Ondanks een koud voorjaar kwam er een bloemencorso Na harde arbeid een kleurig feest Spartacusslavenopstand in het Romeinse rijk nieuwe i.eidsche courant ZATERDAG 12 MEI 1961 FANDAAG was het dan zover. Veertien dagen later dan was verwacht, reden de kleurige praalwagens van Sassenheim via Lisse en Hillegom naar Bennebroék en terug. Corsowagens van soms enorme afmetingen, personenwagens opgefleurd door bloementoeven. Figurantjes die vrien delijk zwaaiden en tinten van het helderste wit tot het diepste blauw en rood maakten de duizenden toeschouwers langs de route enthousiast, net als in voorgaande jaren. „Vorm en kleur", de lenteparade 1962, zorgde voor talrijke glimlachjes, bewonderende blikken en kreten, drukte in de bollenstreek en een feestelijke stemming. De drukte in de streek was er overi gens niet alleen vandaag. Eergisteren en gisteren was. zoals wij reeds schreven, een korps vaklieden bezig met de voor bereidingen. Men had een tegenvaller: sommige tractoren waren erg laat en gisteren waren er nog wagens, die nog helemaal met stro (waarop men de hya cinten prikt) moesten worden „aange kleed". En hoeveel tijd daaraan moet worden besteed, weten de vaklieden wel... Het was dan ook geen wonder dat in de H.B.G.-hallen te Lisse een roe zige drukte heerste, gistermiddag. Man. den vol roze, witte en blauwe hyacin tennagels stonden her en der, emmers vol helder-getinte tulpen werden lang- zaam maar zeker leeggemaakt, mannen uit het vak liepen af en aan en riepen aanwijzingen naar elkaar, jongens en meisjes speldden de bloemenrissen op de strobekleding en tussen dat alles door liepen bezoekers, die de tentoon stelling „corsowagens-in-opbouw" kwa. men bekijken. Beetje voor beetje kwamen de wagens gereed. Toen de harde werkers eindelijk konden gaan uitrusten, was de nacht al voorbij. Vandaag was van deze soort drukte weinig meer te merken. Vanmorgen vroeg werden de wagens één voor één naar de startplaats de Warmonderdam in Sassenheim, gereden en enkele uren later kon de jury de prestaties aan een nauwgezet onderzoek onderwerpen. Daarna begon de tocht, die velen een vrolijk en genotvol halfuur zou bezorgen Nummer 17 in de stoet, „Gebo gen beweging", gefotografeerd in de H.B.G.-hallen. Een artistie ke wagen in aparte stijl. (Foto N. van der Horst) schoten, Warmond en Wassenaar van Bloembollencultuur lieten gezamenlijk „Excelsior" in de stoet meerijden. In Hillegom speelden o.m. de plaatse- Muziek Er waren véél muziekkorpsen, die hun best deden het corso nog feestelijker te maken. In Sassenheim marcheerden de muzikanten van de Kon. Harmonie i.'s-Hertogenbosch", Harmomekape) «Crescendo" uit Noordwijk. Chr. Har moniecorps „Crescendo" uit Sassenheim de muziekvereniging van de Kon. Ned Gist- en Spiritusfabriek en Oliefabrieken Calvé uit Delft, de R.K. muziekvereni ging „Adest Musica" uit Sassenheim. Harmonievereniging „De Pionier" uit Gouda. „Warmonds Fanfare" en de mu ziekvereniging „Excelsior" uit Noord wijk. Een grappige wageu was die van de f*. Mart. D. Leloux C.V., fa. H. WUlemse Jt-en A. J. van Engelen n.v.ralle te Hille gom: De Grammofoon. De enorme rode toeter en de blauwe grammofoonplaten wekten bU menigeen gedachten op aan de tijd. waarin mannen als Willy Derby olgemeen bekend waren. De afdeling Bennebroek-Vogelenzang van de Kon. Alg. Vereeniging voor Bloembollencul- tour liet „Zwaluwen" in de stoet mee rijden, de afdeling Hillegom zorgde voor «Stroomlijn". Lisse had, behalve van enkele eerder genoemde korpsen, muziek van dc Har monie en Drumband van de n.v. Neder- «ndsche Kabelfabrieken uit Delft, de H.K. muziekvereniging „St. Cecilia" uit Voorhout, het Harmonieorkest der Ko- ninklijke Scheepjeswolfabrieken uit Vee. oendaal, de plaatselijke korpsen „Trou moet