..strijd tegen
de machten". ..volheid", uitzicht
op ..alle dingen'' of ..alles" of ..het
al" Het gaar daar niet om een
kerk lós van de wereld, noch om
een kerk gericht óp de wereld,
maar om eer. kerk ten overstaan
vên de wereld.
De kerk is allereerst het lichaam
van Christus. Niet introvert en niet
extravert, maar om zo te zeggen:
supravert. Christus is in Zijn li
chaam, Zijn aardse bestaan, voor
ons gestorven, begraven, verrezen
en verheerlijkt. In wat er in dat
lichaam geschiedde, worden wij in
doop en geloof ingewijd, ge-in-cor-
poreerd; wij zijn aldus mede-ge
storven. mede-begraven, mede-ver
rezen. mede-verheerlijkt. Zo wor
den wijzelf dat lichaam, corpus
Christi.
Wij hebben daardoor als gemeen
schap deel aan Hem die ae over
winning behaald heeft over alle
machten waaraan ons leven var.
nature verslaafd is. Maar dat dee'.
genootschap moet meer en meer
ons leven gaan doordringen. Ü3t
wordt met woorden als „opbouw"
en „groei" uitgedrukt. De genade
heerschappij van Christus moet
het op steeds meer gebieden gaan
winnen van de „machten". Dat
wordt bedoeld met het moeiliike
woord „volheid", dat ongeveer be
tekent: de volle heerschappij van
Christus. Die geldt nu al voor heel
de wereld, voor „alle dingen", die
•r Immers voor bestemd zijn om
onder Christus als onder één hoofd
te worden samengevat. Maar de
kerk is voorlopig nog de enige
plaats in de wereld, waar dat
wordt ingezien en waar mensen
krachtens de Geest zich aan die
heerschappij bewust zoeken te on
derwerpen. Zo is de kerk een proef-
polder van de komende normale
wereld, midden in de huidige ont
hoofde wereld. En ze is dit ten
overstaan van en ten behoeve van
„alle dingen dus opdat de wereld
net zie en begerig wordt om mee
te gaan doen. Dat wordt bedoeld
ln de moeilijke woorden van Ef. 1
vs. 23. waar de kerk het lichaam
van Christus heet, het domein van
Hem die in elk opzicht heel de we
reld domineert.
DAAROM is de kerk altijd zen
dingskerk: maar allereerst
door haar zijn. door haar anders
zijn in de wereld, door haar anders
omgaan met de „machten" "an
welvaart, mode. vrije tijd. sekse,
geld. status, angst voor de toe»
komst. enz. en dus door haar an
ders omgaan met de mede-mens.
Als dit anders-zijn er is, is het in
zichzelf het grootste getuigenis en
de grootste dienst aan de wereld.
Waar het ontbreekt, is heel ons
gericht zijn op de wereld slechts
leeg activisme en een slag in de
lucht. Het eerste is, dat wij door
prediking, catechese, zielzorg, vor-
mlngswerk, enz. tot een nieuw be
wustzijn komen, wat het betekent
om Christus' lichaam in de wereld
te zijn. Laat ons horen, dat dit het
is, dat de Geest nü tot de gemeen
ten zegt.
Heropvinuswerk
Het algemeen bestuur van de Ne
derlandse Christen-Studenten Vereni
ging en het hoofdbestuur van de
Vrijzinnig Christelijke Studentenbond,
in gemeenschappelijke vergadering
bijeen op 18 en 19 februari 1962, te
Amsterdam, spraken als hun overtui
ging uit, dat de verhouding tussen de
N.C.S.V. en de V.C.S.B. gestalte
dient te krijgen in een christen-stu
denten associatie op landelijk ni
veau, en besloten op grond hiervan
tot het instellen van een commissie
die als opdracht kreeg: de doelstel
lingen te formuleren waarop deze as
sociatie zal berusten en een voorstel
uit te werken omtrent de praktische
vorm die zij dient te krijgen.
Dit meldt het blad „Hervormd Ne
derland".
Als leidraad voor het gesprek binnen
de commissie dient het uitgangspunt
van beide verenigingen, geformuleerd
als: de confrontatie van de studenten
wereld met het evangelie en met eer
door het evangelie geïnspireerde stijl
van leven en denken. Hiermee in ver
band zal met name de inhoud van hel
boven gebruikte begrip „christen-stu
denten associatie" moeten worden door
dacht.
Reeds geruime tijd hebben beide
enigingen contact met elkaar gezocht.
