Drie militaire protestantse bezinningscentra GEESTELIJK LEVEN. I Beukbergen" bewees zijn waarde TREKKEN JAARLIJKS 12000 JONGENS DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 2 JUNI 1962 Gezag van de Schrift In zijn proefschrift ..De mensvormig- heid Gods'' beeft de gisteren gepromo veerde dr. H. M. Kuitert. gereformeerd studentenpred.kar.t de vinger gelegd bij een wonde plek in de orthodoxie. Het gaat hem om het gezag en de inspi ratie van de Heilige Schrift. Dit onder werp staat de laatste jaren weer in het middelpunt van de belangstelling. Het Ls duidelijk dat de visie van Karl Barth (verpopulanseerd tot: ..Gods Woord is in de bijbel, maar niet de bijbel zelf') geen genade vindt bij de vele christenen die de bijbel willen blijven zien als het Woord van God. Maar het is ook duidelijk dat een me chanische inspiratie evenzeer wordt af- Sowezen. God heeft de bijbel niet zon- er meer gedicteerd aan Zijn profeten. Tussen Barth en deze extreem funda mentalistische visie worden reeds lang nieuwe wegen gezocht en gewezen. Maar nu blijkt in dit boek weer eens heel duidelijk dat we kunnen zeggen orthodox te zijn. kunnen zeggen de bij bel als het volkomen en volmaakte Woord van God te erkennen, terwijl we toch aan de uitspraken van de Schrift tekort doen. Door de eeuwen heen hebben ook de orthodoxe ohristenen een God naar eigen beeld en gelijkenis gemaakt, een God dfe ze de ..eigenlijke God" noemen, die we achter de uitspraken van de bijbel moeten zoeken. En als we dan botsen met bepaalde bijbelse uitspra ken zijn we geneigd een keuze te ma ken en te zeggen die teksten tonen ons God zoals Hij is. maar die andere tek sten tonen God in menselijke woorden. Dit is het verwijt dat dr. Kuitert in zijn dissertatie maak*, tegen onder an dere prof. dr. K. Schilder. Hij schrijft onder meer: ..Er is al eens opgemerkt dat in Schilders kenstruktie de bijbel se gedachte van Gods lankmoedigheid en God6 geduld niet tot haar recht 'komt ..of eigenlijk totaal wordt gene geerd." Met deze laatste zin citeert hij prof. dr. S. J. Ridderbos, die dat reeds in 1949 schroef. Schilder ging uit van de souvereiniteit van God, maar daar om moest Schilder juist zeggen dat uit drukkingen als „berouw van God" spreekwijzen zijn, die, vervolgt dr. Kui tert „hun geheim pas prijsgeven als ze het kriterium van de de Schilders) Godsvoorstelling gepasseerd zijn." Schilder is op dit punt niet de enige Wij worstelen er eigenlijk allemaal mee. Reeds kort na de opstanding ver wijt Christus het de Emmaüsgangers. Hij zegt: ..O, onversiandigen en tragen van hart, dat gij niet gelooft alles wat de profeten gesproken hebben!" En dan volgt er in Lucas 24:27 een opmer kelijke zin: „En Hij begon bij Mozes en bij al de profeten en legde hun uit wat in al de Schriften op Hem betrek king had." Het gaat er hier niet om of Schilder of wie dan ook op dit punt faalde. De vraag ka wat doen wij met de Schrift. Benaderen we de Schrift met ons Gods beeld. of luisteren we naar wat God ons te zeggen heeft? FOTO BOVEN: Verscholen tussen de bomen van Soeslerbrrn hui Beukbergen. eens landgoed van een baron, stichting lot steun van de pro- lestants geestelijke verzorging ran het Nederlandse leger. Van onze kerkredacteur Hij had een jong gezicht en door een uitdrukking van verlegenheid leek het nog jonger dan het was. Zijn handen wriemelden zenuwachtig met een notitie boekje. „U hebt gezegd", begon hij tot de geleerde spreker, „dat de cultuur van Europa geen kans heeft zonder de kerk. Maar moeten we wel naar de kerk blijven gaan? Als er toch maar een gevoel is van saamhorigheid, van verant woordelijkheid ten opzichte van elkaar.Hij ging verlegen zitten