J i
Uw probleem is het onze
i
BON
Deir Alla kan niet
Sukkoth geweest zijn
aru
Grote mogelijkheden voor
zending in Noord-Ghana
Een woord voor vandaag
Hervormd-gereformeerd
gesprek in Vlaardingen
,cr
co
Castella Schoonheidszeep
Verouderen verenigingen
vraagt veel aandacht
ar\£
MAXIMUM-SNELHEID
In staatsblad 154 is bekend gemaakt een besluit tot wijziging van het
wegenverkeersreglement.
Het besluit verklaart de minister van verkeer en waterstaat bevoegd
om maximumsnelheden voor motorrijtuigen vast te stellen, geldende
voor door hem te bepalen dagen of tijdvakken, gedurende welke een
meer cUn normale verkeersdrukte is te verwachten. Deze maximum
snelheden kunnen betrekking hebben op alle of bepaalde soorten van
wegen of wegen, gelegen binnen een bepaald gebied, dan wel op een
afzonderlijke weg. een en ander voor zover deze wegen zijn gelegen
buiten bebouwde kommen.
Het bepaalde ingevolge het onderhavige besluit is niet van toepassing
op motorrijtuigen ten dienste van de politie of brandweer en motorrijtui
gen, welke kennelijk en uitsluitend zijn ingericht voor ziekenvervoer.
indien de overschrijding van de maximum snelheid in het dienstbelang
dan wel in het belang van het vervoer voor zieken nodig is.
VERDUISTERING HUURAUTO'S
De heren dr. J. Meulink en dr. E. P. Verkerk, leden van de Tweede
Kamer (a r hebben de ministers van verkeer en waterstaat en van
justitie schriftelijke vragen gesteld over de verduistering van auto's, die
zonder chauffeur worden verhuurd. D? Kamerleden vragen of deze ver
duistering veelvuldig voorkomt en of, bij een bevestigende beantwoording
van deze vraag, de ministers willen overwegen welke maatregelen op
korte termyn kunnen worden getroffen om dit euvel doeltreffend te
bestrijden.
Kan. aldus de vragenstellers, by deze overwegingen ook de mogelijkheid
betrokken worden van een aanduiding op het kentekenbewijs, dat het
daarbij behorende motorrijtuig behoort tot de categorie autoverhuur
zonder chauffeur met de bepaling, dat overschrijving van het kenteken
bewijs slechts met medewerking van de vorige eigenaar kan plaatsvinden?
OEFENING OP ZONDAG
De minister van defensie, ir. S. H. Visser, heeft de schriftelijke vraag
van de Tweede-Kamerleden Kieft en Versteeg (a.r.) over het houden
van de militaire oefening „Back lash" op zondag beantwoord.
In dit antwoord zegt de bewindsman, dat het voornaamste doel van
deze oefening was het oefenen van de rivierovergang over de Maas
en de Rijn door militaire voertuigen en troepen van Britse. Duitse en
Nederlandse nationaliteit in oostelijke richting d.m.v. daartoe in te stellen
militaire veerdiensten.
Het houden van deze oefening is, aldus minister Visser in zijn ant
woord, dringend gewenst en is slechts mogelijk, indien het scheepvaart
verkeer op de Maas en de Rijn wordt gestremd. Bedoelde stremming
van het scheepvaartverkeer is in de eerste plaats over de Rijn slechts
mogelijk op zondag, terwijl ook de stremming op de Maas zo min moge-
lijk op werkdagen moet plaatsvinden. Deze redenen hebben de minister
doen besluiten, voor ditmaal en bij hoge uitzondering, af te wijken van
de ter zake van oefeningen op zondag steeds gevolgde gedragslijn en
de oefening Back lash in Nederland op zondag te laten doorgaan.
Voor alle troepen bestaat tijdens de oefening gelegenheid tot het deel
nemen aan een godsdienstoefening te velde, zo wordt in het antwoord
nog opgemerkt.
Dr. Franken terug met kisten vondsten
Dezer dagen is van de derde
opgravingscampagne in Deir
Alla (Jordanië) in Nederland
teruggekeerd dr. H. J. Franken,
lector in de Palestijnse archeolo
gie aan de Rijksuniversiteit in
Leiden. De eerste en de tweede
Nederlandse opgravingscampag
ne in Deir Alla hadden respec
tievelijk in 1960 en 1961 plaats en
zij hadden evenals de derde
ten doel om de chronologie van
de laatste bronstijd en de vroege
ijzertijd te bestuderen, een peri
ode, die van ongeveer 1600 tot
700 voor Christus geboorte loopt.
