rrrti1 Prof. K. Dijk keert zich tegen „De Achttien'"' Het zwarte schaap 95 Een woord voor vandaag IDs. Kuitert zoekt nieuwe weg uit oud probleem betrouwbaar risfiüH Kleinere schoolklassen voor minder-validen Chr. geref. F akkeldragers kunnen werk voortzetten RnTWukpredikant ANDERZIJDS Nauta en de 64 Ook prof. dr. D. Nauta is in gegaan op het „Getuigenis van de 64" waarin de bezorgdheid wordt uitgesproken over de rich ting die de Gereformeerde Ker ken inslaan. In de eerste plaat* heeft deze gereformeerde hoog- leraar in Het stuk iets gemist. Hij schrijft in het Centraal Week blad: TK ZOU mij kuunnen voorstellen, l dat iemand op die vraag als antwoord wil geven: de toenemen de inzinking en verslapping van hot geloofsleven; de voortschrij- de gemeente en om daad werkelijke belangstelling te tonen voor de zaak van Gods koninkrijk op allerlei gebied; de veruitwendi- ging van het kerkelijke leven in al lerlei opzicht, tot in de prediking toe, waarin de oproep tot bekering nauwelijks meer wordt beluisterd; het weinig verstaan van het be trachten van een leven des ver- bonds voor Gods aangezicht, in eenvoudige gehoorzaamheid en lief devolle o-'ergave. Dit lijstje maakt op volledigheid geen aanspraak. Tal van verschijn selen. die als verontrustend moe ten worden beschouwd voor de hui dige stand vun het geestelijke en kerkelijke leven, zouden er nog aan toegevoegd kunnen worden. Maar nu doet zich het merkwaar dige vcr.-chijnsei voor. dat niets van dat r.lles in het getuigenis naar voren wr.ró- gebracht. Men moet de indruk krijgen, dat voor het besef van de ondertekenaars van het geiu-gtnis zichten geen vuiltje lucht van het fundament van onse ker ken er. als een loslaten van baar schriftuurlijk uitgangspunt. En dat is het, wat de ondertekenaars van dn getuigenis met zovele woorden uitspreken. In dit ge:u.genis wordt onder meer kritiek geoefend op het stre wn vtn de bekende ..Achttien", tot wie neper rtedikarrten van on ze nerken behoren. Ook wordt po sitie gekozen tegen opvattingen, welke vsn dezelfde zijde in het pocketboek Van Kerken tot Kerk" zijn voorgedr ager. Niemand zal aan de opstehers van het getuige- het recht ontzeggen om zich l. Het en ander I zijn in te 1 gon. crmiedelijk gaan de bezwa ren van de ptrsonen, die in het getuigenis aan het woord zijn, ver der aan de rrJJne. Ik denk er niet aan hun hei reoht te bestrijden, die bezwaren kenbaar te maken, in dien zij zulks nuttig of noodzake lijk achten, aan de kerkeriden. Maar *U hebben er niet mede volstaan bi een dergelijke geest hun bezwaren te uiten. In hun kri tiek gaan xlj veel en veel verder. Ook de synode wordt er in beirok- meerde Kerken, poneren zij hun stelling, dat er ten aanzien van de hervormde kerk moet wor den gedacht aan een onduldbare eenheid. Het wordt blijkbaar prin cipieel als een ongeoorloofde zaak aangemerkt. Op soortgelijke wijze «preekt het getuigenis is. Neen de erlge reden voor hun bezorgdheid en ernstige verontrus ting wordt, naar verluidt van hun getuigenis, gevonden in de voort gaande toenadering tot de Her vormde Kerk alsmede in het al duidelijker streven naar het toetre den van onze kerken tot de We reldraad van Kerken. dit getuigenis zich demonstreert. Wanneer men het wil hebben over het ondergraven van het funda ment der kerk en over de aantas ting var. haar schriftuurlijk karak ter. dan zal men in het minst nog andere punten aan de orde moeten stellen dan de twee ge noemde. Voor mijn besef raakt dit maar niet een theoretisch bezwaar. In werken.»