J.P.SWEELINCK (IE CLANCIER NEDERLANDS GROOTSTE COMPONIST en meuwe reman, vak w romancyclus ZONDAGSBLAD ZATERDAG 12 MEI 1962 Herdenking van vierhonderdste geboortedag Vraagt men binnen en buiten ome grenzen naar de grootste componist, die ons land heeft voortgebracht, dan krijgt men zonder mankeren te horen: Sweelinck. Een speciaal werk zal dan wel niemand kunnen opnoemen, maar de naam kennen zij allen. Inderdaad Jan Pieterszoon Sweelinck is de belangrijkste componist van ons land, de enige componist ook, die aan de ont wikkelingsgang van de muziek nieuwe bijdragen geleverd heeft. Hij schiep als eerste de koraalvariatie, die bij J. S. Bach tot de schoonste bloei komt, hij legde in zijn Fantasieën de grondslag voor de monothematische fuga, en als „Organistenmacher" oefende hij vérstrekkende invloed uit op de Noordduitse en Scan dinavische orgelsobolen In de 17de eeuw. Allemaal redenen dus om zijn vierhonderdste geboortejaar in het gehele land te vieren. Er heeft zich een Sweelinck-comité gevormd, dat in vele steden speciale Sweelinckconcerten organiseert, en natuurlijk begint de herdenking in Sweelinck's geboorteplaats Deventer. Daar in dit oude stadje. maand mei van het jaar w<mi Jan Pttcranon (de i tem Amsterdam er later bij) geboren als zoon van Peter Swybertszoon en Elsken Jan Swelingsdochter. Van zijn vader s familie weet men alleen, dat in 1551 een zekere ..Swibbert van Keyzerswerth". organist var St. Lebuinuskerk in Deventer Maar de naam Swybert of Swib bert kwam in Deventer en omstre ken veel voor. Meer is er bekend over de familie van moederszijde. de Spaanse zijde stond, ging koos de zijde van de Prins van Oranje. Het stuurde de r^n Soomse burgemees- de ters en schepenen de stad uit (waar in zij overigens weer niet veel la ter terugkeerden), het koos (men vindt verschillende schrijf wijzen voor de naam) uit Westfa- len. In het begin was een Conradus Swelinck bur- i het Westfaalse Soest. de 14de eeuw tantse dienst ge- i:whouden. Maar hier- kwam ook f)e grootvader nu van Jan Peters- verandering was stadschirurgijn en zijn aard van Swee- kmderen hadden tieke aanleg. Drie goudsmid en van hen stamt af de vermaarde Swelinck-goudsmidfa- ging", milie in Keulen, waarvan de be- kend roemdste. Christiaan, de monstrans vermeld. Maar te van de Keulse Dom vervaardigd oordelen naar zijn heeft. zeer artis- linck's werkzaam- werden heden. Of en wan- hij zelf „om- nergens Psalmzettingen, waarvoor hij de «wil «1 venter uitoefende, ?lne^?,e F^ter men niet In elk geval werd **>ruikte. mag men hij. toen hij omstreeks 1564 naar Amsterdam verhuisde, organist van de Oude Kerk en de jonge Jan Peterszoon evenals zijn broer Ger- nt, die zich als sch.lder een goede naam verworven heeft, (hij had als £^™g'.fij*VI leerling Pieter Laetman die op zijn hurt Ronbrendt «1» teerling kre«> groeiden dus in Amsterdam op. ook hij het Calvi nistische geloof heeft. Slechts enkele opmerkingen, want wij wilden hier vooral de persoon van Sweelinck kenschetsen. Leerlingen Naarmate Sweelinck's faam als organist en componist zich ver breidde. stroomden de leerlingen toe. Vooral uit Duitsland kwamen zij. Paul Siefert uit Dantzig, Ja kob Praetorius uit Hamburg. Sa muel Scheidt uit Halle, Heinrich Scheidemann uit Hamburg, Mel- ohior Schildt uit Hannover, om maar de beroemdste te noemen. Zij namen Sweelinck's werkme- thode over en zo ontstond in Noord-Duitsland de organisten- en componistenschool, die belangrijke figuren heeft opgeleverd als Rein- kens uit! Het echtpaar Sweelinck Bruhns. Buxtehude en die kreeg zes kinderen, van wie één beel veel heeft bijgedragen tot de kort na de geboorte overleed. De vorming van J. S. Bach. Vooral