i SUNIL BON De tocht tussen de paarden door Een kanttekening Kerkelijke eenheid zal wereldcultuur redden Een woord voor vandaag Accent G.J.V.-bondsdag valt ditmaal op zending drank voor dorstige drinken Rode Kruis vraagt jeugd om hulp in ziekenhuizen GRIJSQ HAARTJE! THUIS ZELF DOEN Mexicaanse protestanten opnieuw onderdrukt -«). 1 DE „KONINGEN VAN HET LAND" ^JOET ook bij de verkiezingen voor de gemeenteraden een principieel stand punt worden ingenomen? Moet er gestemd worden op beginselpartijen? Zonder aarzelen beantwoorden wij de beide vragen bevestigend. Volmondig aeggen wij ja. De gemeenteraad is een overheidscollege. Hij behoort het algemeen belang en niet een bepaald groepsbelang eenzijdig te dienen. Maar op hetgeen het algemeen belang eist kan men een verschillende kijk hebben. En dit hangt weer nauw samen met de levensovertuiging, met de be ginselen, die men de juiste acht. Het is een misverstand, dat in de raden geen principiële vragen aan de orde komen. De gemeenteraad is, zoals reeds gezegd, overheid. Hij is dus, krachtens zijn overdracht, geroepen om op overheidsterreln Hem te dienen, van Wie hij zijn ambt heeft ontvangen. Hij moet handelen, overeenkomstig de ordinantiën, die de grote Souverein ook voor het gebied waarop hij zich beweegt heeft gegeven. Uiteraard is hij daarbij gebonden aan wettelijke voorschriften, uitgevaardigd door de hoge overheid, in gemeen overleg met de Staten-Generaal. Binnen de daarbij getrokken grenzen genieten echter ten onzent de gemeentelijke overheden nog een niet onbelangrijke mate van vrijheid en zelfstandigheid. Bijna nergens heeft zich een zó zelfstandig gemeentewezen ontwikkeld. Ook over het meeleven van de burgerij met de gemeentelijke aangelegenheden behoeft men over het algemeen niet te klagen. De gemeenten zijn ontstaan uit de behoeften der maatschappij. Principieel gezien zijn zij geen schepping van de rijksoverheid, maar ontstaan door de drang der omstandigheden. Datgene waarin oorspronkelijk, zo goed en kwaad als het ging, het familieverband had voorzien, ging allengs deel over op de beroepsorganisaties en voor een ander deel op de gemeente. Er kwam zeker regelend gezag. De eigenlijke rechtsbescherming berustte evenwel bij de landsheer en de door hem benoemde ambtenaren, graven, hertogen, die, gelijk men weet, in deze landen, bij de verzwakking van de macht des keizers, allengs geheel zelfstandig werden. Een soortgelijk proces ontwikkelde zich binnen de grenzen der landschappen, Vooral de steden wisten zich een grote mate van zelfstandigheid te ver werven. Zij voorzagen in eigen beheer krachtens de door de vorst verleende privilegies. Ook de rechtspraak kwam in handen der bestuurders. De steden zijn allengs kleine republieken geworden, waarin de regerende groepen tegenover de centrale overheid met kracht de verleende privilegies ver dedigden. Lang niet altijd werden door hun verzet de wezenlijke belangen der burgerij gediend. Toen na de Reformatie het centraal gezag zeer verzwakte, kregen vele steden al belangrijker positie. En in deze steden waren het de regenten families, die de toon aangaven. Wel werd er in de aanvang van de 80-jarige oorlog aan de burgerij enige invloed op de samenstelling van de bestuurs colleges toegekend, maar de regenten-oligarchie heeft zich toch, zij het niet zonder strijd, tot aan het einde der 18de eeuw vrij goed weten te handhaven. Groen van Prinsterer kon dan ook deze