*heid dreigen er voor on ze kerken heel wat meer en ook nog erust'ger gevaren dan de on dertekenaars van dit getuigenis aan de kerkeraden hebben ken baar gemaakt... TVjIJN BEZWAAR tegen de pro- bletnistellmp in het getuigenis gaat echter nog verder. Het gaat niet aan de toenadering tot de Hervcrmde Keik en het streven naar toetreding tot de Wereldraad van Kerkt r zonder meer te willen kenschetsen ais een ondergraven j wordt als een onsanvaard- aangelegenheid aangemerkt. Alle experimentele plaatselijke ac tiviteiten in dat opzicht evenals al le eenzijdige voorlichting ter zake stempelt het getuigenis met het merkteken van onwettigheid; daardoor zou aan onze kerken schade worden berokkend. Naar mijn mening zijn dergelij ke krasse uitlatingen veel te abso luut gesproken en houden zij geen rekening met d« grote genuan ceerdheid. waarmede onder ons ge woonlijk over de bedoelde kwesties wordt gesproken. Voor mijn besef is het een kwestie van beleid, of onze kerken zich zullen aansluiten bij de Wereldraad van Kerken. Met volstrekte handhaving van eigen gereformeerde belijdenis is het mo gelijk toe te treden tot de Wereld raad van Kerken; en bij een der gelijk toetreden zal geen enkele In stantie in die wereldraad het eigen karakter van onze kerken aantas ten. Dat daarmede het fundament van onze kerken zou worden aan getast. is een bewering, die op sommigen of misschien velen in druk maakt, maar die niet op af doende wijze met grondige argu menten, aan de Schrift ontleend, kan worden bevestigd. Dit is even min het geval, ais wanneer iemand met pathos meent te moeten staan de houden, dat Jezus van ons eist buiten de Wereldraad van Kerken te blijven. Jaarvergadering geref. schoolverband Eenheid belijden nodig voor de verband op de algemene vergade- fJiriXtpliilcP Srhnnl van d" g°ro'nd ring te Utrecht gehouden, heeft M MUSUJIUS dCllUUl noodzakelijk^ prof. dr. K. Dijk als voorzit ter van het gereformeerd school- hij verklaard verontrust en be droefd te zijn over het congres van hervormden en gereformeer den, door „De Achttien" belegd. Hij zag daarin een eenheidsstreven dat niet overeenstemt met de ge reformeerde confessie. Prof. Dijk zei dit nadat hij gememo reerd had hoe in het afgelopen jaar het vierde eeuwgetij van de Nederlandse Geloofsbelijdenis was herdacht. Vele waarderende woorden waren aan deze confessie gewijd. Even was in de ker kelijke pers de potpourri der oecumene (zoals prof. Dijk het noemde) onderbro ken voor de heldere soloklank der con fessie. Voor de scholen met de bijbel heeft deze belijdenis de grootste betekenis, want zij vorm't de grondslag van die scholen. Wie echter verwachtte dat er na de jubelklanken wel een nieuwe lente ten aanzien van de waardering der N.G.B. zou aanbreken, werd weldra teleurge steld. Want de situatie vertoont volgens jjrof.^ Dijk juist het tegenovergestelde Verzet Inplaata van in te stemmen met deze belijdenis, groeit van allerlei richting verzet. Allereerst doordat het theolo gisch denken zich wijzigt en andere koenen kiest dan Guldo de Brés, al spreekt men nog steeds over de band met „de vaderen". Prof. Dijk somde een aantal bezwa- Advertentie (Van een onzer verslaggevers) ren op. die men tegenwoordig inbrengt tegen het werk van Guido de Brés en waaruit dan zou blijken, dat deze het mis had. Het andere verzet schuilt in het een heidsstreven dat overal openbaar komt. Van lieverlede vormen de gereformeer- de belijders een vreemde sector in het geheel van de unificatie der meningen. In dit verband noemde prof. Dijk het congres van „De Achttien", en hij stel de de vraag of er nog levenskans is voor de gereformeerde belijdenis. Hij beantwoordde deze vraag bevestigend, want juist in deze tijd past tegen de op dringende goddeloosheid geen vaag christendom en geen slappe synthes» maar een duidelijke belijdenis. Prof. Dijk riep zijn gehoor op hef oude erfdeel niet los te laten ten kos te van eenheidsleuzen, die zeker niet instemmen met het credo van de zes tiende eeuw. Hij eindigde met de op roep: „Houdt met uw school die con fessie vast. Houdt met uw kind die belijdenis hoog". Eenheid en samenwerking Hoe nodig overigens de samenwer- ne is, bleek uit mededelingen van •of. dr. G. Wielenga. pedagogisch ad- seur van G.S.V.. over het instellen schoolpedagogen. Wil deze zaak komen, dan is het beslist dat de drie organisaties Naar aanleiding