oildste zoon Dirck volgde de va- in de vorm van de koraalvaria- der als organist van de Oude ties is de lijn goed na te gaan. Kerk op en stond als musicus in In eigen land is zijn zoon Dirck hoog aanzien. Vondel is vol be- de belangrijkste leerling geweest, wondering over hem (hij dichtte Van Sweelinck's oeuvre zijn dat ..Diedrick zielen vanht en op- overgeleverd 254 vocale en 72 in- hanht by heur oren.") en ook in strumentale werken. Maar hij de Muiderkring. waartoe hij be- moet veel meer geschreven héb- hoorde, was hij een graag ge- ben twee bundels chansons van ziene gast. Hij begeleidde daar 1592 en 1593 zijn verdwenen de Franse zangeres Francisca maar misschien duiken er nog Duarte (de ..Fransche Nachte- eens composities van zijn hand gael" van Hooft) en natuurlijk ergens in Europa op. Want in de ..Tesseltje". Maria Tesselsohade, I'e eeuw is zijn wérk over heel de begaafde dochter van de Am- Europa verspreid geraakt, zo sterdammer koopman en dichter gretig vond het aftrek. Roemer Visscher. Dirck moest ook bij het bezoek van de Franse ko ningin Maria de Medicis in 1638 aan Amsterdam voor een „treff- lijke muzijk" zorgen: „haere Ma- Zijn eerste composities, 18 vijf- jesteit zouw zich misschien ver- stemmige chansons. verschenen wonderen, dat Italië haer in Hol- m een bundel van 1584 door Pha- landt bejegende" zei Hooft! lesius te Antwerpen uitgegeven. Het zijn luchtige liedjes op Franse tekst. Op een Nederlandse tekst heeft Sweelinck nooit een noot ■■■V- muziek geschreven! Ook niet Jan Pieterszoon Sweelinck voor huiselijk gebruik, zoals de woonde in een groot huis aan de ..Rimes francoises et italien- daar ontving nes", een serie liefdesliederen niet bepaald kuise Dat een sterk tot de ver beelding sprekend proces als dat tegen de Joden-moorde naar Adolf Eichmann aanlei ding zou vormen tot uitvoeri ger beschouwingen waarin een persoonlijke visie op het proces aan het licht treedt, was eigenlijk wel te verwach ten. En dat de juridische as pecten bij een zo emotionele zaak naar de achtergrond zou den worden geschoven lag al voor de hand. Harry Mulisch: De zaak 40/61 EICHMANN IN KEURSLIJF VAN DE MACHINE-MENS Luchtig roep op het bevel toch wel heel Simpel Uit zijn reportage blijkt, dat Mulisch in Jeruzalem contact heeft gehad met zowel Hausner als Servatius en het lijkt niet onwaarschijnlijk dat hij Haus ner met name heeft benijd om de simpelheid van zijn visie: Eichmann in zijn eentje verant woordelijk voor de uitroeiing van het Europese Jodendom. Hij zou dan echter ook oog moeten heb ben gehad voor de mogelijkhe den die de enge visie van Haus ner aan de verdediging liet en die dan ook terdege zijn benut. Achtergrond Op deze principiële bedenking II a kan men ook vol lof zijn oor hét journalistieke werk van Eichmann was een medium ondermijnde is niet aanvaard- Mulisch, die geen moeite uit de fl zonder geloof of hypnose. Himm- baar. we« gegaan zich te verdiepen j Ier geloofde in Hitier. maar Verder m de achtergronden van. de be- Eichmann alleen aan het bevel". Op deze smalle basis bouwt Mu- Dat moet Hausner met zijn reis. n< lisch zijn betoog, dat hij zelf misschien soms te grote felheid res'€n het verslag van een ervaring toch wel hebben aangetoond, dat noemt, die uit de aard van haar deze Eichmann verder ging dan Voorwaarde voor een integer verslag dient echter wel eerbied voor de feiten te blijven, voor al voor die feiten die tijdens het verhoor onomstotelijk zijn komen vast te staan. Tot deze overweging komt men tijdens de lectuur van de reportage die de schrijver Harry Mulisch heeft gewijd aan de zittingen van de zaak Eichmann die hij in Jeru zalem heeft meegemaakt en die hij