temidden van zijn vrienden die net als hij op het punt staan om sergeant te worden, maar drie dagen uit hun opleiding waren gebroken voor een vormingsconferentie op het bekende protestantse militaire vormingscentrum „Beukbergen" in Soester- berg. Je kon zien dat hij het gevoel had dat hij het allemaal niet zo goed onder woorden had gebracht als hij eigenlijk wel wilde. Maar je kon ook zien dat hij gevoelens vertolkte van anderen: „Is de kerk eigenlijk wel zo belangrijk?" Dat was de vraag die velen bezig hield. Ds. H. Volten had over een moeilijk onder werp gesproken. Toen hij klaar was vertrouw de hij ons toe dat hij eigenlijk niet wist of hij de jongens wel geraakt had. „Ik geloof dat het te moeilijk was." verzuchtte hij. Het bleek ook wel in de bespreking dat velen niet goed weg wisten met de vraag naar de „toekomst van de cultuur". Maar plotseling voelden we dat het ging raken. Indringen liet deze studentenpre dikant uit Wageningen, die vooral het laatste jaar bekend is geworden door zijn briefwisse ling in het blad „Woord en Dienst" met de hervormde predi kant dr. W. Nijenhuis blijken, dat er buiten het evangelie geen saam horigheidsgevoel is. De mens keert zich van nature niet tot de me demens. Hij heeft zijn gezin hef. zijn vrienden, zijn volk. Maar het evangelie is een grote stap verder gegaan en Christus roept ons op om de vijanden lief te hebben. Dat blijkt in de kerk wel niet altijd, maar dat blijkt buiten de kerk nog veel minder. En plotseling worden deze jonge militairen, waarvan 30 procent buitenkerkelijk is en zeker 20 procent niet meelevend gecon fronteerd met de duistere diep ten van hun eigen hart. Maar ook met de verlossende kracht van het evangelie. Het opmerke lijke was dat je voelde dat er plotseling een nieuwe stemming was gekomen. Deze jongens be spraken niet meer zo maar oen interessant onderwerp. Plotseling ging het om henzelf. Je kon een speld horen vallens Enthousiasme de heer J. Diekerhof de conferen tie sluit en de hoop uitspreekt dat de „jongens" er Iets aan hebben gehad, laat een van hen hardop uit zijn mond vallen: „Nou en of". Hij kijkt even ver schrikt om zich heen of de ande ren niet lachten om zijn onge wild enthousiasme. Maar er Is niemand die lacht. Enkelen knik ken zelfs instemmend en het is duidelijk dat ze het er allemaal over eens zijn dat het goed was. „Ik kwam hier. zegt een jon gen van de geneeskundige troe pen, en wist eigenlijk helemaal niet wat de bedoeling was. Maar ik vond het wel leuk om eens uit de routine te zijn. het leek mij zo'n beetje vakantie. Maar ik ben nu erg blij dat ik geko men ben, omdat ik echt iets heb opgestoken." En plotseling beseffen we dat „Beukbergen" aan zijn doel be antwoordt. Ook al vragen dege nen die er de geestelijke lei ding hebben zich af of het niet nog anders en nog beter kan. Dit vormingscentrum .van de gees telijke verzorging in het leger is het uiteindelijke resulaat van het werk van de bekende lucht machtpredikant ds. A. C. J. van der Poel. die er in slaagde in Twente jongens van de lucht macht bijeen te brengeD voor bezinningsconferenties. Ds. H. Steenhuis gaf de stoot tot hot op richten van een landelijk Centrum In 1949 sleeggde men er in het landgoed „Beukbergen" te huren. (Later werd het gekocht). Er werd een stichtinggevormd. „Tot steun van de protestants geestelijke ver zorging van het Nederlandse leger". In de eerste jaren kwamen er onge veer 2000 a 3000 jongens per jaar. Hun militaire commandanten stonden er nog vreemd tegenover. Sommigen van hen zagen die „legerdominee" maar als een vreemde eend in hun militaire bijt en voelden er niets voor om hun jongens in staat te stellen om een dergelijke