van een vraag van de heer A. Goudswaard te Assen of het nog wel zin heeft de oude psalmberij ming te laten leren, nu de nieuwe berij ming overal in zwang komt, adviseerde prof. Dijk dit niet te overhaasten. Ook hier is weer de samenwerking tussen de drie organisaties in het ge ding. Men kan gerust doorgaan met de rijming-1773, desgewenst naast de :uwe berijming. Terwille van de psalmberijming, of om het laten zingen van gezangen moet men niet riskeren, dat leerlingen de school verlaten. Nu we toch de psalmen noemen, kan ook nog worden gewezen op een bijdra ge van leerlingen der christelijke kweekschool te Ede onder leiding van hun zangleraar G. Bakker. Zij zongen psalm 113 van het gregoriaans af via Genève, Datheen en 1773 tot de proeve van nieuwe berijming door de dichters, waarbij de laatste wel duidelijk de voordelen van deze berijming aan het licht bracht. De overige tijd besteedde men in discussie over het reeds eerder schenen referaat van drs. G. R. Visser onder de titel „Sta ik Prachtige geschiedenis is dat, die geschiedenis waarin wordt verteld over de ontmoeting van Filippus niet de kamerling. Op de weg, die van Jeruzalem afdaalt naar Gaza vinden twee elkaar wildvreemde mensen elkander in het evangelie. De kamerling leest de profeet Jesaja en Filippus vraagt hem: Verstaat gij wat gij leest? Nee, natuurlijk niet, Filippus, natuurlijk begrijpt hij het niet Niemand heeft hem ooit over al deze dingen ingelicht. En danzo staat er in de bijbel, opent Filippus de mond en hij predikt hem Jezus. Het vervolg van de geschiedenis mag bekend worden verondersteld. De kamerling laat zich dopen in het water in de nabijheid. „En toen ze uit het water ge komen waren nam de Geest des Heren Filippus weg eh de kamerling zag hem niet meer, want hij ging zijn weg met blijdschap" (Handelingen 8 39). Hij ging zijn weg met blijdschap. Deze rijksgrote van Can dace heeft Jezus leren kennen. Hij vergeet alles om zich heen, hij ziet niets meer, hij wordt helemaal in beslag geno men door de vreugdedie uit zijn hart opwelt. Dat is de praktijk van het leven. Wie Jezus heeft mogen leren kennen gaat zijn weg met blijdschap, al is die weg, zoals dat het geval luas met die kamerling van Candace, nog zo moeilijk en uit zichtloos. Want waar Jezus verschijnt, openen zich nieuwe perspectieven. De weg kan met blijdschap worden gereisd. zijn er op het - - ..et ge bied van het christelijk onderwijs, wier activiteit in vele opzichten gelijk gericht is: Chr. Nat. Schoolonderwijs, Chr. Volksonderwijs en G.S.V. Er gaan steeds meer stemmen op die eenheid of tenminste verregaande sa menwerking tussen dit drietal begeren. Daarom gaf een der aanwezigen uiting aan zijn spijt, dat iemand die deze samenwerking nastreeft blij kens een zinsnede uit het rapport van het college van vertrouwensmannen terstond wordt aangemerkt „als te zijn gebeten door het oecumenische hondje" en „verschraald te zijn". Dit was voor prof. dr. J. Waterink aanleiding om te verklaren, dat G.S.V. niet tegenover C.N.S. staat. Wie gere formeerd onderwijs wenst voor zijn kinderen kén lid worden van C.N.S. maar móet lid worden van G.S.V. Men kan in de vergaderingen van C.N.S. nooit onderwerpen aan de orde stellen als b.v. kinderdoop en uitverkie zing. met het oog op leden als darbis- ten en lutheranen. C.N.S. concentreert zich op de centrale waarheden van het christendom, maar in G.S.V. zijn de belijders van de gereformeerde confes sie samengebracht, namelijk gerefor meerden in de_ hervormde kerk, chris telijke gereformeerden, gérëformeer- den, vrijgemaakt gereformeerden; mo gelijk ook nog eens de gereformeerde ter?" Eenheid met Chr. Volksonderwijs is niet te verwezenlijken omdat deze orga nisatie blijkens haar statuten de her vormde kerk wil dienen. Prof. Waterink meende dat tussen G.S.V. en C.N.V. samenwerking mo gelijk is en gedeeltelijk ook samen- vergaderen. Wie dit nastreelt zal nimmer onder de beschuldiging van „oecumenisme" kunnen vallen, daar gelaten dat dit op de eenheid van ker ken slaat en niet van schoolorganisa ties. LIGHTE R Dissertatie over mensvormigheid Gods dag uit Voor de handel: B. D. Leaftma N.V'..Kerkuriat 25 Anuterdarn. TEL 02Ü - JSC47-Jt?27 Oranjevereni- (Van onze kerkredacteur) Gistermiddag promoveerde on der grote belangstelling aan de Vrije Universiteit de Amster damse gereformeerde studenten- predikant drs. H. M. Kuitert. Hij schreef een proefschrift ,,De mensvormigheids Gods", dat zeker meer aandacht zal trekken dan de gemiddelde dissertatie. Het handelt over de zogenaam de ,,anthropomorfismen" in de bijbel, de teksten dus die aan God menselijke aspecten toeschrijven, In wezen gaat het bij dit onder werp eigenlijk om het gezag van de Heilige Schrift. torische inzichten, waarvan de i spraken als „Gods hand. etc." geheel letterlijk aanvi openbaring van God en de andere de ze verwerpt als een onjuiste wijze om Gods wezen te beschrijven. Door de eeuwen heen heeft de kerk steeds ge weigerd om fleze vines te aanvaarden en een tussenweg gezocht. Daarbij neemt men aan dat de uitspraken over drachtelijk bedoeld zijn. Maar hier be ginnen de moeilijkheden pas echt, vol gens dr. Kuitert, omdat men de uit spraken van de bijbel dan met een ze kere restrictie gaat aanvaarden. Op dit punt komt dr. Kuitert met een o.i. zeer gefundeerde kritiek op theologie van prof. K. Schilder. I ging uit van zijn eigen voorstelling Gods souvereinileit en gaat dan krit schiften tussen uitdrukkingswijzen die juist en die om hun anthropomorf ka rakter minder juist of zelfs onjuist zijn. Op deze manier wordt echter aan de Schrift geen recht gedaan. dr. Kuitert transcedent van deze visie ls ook dat veigert een keuze te doen traditionele inzichten n immanent en hij schrijft: dere God dan Deze. die naar God-voor-de-mensen is, Die Zich als zodanig in Zijn spreken en handelen betuigt de Bondgenoot-God"! Ten opzichte van de Schrift komt dr. Kuitert dan tot de volgende conclusie, die het overdenken waard is, omdat zij een waardevolle bijdrage verleent aan de studie van de laatste tien janr over het gezag van de Heilige Schrift: „Wij hebben in het Sehriftgetulgenis dan ook niet met een zgn. objectieve openbaring Gods te doen afgedacht van Israëls ken nis van God, maar omgekeerd: de Zich zelf openbarende God zoals Hij door Israël gekend, gepredikt en geprezen wordt, is de inhoud van het bijbelse getuigenis" en „De kennis-inhoud die medegedeeld wordt, is bedoeld praktisch gebruik, 1-- is. zelf wel ach- Erelid Aan het slot van de vergadering sprak de tweede voorzitter, ds. W. Vroegindewcy te Barneveld een dank woord tot prof. Dijk, die hij het erelid maatschap van G.S.V. aanbood. Ook prof. Waterink voerde het woord ...et vele persoonlijke herinneringen aan contacten met prof. Dijk op schoolge bied. In de vacatures van prof. Dijk ei Vroegindewey koos men ds. W. Graaf te Almkerk en ds. G. Willemsen Harderwijk. Beropvingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Nieuwpoort: C. G. Baart te Heteren; de benoeming tot dia- conessenhuispredikant te Leiden J. de Wit te Leiden. Bedankt voor Arnemuiden P. J. F. Lamens te Kamerik. GEREF. KERKEN CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te 's-Gravenhage in de W. de Joode: I. de Bruyne te Rotterdam-C. W. F. Laman te Hamilton (Ontario), kunnen zeg gen. Israël zal weten op wie het mag bouwen en het zal weten wat ..bouwen' Promovendus Harminus Martinus Kuitert werd 11 november 1924 te Drachten geboren. Zijn vader was tal van jaren bij het Chr. Mulo- en kweekschoolonderwijs als leraar werkzaam. Ds. Kuitert bezocht het Chr. gymnasium te 's-Gravenhage en studeerde aan de Vrije Universiteit theologie. Op 17 september 1950 beves tigde ds. J. B. Vogelaar van Zwolle hem te Scharendijke in het predikambt, dat hij aanvaardde sprekende over 10 16. Vijftien mei 1955 deed ds. Kuitert in trede in Amsterdam als studentenipredi- kant, sprekende over Hand. 17 21 en 32-34 na tevoren te zijn bevestigd door ds. S. J, Popma aldaar. Ds, Kuitert is redacteur van het tijdschrift „Horizon" en secretaris van de redactie van hel studentenblad „Sermo", Hij Ls een var de zgn. achttien. Ruim 150 afgevaardigden van Ori ▼cren-xingen in Nederland woonden trr.'