bundelde onder de wel zeer objectieve titel: „De zaak 40/61" overigens niet onverdienstelijk ontleent aan het nummer waar op de zaak op de rol HARRY MULISCH Smalle basis verloop van het proces, dat toch een stroom van niet te looche- l feiten produceerde haar niet klaagde en daartoe zelfs een de Groot huis Vjn zijn vader Sweelinck ral iljn eerste nu- ■iekonderricht zeker van zijn va der hebben gekregen. Deze stierf al In 1573 en zijn opvolger alt or ganist van de Oude Kerk werd Cornell* Boecoop, bU wie de Jon gen ook wel gestudeerd zal heb ben. Maar Boecoop stierf het vol gend Jaar en toen moest de op vallend begaafde Jongen naar een andere leermeester omzien. Zo reisde h(j drie Jaar lang Haarlem, naar Jan Willem Ijoesy. een van Haarlem's stads- gen worden schreef Sweelinck die zijn leven lang bezig is geweest de volledige psalter te componeren, ze uit waar achtige roeping. J. P. SJTEELINCK Stedelijk bezit Met de alteratie" nu de orgels stedeüijk bezit kwam Sweelinck als organist Koestraat hij zijn grote vriendenkring, met waartoe de voorname Amster- tekst. damse families behoorden, zoals Maar zijn hoofdwerk op vocaal Cornells Plemp. Jan Verhee. Wil- gebied schiep Sweelinck met zijn lem van den Heuvel, die onder 153 Psalmen. Als tekst gebruikte de firma-namen Calandrini en hij de vertaling van Clément Ma- Guillielmo Bartolotti handel dreef rot en Théodore de Béze, de de Roomse liturgie. Men vindt :almmelodie nam hij ook uit hierin het bekende Kerstlied °neve over, dus van Louis ..Hodie Christus natus est". Ze zijn geschreven voor vijf stem- men plus basso continuo: de in Sweelinck' stemmen worden dus instrumen- krijgen een voor moderne kleu- gon zich zoeken. De psalmzetting, n de Berlijnse kanto- 'an Eichmanns dienst en JIP9PJffi 9HPBMbet voormalige vernieti- karakter kan veranderen. Van het strakst omschreven bevel, gingskamp Auschwitz-Birkenau. die verandering geeft Mulisch dat hij eigen initiatieven ont- e€n intensiteit, als ervaart duidelijk blijk. De eerste con- plooide en in de uitvoering van i bet zelf als een bevrijding frontatie met Eichmann doet zijn opdrachten verder is ge- geeft de schrijver Mulisch zich een gevoel van afschuw ont- gaan dan men van een macoi- *n enk®le hoofdstukken over aan staan. Later raakt die afschuw ne-mens mag verwachten. Het de boeiende beschrijving van het op de achtergrond voor een nieu- lijkt dan wel heel naief te blij- la"d Israël dat hij tot in zijn we' visie. In de ogen van Mu- ven geloven in de verklaring van uithoeken heeft bezocht. Dat de lisch is voor de soort mens die een man die van zichzelf ge- eeuwig met de psychologen Eichmann is, het bevel tot fa- tuigt dat hij geen haat tegen de overhoop liggende Mulisch zich turn geworden. Dat heeft echter Joden heeft gehad, maar die *e buiten moest gaan aan een vergaande consequenties. Het toch ook zou hebben verklaard, flauw grapje met een paar schuldprobleem met name komt dat hij in zijn graf zou opsprin- doorgesneden foto's van Eich- wel op heel losse schroeven te gen van vreugde bij de weten- mann, die aanleiding vorr staan. Steeds duidelijker wordt schap zes miljoen Joden te heb- tot een kwasi-diepzinnige be- Eichmann afgetekend als een ben uitgemoord. Telkens tijdens schouwing, vergeeft men hem machine-mens die met de moor- het proces komt de zwakheid graag voor de verhelderende denaar van vlees en bloed wei- van het beroep op het bevel korte flitsen die de sfeer rond- nig of niets meer van doen weer naar voren. Als Eichmann om het proces doorlichten. Juist heeft. Dat zo'n gedachtegang door blinde woede ontstoken een door de menselijke zijden te la- post vat en dat ze aanvankelijk Joodse jongen