In opdracht van het algemeen bestuur
en het hoofdbestuur heeft het Comité
Nederland Aansluiting Wereldfederatie
(via welk comité de twee verenigingen
samen zijn aangesloten bij de V/orld
Student Christian Federation) regelma
tig het overleg gevoerd en daarnaast
ook gemeenschappelijke manifestaties
als de Federatiedagen georganiseerd.
Hierbij bleek weliswaar dat dit ci
tact voor N.C.S.V. en V.C.S.B. waarde
vol was, doch het C.N.A.W. bood
te klein „raakvlak" van de twee
enigingen om het gesprek voldoende
tot zijn recht te laten komen.
Het gevolg was dat de door het
mité georganiseerde activiteiten te veel
tussen de beide verenigingen in kwa
men te staan, zonder dat een wezenlij
ke ontmoeting tot stand kwam.
Nu N.C.S.V. en V.C.S.B. op grond var
het contact van de afgelopen jaren tot
de overtuiging zijn gekomen dat voor
de beste verwerkelijking van beider
eigen laak een nauwe samenwerking
noodzakelijk is. menen algemeen be
stuur en hoofdbestuur in de op te rich
ten associatie hiervoor de juiste vorm
te zullen vinden.
Na een proeftijd van een drietal ja
ren zal aan de hand van de opgedane
ervaringen moeten worden gezien in
hoeverre dit experiment aan de ver
wachtingen zal hebben beantwoord. al-
Verruiming van het tot dusverre in
beide verenigingen gevoerde gesprek
kan een toetsen van de persoonlijk»1
overtuigingen aan het evangelie slechts
bevorderen.
Wat betreft de praktischs uitwerking
ssociatie-gedar/ jajta i
tot taak
Advertentie
Dr. A. Rinkel 25 jaar
aartsbisschop van
Oud Katholieke Kerk
De aartsbisschop van de Oud-Katho
lieke Kerk. dr. Andreas Rinkel, zal op
vrijdag 15 juni 25 jaar aartsbisschop
zijn. Op die dag wordt er in de morgen
in de kathedrale kerk van St. Gertrudis
in Utrecht een pontificale mis gecele
breerd. 's middags recipieert de jubila
ris Op zondag 17 juni worden in de
zelfde kerk 's middags de pontificale
vespers gehouden.
Dr. Rinkel werd op 15 Juni 1937 tot
bisschop gewijd door de bisschop van
Deventer Bisschop Berends overleed in
1941. In de nu verstreken 25 jaar heeft
aartsbisschop Rinkel acht nieuwe bis
schoppen voor de Oud-Katholieke Kerk
de handen opgelegd. Bijna alle oud-ka
tholieke bisschoppen, die in Europa hun
ambt bekleden, werden door dr. Rinkel
Bij
aantal andere bisschopswij-
hoeverre en op welke wijze de vol
gende punten kunnen worden gereali-
gemeenschappelijk dagelijks be
stuur; een algemeen secretariaat, sa
mengesteld uit de algemeen secretaris-
der twee verenigingen; de aanslui-
van de associatie als zodanig bij
de World Student Christian Federation;
uitgave van één periodiek en het ver
zorgen van andere publikaties; gemeen
schappelijke landelijke studiecommis
sies; organisatie van gemeenschappe
lijke landelijke conferenties en andere
manifestaties.
Geref. Synode-pocket
verschenen
Bij Kok in Kampen verscheen de poc
ket-uitgave „Verdeeldheid en Gemeen
schap" die een aantal uisipraken bevat
van de generale synode van Apel
doorn 1961-'62. De uitspraken hebben
allemaal betrekking op de onderlinge
verhoudingen tussen de kerken, zoals
die op de synode ter sprake zijn ge
komen.
In het bijzonder zijn dan ook opgeno
men de uitspraken over gemeenschap-
oelijke diensten en gemeenschappelijke
avondmaalvieringen.
Dr. J. F. Niermeyer, hoogleraar aan
de Universiteit van Amsterdam in de al
gemene vaderlandse geschiedenis der
middeleeuwen is benoemd tot gewoon
lid van de Koninklijke Nederlandse
Academie van wetenschappen, afdeling
voor de Oranjewijk: H. C. Kranendonk
te Emmen, in de vacature C. Treure:
dr. C. Graafland te Woerden.
Bedankt voor Vlaardingen: K. Ooms
te Leerdam; Voor Hei- en Boeicoop:
L. Doppenberg te Wilsum.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Witmarsum, Fr.: A. H.
Leij. kand. te Alkmaar.
Aangenomen naar Almelo. 5de pred.pl
heeft" de als leraar godsdienstonderwijs voor het
onderzoeken Christ. Ly T
A. L. Bos te Rotterdam.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Noorsche Schut: R. Slof-
stra te Harderwijk.