Advertentie
co
Ui
co
m
de hand" van aardewerkvondsten in resultaten van de opgraving, omdat
■uïne-heuvel (de zogenaamde „teil") K"" sporen van een dichte bewoning op
Deir Alla en omgeving. Deze teil ligt heuvel zyn aangetroffen, terwijl in het
ten oosten van de Jordaan. dicht bij de, boek Richteren duideluk gesproken wordt
de Zerqa (de Jabbok) -m- ai.
Jordaandal stroomt. Op deze plaats be
vond zich in de late steentijd (plus minus
5000 voor Christus) reeds een nederzet
ting.
De Nederlandse opgravingscampagne
staat onder auspiciën van de theologische
faculteit der Rijksuniversiteit in Leiden
en zij wordt geheel bekostigd door de
Nederlandse organisatie voor zuiver-
wetenschappelijk onderzoek. In 1961
Ook deze derde campagne blijkt
succesvol geweest te zijn en enorme hoe
veelheden aardewerkfragmenten zijn
het licht gekomen. De campagne var.
tiar betrof de diepere woonlagen. Daar-
ij werd direct een geheel nieuw type
van bewoning blootgelegd, daterende uit
de vroege ijzertijd. Deze cultuurperiode
die even voor 1200 voor Christus begon,
heeft circa anderhalve eeuw geduurd.
Vond men in 1961 nog overblijfselen van
een stad. de afgelopen maanden werden
de expeditieleden geconfronteerd met een
bewoning, die aan de stedebouw vooraf
ging en welke geen enkele aanwijzing
opleverde, dat er in de bewuste periode
een stad op de heuvel had gelegen. Ge
zien het feit. dat er fragmenten van alle
soorten van huishoudelijk aardewerk
kannen, waterkruiken, voorraad potten
enzovoort) werden opgedolven, terwijl er
over een oppervlakte van dertig bij tien
meter geen enkel spoor van een huis te
vinden was. ligt de conclusie voor
hand. dat men hier op een soort dorp
gestoten, waar de voormalige bewoners
op grote, open erven huisden.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hoogeveen (vac. dr. A. van
der End): J. A. de Bruijn te Ernst (Geld.);
te "s-Hertogenbosch (vac. K. Strijd): J.
W. Mazurel te Heerewaarde; door de clas
sis Maastricht tot pred. voor buitengewo
ne werkzaamheden (binnen het kader
van de Stichting AMVJ Z.-Limburg te
Geleen-Oost: Ph. Kroes. vic. te Dongen.
Benoemd door de prov. kerkvergade
ring van Gelderland te Putten (kring An-
dreaakerk): Tj. M. Haitjema te Souburg.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Pernis (vac. J. H. van Hal-
sema): D. Kloppenburg te Broek onder
Akkerwoude; te Vianen: C. van der Wou-
de. kand. te Kampen.
Aangenomen naar Vinkeveen: G. van
der Maaten, kand. te ELburg, die bedank
te voor Edam. Een. Goënga. Oldeboorn,
Suawoude en Zuidwolde (Dr.).
UNIE VAN BA PT. GF.M.
Bedankt voor Hoogezand: H. van der
Werf te Emmen.
Ds. Bot vertelde van ervaringen
Advertenties
lezen is
plezierig
en voordelig.
Het brengt u
ongemerkt
veel meer
voordeel dan
de krant u kost.
Vanaf de dag dat de Bazelse zen
delingen ruim 130 jaar geleden land
den aan de Goudkust van West-Afri-
ka waren zij bezeten door de drang
om door te stoten naar het Noorden
in het machtige Ashantirijk en In het
gebied, dat daar achter lag tegen de
rand van de Sahara. Het is nog
maar nauwelijks tien jaar geleden
dat dit laatste doel is bereikt. Maar
nu niet meer geleid vanuit Bazel
maar door de Presbyteriaanse Kerk,
die in het Zuiden van het nieuwe
Ghana uit het werk der Bazelse zen
ding is ontstaan. Maar het zijn Euro
pese zendingsarbeiders, die deze Afi-
kaanse kerk voor dit werk in het
uiterste Noorden van het land ge
bruikt. Een van hen is de hervorm
de ds. C. B. Bot, die als eerste pio
nierzendeling door de „Raad voor dc
zending" naar West-Afrika werd uit
gezonden en die onlangs, voortijdig
door ziekte van zijn vrouw, met ver
lof naar Nederland kwam. In het
zendingshuis te Oegstgeest gaf hij
dezer dagen een verslag van zijn be
vindingen voor een groot gehoor,
waaronder verschillenden, die in
dienst van de zending binnenkort
naar West-Afrika zullen vertrekken.