conferentie in „legertijd" bij te laten wonen. Trouwens de marine geeft nog alleen maar tijdens het weekein de gelegenheid om naar Beukber gen te gaan, maar dan moeten ze maar tijdens een weekend gaan. Groei De meeste openheid werd in het begin ondervonden bij de luchtmacht, die veel ifiinder tra ditioneel gebonden is. Toen volg de de landmacht. Men ontdekte dat dergelijke conferenties vrucht afwierpen ook voor de onderlin ge sfeer en verhoudingen en me nige commandant werd er al spoedig een groot voorstander van. Het gevolg is dat het aan tal conferentiegangers met het jaar is gegroeid. Al spoedig moes ten twee conferenties tegelijk ge houden worden en nog was er niet voldoende plaats. Eind 1956 werd in Heerde „De Kroeskamp" gekocht en inge richt als tweede vormingscen trum en vier jaar later moest er uitgezien worden naar nog een een tehuis. Toen kon men „Scher- penzeel" in Goor kopen. De groep van 2000 militairen per jaar is al aangegroeid tot 12.000 per jaar en zal nog wel blijven groeien. De conferenties zijn geheel vrij willig. Als een commandant er verlof voor geeft, wordt in over leg met de leiding een tijd vast gelegd en vraagt de legerpredi- kant zijn jongens wie zin heeft om mee te gaan. De rooms-katho- lieke militairen gaan natuurlijk met de aalmoezenier mee. Het opmerkelijke is echter dat alle protestanten en velen van hen „die er niet aan doen", met hun legerpredikant meegaan. Het per centage buitenkerkelijken is ver rassend hoog. maar ook is verras send de wijze waarop zij deelne men aan het gesprek en luisteren naar de inleidingen. Allerlei onderwerpen komen ter sprake: Verhouding tot de medemens, huwelijk en gezin, de toekomst van de kerk, we reld en Europa, het gezag, de techniek enzovoort. Maar steeds komen, dat is de bedoeling, de drie grondvragen van het leven aan de orde, namelijk de vraag naar de mens (Adam, waar zijt ge?) naar do medemens (Waar is Abel?) cn naar God (Wie zegt gij dat Ik ben?) Juist omdat deze vragen aan de orde moeten komen vindt de leiding het belangrijk dat de sprekers maar geen algemeen betoog houden, maar spreken van uit hun levensbeschouwing en hun christelijke visie. Dat valt niet altijd mee. Er zijn sprekers die dat voortreffelijk kunnen. Maar het mag ook weer geen preek worden. Daarom staan op de sprekerslijst met namen van mensen die regelmatig wor den uitgenodigd ook namen van niet-predikanten. Hun wordt op het hart gebonden dat het er niet alleen maar om gaat de jongens iets van de problemen van een bepaald onderwerp te la ten zien. maar ieder onderwerp te plaatsen tegen de lichte ach tergrond van Gods Evangelie dat de oplossing van de problemen be vat. Tijdens de twee en een halve dag van vergaderen worden drie hoofdonderwerpen behandelde in duscussiegroepen besproken en daarna volgt nog een gesprek met de inleider. Dat betekent dat het een betrekkelijk zwaar program ma is. De jongens kornen echt niet naar „Beukbergen" om er eens even uit te zijn. Zij erken nen ook wel dat het zwaar was, maar stellen de conferenties zeer op prijs. „Kan het niet een paar maal tijdens onze diensttijd?" vroeg een van hen tijdens een nabespreking. Jarenlang heeft ds. H. Steen huis de leiding gehad op „Beuk bergen." Nu hij weg is met eme ritaat is er eigenlijk een geheel nieuwe leiding gekomen. Van de man die hem waar nam. ds B. A. Bos wordt met aan zekerheid grenzende veronderstelling ge fluisterd dat hij hoofdlegerpredi- kant zal worden als opvolger van ds. A. T. W. de Kluis. Het gevolg is dat dan ds. J. M. Lan- geveld hem op zijn beurt zal op volgen als algemeen directeur. Als de schaduwen lengen en er even uitgerust wordt op het ge zellige terras van