die kans ziet een ten zien dringt de hevigheid van het begrip verheldert willen wij paar appels te stelen ter plaat- het historische proces zo scherp graag geloven, maar dat het se doodranselt, klinkt een be- tot het bewustzijn door. op Venetië en de Levant. Aan de ze Calandrini droeg Sweelinck zijn ..Rimes francoises et italien- Bourgeois en Maitre Pierre. Ze zijn gesch reven voor 4, en 7 stemmig a capella koor _.l in de 16e eeuwse traditionele taal gesteund stijl. die tijd nieir De veéheven schoonheid van ring. i elders, nL twee.keer" per dag ze a°bt. zoals Kerckrinck. Spran- Sweelinck zijn gehele leven wijd- Bflfl 11 brck©r het orgel' bespelen. 8er- Wygénum en Calandrini, m-,akt ook in de huidige tijd ook komt deze naam spelen van ..danserije" op het or- voor onder de acht „Phllomuses gel! Nu is over Sweelinck's taak en la tresrenommee ville d Am- weinig rti de bronnen te vinden, stelredam", wier namen aan het maar hij zal wel hetzelfde heb- hoofd van de opdracht i van het ben moeten doen als zijn colle- tweede boek Psalmen staan. De- deze ir van 's morgens om de wandelaars in vormden samen een collegium diepe indruk en het is daarom Tast Sweelinck In zijn vocale dp rtudp Kerk feiteliik in dien-at de kerk aangenaam bezig te hou- musicum, waarvan Sweelmck de te betreuren dat nog maar zo muziek de oude technieken toe, v!nde«iÏÏAm, erdim die's ,vo«is S W »ur. leiding had. Zij zongen en speel- weinig psalmen voor de uitvoe- ln zijn instrumentale werken is de stad Amsterdam, die hem Bovendien moest hij elke zondag den, samen (zoals men dit zo ringspraktijk gereed gemaakt hij een baanbreker geweest. Zij av-p de ochtend- en na de middag- .°1?. d? schilderijen uit die zyn voor de ..Cantiones Sacrae" rijn geschreven voor orgel en/of wereldlijke liederen ties een koraalmelodie nam, voorbeeld geweest voor velen j hem tot Bach toel Maar afgezien De instrumentale muziek tijd nog. jong. Ze logisch belang, is Sweelinck's de leiband vocale muziek gelopen, m eigen weg te .'an de instru- Lebeti hat mentale muziek was daarom nog de juwelen familie M de kerkmeesters betaalde. Het was nL zó dat het stadsbe- dienst Jan~wÜ7e'mszoon s4uur de organist aanstelde bui- ten het kerkbestuur or moet de reden van deze i goede muzikale repu- spelen. De kerk die dagen altijd open Men men wandelde er graag in: soort ..pantoffelparade" dus BB. clavecimbelmuziek ook be- heel mooi. Zijn variaties op „Est- Mars" of over ,,Mein junges End" behoren tot de literatuur. Zo onvast. Sweelinck nu mag Nederland terecht trots zijn nog steviger omraming op zijn grote componist, die in zjjn Psalmzettingen een typisch Calvinistisch meesterstuk schiep zijn instrumentale wer- grootse daarin zoeken, dat de organist kerkinterieurs bekijkt! de muziek van Swee linck, ook deze meerstemmige Psalmen, die hij wel voor hen geschreven zal hebben. Baudarti- us, predikant te Kampen en me devertaler van de Statenbijbel, vertiaalt van zijn bezoek omvatten fanta- heel los geeft aan deze vloeiende vonm: de fan> tasie maakt hij driedelig en bouwt haar contrapuntisdh op uit één thema. Zo leidt hij de weg ken de weg naar dé latere monothematische verten, fuga. Sweelinck is ook de eerste koraalvariaties, geweest,die als basis voor 1 Waarschijnlijk heeft een rijke voor df kerkdienst overbodig was Wat Sweelinck gespeeld heeft in ^eUndfc ^y gedmekt dat ick begunstiger van Sweelinck, wiens geworden. Het orgel werd immers 2jjn lange loopbaan? Zeer zeker ™et D^^pptlr«" moeder na de dood van de vader als verwerpelijk beschouwd, de eigen composities, waaronder de «S in aimoédige omstandigheden geméente zong zonder begelef- koraalvariaties in de eerstë plaats met noch in aimoédige achterbleef, deze studie betaald ding. Een kleinkind aan grootmoeders knie Lweet. hoe fel do (men was verplicht psalmen te pleegt in Olphaert den predikanten plachten tc fulmine- 'pclen) en da" JJ? zckcr veel Mey ei^de hy^aa^het ™£!len o5 an. wie Sweelinck zijn ren te«n het eebmik van het nr. geïmproviseerd hébben. Immers. 