schets geven, zonder aan de waar heid tekort te doen: „Geslachten, bijkans uitsluitend in de regering geraakt en met de naam van patricische familiën vereerd, streefden naar erfelijkheid van gezag en schroomden niet zich omtrent de verdeling van ambten en voorzieningen, als van wettig eigendom, in huishoudelijke aangelegenheden", te verstaan. Verantwoordelijk aan niemand en ijverig in wederkerige onder steuning, waren zij de koningen van het land. Niet ten onrechte antwoordde een burgemeester aan een prinses, die, aarzelend hem de hand te geven, vroeg of hij edelman was: Wij edellieden? Neen, wij zijn de koningen van het land. Of zij zich voelden! Cormptieve praktijken zijn wel voorgekomen. Toch staken de oude regenten in vele opzichten nog gunstig af bU moderne dictators. Ds. Van Houte namens de Achttien (Van onze kerkredacteur) Gehoorzaamheid aan Christus' gebod om te komen tot eenheid „zal ons volksleven doen ont waken uit de verdoving der ver deeldheid en een geïnspireerde bijdrage kunnen leveren tot de opbouw van een nieuwe Europese en mondiale cultuur", gelooft ds. I. J. van Houte. Hij is een van de vrijzinnige predikanten van de Hij vervolgt: „Ik ga er vanuit, dat wij samen van God een boodschap ontvangen hebben voor allen, die zon der God en zonder Christus in het leven staan. Wij leven niet alleen zelf beiden uit en van deze boodschap, maar kre gen ook beiden deel aan de genade, de ze te prediken aan alle creaturen. Wij mogen en moeten dit samen doen: het is noch tegenover onze Zender, noch tegenover hen, tot wie we ons richten, verantwoord gescheiden op te trekken." „Bovenal beweegt mij het bijbels vi sioen van de ene Herder en de ene kud de. Wanneer je daaraan gelooft, is je daar reeds hier en nu «„I „Achttien", die bezig zijn een jjg» hervormd-gereformeerd congres „ik heb groot respect voor te bereiden dat reeds bijzon- ho°8 niveau" gedaan is en gedaan wordt Tot de goede dingen van deze week behoorde ook deze krant 1. Hij is bij 2. Hij heeft iets eigens Bekijkt u hem zo eens? En helpt u een ander hem zo te zien? Advertentie nederlands meest gebruikte wasmiddel der in de belangstelling staat. Evenals de andere 17 predikanten heeft hij in een officieel perscom muniqué geprobeerd te omschrij ven waarom hij zich bij deze actie heeft gevoegd. Letterlijk schrijft hij: „Het heeft geen enkele zin om ach terom te zien en nog langer te kra kelen over de vraag, of het uittreden van de Gereformeerden uit de Ned. Her vormde Kerk in de vorige eeuw terecht of ten onrechte is geschied. In het heden hebben wij te maken met een andere wereld (die der mon diale solidariteit), met een andere wij ze van denken (fenomenologisch, exis tentieel) met een andere samenleving en anthropologic, met een zich ver nieuwende theologie en kerk (oecu mene). Voor de toekomst gaat het slechts om één ding: of wij elkaar als christenen in gehoorzaamheid en dienst aan de ene Heer op de een of andere wijze zullen leren vinden en vasthouden in een nieuw type evangelische kerk". Wanneer wij Christus' gebod hiertoe verstaan, zal ons volksleven kunnen ont waken uit de verdoving der verdeeld heid en een geïnspireerde bijdrage kunnen leveren tot de opbouw van een nieuwe Europese en mondiale cultuur. Dat het daarbij noodzakelijk is, dat ook andere protestantse kerken en groepen zich bij ons streven zullen aansluiten, spreekt vanzelf. Met klem wek ik mijn vrijzinnige! geloofsgenoten op