Beukbergen gaat de ongedwongen discussie door. Menige militair leerde zo de zin van het leven verslaan. kan inde kazerne ook wel, maar daar komt er zo weinig van, klaag den de jongens zelf tegen ons. Maar hier zitten ze door de inleidin gen midden in het onderwerp. Hier is niet de gewone dienst die afleidt. Is het dan een wonder dat een volslagen buitenkerkelijke jongen Juist in dc afgelopen week ver huisde ds. Jac. Plug van Roo sendaal. waar hij enige jaren gestaan heeft als gereformeerd predikant, naar Beukbergen om daar onder meer materiële voor ziening op zich te nemen. Financiering Ds. Plug heeft de taak gekre gen te zorgen dat alles loopt en (lat blijkt niet zo eenvoudig tc zijn ais het allemaal aan de bui tenkant lijkt. „Beukbergen", „De Kroeskamp" en „Scherpen- zeei" moeten gefinancierd wor den. De centra ontvangen een subsidie, maar er blijkt toch nog zeker een ton over die op een andere manier bijeen ge bracht moet worden. Daar komt bij dat het PIT en ook Pro Rege zich reeds lang een plaats hebben verzekerd en een eigen vorm van inkomsten hebben. De vormingscentra moe ten daarom maar zien dat zij die extra ton. die nodig is loskrijgen uit het bedrijfs- en zakenleven. Het gevolg is dat een belangrijk deel van de tijd van ds. Plug op gesoupeerd wordt door bezoeken aan zakenmensen, die soms wel wat en soms niets opleveren. Dit jaar is reeds ongeveer 40.000 gulden bijeengebracht, maar de grootste helft moet dus nog ko men, terwijl de regelmatige ge vers reeds gegeven hebben. Voor de buitenstaanders lijkt dit allemaal wat onbevredigend. Hier is een werk dat vruchten afwerpt, een werk dat zich er op toelegt om de niet rooms-ka- tholieke jeugd van het leven de zin te laten zien achter wat de onzin van het leven lijkt. Er zijn weinig plaatsen in ons land waar zoveel onkerkelijken en randker- kelijken komen en aan het den ken worden gezet als juist hier. Ze zijn er vrijwillig. Zij krijgen iets mee. Zij krijgen bovendien de kans om eens heel rustig en vertrouwelijk te praten met de legerpredikant van hun onder deel, de leiding van het centrum of vrienden. Dat onderling gesprek Het scharlaken snoer Het scharlaken snoer, getijden- diensten in de landstaal, door Th. J. M. Naastepad. Uitgave Paul Brand, Hilversum. Er is in onze Kerk (bedoeld is de Rooms Katholieke) een gro te behoefte aan kerkdiensten, bui ten de Eucharistie om, maar niet onafhankelijk daarvan, waar in wij ons de rijkdommen toe eigenen die God in Schrift en sacrament heeft uitgestald. Dat staat in het begin van dit boek, dat voor dit doel hulp biedt en diensten samenstelt met Schrift lezing. gebed, (gesproken en ge zongen) overweging of overden king, liederen, waarbij Geneefse psalmen. Diensten die ook zijn gehouden, in Schiedam of in Rot terdam. Uren „waarin wij hoor baar het geloof bedreven", zegt de schrijver ervan. Taal en lied zijn er in funktie. Feit is. erkent hij, dat dc Re formatie haar kansen gegrepen heeft en met een voorsprong van vier eeuwen de landstaal binnen de muren der kerken bracht. Het kerklied in de landstaal was juist bezig zich een plaats in de eredienst te veroveren. Als reac tie ontstond in de Rooms Katholie ke eredienst zoiets als een be vriezing. De handhaving van het Latijn was daartoe een middel. Philips II vond het nodig om met plakkaten het zingen van psalmen in de landstaal strafbaar te stel len. Een natuurlijke groei van het Nederlandse kerklied wordt in onze (Rooms Katholieke) Kerk pijnlijk gemist. Ze zou, meent de auteur, van vele liederen uit de protestantse bundels gebruik kun nen maken. Het boek zegt van deze getij- dendiensten dat ze met dezelfde tongval waarmee we brood ko pen en onze