2LSS, ,s S Otter, eerste gepubliceerde composities opdroeg, deze beschermer te zien. Groot talent tegen het gebruik gel ln en ook buiten De orgels moesten dan ook korte tijd werd Sweelinck be- zi,n klavecimbel ghecomen zijn- dienst, roemd £>weenncK_pe h(>t „„ifd* ,vw.tiniM.»rHp t« heinde tot Midden 1961 heeft Clancier zijn romancyclus Le de burgerij worden. Maar daarvan wilden de burccmccv.crs niets '.veten Zo'n opmerkelijk groot talent bleven de orgels waar z- mott to.n »1 letoond ors„iri.„ moesttn h^toen, dat hij m 1577, dus op 15- 3 jarige leeftijd, op de post van zijn vader werd aangesteld. En organist van de Oude Kerk is hTj 44 jaar lang. tot aan rijn dood op Amsterdam. 16 oktober 1821, gebleven. p- - - - - Al heel spoedig kwam Swee linck voor moeilijkheden te staan. Want in het volgend jaar, in 1578, had de zg. „alteratie" in Amster dam plaats. Amsterdam, dat nog een Katholiek bewind had Ua.i ncmuc en ver iswam men naar O"111"®"4 middernacht, spelende uit de kerken verwijderd hem luisteren, bij hem studeren, 'iFlJÏ Pain Noir' waarin tussen 1956 en 1959 drie delen en de stadsregering raakte zo lustighen Mey is nu m zijnen tijd ingenomen met hem. dat spoedig na de aanstelling z 1590 inj.l.gd. In '57 hf.lt hij de Grand Prix de la salaris verdubbelde het werk gehouden worfen bij zijn huwelijk met Claesgen J i dus moesten zij op geregelde Dirxdochter Puyner uit Medera- enae ï'welék^^soo ick"goedê"memo- ren verschenen, met een vierde, laatste deel La der- rye daer van hebfoe. wel op vijf- nière saison afgesloten. Hij heeft met zijn arbeid veel en - twintigerley ,J~ - blik dit nog eens deed. Sweelinck i. Dit gebeurde niét alleen in deed overigens een goed huwelijk. r ook in Haar- De familie Puyner was zeer be- de meeste ste- middeld en Sweelinck erfde een de mening aardig sommetje :bij de dood van afsoheyt wilden ne- Société des Lettres ontvangen voor het eerste deel SS d°t XtehMS 'n '58 L« Quatre-Jurys voor hot tweede, dat stuck niet cunnende op-hou- Ea Fabrique du Roi. Er is ook sprake geweest van de den also hy in een seer soet hu- prix Goncourt voor een der boeken. Het is er niet van meur was. vérmaeckende ons zijne vrienden, vermaeckende Kekom®". Ze hebben tegen, dat ze volslagen onmodern oock hem selvenw, de vijandelijke, venter zekere Claude Bcrnart in De- (rij overleefde haa: het dan 15 jaar) deelde zij nog de 18' Kostelijk licht zijn. Ze zijn geschreven ln de traditionele verteltrant en behandelen geen der problemen van onze tijd. Het moderne levensgevoel spreekt er zich niet in uit. Hartelijkheid MA De nu bijna negen tigjarige schrijfster Wilma heeft een nieu we roman geschreven: „Als het dode hout gaat zingen". Een ro man die weliswaar klinkt als een af scheidsgroet, maar waarin onverzwakt de zelfde boodschap door klinkt als in haar ge hele oeuvre. Reeds tientallen jaren |H neemt Wilma een bij- fl| zondere plaats in onder de christelijke auteurs. Ze schreef een grote reeks romans, die her haaldelijk herdrukt werden, en die nog al tijd veel gelezen wor den. Nog onlangs ver scheen er een heruitga ve van „De lichte nacht", één van haar bekendste romans. Waaraan Is die grote populariteit te danken? C. Rijnsdorp schreef in een essay: „Voor Wilma vallen leven, kunst, geloof, schoonheid, schrijven en getuigenis samen". Dat is het geheim van haar