In een voor ons Nederlanders volko
men onbekende wereld kwam ds. Bot
terecht toen hij zich twee jaar geleden
in Garu onder de stam der Kusasis
vestigde. Zij zijn heidenen voor wie er
rn scheiding is tussen de wereld van
doden, die als geesten voortleven,
en de levenden. In alle beslissingen, die
genomen moeten worden, moeten de
machtige doden worden gekend.
het verlaten der school gedoopt. Ze zijn
dan ongeveeer 18 jaar oud. Wanneer
zij teruggaan naar hun dorpen blijkt,
dat zij daar eën grote invloed hebben.
Zij schamen zioh voor het evangelie
van Christus niet, maar praten er over
op de markten, en met ihun vrienden.
Herhaaldelijk is het ds. Bot overkomen,
dat hij een uitnodiging kreeg om te ko
men naar een afgelegen dorp en dan
bleek, dat hij de uitnodiging dankte aan
een jongeman, die uit dat dorp afkom
stig was en na zijn schooltijd daarheen
was teruggekeerd.
Mogelijkheden
Door het oprichten van deze scholen
zijn er in het Noorden van Ghana vele
mogelijkheden gekomen om het Evan
gelie onder de Ghanezen uit te dragen.
Maar dan zal de kerk van Ghana, die
haar centrum in het Zuiden heeft en
die voor haar zendingsarbeid gebruik
maakt van Zwitserse, Schotse en sinds
kort ook hervormde zendingsarbeiders,
vele Afrikanen moeten vinden, die be
reid zijn als evangelist naar het Noor
den te gaan of zij zal, daar de meer
ontwikkelde Zuiderlingen maar al te
vaak weigeren te gaan wonen onder de
primitieve mensen van het Noorden,
jonge mensen uit het Noorden als evan
gelist moeten gaan opleiden.
Met theologische vraagstukken hou
den deze Afrikaanse christenen zich
niet op, zij leven emotioneel, niet
tioneel. Daarom uiten zij hun geloof
bij voorkeur in hun liederen. Niet
slechts met hun mond zingen zij, ook
met hun handen, ja hun hele lichaam
zingt mee. Zij zingen met zo'n vol
komen overgave dat zelfs een nuchte
re Nederlander ah ds. Bot daar fel-
Lagen
Deze bewoningslagen waarvai
stratigrafie zeer ingewikkeld is horen
thuis in de tijd van de metaalindustrie.
Merkwaardig zijn hier de vele, door de
wind vervormde peervormige kuilen,
waarvan de betekenis nog niet ten volle
duidelijk is, maar die waarschijnlijk
verband staan met de bouw van de ove„o,
waarin het' metaal werd gesmolten. Dr.
Franken houdt het er voorlopig op. dat
zich hier in de ijzertijd metaalarbeiders
hebben gevestigd en dat deze metaalbe
werking een seizoenarbeid is geweest, die
alleen in de winter werd verricht.
Deze hypothese zou de afwezigheid
kunnen verklaren van andere, dan aarde
werkvondsten, omdat alle. van metaal
vervaardigde voorwerpen voor de export
bestemd waren. Aangezien er ook geen
graven werden ontdekt, kon men even
min metalen grafgiften op het spoor ko
men. Verder kon geconstateerd worden,
dat de oude bewoners, behalve van de
metaalindustrie, ook van de opbrengst
van hun kudden van geiten en schapen
moeten hebben geleefd en dat zij in het
natte (winter-)seizoen zich wat met de
landbouw hebben beziggehouden. Dit
laatste blijkt uit het grote aantal vuur
stenen sikkels, die in deze lagen werden
aangetroffen. Op dezelfde wijze leven
heden ten dage nog de bedoeïenen, die uit
oude autoveren messen vervaardigen om
deze aan de bevolking te verkopen, maar
die er tegelijkertijd kudden op na houden
en tijdens hun winterverblijf in het Jor
daandal kleine stukjes grond bewerken
voor een graanoogst.
■ntig oudsten", die daar
den hebben gewoond.
