('or Alons Europa's Christelijke Literatuur ZEVENTIG JAAR Erasmus Dwars door de zomer ZONDAGSBLAD ZATERDAG 9 JUNI 1962 Interieur-architect en Industrieel vormgever IHIIliiilliil Wie vandaag door welke stad of welk dorp wandelt verwon- Bergfabrieken te dert zich nauwelijks dat in de etalages van meubelzaken de na- Oss>, stands voor maak-stijlen waarmee de vooroorlogse generatie sedert het laatst fra^oor'deNieuwe van de negentiende eeuw werd opgescheept thans nagenoeg geheel Kerk te Delft en de zijn overvleugeld door het moderne meubel. Natuurlijk wordt er Herv. Kerk te Was- ook met het moderne meubel, nu daar „brood" in blijkt te zitten hoort^ook anuSnog volop geknoeid, maar over het geheel kunnen we toch constateren tot zijn werk. Min dat de groot-industrie volkomen „om" is, vergeleken bij de der- dei tiger jaren. Wie echter mocht denken dat het goede moderne meu- hield bel eerst een verschijnsel van de naoorlogse jaren is vergist zich. S®estaat er een christelijke literatuur van Europa? Tegen woordig nu nationaal en inter nationaal het domein der lite ratuur in pacht lijkt te zijn bij de niet-christenen wordt de ge dachte, dat er een christelijke Europese literatuur bestaat (niet alleen: heeft bestaan, maar nog bestaat) bijna ab surd. Daarom is het zo goed ■zich door een waarlijk deskun dige eens de ogen te laten een gespannen voet stonden met een of ander onderdeel der chris telijke confessie; ja, er zijn zelfs schrijvers, die hun spel zijn gaan dan doet men niet voortzetten op de stoep, buiten voor de deur. Hoe onchristelijker Europa wordt, hoe meer spelers er zefs zijn. die buiten spelen, dan binnen. En toch. hoe zij ook minder dan een adembenemen de ontdekking. Er is een chris telijke Europese literatuur, le vend, springlevend vanuit een eeuwentrtide traditie. !'M™ het ..offici- tijd. het geheel van fof BÖII i de branding van deze bewogen Ons land moge literair eei stilte beleven, rondom on is het anders gesteld. Daa: nog beseft, dat het ook i teratuur gaat de li- De Duitse literatuur-historicus Gisbert Kranz heeft de enorme taak op zich igenomien een over zicht te geven van bijna vijf eeuwen christelijke Europese lite ratuur. Het is een even indruk wekkend als omvangrijk boek ge worden deze bij Paul Pattloch Verlag Aschaffenburg versche- - nen „Europas Christliche Litera- Gisbert -Kranz •tor 1500—1960". ehnsteliike iiti Uiteraard heeft Kranz zijn keu ze bepaald. Hij heeft alleen schrij- ele" christendom, bezien horen zij e: zij op him wijze aan deze chris telijke literatuur tot lof Drie-enige God, tot heil Europese mens. de hoogste t gen van mens en leven. Daar heeft het Christendom in een uit gebreide en veelzijdige literatuur St Gisberg Kranz besluit zijn in drukwekkend werk met een ci taat van Friedrich Heer, De strijd, die in de vorige i bouwen begonnen is. heeft zich in de is- ze verdiept en verscherpt voort- cjtaat dat een beroep doet op de SSSi -W- H V,r.„rordeUjB«,d tuiging ook maar één ogenblik van allen. die bl) de Christelijke rust gegund. De twintigste eeuw literatuur betrokken zijn: geeft dan ook een ontplooiing te „Wenn wir uns von Ihm mahlen zien van de christelijke litera- lassen, auf Seiner Mühle, dann vijftal perioden heeft tour als voordien voor haast on- werden wir auch selbst wieder - Europese mogelijk werd gehouden. mahlen können wenn Er will. Vijf perioden Toen de Gronin ger Cor Alons na zijn opleiding aan de Academie Mi nerva te Gronin gen en de Konink lijke