werk, en ieder 'ie ermee heeft kennisgemaakt, heeft die ken nismaking arvaren als een ze gen. Men zou kunnen zeggen dat Wilma ziel-zorg-boeken schrijft. Ze kent de ziel en de zorgen van haar medemensen. Ze ziet elk menselijk lijden als het dragen van schuld, en ze is van mening dat de schuld van D» schrijfster Wilm meenschappelijk moet worden gedragen, m gemeenschap met de opgestane Heer. Dat is Wil- tot uiting komt, en ook in „Als het dode hout gaat zingen". In deze nieuwe roman maakt men kennis met de predikant Onno Brandsma, die jong en begaafd als hij is. door zijn gemeente op de handen wordt gedragen, maar die toch aan het leed en het verdriet van de mensen die hem zijn toe vertrouwd. met een zekere op pervlakkigheid voorbijgaat. Zijn vrouw ziet in dat hij iet de hei lige Franciscus van Assisi heeft gelezen, dat hij eens een dood stuk hout van de grond op raapte. het in zijn linkerhand nam, en met een ander stuk hout erover heen streek, als of hij de snaren van een viool bespeelde. Onno begrijpt dit pas veel later, als hij in zijn eigen leven het lijden onder vindt, waar hij eerst volkomen door is verslagen, maar dat hem later leert het antwoord tc vinden op het lijden dat hij dagelijks in zijn gemeente ont moet. Dan voelt hij zich als het dode stuk hout. dat is aangeraakt door de hand van de Meester. Het dode stuk hout is geworden tot een levende ziel. Met Franciscaanse blijd schap. gelouterd door het lij den, doet hij voortaan geze gend werk. Prachtig is de beschrijving van deze ontwikkeling van dc predikant in zijn preken, en in de reakties van de dorpe lingen. Men leest dit laatste boek van Wilma als een samenvat ting van heel haar getuigend levenswerk. Prof. dr. K. Heer oma schrijft in zijn voorwoord dat de schrijfster nu wel heel oud is, bijna blind en gebogen als een witte bloem aan een te zwakke stengel, maar „de geest is zonder leeftijd, en Wilma's boodschap is zonder leeftijd". SIPKE VAN DER LAND „AU het dode hout gaat zin gen". Uitgave J. N. Voorhoeve, 's-Gravenhage. Een kostelijk licht werpt dit vertiaalt je op de persoon van Sweelinck, die laten wij het eerlijk bekennen in de grauwe wh^duw U. S«e- 3eld ,eder ]eJer word, Uolie„ "T'TSÏ llnck moet een bijzonder sympa- door de ^nig^d van toon en de g .do?r .de tljd?1?- thiek mens geweest zijn, voorxo- nauwe verbondenheid tussen ver men dit uit de schaarse ge- gevens heeft kunnen opmaken, mens en de natuur. Een klein- Hij stond met zijn leerlingen ln zoon heeft de verhalen van zijn een plezierige vriendschappelijke grootmoeder als kleine jongen verhouding, hij hielp financieel aan haar knieën gehoord en nooit menig vriend nlt de nood. Kort- /ergeten. Ze heeft hem verteld nog een heftige bewe- om een goed en mooi karak- can haar moeilijke jeugd, waar- ging, als een sta ter. een nobel mens, zoals men van het verslag het eerste deel king, nu niet om ook uit zijn muziek zou kunnen vult. De ouders moeten de kleine materiële maar om opmaken. huurboerderij verlaten, omdat de ideële reden, de stad vader weigert een valse verkla- jn beroering brengt. werkmeester Aan de ene kant vindt i ring af te leggen ten gunste begint in 1905 en brengt de lezer ver in de naoorlogse ja ren. Het verhaal gaat trage, gelijkmatige Ook de beide wereld- S oorlogen brengen geen tussen dt versntlUngcn in de stroom. Alleen in het begin deze periode i heid, de wat ruwe spot van de tigt zich aan de rand 17de-eeuwer. aan de andere kant burige stadje^ en begint de diepe vroomheid, de ernstvan *--* '-g| een oprecht gelovig mens, die in zware tijden troost bij God vond. Immers. Sweelinck leefde in een zeer bewogen tijd. de moeilijkste jaren van dé strijd tegen