.i en vandaag het congres bij van de Federatie van Oranjeverenigingen in Nederland. In ili- Koninklijke Militaire Academie in Breda, het kasteel, waar tVUIcm van Oranje lijn eerste huwelijks- doorbracht i De leden schonken hun federat: thans tien jaar beslaat, een vlag, ont worpen door de Bredase Academie voor Beeldende kunsten Sint Joost. De hoofd kleuren van dc vlag zijn rood. wit en blauw. In oranje zijn er een gestileer de ornnjebloem en een Rijkskroon op aangebracht. Nadat de federatievoorzit ter. de heer M. A. Smcenk. de con gresgangers had opgewekt ook de Jeugd tu<sen 20 en 30 jaar bij volksfeesten te beirekkcn. verdedigde prof. dr. W. As- selbergs in een rede over het Wilhel mus zijn visie dat ons volkslied een dichterlijk verslag is van de afscheids- to .raak var. Willem van Oranje tot zijn troepen :e Straatsburg, na de mis lukte inval in de Nederlanden in 1567. Voor het eerst werd in he'. Federa tiebestuur een Zeeuw opgenomen, de heer M. Doeieman uit Zier.kzee. waar door het bestuur thans geheei volgens él statuten is samengesteld. Kritiek lt dit proefschrift het begin wan een periode van kritiek op de exege tische en theologitche inzichten van Schilder? Deze ongetwijfeld geniale theoloog heeft op dat gebied ook de "J*" synodalegereformeerden in zijn briljante greep gehad en zelfs na de kerkscheuring nog tael gehouden. Wij ontkomen bij het lezen van Kuitert's werk echter niet aan de indruk dat de wijze waarop hij sommige grond vesten van Schilders theologie aan tast, tot een hernieuwde bezinning op die grondvesten kan leiden. Het gsst dr. Kuitert om het gezag van de Heilige Schrift en daarom zoekt hij een nieuwe weg uit dit eeuwenoude probleem. Hij wil af van het feit dat wie eenmaal „mensvormlg" heeft Se" zerd. blijkt te bedoelen dat achter de- se roensvonnIge wljse ran voorstellen de „echte" of de ..eigenlijke" God ton schuil gaan. Volgens dr. Kuitert openbaart God Zich ten volle in Zijn woorden en da den ten opzichte van Israël. Hij is de Verbonds-God. Daarbij moet worden vastgesteld dat de menselijke kenmer ken die God worden toegeschreven, be schouwd moeten worden als een Israë lische uiting van Gods ware natuur. De d;c Stellingen bijzondere dankbaarheid door het be reikte resultaat. Ds. Kuitert had een zwa re taak op zilh geladen en zich daar in tensief mee bezig gehouden. Hy heeft het probleem op een verantwoorde wyze opgelost. De zaak is een kwestie geweest van geduld. Hoeveel ongeduld deze promo vendus soms ook kent! Spreker dacht weieens: „wordt het niet teveel?" „U hebt," aldus de promotor, „allerlei vra gen opgeroepen, al was dat dan niet bedoeling. De zaak is reeds in discus sie. U is de tweehonderdste promoven- Geneesheer-dir. Johannastichting J ubileum congres van de A.V.O. „Zowel uit medische- als uit pedagogische overwegingen moet er de nadruk op worden gelegd, dat de lichamelijke opvoeding een essentieel onderdeel van het on derwijs aan minder valide jonge ren dient te zijn. Het bewegings onderwijs dient vormend op te treden. Ondanks zijn bewegings beperkingen dient het kind zich te leren verhouden tot mensen en dingen en zich passende expressie- mogelijkheden eigen te leren ma ken. Op grond van zowel theore tische als praktische argumenten is het goed in een school voor bui tengewoon onderwijs aan lichame lijk gehandicapten aparte, kleine re klassen te formeren. Wit het onderwijs aan lichamelijk gehan dicapten zoveel mogelijk tot zijn recht komen dan behoort het on derwijzend personeel voor deze buitengewone zaak speciaal ge schoold te worden. Zonder enig inzicht in de medische achtergron den is het behartigen van