Bovendien waren de Israëlieten ii
periode afhankelijk van de Filistijnen
voor het verkrijgen van hun metalen
voorwerpen. Zij kunnen dus zelf geen
metaalindustrie op deze heuvel hebben
gehad. Voorts is gebleken dat de Fili-
stijnse invloed destijds tot in Deir Alla
reikte, onder meer door de vondst van
prachtige Filistijnse pot. Het is daar-
niet onmogelijk te achten, dat de Fi
listijnen destijds van Bethshan uit de
streek van Deir Alla onder hun controle
hebben gehad. Voor deze opvatting pleit
ook het feit, dat, toen koning Saul in de
strijd tegen de Filistijnen gesneuveld
vas. zijn lijk naar Bethshan werd over-
?ebracht. Dit betekent echter, dat de
ilistijnen. die eigenlijk in de streek
Gaza thuishoorden een veel grotere
spreiding in het land hebben gehad.
Verdeling
■er de verdeling van de vondsten
tussen het departement van oudheden var
Jordanië en de expeditie, was dr. Fran
ken vol lof. Op verzoek van de directeur
van genoemd departement, dr. A. Dajani
had hij zelf een voorstel voor de verde
ling mogen voorbereiden. Bij de defini
tieve verdeling, waarbij dr. Dajani zelf
aanwezig was. kreeg de expeditie onge
veer vijf-en-negentig procent van de
vondsten. Deze worden in een-en-twintig
kisten naar Leiden gezonden en een ge
deelte daarvan is reeds aangekomen.
Nadat de voorwerpen In de „werkka
mers voor Palestijnse archaeologie" aar
het Rapenburg nader zullen zijn bestu
deerd, zal een gedeelte onderdak vinden
in bet Rijksmuseum van Oudheden in de
sleutelstad. De duplicaten wil dr. Fran
ken gedeeltelijk zien te ruilen voor
heidkundig materiaal uit Palestina
niet in Deir Alla te vinden, was, waarbij
hij denkt aan de voorwerpen, die bij de
grote opgraving in Jeruzalem aan het
licht kwamen. De expeditie heeft dit jaar
uit twaalf deelnemers bestaan, van wie
verreweg de meesten uit Leiden afkom
stig waren. Te zijner tijd hoopt dr. Fran
ken de opgraving te kunnen voortzetten.
Van de derde opgravingscampagne heeft
de Nederlandse Onderwijs Film eei
cumentaire gemaakt.
Terwijl de blinden en de lammen schreeuwen om Zijn hulp
en Zijn ontfermingnemen de Gerasenen een vreselijk be
sluit. „En zij begonnen er bij Hem op aan te dringen, dat
Hij uit hun gebied weg zou gaan" (Marcus 5 17). Jezus
heeft een bezetene verlost van een onreine geest. Een
kudde van een paar duizend zwijnen is in zee gestort en
verdronken, en dit alles heeft diepe indruk gemaakt op de
omstanders en op hen, die er bij geruchte van hebben ver
nomen. Ze werden bevreesd en begonnen er bij Hem op aan
te dringen, dat Hij hun gebied zou verlaten.
Onbegrijpelijk van die Gerasenen. Inplaats van Jezus te
vragen bij hen te blijven zenden zij Hem weg. Zij zien Zijn
grote macht en toch
De Gerasenen wonen nog onder ons. Hoevelen zijn er niet, die
Zijn macht in weerwil van alles ook in deze wereld zien,
maar die hun hart voor Hem gesloten houden. Hoevelen zijn
er niet, die zeggen: Ja, Heer, het is allemaal waar, we hebben
er van gehoord en we weten het maar, toch, ga weg uit
ons hart, we hebben liever met U niet te doen.
Ontmoeting van kerkeraden
(Van een onzer redacteuren)
Op dinsdag 22 mei is in de Ma-
ranathakerk te Vlaardingen een
gesprek gevoerd tussen de kerke
raden van de hervormde gemeen
te en de gereformeerde kerk ter
plaatse. Dit werd gedaan aan de
hand van inleidingen van dr. F. L.
Bos (geref.) en ds. J. Bouterse
(herv.). Beide inleiders hielden
zich bezig met de grensbewaking
van de kerk, de leertucht en de
vrijzinnigheid in de Ned. Herv.
Kerk.