Blijcken" en „Canite Tuba". Moer- ^yek's harmonie „Voorwaarts" uit Den Haag, „Crescendo" uit Alphen aan den EÜn en „St. Jeanne d'Arc" uit Noord- wijkerhout Op tijd wakker De Bond van Detail-Bloembollen- andelaren te Haarlem was „op tijd Vakker", zoals de praalwagen uit beeldde- Een grote wekker vóór, een Ijrote slaper achter en hilariteit langs routeEn dat laatste terecht, want d® opzet en uitvoering van deze wagen varen origineel. ..Balans", een sierlijk geheel van dc Mdeling Voorhout van Bloembollencul tuur, en „Apollo" van de Sassenheimse afdeling waren het aankijken waard. De gemeente Hillegom kwam met „Mcrcu- nus', een vertolking van klassieke •ehoonheid in moderne stijl. Er reden ook reclamewagens ln het d"1» mee. De erven Lucas Bols, Ame rican Cigarette Company Ltd, Black Pmmond Lines, Vicon Landbouwwerk- ■igéo- en Machinefabriek (met de grappige „Poesenmars en PAM lieten zich ook dit jaar niet onbetuigd. Een fantasierijke wagen was „Gebogen beweging" van ,3ulbhorst" n.v. te Sas senheim, P. Nelis Zoon n.v. te Heem stede en gebrs Driehuizen n.v. te Lisse een goede uitbeelding van de huidige tijd was „Mechanisatie" van de Stichting Mechanisatie Bollenstreek te Lisse Eieren Ei-Ei-Ei, het motto van de bijdrage van het Produktschap voor Pluimvee en Eieren te Zeist, liet aan duidelijkheid niets te wensen over. Eieren wéren er zelfs de eierdoppen ontbraken niet. De afdelingen Katwijk. Noordwijk, Voor- De oude grammofoon deed het nog best (Foto N. van der Horst) Eén poes uit de serie, die de „Poesenmars" voorstelde. (Foto N. van der Horst) lijke R.K. harmonie „Crescendo" en d» „Hillegomse Harmoniekapel", de „Drum- en Brassband D.S.V." uit Warmenhuizen de R.K. muziekvereniging „St. Michaël uit Heemstede, de „Beverwijkse Harmo niekapel", de Koninklijke Haagse PT7 Harmonie en de Chr. muziekvereniging „De Harpe Davids" uit Noordwijkerhou; vrolijke deuntjes, in Bennebroek klonken de tonen uit de instrumenten van de plaatselijke muziekvereniging „Kunst na Arbeid". Een vis in het net bekroonde de wagen van de gemeente Lisse. fonteinen deden hetzelfde op die van G. B. de Vrooraen en Zonen te Sassenheim. fa. Verduyn en Tenhagen te Lisse. Waling van Geest en Zn. te 's-Gravenzande en H. Homan en Co. n.v. te Oegstgeest. „Vorm en kleur" was. behalve het motto van deze lente parade. ook het devies van de Keuken hof. die weer yoor een mooie wagen zorgde. „Het Heelal", suggestief uitgebeeld door een gele bal, en „Woestijnschepen (statige kamelen" waren de bijdragen van de afdeling Lisse van Bloembollen cultuur en van de Bond van Bloembollen handelaren te Haarlem; op „Bloemen- koningin" van L. Stassen jr. n.v. e Rijnveld Zn n.v. te Hillegom moesten de bloemenkoningin uit Rheydt (Duits land) en haar hofdames meerijden. Draak Er waren een „Sprookjestuin" van dc Bond van Bloembollenveilingen te Haar. lem, een .Jules Verne" van een groep kwekers en belanghebbenden uit De Zilk bij Hillegom en een (spectaculaire, lang gerekte) „Chinese Draak" van Warnaar Co n.v., Baartman Koning n.v„ Frij- link Zoon n.v.. Zonneveld Co n.' Philippo n.v., alle te Sassenheim. De stoet werd besloten met „Tien jaar samenwerking" van de Kring Bedrijven FBImoordzaken LUXOR. „FBI, afdeling moordza ken" is één van die befaamde Eddie- Constantine rolprenten, bedoeld als per siflage van het gangbare type films. Men moet ze niet te vaak maar voor eens in de zoveel jaar zijn deze Darodieën werkelij'k verrukkelijk De hele boel worlt zo heerlijk overdreven, dat men het lachen niet kan laten. Ook nu weer wordt Eddie geconfronteerd met uitermate moeilijke situaties. Er val len keiharde klappen, maar onze vriend overwint opnieuw alles en iedereen. (Voor de liefhebbers). Herdenking 28e RI Dondrdag 10 mei hebben de