liefde lispelen willen tuchtigen tot de dienst van het Heilige. Oefenen in Gods dienst. Nee wij staan nog niet in Jeru zalem. Maar als ik de situatie goed overzie staan wij voor de muren van Jericho, zegt de schrijver. Daar hing het scharla ken snoer, middel en symbool van redding en van verbinding met Kanaan. Zo kwam de titel op het boek te staan, doelend op de reeks getijdendiensten. Broeders reformatoren, wat kwam ik jullie toch dikwijls te gen bij dit werk. roept de schrij ver uit. Hoe graag zou ik nu reeds willen weten, waar wij el kaar opnieuw en blijvend zul len ontmoeten. *1 boek dat de aan dacht ook van protestanten bij- zonder waard is. Kerk erkent dat hij meer ontvangen heeft dan alleen wat uiterlijk in zicht in een bepaald onderwerp. En dan kan het ook gebeuren dat een predikant klaar is met een bespreking, de kamer uitloopt waar de groep nog wat blijft zitten, bij de buitendeur staat en plotseling voor zichzelf heel zeker beseft dat de felle discussie die hij zojuist met een paar buitenkerkelijke jongens heeft gehad toch niet helemaal juist is. Dat hij verdedigd heeft wat geen verdediging behoeft, maar te weinig heeft laten zien wat het evangelie voor hem be tekent. Toen keerde hij terug en zei: „Jongens, mag ik nog iets zeggen?" en hij begon heel per soonlijk te getuigen van zijn Hei- Na afloop zegt een van de fel ste kemphanen, die meende de dominee zo mooi in een hoek ge drukt te hebben: „Daar kon ik niet tegen op. Dat kun je alleen maar aanvaarden." Zo leren kerkelijke en niet kerkelijke jongens de zin van het leven verstaan en weten niet dat de leiding van dit werk worstelt met nijpende financiële problemen, waarvan wij eigenlijk alleen maar kunnen zeggen met Jacobus, al bedoelde hij het in een heel ander verband: „Dit moet mijn broeder, niet zo De Iegerpredlkanten hebben het belang van die vormingscen tra ervaren. De militaire com mandanten hebben het belang van dit vormingswerk geproefd. De kerken plukken de vruchten van dit werk. Zouden zij niet.... Maar het is niet aan een krant om een weg te wijzen. Trouwens de leiders van dit vormingswerk lieten ons duidelijk genoeg blij ken dat zij beseffen naast PIT en Pro Rege de jongste telg te zijn die zich richt tot de mili tairen. Maar toen jaren geleden leder van de drie telgen een eigen inkomstengebled kregen was nog niet te voorzien dat de Benjamin zo voorspoedig zou groeien, een groei die ds. Plug heel wat hoofdbrekens bezorgt. Chroesjtsjef's reactie op de ruimtevlucht van Car penter - „Gratieverzoek" kon Eichmann niet meer helpen DE ruimtevaart van Scott Carpenter heeft niet zo'n be vredigend verloop gehad, als wel wenselijk was geweest. Niet alleen heeft de astronaut enke le fouten gemaakt, die veel van de waarde van de ruimtevlucht hebben teniet gedaan ook het ruimtevaartuig heeft zich niet rteeds gedragen, zoals mocht worden aangenomen, zodat In grepen van de astronaut enkele malen noodzakelijk bleken. Ai niet al was er voor de Ameri kanen na de geslaagde vlucht van Carpenters voorganger Glenn niet zo heel veel reden tot Julrhen. Er zal wellicht nog een soortgelijke vlucht nodig zijn, voordat de Verenigde Sta ten eraan kunnen denken, een ruimtevaart met een belangrijk groter aantal omwentelingen om de aarde te laten maken. Achtergrond Dit is niet <e enige beteke nis. welke aan de vlucht van Carpenter moet worden toege kend. Er werden ook enkele be langrijke resultaten geboekt, die het wetenschappelijk onderzoek ten goede kunnen komen en waarmee een volgende ruimte vaarder wellicht ook zijn winst kan doen Hetgeen niet weg neemt. dat het resultaat van carpenters vlucht door de ruimte beneden de verwachtin gen is