Grenzen
Wat de grensbewakjng betreft kwam
dr. Bos tegemoet aan de hervormde
visie, door uit te gaan van de verbonds
gedachte in de kerkformatie. Deze
brengt met zioh. dat uiterste geduld moet
worden geoefend met hen, die in de ver-
bondsmatige wortel van hun bestaan
toch nog meeleven in de door Christus
geheiligde sfeer. Hoezeer zij ook af
wijken in hun persoonlijke levensopen
baring. Hij meende echter, dat de her-'
vormde broeders in hun kerkelijke ge
meenschap de spanning tussen verbond
en kerk zijn kwijtgeraakt en de grenzen
Vragen
De recente vondsten, vertelde dr. Fran
ken. stellen ons voor een aantal histo
rische vragen, waarvan een der v.
naamste de identificatie van de „teil
In het algemeen hebben de geografen tot
nu toe aangenomen, dat de heuvel van
Deir Alla het oude. bUbelse Sukkoth was,
dat in de tijd van de richteren en de
koningen aan de Israëlieten toebehoorde.
Deze opvatting komt nu in strijd met de
krant aanbevelen. U ver
dient dan „Dat zit zo".
(ln envelop of op kaart
geplakt verzenden
kens weer door gegrepen werd-, zodat
RpL-prinoen hij zelf meezingend zich één wist met
DPkeringen de:e „primitieuen" voor wie het een
Door Afrikaanse evangelisten, die dagelijkse vreugde is dat zij christe-
eenvoudig op de markten het evangelie ne„ m0Qen
verkondigen, a nog slechts kort gele-l e mo»en
den voor het eerst de boodschap van
Een oude patriarch
ren de eersten, die tot Christus kwa-jl
men. BIJ de doop kregen ze de namen'
Abraham en Sara. Toen deze man, die)
een groot gezag In zijn omgeving ge- j
niet. van een ernstige ziekte herstelde De Belgische Nobelprijswinnaar
zonder dat hij zioh zoals men hem de vrede, pater Dominique Pire. zal
aanried met offers tot de geesten had 27 tot en met 30 mei een bezoek aan
■end. werd dit de aanleiding,^ datjderland brengen. Hij is daartoe uitgeno-
Ad-nerrentie
naar ons land
U kunt noteren als nieuwe abonnee:
Datum van Ingang
BETALING PER
WEEK/MAAND/KWARTAAL/GIRO
(Doorhalen wat niet van toepassing is)
Zelf was Ik al abonnee. Voor het
aanbrengen van bovenstaande nieuwe
abonnee heb tk dus recht op
Schrijf hier uw etgen n
zijn hele dorp vroeg om de doop. Daar-jdigd door een comité van hoogleraren
j,ib^ deed ,,ch dirccl cen moeilijkheid afgevaardigden van studentenverenigin-
dit Blad) voor, waar men ln Afrika overal op ^en van de universiteiten van Nijmegen.
stuit. Dc Presbyteriaanse kerk van Utrecht. Leiden en Amsterdam. In deze
Ghana weigert de doop aan polygamls- vier plaatsen zal pater Pire voor hoog-
ten. I leraren en studenten lezingen houden.
I Het is de vraag of deze houding niet Zondagavond zal hij in de Nijmeegse
onbarmhartig is Mag men van polyga-1Schouwburg spreken over „twee heden-
misten. die Christen willen worden, daagse wereldrampen: onenigheid en
m dat zij hun vrouwen wegzenden honger", maandagavond zal dc Belgische
deze daarmee ook scheiden van pater in de Senaatszaal van de Utrechtse
haar kinderen, die m de familie moe-universiteit een voordracht houden onder
ten blijven? Door deze houding van dei de titel ..Honger en aarde", dinsdagavond
ge-!zal hij in het Leidse universiteitsgebouw
'or- een antwoord geven op de vraag „hoe de
vrede te scheppen in een wereld die hon-
de ger heeft", waarna de Nederlandse toer-
n
Tijdelijk ter kennismaking 4 stukken
voor de prijs van 3
Herv. vrouwengroep C.J.V.F. bijeen
Kerk z.et men dat vele
loof komen, maar nochtans niet
den gedoopt. Toch zijn deze
vaak vurige evangelisten zoals b.