oud-strU- ders van het voormalige 28e regiment Infanterie hun in mei'1910 in Dordrecht en omgeving gevallen kameraden op nieuw op waardige wüm herdacht. Tus sen tien en elf uur waren nabestaanden van de gesneuvelden met de oud-strijder» (van wie velen met echtgenote) bijeen ln de Bentlenkazerne te Dordrecht. Het persoonlijke contact op deze dag bleek voor allen weer een behoefte te zUn. Om elf uur werd een korte, aligemeo® vergadering gehouden. De oommandan' van de Bentienücazerne, de kapitein Boer, die als gastheer optrad, sprak hartelijk begroetingswoord Ook werd het woord gevoerd door de voorzit te> van Ihet comité 28 RI, de majoor Van Hoek. In de hervormde kerk te Dubbeldam 'hield de majoor Van Hoek een berden loingsrede Voorts trad als spreker op d» vroegere geestelijke verzorger van he regiment de pastoor Moeskops. De bur gemeester van Dubbeldam vertelde ave* de verzorging van de graven van de ge sneuvelden en Ihet monument. Vocal» medewerking werd verleend door he koor Soli Deo Gloria Op de begraafplaats werden kransen gelegd en er waren een stille herdenking bij het monument en een défilé langs do graven. In de namiddag bradht een bezoek aan de oude gevedhtsstellin- gen. Ook vernieuwde men het contact met de burgerij. Gevonden voorwerpen In april zijn als gevonden aangegeven: autostep, ketting, damespolshorloge, da meshandtasje, damesportemonnaie, da meslaarsje. herenhandschoenen heren- portemonnaie, strookjes voor kleding, ondergebit, trouwring, sleutels, vulpen, zonnebril, colbertjasje, pantoffels, rieten mandje rijwielpompje, broche, actetas, regenbroek, rekenliniaal, damesvulpen, toneelbril, bril. ledieren wanten, wollen bedelarmband, Bacosleutel, muntbiljetten, dame6beursje autowiel dop, autoreservewiel, voetbalschoen, dek zeil, sigarettenaansteker, oorknop, ban-k- jiljet. 3-wiel kinderfietsje, paraplu, loon- akje portefeuille, diplomatentas, sport schoen, rapport, sjaal, slagersmes, jerry can, televisiekabel, pantalon, kinder schoentje, hakbijl kindertasje, motorbui- enband zakradio, damestasje, luchtbed, jasje, herenbrii, kralen, ijzeren hekje, duimstok, contactsleutels, baal veevoe- judopak, jongensjas, schakelarmband. Inlichtingen aan het bureau van ge vonden voorwerpen, Nieuwsteeg 8, in gang poort, woensdagmiddag tussen 2 en Bollenstreek te Sassenheim en „Olym piade" van de vereniging „De Tulp", een groep tulpenkwekers van Bloembollen cultuur. Achtentwintig praalwagens, die ieder een eigen stijl vertoonden, doch waar van de ontwerpen van één kant kwamen (corsoconsul Van Driel) trokken vandaag van zuid naar noord en weer terug. Een veelvoud van dit aantal zag het corso cn was tevreden. Nieuwe polikliniek 1 jan. '64 open De op de hoek van de Wassenaarse- weg in Leiden in aanbouw zijnde poli kliniek voor interne geneeskunde zaL naar wordt verwacht, op 1 januari 19641 in gebruik genomen kunnen worden. Do naam zal zijn: Boerha ave-polikliniek Boven bevindt zidh een restaurant. Daar onder tot de begane grond achtereenvol gens: de observatiebedden, de afdelingen interne geneeskunde (stofwisselingsziek ten, cardiologie, longziekten, infectie- ziekten en laboratoria), de afdeling reu-I matologie en die voor de röntgenologie. I Lrracchus Charles Laughton, I (John Gavin) wandelen in de links) en de jonge Julius Caesar straten van Rome in de film „Spartacus". TUSSEN DE BLADZIJDEN TRIANON. Het is niet moeilijk de enorme film „Spartacus" van dc nodige superlatieven te voorzien. Deze verfilming van de slavenopstand in het Romeinse rijk van 73 vóór Christus is niet alleen de duurste film, die Hollywood ooit heeft gemaakt (45 miljoen gulden!), maar ook de rol bezetting kan bogen op indrukwekkende namen, terwijl aan de historische entourage met pijnlijke