om niet terzijde te blijven staan: wij mogen niet denken in getalsverhoudingen, doch alleen van uit het geloof. Het uit onze kring af komstige Gezang 121 (,God roept, en wat de mensen scheidt, dat zij geen scheiding meer!') zij ons richtsnoer." Ds. F. J. Pop Ook ds. Pop heeft zich nu officieel uit gesproken. Hij meent dat de verschil len tussen de Hervormde kerk en de Gereformeerde Kerken zo gering zün dat we er slechts met grote moeite in sla- Scn een anglicaan of lutheraan iets te oen begrijpen van onze gedeeidheld. Hervormden en gereformeerden bevin- den zich In dezelfde situatie. de toenadering tussen hervormd en gereformeerd. Ik vind dit belangrijke werk echter niet genoeg. M.i. moeten en willen dui zenden in beide kerken een eind maken aan de gedeeldheid. Als ik kan helpen aan de vertolking an wat onder hen leeft, mag ik mij niet onttrekken. Vandaar,, dat ik vaD harte met „de Achttien" mee doe." Herv. coördinatie bij werving personeel Het moderamen van de synode van de Hervormde Kerk heeft zich in overleg met de Hervormde Jeugdraad beraden, hoe de kerk door een betere voorziening in de behoefte aan personeel voor aller lei takken van sociale arbeid haar ver antwoordelijkheid voor de medemens meer gestalte kan geven. Gezien het permanente grote tekort aan arbeiders heeft de synode gemeend de werving en aanwending van deze krach ten systematischer en gecoördineerder ter hand te moeten .nemen dan in het verle den geschied is. In verband hiermee heeft het „Commissariaat voor maatschappelijk! en cultureel werk" een commissie wer ving en plaatsing ingesteld. Bij het be raad in deze commissie kwam men tot de conclusie, dat het bij een appel alleen niet moet blijven. Er dient ook voorlichting te worden gegeven over een aantal in aan merking komende beroepen om voor hen die zich tot dit werk aangetrokken voe len de eerstvolgende noodzakelijke stap mogelijk te maken. Van deze beroepen heeft genoemde >mmissie een overzicht samengesteld in vorm van een vademecum, waarin ge gevens verstrekt worden over een aantal van de voornaamste beroepen, waarbij het accent valt op het dienen in de directe sociale sfeer, soms meer op het verzorgen de of verplegende, bij andere meer op het Als Johannes in de kerker zucht hoort hij van zijn discipelen over de wondere werken, die Jezus al rondtrekkende verricht. En hij denkt daarover na. Hij heeft ook de tijd om na te denken. De dagen gaan aan hem voorhij in ledigheid. Hij zit en hij wacht. Hij wacht ja, waarop? Op de vrijheidop de dood9 Als zijn discipelen bij hem komen geeft hij hun een opdracht. Hij laat Jezus de vraag overbrengen: „Zijt Gij het. Die komen zou of hebben wij een ander te verwachten?" (Mattheus 11:3). De vraag is voor Johannes urgent. Zijt Gij het. Die komen zou? Deze vraag heeft de mensheid sindsdien nooit meer losgelaten. De eeuwen door is zij gesteld: biddend en verwensend. Zijt Gij het heus? Het is de noodkreet van de mens die een houvast zoekt, een stuk hout in de woe lige levenszee, waaraan hij zich kan vastklemmen in de hoop gered te worden. Zijt Gij het, Die komen zou? Wie de zekerheid in het hart ronddraagt, dat geen ander is te verwachten, heeft het hou vast, dat ten leven leidt. Jezus is gekomen om te redden. Van geen. ander komt het heil. fj). I t limonadegazeuse Wervingsactie gestart Ledental steeg met 30.000 Het Nederlandsche Roode Kruis is gisteren gestart met een In Cannes zal voorts een