drie zonen van de geiioemde Abraham I nee woensdagavond
en Sara. I in Amsterdam, waar net onderweri
Men kan zich afvragen hoe het komt „Vrede aan de mensen van goede wil'
dat onder deze primitieven overal be->zal zijn. word: besloten. De lezingen var
ngstelling is voor het evangelie eri dat j pater Pire zullen in het Frans gehouden
tolk zal zijn woorden echter
I
boek
„Dat zit zo"
boordevol met ongelooflijk
handige wenken - is niet
in de winkel te koop
I ngelie -HHÜI
enkele jaren honderden zich lieten worden,
dopen. De oorzaak zal men waarschijn
lijk moeten zoeken in het feit, dat het
christendom voor deze mensen cen
nieuwe gemeenschap zichtbaar maakt,
waarin onderlinge liefde en hulpbetoon
te vinden is en dat in een land waar
in men buiten het directe familiever
band praktisch geen gemeenschap kent.
Onderwijs
Dc o.verheid van de nieuwe staat Gha-
i heeft niet alleen veel aandacht voor
de bouw van goede wegen en voor dc
medische verzorging van de bevolking,
maar ook voor het onderwijs. De leer
plicht is voor alle kinderen wettelijk
ingevoerd. Nog is het wel niet zover
dat alle kinderen onderwijs genieten,
maar het gaat toch snel die kant op.
Overal worden zesjarige lagere scholen
gesticht: als er nog geen gebouw be
schikbaar is dan begint men onder een
boom. maar men begint. Op vele plaat
sen komen ook voorbereidende middel
bare scholen met een tweejarige cur
sus en Engels als voertaal. Op deze
staatsscholen is het godsdienstonder
wijs facultatief, maar meer dan 9CU-
van de leerlingen volgt dit onderwijs,
dat door de zendingsarbeiders en de
Afrikaanse evangelisten gegeven wordt
Vele tientallen leerlingen worden voor
(Van een onzer verslaggevers)
Een kleine duizend dames, le
den van de Hervormde Vrouwen
groep, aangesloten bij de Chris
ten Jonge Vrouwen Federatie,
bevonden zich dinsdag te Utrecht.
Hier werd de zestiende leden
jaarvergadering gehouden van de
Hervormde Vrouwengroep.
Het waren in hoofdzaak organisato
rische belangen, waarmee de vergade
ring zich bezighield. Maar wel schetste
de presidente, mej. ds. J. H. Stegeman
te 's-Gravenhage de geestelijke beteke
nis van dit werk.
Daarbij ging zij uit van het woord,
dat Paulus eens tot Archlppus richtte:
..Zorg dat gij de bediening, die gij in
,de Heer aanvaard hebt, ook vervult."
j Het werk in de Hervormde Vrouwen-
I groep vraagt een voortdurend gebed
om trouw te blijven, om niet ontmoe
digd te worden, om training van de wil
teneinde niet uit de weg te gaan voor
tegenslag, om de teamspirit die tot ac
tiviteit beweegt.
De Hervormde Vrouwengroep telt mo
menteel bijna 25.000 leden, verdeeld over
850 verenigingen. In sommige provincies
Friesland en Limburg zit men aan
de top; daar zijn practisch alle vereni
gingen aangesloten. Er wordt in elk ge
west veel werk gemaakt van de toog-
dagen, want het blijkt dat men deze
evenementen op prijs stelt.
Daarnaast worden er besturendagen
gehouden: men heeft elkaar nodig, daar
het werk in deze tijd telkens bezinning
vereist. De secretaresse, mevr. A. Ph.
Blok-Knierim te Heerlen, verteldé dat de
veroudering van de verenigingen veel
aandacht vraagt. Het blijkt echter dat
verenigingen in nieuwe stadswijken weer
voor een jongere generatie zorgen.
Presidente
Een belangrijk punt op de agenda was
de presldentewlssellng. Mej. ds. Stege
man wisselde van plaats met mevr. mr.
A. Honnef-Bender te Leiderdorp, tot he
den vtce-presidente. Mej. Stegeman zal
nu een jaar vice-presldente zijn om dan
volgens de reglementen uit het bestuur
te treden.
Tot penningmeesteresse werd benoemd
mevr. W. J. den Houter-Mooij te Noord-
wijk aan Zee. Als tweede secretaresse
treedt op mevr. N. Mellema-van Wal-
sum te Nieuw-Scheemda. Men nam af
scheid van mej. Mary W. Barger, die
de Hervormde Vrouwengroep als advi
seuse diende, nadat zij van de oprich
ting af deze organisatie had bijgestaan.
Zoals gebruikelijk liet men ook weer
twee van de talrijke gasten uit de zus-
tersorganisaties aan het woord komen.