Academie van Beeldende Kunsten te 's-Gravenhage zich als binnen huisarchitect en in dustrieel vormge ver in de Residen tie vestigde bekeek men (het was om streeks 1926) zijn eenvoudige, dood eerlijke strakke meubelen niet zon der argwaan. Het ontbreken van rood-pluche en bal- poten deed onbe hagelijk aap. Het leken meubelen om naar te kijken, niet Er behoorden dus In 1927 nog moed waardclijk gewon de inzichten van een binnenhuisar chitect wiens werk openlijk getuigde van iets nieuws. Wie goed zag, bemerkte dat de ont werper zonder meer had afgere kend met de verleugende meubel producten van de 19e eeuw en weer was teruggekeerd tot zuiver am bachtelijk werk wat o.m. inhield dat alle overtollige franje werd af gesneden.- Dit werk der bekend is dat hij van zyn jeugd Cor Alons geschilderd heeft. Alons niet van aan de weg te Niettemin heeft hij in sen weinige maar practische 1953 een deel van zijn schilder- meubelen, zodat lichaam en geest werk tentoongesteld in Panora- zich, voor zover het de woon- ma Mesdag, ter gelegenheid van ruimte betreft, kunnen ontspan- door bet Protestant, Cultu- e„ waar he, bijv wertnlim. i betreft, de geest zich gemak- verdeeld. Groté theologen en filosofen dies ganze Welt zu Seinem Korn' t io die van de hebben de handschoen hun door Voor dit wereldomvattend per- paatd. Hij been alleen scbru- ^«jende eeuw: beginnende bij tet speetief opent dit veelzijdige, opgenomen, die „ongeacht l^h^blttéfcên Jose' Pieper. Kart Adam. Romi- boeiende, haast overweldigend, het no Guardini, Jacques Maritain boek ons verrassend de ogen. de hebben in Emil Brunner en Karl nationaliteit of confessie in chris telijke geest geschreven hebben «taat over God. wereld en mensenleven Human, en wier boeken boven de grenzen van hun confessie of taalgebied hun invloed hebben uitgeoefend." deze periode geheel de vernieuwing: de Reformatie Men hoeft Barth hun protestantse tegenvoe- verbazen tors gevonden. Zij allen staan Allergrootsten lid is. georganiseerde expo- t-eliik kan' concentreren zodat Gisbert Kranz heeft zich doel- Toen bleek wel dat critici Jet weS go^ e^Xt kan wor- bewust tot de allergrootsten be- Contra-Reformatie, zich dan ook niet dat bijv. in één hoofdstuk Luther en Calvijn tezamen beschreven worden met Loyola en Teresa De tweede periode, de zeven. als De Gruyter en Cornelis Veth ook dit werk naar waarde schatten. Juist ook ut zijn het werk goed en vlot kan den gedaan. Interieur- en meu belkunst is een bij uitstek die- de problematiek hun tijd. Hun geluid is niet schuchter afwerend, verdedigend, maar helder en klaar, aanvallend en actief. Engeland kan bogen op mannen als Ches terton, C. S. Lewis; EV. GROLLB Gisbert Kranz: .Europas Christliche Literator 1500-1960". Paul Pattlooh Verlag, Aschaf fenburg. En de industriële vormge- °aar bl°" en bibliografie, terwijl di gescheiden. De grote Span- op papinj- het Rus- L. eri!f£ia.tfrn:fü jaanfen: Cervahtes5 Caldcroo Die moet op fabriek schrijvers het duizendtal 1 jk schrijdt. De ru:: [n_ klimmen der In maar toe. hoewel de „«eltrijver „Een uiteraard moet vaststellen, dat pénelon schilderwerk is hij zeventig jaar jong. Zonder zichzelf te verloo chenen is hij met het ouder wor- HE den meegeevalueerd met de tijd. Iijn pi'aats"'hebben onmtddëÜTjk schrijdt. De reeks neemt bij het 3e""DiL'üe Zijn meubels werden wat soepc- „aast de directie of naast de kl.mmen der wen met af -A ter. de gebogen tjm werd niet ge„ie„r.bedrijfsleider e.d. versmaad, maar ondanks