Christ. Ref. Church
publiceert gegevens
Nog voor het jaarboek van de Ge
reformeerde Kerken ontvingen we dat
van de Christian Reformed Churches in
de Verenigde Staten en Canada. Daar
uit blijkt dat een totaal van 463 ge
meenten bij deze kerken zijn aangeslo
ten. terwijl er bovendien nog 32 plaat
selijke gemeenten zijn die niet zijn
aangesloten.
Dat de Christian Reformed Church
een aantrekkingskracht op het Ameri
kaanse volksleven uitoefent blijkt wel
uit het feit dat 3549 leden van andere
kerken overkwamen, en er slechts 2421
naar andere kerken overgingen. Boven
dien werden door het evangelisatiewerk
nog 851 leden gewonnen. Het totaal
aantal leden is op het ogenblik 250.934.
Kerkorganisten gaan
positie bespreken
De Nederlandse Organistenvereniging
N.O.iV.) zal in haar jaarvergadering,
die dinsdag 12 juni in Arnhem zal wor
den gehouden, de sociale positie van de
kerkorganist bespreken. Dit zal gebeu
ren aan de hand van de uitkomsten van
eem enquête, die onder de Nederlandse
kerkorganisten is gehouden.
Rector magnificus derde T.H.
de jonge bestuurders een beter inzicht
te verstrekken op de mogelijke bijdra
ge die zij kunnen leveren tot ge
zonde verhoudingen binnen de onderne
ming en binnen de vakbeweging zelf.
Hierbij werd een nuttig gebruik ge-
enkele markante resultaten
der sociale wetenschappen.
(Van onze soc.-econ. redactie)
Gisteren heeft het Slotemaker
de Bruïne-instituut, de kader-
school van het CNV, voor het
eerst sinds zijn nieuwe opzet ze-["^aakt
ventien geschoolde vakbondsbe-
stuurders afgeleverd, die het af- MeilS Centraal
gelopen seizoen met succes een
scholingscursus hebben gevolgd
op de Talmahoeve in Oud-Millin-
gen, het vakantieoord van het
vakverbond.
„Intensivering van het onder
wijs en integratie van onderwijs
en woongelegenheid is een ge
biedende eis", aldus dr. G. Berk-
hoff, de aanstaande rector mag
nificus van de derde Technische
Hogeschool van Twente, die
vanmiddag in Enschede tijdens
een bijeenkomst van het aca
demisch genootschap Oost-Neder
land een causerie hield over het
„campus systeem", waarmee op
„Drienerloo" zal worden ge-
experimenteerd.
Het gaat er niet om. aldus dr. Berk-
hoff, of men de studenten huisvesting
wil verschaffen, maar wel of men een
integratie tussen het wonen en het on
derwijs tot «tand wil brengen. Dr. Berk-
hoff verwachtte dat het „campus sys
teem" zal leiden tot het bekorten van
studietijd. De studie zelf heeft de nei
ging moeilijker te worden. In het eer
ste en tweede studiejaar zal er voor
spoorstudenten geen plaats zijn op
„Drienerlbo", tenzij zich abnormale
omstandigheden voordoen, waardoor
aan de studenten dispensatie kan
den verleend, zo zei hij. Spreker merk
te op, dat er een steeds grotere toe
vloed van studenten uit eenvoudige
milieu's is te verwachten.
Door de snelle industrialisatie is de
behoefte aan technici sterft toegenomen.
De rector van de kaderschool, prof.
mr. W. F. de Gaay Fortman, die de
diploma's uitreikte, ging in zijn slottoe
spraak nogmaals op dit thema in.
Plaats en taak van de vakbeweging in
de maatschappij besprekende, zei hij
dat de bestuurder bij zijn werk in de
De cursisten, allen jonge bezoldigde onderneming steeds de mens centraal
„...gen fungeerde de aartsbisschop al»! bestuurders van een der aangesloten moet stellenT Voorts heeft hij niet alleen
medeconsecrator. onder andere bij ae 5onden> hebben drie keer vier weken het belang van Hp arhpiHpr tP heharti-
dnnrviiKru-ht nn Hp TilmiSn^V'A nm 7Pfl. maar
Mensen in het nieuws
Dr. A. J. S van Lier gedenkt 13 juni
de da.g dat hij zestig jaar geleden
zijn doctorstitel behaalde. Deze beken
de Utrechtse figuur was jarenlang
directeur van de Utrechtse Hypotheek
Bank. Hij heeft zowel in de gemeen-
teraad als de Provinciale Staten van
Utrecht zitting gehad.
wijding van de dsroitop ven doorgfbracht op do Talmahoove
?'',,a"„^".nIonbi?.lop^!)<1taS:^ ""l""'1" d°n lïS?.lh,i
- gebreid docentencorps. De uitge-
breide leerstof Is zo onderwezen, dat
de Jonge bestuurders er in de dage
lijkse praktijk van het vakvereni
gingswerk hun voordeel mee zullen
kunnen doen.
leende" de aartsbisschop zijn medewer
king. In 1958 was hij onder meer me
deconsecrator van bisschop R.K. Stop
ford, de tegenwoordige bisschop van
Londen en van bisschop J. W. Russell
van het bisdom van de Boven-Nijl.