Spanje. Het was een tijd. waarin heftig en wild geleefd werd, gen fel en verbitterd botsten. Kwartier werd niet gege- ven. Het merkwaardige is nu, dat d" Jongere zusjes. Sweelinck midden in dezé roerige jaren als 't ware een rust verte genwoordigt, de rust van de ver draagzaamheid. Hij sahreef Psal men met de Geneefse psalter als basis, hij schreef ook de Cantio nes Sacrae. waarin Roomsé teks ten te vinden zijn als ..Regina Coeli" en die hij opdroeg Roomse vriend valt, EMILE CLANCIER 4 na" de werklui geen genoegen met -- hard de verplaatsing van het meis- gevecht orn het naakte bestaan. je „aar een andere afdeling. De kleine Catherine moet als ze- maar eisen het ontslag van de venjarig meisje het huis uit om man en^als de directie met een te gaan werken in vreemde ge- weigering antwoordt, wordt het ellen- werk neergelegd. Als relletjes uit- 'ii <*.n0 i- worden troepenafdelin- geen bressen de oorden, i de stad gelegerd. Arresta- deze ten" gemaakt waar de familie veel leed4eu ook wel liefs heeft doorgemaakt. Zelfs de Tweede Wereldoorlog slaat n het stil geluk van familieleden sluit zijn af ven het horizontale vlak. Hier ea daar treft een afwijzende uitdruk king'jegens het christelijk geloof. De schrijver Een enkele bizonderheid over de auteur moge nog volgen. Ge boren in 1914 in le Limousin, het land van de porceleinaarde en de porceleinindustrie, heeft hij, na de gymnasiale studie, een candi- daatsgraad in de letteren be haald en is daarna het journa listieke pad opgegaan. Later heeft de radio, waar hij momen teel een hoge post bekleedt, be slag op hem gelegd. Maar niet minder boeien hem de letteren. Op zijn naam staan drie dicht bundels, verscheidene essais en drie romans, gepubliceerd voor de verschijning van deze cyclus. DR. M. C. v. d. PANNE uit werken en een zoon verloor ..x-zv, „v jle^?nn,door e£n on|el"k ties volgen. De "in woede ontsto- ten pïattelande komen' ^'Thulp' verbitterd op elkaar wordt Cathie op haar dertiende fcen arbeidersbevolking bestormt wat voeding en veiligheid betreft' artier werd niet gege- j.aar huismoeder en verzorgster de gevangenis, maar deinst terug longere zusjes. Voor de militaire overmacht. Er Misschien voelt een nieüwsgie- valt zelfs een mensenleven^ dat 4ezer uzi®b,_4e k°rt gedaan Sociaal onrecht Ca,tierme d"rba" - - - - Courtil. moeilijk gevat, hevx sociaal element een nog grotere het vuursalvo rol dan Jn het eerste. Kinderar- troffen, beid in de industrie, te lange aau werktijden, laag loon, rechteloos- Cornelis beid. dat alles maakt het leven ;n. aai y° scuartu Pierre door de betrekkelijke leegheid een late, Stijging Plemp. Onder Sweelinek's vrien- vaakblt,er- Evenwel, den waren protestanten als ka- ook rouwe vriendschappen tholteken, onder zijn 11 i dit laatste gedeelte. Ten o..- 'soxx Uu. rechte. Catherine had weinig te zSt.. onder vei"tellen omtrent de ervaringen dodelijk ge- van haar broers als fabrikant en nog minder omtrent de bele venissen van haar zoon. die haar trouwens volkomen ontgroeid was. i industrieel milieu door tij- Dit alles Kinderen der Kinderen der eenzame, door Jo van Dorp-Ypma. Uitgave J. H. Kok N.V., Kampen. kipderen onderling hulpbetoon Sweelinck stond boven stille, sterke liefde de strenge scheiding en daarin was hij een groot Nederlander. Hij had het voorbeeld van Vader 4 Willem voor ogen. ontwaakt. Socialisme en anarchis me wijzen nieuwe wegen, v bij de eersten, zoals ook bij de laatsten overvleugelen, kingen, gepaard met bloedige Catherim B11UT;1 deel. Les Drapeaux de Ia "vllle. Vader s'u'4 daarbij aan.De vierde stand Geëerd rijn Na d® ,E5rst* Wereldoorlog, die den van crisis heen7 enk®4 familielid het leven viel buiten het