festival van Rode Kruisfilms worden gehouden. Ver wacht wordt dat met de hulp van de minister van o.k. en w. een Nederland se Rode Kruisfilrn zal worden gemaakt. STIJGING i Emden, directeur i tot 25 jaar in ziekenhuizen in te schakelen voor het verrichten van niet-medische en niet in de verplegingssfeer liggende taken. De plaatselijke afdelingen zullen Dan kunt U door deze bon hel «'"k van deze „jongeren- hulpdienst" organiseren. I De hulp in ziekenhuizen beooit de'Campzgue ü-orden 'bereikt: M leken een hei verplegend personeer d™ "rvgohl v-u- tal in 1961 met 30.000 is gestegen tot 732.000. De inzamelingscampagne vorig jaar bracht 1.687.000 op, dat is 140.000 meer dan in 1960. Gemiddeld gaf de Nederlander 63,5 cent. Indien iedereen dit jaar en de ko mende vier jaar telkens een cent meer geeft, aldus mr. van Emden. dan zal 1967 de 2 miljoen bij de jaarlijkse bereikt. Mr. van Em- de 14-daagse campag- t. verlicht™. bUv. doörhet b.gzlet- j be«tat' °*"ieuw h°' matsen „Dat zit zo" ver dienen. fl jden van lopende patiënten, het ver- zorgen van bloemen en planten en tal Mn envelop of op knort j van andere kleinere werkzaamheden, geplakt) verzenden aanwaaraan de verpleegster vaak niet n. .- toekomt. Het werk zal voor de jon- h" d" geren niet meer dun 48 nnr per juir j vergen. Dit is gisteren meegedeeld op een in Den Haag gehouden persconferentie, waarop tevens werd aangekondigd dat in 1964 een internationale oefening zal ■•orden gehouden met de Rode Kruis- cnlonnes uit de E.E.G.-landen. Waar deze manoeuvres voor menslievend werk zullen worden gehouden, is nog niet bekend. Voorts zal van 2 tot 8 juni in Sant poort een bijeenkomst worden gehouden voor hoofden van het Jeugd Rode Kruis van een aantal Europese landen. Het doel van deze besloten conferentie is o m. van gedachten te wisselen over mogelijkheden tot praktische samenwer king en het voorbereiden van enkele grote objecten. U kunt noteren als nieuw* abonnee Datum van ingang BETALING PER WEEK/MAAND/KWARTAAL/GIRO (Doorhalen wat niet van toepassing is) Zelf was ik al abonnee. Voor het aanbrengen van bovenstaande nieuwe abonnee heb Ik dua recht op DAT ZTT ZO Schrijf hier uw eigen naam en adres Vrijd—042 „Dat zit zo" - 'n boek boordevol met ongelooflijk handige wenken - is niet in de winkel te koop» (Advertentie) JUBILEUM Ter gelegenheid van het honderd-ja rig jubileum van het internationale Ro de Kruis, volgend jaar. zal zo werd meegedeeld een affiche worden jeugdwerk KLEURSPOELING POLY-COLOR TUBE 1.95 (Van een onzer verslaggevers) Op hemelvaartsdag zal de Bond sociaal-therapeutische, of ook op het op- c voedende en onderwijzende element. 'van Gereformeerde Jeugdverem- gingen zijn traditionele bondsdag houden. Eigenlijk past het woord traditioneel in dit verband nauwe lijks. Want wel is het traditie om op hemelvaartsdag samen te ko men, zoals de vroegere jongelings- bond deed, maar het programma lijkt niet meer op de vroegere aan referaten rijke bondsdagen. Men heeft al jaren geleden geko zen voor de veel moeilijker methode: korte toespraken en spel. Daarbij wordt aan de bezoekers niet kant en klaar een oplossing voorgezet. Men verschaft de jongeren denkstof daarna wordt van henzelf een woord verwacht. Ds. William E. Nehrenz in het officiële orgaan van de Lu therse Kerk in Amerika geschre ven dat de gewelddadige dood van de Mexicaanse lutherse predikant ds. Reyes gezien moet worden in het licht van de