De viering van het Jubileum zal onder
meer worden bijgewoond door bisschop
Stopford. die dr. Ramsey, aartsbisschop t
van Canterbury vertegenwoordigt. L_
Voorts zullen aanwezig zijn bisschop Kü- lijk dat van de vakbeweging
ry uit Zwitserland en Demmel uit West- met de onderneming. Het doe!
Duitsland. lie cyclus was vooral om op dit terrein
de arbeider te beharti-
ook het algemeen belang en
it taak het maatschappelijk
de werknemerdoorzichtig
te maken. In dit verband leek het de
rector nuttig te streven naar vereen
voudiging van allerlei zaken, zoals de
loonpolitiek.
De sluiting van de cursus werd bijge
woond door de voorzitter van het CNV.
de heer C. J. van Mastrigt, die vond
dat door deze scholing het werk
de gemeenten onder de
de jeugd.
Conclusie
Uit de wet die betrekking heeft op
ipenbare godsdienstoefening kan
Het is niet waarschijnlijk dat
de algemene vergadering van de
Lutherse Kerk in Finland in 1963
zal besluiten vrouwen tot de
evangeliebediening toe te laten.
Dr. Kurki-Suonio verklaarde
dat, indien men dit zou toestaan,
men lijnrecht tegen bijbelse ver
ordeningen en apostolische tra
ditie in zou gaan en de erfenis
van het lutherse geloof tekort
zou doen.
Niet iedereen :n Finland denkt c
over. Aan de hand van een enquête
der de Finse lutheranen is gebleken dat
de mee,ten «een bciw».r „uJ«rde "vrouwelijke theologirohe
vrouwelijke, pedttam heMten. Ook de dcn(<.n m ,p,cl,„ „eetelijk ambt
om vrouwelijke^ predikanten I» wij-l ^^^S^inJ'^rorroohtrö
fe'u°-ron«rv.dn hen"'^be.lï.Vn' i Prenten
De deken van de grootste Theologische D« lt,d*n het j!" *°nel
Hogeschool van Helsinki, prof. Niko-I mannen ais vroiwen tot de evangeli
laien heeft meegedeeld dat reeds 350. bediening wilde toelaten, waren het
vrouwen hun theologische graad hekben
gehaald Op het ogenblik zijn
opmaken of de evangeliebediening
alleen maar voor mannen mogelijk is.
Toen men dus concludeerde dat ook
vrouwen in het predikambt bevestigd
mochten worden achtte de algemene
vergadering het wenselijk om onmid
dellijk een beslissing te nemen. Het co
mité dat met deze zaak belast is zal
in de herfst van dit jaar voorstellen dat
de evangeliebediening
nen als voor vrouwen toegankelijk zal
de-bedoelden, al gebeurt het op een wijze
■ein d:e past bij de huidige tijd. De heer
I Van Mastrigt zei dat de kaderschool
eigenlijk een eigen gebouw ter be-schik-
kin? zou moeten krijgen.
Het woord werd voorts gevoerd door
de voorzitter van de Christelijke Me-
taalbedrijfsbond. de heer H. Peters,
curator van de kaderschool. Hij bracht
de gelukwensen voor de jonge bestuur
ders over van de bij het CNV aange-
!oten bonden. Ook sprak tenslotte een
an de afgestudeerde cursisten, de heer
van de Tuijn, bestuurder van dc
CMB in Eindhoven. Hij zei onder an
dere te hebben leren inzien dat de vak
beweging niet kan en mag werken zon
der progressief te zijn en meende dat
de christelijk-sociale beweging, om toe
komst te hebben, mobiel moet blijven.
Jaarboek Geref.
Kerken verschenen
Kerken is zojuist verschenen. Het is
Het jaarboek van de Gereformeerde
weer dikker dan voorheen. Omvatte
het vorig jaarboek 516 pagina's, mi
het aantal reeds aangegroeid tot 528.
Volgens de statistiek groeide het a a
tal doopleden van 341.306 tot 349.906
het jaar 1960. Het aantal belijdende le
den groeide van 387.026 tot 396 173.