een Amerika zegt men terecht: misschien wat lichtere toets bleef goed ontweFper is uw zakelijk Europa met meer christelijk zijn werk het kenmerk dragen sUCces Wanneer dat meer tot de sedert de 17e eeuw de saeculari- van gedegen vakmanschap en een grootindustrie in Nederland zal sering en de ontkerstening hand zekere voornaamheid Cor Alons doordrmgen, zal dat onze export "~M f" J »»ft pnet ~t, goe(Je k(Jmen Zo vaak ik het atelier Alons heb bezocht en met hem lijfce literatuur. Een des te groter sprak over de taak van de kun- wonder als men mede m ogen- ^en 2ic,h reeds van haar chitecten sterk heeft beïnvloed besef! van de lï^nSSSf."' «rend. °P Si» kan door zijn hoge opvattingen. perkt. Desondanks heeft hij zich Hoezeerin deze tijd de terton' i.. Lewis; ST/C im r L'lVt i -\T\.V OATrn genoodzaakt gezien bij"na 300 wereldiijke literatuur opkomt, he- Frankrijk op Mau- \- b ILL.ll LtvAS/V\\ 5 KOI LH schrijvers uitvoerig te behandelen mpl e_ Jaarde worden „ooit v Marcel; Italië vinden hun tegenspelers barok: Biderma de Engelse Milton unyan, in de Franse Pascal 'énelon en wat "ons land be treft in Vondel. Om slechts deze namen te noemen. In de achttiende sische emigranten- Bidermann, dom op Berdajew Op bijkans ieder begint gebied der literaire cor sprake kunstenaar met een eigen stijl, die door zijn jarenlang le raarschap aan de Haagse Konink- Ujke Academie voor Beeldende uvci uc vau 5SSÏÏL ti'°ïUeï..£i°"ueS.,::fAr; stenaar heb ik iets beseft wezenlijke samenhang der ver- a0Iy a -. schillende kunsten. Schijvers. het Christendom in Europa t op onze dagen Voltrekken. Het Christendom wordt lyriek drama, dag- levende christe- minder vanzelfsprekend. Ja, vele 8 «- ooraanstaande literatoren heb- b°ek- essay- enz- Europees is. Bovendien gen da^ jjij veien hunner zich Ov6fv/06c/ - nog sporen van het_Chnstendom Tentoonstelling dichters, componisten, schilders. ej ^?uar» J? laten onderkennen. Toch zijn er Het boek architecten, zij allen staan vaak heeft dat. verdeelde Christendom nog namen die met ere genoemd Kranz geeft hiervan tegenover dezelfde moeilijkheden. 6611 steeds minder christelijk kimnen worden: Tersteegen, Wes- - - - Europa, Jerwijl hot van origine ley_ cowper. Young, Hamann, digingscomité dat zich taak heeft gesteld wi stelling in het Gemeente Mu-j seum te 's-Gravenhage voor te bereiden. In een Erecomité heb- Atons tot'dc eersten behoort dl, do»r de k.mcrs liepen vrot- ben. onder voorritterseh.p tn de strijd tegen wansmaak gen zich ei wat dit wel zou moe- pioniersarbeid hebben verricht «en tuisten. Zolang de grootindus- vond zijn streven biet direct in '«'e 'e 'e| vzn de minste weer- dc hem bekende van huis uit iJTiHI minente vertegenwoordigers anti-revolu:ionaire kringen waar- miljoenen leeuw.enkopjes liet w- dering, doch wa» het de S D A P. (zielloze namaak voor wie hij in 1927 via het In- p4,w* stituut voor Arbeiders Ontwikke ling medewerkte aan het innch- I- m ten van modelwoningen. Dat men be"- Dat hee." Alons dan binnenhuisarchitect, Pr. Hendrik- in protestants-christelijke kringen ook ondervonden. Ik heb er nooit iaan 2g te Overveen, gaarna op nnu niet toe wan nan de belang- SP'J1. van gehad tot AflpefA «-hen M voorhield werkt onmiskenbaar na belangrijke opdrachten mocht van Europese geest is, toch heeft bij hen die in de tegenwoordige uitvoeren acht hij een bijzonder datzelfde Christendom in zijn lite- H ontwikkeling van de interieur- voorrecht. Alons behoort tot die fatour een