anti-protestantse golf die zich de laatste jaren over Mexico heeft uitgebreid. Ds. Reyes is acht maanden ge leden bij de iiiitoefening van zijn pastorale en evangelische plichten vermoord. Alles wijst erop dat men na de moord het lichaam in het Zwarte Kanaal dat dwars door Mexico-City loopt, heeft gewor pen. Jn het afgelopen jaar zijn tien twaalf Mexicaanse predikanten c het leven gebracht. Een van hen lie ten de moordenaars, op bevel van een rooms-katholieke burgemeester, mide- den op een straat onder een stapel stenen als voorbeeld achter. Een paar maanden geleden werd een prote stants gezin, volwassenen en kinde ren, letterlijk aan stukken gehakt door een ruiterbende die omstreeks middernacht opereerde. De leiders van deze bende zijn met naam en toenaam bekend bij de autoriteiten, maar toch worden ze niet voor het gerecht gedaagd. Prof. Nehrenz beschuldigt in zijn ar tikel de Rooms-Katholieke Kerk ervan dat zij de protestanten last veroorzaken. De Rooms-Katholieke Kerk gaat zelfs zover dat men lichamelijk geweld stil zwijgend goedkeurt. Men keert zich niet alleen tegen de mensen maar ook tegen hun huizen en kerken. De eerste Mexicaanse kardinaal heeft enige jaren geleden in zijn eerste pro clamatie beloofd dat hij de twee kan kergezwellen van Mexico, het commu nisme en het protestantisme zou uitsnij den en vernietigen. Vandalen heeft brand bijtijds zodat men der controle kon krijgen. In deze zelfde stad kon maanden geleden overal lezen: „Ban kiers, fabrikanten en zakenlieden, indien u een communist of een protestant in dienst hebt dit is ongeveer hetzelfde gooi ze er dan onmiddellijk uit." De aanplakbiljetten waren ondertekend door de kardinaal. In een stadje vlak bij Guadalajara kreeg de lutherse predikant bezoek van de Roóms-katholieke priester. De pries ter viel met de deur in huis. Hij vertel de de verbaasde lutheraan dat ljij te gen het eind van de wéék de stad moest' verlaten. Zo niet. dan zou de priester er persoonlijk op toezien dat de predikant aan het begin van de volgende week twee meter onder de grond zou liggen. In Oaxaca kampen de lutheranen weer met andere moeilijkheden. Er wordt daar een nieuwe kerk gebouwd. Ofschoon men aan alle verplichtingen heeft voldaan mag men niet verder bou wen. De plaatselijke leider van de machtigste politieke partij in Mexico en de gouverneur van de staat waarin Oaxaca ligt hebben besloten dat het ge bouw niet voltooid zal worden. Ook zul len er geen diensten mogen worden ge houden. Ze hebben gedreigd het gebouw, dat bijna gereed is, met de grond ge lijk te maken, wanneer deze bepalingen overtreden worden. beurtenissen plaats gevonden. Om te be ginnen is de Lutherse kerk reeds ontel bare malen het mikpunt van vandalen geweest. voorkomen dat de ruiten steeds ;r opnieuw sneuvelden. Tevens zijn pogingen gedaan om de kerk in brand te steken en een keer Is het bij- gelukt. Twee banken, een aantal bij- s en gezangenbundels zijn toen ver loren gegaan. Gelukkig ontdekte men de Advertentie op de zending valt. Aan het spel lang het nog dag is", geschreven door ds. W. H. Gispen te Schagen en de bondsvoorzitter dis. G. N. Lammens, werken beroepsspelers mee, gesecun- deerd door 200 a 250 leden van jeugd verenigingen, niet alleen uit Hilversum* (plaats van de bondsdag) en omgeving, maar zelfs tot uit De Lier en Schip luiden toe. Mevr. Miep Wielenga-Quel- le regisseert dit spel. Vorig jaar voerde de bondsdag het motto „Er wordt op je gewacht". Daar in gaf men een aanduiding van de op dracht voor de jongeren in gezin, kerk en wereld. Deze keer volgt een toepas sing van dit thema, speciaal gericht op de wereldwijde zendingsactie, gereformeerde kerken in de Beroepin gswerk NED. HERV KERK Beroepen te Vaals-Gulpen (toez.): G. J. Wispelwey, vic. te Apeldoorn; te Hal- lum: E. L. Eigenraam te Bedum. Bedankt voor Oldebroek: J. de Wier te Putten. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Monnikendam en te Nieu- werkerk a. d. IJssel: C. van der Wou. den kand. te Kampen. Examen De classis Alkmaar heeft praep. geëx. en beroepbaar verklaard de heer A. H. Ley, theol. ka'nd., Burge meester Palingstraat 3, Alkmaar, tel. 022002146, die terstond beroepbaar is. J. F. ter Hart (45) ambtenaar bij de belastingdienst in Woerden, heeft don derdag in Alphen a. d. Rijn voor de clas sis Woerden van de Geref. Kerken met gunstig gevolg préparatoir examen afge legd. Hij is dus nu kandidaat in de theo logie in de Geref. Kerken en gerechtigd deze kerken in de prediking te dienen. De classis verklaarde hem echter nog niet beroepbaar. Volgens eer. oud syno- debesluit moeten gemeenteleden die naai het ambt van dienaar des Woords staan op grond van singuliere gaven, na classicaal examen eerst nog enige tijd proponeren. Hieronder wordt speciaal verstaan het preken in de kerken van de classis. Dit zal nu in de eerstkomende vier weken gebeuren, waarna het mode- ramen van de classis gemachtigd is de heer Ter Hart beroepbaar te verklaren. De heer Ter Hart. die bij zijn studie in zijn vrije tijd veel steun ondervond van de plaatselijke predikanten Griffioen en V. d. Kooij, was vele jaren ouderling in de geref. kerk, nam een vooraanstaande plaats in bij het jeugdwerk en diende de evangelisatie onder meer in de straat- prediking. ired. plaats): G. Zomer te Bunschoten ipakenburg, die bedankte voor Gronin genHelpman (2e pred. plaats). CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Noordsche Schut: R. Slof- tra te Harderwijk en J. M. Visser te Ruanda- groot toneel tegen de achter grond van een enorme wereldkaart speelt zich een en ander af. Maar het wordt niet zomaar een kijkspel. De grote vraag zal zijn: hoe kunnen wij hier persoonlijk bij betrokken worden? Welnu, de mogelijkheden daartoe zullen zich vanzelf wel openbaren. Sprekers Venvacht wordt, dat achtduizend be zoekers de Expohal te Hilversum zul len bevolken. Zij maken daar de hemelvaartsviering mee, geleid door ds. D. J. Roos te 's-Gravenhage-Oost. Er wordt gesproken door drs. Lammens, ds. J. H. Sillevis Smitt, oud-hoofdvlootpredikant. ds. B. Richters, directeur van het Zendings centrum te Baarn en dr. J. C. Gilhuis te Amsterdam-Oost, voorzitter van de generale zendmgsdeputaten. Muzikale medewerking verlenen Dé van Oenen, Koos Bons, Kees Deenik, The Surinam Gospelsingers en het ko perkwartet van Harry Sevenstern. Na sluiting van de bondsdag kan men desgewenst nog een naprogramma zien, geboden door Johan Bodegraven als gastheer met medewerking van be- kende radio-artiesten en -ensembles. CJV-Enschede belegt avond voor Italianen (Van onze correspondent) De afdeling Enschede van het Christelijk Jongeren Verbond heeft gemeend mee te moeten werken aan het bevorderen van de goede ver standhouding tussen de Enschedese bevolking en de Italiaanse arbeiders. Daartoe belegt zij zaterdag in haar clubgebouw een Italdë-avond, waar voor enige honderden in Ensche