deze zaak niet goed mogelijk". Dit zei de heer A. Klapwijk, ge- neesheer-directeur van de Johanna- stichting in Arnhem, gisteren tijdens het jubileumcongres van de Neder landse vereniging AVO, sociale zorg voor minder-validen, dat in het Mi- nervapaviljoen in Amsterdam giste ren en vandaag werd gehouden. In lichamelijk opzicht zeer ernstig gehandicapte kinderen, die ook na een revalidatiebehandeling geen vrije of beschutte plaats in de maatschappij zullen kunnen inneme.i, zo ging de heer Klapwijk verder, hebben zeker ook recht op het volgen van onderwijs. Het is noodzakelijk de gerevalideerde kin deren, die doorgaans tevens voor de eerste maal kennis maken met de mogelijkheden voor te bereiden, o.m. door hen reeds tijdens hun vakscholing in contact te brengen met hun toekom stig bedrijf. De mogelijke repercussies van deze kortdurende arbeidsperiode kunnen dan naar het oordeel van de heer Klapwijk in het daarna volgende onderwijs worden opgevangen. NIET TE MISSEN „Inpassing in milieu en maatschap-, pij, was het onderwerp van de heer A. D. W. Tilanus, directeur van de stich ting Gelderland voor maatschappelijk de „theologische faculteit V U. sedert haar bestaan." Spreker vond hetverheugend, dat hier geen schijn- op-positie is gevoerd. De faculteit heeft dit werk van ds. Kuitert bijzonder wil len eren. De hoogleraar richtte ook woor den van gelukwensen aan mevrouw Kui tert. Hij besloot met de wens uit te spre ken, dat de mogelijkheid zal gevonden worden, dat dr. Kuitert zich op de we tenschappelijke problemen zou kunnen blijven be^ M JÊ Op een na het beste, door Charles Mergendahl. Vertaling M. Gerretsen. Omslag P. A. H. van der Harst. Uitga ve Nieuwe Wieken N.V.. Amstelveen. Weekend- en vakantiegids voor Ne derland, door J. J. B. Beltman. Uitga ve In den Toren, Baarn. (Van onze kerkredacteur) Het christelijk-gereformeerde Fakkeldragerswerk, dat in het bijzonder weekends en zomer kampen organiseert voor middel bare schooljeugd blijft bestaan. Dit is in het jongste nummer van „De Wekker" medegedeeld. Dit werk stond enige tijd geleden in het middelpunt van de belang stelling, omdat enkele leiders in zichten zouden verkondigen, die door de Christ. Geref. Kerken niet werden aanvaard. Een ge volg was onder meer de schor sing van ds. W. van der Linden van Deventer.- In een officiële verklaring delen de deputaten voor het contact met de Jeugd bonden nu mede dat het leidinggevende team van dit jeugdwerk verklaard heeft ten zeerste te betreuren dat enkele lei dinggevende personen op reünies open lijk ongereformeerde gedachten hebben doorgegeven. Het team erkent niet waakzaam genoeg geweest te zijn dat in dc zomerkampen openlijk de riikc waarden van verbond en doop zouden zijn miskend. Tevens wordt medegedeeld dat die le den, die een afwijkend gevoelen hebb*- aanzien van de geloofswaarheden die de Christelijke Gereformeerde Ker ken worden beleden zich hebben terug getrokken uit dit kam' werk. Daar het de deputaten gebleken is dat len in de vorige publicatie een veroordc ling van dit Fakkeldragerswerk meende te kunnen lezen, verklaren zij nu om al le misverstand weg te nemen dat zij. het kampwerk waarderend, gewaarschuwd hebben tegen de gesignaleerde uitwassen, die dit werk tot een geestelijn gevaar voor de christ. geref. jongeren gingen heid tot isolement drijvende omstandigheden in milieu en maatschappij voor de min- i der-validen zoveel mogelijk op te van gen, kan volgens de heer Tilanus de maatschappelijk werker niet worden gemist. Psychologie, de kennis van het individu, en sociologie, de kennis van de maatschappij, zijn b: swetenschap- pen waaroi het moa me m: tschappe- I lijk werk berust en die beide nodig zijn j om mens en maatschappij tot elkaar te brengen. In dit licht bezien is de nieu we taal jpvatting, die de buitendienst ambtenaren van de A.V.O. zich eigen moeten pokken volgens inleider van bij- ïdere betekenis. -• Prof. ir. R. G. E«iU oogleraar