eeuwenoverkoepelend, kunst en industriële vormgeving protestantse kunstenaars die zich indrukwekkend monument ge- eenzelfde compromisloos stand- met aan de dienst der kerk heb- sticht. Symfonie vormde Kerk te Noordwijk aan Gisbert Kranz vergelijkt deze Zee. Het streven naar innerlijke christelijke literatuur met de uit- vernieuwing. naar het estetisch Maar het wordt steeds duidelij- alleen overvloed boek, dat de dienst der kerk heb- sticht. punt innemen, een houding die onttrokken. Hij was om. voor hem karakteristiek Is al- ,n de Nederlands Her- dus kan men lezen in een richtgeving over zijn persoon werk, samengesteld door een hul- woord. een machtig zicht geeft van de invloed van het welbewust Christendom op on- moderne bescha- tot antwoorde vorm, het vaak tentoon- zaam optornen tegen de stroom verleu- zijn eigen melodie i vroeg eigen instrument, van dom vooroordeel gende conventie, is dat, zo vroeg eigen Instrument, en toch ik mij af, niet het leven van al- bij al deze menigvuldighed spra- le geestverwante culturele wer- ke van een harmonisch kunst kers die hun leven en werk werk. Er zijn, zo zegt Kranz, al- ker, dat de christelijke schrijvers zich moeten gaan afzetten tegen de tijd. Christen-zijn wordt hoe- langer hoe meer een zaak van persoonlijke geloofskeuze, weloverwogen en we! neen-zeggen tegen de geest van de tijd. een strijdbaar bezig zijn ving, maar dat ook verblijdende en ïstèndom! de ^schrijvers uiteenlopende"1 litéraire stromin- moedgevende ver- de muzikanten. Ieder speelt gen zich aandienen. Eerst de ro- gezichten opent. bespeelt zijn mantiek: met de grote verdedi- gers van het Christendom voor wie de kerk haar bestaansrecht bewijst als promotor van cultuur wetenschap, vrijheid en men- gezichts- tijd schrijvers geweest, die op senreüht: Schleiermacher, *s-Gravenhage. tal J. RISSEEUW. eertijds zuiver handwerk) zouden circulaire met feit dat de kerk. de school er politiek nog alle aandacht energie opeisten. Eenvoud en degelijkheid t« hebben bë- "nvra«f ne, ilen die hij door dere bijzc de zijn eigen meubelmaker in 1927 gezonden. Wanneer Cor Alons, d*e S' roh-Sr^eco?/. buieemhitect, Tuct Ah™, dom. ook toen reeds ontwierp eerste stalen meubelen, „ai zijn - werk", aldus De Gruyter, „ken merkt zich door eenvoud en de en onopzichtige no- adequate materiaal- behandeling. Het is van smaak Toen wij de dan gen wat hij uniz&ki's IS. - typisch Nederlands, m C p| |t~É* Nederlands op zijn best //Vv» JLLULLL Alons bleek een veelzi Dienende kunst jubilaris vroe- een interieur architect primair acht antwoord- veelzijdig kun- de hij: „Precies hetzelfde als stenaar, niet alleen woon- en voor een architect; hij moet Het lil op de voortiand ge- i^theek"^. eïïi «cheppen. De bimienhuis- zegd. d.t het boek van de Ja- "bhitect moet er voor rorgen panse schrijver Tanizaki „De ^oorwerp^ urdmk, keuken- dat de - sleutel" thuis hoort uitsluitend In handen van volwassen le zers met een gerijpt onder scheidingsvermogen, want ■enerzijds kan men dit boek verwerpen om zijn thema, an derzijds bewonderen om de knappe en subtiele behandeling daarvan. Voorts dient men re kening te houden met het feit, dat de schrijver een Ooster ling is, waardoor aan het ge geven een kleur gegeven is, die de westerling niet kent. Cha teaubriand, Lammennais, Mickie- wicz en vele anderen. Daarna komen de mannen der tweede generatie, die niet als verdedigers van het Christendom optreden, maar veeleer de geest van hun tijd strijdbaar aanval- Newman