nauwgezetheid is gewerkt. Mag men dan al pro- dukties als deze dit artistiek oogpunt met argwaan bezien, een feit is dat de Amerikanen ook kans zien een stuk historie zo te verbeelden dat het gaat leven. Regisseur Stanley Kubrick, vroeger medewerker van Marlon Brando en vooral bekend geworden door zijn films Paths of Glory en The Killing, heeft over waarlijk unieke mogelijkheden de beschikking gekregen.' Zoals te doen gebruikelijk heeft Hol- versterken. De achtduizend figuranten, lywood geen risico's willen nemen. De roman Spartacus, van Howard Fast, verscheen in 1951, werd in. 45 talen uitgegeven en bereikte een oplaag ruim drie miljoen exemplaren. Dan zit er stellig brood in een filmversie het verhaaL Spartacus heeft inderdaad bestaan. Deze uit Tracië afkomstige slaaf werd gladiator in Capua, ontsnapte 73 Chr. met vele andere slaven, bracht een Romeins leger een nederlaag toe zag kans een compleet slavenleger vormen, dat de machthebbers in me de stuipen op het lijf heeft ge jaagd. Twee jaar na het begin van de op stand werden de restanten van Sparta cus' leger verslagen, waarna een mas sale kruisiging volgde van de overleven de opstandelingen langs de weg var het slagveld naar Rome. De romantisering van dit geschiedkun dig feit door Howard Fast is wat de hoofdzaken betreft wel juist Alleen heeft hij ter wille van de compositie lerlei verhalen doorheen gevlochten, die niet storend werken omdat het inder daad zo gegaan kan zijn. Het verhaal begint als de Romeinse generaal Marcus Licinius Crassus, op weg naar Rome. besluit in Capua stil te houden om voor zijn eigen noegen en dat van zijn reisgezelschap enkele zwaardvechters tot de dood te laten strijden. Aller aandacht gaat uit naar de strijd tussen de enorme ger Draba en Spartacus. Draba strijdt met een drietand, heeft de kans Spar tacus te doden maar wordt zo woedend op de aristrocratische toeschouwers, da» hy zich op hen werpt en zijn eigen executie tegemoet gaat. De verbitterd! Spartacus grijpt zijn kans. sleept di andere zwaardvechters mee in een gro te opstand en vindt in de slavin Varl- nia een vrouw die hem door dik en dun volgt De politieke leider van Rome, Grac chus, ziet in de slavenopstand een goed middel om zijn aartsrivaal in naat, Crassus. het veld te doen Een veel te klein leger wordt uitgezon den en prompt vernietigend door Spar tacus verslagen. Dit heeft de politieke ondergang van Crassu tot gevolg. Het hoogtepunt van dc historie enorme veldslag tussen drie Romeinse legers en de veel slechter bewapende slaven, met het bekende gevolg. Als Spartacus aan het kruis hangt ten de poort van Rome, ziet hij Varinia met zijn zoon als vrije mensen voorbij gaan, een nieuwe toekomst tegemoet De bedoeling Is duidelijk: Spartacus is door Fast gezien als het symbool de door de eeuwen heen gevoerde strijd voor vrijheid en menselijke A-aardlgheid. Het is de geschiedenis geworden var de geknechte mens, die in een onuit blusbaar verlangen n a czichdhijvira verzet tegen de bestaande orde. Het lijkt ons eerlijk de directeur var de produktiemaatschappij en tevens hoofdrolspeler. Kirk Douglas, aan he' woord te laten over de mérites van du- film: „Wy wilden van het begin af een grandioze film maken, steunend op een goed, sterk verhaal met inhoud en ge speeld door grote artiesten. Onze plan nen waren niet gebaseerd op een super spektakel, dat alleen zou moeten ver door zijn enormiteit. Wij zijn niet begonnen met het vaststellen van een aantal „alles overtreffende" scènes van strijd, rampen, branden, aardbevingen wat dies meer zy. waaromheen we een verhaal moesten bouwen. Wij kozen de dramatische geschiedenis vai 1 persoonlijk conflict cn werkten da logisch en directuit als mogelijk was Wanneer zich in onze film vuur, bloed