gebleven. Met opzet ves tigen we hierop de aandacht, omdat we er goed aan zullen doen. tegen deze achtergrond de uitlatingen te beschouwen, die dc Russische premier Chroesj- tsjef over Carpenter's prestatie heeft gedaan. Betekenis Wc hebben er ml vaker op ge wezen. dat we er goed aan doen de woorden van Chroesjtsjef nooit op een goudschaaltje te wegen. I-ang niet alle verkla ringen van Chroesjtsjef hebben betekenis voor de Internationale politiek. Vaak blijkt (later pas) dat zijn ontboezemingen voor namelijk of uitsluitend voor binnenlands gebruik waren be stemd. Wat het geval Is met Chroesjtsjefs reacties op dc vlucht van Carpenter weten wij niet. We zijn geneigd, ze te be schouwen als losse opmerkin gen. die zo maar gemaakt wer den. zonder dat de Russische premier zich precies heeft ge realiseerd. welke betekenis aan zijn woorden kon worden toege kend. Gelijk Zo lang dit echter niet vast staat, zijn er twee mogelijkhe den. De eerste is. dat Chroesj tsjef inderdaad op de van hem bekende wijze heeft gereageerd. Dan zou men de opmerking, dat de ..Verenigde Staten nu gelijk zijn gekomen met de Sowjet- unie" kunnen uitleggen als een gebaar van „het heeft wel lang geduurd, maar ze hebben ru toch eindelijk ook een tweede ruimtevlucht gemaakt". Deze verklaring is echter weinig aan nemelijk. Want de omstandighe den. waaronder de vlucht werd gemaakt en vooral die. waarop zij is geëindigd waren eigenlijk koren op de propagandistische molen van Chroesjtsjef. Vraag De vraag, waar alles om draait is dos. waarom Chroesj tsjef niet van de teleurstellende ervaringen van de Amerikanen gebruik heeft gemaakt om nog eens met de nodige fanfare de grote achterstand te schilderen, die de Verenigde Staten op het gebied van dc ruimtevaart nog op de Sowjetunie hebben. Per slot van rekening houden de Rnssen vol. dat hun astronaut Titof zeventien omwentelingen om de aarde heeft gemaakt cn dat hun eerste ruimtevaarder Gagarin eigenlijk al eenzelfde prestatie leverde als Glenn en Carpenter hebben gedaan. Bo vendien zou Chroesjtsjef er op kunnen bogen, dat TLof nu al bijna een jaar geleden zijn rond jes om dc aarde draaide en dat dc Sowjetunie sedertdien grote vorderingen gemaakt liccft, waarvan binnen niet al te lange tijd de resultaten bekend zullen worden. Per slot van rekening kan niemand controleren of wat de Russen zeggen, ook werke lijk waar Is. Waar? Als we de reacties van Chroesjtsjef dus zien in het licht van hetgeen hij niet ge zegd heeft, dan krijgen zij wel licht een speciale betekenis voor de vrije wereld Dan zouden er weer twee verklaringen moge lijk zijn. In de eerste plaats zou men zich kunnen afvragen, of Chroesjtsjef niet onder de in druk is gekomen van de enorme prestaties, die de Verenigde Sta ten op het gebied van de ruim tevaart in de volle openbaarheid hebben bereikt, zulks ondanks de schoonheidsfouten" van Car penter en diens ruimtevaartuig. Wie zegt. dat Titof inderdaad zeventien rondjes om de aarde heeft gedraaid? En is het vaart van Gagarin niet onder bijzonder verdachte omstandig heden de wereld in gezonden? En als er dan al waarheid zou schuilen in de Russische bewe ringen. waarom wordt dan zo bijzonder veel geheimzinnigheid betracht? Tc denken Een andere mogelijkheid ls, dat de Sowjetunie op het ogen blik reden zou hebben om dc regering van dc Verenigde Sta ten door het afleggen van ge ruststellende verklaringen cr toe te verleiden, de enorme in spanningen. welke zij zich de laatste tijd getroost op het ge bied van de ruimtevaart en dc moderne bewapening, drastisch te verminderen, omdat de ach terstand op de Russen nu toch zou zijn ingelopen. In elk geval zou hij de tegenstanders van de