en Kierkegaard, Een uitgever van verzen moet altijd aam zijn publiek denken. len: Newman en tvierxegaara, T ti. «u^hiAr riph nn&zn- mooten hier met nadrok vermeld I'ro'Af in het geding is, is de epische poëzie als genre, haar eigen aard en haar eisen. worden. De 19e eeuw ligt tussen de Franse en de Russische revo lutie in. Velen hebben zich dan vingers ook moeten afzetten tegen neo- humanisme, liberalisme, socialis me, materialisme, positivisme, atheïsme en nihilisme. Van dit alles kan men de sporen ontdek ken in de christelijke literatuur uit de vorige eeuw. De meeste schrijvers zijn pas tot hun ge loof gekomen vanuit het ongeloof. Onder hen zijn te noemen: Gór- ha|rad, dichter res, Schlegel, Donoso Cortés, Mickiewicz, Dostojewski, Bloy en Péguy; terwijl Brentano. Kier kegaard en Verlaine, lange tijd van het geloof vervreemd, zich bekeerden. tastbare faam verworven heen die poëten kan men aan de hand optellen) het publiek om zo te zeggen een naam koopt, blijft de uitge ver erop bedacht iets aan te b'e- krachtens den dat voor de mensen aantrek kelijk is. Zo leest men omslag van de bundel door de zomer van de toch lang niet onbekende, overwegend ver- Maarte Mok (geb. 1907), een uitgave van A. A. M. Stols-J. P. Bartn, 's-Gravenhage, o.a. het volgende: Procédé Dwars door de zomer is een boekje met kanttekeningen op gemaakte reis, waarhij ens een bepaald, op zich zelf knaip, vaardig en van smaak op de getuigend procédé, alles in een Dwars gematigd-modern poëtisch idioom wordt overgebracht. Het is heel plezierig om (te lezen, maar in wezen is dit reisverhaal proza, deskundig vermomd als poëzie: s spreidde de dag zijn „Het element der reisbeschrij ving ontbreekt hier niet, maar op de voorigrond staat die andere vorm van re isbes dhr ij ving die de weerspiegeling va - innerlijke leven is. ..Dwars door de zon Tol- geen deelgenoot van eeuw reisavonturen, het Toer een gedicht dat mer HHI -lezen, omdat het ke auteurs hebben volop gestaan fragment biedt In de branding Daarnaast heeft de 19e eeuw hoogtepunten gekend van reli gieuze lyriek (Droste-Hülshoff, Gezelle) en epiek (Gogol, stoi en Lesskow). De 19e eeuw is literair zeer veelzijdig en zeer boeiend geweest en de christelij- Blj zijn proefschrift over Ons Tijdschrift 1), waarop dr. R. G. K. Kraan onlangs aan de Vrije Universiteit gepromo veerd is. is een stelling ge voegd, die ais volgt luidt: „Als onafhankelijk, kritisch orgaan der jongeren èn als naar lite raire vernieuwing strevende pe riodiek heeft Ons Tijdschrift in mogen concluderen dat de jaren 1904/1914 meer bete- kenls gehad dan het maand- blad Ontmoeting In de periode De functie van het christelijk literair tijdschrift, EEN HALVE EEUW GELEDEN EN NU die de naderende ouderdom in zijn lichaam ervaart, begint met bijzondere middelen ziin vrouw te perverteren, waardoor hun overigens monotoon huwelijk een nieuwe intensie krijgt. In de vrouw ontwaakt na zoveel jaren een veeleisende minnares en dit leidt dan tot een ontstellend slot. In haar armen wordt haar man getroffen door een dodelijke be roerte. Door middel van een dag boek dat zowel de man als de vrouw voor zichzelf bijhoudt, weet de schrijver diep tot de psychologische gesteldheid van dc echtelieden door te dringen, hetgeen een vondst op zichzelf is. omdat hiermede de bezinning op hun ervaringen met een ont stellende. koele, ontledende nuch terheid wordt vastgelegd. Toch wordt ons de functie van dit boek niet duidelijk en de vraag dringt: is dit poraograj Men spreekt tegenwoordig van een erotisch realisme, dat zich van perversiteiten wil ont houden (In onderscheid tot het eerstgenoemde), doch dat toch wel inhoudt, dat men doordringt tot de meest duistere diepten van het mensenhart, dat van na ture boos is. Het is in feite een r<ili»,t. die de Schrift on, in onszelf, maar dan m het licht van Gods heiligheid, bewust heeft gemaakt als de ernstigste kant van ons innerlijk leven en juist deze laatste overweging leidt er toe. dat men boeken als deze. soms met meesterschap ge schreven. toch afwijst. van 1946 tot heden." der gelijke stelling simt discussie ou Hebben wij in Kraans waardering Ons Tijd- riode niet te veel schrift in de periode van 1904 verering gedaan? Op honden bruikt. Wat de^schrijver ook tot '14 tien jaren dus hadden wij minder kijk. J uitsteekt boven het maandblad beeldspraak lijkt mij in Ontmoeting gedurende zijn vol- dan een zin toepasselijk. vendien slechts dit willen noemen: het verzwijgen van wat de vorige generaties op de voorgrond ge steld hadden: het directe getui gen, het belijden, moraliseren. In plaats daarvan het speuren en experimenteren. Het beeld van de hond die met de neus langs de grond loopt, past ook in dit verband. Epigonisme? Ja le bestaan. Tot heden, staat wii niet bedacht dat een speurende -.ui. het «li h»nd altijdI navolgt. Beginselvet- ijsberg, grotendeels verbor- "*"*8- Ja, verder gesprek buiten universitaire gemeenschap geenszins uit Het komt mij dat een gesprek bij. De simpelheid ring beginit hier gen. Er schuilen in dit waaT- leel heel wat ondertonen. de vergelijking rijk de bewe- nuances. overvleugelt het beide leden gen. Daartoe behoort c. ..jL .j.. het tijdrovende werk In het bijbelse beeld beoordelen, aanvaarden of af- dier niet wijzen, met redenen omkleed. alles wat zich ter plaatsing ligt ook De generatie 1950 finaal gericht. het andere. Beide zijn creatu- Erkenning uitdaging die in d-r. Kraans be wering ligt. bereikt zo de men sen die er hek meest en het eerst mee te maken hebben, redactie, medewerkers en le zers van Ontmoeting. Als een van de redacteuren van drt tijdschrift dat de re gelrechte nakomeling is van rvnS Tijdschrift wil ik gaar- de stolling op haar draag- I,- - - - - A c rr Hnl i i IrVt i r( dat hier --- - de grote gebreken van Bteil3KCÜ de waarde der gene- de stelling zichtbaar wordt. ZlJ eindelijk Gods. Waar dood en leven aa°b^edt- aan elkaar grenzen, wordt de Het komt mij Jware wijsheid geboren. Ook het dat het met Ontmoeting op inzicht twee essentiële punten met al^ raties. Een vergelijking van perio den kan vruchtbaar zijn. mits men aan beide zijden de nuan ces recht laat wedervaren. Dit doet deze stelling niet. Zij te best gesteld is. Het blad staat in de schaduw. Hier zetten tevens de vragen in. Men is in de literatuurhis torie gewend aan simpele waar- spreekt vnj ge- gebruikt „Lrterairel WT- Wjng-.> jg dd een vast begrip? Kan men aan dit begrip twee h^r^deuKleliTkheki ,den7a &*obaal in ,eel? yiergfU]~ generaties meten of moet men tan* waaTd*T"ig te «xttrtMrai. rekening tienden met verschm- lijkt mij kortzichtig en buiten- vingen die moeilijken makkelijk over bloei val. Maar om het continue he- globaal in een vergelij- wijdto beproeven Dit te meer dear verjehjkmg.