Langzaam maar zeker schijnen
Herken wat meer medewerking te gaan
geven bij de vaststelling van de gege
vens In 1959 gaven 767 kerken van de
804 hun gegevens door,
Berkhoff vond het verheugend, dat
reeds verscheidene hoogleraren zioh be
reid verklaar hebben om naar Twente
te komen.
Hij deed een beroep op bet regionale
bedrijfsleven om professorabele figuren
af te staan. Hij merkte op. dat op het
ogenblik circa dertig procent van de
studenten thuis woont. Deze studenten
hebben geen kans om aan de persoon
lijkheidsvorming deel te nemen, op de
campus bestaat hiertoe een goede gele
genheid, Dr. Berkhoff hoopte, dat de
studenten „Drienerloo" zelif zullen kun
nen besturen.
A dam start actie
in Amerika
De Amsterdamse V V V. heeft bekend
gemaakt dat nog deze maand in dé Ver
enigde Staten wordt begonnen met een
voor het Nederlandse toeristenverkeer
ongekende campagne, genaamd „Amster
dam your gateway to Europe". De actie
is bedoeld om meer Amerikanen, vooral
in het naseizoen en in de winter .hun trip
door Europa in Amsterdam te laten be
ginnen. In geld en natura zullen de Ams
terdamse bedrijven, die direct bij het toe
risme uit de V.S.zijn betrokken, totaal een
kwart miljoen gulden bijeen brengen
voor de campagne.
De Amerikanen, die op een Europese
trip de eerste dag in Amsterdam
nachten, ontvangen op een te openen
V.V.V -kantoor op Schiphol een boekje
met 25 waardebonnen. De bonnen geven
recht op bij voorbeeld een bezoek aan
een museum, gratis consumpties, reduc
ties in winkels en vrij vervoer door het
gemeente vervoerbedrijf.
De Amsterdamse V.V.V. verwacht dat
naar schatting 6000 Amerikanen van deze
gelegenheid gebruik zullen maken. Men
hoopt hierdoor de teruggang met zeven
percent van het aantal Amerikaanse toe
risten, dat Amsterdam het afgelopen
seizoen bezocht goed te maken.
HOE GELUKKIG TE LEVEN MET REUMATIEK
Leef opgewekt. Neem Togal tabletten. Bevrijdt U afdoende van pijn,
reumatiek, ischias, spit, hoofd- en zenuwpijn. Morgen reeds mogelijk.
Togal is veilig voor de maag. Bij apoth. en drog. TOGAL 0.952.40;
Pinksteren is het feest van de uitstorting van de Heilige Geest,
het feest van de verwondering en de verbazing. Uit de hemel
komt een geluid als van een geweldige windvlaag en tongen
als van vuur zetten zich op Petrus en de elven. En nog is dat
niet alles. Want als de twaalf gaan spreken worden zij ver
staan door allen, die zich rondom hen hebben verzameld. Hoe
is het mogelijk met een zo grote verscheidenheid van toe
hoorders.
Het zijn allen Galileeërs die spreken. ..En hoe horen wij hen j
dan een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn?" i
(Handelingen 2:8).
Het grote wonder van Pinksteren: de mens aangesproken in ai
zijn eigen taal, regelrecht en direct. Pinksteren is het feest
van het directe contact. Er is geen mogelijkheid meer van zich I
terugtrekken. De grote daden Gods worden hun als het ware I
aan het hart gelegd. En wat zullen zij er mee doen?
Wat doen wij met alles wat we horen over de grote daden
Gods? „Wat moeten wij doen, mannen broeders?" Het enige
antwoord, dat op de vraag past, geeft Petrus en het geldt voor
de mens van alle eeuwen: Bekeert uPinksteren zal voor
ons eerst dan een feest kunnen zijn als het antwoord van
Petrus door Gods hulp aan ons is voltrokken.
Ag
De Praagse theoloog prof. dr.
Hromadika, lid van het uitvoerend
comité van de Wereldraad van
Kerken heeft in een toespraak,
getiteld „Een christen in een ver
anderde wereld", getracht het
verwijt dat hem zo dikwijls ge
maakt wordt, als zou hij een
handlanger van het communisme
en een opportunist zijn, te ont
zenuwen. Hij hield deze toe
spraak tot de werkgemeenschap
van de Evangelische Academie
te Bochum.
Prof. Hromadika eist namelijk dat in
een tijd, waarin zoveel verdeeldheid
heerst, het christendom aan beide zij
den van ijzeren en gouden gordijnen
eensgezind moet zijn. De kerken zijn op
de omwentelingen in Oost en West niet
voorbereid, en nemen dit proces dan
ook vaak te licht op.