Ditmaal was de beurt aan het Remon-
strants Vrouwencontact en De Fakkel, vangen.
Gods bruto-kerk ver hebben over
schreden.
Ds. Bouterse zag de kwestie van de
grensbewaking minder centraal dan dr.
Bos. En hij kwam er dan ook voor op,
dat de Hervormde Kerk ook nog als
kerklid laat gelden ,.wie nog een beetje
hervormd om de neus is". Hij zag moge.
lijkheden van ontginning van het braak
liggende land binnen de grenzen van de
kerk. Dit zou kunnen gebeuren door een
oecumenische aanpak van het werk
onder kerkelijke randbewoners en bui
tenkerkelijken. Ds. Bouterse was van
oordeel, dat door samenwerking tussen
hervormden en gereformeerden op dit
terrein vanzelf het begrip „grensbewa
king" minder centraal zou komen te
staan. „Misschien komen we nog wel
eens tot „ruilverkaveling", aldus de her
vormde inleider.
Leertucht
De beide inleiders hielden zidh voorts
bezig met de leertucht en de vrijzinnig
heid. Dr. Bos zeide een te rigoureuze
toepassing van de leertucht in het ge
reformeerde verleden te betreuren. Niet
temin is hij van mening, dat de kerk
haar individuele ambtsdragers moet
eisen, dat er een duidelijke geestelijke
gemeenschap en samenstemming is in
het centrale belijden. Hij riep de her
vormde broeders op, hun nieuwe kerk
orde in dezen waar te maken. Het voort
duren van de praktijk van leervrijheid,
ook voor vrijzinnigen, die de absoluut
heid van Gods heilsopenbaring in Chris
tus loochenen en de ambtelijke dienst i
de kerk van Christus misbruiken voor
het propageren van idealen van mense
lijke religiositeit, achtte hij een ono'
komenlijk struikelblok voor de begeerde
kerkelijke gemeenschap.
Ds. Bouterse achtte leertucht wel nood
zakelijk, maar verdedigde anderzijds,
dat er in de kerk ook ruimte moet zijn
voor het mislukte denkexperiment van
de ketterij. Hij poneerde nadrukkelijk,
dat het pionierswerk van de vrijzinnigen
in het zoeken van het verband met de
moderne wetenschap en in het pastoraal
benaderen van de moderne intellectueel
ook positief valt te waarderen. En hij
achtte het tenslotte een illusie te menen,
dat de Hervormde Kerk het vrijzinnige
bestanddeel als zodanig ooit zou kunnen
en willen uitsnijden. Kerkelijke gemeen
schap met de Hervormde Kerk zou altijd
ook gemeenschap met vrijzinnigen om
vatten.
Ondanks de hierin aan de dag treden
de duidelijke tegenstelling met het door
dr. Bos onder woorden gebrachte ge
reformeerde standpunt, meende ds. Bou
terse, dat de kerkeraden zich verder
zouden kunnen en moeten bezinnen op de
praktische mogelijkheden om in Vlaar
dingen dichter tot elkaar te komen
deze stad te dienen met het e
Discussie
De inleidingen leverden een goede dis
cussie op, eerst in „gemengde" groepen
en later in een ..pltnaïre" zitting. Hier
uit bleek nog eens duidelijk, hoe moeilijk
en gecompliceerd het probleem der vrij
zinnigheid in de Hervormde Kerk is,
niet alleen voor de gereformeerden, doch
ook voor de hervormden zelf. Gepleit
werd voor een meer genuanceerd ge
sprek in kleine discussiegroepen, die
geregeld met elkaar contact onderhou
den. Sterk kwam het gevoel tot uitdruk
king. dat beide kerkelijke gemeenschap
pen veel te weinig vah elkaar weten.
Aangenomen mag worden, dat het ge
sprek zal worden voortgezet. Het was
zo werd gezegd maar een aarzelend
begin van een begin. En de commissie,
die het contact tussen beide kerken
gaande houdt, zal zich binnenkort be
raden over de wijze, waarop een voort
te zetten gesprek het meest tot zyn recht
kan komen. De hartelijke sfeer, die op
de vergadering van gisteren heerste, zal
voor deze commissie een stimulans zijn.