water over het doek verspreiden, gebeurt dat alleen om het verhaal te die wij in éénveldslag-tafereel nodig hadden, gebruikten wij niet omdat acht duizend zo'n mooi groot getal is, omdat wij de tactiek van een Romeins legioen en de strijd alleen op deze wij ze konden uitbeelden, De bioscoopbe drijven in de hele wereld hebben grote films nodig. Groot wil lang niet altijd zeggen: kostbaar. En het zou onzinnig zijn om alleen door scènes a grand spectacle een film duur te willen ken. Wij zijn er niet van uitgegaan, dal we een film van $12.000.00 wilden maken, maar de film vergde ten slotte dit bedrag, dat heel hoog is, maar voi een waarlijk grote film niet te hoog." De meeste opnamen zijn gemaakt in de San Fernando-vallei in Californië. Bij na elfduizend mensen zijn daar 167 da gen in de weer geweest, waarbij de Ita liaanse hoogleraar Vittoria Novarese, 'n autoriteit op het gebied van oude militaire geschiedenis en een uitne mend kenner van architectuur en kos tuums, als advideur dienst heeft ge daan. De beslissende veldslag tussen de le gioenen van Crassus en het slavenleger van Spartacus, waarvoor achtduizend fi guranten nodig waren, is opgenomen op een Spaanse vlakte ten zuiden drid. Kubrick regisseerde de achtduizend in Romeinse uitrusting gestoken Spaan se soldaten beurtelings van een der drie 33 m hoge torens waarop batterijen Techniramacamera's stondne opgesteld De hele tactiek en techniek van de veldslag ging volgens de historieboeken De belangrijkste rollen waren in han den van Kirk Douglas (Spartacus). Sir Laurence Olivier (Crassus). Jean Sim mons (Varinia), Tony Curtis (Anto- nius), Charles Laughton (Gracchus). Peter Ustinov (Batiatus) en John Ga vin (Gaius Julius Ceasar). Drie uur lang trekken Spartacus de zijnen, belaagd door de Romeinen, in kleuren over het brede scherm. Wij heb ben al die uren lang gepoogd te ontdek ken, waarin het waardevolle school deze rolprent. Ten slotte is een in._ tering van 45 miljoen gulden wel iets op voor opzij te gaan. De eindconclusu luidt, dat dit vele geld wel heeft gezorgd voor een unieke kan? de strijd meinse legioenen tegeu een ongebonden slavenleger op de eerste rang te volgen Maar de film faalt en moest wei falen, in de opzet een onvergetelijk beeld vrijheidsstrijders te schilderen. Temid den van het gewoel der massa's wordt ondanks de ontzagwekkende lengte de film de tijd. besteed aan de intriges in de Romeinse Senaat en de liefdes historie van Spartacus zelf, ervaren als een oponthoud tussen de scènes met not meer bloed en nog meer tranen. Het slot van de film doet de deur dicht. Met alle middelen waarover Hol lywood beschikt moet de tragiek van deze strijd in het lot van Spartacus zelf kind, in dc ziel van de toeschouwer worden gebrand De valse tragiek van het melodrama wordt niet door miljoenen dollars goed gemaakt Een met pseudo-tragiek omweven roman tisch slot is typisch de oplossing van ;n successchrijver voor de massa. (Van alles te veel). Moeder Johanna STUDIO De Poolse film „Moeder Johanna van de Engelen" grijpt terug op. historische gebeurtenis, niet in Po- maar in Frankrijk. Pater Suryn de Franse naam Surin gedragen heb cn Moeder Johanna heette Jeanne des Angcs. De regisseur heeft dit verhaal via de roman van Ja ros law Iwaskiewicz uitno- nend in Polen gesitueerd en uiteraard iet gesprek met de rabbi tussen ge voegd. Dit gesprek is zeer belangrijk. De rabbi heeft de Bijbel voor zich bij het boek Micha. Merkwaardig, dat er niets uit dit boek in het gesprek doorklinkt, bijvoorbeeld Micha 79 „Hij zal Zich we derom over ons ontfermen. Hij zal onze ongerechtigheden vertreden. Ja, Gij zult al zonden werpen in de diepten der zee". Het is haast symbolisch voor deze film én voor de paters, die erin