de werkende Italianen zijn uitgeno-, digd; tevens hebben leden en belang-* stellenden toegang. Bij het opstellen van het plan heeff., het afdelingsbestuur ook gedacht aan de relletjes, die enige tijd geleden in Enschede en Oldenzaal tussen Italianen en Nederlanders plaatsvonden en die in het gehele land agitatie jegens de Twentse bevolking opwekten. Op de Italië-avond zal er o.m. gele genheid bestaan te luisteren naar Itali aanse folkloristische en popualire mu ziek, kan er worden gedanst, zullen' films en dia's de aanwezigen laten ken nismaken met Italië en kunnen er di verse spelen worden beoefend. Alle zaaltjes van het gebouw zullen een Ita liaanse aankleding krijgen. Dat de idee van de CJV-Enschede ook landelijk in de belangstelling staat, mo ge blijken uit ihet feit, dat Co de Kloet, eén der samenstellers van het VARA- jeugdprogramma „Multiplex", gister middag een vraaggesprek met enige bestuursleden heeft gehad. Dit vraagge sprek zal zaterdagmiddag over de ra dio worden uitgezonden. Nederlandse boeken worden ook in Rusland gelezen De tweede secretaris van de Russi sche ambassade in ons land Vladimir J. Dedov heeft gisteravond in Bellevue in Amsterdam een tentoonstelling van boeken en periodieken van de Sowjet- unie, die tot 21 mei te bezichtigen is, officieel geopend. De heer Dedov zei in zijn openingswoord dat er in 1960 in de Sowjet-unie 76.000 boeken verschenen in een oplage van 1.240.000. Er werden in dat jaar 3.761 tijdschriften in een opla ge van 778 miljoen uitgegeven. Hij ver klaarde dat er in Rusland veel buiten landse. vooral Franse, boeken worden gelezen. Ook de Nederlandse boeken worden er sympathiek ontvangen. Sinds de oprichting van de Sowjet- republiek verschenen er 51 Nederland se boeken (o.a. Anne Frank, Multatulf. Teun de Vries) in een oplage van 2 miljt^oen. Dedov noemde de tentoonstel ling een bescheiden collectie om de be volking van Amsterdam bekend te ma ken met de Russische literatuur. Ds. G. J. Bosman overleden Plotseling is overleden de 34-jarige predikant van de Hervormde Kerk die enkele jaren lang secretaris gemaakt waarvoor het ontwerp Nederlandse kunstenaar Rein Dirksen In véle landen, zeer waarschijnlijk ook in Nederland, zullen ter ere van dit jubileum series postzegels met bij slagen verschijnen. Ook wordt een ten toonstelling van het werk in de verschil lende landen gehouden. Nederland zal hiervoor een model van het hospitaal- schip Henri Dunant en maquettes van het Dunanthuis bij Zeist en van het la boratorium in Amsterdam inzenden. Bosman. Deze JA, zo kwamen ze dan in Rotterdam. Die ver- J huizing moet toch wel een machtige indruk op me gemaakt hebben, dat ik er 55 jaar later nog zoveel in mijn herinnering van terug kan brengen. Eigenlijk is het net of ik toen pas ge boren ben. Daarom heb ik ook eerst zo zorgvul dig over ouders en kind in alle vaagheid geschre ven. Pas nu durf ik „ik" zeggen. Al moet ik er meteen aan toevoegen dat m'n memorie aan gaande die eerste Rotterdamse jaren verder niet op te voeren waarbij die van Toon Hermans in het niet verzinkt. Het meest imponeerde me altijd zijn houding, als hij beide handen voor zijn gekwelde oren hield en de klacht uitstootte: „Er knapt iets in mijn hersenen!" Vooral als kleuter vind je zo'n uitlating bijzonder alarmerend en geheimzinnig klin ken. Later begrijp je beter wat ermee bedoeld werd: vader was zijn balans kwijtgeraakt op het hooggespannen koord der