««en berd,pe- „,tenkeb pebjk. meeting op deze uitdaging ant- Vragen zelfs wel onwetenschappelijk. Sterker nog. een dergelijk oor- - y|- illijk en ge- kunnen lei den tót een conservatisme dat Wij leven in een tijd va het de levende moeilijk maakt schuivingen Metabletica, Verschuivingen Ontmoeting is sinds zijn op richting een tijdschrift van het grensgebied geweest. Zal het eindelijk voor zijn lang niet eenvoudige en zeker niet opval- ities in dat gebied eéwoi ~icht kort en het on" t°i hp derscheid moeilijk is. erkenning krijgen? Of moeten wij wachten op een dissertatie over zoveel Er is. in dit grensgebied tus sen kerk en wereld, tussen de tijden, meer dan bitterheid over miskenning, er is ook vreugde. Er komt een nieuw elkander verstaan tussen Christenen van -- 'k graag wil- heel verschillende herkomst, wat het verschil iets van de Achttien op cultu reel gebied. Het werk groeit, het begrip g taal is niet alleen wat ten slotte gedrukt, gerd wordt. Tot dat totaal be horen niet alleen zij die mee doen. maar ook zij die zich af zijdig houden. Bescherming brengt mij tot ei 3e de gestorvene, der veranderingen, heet het Een woord uit het boek Predi- veel besproken en bestreden tor' Nog een nadere specificatie leer gewenst: wat is er veranderd Gods hemel, de orthodox-protestantse Simpele constateringen heb- ker schiet mij hier te binnen: boek ben vaak een problematische „Een levende hond achtergrond. Hoe meer men dan een dode leeuw", zich in de stelling van dr. Kraan verdiept, hoe meer vra gen er opkomen. Het is althans de verdienste van de these, dat Men kan mij ze tot crrtrsch onderzoek stimu- dat de prestaties Levensgevoel wel zeer uiteenliggende. gene "Het gaat hier om een waar- raties toch niet met deze sym- de-xxrdeel. Wel is de strekking bolen gemeten kunnen worden, van de woorden „van beteke- Zeker niet J- de psychiater beter leraar J. H. und Zeitgeist ketreeks. waarin de schrijver, H. H. Muchow, als stoten van tegenwerpen reactie op een algemeen heer- de beide, sende onzekerheid te leven onder deze deze tijd van de Heer. Er blijft nog veel te i de drie. Rijns- Ondermeer dit de noodzaak Berg. Jugend dorp. Risseeuw en Van der s de titel van Stoep, die tot de oprichting yan dat I de RoRoRo-poc- Ontmoeting in 1946 heeft geleid, tussen enerzijds de academici, vond in een totaal andere situa- studenten, de Vrije Universiteit, tie plaats dan die ieder andere last not least, en. anderzijds, de tossen werkers in het veld der litera- t door- tuurbeoefening. De achterstand groepen die is daar schrikbarend. plotselinge vitale reacties Schub, de stelling rDat hangt met schuiven samen, merang kunnen zijn. nis" wat onduidelijk, maar het houdt de stellingzich uitslui- Juist dit schuiven ma^akt g| Be minste mét in het onzekere. Wij het levensgevoel. Er zijn. ten opzichte van i dr. Kraan duWeus. Tijdschrift, enkele radicale schillen aanwijsbaar. Ik C. OUBOTER 1) Zie het artikel van H. van Balkum in het Zondags blad van 26 mei J.l. dichters Al maakt sensationele is niettemin geboeid zal n het grote isavontuur dat het leven is." Het lijkt toch heus niet nodig zich bij een dichter - te veront schuldigen voor het ontbreken van sensationele reisavonturen en te wijzen op het innerlijk avon tuur van de geest. Sensationele avonturen vragen om een verslag en wat tot poëzie wordt is uitge rekend niet de sensatie en het avontuur in het leven der uiter lijke werkelijkheid. Poëzie is een transformatiepro ces: er wordt een andere werke lijkheid geschapen, met bouwstof fen van ons aller alledaagse wer kelijkheid. De spanning en de prikkel sensatie en avontuur, die aan de oppervlakte afspelen, moeten in het scheppingsproces