Bij de christenen in Tspechoslowakije
heeft de maatschappelijke ommekeer
verwarring teweeggebracht, en velen
hopen nog steeds door een militair in
grijpen van het Westen bevrijd te wor
den. Prof. Hromadka echter bes>dhouiwt
Drs. J. de Wit gaat
promoveren
(Van onze kerkredactie)
rOp vrijdag 22 juni hoopt
de
Vrije Universiteit te promoveren drs.
Jan de Wit op een proefschrift getiteld:
„Problemen rond de moeder-kind rela
tie." De Wit is een van de drie oovol-
gers van prof. dr. J. Waterink en ais
zodanig benoemd als wetenschappelijk
hoofdambtenaar aan de V.U. Hij is te
vens de nieuwe directeur van het Pae-
dologisch Instituut te Amsterdam.
Reeds in 1933 legde drs. De Wit zijn
doctoraal examen af aan de V.U. Hij
was enjge jven .werkzaam als psycho
loog aan de Stichting .voor Geestelijke
Volksgezondheid in Noord-Holland en
werd in 1957 benoemd tot ajdunct-di-
recteur van ;ftet Paedolögiselv Instituut.
In zijn stellmgen brengt drs. De Wit
naar voren dat de slagzin „Het slecht
ste pleeggezin is altijd nog beter dan
de beste inrichting" in zijn generali
serende formulering onjuist is. Ook maakt
hij bezwaar tegen de te lage financiële
vergoeding die het rijk toekent voor
de verzorging van kinderen. Hij is een
voorstander van de oprichting van la
gere scholen voor begaafde kinderen
en hij besluit met de niet belangrijke
maar wel interessante uitspraak dat het
aanbeveling verdient op recepties in
plaats van „aperitiefs" wijn te serve-
Vriendsehapsmanifestatie
NederlandIsraël
(Van een onzer medewerkers)
Maandag 18 juni belegt het comité
voor Nederland van de State of Israel
Bond een grote landelijke vriendschaps
manifestatie waar onder meer de Is
raëlische minister Mosje Dayan het
woord zal voeren. Samen met prof. dr.
M. A. Beek. hoogleraar aan de universi
teit van Amsterdam zal hij spreken
over „Israël en onze universiteit." Prof,
dr. C. L. Patijn zal spreken over „Is
raël en Europa." Tevens zal spreken de
rooms-katholiek dr. A. C. Ramselaar,
president van het aartsbisschoppelijk
Klein Seminarie te Apeldoorn. Zijn on
derwerp is „Israël en de hongerende we
reld."
het als zijn taak het heimwee naar de
tijd van voor de oorlog te doorbreken.
Hig is eveneens van mening dat het
evangelie in een socialistische maat
schappij misschien niet zo vrij verkon
digd kan worden als in een democrati
sche. Het moet evenwel in overeenstem
ming met de realiteit opnieuw geïnter
preteerd worden.
De Praagse theoloog beschouwt com
munisme en atheïsme niet als identiek
en is van mening dat de communist
door het getuigenis van de christen van
atheïsme bevrijd kan worden. „Zolang
echter de communistische mens als
e doodsvijand beschouwen, kunnen
daar niet mee beginnen."
ait er voor christenen ln een com
munistische maatschappij „bepaalde
moeilijkheden" bestaan, verzweeg hij
niet. Het coimunisme ziet in de gods
dienst vaak een strijdmiddel en een on-
derdeel van de „oude maatschappij".
Derhalve is men van mening dat met
de oude matschappij ook het christen
dom te niet moet worden gedaan. Juist
daarom is het volgens Hromadka de
taak van een christen de communist
door geloof en getuigenis tot een dis
cussie te dwingen. „We moeten hem
duidelijk maken dat het geloof een dy
namische kracht Is. waardor onze nieu
we maatschappij bevrijd en tegen ineen
storting beschermd kan worden. Als we
echter niet ln het evangelie geloven
hoeft de communist en atheïst gelijk.".
Er zijn er veel in zijn land die alleen
omdat de comunisten niet geloven een
geloof belijden.
Dierenbescherming
wil kikvors redden
De Nederlandse Vereniging tot Be
scherming van Dieren heeft een
schrijven gericht aan de minister van
landbouw en visserij, waarin gezegd
wordt dat. de vereniging kennis heefl
genomen van een door de bewinds-
man ingediend ontwerp van wet hoi-
dende intrekking van de mollen-,
egels- en kikvorsenwet. Inzonderheid
ten aanzien van de kikvors, zo zegt
het schrijven, geeft deze intrekking
van bescherming bij ons aanleiding
tot grote ongerustheid.