De bijeenkomst stond onder leiding van
de gereformeerde predikant ds. G. Aal-
bersberg. dia zijn Hervormde collega
•loort vry onverwacht moest
Vraag: Hierbij zend ik u blad
vrucht van een plant, die een p,
jaar geleden plotseling in mijn tuin
kwam. Het is wel niet veel mo«
maar goede „bladvulling". Zij bloeit Het zijn nachtdi
met een soort pluimen. Kunt u mij ook pen
de naam van de plant zeggen
tellen of de bessen giftig zijn (voor
loslopende kippen)"
de buurt van bakkerijen ziet men ze,
daar ze erg van warmte houden. Om
deze reden hebben ze ook het bed van
dochtertje als woonplaats gekozen.
;ren. dus overdag krui-
allerlei schuilplaatsen,
als deze maar warm en donker zijn
en niet te vochtig. Bestrijding is moei
lijk. Zorg. dat
optreden, moet u spuiten met 200 gram
DDT. 50 pet. per 100 liter water. Daar
vooral de ligusters sterk aangetast
worden, moeten de ligusterhagen goed
bijgesnoeid worden, waardoor veel
larfjes gedood worden. Hot snoeisel
moet u direct verbranden om besmet
ting te voorkomen. Op deze manier
min mogelijk kunt u de kwaal misschien niet geheel
kunnen onderdrukken, maar toch wel groten-
Brieven, die niet Toornen xijn
ran naam en adres, kunnen niet
beantwoord worden. Geheimhou-
I ding verxekerd. Vragen, die niet
onderling met elkaar verband
houden, moeten in afzonderlijke
I brieven worden gesteld.
karmozijnbes genoemd. Het i
knol, ongeveer Ze komen daarop af en kruipen t
dahlia, in de grond der. 's Morgens gaat men eerst op de v'ek gekomen
dweil staan en doodt daarmee de die- wijn. Warm water hielp met en drot
te plant, die
als die van
achterblijft. Zij is winterhard
zich zeer gemakkelijk, daar de vogels
de bessen graag lusten. Vandaar dc aompelt
opslag in uw tuin. omdat de zad
de uitwerpselen van de vogels
ergens terecht komen. Zij is n
tig, hetgeen wel blijkt uit het feit. dat dan de
de vogels de bessen eten De plant
i- Leg hier en daar een natte dweil r
Vraag: Op
de dweil
omdat de zaden met kokend water. Als ze ove;
lichte vloer vluchten, kan
te de
an de portwijnen Vlekken op kens.
emmer Antwoord: Vruchten- en wijnvlekken
fel ver- moet u betten met een doekje met al-
het bes- cohol. Daarna uitwassen in een lauw
optillen. De kakkerlak zal sopje van zeep of synthetisch wasmid-
ging hebben in de schaduw del- Vervolgens goed uitspoelen met
"'er. Zijn de vlekken er dan
geheel uit. dan zo mogelijk
wolbleekmid-
steen eerst af te nemen met ammonis
en er vervolgens een dun laagje zwar
te ralstonverf over heen te smeren. De
wit uitgebeten vlekken zullen dan ge
heel verdwenen zijn
Advertentie
i schuilplaats te zoeken, lauw
nog
ligszins nableken
vat wel
Alleen op deze
deze beestjes kwijtraken.
plant. Zij is wel decoratief als zij vol- Vraag: Vorig jaar werden
Jt"—1op ring, jasmijn, sneeuwbal
kleine bramen gelijkende bessen.
Vraag: Welk insect heeft de hierbij krulden
gezonden eieren of poppen kunnen vor
men in het bed van mijn dochtertje?
Antwoord: De massa was zó ver- strooien met
droogd en verpulverd, dat niet met
door insecten aangetast. De bladeren -5.las
Vraag: Hoe kan ik het blad van een
kenhouten tafel vlekvrij maken? Met
lijnolie? Ik heb het blad al geschrapt
Antwoord: Wij weten geen ander
een paar levende exemplaren
klein doosije of buisje. Zeer waar
lijk hebben we hier te doen mt
kerlakken. waarvan verschillende soor
ten in ons land voorkomen. Vooral in
Antwoord: De heesters zijn alle
-i een getast geweest door de s<
schijn- xanthospilapterix syringelli
:t kak- er niet van dood. want er
e soor- tegen te doen. al lijden z<
lijk ran. Zodra u de aantasting ziet nier om dit te verhelpen de schoor-
Is wel wat
wit uitgebeten
in een ookonoplossing.
te doen?
Antwoord: Aangezien deze vloeistof
antast, is de enige i
Ul
m
QfU
,r