in de regeltechniek, behandelde de. lech- rische arbeidsaanpas. n^-. Er beslaat I een principieel verschil tussen gehandi capten ,.'e hun han-. -ap van de ge boorte f of voor de beroepskeuze be- I iten en degenen dl" of latere leeftijd worden getroffen. j Voor eerste ca'.agorie zullen op =o I jeugdig moge.ijke leeftijd de Üc" me- lijke en geestelijke capaciteiten moeten worden vastgesteld i door een psy- I chotechnisch onder -ek de potentiële aanleg. Voor de meest begaafden moet er naar worden -:tr:efd hen na het lager onderwijs normaal middelbaar onder./ijs te laten volgen. Voor nor maal begaafden kan de studie worden I afgesloten op middelbaar niveau. De mogelijkheid van vrije beroepsuitoefe ning moet niet worden uitgesloten. Veel moeilijker zijn de problem:n bij de op latere leeftijd gehandicapt ge raakten. E n logische aar pak zou vol gens pbof. Boiten zijn te beginnen met de gehandicapte medisch, psychotech nisch :n psychol.gir.'h te onderzoeken. Aan de hand van de:, ;eg2ven: kan worden nagegaan of en in hoeverre re- val:-"-..:. in het oorspronkelijke beroep mogelijk is dan wel wat het meest in aanmerking komende alternatief is. Na een open en ernstige samenspre king is het de deputaten nu echter ge bleken dat zij zich zonder enige reserve achter dit kampwerk kunnen stellen, omdat de teamleden zich willen stellen op de grond van de Schrift en de belijdi nis. De grondslag van het werk is op nieuw vastgesteld en het doel van het Fakkeldragerswerk wordt nu omschre ven als een werk dat dc jor.geren „Gods Woord (wil) doen kennen als een levend en krachtig Woord, opoat zij motreii tot de Hcere en In alle relaties uitwassen te voorkomen, maar ontkent het leven In Zijn wegen leren gaan". Sidney van den Bergh voorzitter Unicef De heer Sidney J. van den Bergh uit Wassenaar is door het bestuur van de Stichting Nederlands Comité Unicef ge kozen tot voorzitter. De heer Van den Bergh. die vice-pre sident is van het Unileverconcern en I tal van openbare functies bekleedt, volgt bij het Kinderfonds van de Ver enigde Naties mr. A. M. Joekes op, die tot zijn overlijden op 1 april jl. voorzit ter was van het Nederlandse Unicef-co- mité. H.K.H. Prinses Beatrix is ere voorzitster van Unicef in Nederland. j Aan zijn dissertatie heeft ds. Kuitert 24 stellingen toegevoegd. We vermelden met name in het catechetisch onder wijs, zullen vele orthodoxen van van daag de vrijzinnigen van morgen zijn. Zonder te kiezen voor een georga niseerde studer'engemeente dienen de plaatselijke kerken der univer.-i'eiis- steden het pastoraat voor studenten zijn natuurlijk vervolg te geven in een bijzondere Avondmaalsviering met studenten. De oppositie bij de promotie werd geopend door prof. dr. J. T. Bakker, hoogleraar J~ 1 1 vervolgens gevoerd door de hoog leraren van de theologische faculteit van de V.Uprof. dr D. Nauta, prof. N. H. Ridderbos en prof. dr. J. H. Bavinck. Na het beraad deelde de rector-mag- nificus mede, dat besloten was aan do minee Kuitert het predikaat van doctor in de heilige godgeleerdheid te verlenen met het predikaat cum-laude. Zulks in verband met de grote wetenschappelijke verdiensten van deze dissertatie. Applaus Een ovationeel applaus vertolkte de gevoelens van de Ulryke aanwezigen. Prof. dr. G. C. Berkhouwer verrichtte de promotie- HU verbond daaraan een toespraak, waarin h|j uiting gaf aan syn r\E MAN, die de stoot heeft gegeven tot de oprichting van het Nederlandsch Zendeling Genootschap heeft een veel bewogen en vrij ruig leven achter de rug. Johannes Theodorus van der Kemp heet hij, en hij is zoon van een recht eerbaar Rotterdams predikant. Nu hebben domineeszoontjes nooit zo'n beste faam in onze vaderlandse geschiedenis gehad, en Johannes Theodorus heeft wel zijn bijdragen geleverd om hen in 'n kwade reuk te brengen! Hij begint met in Leiden medicijnen te studeren, het wil met zijn opleiding niet vlotten 1766 poetst hij daar als allround gesjeesd