Het adres zegt dat het niet alleen
gaat om de bescherming van een voor
de landbouw nuttig geoordeelde dier
soort. Er is aan die bescherming ook
een ethisch aspect verbonden, aldus de
vereniging, „en wij zijn van oordeel dat
het tot de taak blijft behoren van de
centrale overheid om de belangen van
de kikvors te behartigen".
In de memorie van toelichting wordt
gezegd: „het is moeilijk te voorspellen
of in de huidige omstandigheden een
opheffing van de bescherming zou lei
den tot een hernieuwde vervolging van
dc kikvors door de mens, zoals deze
vroeger plaats vond in verband met
de uitvoer van kikvorsen ten behoeve
van Parijse restaurants".
Het gevaar nu is tamelijk groot, dat
opheffing van de bescherming niet al
leen weer tot hernieuwde uitvoer zal
leiden, doch ook tot consumptie van
kikvorsen in Nederlandse restaurants".
„Wie er mee bekend is", zo vervolgt
de vereniging, „hoeveel wreedheid met
de verkrijging van kikkerbillen gaat ge
paard, zal het met ons eens moeten
zijn. dat om humanitaire redenen ons
land op dit gebied geen stap achteruit
zal moeten doen. Opheffing van be
scherming van de kikvors achten wij
daarom in strijd met de belangen van
dierenbescherming.
Vraag: Als iemand bij testament paling moest losrukken. De rust werd
en legaat van 3000 nalaat, moet dan pas hersteld nadat politie en militairen
de
ook krachtiger op-
den uitbetaald of moeten eerst
schulden worden afgelost
.Antwoord: De rechten van de schuld
eisers gaan voor. Men mag niet meer
vermaken dan men zelf bezit. Als het straffen veroordeeld,
legaat is uitbetaald en de schuld nog jaar begenadigd,
niet is voldaan, bestaat er altijd een Het gevolg was
kans dat de schuldeiser de legataris
aanspreekt en dat zou een onaangena- P|
me verrassing zijn voor iemand, die Ligthart heeft wel geschreven
men juist een plezier wil doen.
Vraag: Er is een barst gekomen
mijn aquari
kan ik het
Antwoord: U kunt dit doen met ge-
kastemakerslijm, gekookt
hard optraden, waarbij vele slachtof- gebeurt dit al lang niet
fers vielen. Ongetwijfeld was de werk
loosheid en armoede der bevolking een
der diepere oorzaken. Vierentwintig
werden tot zware gevangenis-
omdat
het kweken niet meer loont,
yoghurt beter en smakelijker kan wor
den gekocht. Het waren geen plantjes,
maar een soort bacteriën. Yoghurt
binnen het kunt u zelf bereiden door gekochte
yoghurt te mengen met gewone melk
nogal hoge tempera-
deze onder
justitie tegen de tuur van 40 graden Celsius'
jonge socialistische beweging. Jan laten staan. Van^dit^ mengsel kunt u beweren dat
Brieven, die niet voorzien zijn
in naam en adres, kunnen niet
beantwoord worden. Geheimhou
ding verzekerd. Vragen, die niet
onderling met elkaar verband
houden, moeten in afzonderlijke
brieven worden gesteld.
„Bokkebekken", de zg. koningen
de Jordaan en vurige oranjeklanten, echter
glas en beton. Hoe die ook bij deze ongeregeldheden be- mindei
waterdicht maken? trokken waren. Bekend was nog het beter of voordeliger
„Zeven bokkebekken wilden paling
deel gebruiken um meuwc naam Apc
yoghurt tc maken. Het resultaat geeft voorstelle
echter een reeks mislukkingen of een slig
iSSS" Pf" houden. Een echte Apol heeft
or vnnr o le- goede waarde
het tekentje voor de
Apol op uw schilderij een n moet
laar men dient zeer ern-.
mogelijkheid rekening te
geroomde melk. Ook kunt u hiervoor trekken, toen kwam de inspecteur
waterglas gebruiken, maar dan moet
u het aquarium eerst leeg en goed
droog maken. Voorts kunt
het glas goed droog is. De nagellak het leven
moet eveneens goed drogen, voordat moordenaar
u het aquarium weer met water vult.
Tenslotte kunt u onzichtbaar lijmen
met op een ijzeren lepel
Vraag: Al enkele malen heb ik ge
hoord, dat er vroeger in Amsterdam
een palingoproer moet zijn geweest.