studie en hij tuimelde met een lelijke smak uit de zoveelste hemel in het alle- Natuurlijk auto s kunnen ook adembenemende en zelfs afschuwelijke avonturen veroorzaken. Vergele ken bij 1962 is de stad in 1907 zelfs een oase van stilte en veiligheid: toen kon een rechtgeaarde krant nog alles opnemen wat er gebeurde kandidaat gesteld en diende enige tijd) zo best is. Wat dat betreft had ik het démasqué de hervormde gemeente van Nijmegen j gerust nog wat kunnen uitstellen. Maar ander- «ls Mcrttarte. In 1957 werd hi) brnormd jjdl ontvinjeii dimmen, die crMgtn over wie het jeugdwerk N.C.S.V. en in 1960 stelde hij zich be roepbaar. Hij ontving echter geen be roep en diende de hervormde gemeente als bijstand in het pastoraat. De rouw dienst zal morgen om 12.45 uur plaats vinden in de nieuwe kerk te Zeist, de begrafenis om twee uur op de algemene begraafplaats. Wat me overigens al dan niet bijgebleven is, vóór alles staat bet Zendingshuls aan de Rechter Rotte Kade me voor ogen. Vermoedelijk omdat we er thuis lang allerlei foto's van bewaarden. Mis schien óók wel omdat ik er zelden of nooit mocht komen; er altijd over hoorde spreken; en zo'n hoogst enkel tochtje daarheen dan meteen weer 'n onuitwisbare gebeurtenis werd. M'n vader, die in dat zendingshuis de rectors scepter zwaaide, was ongetwijfeld terecht van mening dat de aanwezigheid van zijn enige zoon in die gewijde hallen en tuinen allerminst in een dringende behoefte voorzag. Hij Jiad daar een dub bele reden toe. De eerste is deze: hij zwoer bij stil te. stilte en nog eens stilte. Zodra maar één onver geluid te overstemmen en een soort t daagse leven terug! Maar in elk geval: om der stilte wille duldde hij me niet aan de Rechter Rotte Kade, en hij had daar volmaakt gelijk in. Alleen: ik geloof dat hij nog een andere verbor gen reden had om me daar vandaan te houden. Die ben ik pas heel veel later gaan vermoeden: men moet de geschiedenis van de zending kennen om 'm te doorgronden. Daarom zal ik 'n paar volgende malen ook iets van die historie ophalen. Voor het moment vermeid ik me in de herinneringen aan dat mysterieuze pand, dat de zendingsschool destijds herbergde! Hoe verrukkelijk was dat! Reeds de omgeving was om nooit te vergeten: al die schuiten en boten in de Rotte: al dat gehijs en gehijster om ze te lossen en te laden; al die den hebben eiger. opvatting van hun werk. Ze willen dat kening met hen gehouden wordt. Ze kunnen briesen en stampvoeten en hinneken en vonken uit de straatkeien slaan Ze kunnen zich zo maar op hun achterpoten verheffen en op hol gaan. Je weet nooit wèt ze het volgend moment zullen uithalen- En dat is de ware romantiek! Toegegeven: ook bij auto's weet je niet wat ze zullen doen. Eén moertje los, één boutje gebroken en de poppen zijr- aan het dansen. Ze schieten in de verkeerde richting, ze plompen in de vaart, ze ver oorzaken complete rampen De wezenlijke oorzaak ligt dan echter bij mensen. In hun falen en tekort Maar de paarden hebben hun eigen weten: ze zijn zeker in kinderogen eigen heer en mees ter. En temidden van die haast apokalyptiscne mon sters voerde je weg als je eens, die hele enkele zeldzame keer, naar het zendingshuis stapte. O heer lijke sensatie: zo aan alle kanten bedreigd en be laagd te zijn om je dan opeens veilig te voelen op de stoep waar je sonoor de zware bel diep in het achterhuis hooide overgaanl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2