optreden; in hun eigengemaakte godsdienst blijft de Bijbel een gesloten boek. De oplossing der Genade ligt voor het grijpen, maar de zich in boete en geseling pijnigende mens, gaat cr blind aan voor- Dij. Niettemin' een indrukwekkende film, juist omdat hij aanleiding geeft over het Evangelie na te denken, al predikt hij het zelf niet. (Zeer de moeite waard). From here to eternity to eternity" moesten niet alleen heel wat bladzijden van dit lijvige werk wor den overgeslagen, maar er moest ook gekuist worden. Het realisme cn do vaak erg rauwe taal van de roman kon den ni at .worden gebruikt voor de film. Een wel heel zware opgave, die door regisseur Fred Zinnemann uitnemend is volbracht. De film veftélt van hét garnizoens leven op Hawaii, vlak voor de Japanse aanval op Pearl Harbour. In dat mili taire garnizoen is hét allesbehalve zui ver. corruptie en degeneratie. De be roepssoldaat Robert Prewitt moet er heel wat meemaken. Kapitein Holmes wil Prewitt dwingen in zijn compagnie mee te boksen, maar Prewitt wil niet, ondanks de waarschu wingen van sergeant Warden. Dan wordt de soldaat dag-in-dag-uit vernederd. Er spelen zich twee liefdesgeschiedenis sen af, die weinig verheffends hebben: een driehoeksverhouding en een verhou ding met een amuseer-meisje. Maar wat verwacht u voor verheffends in een sol- datensamenleving tijdens de oorlog? Het is een koude realiteit, een realiteit die zozeer aardsgebonden en anarchistisch is, dat ze soms doet huiveren. In dit alles hebben -we te maken met mensen met zonde, gebreken, fouten en onhebbelijk heden (net zoals wij allemaal), maar ook et durf en liefde voor de medemens Of dat armzalige drukke soldaatje Angclo Maggio eigenlijk niet een mens met een ïeel klein hart' Een klein hartje alleen echter is niet genoeg, dat han moet ook nog openspan voor een liefde die veel groter is dan de aardse liefde. Die liefde komt uit de hemel en laat het leven niet zo uitzicht loos zijn als deze film toont. (Knappc film. Onderscheidingsvermo gen noodzakelijk). Gevaarlijke verhoudingen LIDO. Mario Di Donatti, eens een moedig soldaat, maar later gedeserteerd, krijgt spijt van zijn desertie, geeft zich n komt voor de rechtbank. Zijn neemt hem kwalijk dat hij zijn naam altijd voor haar verborgen heeft gehouden en verbreekt de banden met hem. Daarom ontvlucht hij uit het .politiebureau om haar de zaak uit tc leg- Na allerlei ingewikkelde manoeuvres komt een ontmoeting tot stand, enkele ogenblikken later gevolgd door dc dood -'an Mario. Onder regie van Laslo Benedek is naar dit gegeven een nogal teleurstellende film ontstaan, die zich lange tijd min of hijgend voortsleept Ongeïnspireerd •awerk paart zich aan een trage kkeling. die slechts aan het eind enigszins verrassend is, juist als men de vrees koestert dat de dood van Mario op het kerkhof het melodramatisch slot zal zijn. (Matigjes). De hel ran Sai/mn CASINO. Veel valse heroïek komt cr -•an te pas ln de Amerikaanse oorlogs film Dc hel van Saipan (Hell to eternity), -'ie vertelt van de strijd tussen Amerika nen en Jappen in de Stille Oceaan in do tweede wereldoorlog. De grote man in deze rolprent is een Amerikaanse soldaat, die door Japanse pleegouders is opgevoed en zo de Japanse taal heeft geleerd Deze talenkennis komt Mem goed van pas wanneer hij als mari nier moet vechten op het eilandje Saipan. Maar behalve over {alenkennis beschikt ny ook over een grote dosis moed En het is vooral daaraan te danken dat alles op Saipan in het voordeel van de Ameri kanen uitpakt. De hel van Saipan is zo wordt vooraf meegedeeld, een waar oorlogsverhaal. Had de film dat nu ook maar waar cc- maakt Vals oorlogsbeeld). Zie voor 8ta<l8iiieuw8 ook pagina 4 en 13

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 3