Waar het precies over ging wei
niet meer. maar ik geloof, dat een
hoofdonderwijzer de leiding had. Hel
moet ongeveer 90 jaar geleden geweest
.plantje" kan heipep
Vraag: Wij hebben een schilderij in
|M' winterge-
bezit voorstellende
De schilder van dit doek
maar voor deze naam staat een klein
iTi'i. °-° 2c6g®n hoe tekentje, waaruit ik echter geen letter afdruk
kan opmaken. Heeft dit doek nog bij
zondere waarde? Mijn vader heeft het
schilderij ongeveer zestig jaar geleden
gekocht en toen was het doek ook niet
1960
Maar dat wil zeg
gen dat er nog altijd 24 plaatselijke
Kerken niet meewerken. Maar als
il geestelijk men meewerkt is het er soms ook na.
*250 ambt voor de vrouw meer in overeen- blijkt uit een van de statistieken. In de M _P
«t,iHont>n in de theologie stemming zou zijn met het Nieuwe Ge-eformeerde Ker> kent men drie I Antwoord: Het Palingoproer brak op heffing
Men verdacht dat m 1970 relds ^OO Testament geslachten, mannelijk, vrouwelijk en 25 en 26 juli 1886 uit in de Jordaan
h.m «htrfiM aan de Theologische Hoge-: leder voorstel moet volgens de Fin- „geslaaht niet vermeld" Gelukkig ech- doordat vele Jordaners zich wilden
«rhnol tullen hebben beëindigd Al de- se wet door de algemene vergadering ter is dat waarschijnlijk het enige getal vermaken met het reeds in 1890 verbo-
wouwtn z4n nu wïrttMm all |odi- met een meerderheid van drie-vierde dat daling ve-toonde. Van deze groep den palingtrekken Dit wrede volksver
d'ensXTsres ot eïnmSw.cWl. van de stemmen worden aangenomen waren er in 1959 aan belijdende leden maak bestond daaruit, dat men eer
zij lijn ingeschakeld voor het werk!Daarna komt het in het parlement. 145.158, in 1960 waren het er 44.303. iaan een touw vastgebonden glibberige
sneed het touwtje deur". In elk geval zicht, op doek geschilderd met
is ieder het erover eens, dat de zaak ker bruine lijst eromheen,
gebruik verkeerd en ontaktvol werd aange-
Vraag: Kunt
Balthasar "Gerarts,
prins Willem van
Oranje, geëindigd is?
Antwoord: Hij werd kort na de
gesmolten moord gegrepen, op de pijnbank ge
bracht en op de markt van Delft ge
dood. Zijn hoofd werd op een staak ge
plaatst achter de woning van de Prins Hendrik) Apol leefde
en de stukken van zijn in vieren ge-
weet ik deeld lichaam aan de bolwerken op
gehangen. Het hoofd werd gestolen en
naar Keulen gebracht, waar het als re
likwie vereerd werd Een poging tot
zaligverklaring slaagde niet. maar Phi
lips II beloonde de familie met ver-
kopie is natuur
lijk veel en veel minder waard, maar
behoeft daarom als wandversiering
niet te versmaden te zijn.
Vraag: In mijn bezit is een schilder
stuk van de Franse schilder Jules Elie
Apoh Delaunay. een damesportret. Hoeveel
dit waard zijn? Hierbij stuur ik de
dc beschrijving.
Antwoord: Het is buitengewoon
moeilijk in geld uit te drukken wat
een schilderij waard zal zijn. Zoals
u weet worden op het ogenblik op de
veilingen hoge prijzen voor goede
1850 tot 1936
en was een bekende Nederlandse land
schapsschilder, van wie in tal van
werken aanwezig zijn. Er zijn
Maar... als
De-
wintergezichten
die aan Willem
Vraag: Vroeger war
het bezit van een zg.
Zou het mogelijk zijn
ïn wij thuis in
yoghurtplantje.
laar aan te kn-
verscheidene
van hem bekend
nageschilderd (gekopieerd)
neerde men met „n Apol' wat bete
kende: naar Apol. Deze n werd dikwijls
zo klein gezet, dat deze haast niet als loven zeker, dat het door u' bèd'oefde
zodanig te herkennen -•-
iroo
launay spreekt, bedoelt men een werk
van de Franse schilder Robert Delau- -
nay. die van 1885 tot 1941 heeft geleefd *en
ook vele Jules Elie Delaunay is minder be- Vc
kend. Maar dit neemt niet weg. da! de j
toch damesportret een kostbaar stuk
voldoende bleek om te voorkomen, dat Wilt u zekerheid hebben, dan
die het schilderij kopieerde, raadzaam het schilderij eens te laten
V»l<p h.nrftpVontn. lr„„ taxeren door een t<? goeder naam e„
faam bekend staande kunsthandelaar, i y?