bestek van het S1' De kern van het verhaal zigheid rijn."bït elk I blijft zijzelf, vertellend van vréug- geval voor de jonge vrouw, die mon aha", haar, Wem* h00fd was van «e,a kleuterschool zoon zittend aan haar voet. m een Rotterdamse volkswijk. Het eerste plan van Clancier ..Haar" kinderen deden haar was de vele herinneringen in een wat De liefde, die zij van hen te persen uet ontving, deelde ze vroeger met kostte, rijst, deze kring Aurélien zin: ze verburgerlijkt. Catherine' voleende broers zetten een kleine porcelein- „ui- fabriek op en kunnen zo kennis maken met de lasten en lusten van het patronaat, waar het boek intussen zeer weinig over vertelt. Aurélien wordt concierge van een andere fabriek. Frédéric. di. reeds vóór zijn militaire tijd ii. Engeland had géwerkt, komt ten uit tot enkel boek «H die bleek hem weldra onmogelijk; de baar wijze, stof dijde onder dc behandeling Aan dl® moeder ..:x_x.x ----- deien. In het slot- inde moeder. ...n ze ook het De tegenwerking, het onbe- ZiS. «n bpwondczi rtmrt lusten.^ brengen dc porceleinstad kantOTe Vn de'Voiiwi. wïl'r hij hïotdïtu)Tlan"Li Itemïère TiC «bip, »an ouders en s&oolbestuur vertelt hij, hoe hij het ma. Nu dit niet meer zo is, il Sweelinck op 16 oktober 1«2I. Hij Limoges in berust. nasr den bloede toe'behoort, werd begrsven in de omgang van Catherine, de dappere, die als kümt dasr in de loop der jaren het koor van de Oude Kerk en kind de lasten van een volwasse- op directeur Vondel dichtte op hem: ne droeg, is onschuldig door een Zijn zoontje is het kleinkind, ongeluk getroffen; ze wordt moe- dat niet moede wordt naar groot- j wordt BBMPBB BMR§ fabrikanten- moeder Catherine' trots ver- luisteren en ze in hoofd nuscript van het eerste deel de *ï€t daSboek haar vertrouweling stokoude Catherine op de k ieën d°?f d _,en dunSfworden. 't Is v x jloe 2jj ontroerci Dit 's Srwelings sterflijk deel, de?. De vader. ten troost ons nagebleven: Zoon, is bekend. xsxx^x* 't Onsterflijk hout de maat bij biedt de Charrons vergoeding of te bew Godt in 't eeuwig leven, genoegdoening te vragen. Na zijn De tweede helft van dit laatste Daar streckt hij. meer dan hier soldatentijd huwt Aurélien de ver- deel brengt weinig spanning. Het ■H| nederde Cathie eenvoudigweg. heeft om zo te zeggen een huise- Frédéric, die enig kind blijft, lijk karakter en de lezer voelt betoont zich. ook als volwassene, haast schroom de beslotenheid te wezensvreemd aan de kring dezer verbreken. Als Aurélien betrekke- kon vatten ons gehoor. Een goddelijcke galm in aller Englen oor. legt en hoe zij ontroerd en feen kost ™°r iedereen gewor- daarmee sluit de cyclus af de besnaarde zielen verhalen te beginzin spelt: „La petite regar. k ori bart jes Coeurs de lumière per- ces dans les volets massifs", een zin. die het gehele boek tv. peert. Zoeken naar de lichtope ningen in gesloten luiken, dat altijd gedaan. Tot slot willen wij een korte eenvoudige beschouwing geven linck's composities linck als „Organistenmacher", Swee- reeds als opgroeiende knaap, Swee- snappen zal. i hij, lijk jong sterft Jammer, dat tot het eind toe ten dit boek vooral niet lezen. Zij kunnen toch ook de fijn be snaarde kinderzielen niet „bespfr len". Zij, die dit wel kunnen, zij het met vallen en opstaan, doen er goed aan, dit fijne werkje van Jo van Dorp-Ypma te lezen. On getwijfeld komt dan de liefheb bende eenzame, en die zijn er o al, vindt Catherine troost snappen zal. aanhankelijkheid van haar klein- verschenen laatste deel zoon. Er worden „bedevaarttoch- loor, maar hartaan- de geest van deze boeken a-reli- zoveeL wat minder rijst nergens bo- heeft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 20