Amerikaanse maatregelen ter versterking van de positie van dc vrije wereld daarmede een wapen in dc hand geven. Hoe dan ook. het uitblijven in Chroesjtsjef's verklaring van het uitbuiten van bepaalde aan wijsbare tekortkomingen in dc ruimtcvaartprestaties van de Amerikanen, moet ons te den ken geven. Dit is ook het geval Chroesjtsjef tijdens zijn praatje over de vlucht van Carpenter met de Russische pogingen, door middel van voorstellen, ge zamenlijk de ruimtevaart te gaan beoefenen, het Amerikaan se wetenschappelijke materiaa' in hande» tc krijgen. Eichmann Belangrijk was ook het feit van de terechtstelling van de nazi-kolonel Adolf Eichmann, binnen drie dagen na de verwer ping van diens beroep legen hel doodvonnis, dat in december over zijn daden in de tweede wereldoorlog was uitgesproken. Het hooggerechtshof oordeelde in een lange uiteenzetting, dat het vonnis terecht was uitgespro ken. Daarna bleef Eichmann nog slechts de weg van het „vragen om genade" over. Aanvankelijk zag het er naar uit. dat hij in het geheel geen beroep zou doen op de Israëlische president, die over gratieverzoeken moet be slissen. Eichmann's familie, die van dit voornemen blijkbaar op de hoogte was. diende namens de veroordeelde een verzoek in en ook de Westduitse advocaat dr. Servatius. die zich uitstekend heeft geweerd als verdediger van Adolf Eichmann. was van plan zonder goedkeuring van de ge vonniste gratie te vragen. Het is nooit zo ver gekomen, dat Eichmann een gratieverzoek tot president Ben Zwi heeft ge richt, althans: de berichten die wü er over hebben ontvangen, w\jzcn op het tegendeel van „ge nade vragen". Aanvankelijk kon uit dc mededelingen, welke in Jeruzalem werden gedaan, wor den opgemaakt, dat Eichmann inderdaad clementie had ge vraagd. Later is gebleken, dat hij slechts om het niet-uitvoeren van de terechtstelling had ge vraagd. nadat hij in een lange, met de hand geschreven brief, nog eens had uiteengezet, dat hij ten onrechte zou zijn veroordeeld. Misschien kan hier dan juridisch toch van een gratieverzoek wor den gesproken in werkelijk heid was het dat niet Eichmann is gestorven als een man, die geen berouw heeft van zijn da den, waarvoor hij anderen ver antwoordelijk acht. Zolang nog geen uitspraak in hoger beroep was gedaan had Eichmann reden te doen alsof hij niet van plan was gratie te vragen. Formeel zou een derge lijke houding welliaht zijn bij zondere positie wat kunnen ver sterken. Een aangekondigd gra tieverzoek zou het Israëlische hooggerechtshof hebben be schouwd als een tevoren toege ven van de vruchteloosheid van het aangetekende beroep. Het was daarom niet verwonderlijk, dat Eichmann na verwerping van zijn beroep nog niet onmiddellijk om gratie verzocht Wel viel het op. dat Eichmann toen hij een maal een beroep op president Ben Zwi had gedaan bleef li Aan Eichmann werd recht volharden in zijn onschuld en weigerde „genade te vragen". Hij stierf, nadat hij had gezegd: „Ik moest de regels van de oorlog en van mijn vlag gehoorzamen. Ik ben bereid." Geen spoor van berouw. Nadat hij Eichmann's brief had ontvangen, heeft president Ben Zwi verrassend vlug z(jn besluit bekend gemaakt. Wellicht werd het verhaast, omdat de veroor deelde geen berouw wilde tonen. Misschien was het eenvoudig, omdat hij een golf van verzoeken uit de gehele wereld verwachtte om de terechtstelling van Eich mann geen doorgang te doen vinden. En zo kwam er een eind aan het leven van een man. die mede-verantwoordelijk was voor de dood van miljoenen Joden, maar die alle schuld trachtte te schuiven op de schouders van degenen, in wier opdracht hij handelde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 14