student de plaat. Ik heb nergens preciese gegevens over hem kunnen vinden. Ik wéét niet wat hij in Lei- de plaat. Ik heb nergens hem kunnen vinden. Ik wé.. den heeft uitgehaald Maar allerlei overgeleverde opmerkingen van zijn naaste bloedverwanten +sug- jereren dat —w*vt zedeloosheid kende perken noch palen. Je voelt zo dat ze hun hoofd geschud hebben en georeerd dat de appel wel ver van de stam viel! Hetgeen na tuurlijk nog de vraag is. maar daaromtrent heb ben we geen betrouwbare inlichtingen. We kunnen zelfs niet de jeugdjaren van Johannes Theodorus reconstrueren en we weten dus evenmin of kerke lijke wrijvingen en conflicten de predikantszoon misschien kopschuw gemaakt hebben. Dat zou toch óók denkbaar zijn! Johannes Theodorus mag Leiden dan met stille trom verlaten hebben, hij marcheert onmiddellijk daarna achter slaande trom aan, want hij wordt dragonder en veertien jaar lang is hij beroepsmi litair geweest Nu mag Luther de soldatenstand een recht christelijke hebben geheten, maar de praktijk in de jaren 1766—1780 schijnt iets minder christelijk te zijn geweest. In elk geval beweert de lieve familie weer dat dit zwarte schaap in zulk een staat van geestelijke machteloosheid en onverschilligheid geraakt, dat men voor tijd en eeuwigheid het ergste vrezen moest. Het spijt me, maar opnieuw geloof ik die familie niet; zelfs niet op haar erewoord. Want in 1780 laat de dragonder zich inschrijven als medisch student aan de uni versiteit van Edinburg en twee jaar later promo veert hij daar tot doctor In de medicijnen. Waarschijnlijk slaakt de familie een zucht van verlichting als Johannes Theodorus zich daarna als rustig heelmeester vestigt in Middelburg, maar dat is dan een voortijdige opluchting geweest. Want na een korte periode in Zeeland en na een even kort verblijf In Zwijndrecht, waar hij zich, wonderlijk genoeg aan de studie van de Semiti sche letteren wijdt, zien we de arts terug in het leger. Als een soort officier van gezondheid, en dat is dan wel een zeer bijzondere hersenkronkel die gezeten burgers allerminst kunnen volgen. Want de medische verzorging en de aandacht voor de gewonde soldaten is in die dagen niet bepaald bewonderenswaardig te noemen: het is maar 'n rauw bedrijf, dat dicht aan een avonturiersbestaan grenst. Die Johannes Theodorus deugt niet zal de familie ongetwijfeld hebben geoordeeld hij heeft geen zitvlees, hij is een zwerver en een schandvlek! Ik waag het hevig dit te betwijfelen. Ik zou zo zeggen: deze Johannes Theodorus is misschien wel van meet af aan zijn tijd minstens anderhal ve eeuw vooruit. Hij schijnt iets door te hebben van het geheimzinnig verband tussen geestelijke en lichamelijke noden en hij beseft dat je niet al leen je mond maar ook je handen in dienst kunt stellen van de Heer En omdat niemand dit ziet, keert hij zich schijnbaar van de Heer af en leeft cr dan maar in ruwheid en ongebondenheid op los. Jammer dat alleen zijn hokvaste familie hem beschrijft: ik zou er wat voor geven als ik te we ten kon komen hoe zijn dragonders over hem dachten. Maar die worden niet geïnterviewd: als je dragonders ontmoet, loop ie liever een blokje om. Maar een feit is dat Johannes Theodorus èn in Staats Vlaanderen èn in het militair hospitaal te Feyenoord hoe dicht bij huis! gewonde soldaten helpt. En dan opeens vindt hij de Heer toch, vindt de Heer hem. ,,Na gedurende meer dan 25 jaren in de donkere doolhof der verregaandste miskenning van de geopenbaarde weg der zaligheid te hebben rondgezworven, wordt hij door zijn Zaligmaker uit die doolhof gered." De zinsneden prikkelen me 'n beetje: ze doen me denken aan wat priester en leviet over de Samaritaan oordeelden en toch liet die Samaritaan de gevallene niet aan zijn lot over! Maar de hoofdzaak is dat Johannes Theodo rus eerst zelf zendeling wordt en dan in Neder land de stoot geeft tot de oprichting van het Ge nootschap.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2