sterven om misschien als poëzie te herleven. Zo bezien proeft men in die uitlating op de omslag een soort excuus, op zichzelf overbo- van wind en zon. De kinderen begonnen te trippelvoeten op het licht liep tussen huis en ruimte heen met stoffelijke zwarigheden. En ik liep vol ongeschreven ge dichten *te zoeken naar het nut van mijn aanwezigheid. Laag op zijn voorpoten geleund stond daar de grijze autokever geduldig met zijn opgeheven waaronder baal na baal bezit verdween. Aan het eind van de straat keek de hemel ons in het roodigezwoegde aan gezicht en achter ons trapte een kal- voortdurend glas aan gruis. Zo begint het lange gedicht. Men ziet: dit is werk van een dichter, maar in wezen is dit geen gedicht, geen eigenlijke tx>ë- zie. Zoals Mok en ook Ifoor- nik het genre van de epische die zich P°ëzie hanteren, beweegt hun werk zich op de grens en poëzie: de stem is Jakobs stem (het klinkt als poëzie), maar de handen zijn Ezaus han den (hier wordt in wezen proza gemaakt). Het gekke is overi- gens. dat het zich, zoals gezegd, aig. maar een excuus aai ver- buitengewoon plezierig laat lezen, raadt hoezeer de uitgever het g—, Iu,„ eren,. i acht beseft. Het lange gedicht bladzijden druks, verdeeld hoofdstukjes, is dan toch een ver slag en dat is, poëtisch gesproken juist zijn zwakheid. Eenzelfde verschijnsel constateert men bij het lange gedicht De Vis Hoornik. dat onlangs briek besproken is. misschien juist door deze grens situatie. Hoofdzaak Men zal vragen: is dat dan niet de hoofdzaak? In zekere zin wel. maar het gevaar bestaat dat het begrip poëzie vervalst wordt, niet zozeer bij de dichter als wel bij het publiek. Wie evenwel goed pro za wil leren schrijven, of zijn pro zastijl wil verbeteren, kan hier veel opsteken. Men zou dus kunnen con cluderen dat een dichter hier Ik bedoel dit. Een eerlijk episch uitstekende lessen in proza geeft, gedicht, dat bepaalde^ gebeurte- En vraagt men ten slotte Secundair verhaalt, ontleent zijn dan Homerus' beschrijving Odysseus' avonturen tot zulke hoge poëzie kon worden, dan kan worden herinnerd, dat pas kracht aan dat gebeuren de wijze waarop het verteld i De dichtvorm is hier secunda: Men kan beweren dat dit zelfs sinds de romantiek het bij Homerus het geval was. De leven centraal is komen te actie, de daden hebben de dich ter bezield en deze bezieling heft het gedicht op hoog niveau. Spreek hier desnoods van sen sationele reisavonturen (zoals bij Odysseus). Maar wanneer gesug gereerd wordt dat de dichter psychisch van alles heeft beleefd lijke werkelijkheid. De oudheid zodat het genre „epische poëzie" in onze moderne tijd alleen kan worden verstaan als een verhaal van een innerlijk proces, dat zijn eigen wegen volgt en zeker niet zomaar parallel loopt met een reeks gebeurtenissen in de uiter- deze zielsgébeurtenis want daarop komt het aan lijk opmarcheren i t die uiterlijk waarneembare werkelijk- dc romantiek he id, dan wordt er te veel van ons geloof verlangd. Want dit kan eenvoudig niet. is de uitspraak van een dichter enorm veel moet neD- ben beleefd om een enkele regel verantwoorde en authentieke poë zie te kunnen schrijven. Wat nier stond principieel anders tegen- het leven. In de oudheid de gebeurtenis alles: sinds houding Overbekend consequenties die hieruit noodza- Rilke. dat kelijkerwijze volgen, niet op de manier van een logische redene ring. maar volgens de wetten van C. RIJNSDORP.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 18